Hej som overskriften lyder så vil dette indlæg omhandle disse vogne...
Jeg har nemlig nogle spørgsmål som jeg gerne vil ha besvaret. DSB havde nemlig 1 stk. BN-Z og 1stk. BNS-Z som stod som reserve for lyntogs driften. Disse vogne har jeg godt nok set i lyntogsdriften, i forbindelse med at man ombyggede MA lyntogne i 80´erne. hvor de blev skubbet af en MY. Men jeg ville gerne vide om der evt. var flere vogne der var i reserve for lyntogsdriften? Og jeg ville også gerne vide om der er nogen der kan huske om der var andre vogne i disse løb, i 80´erne? Jeg var nemlig en lille dreng som stod på Odense banegårs sammen med min far, og så dette tog, og kan tydelig huske at først så kom et MA lyntog (halvtog) både i rød og sølv. og der efter kom MY´eren skubbende med anden halvdel. som bestod af BNS-Z og BN-Z. Men jeg kan ikke huske om der var andre vogne i dette løb.
Grunden til at jeg spør i dette forum er at jeg er ved at omlitrere en BNS og en BN til dette formål.
Med venlig hilsen
Peter
Cargoman
Indlæg: 498
I bogen Styrevognstog fra BaneBøger står der: "I 1987 dukkede en Bns-z vogn (nr. 537) op. ...og indgik i en særlig reservestamme - oprangeret Bnsz-Bf-Bf-A(f)-MY".
"Men allerede siden 1983-84 havde der været benyttet Bns i en reservestamme, der bestod af Bns(z)-B-B-A(-MY)..."
Om Bnz prøv at se her
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.asp?Aar=1966&VognID=1545
Det særlige ved Bnsz var, at der var klapborde i den. Om det samme var gældende for Bnz kan jeg ikke finde nogle steder.
Moderne tog på danske skinner
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Jeg takker for svaret.
Med venlig hilsen
Peter