Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

Hjælp til sporplan

Hej Smile

Jeg er nået dertil, at jeg ved, at der bliver mulighed for at realisere barnedrømmen om en modelbane.

Der er godt nok stadig lidt lange udsigter qua små børn, nyt hus og have, jobs og alt det andet der griber så forstyrrende ind i fritiden.

Men så er muligheden for en god, lang planlægning af anlægget jo så meget bedre. Wink

Jeg har selv et par ideer til sporplan, men det er som regel rigtig givtigt at få nogle andre inputs i sådan en idé-fase.

Jeg hører derfor rigtig gerne fra de i gruppen der har tid og lyst til at komme med forslag!

Læs mere om anlæggets dimensioner og grundtanker her:

http://ligustervaenget.frac.dk/modeltog/

Mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Anders, og velkommen på sporskiftet.

Det er ikke meget plads du har hvis dit anlæg skal indbygges i et møbel i stuen, som jeg forstår det skal. Samtidigt har du ambitiøse krav til banen, og jeg har fundet et par sporplaner lavet af PerOlsen her fra sporskiftet, som måske kan give dig noget inspiration til din kommende sporplan.

[url]http://www.sporskiftet.dk/node/51]

[url]http://www.sporskiftet.dk/node/48]

Derudover ved jeg at killerp (falsterbanen), også herfra sporskiftet, har haft et anlæg i stuen med låg og det hele, og det er jeg sikker på han gerne vil fortælle dig lidt om.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Derudover ved jeg at killerp (falsterbanen), også herfra sporskiftet, har haft et anlæg i stuen med låg og det hele, og det er jeg sikker på han gerne vil fortælle dig lidt om.

Først, hej Anders og velkommen til..

Min stuebane stod frit, og havde ingen ting over sig, så tror ikke helt den passer til Anders stue Wink

Men jeg fandt dog dette link, det viser dog en norsk marklin Z bane, men ideen til en reol kan man få ud af billederne Laughing out loud

http://www.heinepedersen.com/hyllebane/hylla.htm

ps. hvem kan dog finde på at tænde for tvét, nå der stå sådan en lækkere bane, og bare venter på at blive kørt med Laughing out loud Laughing out loud

Vedr. sporplan, tror jeg det er bedst jeg overlader dette til Per eller Henrik

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Hej Anders

Er det muligt at vi kan få at se et billede af dette specielle møbel hvorpå du/I skal bygge modeljernbanen?

Jeg har ikke WinTrack til at lave sporplaner i, men jeg forestiller mig en lang rundbane på et spor (måske dobbeltsporet) med en vendesløjfe fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne og så et sidespor fra øverste højre hjørne op og over mod højre hvor din endebanestation ligger. Så kan man sagtens lave een eller to mellem-stationer på ringbanen. Du vil derudover have mulighed for at køre ud fra stationen, rundt, vende, rundt igen og tilbage til endestationen. Eneste forhindring for vendesløjfen er dog to-skinne-systemet med DC så vidt jeg kan se.

Havde jeg WinTrack kunne jeg måske lave en sporplan ...

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

"techek" skrev:
Hej AndersEr det muligt at vi kan få at se et billede af dette specielle møbel hvorpå du/I skal bygge modeljernbanen?
Nej, det bliver lidt svært - Møblet er ikke lavet endnu Wink
"techek" skrev:
Eneste forhindring for vendesløjfen er dog to-skinne-systemet med DC så vidt jeg kan se.
Det kan denne fætter vist løse:http://www.lenz.com/manuals/modules/lk100.pdf
"techek" skrev:
Havde jeg WinTrack kunne jeg måske lave en sporplan ...

Det ville have været skønt - Men tak for inputtet Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Anders

Også velkommen herfra Smile

Det er en interessant pladestørrelse, da den uregelmæssige form give ekstra muligheder. Jeg vil anbefale dig en bane med en "afstandscirkel" indbygget for at give lokomotiverne mulighed for at strække ud. Du kan læse mere om begrebet her:

http://www.mj-blog.dk/2006/12/ideer-til-anlaeg/

Jeg har groft tegnet nogle ideér ind på din tegning af pladen. En større endestation på "sidearmen" af planen og en mindre gennemkørselstation midt på den store plade. Herfra fortsætter toget ned til en skjult banegård, der simulerer resten af verden.

Uden om den lille station ligger afstandscirklen, og den skal naturligvis placeres med et varieret sporforløb, og måske skal en del af strækningen skjules bag bakker, skove eller bygninger. Med afstandscirklen kan toget altså køre f.eks. 10 eller 20 omgange for at simulere afstand inden det ankommer fra den ene station til den anden. Det kan oven ikøbt også laves fuldautomatisk via computeren, hvis man skulle ønske det.

Jeg håber, at dette kan inspirere dig Smile

grundplan2

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Med den begrænsede plads du har til rådighed tror jeg, at jeg ville koncentrere mig om at bygge 1 station med noget industri og måske en havnebane.

En endestation, som fx Glyngøre, der er vist et billede af i en anden tråd her, Kalundborg, Rødby eller Helsingør kunne være forslag til forbillede.

Resten af verdenen må så blive en skjult opstilling under anlægget.

Alternativt skal du ned i skala-N, for et komplet lyntog i H0 er 1,8 m langt og ser ikke ret godt ud på kurver under radius 1000mm. I skala-N bliver der lige pludselig 4 gange så meget plads og der kan du også få Sølvpilen. Så vil der være god plads til 2 gode stationer og lidt luft imellem, samt nogle pæne kurver.

Selvom jeg bor alene i et stort hus (måske derfor) vil jeg ikke have modeltog i stuen. Ikke fordi jeg ikke vil se på det, men fordi, der ikke er plads til det, når der også skal være plads til de andre aktiviteter i stuen. Så hellere et rum, hvor der kun skal være modeltog. Det giver færre begrænsninger og selv i et lille rum vil der kunne skabes kurver i en ordentlig størrelse ved at bygge rundt langs væggene.

Har du billedet af Hillerød station i en større opløsning?

For det ser da ud til at være en interessant station som forbillede på anlægget.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Anders N nævner selv at der sandsynligvis ikke er plads til spor i to niveauer, hvorfor jeg foreslog det Occam er inde på. Bortset fra at sporet der forsvinder, skulle mødes med rundbanen i stedet for at forsvinde.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

Anders - du kan også tænke alternativt som i denne video, hvor sporet er trådene til halogenlamperne Laughing out loud

http://www.youtube.com/watch?v=U66pqWZzxjA

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

"Occam" skrev:
Jeg vil anbefale dig en bane med en "afstandscirkel" indbygget for at give lokomotiverne mulighed for at strække ud. Du kan læse mere om begrebet her:http://www.mj-blog.dk/2006/12/ideer-til-anlaeg/

Hej Occam Smile

Jeg er jævnlig omkring din gode blog, og er meget imponeret af dine evner indenfor patinering og dioramaer - Respekt! Smile

Men lige præcis afstandscirkler har jeg det lidt svært med... Jeg synes at de ret for tydeligt afslører hvad de er - "Snyd"!

Misforstå mig ikke, jeg ved godt at man altid bliver nødt til at klippe en hæl og hugge en tå af pladsmæssige hensyn. Men jeg har svært ved at se at man rent praktisk kan gøre afstandscirklen særlig elegant og troværdig.

Den vil i mine øjne altid hurtigt kunne gennemskues som "blot" en rundbane hvor toget kører rundt og rundt og rundt og....

Måske er jeg bare for påvirket af "den gode gamle" rundbane fra barndommen, men jeg tror ikke dette er vejen frem for mig.

Men tak for budet Smile

mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

Hej Leonard Smile

"leonard" skrev:
Med den begrænsede plads du har til rådighed tror jeg, at jeg ville koncentrere mig om at bygge 1 station med noget industri og måske en havnebane.En endestation, som fx Glyngøre, der er vist et billede af i en anden tråd her, Kalundborg, Rødby eller Helsingør kunne være forslag til forbillede.Resten af verdenen må så blive en skjult opstilling under anlægget.
En interessant mulighed jeg ikke selv havde overvejet.Der er dog et par udfordringer:Jeg har sandsynligvis ikke mulighed for at lave en underjordisk del, qua kravene til reol, og jeg vil helst kunne trille rundt mellem min. to stationer og ikke blot rangere rundt på en stor station.
"leonard" skrev:
Alternativt skal du ned i skala-N, for et komplet lyntog i H0 er 1,8 m langt og ser ikke ret godt ud på kurver under radius 1000mm. I skala-N bliver der lige pludselig 4 gange så meget plads og der kan du også få Sølvpilen. Så vil der være god plads til 2 gode stationer og lidt luft imellem, samt nogle pæne kurver.
Her har jeg ikke været præcis nok - Det er kun et halvt lyntog jeg gerne vil have plads til.N har jeg også overvejet et par gange - Jeg synes bare, at det er så klejnt!Og udvalget af DSB-modeller er vel ikke så overvældende??
"leonard" skrev:
Så hellere et rum, hvor der kun skal være modeltog. Det giver færre begrænsninger og selv i et lille rum vil der kunne skabes kurver i en ordentlig størrelse ved at bygge rundt langs væggene.
Havde jeg et rum i overskud blev det også løsningen - Men desværre...
"leonard" skrev:
Har du billedet af Hillerød station i en større opløsning?

Nej, men du kan finde det i bogen "Til vejrs over banerne"

Til vejrs over banerne

mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

Hej Bo Smile

"plutoodie" skrev:
Anders - du kan også tænke alternativt som i denne video, hvor sporet er trådene til halogenlamperne Laughing out loud http://www.youtube.com/watch?v=U66pqWZzxjA

Så meget elsker den bedre halvdel mig vist heller ikke Wink

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Anders

"Anders N" skrev:
Jeg er jævnlig omkring din gode blog, og er meget imponeret af dine evner indenfor patinering og dioramaer - Respekt! Smile
Takker Smile
"Anders N" skrev:
Men lige præcis afstandscirkler har jeg det lidt svært med... Jeg synes at de ret for tydeligt afslører hvad de er - "Snyd"!
Du har helt ret; det er snyd og bedrag... ;-)Spørgsmålet er blot hvordan man bedrager. F.eks. at lægge to stationer med hvad der i 1:1 svarer til et par hundrede meter imellem er jo også "snyd", da man jo næppe ville bygge sådan i virkeligheden. Derfor er målet vel at gøre snyderiet så skjult som muligt..
"Anders N" skrev:
Men jeg har svært ved at se at man rent praktisk kan gøre afstandscirklen særlig elegant og troværdig. Den vil i mine øjne altid hurtigt kunne gennemskues som "blot" en rundbane hvor toget kører rundt og rundt og rundt og....
Ja, de kræver nok lidt mere plads for at virke overbevisende. I den ideelle verden skulle en afstandscirkel være så stor at den kunne slynge sig, så den ikke lignede en cirkel og måske endda foldes ind over sig selv, så der kom en krydsning ude af niveau. Endelig bør en del af være skjult bag skove, bakker eller huse, så det ikke er åbenbart for beskueren, at hun bliver taget ved næsen... Smile
"Anders N" skrev:
Måske er jeg bare for påvirket af "den gode gamle" rundbane fra barndommen, men jeg tror ikke dette er vejen frem for mig.

Helt ok Smile

Min sidste indvenden vil dog være at hvis du gerne vil have at "togene kan strække benene" som du skriver på din hjemmeside, er der efter min mening næppe nogen vej uden om en rundbane af en slags, da en foldet kørestrækning vil være ret kort og måske endda give indtryk af for mange spor.

En anden mulighed kunne være simpelthen at droppe den lille station for at få færre spor, og istedet, hvis det bliver muligt, blot lade afgrenningen fortsætte ned i undergrunden for at repræsentere omverdenen. Afgreningen skulle så være stor nok til at et tog kunne holde for rødt signal og vente på at der blev plads på afstandscirklen til at køre videre.

Jeg glæder mig til at følge den videre planlægning og opbygning. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

"Anders N" skrev:
Men lige præcis afstandscirkler har jeg det lidt svært med... Jeg synes at de ret for tydeligt afslører hvad de er - "Snyd"!
"Occam" skrev:
Du har helt ret; det er snyd og bedrag... ;-)Spørgsmålet er blot hvordan man bedrager. F.eks. at lægge to stationer med hvad der i 1:1 svarer til et par hundrede meter imellem er jo også "snyd", da man jo næppe ville bygge sådan i virkeligheden. Derfor er målet vel at gøre snyderiet så skjult som muligt..
Just præcis - Det er dét, der er den store udfordring.Min største aversion er "Drømme-banen" beskrevet i Banen nr. 80.Men hver sin lyst...
"Anders N" skrev:
Men jeg har svært ved at se at man rent praktisk kan gøre afstandscirklen særlig elegant og troværdig. Den vil i mine øjne altid hurtigt kunne gennemskues som "blot" en rundbane hvor toget kører rundt og rundt og rundt og....
"Occam" skrev:
Ja, de kræver nok lidt mere plads for at virke overbevisende. I den ideelle verden skulle en afstandscirkel være så stor at den kunne slynge sig, så den ikke lignede en cirkel og måske endda foldes ind over sig selv, så der kom en krydsning ude af niveau. Endelig bør en del af være skjult bag skove, bakker eller huse, så det ikke er åbenbart for beskueren, at hun bliver taget ved næsen... Smile
Ja, så ville der være reson i det!
"Occam" skrev:
Min sidste indvenden vil dog være at hvis du gerne vil have at "togene kan strække benene" som du skriver på din hjemmeside, er der efter min mening næppe nogen vej uden om en rundbane af en slags, da en foldet kørestrækning vil være ret kort og måske endda give indtryk af for mange spor.
Ja, det er så her min erfaring kommer til kort...
"Occam" skrev:
En anden mulighed kunne være simpelthen at droppe den lille station for at få færre spor, og istedet, hvis det bliver muligt, blot lade afgrenningen fortsætte ned i undergrunden for at repræsentere omverdenen.
Problemet er igen at jeg ikke lige kan gennemskue hvordan jeg rent praktisk får indbygget en undergrund i reolen, som er til at komme til...
"Occam" skrev:
Jeg glæder mig til at følge den videre planlægning og opbygning. Smile

Så er vi to Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Anders N" skrev:
Jeg har sandsynligvis ikke mulighed for at lave en underjordisk del, qua kravene til reol, og jeg vil helst kunne trille rundt mellem min. to stationer og ikke blot rangere rundt på en stor station.
Da du ikke har bygget møblet endnu er der vel ret frit slag for hvordan det skal se ud indvendigt og så kan jeg ikke se noget problem i at lave en nedkørsel og en skjult opstilling under det synlige anlæg.
"Anders N" skrev:
Her har jeg ikke været præcis nok - Det er kun et halvt lyntog jeg gerne vil have plads til.
OK, så er du nede på en station på ca. 1 meter og kan med lidt god vilje have 2 endestationer med 2-2,5 m i mellem. Det kan da fungere, og er der ikke mere plads, så må det jo blive sådan.Du har stadig ikke plads nok til at lave en pæn vendesløjfe, vognene vil hænge indover kurven og det vil se meget forkert ud.
"Anders N" skrev:
N har jeg også overvejet et par gange - Jeg synes bare, at det er så klejnt!Og udvalget af DSB-modeller er vel ikke så overvældende??

Jeg har valgt H0 fordi jeg syntes detaljerne blev for små, menjeg har også masser af plads (og alligevel ikke plads nok).

Der findes ikke helt så mange modeller i N, men der kan da samles en fornuftig samling af dansk materiel ind.

PS: Kunne du ikke knække det der lange bibliotekslink over i flere dele?

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Problemet er igen at jeg ikke lige kan gennemskue hvordan jeg rent praktisk får indbygget en undergrund i reolen, som er til at komme til...

Her ville det være en meget stor hjælp, om du kunne give nogle mål, på hvor højt der bliver fra "selve" grundpladen til banen, til den max højde bane må blive..

For jeg kunne godt forstille mig, at den skjultebanegård, ville ligge helt ude langs forkanten af reolen, og du så her havde en klap, som kunne vippes op, nå du skulle have angang til disse tog / områder, men igen, hvis max højde på selve banen for ex. ikke må overstige 50 cm. så kan der opstå problemer

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

"leonard" skrev:
Da du ikke har bygget møblet endnu er der vel ret frit slag for hvordan det skal se ud indvendigt og så kan jeg ikke se noget problem i at lave en nedkørsel og en skjult opstilling under det synlige anlæg.
Muligheden er da til stede, men jeg kan blot ikke gennemskue, hvordan jeg får gjort den underjordiske del let tilgængelig ved eks. afsporing. Den vil jo blive klemt inde mellem reolen og anlængs-"pladen".
"Leonard" skrev:
Du har stadig ikke plads nok til at lave en pæn vendesløjfe, vognene vil hænge indover kurven og det vil se meget forkert ud.
Kunne man gemme vendesløjfen i skov eller bag en bakke??
"Leonard" skrev:
PS: Kunne du ikke knække det der lange bibliotekslink over i flere dele?

Øhh... Det forstår jeg ikke lige...

Men du kan klikke ind på http://www.bibliotek.dk og søge efter titlen "Til vejrs over banerne" - Så skulle den gerne komme frem.

mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Anders.

Jeg ville, som Leonard, nok lave en stor station, en skjult opstillingsbanegård, og så en havn med diverse industri på din lille "finger". Hvis du laver det rigtigt, får du faktisk to stationer: En bystation og en havnestation, hvor du som minimum skal rangere godsvogne frem og tilbage, men måske også person- og postvogne til en færge?

Og den skjulte banegård kan du sagtens få plads til: Jeg vil også gerne have plads til reoler, så jeg har været turen igennem - i det mindste mentalt. Laughing out loud Fidusen er, at du naturligvis ikke har megen gavn af reoler, der er over en meter i dybden.

Jeg vil derfor foreslå følgende opbygning: Lav din bane som moduler - så er den nemmere at bygge, nemmere at vedligeholde, og nemmere at flytte. Byg et stort "bordstativ" til at bære dine moduler. Og køb så nogle standard reoler, som du kan skubbe ind under "bordet". Jeg købte seks reoler på tilbud hos Jysk til 300,- kr. stykket - de måler noget med 60x100x30 eller noget i den stil. Da du har 110 cm i dybden, har du altså 80 cm tilbage til skjult banegård bag reolerne.

Og går det helt galt, kan du altid tømme en reol, trække den ud og komme til din skjulte banegård.

Hvis du laver din banegård i forgrunden af den store plade, kan du lade den forsvinde i undergrunden via en højbane til højre, og så lade havnebanen køre under højbanen; noget lignende kan du f.eks. finde i Vejle (den har nogle lækre højbaner inde midt i byen). Og den vil være ret autentisk til dit formål - højbanen går til Herning, og her har Sølvpilen kørt med lyntog til Struer. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Har lige kigget på Allan´s anlæg fra banen, og der finder du jo også rundbanen, de skjute stræninger med tilhørene skjultebanebård, dog hans er lidt anderledes....

Men kan godt se hvad ideer du kan lide fra anlægget, men det er jo disse ideer Occam har skrevet så meget om, ved at skjule meget af rundbanen...

Så jeg tror mit bedste bud vil være, lave en tegning af din kommende reol, post den her, og giv os de vigtige mål som max højde på banen :idea:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"Anders N" skrev:
"Leonard" skrev:
PS: Kunne du ikke knække det der lange bibliotekslink over i flere dele?
Øhh... Det forstår jeg ikke lige...

Hvis man laver en link "rigtigt", får man ikke den slags problemer: I kildeteksten kan man skrive

[code]En helt anden tekst[/code]

og brugeren kan så kun se "En helt anden tekst" - men når man klikker på teksten, kommer man til den lange link.

På den måde undgår man, at linken ødelægger formatteringen i browseren.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

Hej Smile

De gode indlæg vedr. selve opbygningen af møblet fra d'herrer Lars og Killerp har givet nogle forskellige ideer.

Med lidt snilde kunne jeg måske spare mig en del besvær og samtidig opnå mulighed for en underjordisk del.

Jeg takker alle for inputs og vender tilbage når jeg er kommet lidt videre med selve møblets opbygning.

Og her så et snedigt link:

Til vejrs over banerne

mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg er ikke den stor layout tegner, men en lille ide måske

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Anders N" skrev:
Og her så et snedigt link: Til vejrs over banerne

Og hvis du så gad at ændre det i den post, hvor det lange link er.

Problemet med det lange link, er at det får al tekst på den side til at stå i meget lange linier og er næsten umuligt at læse.

Du har en knap, der hedder rediger øverst til højre over indlægget, så du kan rette i den tekst du selv har skrevet.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"leonard" skrev:
... det får al tekst på den side til at stå i meget lange linier og er næsten umuligt at læse.

Er du stadigvæk på side 1, leonard? Wink

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"techek" skrev:
Er du stadigvæk på side 1, leonard? Wink

Ja, når jeg læser tilbage i tråden er jeg og om 2 år, når ejg finder tråden igen, for at finde noget om Hillerød station. Jeg læser ikke kun nye indlæg, jeg (gen)læser også ældre tråde, ellers kunne alt, der var ældre end en uge jo ligeså godt slettes.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

En sporplan lige efter min smag!

Endestationer giver jo rigtig meget arbejde med de forskellige tog, den skjulte opstillingsbanegård giver variation og så en lille "paradestrækning" i forgrunden med et velgørende lille svaj til siden.

Ønsker: Da du nu har startet med at tegne banen, kunne du så ikke forsøge at lade de skjulte opstillingsspor indgå i en kreds, der er uafhængig af de to endestationer med adgang via skjulte stikspor? Det vil give mulighed for at lade de "store" tog køre paradekørsel uden at komme i klemme på de to endestationer, mens det ind i mellem den tunge trafik på "hovedbanen" ville være muligt at køre ægte punkt-til punkt.

Kunne "paradestrækningen" være dobbeltsporet med følgende forenklet betjening, eller bliver det for trangt?

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

leonard: Ved du hvad? Jeg synes faktisk også at det er træls at scroll vandret for at læse hele indlægget og dets kommentarer/svar. Men husk på at selvom det måske generer dig og mig (og måske også andre), så er det ikke noget folk gør med vilje (tror jeg ikke).

Det er godt du og andre brugere så kan hjælpe hinanden med at forklare hvordan man bruger forumet endnu bedre og mere effektivt. Men vi bliver simpelthen nødt til at acceptere andres "afvigelser" i forhold til de krav vi stiller til os selv. Så det er fint nok at du påpeger at det link kunne være lavet smartere - nemlig ved at bruge:

[code]...[/code]

Men det er altså også op til den enkelte at bruge vores henvisninger og anbefalinger. Hvis vedkommende ikke "makker ret", må vi respektere det. Hvilket jeg ikke umiddelbart synes du gjorde ...

Og lad os så se at komme videre med at hjælpe med den sporplan i stedet for at hakke på hinanden, okaj?

Laughing out loud

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

killerp's forslag er da interessant, men kræver så vidt jeg kan se 3 niveauer.

De skjulte cirkler bliver små, men hvis du holder dig fra de værste modeller (Pr-maskine fra Heljan fx) så kan det nok godt fungere, men de skal være helt skjulte ellers kommer det til at se farligt ud.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Kan godt være det er mig der ikke fatter det, men hvorfor skulle man lave en skjult cirkel hvor togene kan køre i ring, kunne man ikke bare stoppe det et sted og vente x antal minutter med at køre igen?

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
killerp's forslag er da interessant, men kræver så vidt jeg kan se 3 niveauer.
Jo den tager 3 nivoer, men den var også mere ment som et oplæg, til Anders..Den er lavet på den måde, at man skal kunne løfte landskabet, på udsatte steder ved den skjulte banegård, endvidere kunne den bageste skjulte stræning kører inden i en skåning som ville kunne fjernes ved uheld, som om der nok ikke vil ske afsporinger der, medmindre man sender to tog mod hinanden...Der er dog også det lille problem, at nedkørelsen fra " Hillerød" bliver temmelig stejl 4 til 5 % men da den ligger skjult skulle det ikke give anledning til problemer..Banen her er lavet i marklin k spor, da jeg ikke kan tegne med peco skinner Crying
"leonard" skrev:
De skjulte cirkler bliver små, men hvis du holder dig fra de værste modeller (Pr-maskine fra Heljan fx) så kan det nok godt fungere, men de skal være helt skjulte ellers kommer det til at se farligt ud.

Jeg tror godt man ville kunne lave det sådan at, alle skjulte kurver ville blive mindst radius 2 men stadigvæk ikke stor Crying

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Kan godt være det er mig der ikke fatter det, men hvorfor skulle man lave en skjult cirkel hvor togene kan køre i ring, kunne man ikke bare stoppe det et sted og vente x antal minutter med at køre igen?

Jo man kunne da godt lave en rund bane, med et vigespor i et skjult område, og lave en automatik der ville skifte mellem to toge, til man evt. trækker den ene ud af racerløbet, eller hvad man finder på....

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Sad lige og kiggede i Lokomotivet nr. 89, marts 2007.

Der er et forslag til en sækbanegård, som måske kan være inspiration til en endestation på dit anlæg.

Jeg vil ikke scanne det ind, da der er noget med copyright, men bladet kan vel lånes på biblioteket.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

I er sandelig aktive herinde - Herligt.

Weekenden har bragt 2 erkendelser med sig.

1. Jeg kommer ikke til at undgå snævre kurver.

2. Der skal på en eller anden måde være plads til en underjordisk del.

Med det in mente begyndte jeg at lave nogle skitser på papir.

Jeg er nået til nedenstående plan - Håber at I kan tyde den. Jeg har desværre ikke et program til at tegne planen i.

Fokus ligger foreløbigt på forløbet mellem stationerne - Så kommer stationerne senere.

Men er planen realistisk? Den er jo ingenlunde målfast, så det kunne være fedt om I gad at vurdere om der vil være plads nok i virkelighedens verden.

(stationen på den store plade er blot tænkt som en "lille" landstation)

Samtidig har lavet en lille skitse af hvordan møblet kunne komme til at se ud - Også her er der kun tale om en princip-skitse. (og nej, jeg var vist ikke i skole den dag vi lærte om perspektiv-tegning!)

Det interessante her er de to breeede skuffer over hylder og skabe.

Tanken er at hele "undergrunden" er på disse hylder, så hvis noget går galt trækker jeg hylden ud, retter til, og skubber hylden ind igen.

Det kræver self. at hylden lukker helt præcist, men det må kunne løses.

Eneste problem er, at der ikke kan laves undergrund i hjørnet hvor "de to" plader mødes. Jeg kan ihvert fald ikke lige gennemskue hvordan!!

Området over de breeede skuffer er låget, der dækkes banen og kan vippes 90 grader op.

Jeg har bevidst ikke skrevet højde på dette låg - Det skal ikke være lågets højde der sætter den kreative begræsning.

Kan det gøres snildere??

mvh

Anders

reol

spor

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg har prøvet noget lignende den underjordiske vendesløjfe du har. Jeg kan personligt IKKE anbefale det. Med mindre du bygger noget blokstyring ind, så skal du nok på et (eller mange) tidspunkter overse, at der er et tog derinde i forvejen - og så opdages fejlen først når man hører lyden af togkatastrofer. Smile Og oprydningsarbejdet er pokkers besværligt.

Læg skiftesporet længere ude.

Med lille plads og flere niveauer kommer du til at bruge meget plads på stigninger. Prøv engang at se lidt på det gamle anlæg fra København H ... jeg har lagt en stribe billeder under Layout. Det er meget elegant, da der faktisk kører flere uafhængige baner. Måske kunne du også tænke i den stil?

Din lille stikbane havde jeg noget lignende på mit gamle anlæg. Det anvendte jeg til maskindepot. Det kan gøres ekstra spændende ved at lade sporet til depotet gå under hovedlinien.

Prøv eventuelt at kigge på nogle af de baner jeg lagde op under layout for et års tid siden.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg har prøvet noget lignende den underjordiske vendesløjfe du har. Jeg kan personligt IKKE anbefale det. Med mindre du bygger noget blokstyring ind, så skal du nok på et (eller mange) tidspunkter overse, at der er et tog derinde i forvejen - og så opdages fejlen først når man hører lyden af togkatastrofer. Smile Og oprydningsarbejdet er pokkers besværligt.Læg skiftesporet længere ude.
Jeg havde ikke forestillet mig at togene nødvendigvis skulle holde pausen på vendesløjfen - Men jeg kan da levende forestille mig det grimme skrald det kunne give...
"PerOlsen" skrev:
Med lille plads og flere niveauer kommer du til at bruge meget plads på stigninger.
Meget eller for meget?
"PerOlsen" skrev:
Prøv engang at se lidt på det gamle anlæg fra København H ... jeg har lagt en stribe billeder under Layout. Det er meget elegant, da der faktisk kører flere uafhængige baner. Måske kunne du også tænke i den stil?
Jeg må vist lige lure lidt nærmere på dette i Banens omtale af det.
"PerOlsen" skrev:
Din lille stikbane havde jeg noget lignende på mit gamle anlæg. Det anvendte jeg til maskindepot. Det kan gøres ekstra spændende ved at lade sporet til depotet gå under hovedlinien.
Sporet gik i mine første tanker også under hovedlinien, men det blev vendt om afht. at kunne få koblet det skjulte spor på der giver rundbanen.
"PerOlsen" skrev:
Prøv eventuelt at kigge på nogle af de baner jeg lagde op under layout for et års tid siden.

Det er nogle meget flotte anlæg, som jeg lige skal studere nærmere.

Mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders N

Indlæg: 30

PB

Hej Smile

For at komme videre med projektet, har jeg investeret i MiBa-anlagenplaner.

Det virker umiddelbart ret nemt at gå til.

Jeg havde egentlig forestillet mig at sporene skulle være ROCO uden ballast, men der er jo mange andre fabrikater på markedet, så måske der var andre bedre og/eller billigere alternativer på markedet.

Fabrikatet skal tilbyde: spor uden ballast, flexspor, middel eller bedre naturtrohed. Derudover skal sporskifter ikke være alt for lange og smalle - Det har jeg vist ikke plads til Wink

Er der nogen der kan anbefale et fabrikat?

Og så lige et tillægsspørgsmål: Er der nogen der ved, hvordan man laver forskellige niveauer i MiBa-anlagenplaner?

mvh

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Anders N" skrev:
Fabrikatet skal tilbyde: spor uden ballast, flexspor, middel eller bedre naturtrohed. Derudover skal sporskifter ikke være alt for lange og smalle - Det har jeg vist ikke plads til Wink

Jeg bruger Peco Code 75 og det synes jeg er flot. Når jeg engang skal til at købe mere spormateriel vil jeg kigge nærmere på Tillig, som også skule være et rigtigt flot spor.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"leonard" skrev:
"Anders N" skrev:
Fabrikatet skal tilbyde: spor uden ballast, flexspor, middel eller bedre naturtrohed. Derudover skal sporskifter ikke være alt for lange og smalle - Det har jeg vist ikke plads til Wink
Jeg bruger Peco Code 75 og det synes jeg er flot. Når jeg engang skal til at købe mere spormateriel vil jeg kigge nærmere på Tillig, som også skule være et rigtigt flot spor.

Ja, især Tiligs sporskifter er rigtig flotte idet, deres tunger er sammenhængende med hjertestykket og ikke lavet med led som alle andre fabrikater har det med at gøre.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.