Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Hjælp og inspiration til anlæg søges

Hej

Som jeg har skrevet på min hjemmeside er mit gamle anlæg pt. skilt af pga. flytning. Det har til gengæld medført jeg har et rum der udelukkende kan bruges til modeltog.

Jeg har arbejdet lidt med Railmodeller til Mac, men selvom det skulle være et af de mere nemme programmer så synes ikke helt jeg kan komme i gang.

Jeg har læst nogle af trådene her og Lars har lavet nogle ganske imponerende forslag. Bl.a. sporplanen der skulle kunne bruges til eksprestog synes jeg er meget inspirerende.

Jeg har i mine tidligere skitser aldrig rigtigt formået at få lavet nogle lange synlige strækninger (paradestrækninger) og det er netop et ønske til det nye anlæg. Det betyder jeg nok ikke kan undgå at lave helixer... men det kan man vel købe sig fra så vidt jeg har set.

Jeg forestiller mig 2 gennemkørselsstationer hvoraf den ene gerne må have et mindre maskindepot med drejeskive. Sidstnævnt ikke ultimativt. Derudover kan jeg godt lide et lille skævt industrispor til en fabrik eller lager. Det skal helst være et uformet anlæg da jeg ikke er meget for en bro foran døren.

Jeg er igang med at lave den grundlæggende linieføring som jeg forestiller mig den og så snart det er lykkes mig at lave det i Railmodeller vil jeg uploade det i tråden.

Anlægget skal laves som epoke III, men med mulighed for at køre epoke IV. Det vil sige længste perron skal kunne rumme 4 - vogne optimalt set.

Jeg er ikke afvisende overfor storby miljø, men foretrækker nok hvad der minder om en dansk provinsby. Den ene station skal dog være meget simpel. Slutteligt skal der være en skjult banegård således det ikke er det samme tog der gør rundt hele tiden.

Ønsket skinnemateriel er Peco 75, men jeg undgår nok ikke at bruge Rocoline hvis pladsen skal udnyttes 100%. Dog skal skarpe synlige kurver for alt i verden undgås videst muligt.

Så hvis nogen har en ide (Lars håber du læser dette Shock) Så hører jeg meget gerne fra jer.

Venlige hilsner

Bo S.

plantegning

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Jeg forestiller mig 2 gennemkørselsstationer hvoraf den ene gerne må have et mindre maskindepot med drejeskive. Sidstnævnt ikke ultimativt. Derudover kan jeg godt lide et lille skævt industrispor til en fabrik eller lager. Det skal helst være et uformet anlæg da jeg ikke er meget for en bro foran døren.

Overvej en punkt til punkt bane i U form. Øverst bag døren en endestation, hvor dine ekspresstog ender, kører ud på strækningen rundt langsvæggen, samtidig med at strækningen falder, nedenfor dørehar du en "vendesløjfe", hvor togene vender og kører tilbage i nivau nedenuder. På nederste niveau kan du evt have en gennemkørselsstation (lagt i en kurve) , indtil at du rammer din opstillingsbanegård under endestationen.

Midt i "vendesløjfen" er der masser af plads til "det lille skøre industrispor" og hvad heraf følger af bygninger

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Bo,

"Bo S." skrev:
Jeg har læst nogle af trådene her og Lars har lavet nogle ganske imponerende forslag. Bl.a. sporplanen der skulle kunne bruges til eksprestog synes jeg er meget inspirerende.
Takker, den beholder jeg så i baghovedet...
Citat:
Jeg har i mine tidligere skitser aldrig rigtigt formået at få lavet nogle lange synlige strækninger (paradestrækninger) og det er netop et ønske til det nye anlæg. Det betyder jeg nok ikke kan undgå at lave helixer... men det kan man vel købe sig fra så vidt jeg har set.
Det er faktisk ikke så svært at bygge sådan en - se Erik 1:87´s hjemmeside, der er der megen hjælp at hente..
Citat:
Jeg forestiller mig 2 gennemkørselsstationer hvoraf den ene gerne må have et mindre maskindepot med drejeskive. Sidstnævnt ikke ultimativt. Derudover kan jeg godt lide et lille skævt industrispor til en fabrik eller lager. Det skal helst være et uformet anlæg da jeg ikke er meget for en bro foran døren.
To [u]gennemkørsels[/u]stationer er der dårligt plads til, fordi bredden ovenfor døren kun ligger på 70 centimeter. Der skal dog helst bruges en sløjfe foroven ellers kan rummet nedenfor ikke udnyttes optimalt. Skal døren kunne lukkes helt op? Ellers kan der lægges en sløjfe øverst i venstre hjørne (til skyggebanegården).
Citat:
Jeg er igang med at lave den grundlæggende linieføring som jeg forestiller mig den og så snart det er lykkes mig at lave det i Railmodeller vil jeg uploade det i tråden.
Fint - den glæder vi os til at se - og så tænker jeg lidt videre derfra (prøver)...
Citat:
Anlægget skal laves som epoke III, men med mulighed for at køre epoke IV. Det vil sige længste perron skal kunne rumme 4 - vogne optimalt set.
Fem vogne ser nu lidt bedre ud, men lad os nu se, der skal jo være lidt luft til begge sider af togstammen.
Citat:
Jeg er ikke afvisende overfor storby miljø, men foretrækker nok hvad der minder om en dansk provinsby. Den ene station skal dog være meget simpel. Slutteligt skal der være en skjult banegård således det ikke er det samme tog der gør rundt hele tiden.
Med to gennemkørselsstationer skal du i princippet bruge to skyggebanegårde - disse kan dog slås sammen til en (med mange spor). Storbymiljø kan undgås, en landstation med skov i baggrunden er at foretrække (se lige tråden "Sorø landstation"), så behøver man ikke at bygge så mange huse - heller ikke i relief. Men selv i dette tilfælde skal der bruges forbandet meget plads.
Citat:
Ønsket skinnemateriel er Peco 75, men jeg undgår nok ikke at bruge Rocoline hvis pladsen skal udnyttes 100%. Dog skal skarpe synlige kurver for alt i verden undgås videst muligt.

Enig! Skarpe kurver pakkes væk Laughing out loud, men netop derfor får man vel problemer med Peco code 75, da sporskifterne til dette system er meget pladskrævende.

I øvrigt hader jeg arkitekter, der synes at at 3,25m på den lange side i et værelse er nok Laughing out loud.

Og så lige en stor tak til din hjemmeside - flot lavet og med rigtig mange tips, som man ikke kan finde andre steder (læs unik - hands on - viden)

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Først og fremmest tak for hurtigt svar - det sætter jo krav til mig Smile

Så her kommer første ide. Lars jeg vil give dig ret i der opstår et problem med to gennemkørselstationer og en skjult banegård, men det kan jo løses ved at gøre strækningen mellem stationerne lang i den ene retning og med skjult banegård i den anden.

Iøvrigt forstiller jeg mig enkeltsporet anlæg selvom jeg bedst kan lige dobbeltsporet. Men dobbeltspor gør at kurverne i inderste spor bliver for skarpe på mit anlæg.

Første skitse jeg vedhæfter tager godt nok udgangpunkt i en enkelt genenmkørselsstation og langs den øverste væg ovenover den skjulte banegård kan man evt. anlægge drejeskive eller industri. Jeg er vild med f.eks. Vejen station hvor der går (gik) et langt industrispor ud til FDB's tidligere hovedlager. Det er så charmerende med gamle spor godt tilgroet...

Den næste skitse jeg går i gang med vil være lidt af la Moppes input, som jeg faktisk oprindeligt havde planlagt. Det var Lars' ekspresstogside der gav mig helt nyt perspektiv i pladsudnyttelse. Selvfølgelig kan et anlæg hurtigt blive overfyldt, men det kommer jo også an på om det trafikken der interesserer en eller blot scenariet. Her er jeg nok lidt midt i mellem.

Slutteligt dropper jeg Peco, dog vil jeg bruge flexsporerne code 75 på stationerne da dette giver et langt bedre resultat pga. den lavere skinnehøjde. Det kan nemt kombineres med code 83.

Mvh. Bo S.

linieføring 1

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Kan Roco´s lange kurvesporskifter bruges på banen? Resten i Tillig Elite? Eller helst kun Tillig. Jeg spørger fordi Tillig´s lange kursporskifter har en radius på ca. 54cm i den inderste kurve, det er for de fleste acceptabelt men slår ikke Roco´s 83cm.

Altså en enkeltsporet bane. Lyder fint - sådan en har jeg vist ikke tegnet endnu med DSB som forbillede (og vist her på sporskiftet). Din skitse ovenfor er ret minimalistisk. Kan jeg lægge en stor skyggebanegård under den store station?

Så mangler vi bare begrundelsen for en drejeskive. De er jo ikke så almindelige på gennemgangsstationer. Hvad siger du til at lave en "simuleret" krydningsstation? Den store station får så i den ene ende to udgange, hvor i hvert fald det ene spor af pladsmæssige årsager forsvinder ret hurtig. Dette giver mulighed for en ret spændende kørsel og øget rangertrafik på stationen.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Jamen jeg er åben for det er ikke sikkert jeg selv kan se alle muligheder. Den er minimalistisk ja - det er kun linieføringen i første omgang, da jeg ikke er så rutineret til Railmodeller endnu. Har du set jeg havde planlagt en skjult banegård foroven?

Men den kan også være under stationen. Maskindepoter fandtes jo også på gennemkørselstationer, men det er ikke et must. Det kan være det er bedre at drosle ned for stationens størrelse for til gengæld at få et slankt og realistisk udseende. Den skjulte banegård sørger for afvekslende trafik.

Mht. til skinnemateriel er jeg stort set ligeglad bare det maksimalt bliver code 83. Tillig og Roco er vist samme code så det kan jo kombineres. Men Roco er udmærket Lars, hvis det giver de bedste muligheder.

Jeg prøver lige at lave en skitse med en alternativ linieføring også.

MVh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Ja så er det alligevel lykkes mig at fylde lidt spor på. Har prøvet at lave en endestation, der i rummet har den fordel den udnytter det smalle stykke foroven.

Det er min første rigtige sporplan i Railmodeller så se venligst bort fra halvskæve flexspor og sporene fra drejeskiven er mere for at se hvor meget plads den tager.

Mvh. Bo S.

Alternativ

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Den næste skitse jeg går i gang med vil være lidt af la Moppes input, som jeg faktisk oprindeligt havde planlagt.

Prøv at se vedhæftede - en skitse, ikke noget endeligt.

ES er endestation, GS er gennemkørselsstation og OS er opstillingsspor (under ES)

2 stationer på 11m2 er besværligt, specielt hvis man vil have perronlængder på 1,5 meter eller mere (lokomotiv + 4 vogne - korte tog). Det jeg selv kunne tænke mig er en ministation med 3 spor + en lille 2 sporet remise. Det fylder over 2 meter i længden og kan kun betjene yderst korte tog.

Klaus

IMG_5698

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Bo S." skrev:
Ja så er det alligevel lykkes mig at fylde lidt spor på. Har prøvet at lave en endestation, der i rummet har den fordel den udnytter det smalle stykke foroven. Det er min første rigtige sporplan i Railmodeller så se venligst bort fra halvskæve flexspor og sporene fra drejeskiven er mere for at se hvor meget plads den tager. Mvh. Bo S.

Hej igen,

Jeg fik plads til to gennemgangsstationer - den ene designet som krydsningsstation for at finde en berettigelse for drejeskiven. Perronlængden på den store station er >180cm.

Men også her er der kun tale om en skitse, der kan stadig optimeres meget. Måske kan det lade sig gøre at lægge godssporene og drejeskiven på den anden side af stationen.

Venlig hilsen

Lars

Bo_100610

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Imponerende lars, og en udfordring at føre ud i livet Smile Men jeg har lidt svært ved at gennemskue lagene - har du mulighed for at vise det i 3D eller er det for besværligt?

Men helt klart rigtigt spændende!

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Bo S." skrev:
Imponerende lars, og en udfordring at føre ud i livet Smile Men jeg har lidt svært ved at gennemskue lagene - har du mulighed for at vise det i 3D eller er det for besværligt?Men helt klart rigtigt spændende!

Joda...

Billede

Men skyggebanegården(e) har jeg ikke tegnet endnu...

Som diskussionsoplæg kan det vel bruges?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Endnu en af dine geniale sporplaner Lars, men der er jo slet ingen mulighed for omløb uden brug af rangermateriel?

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens C. Norup" skrev:
Endnu en af dine geniale sporplaner Lars, men der er jo slet ingen mulighed for omløb uden brug af rangermateriel?Med venlig hilsenJens

Hej Jens,

Stationen virker på følgende måde:

Spor 1 (nærmest stationen) er det gennemgående spor, herfra kan der ikke trækkes togstammer ud uden at bruge hovedsporet.

Spor 2 og 3 kan bruges til enten gennemgående persontog eller persontog der ender og starter der. Ved ankommende tog kobler strækningslokomotivet af og kører i remise (eller bliver serviceret på det dertil anbragte spor). Stationens rangerlokomotiv henter togstammen og benytter sporet, der ligger bag remisen som udtræksspor. Herefter fordeles vognene efter behov på opstillingssporene. Filmen spilles baglæns ved dannelsen af et nyt tog. Hvis det ankommende tog kommer fra venstre - kører strækningslokomotivet væk efter at togstammen er blevet hentet af rangerlokomotivet.

Spor 4 er beregnet til godstog og også her fungerer princippet nævnt ovenfor.

Stationen er som sagt en gennemgangsstation og samtidig en forgreningsstation. I den venstre del af anlægget før de to spor videre. Det ene spor forsvinder hurtigt ned i undergrunden til højre (egen helix). Det andet spor fortsætter igennem en station med omløbsmulighed, så her kan tog krydse hinanden. For at udnytte pladsen oven på helixen til højre, kan der her placeres et sidespor til det uundgåelige savværk Laughing out loud. Ikke tegnet ind på planen p.t.

Herefter går turen videre over en meget lang paradestrækning, der forsvinder ned i en dobbelhelix sammen med den højre udgang af den store station...

Håber det var nogenlunde klart formuleret - ellers spørg igen...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Ok så kan jeg bedre se ideen. Ja jo flere forslag desto tættere på resultatet synes jeg vi kommer.

Lars igen - jeg synes virkeligt du er genial til at lave sporplaner - og at du vil hjælpe mig er jeg meget taknemmelig for. Hvis jeg lige skal komme med feedback:

Jeg synes der er lidt for kort en strækning mellem de to stationer - her taler jeg om den åbne mellem dem. Nu nærmere jeg tænker over det er det ikke absolut nødvendigt med to stationer. Jeg elsker de helt små stationer og derfor vil det være dejligt at få en med, men større station er nu mit ønske som omdrejningspunkt for banen. Jeg har jo en del materiel der skal nydes en gang i mellem.

Jeg er nødt til at være ærlig at sige at med mindre det er en decideret storbystation så har jeg det lidt svært med den ene ende af stationen ender direkte i en tunnel. Jeg er helt klar over fordelene og dem er der bestemt ved det, men det passer bare ikke til temaet synes jeg.

Enten tror jeg det skal være en storbystation ala din ekspresstogsplan, eller også vil jeg hellere gå over i en hel anden boldgade og lave en mere realistisk mindre station.

Det jeg i hvertfald 100% ved jeg drømmer om - er lange så togstammer som muligt på anlægget og mindst en god paradestrækning. Det er vigtigere end store stationer og flere stationer. Jo og så lige lidt industrispor for at nævne den igen Smile

Egentligt synes jeg ikke mit andet oplæg er dårligt men endestationer har jeg prøvet og de giver meget rangering. Men næsten for meget når man kun er en person. Der skal jo også rangeres på en gennemkørselsstation, og der er det lidt nemmere at gå afvekslende trafik. Dog har jeg ingen anelse om hvordan man styrer en skjult banegård udover med det trådløse natvision kamera jeg har købt - men det er en helt anden diskussion. Til gengæld vil en drejeskive og maskindepot være praktisk til maskinerne. Men så skal man også have synlige opstillingspor for ellers kan stammerne ligesågodt være permanente... Typisk modeljernbane - det ene dilemma efter det andet.

Jeg er ked af at lyde kritisk, men omvendt fornemmer jeg også du gerne vil høre mine tanker Smile

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Bo S." skrev:
Jeg synes der er lidt for kort en strækning mellem de to stationer - her taler jeg om den åbne mellem dem.
Kan desværre dårlig blive længere uden at begge stationer ligger på den samme side af anlægget...
Citat:
Nu nærmere jeg tænker over det er det ikke absolut nødvendigt med to stationer. Jeg elsker de helt små stationer og derfor vil det være dejligt at få en med, men større station er nu mit ønske som omdrejningspunkt for banen. Jeg har jo en del materiel der skal nydes en gang i mellem.
Den kan naturligvis også bare stryges, men hvis der nu er plads, er det et ekstra sted på banen, hvor der skal hentes/bringes gods, og hvor forskellen mellem bumletoget og eksprestoget kommer til udtryk (stopper/stopper ikke Laughing out loud).
Citat:
Jeg er nødt til at være ærlig at sige at med mindre det er en decideret storbystation så har jeg det lidt svært med den ene ende af stationen ender direkte i en tunnel. Jeg er helt klar over fordelene og dem er der bestemt ved det, men det passer bare ikke til temaet synes jeg.
Enig, det behøver heller ikke at være en by, der ligger ovenover, en bred landevejsbro kan skjule en del af de skarpe kurver, hvis ikke skal udgangskurven til højre have en større radius og det koster perronlængde på stationen (minus en lang vogn), hvis jeg flytter drejeskive og opstillingssporene over på den anden side, kunne man eventuelt lade 2 perronspor forsvinde til venstre som nu og lade de to andre køre ud mod et spejl?
Citat:
Enten tror jeg det skal være en storbystation ala din ekspresstogsplan, eller også vil jeg hellere gå over i en hel anden boldgade og lave en mere realistisk mindre station.Det jeg i hvertfald 100% ved jeg drømmer om - er lange så togstammer som muligt på anlægget og mindst en god paradestrækning. Det er vigtigere end store stationer og flere stationer. Jo og så lige lidt industrispor for at nævne den igen Smile
OK - fanget - prøver jeg at indarbejde (så må vi se hvad der ryger af i svinget).
Citat:
Egentligt synes jeg ikke mit andet oplæg er dårligt men endestationer har jeg prøvet og de giver meget rangering. Men næsten for meget når man kun er en person.
Derfor mit kompromisforslag ovenfor (kombination = delvis falsk sækbanegård). Jeg kan godt forstå MJ´er, der synes det er skæppeskægt at have en rigtig sækbanegård, men det er i den højeste grad en smagssag. Nogen gange vil man bare se togene køre gennem landskabet og på andre tidspunkter rigtig have noget at lave (rangering/togdannelse).
Citat:
Der skal jo også rangeres på en gennemkørselsstation, og der er det lidt nemmere at gå afvekslende trafik. Dog har jeg ingen anelse om hvordan man styrer en skjult banegård udover med det trådløse natvision kamera jeg har købt - men det er en helt anden diskussion.
Det problem løser Moppe eller andre her, når vi er nået så langt Smile Emnet hører ikke til en af mine spidskompetencer Laughing out loud.
Citat:
Til gengæld vil en drejeskive og maskindepot være praktisk til maskinerne. Men så skal man også have synlige opstillingspor for ellers kan stammerne ligesågodt være permanente... Typisk modeljernbane - det ene dilemma efter det andet.
"Here we go again" Laughing out loud. Fuldstændig rigtigt - men jeg synes også der skal være plads til et maskindepot.
Citat:
Jeg er ked af at lyde kritisk, men omvendt fornemmer jeg også du gerne vil høre mine tanker Smile Mvh. Bo S.

Det skal du da ikke være ked af. Det er jo ikke MIN bane vi snakker om - og kritik tager jeg gerne imod - også den hårde slags. Hvis Sporskiftets læsere synes det er noget bras jeg har designet, så bare frem med kniven, men forklar lige hvorfor i synes at løsning XY er noget fis ellers kan jeg ikke gøre det bedre. Eller får den sags skyld argumentere for hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Jeg elsker de helt små stationer og derfor vil det være dejligt at få en med, men større station er nu mit ønske som omdrejningspunkt for banen. Jeg har jo en del materiel der skal nydes en gang i mellem.

Se vedhæftede.

1 stor station og 1 lang paradestrækning, hertil en aflag helix, med en stigning på 2,5% gemt i det ene hjørne.

Nu har du en lang landstation, med en pradestrækning bagerst rundt i lokalet og en helix (hvor sporet fra stationen går ind i helix en etage nede). Placer selv industrispor, hvor dy lyster.

Helix tager en 4-5-6 omgange inden den når ned til opstillingen, der indeholder en masse spor, samt en evt vendeslæjfe, så dine tog kan køre igennem, uden at skulle lave omløb med maskinerne.

Klaus

IMG_5699

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Hej Klaus.

Det er en udmærket ide. Der mangler dog den skjulte banegård da det ellers er det samme tog der kommer tilbage efter at være kørt ud af stationen Smile

Det ser super godt ud med en paradestrækning øverst bagved og dejligt med så meget synlig strækning.

Kunne man overveje følgende med baggrund i din ide: At paradestrækningen kører foran stationen i et lavere niveau i stedet for et højere niveau. På den måde kan den forbindes med en skjult banegård...

Jeg tror lige jeg vil arbejde videre på det Smile

Tak for inputtet!

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Bo S." skrev:
Kunne man overveje følgende med baggrund i din ide: At paradestrækningen kører foran stationen i et lavere niveau i stedet for et højere niveau. På den måde kan den forbindes med en skjult banegård...Jeg tror lige jeg vil arbejde videre på det :)Tak for inputtet!Mvh. Bo S.

Ja, det kan man godt - sidder lige og tænker over denne løsning. Fordelen er så, at det døde hjørne kan udnyttes (til en drejeskive eksempelvis Laughing out loud). Ulempen er, at der skal rækkes lidt længere ind over anlægget netop, der hvor hænderne altid skal bruges...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Det er en udmærket ide. Der mangler dog den skjulte banegård da det ellers er det samme tog der kommer tilbage efter at være kørt ud af stationen Smile
Prøv at læs teksten........Men jeg kan da godt tegne underste lag til dig, hvis du ikek kan forestille dig det Smile
"Bo S." skrev:
Det ser super godt ud med en paradestrækning øverst bagved og dejligt med så meget synlig strækning.
Netop, 1 station og masser af strækning, uden at det bliver "spaghettibowl".
"Bo S." skrev:
Kunne man overveje følgende med baggrund i din ide: At paradestrækningen kører foran stationen i et lavere niveau i stedet for et højere niveau. På den måde kan den forbindes med en skjult banegård...

Grunden til at jeg foretrækker stationen forrest er at det er her afsporinger og afkobling sker, ikke på din flotte lagte strækning med meterskinner. Smider du praden forrest kommer din station til at blive endnu mere i et sving og du skal nå ind over paradestrækningen, når du skal have fat i tog på stationen.

Derfor: Paradestrækning bagerst og over niveau af stationen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Ja ok jeg kan godt se din ponte klaus. Jeg tror lige skal have tegnet det i computeren før jeg rigtigt kan se mulighederne. Det vil jeg lige rode lidt med og se om jeg kan blive hurtigere end Lars denne gang haha.

Jeg tror vi er inde på noget af det rigtige med én station.

Her nogle sondringer: Ved en lille station (som bliver mest realistisk) er der ikke plads til der holder personvognstammer osv. Det vil kræve en stor skjult banegård. Ikke nogen dårlig ide - bortset fra jeg frygter teknikken i det skjulte Smile

Ved en stor station med maskindepot kan en masse materiel være synligt.

Konklusion: Jeg har begrænset plads og jeg vil hellere have lidt mere synlig strækning og en realitisk station end at se alt mit materiel på en gang. Lidt men godt. Jeg har altid godt kunne lide Vejen station som er en gennemkørselsstation - dog på en dobbeltsporet strækning. Den havde da jeg var barn en lille remise til rangerlokomotiv, samt spor til FDB osv. Den er lang men jeg kan prøve at lave et kompromis.

Mvh Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Bo

Glem ikke sidesporet til Alfa Smile

Og resterne af banen til Gesten, som FDB brugte. Men man kunne jo lade som om, TKVJ stadig kørte.

Det ville være en knaldgo' station at have for øje mht sporplan, den skal blot tranformeres ned til enkeltspor.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bo S." skrev:
Her nogle sondringer: Ved en lille station (som bliver mest realistisk) er der ikke plads til der holder personvognstammer osv. Det vil kræve en stor skjult banegård. Ikke nogen dårlig ide - bortset fra jeg frygter teknikken i det skjulte Smile

Hvad er der at frygte?

Du bestemmer selv, hvor mange omgange du vil have på din helix og dermed hvor meget frirum du vil have over din "skjulte station". Om der et fritum på 55 cm og ikke lagt ballast på skinnerne, eller om der 1,2 meter over og ballast på skinnerne er det samme.

Du skal da selvfølgelig lave så din skjulte station er fuldt synlig, blot man dukker hovedet lidt ned under det store flotte anlæg (der "selvfølgelig" har den store station i 120 cm over gulvet).

Og med tegningen jeg har lavet, er der masser af steder, du kan lave et godsspor ud til noget "industri". Enten fra statione, eller fra frit spor. Prøv eksempelvis at "vende omløbsretningen på den øverste vendecirkel, så der ike er brug for en bro, men kun at toget vender. Så er der plads til et fint lile industrispor, hvor industrien samtidig kan brugs til at dække for toget der "vender".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Ja jamen jeg er i fuld gang med at prøve at omsætte ideen til en rigtig sporplan.

Teknisk tror jeg at jeg vil tage springet og tilkoble en pc - har alligevel et par gamle bærbare liggende til ingen verdens nytte. Så slipper jeg også for at lave kontrolpult igen selvom det er meget hyggeligt.

Nå men ja Vejen er perfekt til mit brug bortset fra den er umulig at få plads til, men jeg kan jo prøve at lave noget der ligner lidt. Det gode ved stationen er den er lille og alligevel har en del godstrafik og sidespor. Alfa vil være super at have med selvom den ligger på den anden side af stationen og fylder en del. Stationen har dog været enkeltsporet mod Esbjerg for mange år siden - dengang var der kun dobbeltspor til Kolding. TKVJ kunne være sjovt - men så bliver det en endnu større udfordring pladsmæssigt. Men måske....

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Så fik jeg tegnet et forslag til Bo, dette kan der læses mere om her:

http://www.sporskiftet.dk/node/5667

Og der [u]blev[/u] plads til en meget lang paradestrækning, både ovenfor og nedenfor stationen. For at gøre indgreb nemmere fra begge sider (specielt under bygningen af anlægget), blev baggrundskulissen i et hjørne trukket frem på anlægget. Her løftes en del af kulissen op, når der skal arbejdes - eller hvis der opstår problemer af større art.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Hej igen

Så har jeg efter noget tids overvejelse fået indsnævret hvad jeg egentligt gerne vil lave:

Vejen station med dertil hørende dobbelt sporet strækning.

Umuligt - ja i princippet - så jeg har arbejdet med et kompromis. Jeg ved ikke om jeg har placeret station bedst muligt i rummet, men jeg tror ikke jeg får den meget længere på andre måder.

Midterperonnen bliver ca. 130 cm og dette er også ca. maks. længden i den skjulte banegård. Det giver vel rundt regnet plads til en MZ plus 4 B-vogne.

Jeg har også lavet et alternativ med to vendesløjfer i hver ende. Hver sløjfe skal i givet fald indeholde 3 spor hver til opstilling.

Meget apropos så er der i seneste udgave af Banen en artikkel og sporplan over Vejen station i 80'erne.

På min plan kan jeg evt. slette pakhuset og lidt længere godsspor. Således vil stationen blive som den var i 90'erne.

Kommentarer imødeses gerne Smile

vejen2

vejen1

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Bo,

1) Flot Sporføring Cool

2) Mange fine spor, der skaber en del rangering

3) Derfor skal alle beholdes Laughing out loud.

3) Midterperronen kan godt gøres en vogn længere

4) Broen ved døren bliver du nok hurtig ked af Laughing out loud.

5) Der kan kun køres rundt (på det nederste forslag)

6) En dogbone som tegnet kan nok ikke lade sig gøre, da det bliver svært at få en højdeforskel, der er stor nok.

7) Ingen - eller kun en meget lille paradestrækning

Problemerne kan eventuelt løses ved at at lade den dobbelsporede strækning nederst til højre køre ned på et niveau under stationen og foran denne til en skyggebanegård under anlægget.

Den synlige "skyggebanegård" laves så som den anden ende af din dogbone...

Se vedlagte skitse...

Venlig hilsen

Lars

Bo_Skitse

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Ja det er jo sjovest med en knogleudforming, men det giver også andre udfordringer. Jeg synes din ide til linieføring er god og jeg har selv tænkt på den. Jeg er bare bange for anlæget bliver for dybt til at man kan nå ind i den højre side hvor paradestrækningen skal være. Broen kan jeg muligvis leve med hvis linieføringen bliver det bedre. Der hvor jeg helst ikke vil gå på kompromis er stationen, som allerede er stærkt begrænset i længden i forhold til virkeligheden. Dog er de fleste spor med fra original sporplanen. Jeg er i gang med at lave en skitseret sporplan er stationen som den er i 1:1.

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Her er sporplanen som helst skal følges 100 %.

Vejen ca. 1985.

Mvh. Bo S.

vejenskematisk

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Med risiko for at spamme min egen tråd så har jeg prøvet at lave en ændring af stationen så godssporerne bliver længere. Dette er en forbedring der opnås ved at flytte transversalerne en tand længere ud samt brug af et enkelt 3 vejs-sporskifte. I samme plan har jeg prøvet at se om der er plads til en "knogle" og det ser det ikke ud til. Der bliver kun 30 cm mellem anlægsdelene. Jeg kan ikke finde ud af at lave hældninger i programmet, men hvis en kan hjælpe mig med at bringe dette ind i planen vil det være fornemt. Stigningen må ikke blive for stegl.

Mvh. Bo S.

Vejen-KNOGLE

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.