Er det bare mig eller lyder Hobbytrades Me og Mz IV meget ens i lyden? og har Merens lyd overhoved meget tilfælles med Hvirkelighedens Me lyd? kan jeg ikke lige Mz IV lyd sårn så tør ikke sige om den er korekt
__________________
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
PerOlsen
Indlæg: 2.070
ME'eren havde en nyere udgave af samme motor som MZ ... begge fra GM.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Korrekt, men en helt anderledes styring på elsiden.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Det meget vel være korrekt at de lyder næsten ens, da ME og MZ IV som nævnt benytter samme motortype, dog i 2 forskellige udførelser. ME har en V16-udgave af GMs 645 motor (645 referer her til hver cylinders slagvolume, 645 kubiktommer), hvor MZ IV benytter en V20-udgave af samme motor.
Af ovennævnte årsager burde de lyde ret ens. Prøv i at lytte til hhv. en MY af første serie med original motor på 1.750 HK og dernæst en fra en senere serie, med 1.900 HK. Her er der tale om en videre-udvikling af førstnævnte motor, og disse lyder da (ifølge min ører) praktisk taget identisk.
Ligeledes kan du prøve at sammenligne en MX og en MY på lyden. Her blev der brugt samme motortype (GM 567, dvs. 567 kubiktommer pr. cylinder), hvor MY havde en V16 og MX en V12. Igen lyder disse to meget ens.
Overordnet vil jeg vove den påstand, at når der anvendt samme motortype i to loks af forskellige litra, vil forskellene i lyd hovedsaligt skyldes:
1. Forskel i antal cylindre.
2. Hvilken version af motortypen (både 567 og 645 kendes i DK som B(kun MY), C, D, E(kun MZ og ME) og F (kun ME)) der er tale om.
3. Med eller uden trykladning (turbo eller kompressor).
4. Hvilke type udstødning / lyddæmpning er der anvendt.
Og disse små forskelle vil kun give anledning til små forskelle, hvis motortypen er den. Er der derimod tale om to forskellige motortyper, vil forskellen i lyd være større, men lyden vil stadig minde om hinanden.
Til slut vil jeg iøvrigt lige nævne, at forskellige styringer af dieselmotoren ikke som sådan har indflydelse på motorens lyd, kun på hvordan den "opfører" sig, hvilket kan give forskellige indtryk. (Når jeg skriver "opfører sig" om motoren, mener jeg om motoren f.eks. går op i omdrejninger inden lok'et sætter igang (bl.a. ME, for at levere tilstrækkelig spænding til styringen), om omdrejningstallet holder sig mere-eller-mindre konstant ved forskellig hastighed og belastning eller om det varierer trinvist (ME holder (mig bekendt) et næsten konstant omdrejningstal på motoren, som kun varierer ved igangsætning/stop, lav fart, stor belastning mm.; hvor f.eks. MZ varierer motorens omdrejningstal alt efter fart og belastning.)
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
BastianGaardahl
Højskole Elev
Indlæg: 27
Nu har jeg ikke den store viden på motorer i tog, men jeg kører traktortræk:), og der har mængden af diesel olie som indsprøjtes og kompressionsforholdet også en hel del indflydelse.
mvh. Bastian Gaardahl
mr-data
Indlæg: 805
Det har da ganske givet nok også med lokomotiv-motorer; men i denne sammenhæng er det vigtigt at bemærke, at GM's lokomotiv-motorer er modulopbyggede, forstået på måde at snakker f.eks. om 645-serien, er forskellen kun antallet af cylindre, ellers benyttes samme kompressionsforhold, topstykke-konstruktion osv. Dog er jeg villig til at indrømme, at f.eks. trykladning har indflydelse på kompression og hvor meget diesel der indsprøjtes.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at gå på Youtube og lyt til diverse MZ og ME lokomotiver der starter. For mig at høre, lyder ME meget dybere i tonen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Det har jeg gjort, og det var netop derfor at jeg skrev "næsten ens". Dette dækker bl.a. over dybden i tonen. At ME så lyder dybere i tonen har en god begrundelse: Den anvendes til ME en anden type lyddæmper end til MZ, og forskellen i lyddæmperens design kan sagtens have indflydelse på dybden af lyden. Prøv f.eks. at finde videoklip af ens biler, men med forskellige lyddæmpere. En eftermonteret større udstødning (her menes større rørdiameter) kombineret med færre, større lyddæmpere kan give en markant dybere lyd, uden øvrige modifikationer af motoren.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Syntes MZ IV er mere skingre i lyden end Meren men er der nogen der ved om der findes en anden Me lyd end hobbytrades?
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det gør der næppe.
Hvis der gør er det privatprojekter.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model