Jeg har lavet et lille skriv om Heljans nye P-maskine. Læs mere her: http://www.emjblog.dk/
__________________
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Jeg har lavet et lille skriv om Heljans nye P-maskine. Læs mere her: http://www.emjblog.dk/
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Og så en kort video af lokomotivet fra Hobbymessen 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=DtqIJ-L_NTM
Der er en hel del baggrundsstøj – så man kan kun svagt høre lokomotivet. :?
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Dampslag m.v., man hører på klippet, kom de fra P-maskinen?
Med venlig hilsen
Skott
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Som sagt der er en del støj men ja, den kommer fra P-maskinen.
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
lekru
Indlæg: 100
Ser ud som en rigtig flot model, men.....!
Hvorfor F...... i H........ har de ikke ændret kulkassen, så den i det mindste ligner forbilledet?
[/img]
Dansk epoke III.
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Ja kulkassen er den som fandtes på maskinerne i Jylland. P915 kørde på Sjælland. P920 på Fyn og Jylland.
De sjællanske P-maskiner havde stålkasse....og den kan vel stadig købes i byggesæt fra Tikøb.....
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
lekru
Indlæg: 100
Det er ikke den geografiske placering der besyemmer om kulkassen er ef træ eller metal.
Uanset hvad, så er Heljan's kulkasse, langt fra korrekt, for den ligner hverken fugl eller fisk.
Dansk epoke III.
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Der er et tidligere indlæg her på Sporskiftet som diskuterer kulkassen til P-maskinen:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=35668&sid=acf4110cc289e8...
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er ikke rigtig høfligt at kritisere andre uden at ville stå frem med eget navn!
Du kunne passende skrive til Heljan og spørge og bagefter dele din nivundne viden med os andre!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg synes også at der er en tendens til brokkerier for brokkens skyld. Jeg synes bl.a. at have læst i anden tråd herinde, at den nye P-maskine også er blevet kritiseret for kun at komme med sjællandske nr.
Heljan kunne helt sikkert sagtens nøjes med at lave ting til det udenlandske marked.
Hvis man ikke er tilfreds, kan man jo bare lade være med at købe produktet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cfrost
Indlæg: 272
Man kan med ganske få ændringer få Pr-maskinens kulkasse til at passe på en P-maskine tender ........
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvis det er min kommentar om numrene i en anden tråd, er det her vist lidt af en overfortolkning at kalde det kritik!
Jeg konstaterede bare, at sådan er det, og som sjællænder er jeg da godt tilfreds med Heljans renoveringsinitiativ!
Bjarne
lekru
Indlæg: 100
Har du prøvet at skrive til Heljan?
Det har jeg, flere gange endda. Jeg kender flere der har forsøgt at kontakte dem angående deres modellers udførelse. I alle tilfælde har det været konstruktive forslag, der har haft til formål at gøre deres modeller mere korrekte.
De gider ikke at lytte, de svarer ikke på henvendelser og det er der ganske mange eksempler på. Det var ikke en kritik af deres P maskine jeg kom med, men et ganske simpelt spørgsmål om, hvorfor de ikke ændrer en sådan fejl.
Dansk epoke III.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg må ærligt indrømme at jeg glemte alt om hvem der skrev det med de sjællandske nr, og det var bestemt ikke møntet på nogen enkeltperson, da jeg mener der er tale om en generel tendens med brok, og bestemt ikke kun herinde.
Det bliver ikke særligt sjovt at være ansat på et plejehjem en eller anden gang i fremtiden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
1. Du er fortsat anonym :twisted: Det vil klæde dig, at give dig til kende.
2. Du kan ikke stille kritiske spørgsmål her, som du ønsker besvaret af en fabrikant, uden at spørgsmålet opfattes som kritik af samme fabrikant.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
UTJ
Indlæg: 438
Nu er det bare sådan at der er langt flere "sjællandske" numre end jyske. 928 (er brugt) var godt, da det både har været i Jylland og på Sjælland. 931 er forlængst brugt og en del af P2'erne (921-933) blev faktisk ombygget til PR (921-930-926), så de duer ligesom ikke.
lekru
Indlæg: 100
På EVP's flotte hjemmeside, er der mange gode fotos af P maskiner. Jeg har kun set billeder af en enkelt P maskine med en kulkasse af "Heljan Typen" og det er P 933.
Derudover kan man finde billeder af P maskiner, der både ses med og uden stålkasse. Dette kan eksempelvis skyldes, at der blev byttet rundt på tenderne i forbindelse med værkstedsophold.
De kulkasser der skulle være de Jydske, kan også ses i forskellige udgaver.Se Jernbanen.dk. P 925. Så der er nok at vælge imellem.
Dansk epoke III.
UTJ
Indlæg: 438
Nu er det sådan at Heljans P-maskine sådan set er konstrueret med 931 som forbillede. Nemmest, da den bor på Fyn og den eneste "færdigsamlede pt. i 1:1. Man må nok leve med forskelle i kulkasserne og at nummeret ikke helt passer til opbygningen - men så er der også noget til de kreative.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Denne her diskussion viser jo bare, hvor forkælede vi efterhånden er blevet med ægte danske modeller. For få år siden måtte man slå sig til tåls med ommalede tyske ting. At Heljan bringer en opdateret P-maskine synes jeg de skal have al mulig ros for. Forbedrende modelpleje er altid velkommen. Og det er selvfølgelig indlysende, at man med en enkelt model ikke kan ramme alle forbilledets varianter. For mig er numre, advarselsskilt og forhøjet kulkasse mere end til at leve med! Og som Ulrik antyder, kan fanatikerne bare gå i gang med sav, hammer og lim.
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.217
Ja, jeg synes efterhånden også, den er ved at være ret langt ude: Forventer I virkeligt, at Heljan skal lave støbeforme til alle de varianter af tenderen, der har eksisteret gennem tiderne - og skal vi så langt, at det bliver nødvendigt med årgang på modellerne?
Jeg kan lige høre nittetællerne hyle, når Heljan tillader sig at sende en model af P 9XX på markedet med en model af tenderen, som den så ud før revisionen i 1954, hvor DSB tillod sig at bytte den ud med en anden - det er naturligvis utilgiveligt, når man kører med et anlæg anno 1958.
Hvad med at vende tilbage til virkeligheden? Jeg synes, det er dejligt, at Heljan genudsender P-maskinen i en forbedret udgave - den har jeg længe ønsket til samlingen. Man kan diskutere, hvor stor overraskelsen er - jeg havde hørt visse rygter - men jeg er stadig særdeles godt tilfreds og ser frem til at sikre mig et eksemplar eller to.
MVH
Lars
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Pointen er bare den, at Heljan allerede har lavet den rigtige kulkasse af stål. Den blev lavet til PR. Det havde da været et pænt træk at levere den med de nye P-maskiner. Så det burde slet ikke være nødvendigt at være kreativ.
Thomas
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Så kan man vel købe den Kulkasse som reserve ,værre er det vel ikke ,jeg har P maskinen en af de første og jeg skal da have de 2 nye også,
ang. det med kulkassen vores modeller bliver jo nok aldrig helt perfekt, der er det vi må være kreative, og det er der da mange der også er,det er i bund og grund køreglæden med vores små modeltog det drejer sig om,lad os da holde os til det
En TogHilsen til
Jer alle
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej!
Selvfølgelig er det da fedt med en ny P-maskine og ja det er da godt vi har det danske modeltog på markedet idag. Så kan det godt være der er nogle meget kritiske "nittetællere". Jeg tror bare at hvis producenterne ikke får lidt kritik sprænger de over der hvor gæret er lavest ved fremtidige modeller.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej det tror jeg bestemt ikke de gør. Ikke hvis man gerne vil sælge nogen modeller. Som man kan læse her bl.a., så er de danske forbrugere af modeltog ret kritiske.
Tværtimod går tendensen i retning af at gøre det så korrekt som muligt. Se bare med D-maskinen og E-maskinen og snart også S-maskinen, hvor der kun er indgået nogen modelmæssige småkompromiser, fordi det er skala 1:87. Den nye P-maskine er også bragt op i en mere korrekt udførelse end den ældre, hvis man ser bort fra nittetælleriet som har været lidt for meget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Jeg er bestemt enig i at den nye P-maskine er bragene flot og ved første øjekast ser ud til at køre godt og ser da også frem til min D-maskine som snart er købt! JO E-maskinen er også mega flot, men syntes der har været meget dårlig snak om dem. Har også hørt en del dårligt om Pr's køreegeskaber. Pr-maskinens rør på siden skulle også have været bronze farvet. På de første billeder (en prøve) af den inden den kom på markedet var den vist med bronze farvede rør, dog uden skorstensbund. Er det sjusk...? Ville Heljan ikke gerne sælge E og Pr :?:
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det var den første P Maskine også:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=28159348
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Har lige tjekket det lille billede i starten af tråden igen og den nye P har heller ikke de rigtige rør. Det kan ikke passe!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
lekru
Indlæg: 100
Her er lidt muligheder, for forbedring af Heljan's P maskine.
Det gælder for dem alle, at det er som maskinerne så ud i 50'erne, svarende til Heljan's udgave. (Ny dom, trykluftudstyr og ingen vacumslanger).
1 - Man kan lade kulkassen være som den er og omlitrere til bla. 931, 933.
2 - Man kan fjerne de bagudvendte ender, på de øverste brædder på Heljan's kulkasse, så er Heljan's 920 perfekt. Denne type kulkasse er bla. også set på 924 og 928.
3 - Man kan ombygge med Tikøb's sæt og omlitrere til bla. 909, 912, 913, 914, 915, 917, 932.
Det er hvad jeg umiddelbart, har kunnet finde fotodokumentation for.
Dette er fundet på EVP.dk, Jernbanen.dk. samt diverse bøger.
Dansk epoke III.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Se, det er jo konstruktiv snak! Gerne mere af samme slags.
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.217
Så, nu skal Heljan også have på puklen, fordi de ikke leverer P-maskinen i nypudset form: De fleste bruger ellers lystigt en mindre formue på patinering af deres lokomotiver, men her skal det åbenbart være helt galt, at lokomotivet ikke er lige så nypudset og blankt som da det forlod fabrikken?
Det er rigtigt, at maskinerne havde masser af kobberrør på siderne - disse var ikke malede, men til gengæld var de som regel så beskidte, at de alligevel så sorte ud. Brug dog lige fem minutter på at se f.eks. jernbanen.dk's samling af billeder igennem, før du brokker dig - på langt de fleste driftsbilleder er rørene sorte som kul.
MVH
Lars
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Selvfølgelig, men så brugt ser deres maskine altså ikke ud. Rørende ville nok ikke have samme farve som kedlen i virkeligheden. Lyder sikkert som en "nittetæller" lige nu. :roll:
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Miles
Ja, det gør du bestemt !
Og nittetællere er de værste brokrøve, flueknepperi er deres hobby !
Som der er skrevet længere oppe i tråden, så vær taknemmelig for, hvad der kan fåes pt.
Har du både den gamle og den nye version ?
Før man sidder med dem i hånden, kan man alligevel ikke udtale sig særligt skråsikkert, ellers er man jo bare en elendig teoretiker.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Som skrevet før mener jeg at der skal være noget "nitte tælleri" for at holde standarten oppe. Og nej jeg har ikke haft nogle P-maskiner i hånden, men man kan altså godt se farverne på en model på et billede.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hvis man kan udføre tingene korrekt til samme pris og lige så nemt, kan man jo lige så godt gøre det. Og en korrekt model sælger måske lige de par stykker ekstra, der betyder at det bliver en god forretning.
Jeg tror ikke at nittetællerne er mere kritiske, men har et større kendskab til hvordan modellerne skal se ud for at være helt rigtige.
Svend
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Ikke nødvendigvis - de er blot ikke så tolerante, og har et stort behov for at kloge sig.
Typen ses på alle byttemarkeder, messer m.v.
Og er straks kaldet til,at udgyde sig om deres uendelige visdom. Flere af ejer ikke engang et modeltog andet end i de dertil hørende æsker!
Med tolerant mener jeg kompromiser - til en hvis grad. Og ellers kan man jo, som tidligere skrevet i denne tråd, selv fikse en f.eks. forkert kulkasse.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Behov for at "kloge sig". Ikke specielt.
Og ja jeg har også uendelig visdom og ved det hele!
Om jeg har modeltog: Er i gang med at konstruere nogle moduler. Dette er en stor udfordring så der er ikke så meget kørsel og den slags.
Sådan som [u]jeg[/u] ser det er der vel to typer med tilgangen til tingene.
1. Den der har fået sin pasion for tog gemmen modeltog. Laver typisk ting med det elektroniske eller landskab mm.
2. Den der har interessen fra virkeligheden. Er vand til at se på de virkelige tog.
Jeg er nok mest den sidste. Nu har jeg set på tog hele mit liv. Faktisk siden jeg var nogle måneder gammel. Modeltog er først kommet til senere så tingene skal helst se ud som dem man har gloet på hele livet. Dette skal ikke forstås som at jeg ikke mener at Heljans P'er ligner den rigtige.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Så må du være en svært gammel 12-årig, hvis du har set en P-maskine i drift. Mindst lige så gammel som jeg.
Bjarne
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Nej, men jeg har set billeder af dem og studeret den på museet i Odense rigtig mange gange. Der er godt nok ikke meget forskel på farven på modellen og den på museet, ergo burde man nok kunne se rørene på modellen. Inda ganske tydeligt!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej henho
Små slag, små slag. Der er jo ingen der kalder dig en papnæse, fordi du er skide ligeglad med de produkter du køber...
Jeg mener bare at ingen kalder, dig en brokrøv eller flueknepper vel?
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg er aldeles ikke ligeglad; men nittetællernes brokrøvs-syndrom kan da fordærve en hobby i den grad.
Et lysende eksempel : Rørfarven er afvigende fra resten af modellen. Jamen så sprøjt da for fa.... de rør på DIN model i samme farve som resten, og beret for alle vi uvidende bonderøve, hvilken farve, du har brugt, og hvordan du gjorde det med samt nogle billeder. Så har du da været til gavn for hobbyen
Så har du da i alle tilfælde bevist, at du er praktiker - og ikke blot en bedrevidende teoretiker.
I USA er der en hær af advokater, der lever af, at finde fejl i produkter. Så langt er vi ikke i DK endnu; men mindsettet har I nittetællere da for længst overtaget.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Kære henho
Der er noget du har misforstået. Jeg er ikke nitetæller, og jeg sviner ikke dem til, der er det. Det er det der er min pointe!
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvis en del af den energi og passion, der bliver fyret af herinde, nu blev brugt på noget mere konstruktivt som f.eks erotik, så kunne det være, at der kom flere mj'ere i fremtiden.
Så hold en pause, og gå ind og k***
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Willie
Hvor har du ret
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Husk på, at det er en hobby hvor der skal være plads til alle...
Jeg har patineret en Heljan Litra E og ved ikke om jeg vil lægge billeder ind.
Der er altid nogen som ved bedre eller har kritikpunkter..
Det burde ikke være sådan..
Så huske det er en hobby hvor der er plads til både nittetællere og dem som egentlig bare gerne vil hygge sig med tog..
med venlig toghilsen
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Vi vil da gerne se din E maskine. Hvis du tør at patinere et så dyrt lokomotiv r du nok ikke helt dårlig!

//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Dyrt og dyrt..
Byttede med en patineret Hejlsminde station og fik penge med..
Det er en guldmodel som jeg har haft adskildt og køre kanon..
med venlig toghilsen
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
At rørene på den nye P-maskine er sorte i stedet for kobberfarvede som på de gamle er et bevidst valg, da drift maskiner i 50-60èrne ikke har blankpudset kobberrør.
Det er noget der hører museums og førkrigs maskiner til.
Ønsker man en maskine med blankpudset rør er det let med en lille pensel at eftergøre.
Man så bør maskinen også ha stafferinger. (husk de dobbelte på kedelbåndene)
Tagpappet på førerhus taget har også fået en mere drift lignende farve.
På de gamle P-maskiner var det fabriksnyt.
En har foreslået at bruge Pr kulkassen til P-maskinen.
Heljans Pr kulkasse er den kunstnerisk udformede type med runde hjørner, som kun passer til Pr 905 og 908.
Der er mange forskelle på de andre kulkasser, nogle har vinkel jern, andre har t-profil jern i opbygningen. På nogle er hele forhøjningen lavet i jern og andre er en øverste del lavet i træ.
Og som før skrevet blev tenderne byttet rundt ved revision, sikkert også med tendere fra H1 og R-maskinerne.
P 917s kulkasse er en lidt speciel version, og har været beskrevet i Lokomotivet.
Men Kulkasser er da et herligt selvbygger projekt, det kræver ikke de store kundskaber eller værktøj, og går det galt er det jo billigt at starte forfra.
På den nye P-maskine er der lavet plads til en højtaler i tenderen, og ikke i kulkassen som en fik skrevet.
En mulighed er dog ved anvendelse af en Loksound dekoder at benytte en Loksounds twin ht, skære resonans kassen over, og placerer en ht. i tenderen og den anden i kulkassen.
Uhlenbrocks ht. passer direkte i tenderen og bruger hele tenderens metalindmad som resonans box.
Så med en Uhlenbrock dekoder vil man få en bedre dybde i lyden
Mvh. Ole Vedel
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Hej Ole
Det ser ud til at du har fået fingrene i en ny P-maskine. Så kommer 10.000 kroners spørgsmålet....hvordan kører den så?
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Går snakken på AC, så gælder der nok det samme som ved den tidl. model. Dvs. ikke korte sporskifter og buede sporskifter i den afvigende del. Dette kan afhjælpes ved at montere fx nogen Märklinhjul med større flanger på forløberen.
På det lagte af min bane med de slanke K-skifter fungerer det ganske upåklageligt, uden jeg har gjort noget. Og den ældre model er særdeles godt med mht. trækkraft. Også op af stigninger. Det er den nye helt sikkert også.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Hobbykæden virker som de har lavet en test af den nye P-maskine:
http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=blank&gruppeid=15
Men nu er Ken Rosa en god sælger, så det vore fint at få det bekræftet af en her inde på forumet.
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Allezusammen
I lørdags så jeg en P maskine jolle fredsommeligt rundt på et lille anlæg på Heljan´s stand, lavet af Märklin C skinner, igennem to transversaler - der set med mine øjne var særdeles skarpe i kurverne - det gjorde den uden nogen form for problemer.
Jeg købte et eksemplar med hjem (hos OKT) i to-leder version, har endnu ikke fået prøvekørt dyret (det bliver den på Onsdag) Det ser ud som om der er kommet andre hjul på maskinen.
Venlig P hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere