Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Hobbytrade lyd!

Er det bare mig eller lyder Hobbytrades Me og Mz IV meget ens i lyden? og har Merens lyd overhoved meget tilfælles med Hvirkelighedens Me lyd? kan jeg ikke lige Mz IV lyd sårn Laughing out loud så tør ikke sige om den er korekt Wink

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

ME'eren havde en nyere udgave af samme motor som MZ ... begge fra GM.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
ME'eren havde en nyere udgave af samme motor som MZ ... begge fra GM.

Korrekt, men en helt anderledes styring på elsiden.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Det meget vel være korrekt at de lyder næsten ens, da ME og MZ IV som nævnt benytter samme motortype, dog i 2 forskellige udførelser. ME har en V16-udgave af GMs 645 motor (645 referer her til hver cylinders slagvolume, 645 kubiktommer), hvor MZ IV benytter en V20-udgave af samme motor.

Af ovennævnte årsager burde de lyde ret ens. Prøv i at lytte til hhv. en MY af første serie med original motor på 1.750 HK og dernæst en fra en senere serie, med 1.900 HK. Her er der tale om en videre-udvikling af førstnævnte motor, og disse lyder da (ifølge min ører) praktisk taget identisk.

Ligeledes kan du prøve at sammenligne en MX og en MY på lyden. Her blev der brugt samme motortype (GM 567, dvs. 567 kubiktommer pr. cylinder), hvor MY havde en V16 og MX en V12. Igen lyder disse to meget ens.

Overordnet vil jeg vove den påstand, at når der anvendt samme motortype i to loks af forskellige litra, vil forskellene i lyd hovedsaligt skyldes:

1. Forskel i antal cylindre.

2. Hvilken version af motortypen (både 567 og 645 kendes i DK som B(kun MY), C, D, E(kun MZ og ME) og F (kun ME)) der er tale om.

3. Med eller uden trykladning (turbo eller kompressor).

4. Hvilke type udstødning / lyddæmpning er der anvendt.

Og disse små forskelle vil kun give anledning til små forskelle, hvis motortypen er den. Er der derimod tale om to forskellige motortyper, vil forskellen i lyd være større, men lyden vil stadig minde om hinanden.

Til slut vil jeg iøvrigt lige nævne, at forskellige styringer af dieselmotoren ikke som sådan har indflydelse på motorens lyd, kun på hvordan den "opfører" sig, hvilket kan give forskellige indtryk. (Når jeg skriver "opfører sig" om motoren, mener jeg om motoren f.eks. går op i omdrejninger inden lok'et sætter igang (bl.a. ME, for at levere tilstrækkelig spænding til styringen), om omdrejningstallet holder sig mere-eller-mindre konstant ved forskellig hastighed og belastning eller om det varierer trinvist (ME holder (mig bekendt) et næsten konstant omdrejningstal på motoren, som kun varierer ved igangsætning/stop, lav fart, stor belastning mm.; hvor f.eks. MZ varierer motorens omdrejningstal alt efter fart og belastning.)

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BastianGaardahl

Højskole Elev

Indlæg: 27

PB

Nu har jeg ikke den store viden på motorer i tog, men jeg kører traktortræk:), og der har mængden af diesel olie som indsprøjtes og kompressionsforholdet også en hel del indflydelse.

mvh. Bastian Gaardahl

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"BastianGaardahl" skrev:
Nu har jeg ikke den store viden på motorer i tog, men jeg kører traktortræk:), og der har mængden af diesel olie som indsprøjtes og kompressionsforholdet også en hel del indflydelse. mvh. Bastian Gaardahl

Det har da ganske givet nok også med lokomotiv-motorer; men i denne sammenhæng er det vigtigt at bemærke, at GM's lokomotiv-motorer er modulopbyggede, forstået på måde at snakker f.eks. om 645-serien, er forskellen kun antallet af cylindre, ellers benyttes samme kompressionsforhold, topstykke-konstruktion osv. Dog er jeg villig til at indrømme, at f.eks. trykladning har indflydelse på kompression og hvor meget diesel der indsprøjtes.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Det meget vel være korrekt at de lyder næsten ens

Prøv at gå på Youtube og lyt til diverse MZ og ME lokomotiver der starter. For mig at høre, lyder ME meget dybere i tonen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
Prøv at gå på Youtube og lyt til diverse MZ og ME lokomotiver der starter. For mig at høre, lyder ME meget dybere i tonen.Klaus

Det har jeg gjort, og det var netop derfor at jeg skrev "næsten ens". Dette dækker bl.a. over dybden i tonen. At ME så lyder dybere i tonen har en god begrundelse: Den anvendes til ME en anden type lyddæmper end til MZ, og forskellen i lyddæmperens design kan sagtens have indflydelse på dybden af lyden. Prøv f.eks. at finde videoklip af ens biler, men med forskellige lyddæmpere. En eftermonteret større udstødning (her menes større rørdiameter) kombineret med færre, større lyddæmpere kan give en markant dybere lyd, uden øvrige modifikationer af motoren.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Syntes MZ IV er mere skingre i lyden end Meren men er der nogen der ved om der findes en anden Me lyd end hobbytrades? Wink

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Nordvestbanen" skrev:
Syntes MZ IV er mere skingre i lyden end Meren
Netop. De hyler meget mere, hvorimod ME brummer.
"Nordvestbanen" skrev:
men er der nogen der ved om der findes en anden Me lyd end hobbytrades?

Det gør der næppe.

Hvis der gør er det privatprojekter.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.