Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Heljans nye P-maskine

Jeg har lavet et lille skriv om Heljans nye P-maskine. Læs mere her: http://www.emjblog.dk/

Smile

IMG_4943

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Og så en kort video af lokomotivet fra Hobbymessen 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=DtqIJ-L_NTM

Der er en hel del baggrundsstøj – så man kan kun svagt høre lokomotivet. :?

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Elgen" skrev:
Og så en kort video af lokomotivet fra Hobbymessen 2010. http://www.youtube.com/watch?v=DtqIJ-L_NTMDer er en hel del baggrunsstøj – så man kan kun svagt høre lokomotivet. :?

Dampslag m.v., man hører på klippet, kom de fra P-maskinen?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Som sagt der er en del støj men ja, den kommer fra P-maskinen. Smile

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Ser ud som en rigtig flot model, men.....!

Hvorfor F...... i H........ har de ikke ændret kulkassen, så den i det mindste ligner forbilledet?

[/img]

P 915-03

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland.

De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb.....

Tongue

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

"Elgen" skrev:
Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland. De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb..... Tongue

Det er ikke den geografiske placering der besyemmer om kulkassen er ef træ eller metal.

Uanset hvad, så er Heljan's kulkasse, langt fra korrekt, for den ligner hverken fugl eller fisk.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Der er et tidligere indlæg her på Sporskiftet som diskuterer kulkassen til P-maskinen:

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=35668&sid=acf4110cc289e8...

Smile

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"lekru" skrev:
Ser ud som en rigtig flot model, men.....!Hvorfor F...... i H........ har de ikke ændret kulkassen, så den i det mindste ligner forbilledet?[/img]

Det er ikke rigtig høfligt at kritisere andre uden at ville stå frem med eget navn!

Du kunne passende skrive til Heljan og spørge og bagefter dele din nivundne viden med os andre!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes også at der er en tendens til brokkerier for brokkens skyld. Jeg synes bl.a. at have læst i anden tråd herinde, at den nye P-maskine også er blevet kritiseret for kun at komme med sjællandske nr.

Heljan kunne helt sikkert sagtens nøjes med at lave ting til det udenlandske marked.

Hvis man ikke er tilfreds, kan man jo bare lade være med at købe produktet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Man kan med ganske få ændringer få Pr-maskinens kulkasse til at passe på en P-maskine tender ........

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg synes også at der er en tendens til brokkerier for brokkens skyld. Jeg synes bl.a. at have læst i anden tråd herinde, at den nye P-maskine også er blevet kritiseret for kun at komme med sjællandske nr.MvhClaus

Hvis det er min kommentar om numrene i en anden tråd, er det her vist lidt af en overfortolkning at kalde det kritik!

Jeg konstaterede bare, at sådan er det, og som sjællænder er jeg da godt tilfreds med Heljans renoveringsinitiativ!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

"pejft" skrev:
"lekru" skrev:
Ser ud som en rigtig flot model, men.....!Hvorfor F...... i H........ har de ikke ændret kulkassen, så den i det mindste ligner forbilledet?[/img]
Det er ikke rigtig høfligt at kritisere andre uden at ville stå frem med eget navn!Du kunne passende skrive til Heljan og spørge og bagefter dele din nivundne viden med os andre!

Har du prøvet at skrive til Heljan?

Det har jeg, flere gange endda. Jeg kender flere der har forsøgt at kontakte dem angående deres modellers udførelse. I alle tilfælde har det været konstruktive forslag, der har haft til formål at gøre deres modeller mere korrekte.

De gider ikke at lytte, de svarer ikke på henvendelser og det er der ganske mange eksempler på. Det var ikke en kritik af deres P maskine jeg kom med, men et ganske simpelt spørgsmål om, hvorfor de ikke ændrer en sådan fejl.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bl" skrev:
Hvis det er min kommentar om numrene i en anden tråd, er det her vist lidt af en overfortolkning at kalde det kritik!

Jeg må ærligt indrømme at jeg glemte alt om hvem der skrev det med de sjællandske nr, og det var bestemt ikke møntet på nogen enkeltperson, da jeg mener der er tale om en generel tendens med brok, og bestemt ikke kun herinde.

Det bliver ikke særligt sjovt at være ansat på et plejehjem en eller anden gang i fremtiden.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"lekru" skrev:
Det var ikke en kritik af deres P maskine jeg kom med, men et ganske simpelt spørgsmål om, hvorfor de ikke ændrer en sådan fejl.

1. Du er fortsat anonym :twisted: Det vil klæde dig, at give dig til kende.

2. Du kan ikke stille kritiske spørgsmål her, som du ønsker besvaret af en fabrikant, uden at spørgsmålet opfattes som kritik af samme fabrikant.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"bl" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg synes også at der er en tendens til brokkerier for brokkens skyld. Jeg synes bl.a. at have læst i anden tråd herinde, at den nye P-maskine også er blevet kritiseret for kun at komme med sjællandske nr.MvhClaus
Hvis det er min kommentar om numrene i en anden tråd, er det her vist lidt af en overfortolkning at kalde det kritik!Jeg konstaterede bare, at sådan er det, og som sjællænder er jeg da godt tilfreds med Heljans renoveringsinitiativ!

Nu er det bare sådan at der er langt flere "sjællandske" numre end jyske. 928 (er brugt) var godt, da det både har været i Jylland og på Sjælland. 931 er forlængst brugt og en del af P2'erne (921-933) blev faktisk ombygget til PR (921-930-926), så de duer ligesom ikke.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

"Elgen" skrev:
Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland. De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb..... Tongue

Shock P 932 Levede sit liv i det Jydsk/Fynske. Den havde stålkasse. Det holder altså ikke helt vand med, om det er Jydsk/Fynske eller Sjællandske maskiner.

På EVP's flotte hjemmeside, er der mange gode fotos af P maskiner. Jeg har kun set billeder af en enkelt P maskine med en kulkasse af "Heljan Typen" og det er P 933.

Derudover kan man finde billeder af P maskiner, der både ses med og uden stålkasse. Dette kan eksempelvis skyldes, at der blev byttet rundt på tenderne i forbindelse med værkstedsophold.

De kulkasser der skulle være de Jydske, kan også ses i forskellige udgaver.Se Jernbanen.dk. P 925. Så der er nok at vælge imellem.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"lekru" skrev:
"Elgen" skrev:
Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland. De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb..... Tongue
Shock P 932 Levede sit liv i det Jydsk/Fynske. Den havde stålkasse. Det holder altså ikke helt vand med, om det er Jydsk/Fynske eller Sjællandske maskiner.På EVP's flotte hjemmeside, er der mange gode fotos af P maskiner. Jeg har kun set billeder af en enkelt P maskine med en kulkasse af "Heljan Typen" og det er P 933.Derudover kan man finde billeder af P maskiner, der både ses med og uden stålkasse. Dette kan eksempelvis skyldes, at der blev byttet rundt på tenderne i forbindelse med værkstedsophold.De kulkasser der skulle være de Jydske, kan også ses i forskellige udgaver.Se Jernbanen.dk. P 925. Så der er nok at vælge imellem.

Nu er det sådan at Heljans P-maskine sådan set er konstrueret med 931 som forbillede. Nemmest, da den bor på Fyn og den eneste "færdigsamlede pt. i 1:1. Man må nok leve med forskelle i kulkasserne og at nummeret ikke helt passer til opbygningen - men så er der også noget til de kreative.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"UTJ" skrev:
Nu er det sådan at Heljans P-maskine sådan set er konstrueret med 931 som forbillede. Nemmest, da den bor på Fyn og den eneste "færdigsamlede pt. i 1:1. Man må nok leve med forskelle i kulkasserne og at nummeret ikke helt passer til opbygningen - men så er der også noget til de kreative.

Denne her diskussion viser jo bare, hvor forkælede vi efterhånden er blevet med ægte danske modeller. For få år siden måtte man slå sig til tåls med ommalede tyske ting. At Heljan bringer en opdateret P-maskine synes jeg de skal have al mulig ros for. Forbedrende modelpleje er altid velkommen. Og det er selvfølgelig indlysende, at man med en enkelt model ikke kan ramme alle forbilledets varianter. For mig er numre, advarselsskilt og forhøjet kulkasse mere end til at leve med! Og som Ulrik antyder, kan fanatikerne bare gå i gang med sav, hammer og lim.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.217

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, jeg synes efterhånden også, den er ved at være ret langt ude: Forventer I virkeligt, at Heljan skal lave støbeforme til alle de varianter af tenderen, der har eksisteret gennem tiderne - og skal vi så langt, at det bliver nødvendigt med årgang på modellerne?

Jeg kan lige høre nittetællerne hyle, når Heljan tillader sig at sende en model af P 9XX på markedet med en model af tenderen, som den så ud før revisionen i 1954, hvor DSB tillod sig at bytte den ud med en anden - det er naturligvis utilgiveligt, når man kører med et anlæg anno 1958. Wink

Hvad med at vende tilbage til virkeligheden? Jeg synes, det er dejligt, at Heljan genudsender P-maskinen i en forbedret udgave - den har jeg længe ønsket til samlingen. Man kan diskutere, hvor stor overraskelsen er - jeg havde hørt visse rygter - men jeg er stadig særdeles godt tilfreds og ser frem til at sikre mig et eksemplar eller to.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 425

PB

"UTJ" skrev:
"lekru" skrev:
"Elgen" skrev:
Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland. De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb..... Tongue
Shock P 932 Levede sit liv i det Jydsk/Fynske. Den havde stålkasse. Det holder altså ikke helt vand med, om det er Jydsk/Fynske eller Sjællandske maskiner.På EVP's flotte hjemmeside, er der mange gode fotos af P maskiner. Jeg har kun set billeder af en enkelt P maskine med en kulkasse af "Heljan Typen" og det er P 933.Derudover kan man finde billeder af P maskiner, der både ses med og uden stålkasse. Dette kan eksempelvis skyldes, at der blev byttet rundt på tenderne i forbindelse med værkstedsophold.De kulkasser der skulle være de Jydske, kan også ses i forskellige udgaver.Se Jernbanen.dk. P 925. Så der er nok at vælge imellem.
Nu er det sådan at Heljans P-maskine sådan set er konstrueret med 931 som forbillede. Nemmest, da den bor på Fyn og den eneste "færdigsamlede pt. i 1:1. Man må nok leve med forskelle i kulkasserne og at nummeret ikke helt passer til opbygningen - men så er der også noget til de kreative.

Pointen er bare den, at Heljan allerede har lavet den rigtige kulkasse af stål. Den blev lavet til PR. Det havde da været et pænt træk at levere den med de nye P-maskiner. Så det burde slet ikke være nødvendigt at være kreativ.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Thomas Jespersen" skrev:
Pointen er bare den, at Heljan allerede har lavet den rigtige kulkasse af stål. Den blev lavet til PR. Det havde da været et pænt træk at levere den med de nye P-maskiner. Så det burde slet ikke være nødvendigt at være kreativ. Thomas

Så kan man vel købe den Kulkasse som reserve ,værre er det vel ikke ,jeg har P maskinen en af de første og jeg skal da have de 2 nye også,

ang. det med kulkassen vores modeller bliver jo nok aldrig helt perfekt, der er det vi må være kreative, og det er der da mange der også er,det er i bund og grund køreglæden med vores små modeltog det drejer sig om,lad os da holde os til det Wink Laughing out loud

En TogHilsen til

Jer alle

Jimmy G

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej!

Selvfølgelig er det da fedt med en ny P-maskine og ja det er da godt vi har det danske modeltog på markedet idag. Så kan det godt være der er nogle meget kritiske "nittetællere". Jeg tror bare at hvis producenterne ikke får lidt kritik sprænger de over der hvor gæret er lavest ved fremtidige modeller.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"SFJ" skrev:
Hej!Selvfølgelig er det da fedt med en ny P-maskine og ja det er da godt vi har det danske modeltog på markedet idag. Så kan det godt være der er nogle meget kritiske "nittetællere". Jeg tror bare at hvis producenterne ikke får lidt kritik sprænger de over der hvor gæret er lavest ved fremtidige modeller.

Nej det tror jeg bestemt ikke de gør. Ikke hvis man gerne vil sælge nogen modeller. Som man kan læse her bl.a., så er de danske forbrugere af modeltog ret kritiske.

Tværtimod går tendensen i retning af at gøre det så korrekt som muligt. Se bare med D-maskinen og E-maskinen og snart også S-maskinen, hvor der kun er indgået nogen modelmæssige småkompromiser, fordi det er skala 1:87. Den nye P-maskine er også bragt op i en mere korrekt udførelse end den ældre, hvis man ser bort fra nittetælleriet som har været lidt for meget.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Jeg er bestemt enig i at den nye P-maskine er bragene flot og ved første øjekast ser ud til at køre godt og ser da også frem til min D-maskine som snart er købt! JO E-maskinen er også mega flot, men syntes der har været meget dårlig snak om dem. Har også hørt en del dårligt om Pr's køreegeskaber. Pr-maskinens rør på siden skulle også have været bronze farvet. På de første billeder (en prøve) af den inden den kom på markedet var den vist med bronze farvede rør, dog uden skorstensbund. Er det sjusk...? Ville Heljan ikke gerne sælge E og Pr :?:

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"SFJ" skrev:
Pr-maskinens rør på siden skulle også have været bronze farvet. På de første billeder (en prøve) af den inden den kom på markedet var den vist med bronze farvede rør, dog uden skorstensbund. Er det sjusk...? Ville Heljan ikke gerne sælge E og Pr :?:

Det var den første P Maskine også:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=28159348

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Har lige tjekket det lille billede i starten af tråden igen og den nye P har heller ikke de rigtige rør. Det kan ikke passe!

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Her er lidt muligheder, for forbedring af Heljan's P maskine.

Det gælder for dem alle, at det er som maskinerne så ud i 50'erne, svarende til Heljan's udgave. (Ny dom, trykluftudstyr og ingen vacumslanger).

1 - Man kan lade kulkassen være som den er og omlitrere til bla. 931, 933.

2 - Man kan fjerne de bagudvendte ender, på de øverste brædder på Heljan's kulkasse, så er Heljan's 920 perfekt. Denne type kulkasse er bla. også set på 924 og 928.

3 - Man kan ombygge med Tikøb's sæt og omlitrere til bla. 909, 912, 913, 914, 915, 917, 932.

Det er hvad jeg umiddelbart, har kunnet finde fotodokumentation for.

Dette er fundet på EVP.dk, Jernbanen.dk. samt diverse bøger.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Se, det er jo konstruktiv snak! Gerne mere af samme slags.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.217

PB  Blog  Hjemmeside

"SFJ" skrev:
Har lige tjekket det lille billede i starten af tråden igen og den nye P har heller ikke de rigtige rør. Det kan ikke passe!

Så, nu skal Heljan også have på puklen, fordi de ikke leverer P-maskinen i nypudset form: De fleste bruger ellers lystigt en mindre formue på patinering af deres lokomotiver, men her skal det åbenbart være helt galt, at lokomotivet ikke er lige så nypudset og blankt som da det forlod fabrikken?

Det er rigtigt, at maskinerne havde masser af kobberrør på siderne - disse var ikke malede, men til gengæld var de som regel så beskidte, at de alligevel så sorte ud. Brug dog lige fem minutter på at se f.eks. jernbanen.dk's samling af billeder igennem, før du brokker dig - på langt de fleste driftsbilleder er rørene sorte som kul. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"SFJ" skrev:
Har lige tjekket det lille billede i starten af tråden igen og den nye P har heller ikke de rigtige rør. Det kan ikke passe!
Så, nu skal Heljan også have på puklen, fordi de ikke leverer P-maskinen i nypudset form: De fleste bruger ellers lystigt en mindre formue på patinering af deres lokomotiver, men her skal det åbenbart være helt galt, at lokomotivet ikke er lige så nypudset og blankt som da det forlod fabrikken?Det er rigtigt, at maskinerne havde masser af kobberrør på siderne - disse var ikke malede, men til gengæld var de som regel så beskidte, at de alligevel så sorte ud. Brug dog lige fem minutter på at se f.eks. jernbanen.dk's samling af billeder igennem, før du brokker dig - på langt de fleste driftsbilleder er rørene sorte som kul. Wink

Selvfølgelig, men så brugt ser deres maskine altså ikke ud. Rørende ville nok ikke have samme farve som kedlen i virkeligheden. Lyder sikkert som en "nittetæller" lige nu. :roll:

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Miles

Ja, det gør du bestemt !

Og nittetællere er de værste brokrøve, flueknepperi er deres hobby !

Som der er skrevet længere oppe i tråden, så vær taknemmelig for, hvad der kan fåes pt.

Har du både den gamle og den nye version ?

Før man sidder med dem i hånden, kan man alligevel ikke udtale sig særligt skråsikkert, ellers er man jo bare en elendig teoretiker.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Som skrevet før mener jeg at der skal være noget "nitte tælleri" for at holde standarten oppe. Og nej jeg har ikke haft nogle P-maskiner i hånden, men man kan altså godt se farverne på en model på et billede.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Hvis man kan udføre tingene korrekt til samme pris og lige så nemt, kan man jo lige så godt gøre det. Og en korrekt model sælger måske lige de par stykker ekstra, der betyder at det bliver en god forretning.

Jeg tror ikke at nittetællerne er mere kritiske, men har et større kendskab til hvordan modellerne skal se ud for at være helt rigtige.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Ikke nødvendigvis - de er blot ikke så tolerante, og har et stort behov for at kloge sig.

Typen ses på alle byttemarkeder, messer m.v.

Og er straks kaldet til,at udgyde sig om deres uendelige visdom. Flere af ejer ikke engang et modeltog andet end i de dertil hørende æsker!

Med tolerant mener jeg kompromiser - til en hvis grad. Og ellers kan man jo, som tidligere skrevet i denne tråd, selv fikse en f.eks. forkert kulkasse.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"henho" skrev:
Ikke nødvendigvis - de er blot ikke så tolerante, og har et stort behov for at kloge sig.Typen ses på alle byttemarkeder, messer m.v. Og er straks kaldet til,at udgyde sig om deres uendelige visdom. Flere af ejer ikke engang et modeltog andet end i de dertil hørende æsker!Med tolerant mener jeg kompromiser - til en hvis grad. Og ellers kan man jo, som tidligere skrevet i denne tråd, selv fikse en f.eks. forkert kulkasse.

Behov for at "kloge sig". Ikke specielt.

Og ja jeg har også uendelig visdom og ved det hele! Wink Laughing out loud

Om jeg har modeltog: Er i gang med at konstruere nogle moduler. Dette er en stor udfordring så der er ikke så meget kørsel og den slags.

Sådan som [u]jeg[/u] ser det er der vel to typer med tilgangen til tingene.

1. Den der har fået sin pasion for tog gemmen modeltog. Laver typisk ting med det elektroniske eller landskab mm.

2. Den der har interessen fra virkeligheden. Er vand til at se på de virkelige tog.

Jeg er nok mest den sidste. Nu har jeg set på tog hele mit liv. Faktisk siden jeg var nogle måneder gammel. Modeltog er først kommet til senere så tingene skal helst se ud som dem man har gloet på hele livet. Dette skal ikke forstås som at jeg ikke mener at Heljans P'er ligner den rigtige.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"SFJ" skrev:
1. Den der har fået sin pasion for tog gemmen modeltog. Laver typisk ting med det elektroniske eller landskab mm.2. Den der har interessen fra virkeligheden. Er vand til at se på de virkelige tog.Jeg er nok mest den sidste. Nu har jeg set på tog hele mit liv. Faktisk siden jeg var nogle måneder gammel. Modeltog er først kommet til senere så tingene skal helst se ud som dem man har gloet på hele livet. Dette skal ikke forstås som at jeg ikke mener at Heljans P'er ligner den rigtige.

Så må du være en svært gammel 12-årig, hvis du har set en P-maskine i drift. Mindst lige så gammel som jeg.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Nej, men jeg har set billeder af dem og studeret den på museet i Odense rigtig mange gange. Der er godt nok ikke meget forskel på farven på modellen og den på museet, ergo burde man nok kunne se rørene på modellen. Inda ganske tydeligt!

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"henho" skrev:
Hej MilesJa, det gør du bestemt !Og nittetællere er de værste brokrøve, flueknepperi er deres hobby !Som der er skrevet længere oppe i tråden, så vær taknemmelig for, hvad der kan fåes pt.Har du både den gamle og den nye version ? Før man sidder med dem i hånden, kan man alligevel ikke udtale sig særligt skråsikkert, ellers er man jo bare en elendig teoretiker.

Hej henho

Små slag, små slag. Der er jo ingen der kalder dig en papnæse, fordi du er skide ligeglad med de produkter du køber...

Jeg mener bare at ingen kalder, dig en brokrøv eller flueknepper vel?

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg er aldeles ikke ligeglad; men nittetællernes brokrøvs-syndrom kan da fordærve en hobby i den grad.

Et lysende eksempel : Rørfarven er afvigende fra resten af modellen. Jamen så sprøjt da for fa.... de rør på DIN model i samme farve som resten, og beret for alle vi uvidende bonderøve, hvilken farve, du har brugt, og hvordan du gjorde det med samt nogle billeder. Så har du da været til gavn for hobbyen Smile

Så har du da i alle tilfælde bevist, at du er praktiker - og ikke blot en bedrevidende teoretiker.

I USA er der en hær af advokater, der lever af, at finde fejl i produkter. Så langt er vi ikke i DK endnu; men mindsettet har I nittetællere da for længst overtaget.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"henho" skrev:
HejJeg er aldeles ikke ligeglad; men nittetællernes brokrøvs-syndrom kan da fordærve en hobby i den grad.Et lysende eksempel : Rørfarven er afvigende fra resten af modellen. Jamen så sprøjt da for fa.... de rør på DIN model i samme farve som resten, og beret for alle vi uvidende bonderøve, hvilken farve, du har brugt, og hvordan du gjorde det med samt nogle billeder. Så har du da været til gavn for hobbyen Smile Så har du da i alle tilfælde bevist, at du er praktiker - og ikke blot en bedrevidende teoretiker.I USA er der en hær af advokater, der lever af, at finde fejl i produkter. Så langt er vi ikke i DK endnu; men mindsettet har I nittetællere da for længst overtaget.

Kære henho

Der er noget du har misforstået. Jeg er ikke nitetæller, og jeg sviner ikke dem til, der er det. Det er det der er min pointe!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Hvis en del af den energi og passion, der bliver fyret af herinde, nu blev brugt på noget mere konstruktivt som f.eks erotik, så kunne det være, at der kom flere mj'ere i fremtiden.

Så hold en pause, og gå ind og k*** Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Willie Garvin" skrev:
Hvis en del af den energi og passion, der bliver fyret af herinde, nu blev brugt på noget mere konstruktivt som f.eks erotik, så kunne det være, at der kom flere mj'ere i fremtiden.Så hold en pause, og gå ind og k*** Wink

Hej Willie

Hvor har du ret Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

Husk på, at det er en hobby hvor der skal være plads til alle...

Jeg har patineret en Heljan Litra E og ved ikke om jeg vil lægge billeder ind.

Der er altid nogen som ved bedre eller har kritikpunkter..

Det burde ikke være sådan..

Så huske det er en hobby hvor der er plads til både nittetællere og dem som egentlig bare gerne vil hygge sig med tog..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Vi vil da gerne se din E maskine. Hvis du tør at patinere et så dyrt lokomotiv r du nok ikke helt dårlig! Tongue Wink

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

Dyrt og dyrt..

Byttede med en patineret Hejlsminde station og fik penge med..

Det er en guldmodel som jeg har haft adskildt og køre kanon..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

At rørene på den nye P-maskine er sorte i stedet for kobberfarvede som på de gamle er et bevidst valg, da drift maskiner i 50-60èrne ikke har blankpudset kobberrør.

Det er noget der hører museums og førkrigs maskiner til.

Ønsker man en maskine med blankpudset rør er det let med en lille pensel at eftergøre.

Man så bør maskinen også ha stafferinger. (husk de dobbelte på kedelbåndene) Laughing out loud

Tagpappet på førerhus taget har også fået en mere drift lignende farve.

På de gamle P-maskiner var det fabriksnyt.

En har foreslået at bruge Pr kulkassen til P-maskinen.

Heljans Pr kulkasse er den kunstnerisk udformede type med runde hjørner, som kun passer til Pr 905 og 908.

Der er mange forskelle på de andre kulkasser, nogle har vinkel jern, andre har t-profil jern i opbygningen. På nogle er hele forhøjningen lavet i jern og andre er en øverste del lavet i træ.

Og som før skrevet blev tenderne byttet rundt ved revision, sikkert også med tendere fra H1 og R-maskinerne.

P 917s kulkasse er en lidt speciel version, og har været beskrevet i Lokomotivet.

Men Kulkasser er da et herligt selvbygger projekt, det kræver ikke de store kundskaber eller værktøj, og går det galt er det jo billigt at starte forfra.

På den nye P-maskine er der lavet plads til en højtaler i tenderen, og ikke i kulkassen som en fik skrevet.

En mulighed er dog ved anvendelse af en Loksound dekoder at benytte en Loksounds twin ht, skære resonans kassen over, og placerer en ht. i tenderen og den anden i kulkassen.

Uhlenbrocks ht. passer direkte i tenderen og bruger hele tenderens metalindmad som resonans box.

Så med en Uhlenbrock dekoder vil man få en bedre dybde i lyden

Mvh. Ole Vedel

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Hej Ole

Det ser ud til at du har fået fingrene i en ny P-maskine. Så kommer 10.000 kroners spørgsmålet....hvordan kører den så?

Smile

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Går snakken på AC, så gælder der nok det samme som ved den tidl. model. Dvs. ikke korte sporskifter og buede sporskifter i den afvigende del. Dette kan afhjælpes ved at montere fx nogen Märklinhjul med større flanger på forløberen.

På det lagte af min bane med de slanke K-skifter fungerer det ganske upåklageligt, uden jeg har gjort noget. Og den ældre model er særdeles godt med mht. trækkraft. Også op af stigninger. Det er den nye helt sikkert også.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Hobbykæden virker som de har lavet en test af den nye P-maskine:

http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=blank&gruppeid=15

Men nu er Ken Rosa en god sælger, så det vore fint at få det bekræftet af en her inde på forumet.

Laughing out loud

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag Allezusammen

"Skovsøekspressen" skrev:
Går snakken på AC, så gælder der nok det samme som ved den tidl. model. Dvs. ikke korte sporskifter og buede sporskifter i den afvigende del. Dette kan afhjælpes ved at montere fx nogen Märklinhjul med større flanger på forløberen.MvhClaus

I lørdags så jeg en P maskine jolle fredsommeligt rundt på et lille anlæg på Heljan´s stand, lavet af Märklin C skinner, igennem to transversaler - der set med mine øjne var særdeles skarpe i kurverne - det gjorde den uden nogen form for problemer.

Jeg købte et eksemplar med hjem (hos OKT) i to-leder version, har endnu ikke fået prøvekørt dyret (det bliver den på Onsdag) Det ser ud som om der er kommet andre hjul på maskinen.

Venlig P hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.