Hejsa,
Jeg har i den senere tid oplevet at mine Hobbytrade MZ og ME er begyndt at hakke i kørslen.
Har dog afhjulpet problemet ved at give punktkontakterne (midtlederen) på sporet en forsigtig tur med et "Roco viskelæder", de steder der var problemer.
Mine marklin lokomotiver har ingen problemer haft overhovedet. Kom så til at tænke på om Hobbytrades slæbesko, er mere følsom end marklins???
Hilsen Thomas
__________________
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg har oplevet at slæbeskoen kan være for lige. Således at når der kommer tryk på fra punktkontakterne, så bøjer slæbeskoen lidt op på midten, og dermed får forringet den mulige kontaktflade. Løsningen er at bøje slæbeskoen lidt, så den buer let udad på midten når der ikke er pres på den. Endelig ikke et skarpt knæk, men bare en ganske let bue ligeligt fordelt over hele skoens længde.
Jeg har "repareret" flere loks på den måde. Det er typisk loks med bløde slæbesko, der kan have gavn af denne behandling. Märklins sko er kraftigere i materialet, og lider ikke af dette problem.
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Mikael,
Takker for løsning, det var jeg da lige prøve om det ikke kan afhjælpe problemet. Kunne måske være derfor at de har problemer med at pasere een af mine englændere i meget lav fart.
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Fortsætter lige min gamle tråd, da jeg er løbet ind i problemer der relateret til problemet.
Er begyndt at udskifte nogle af mine sporskifter med slanke, og er løbet ind i problemer med min Hobbytrade ME. Slæbeskoen kortslutter når loko'et kørere lige igennem skiftet (virker som om den rammer skinnen der drejer - hvis i forstår hvad jeg mener).... Er der andre der har sådanne problemer ???
Jeg har kikket lidt på "skoen" på min Hobbytrade MZ (og den har ingen problemer), og det er tilsyneladende ikke den samme som sidder på ME - kan man evt. skifte den på ME'en med f.eks en ROCO 40500 ????
Hilsen Thomas
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Du kan givetvis godt udskifte slæbeskoen til en anden type. Om lige den Roco model passer, det ved jeg dog ikke.
Men er du HELT sikker på at det er slæbeskoen, der er problemet? Mine erfaringer siger nemlig at det er de slanke sporskifter, der er de værste til at kortslutte, hvis hjulene ikke har den helt rigtige afstand til 3-skinne drift. Måske det er et hjulsæt ved slæbeskoen, der kortslutter? Frem med skydelæren og mål hjulafstanden igennem på alle aksler.
Jonas J
Indlæg: 48
Jeg har oplevet noget tilsvarende med Hobbytrades ME. Problemet opstår dog her ved kørsel gennem märklins kurvesporskift, med lav hastighed, og slæbeskoen forrest. Jeg har aldrig oplevet problemet, hvis jeg vender lokomotivet, således at skæbeskoen sider under den bageste boggie.
Jeg har derfor valgt at vende lokomotivet, således at problemet undgås. Vender lokomotivet ikke rigtigt, skal der bare lidt hastighed på, så køre lokomotivet også igennem uden at standse. Dog ses det på front lyset, at der stadig er en meget kortvarig kortslutning idet det giver et lille blink.
Jeg har aldrig rigtig kunnet finde årsagen, så for at slippe for problemet, har jeg taget ovennævnte forbehold.
/ Jonas
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg er enig. For et stykke tid siden, havde en af mine venner samme problem. Det blev løst ved at hjulafstanden blev tilpasset. Hjulafstanden var simpelthen for lille og derved kortsluttede hjulet af og til mellem midterlederen og skinnestrengen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Har nu mål med en lenial (er det eneste jeg lige har ved hånden) og der er 14 mm imellem hjulene.
Og ja det er faktisk rigtig problemet er størst når toget kørere med slæbeskoen først :?
Hvad skal den korrekte hjulafstand være ??? og hvordan øges afstanden ???
Hilksen Thomas
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Og du har ikke mulighed for at kunne komme til en skydelære? De 14 mm er faktisk helt fint, hvis de da ER 14 mm. Hvis de er minimalt mindre, som er nede omkring 13.7 - 13.8 mm, kan det give problemer. Jeg ville ikke kunne bruge en lineal til at måle forskelle på 0.2 mm, selv om jeg trods alt er nærsynet
3-skinne materiel bør ideelt ligge på 14.0 mm. Jeg mener at man kan tolerere nogle få tiendedele mm større afstand, hvis man ikke skal køre på de gamle M skinner, men hæng mig ikke op på det.
Den rigtige måde at justere hjul på, er ved at bruge en hjulaftrækker. Jeg bruger bare mine fingre, hvis muligt. Jeg fjerner den pågældende aksel, og prøver at dreje hjulene modsat hinanden, med en del kræfter. På de fleste hjulsæt vil hjulene kunne drejes på akslen, da de bare er presset på. Og ved at hive ud samtidig med at man vrider, kan man stille og roligt øge afstanden mellem hjulene.
Brug endelig ikke den "nemme" metode med en eller anden slags tang ind mellem hjulene i den ene side. Det giver et skævt træk, og kan resultere i skæve hjul eller en bukket aksel.
Øv dig evt. først på et billigt hjulsæt fra en godsvogn eller lignende. Hellere få erfaringer fra såden en, end en dyrere drivaksel fra et lokomotiv.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Thomas !!
Du må ønske dig en skydelære i julegave, den kan du få brug for ofte, nå først du har lært at bruge den, de fåes ofte for små 100 kr.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Jeg ved såmænd godt hvordan den bruges
- men har bare ikke en her hjemme... Må på jagt efter en! (julegaverne er vist i hus)
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Må vist på jagt efter en skydelære og en hjulaftrækker...
Takker for hjælpen indtil videre, må vist hellere få målt ordentligt før jeg går igang med noget.
Melder tilbage, når værktøjet er i hus.
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Har nu købt skydelære og hjul-aftrækker
Har mål hjulafstanden til at være 13.8 mm... Så der skal gøres noget :-/
Hvordan er det nemmest at gribe operationen an ???
Skal jeg have hjulene helt af eller kan jeg nøjes med at fjerne boogierne ??? (skylder måske lige at sige at det er en Hobbytrade ME vi snakker om
)
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Nå men fandt ud af det
Boogie siderne sidder på med små plastictapper - så de kan trækkes af ved at trække forsigtig ud i dem...
Så et par små forsigtige drej med hjul-aftrækkeren på alle 12 hjul
Nu kørere MEén som en drøm og kan forserere alle typer sporskifter i køretrin 2 (ud af 28 ) både med slæbesko forrest og bagerst uden problemer
(har dog ikke testet på buede sporskifter, da jeg ikke har nogen)
Hilsen Thomas
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det er godt at høre at du har fået løst problemerne. Tillykke med det.
Voller
Indlæg: 169
Hvor har du købt hjulaftrækkeren? Skydelære er nemt nok at finde, men en hjulaftrækker... Tjah, selv ikke Google har været min ven i dette tilfælde.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Mon ikke trinbrættet i århus eller tikøb har en hjulaftrækker, dog jeg ikke kan finde det på deres sider...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Voller,
Jeg købte den hos Trinbrættet i Århus...Den koster 228,-
Producenter hedder: http://www.fohrmann.com
Aftrækkeren er her: http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=16&uid=8730 (nederst på siden - første produkt 90800 - der er dog kun stift med)
Hilsen og god hjul
Thomas 
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Det er da en god pris de tager for at importere den, når den står til 19€.
Med venlig hilsen
Skott
ts_dk
Indlæg: 295
Tja, man må jo ofre sig når man har et "problem" som skal løses
Hilsen Thomas