Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Reservevogne for Lyntogsdriften.

Hej som overskriften lyder så vil dette indlæg omhandle disse vogne...

Jeg har nemlig nogle spørgsmål som jeg gerne vil ha besvaret. DSB havde nemlig 1 stk. BN-Z og 1stk. BNS-Z som stod som reserve for lyntogs driften. Disse vogne har jeg godt nok set i lyntogsdriften, i forbindelse med at man ombyggede MA lyntogne i 80´erne. hvor de blev skubbet af en MY. Men jeg ville gerne vide om der evt. var flere vogne der var i reserve for lyntogsdriften? Og jeg ville også gerne vide om der er nogen der kan huske om der var andre vogne i disse løb, i 80´erne? Jeg var nemlig en lille dreng som stod på Odense banegårs sammen med min far, og så dette tog, og kan tydelig huske at først så kom et MA lyntog (halvtog) både i rød og sølv. og der efter kom MY´eren skubbende med anden halvdel. som bestod af BNS-Z og BN-Z. Men jeg kan ikke huske om der var andre vogne i dette løb.

Grunden til at jeg spør i dette forum er at jeg er ved at omlitrere en BNS og en BN til dette formål.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

I bogen Styrevognstog fra BaneBøger står der: "I 1987 dukkede en Bns-z vogn (nr. 537) op. ...og indgik i en særlig reservestamme - oprangeret Bnsz-Bf-Bf-A(f)-MY".

"Men allerede siden 1983-84 havde der været benyttet Bns i en reservestamme, der bestod af Bns(z)-B-B-A(-MY)..."

Om Bnz prøv at se her Arrow http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.asp?Aar=1966&VognID=1545

Det særlige ved Bnsz var, at der var klapborde i den. Om det samme var gældende for Bnz kan jeg ikke finde nogle steder.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Jeg takker for svaret. Wink

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.