Hej.
Jeg håber der er en der kan være mig behjælpelig. Jeg har et rum som nedenstående skitse og vil nu gerne prøve at lave det i moduler. Ikke efter specielle mål, men hvad der nu passer.
Jeg regner med en dybde på omkring 50cm.
Er der en der har nogle ideer og kan tegne en hurtig skitse over hvordan en dobbeltsporet strækning kunne se ud? Har overvejet om "ringen" skal gå rundt to gange for at kunne køre længere tid og med lange tog. Der må gerne være et par sidespor med en smule industri hvis det er muligt.
Jeg kører med cskinner og nyere tog.
Hvordan kan sådan en bane se ud?
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Abys,
Velkommen til sporskiftet
.
Det vil egentlig være synd at begrænse udfoldelsen i rummet. Er der nogen speciel grund til at du vil bygge anlægget i moduler? Det er selvfølgelig altid rart at kunne skille et anlæg ad, hvis man skal flytte. Men skal du det?
Rummet som du har til rådig er bare rigtig godt og meget velegnet, så hvis du har fuld rådighed over det, ville jeg udnytte pladsen nogenlunde som min skitse nedenfor viser. Og ikke i moduler (men nok sådan, at man kan skille det det ad uden at miste 100% af anlægget - helixen vil nok ryge under alle omstændigheder.)..
Men ellers vil det jo egentlig være ret lige ud af landevejen at designe et tosporet sammenlagt ottetal til rummet. Stryg helixen i mit forslag og lad sidebanestationen være en mindre station på hovedbanen og brug hjørnerne til industrispor og maskindepot(er).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg vil foreslå at du lader et dobbelt spor kommer ud fra en tunnel i 15 cm'ers højde, selfølglig er der en sløjfe inde i tunnellen så kører Dobbelt-sporet rundt inderst på Modulet med en højde på ca 10-15cm,hele vejen rundt,det kan køre igennem skov ,og lignende,hvor den kommer til en Station og kører videre og ender med at forbindes til det nederste Dobbelt spor som også fortsætter hele vejen rundt måske omkring en sø eller lignende, nede i modul pladehøjde ,som ender ved en større station og måske ender i en skjult banegård under modulerne hvor du kan have en Vende sløjfe
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jimmy,
Jeg har lidt svært ved at følge dig, men du har nævnt ordet (vende)sløjfe to gange - og dette med en betragtelig højdeforskel. Med 50 centimeters bredde er dette ikke muligt - har du tænkt dig, ligesom jeg at reserve et hjørne af anlægget til et "elevator- og vende(sløjfe)område"?
Hvis du har tid, så prøv lige at skitsere hvad du mener (MS-paint rækker....), det program brugte jeg også ovenfor
Højreklik på en billede eller skitse her på forum - Paint åbnes - derefter "strg + v" og så kan man hurtigt male et par idéer ovenpå.....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
1. At "kravle under" for at komme ind til banen skal du nok blive træt af. Det kan ike anbefales.
2. Hvorfor en dobbeltsporet bane?
3. Hvor lange tog vil du køre med (og dermed: hvor lange skal stationenerne være)?
4. Er der en dybere mening, eller er det blot hoveløst "køren rundt"?
5. VIl du have flere niveauer (hvilket er mere besværligt på et modulanlæg)?
6. Skal der være en (skjult) opstillingsbanegård?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Disse spørgsmål skriver jeg lige under på i ren solidaritet
.
Punkt 1) Kan løses med en bro - Moppe har selv løsningen på hvordan sådan en laves driftsikker, men den skal selvfølgelig også bygges :roll:.
Og flyttes hver gang, der er en der banker på døren :roll:.
Punkt 2) En tosporet strækning (og her specielt to gange to på 50cm bredde) æder utrolig meget areal og gør det næsten umuligt at sætte noget andet på anlægget => "Less is more".
Hvilket selvfølgelig ikke betyder, at man kan snyde og lave en enkelt paradestrækning, der ser tosporet ud, men rent funktionelt ikke er det.
Så har man begrundelsen (i det mindste optisk) for at køre med store lokomotiver og tog set i forhold til udformingen af resten anlægget.
Mit forslag til rumudnyttelse baserer sig egentligt på en ensporet strækning....
Men giv os venligst feed-back på vores meninger indtil nu - det er din bane ikke vores - jeg tror vi har know-how her på forum fra "futtog" til Moppes årelange erfaring med flere hundrede kvadratmeter....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej Jimmy,
Jeg har lidt svært ved at følge dig, men du har nævnt ordet (vende)sløjfe to gange - og dette med en betragtelig højdeforskel. Med 50 centimeters bredde er dette ikke muligt - har du tænkt dig, ligesom jeg at reserve et hjørne af anlægget til et "elevator- og vende(sløjfe)område"?
Hilsen
Lars[/quote]
Hej Lars ! Måske og ja ,jeg skulle have sagt at der skulle være en sløjfe i hjørnet på ca.100cm foroven,så toget kører tilbage af det modsatte spor,så han skal bruge noget mere plads i rummet, og sporet skal jo falde ned inderst til det andet spor,med en pæn nedstigning inden den når helt rundt,det skal jo ikke ligne en skibakke Hehehehe Helixen kan han bruge til den skjulte banegård også placeret i hjørnet
altså Helixen under sløjfen! og måske ville det være bedre med en enkelt sporet strækning! det er rigtigt 2 spor fylder meget!og fire spor kan virke for volsomt på en dybde af 50cm!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Abys
Indlæg: 3
Gomorn og tak for ale jeres svar.
Efter at have læst det hele igennem, tror jeg at planen bliver ændret således at der kun kommer et dobbeltspor og så en vendesløjfe i hver ende.
Det skal ikke nødvendigvis være rigtige moduler, men det skal bare ikke være så stort og dybt og uoverskueligt. Regner derfor stadig med de 50cm dybde. Hvis man vil lave et sidespor ind i rummet er det jo heller ikke noget problem lige at tilføje lille stykke.
Vil gerne have en flot sporføring til nogle 2m lange tog og med nogle sidebaner hvor der kan rangeres lidt rundt.
Stationen skal helst være øverst i billedet og der har jeg en ide til en mindre 3-sporet station hvor udgangen er selve vendekredsen.
Det jeg har sværest ved at finde ud af er selve sporføringen og hvor og hvordan man kunne lægge sidebanerne.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2 meter lange tog, det er et kort lokomotiv og 6 moderne personvogne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja det har sin rigtighed! Og så skal der også være plads til "spor-ind-og-udfletning" (læs sporskifter - de slanke fra Tillig?) i hver ende af stationen og en smule luft foran og bagved togene ser også fint ud. Udkørselssignalerne skal helst heller ikke stå 3 centimeter fra sporskifterne ved stationens udkørsel. Og så skal der også være plads til kurve i hver ende med en radius på på ca. 80 centimeter. Det summer sig sagde bien
.
Hmmm! (80cm + 80cm + 20cm + 220cm + 20cm + 80cm + 80cm) vi har brug for ca. 5,80 meter i længden
Altså har du noget imod at stationen flyttes over på den lange side, og at mindst en af siderne bliver udført med kurvesporskifter? Så sparer vi lige lidt plads der.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
3 sporet station.
LIdt plads.
Forholdsvis korte tog.
Du skal da til Jylland og finde t forbillede. Væk fra den jyske længdebane og sporene til Esbjerg. Resten er nemlig enkeltsporet.
Du skla da have en forgreningsstation som din store station.
Den store station er nederst i billedet. Ovre til højre en simpel vendesløjfe der sender togene tilbage til stationen blot i modsat retning.
Fra venstre side af stationen udgr 2 enkeltsporede baner, der rundt langs venstre side går op til toppen som seperate spor - i hvert sit niveau. Nogen gange er det ene spor fremme, andre gange det andet. På "øverste langside" placerer du så en lille mellemstation på den ene strækning og helt ude ved døren laver du en u-vending og kører tilbage af den anden strækning.
Fra øverste station kan der sgatens gå et sidespor ud til lidt lokal industri der skal bruge en godsvogn i ny og næ og er du helt tosset kan der fra nederste station udgå et langt sidepor til anden industri (der evt er placeret ovenpå vendesløjfen). Lav evt opkørslen med reboussement halvvejs.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
jeg vidste ikke man kunne få dem til at passe til C-skinner ...
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Litra P
Indlæg: 1.852
HiHi - Du har ret - jeg havde lige et andet layout i tankerne - men man må egentlig kunne lægge punktkontakter imellem svellerne på Tilligs sporskifter - så er der kun problemet med de forskellige skinneprofiler tilbage. Hvis det er muligt, er det i hvert fald meget arbejde...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og som sædvanlig er der nogen der allerede har beskæftiget sig med temaet i Stummis forum:
http://stummi.foren-city.de/topic,3595,-wer-hat-erfahrungen-mit-peco-gle...
Læs især indlæggene fra 27 Feb 2006 12:47:
"Tillig Gleise lassen sich sehr wohl für Märklin verwenden. Natürlich nicht die Tillig Elite Variante, sondern die "Standard 2,5mm" Gleise. Dort laufen auch die hohen Spurkränze aus der Märklin-Frühzeit sauber drüber. Und man kann sogar die Tillig Elite-Weichen verwenden, allerdings nur die Weichenroste, denn wie bereits beschrieben wurde, rattern die Märklin-Spurkränze über die Kleineisen.
ABER:
Der Schienenfuss der Elite-Schienen, wie die des Standard-Gleis sind identisch. Man kann also einfach Schienenprofile mit 2,5mm Höhe in die Weichenroste der Elite-Weicen einziehen (und man muß natürlich das Herzstück noch entsprechend umarbeiten.
==> Schöne schlanke Weichen mit Federzungen. Finktioniert bei mir hervorragend."
Genial idé ikke?
Og senere er der en vejledning til indsætning af punktkontakter i Tillig spor:
06 März 2006 18:23
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
...har overvejet om det var muligt at bruge Piko flex-skinner på denne måde.
På skjulte steder kunne man bare lægge en ekstra skinne i midten eller trække en metaltråd.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er linket til firmaet, der forhandler punktkontakter til Peco, Roco og Tillig (standard):
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html
Jeg har ikke selv nogle erfaringer med disse produkter, men med tante googles hjælp kan andres fiskes op af internettet.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Abys
Indlæg: 3
Hej igen
Nu har jeg fået læst alle jeres ideer igennem og det er rigtigt, det er svært at få det hele til at være der. En station bruger meget plads og det bliver heller ikke særlig lang strækning man kan køre på.
Rummet burde være stor nok til at lave noget fornuftigt, men er nok nødt til at acceptere at der ikke er plads til alt.
Jeg overvejer stadig lidt hvad der er det bedste og hvad jeg får mest ud af.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Du kunne jo lave i dit modul anlæg i 2 eller flere lag.
Hav evt stationen i bunden i fuld strækning, 1 helix i begge ender eller 1 helix i den ene ende og en vendesløjfe i den anden ende.
Så hænger du en etage moduler mere som var det hylder, til at stækning og diorama landskab.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI