Hej
Jeg er i planlægningsfasen af et anlæg efter dansk forbillede, og har et kæmpe rum til rådighed ! I den forbindelse efterlyser jeg forslag til, hvordan man realistisk kan sætte sig ud over sin egen fysiske rækkevidde !
Da det jo bliver et fladt dansk landskab, kan jeg ikke skjule (mandehuller) i bjerge eller lignende ! Er der nogen der har samme problem eller løsningsforslag, hører jeg gerne fra jer !
Mvh Kimer
__________________
D 804
Indlæg: 384
Hej!
Et mandehul der skal kunne skjules, kan du lave med en træplade og sådan nogle ting mand bruger til at holde vinduer lukket med (kan ikke lige komme i tanke i navnet, kan finde et billede af en hvis det ønskes).
Du tager og skærer ud til der hvor mandehullet skal være, og så bygger du ellers landskab udenom mandehullet. Ved selve mandehullet skal du sørge for, at landskabet er hævet en smule over selve anlægspladen. Du bygger så også landskab ovenpå den overskydende pladerest, fra da du savede mandehullet ud. Landskabet på den bygger du sådan så det passer præcist ind i resten af. du løfter så pladen op, og drejer de der vindues dimser ind under pladen, og vupti, så har du et skjult mandehul
kan godt give en mere detaljeret forklaring, hvis denne ikke var god nok
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Et andet trick er at lave "trædeflader"; et område på anlægget, der kan bære din vægt [u]og[/u] rent landskabsmæssigt kan indpasses, så en stor bar flade ikke stikker ud - altså noget landskab, man må træde på; parkeringspladser og brede veje er mine umiddelbare bedste bud i første omgang. Græs skulle også kunne også bruges, men det skal kunne tåle at blive trådt på . . . ?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Umiddelbart vil jeg mene, at løsningen med et eller flere mandehuller er den bedste. Jeg ser intet problem i at camuflere et hul som et skovområde, en grusgrav, mark eller andet, hvor overfladen har nogenlunde samme udseende over det hele. Du bør ihvertfald ikke afholde dig fra den mulighed, "bare" fordi du ønsker et typisk dansk landskab.
Alt efter hvilken del af Danmark, du bruger som inspiration, så findes der faktisk bakker af en dimension, som gør, at de snildt kan bruges til at gemme et mandehul.
Ved at lave et eller flere steder, hvor man kan sætte sin fod ned.......ja, jeg frygter at miste balancen, hvilket vil få alvorlige konsekvenser for anlægget:-/
Og det kunne jo også være, at buksebenet lige fik fat i en gadelampe eller køreledning.
Og hvis du nu sidder i dit mandehul, så kan du jo have en bette rullevogn med værktøj, hvis der skal repareres noget. Eller også kan du "bare" se hele anlægget fra en anderledes vinkel end til daglig.
Og så fandt jeg lige en filmsnas fra "det der" anlæg i Hamburg, hvor de åbenbart står midt i det hele, når der skal serviceres; de renser skinner. Jeg fatter bare ikke, at de tør gøre det; stå midt i det hele.
Se her: http://www.youtube.com/watch?v=AGbx4ceLnSA
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
For det første uanset rumstørrelse vil jeg til enhver tid anbefale at anlæg der ikke er meget over 50 cm dybt de steder togene kører. Lav det som et smalt anlæg med tunger ud i rummet, hvis rummet er "kæmpestort".
Alternativet med mandehuller er slet ikke så svært at skjule. En mark med et hegn (træer/buske) rundt om er perfekt til et aftageligt område. Vegetationen skjuler fint en tynd revne. "Bagerste" vegetation sidder på pladen, så den skjuler revnen bag sig.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kimer
Indlæg: 25
Tak for råd og input ! Har ikke lagt mig fast på noget endnu, men det må nødvendigvis, blive en Kombination af både trædesteder og mandehuller ! På det bredeste sted bliver sporstrækningerne omkring 4 meter, og der er meget få muligheder for mandehuller ! Så det ville jo ha' været rart, hvis man kunne svæve, ikke over vandene, men over skinnerne !
Og jo jeg syntes at rummet er kæmpestort da det er 13,5 gange 21 meter !
Mvh Kimer
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Med et rum i den størrelsesorden, er der ikke grænser for, hvad du kan tillade dig at lave på dit anlæg; ihvertfald ikke fysiske, men måske økonomiske?
Men du bør under alle omstændigheder tænke det godt igennem, så anlægget bliver nogenlunde færdigt i første forsøg.
Alt andet vil være spild af tid og penge og give anledning til ærgelser.
Hvorfor alverden skal der være op til 4 meter på det bredeste sted på dit anlæg? Det vil, efter min mening, gøre det urimelig svært at fixe rullende materiel, der er blevet afsporet eller "bare" er gået i stå.
4 meters bredde giver da meget store muligheder for at lave mandehuller, med mindre du vil plastre det hele til i skinner?
Hvad med at poste et rumlayout og en (foreløbig) skinneplan, så vi kan se, hvad det er for planer, du går og pusler med?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Kimer
Indlæg: 25
Det er rigtigt at de mange kvadratmeter, giver næsten uanede muligheder, og det er så sandelig også rigtigt, at det er økonomien der dikterer grænserne !!
Det er ikke tænkt færdigt igennem endnu, kun i store træk ! Anlægget bliver ikke "færdigt i første forsøg" ! Det bliver et "on going" projekt, som jeg forhåbentlig også bygger på om 20 - 30 år, hvis de højere magter gi'r mig lov !
Planen er Århus H fra det gamle centralværksted, (er nedrevet i dag), til det sted i vest, hvor sporene deler op i nord- og sydgående retning ! Når man googler det, så ser det ikke videre spændende ud, men på en plan fra slutningen af 50'erne, kan man se, der har været en voldsom aktivitet overalt ! Du (Willie Garvin) skriver, at den store banebredde gør det urimelig svært, at udbedre afsporinger osv. Det er jo nemlig, det der er problemet, og grunden til at jeg startede denne tråd !
Jeg er næsten færdig med, at ombygge en svinestald fra 1970 til formålet ! Jeg skal også nok poste noget om skinneplanen, når jeg er kommet længere med projektet ! Jeg har først her for ganske nylig, fået fat på en skinneplan fra slutningen af 50'erne, så jeg er ikke kommet så forfærdelig langt med et layout endnu ! (Foreløbig v.h.a. Anyrail), men har lige købt Wintrack ! Har ikke nogen erfaring med nogen af programmerne, men syntes der er større og flere muligheder med Wintrack !
Jeg er 48 år, og planen er, at jeg kan arbejde med dette projekt som en livsopgave ! Med dette mener jeg, at der ikke er nogen deadline på byggeriet, da selve byggeriet er det primære !
Mvh Kimer
Lundgaard
Norway
Indlæg: 136
Hva' med at lave et stilads(?) der gør det muligt at svæve/hænge over anlægget?
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Selv et tybisk dnsk landskab er ikke særlig fladt. Det afhænger selvfølgelig af hvor man er i landet, hvor store de flade områder er. Jeg sidder med et gammelt skoleatlas, hvor jeg ser store variationer i farverne, hvilket betyder store højdeforskelde. Hvis du vil have bjerge, bør du køre bornholmsk (smaldspor), men du kan sagtens skjule lemme, huller og trædeområder med bløde bakker i et dansk landskab.
En hengslet lem er nemere at komme til end et hul med en løs plade, hvor man skal have pladen af vejen inden man kommer op af hullet (hvor gør man af den?)
Veje og pladser, bør laves så der er mulighed for at stå på dem. Selv om det ikke var meningen, bliver man let fristet, til at støtte der, når man lige skal...
Lav fra starten lem eller lignende, så det er let at komme til remiser og andre lukkede steder. Det bliver en stor lettelse hvis der sker afsporinger under kørslen og tog i remissen bliver let svære at komme til
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Jeg er helt enig: Et typisk dansk landskab har masser af bakker, og bakkerne er normalt så store, at de rigeligt kan erstatte de (meget) små bjerge, andre bygger på deres baner. Hvis du vil have rigtigt gode bakker, bør du kigge på nogle af fjordene i Østjylland, eller hvad med søhøjlandet omkring Silkeborg? Der er nærmest dramatiske højder - tænk f.eks. på Hørbylunde, hvor jernbanen går nede i bunden, mens bilerne må køre slalomkørsel ned og op af bakkerne omkring banen. De bakker er så store, at du normalt vil være ude af stand til at genskabe dem i 1:87 med mindre du har en større hal til din rådighed.
Du kan også se på Lemvig Bjergbane - jeg er ihvertfald glad for, at jeg ikke skal cykle op ad vejen fra havnen... Eller hvad med den sydfynske kyst?
Der findes meget store bakker mange steder i Danmark.
MVH
Lars
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja det har jeg prøvet mange gange,og man sveder og ryster af udmattelse når man kommer op ovenfor Byen
,dengang jeg boede deroppe! 
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Kimer
Og når du kommer dertil i livsværket og vil diskutere den færge vi tidligere har haft indlæg om (Dronning Ingrid) så sender du bare en besked.
- Også selvom jeg har svært ved at forestille mig den ligge i Århus
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Kimer
Indlæg: 25
Hej Tybalt !
Troede skisme du havde glemt mig ! Ked af hvis du har overset det, men jeg har tidligere skrevet til dig at, jeg har fået fat på tegninger af Dronning Ingrid, og vil meget gerne have dig til at bygge den for mig ! Og nej jeg kan heller ikke forestille mig, at den skulle ligge i Århus !
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Nej, til Århus havn skal du da have en af prinsessefærgerne - og så fortsætte dit projekt fra CvA helt ned til havnen, du kan få et fedt miljø - og en flot model af toldboden!
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
De er bygget i Aalborg og ikke på Sjælland ( efter fileskolen var det første - Prinsesse Elisabeth / bovporten - jeg kom til at arbejde med )
Dronning Ingrid var bygget på Sjælland og det passer bedre til "Holbæk"
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Må jeg foreslå en traverskran, med et liggebrædt under?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Jeg er selv ved at lave mit mand hul , og kan da lig vis et par foto af det . her komme godt nok min by til at ligge
Og der er flere/kommer foto af min bane og mand hul:
http://www.sporskiftet.dk/node/4712t=
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Nej jeg havde skam ikke glemt dig men jeg havde lige en færdiggørelse af 2 gange Hvalpsund som pressede sig på. Nu har de begge forladt "havnen" i Holbæk for sidste gang så nu er der lidt mere overskud. Godt nok kunne jeg ikke modstå fristelsen til at strække kølen på en ny færge, men det er er rent fornøjelsesbyggeri uden tidsfrister så den kan bare sættes lidt til side uden at det gør noget.
Men lad mig høre om de tegninger du har skaffet. Hvilken målestok er de i og hvilke snit har du tegninger over?
Og så lige det allersidste billede af Hvalpsund, liggende i sit leje. Og se, skulle det mon være Erik V Pedersens "berømte" mascot der har sneget sig med i billedet igen mens han er ude og tage nogle af sine mange billeder?

Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Kimer
Indlæg: 25
Hej Henk !
Jeg har bestilt et sæt tegninger i mål 1:43,5 !
Sættet består af 2 tegninger, hvoraf den første viser sidetegning og dæk med sporforløb !
Den anden tegning viser de øvrige dæk ! Der er desværre ingen spanttegning !
Jeg har ikke modtaget tegningerne endnu, men skal nok gi' lyd fra mig, når de er kommet.
Mvh Kimer
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
jamen det er en aftale. Du dropper bare en besked når du har fået dine 3 meter lange kopier.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Kimer
Indlæg: 25
Hej !
Det lyder rigtig godt ! Kan du klare det uden spanttegning !
Mvh Kimer
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Alt andet lige er det nemmere med en spanttegning (og mål). Problemet er dog ikke så stort på (jernbane)færger da de er meget "op og ned".
Men jeg ville f.eks. aldrig bygge en sejlbåd uden.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Kimer
Indlæg: 25
Som flere har påpeget så hører færgen Dronning Ingrid ikke til i Århus ! Det har nu heller aldrig været min mening ! Den skal selfølgelig ligge i Nyborg ! Og jo, det ville være rigtig spændende at lave en del af Århus havn også, men selvom jeg har meget plads til rådighed, så er der jo desværre stadig grænser for hvad jeg har plads til ! Og til Merete og Lars, så har jeg jo ikke mulighed for at skjule mandehuller i bakker og skove, da det jo er Århus H med dertil hørende baneterræn det drejer sig om !
Men alle skal ha' tak for deres indlæg ! Jeg vender tilbage, når sporplanen er lavet færdig !