Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.167

PB  Hjemmeside

Hjælp til at afgøre den rette signaler på mit layout

Design for mit layout er næsten endelig.

'Sydborg' er en fiktiv havneby et sted i Danmark.

Det navn, jeg har valgt, fordi både Faaborg og Svendborg inspireret mig.

Og fordi mit layout er måske den mest sydlige danske modeljernbane i verden! Smile

Nu vil jeg til at bestemme, hvilke signaler skal placeres.

Og især hvilken type signaler. Hvem kan hjælpe mig?

Jeg vil gerne benytte signaler af Togcenter Gentofte.

Se venligst på mit design.

Jeg kan muligvis send designe via mail i PDF, EPS eller JPG-format.

Din hjælp er meget værdsat!

mvh,

Gert (fra Holland)

SYDBORG2010

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Gert.

Du skal enten have to U-signaler eller to PU-signaler i hver ende af dine perronspor - og ikke andet.

Indkørselssignalerne skal stå længere ude end du har plads til, og med så lille station, vil der kun meget sjældent være signaler på havnespor, rangerarealer osv.

Hvis du vælger PU-signalerne, skal de stå for enden af perronerne, og så bør du egentligt også have et U-signal i hver ende - men igen vil det normalt komme til at stå så langt ude, at du ikke har plads på dit layout.

Vælger du U-signaler, vil de typisk stå lidt længere ude end PU-signalerne - lige foran dine træer, f.eks.

PU-signalerne er de sjoveste, de kan vise mange skægge ting - men de er også mere krævende at styre. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert" skrev:
Og fordi mit layout er måske den mest sydlige danske modeljernbane i verden! Smile

Tror du ikke, du kommer i konflikt med vor ven i Spanien? Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.167

PB  Hjemmeside

Hej Lars,

Tak for dit svar. Der ville ikke være nødvendigt Dværgsignal på det punkt, hvor havnen spor flyder ind i hovedsporet?

mvh,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.167

PB  Hjemmeside

Ja, men hverken hans gamle layout eller hans nye, synes at være dansk.

Min er rigtig dansk! Wink

mvh,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Gert.

"Gert" skrev:
Der ville ikke være nødvendigt Dværgsignal på det punkt, hvor havnen spor flyder ind i hovedsporet?

Njah, det kommer meget an på den tidsperiode, du gerne vil efterligne: Hvis det skal være en model af en dansk station, som de ser ud i dag, har du ret. Her styres alt fra en fjernbetjeningscentral "langt væk" - men så skal du også lukke din stationsbygning, for de er ikke længere i brug på så små stationer. Sad

Hvis du vil så langt tilbage i tid, at der rent faktisk er liv på stationen, tror jeg til gengæld ikke, man ville ofre en dværg på så lille en station.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.167

PB  Hjemmeside

Jeg vil gerne efterligne perioden 1990-1995. Var der ingen dværgsignaler? Det er klart, sporene havnen stadig er i brug.

Herunder min tilpassede design. På sporet planen har ikke ændret sig.

På venstre side er der ingen tog, der kun landskab.

mvh,

Gert

Klik på billedet for en god udsigt!

SYDBORG2010b

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.218

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Gert.

"Gert" skrev:
Jeg vil gerne efterligne perioden 1990-1995. Var der ingen dværgsignaler?
Jo, da - de første dværgsignaler blev indført på Fredericias nye banegård i 1935, så de har været med længe. Men signaler er dyre - ikke kun på modelbanen, også i virkeligheden - og generelt har man vist kun brugt dværgsignaler på større stationer.Din station ser ikke ud til at høre til kategorien "større stationer", så derfor vil jeg tvivle på, at man ofret en dværg på formålet. På den anden side vil havnesporet jo heller aldrig få lov at løbe direkte ud i hovedsporet på en "rigtig" station, så du vil ikke lave nogen alvorlig fejl ved at putte en dværg på. Wink
Citat:
Klik på billedet for en god udsigt!

Ja, det ser dejligt ud - vi glæder os til billederne!

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.