Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

CB vognen fra Heljan er på trapperne

Information på Heljans hjemmeside:

http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web559.as...

I yderst begrænset oplag - hvad er det nu for noget?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Citat:
I yderst begrænset oplag - hvad er det nu for noget

Det er da yderst fornuftig, så kan lageret blive solgt til normale priser ( hvis alt fungerer og vognen bliver godt modtaget )

Men tror Du på den - mon ikke der kommer et vis antal til salg på et senere tidspunkt

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Er det ikke bare det rene reklame....

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"SFJ" skrev:
Er det ikke bare det rene reklame....

Selvfølgelig er det reklame, men oplagene er blevet mindre. Heljan vil jo gerne sælge deres produkter, hvilket jo er ganske naturligt. - og det danner basis for fremtidige nyheder, som fx CA-vognene og muligvis andre, hvem ved?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Det er da en ualmindelig flot vogn, Heljan der har fået skruet sammen. Når Ca-familien også kommer, bliver det rigtig dyrt!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Kendes længden

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Da forbilledet har en længde på 21,72 meter, er modellen 24, 96 centimeter lang.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Larsen

Lærer og musiker

Indlæg: 151

PB

Citat:
I yderst begrænset oplag - hvad er det nu for noget?

Det er nok fordi dettte er udgaven med stafferinger, de forudgående med dito har også været begrænsede...

- Kim

__________________

På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Med fare for at få på puklen, så bryder jeg mig stadig ikke om farven. DSB har aldrig brugt den farve. Det eneste positive man kan sige er, at Heljan konsekvent vælger den til alle deres personvogne.

Nu ved jeg godt at der er nogle der vil sige at jeg selv har vist foto af vogne der tilsyneladende har den viste farve. Men nu er fotografier meget vanskelige at bestemme farver ud fra. Hvilken tid på dagen er der tale om, farvestik, som er meget almindeligt på gammeldags farvefotografi. Det eneste rigtige er at bruge DSBs egne farveskemaer.

Eller vil jeg bare sige, at som sædvanligt er det en meget fin vogn fra Heljan.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Er de 249,6 mm målet for vognen

Eller er tallet blot udregnet med forholdsregning

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Det er målet i 1:87, Heljan har garanteret ramt det på en tiendedel millimeter!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Jeg tager den store skydelære med

Er målet over pufferne ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Med fare for at få på puklen, så bryder jeg mig stadig ikke om farven. DSB har aldrig brugt den farve. Det eneste positive man kan sige er, at Heljan konsekvent vælger den til alle deres personvogne.

På puklen, nej.

Farver kan vi åbenbart blive ved med at diskutere fra nu af og ud i al evighed..... og det er da også meget hyggeligt Smile

Da vognene var brune/vinrøde (overstreg det ikke ønskede) var farven ofte ubestemmelig. Det var sjældent vognene blev vasket, og tidens tand havde også en vis indflydelse på vognenes farve. Efter min opfattelse har Heljan ramt farven bedre end Hobbytrade, men det er da ikke sikkert alle er enig med mig i det.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

( Svend: Til gengæld har du - på min skærm - ramt farven fuldstændig ved siden af: Du citerer i ulæselig gult.

Venligst anvend den almindelige måde at citere på. )

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Personligt bliver jeg meget træt i ansigtet, når jeg møder udtryk som "yderst begrænset oplag" som led i markedsføringen. Jeg synes, det virker som et halvbilligt trick for "at lokke husarerne til". Lidt ligesom "Bingo Foto" i gamle dage, hvor der var kø af kunder i soveposer foran forretningen indtil den åbnede første dag efter nytår. Hvor langt gider man gå for at spare en halvtredser eller være den første ?

Hvis der endda var tale om en håndbygget Lekbo-serie - men i støbt plastik ?

Så mon ikke der kommer en tid for os andre - når det "yderst begrænsede oplag" enten udvides eller cirkulerer på markedet som brugt ? :? :? :?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Kresten" skrev:
Personligt bliver jeg meget træt i ansigtet, når jeg møder udtryk som "yderst begrænset oplag" som led i markedsføringen. Jeg synes, det virker som et halvbilligt trick for "at lokke husarerne til". Lidt ligesom "Bingo Foto" i gamle dage, hvor der var kø af kunder i soveposer foran forretningen indtil den åbnede første dag efter nytår. Hvor langt gider man gå for at spare en halvtredser eller være den første ?Hvis der endda var tale om en håndbygget Lekbo-serie - men i støbt plastik ?Så mon ikke der kommer en tid for os andre - når det "yderst begrænsede oplag" enten udvides eller cirkulerer på markedet som brugt ? :? :? :?

Vælg du blot at anskaffe dig én eller flere hvis du har lyst og råd - det er jo heldigvis op til dig selv. Personligt ville der være mange butikker jeg ikke kom i hvis jeg kun ville handle med dem, som havde en annoncering som jeg syntes om.

Jeg tror ikke at noget som helst med "begrænset" eller lignende vil influere på salget af omtalte CB-vogn. Dem som har lyst (og råd) køber den og det er sikkert godt nok. Faktisk vil jeg gå så vidt at jeg tror at et billede med teksten "nu er den her" ville være nok. For tordenskjolds modelbanesoldater kender jo til udbuddet og ved meget godt hvad de går efter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes vi skal glæde os over at vognene i serien kommer. Dem mangler vi. De vil passe godt med en damphest foran.

Og Specielt CAE-vognen er savnet, da vi ikke just er overrendte med personvogne med rejsegodsrum.

Er man utilfreds, kan man jo bare lade være med at købe dem.

Det er forresten ikke så tit man fx ser Cc-vogne som brugte. Og når man gør det, så holder de priserne ret godt, kan jeg hilse og sige.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Kan man sige noget grimt om Heljans valg af modeller? Efter min mening nej!

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Vælg du blot at anskaffe dig én eller flere hvis du har lyst og råd - det er jo heldigvis op til dig selv. Personligt ville der være mange butikker jeg ikke kom i hvis jeg kun ville handle med dem, som havde en annoncering som jeg syntes om.Jeg tror ikke at noget som helst med "begrænset" eller lignende vil influere på salget af omtalte CB-vogn. Dem som har lyst (og råd) køber den og det er sikkert godt nok. Faktisk vil jeg gå så vidt at jeg tror at et billede med teksten "nu er den her" ville være nok. For tordenskjolds modelbanesoldater kender jo til udbuddet og ved meget godt hvad de går efter.

Nånåh... det var nu ikke for at lyde mavesur. Så det gør jeg sandelig osse- eller ikke Smile

Men jeg syn's bare - som leverandør - så skriv dog: "Vi producerer 100 sæt" - og så undlad den med "yderst begrænset oplag" eller "først til mølle". Og "husarerne" er jo netop ikke "Tordenskjolds modelbanesoldater"...

Og ja- jeg kommer i masser af butikker, hvis markedsføring jeg sikkert er dybt uenig i - hvis jeg gad tage stilling til det Laughing out loud

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Svend" skrev:
Kan man sige noget grimt om Heljans valg af modeller? Efter min mening nej!

Så kan du glæde til en vogn, som blev bygget i årene 1918-1925, som den næste......

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"UTJ" skrev:
... som blev bygget i årene 1918-1925, som den næste......

Endelig!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Kan man sige noget grimt om Heljans valg af modeller? Efter min mening nej!

Som "tysklandskører epoke næsten moderne" er vi nok en smule uenige Smile

Fred være med det, jeg har masser af andet at vælge imellem!

Klaus

(My, Mx og Bn/Bns vogne fra Heljan er i samlingen)

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

"Endelig" - hvad menes?

Men måske Ulrik kan løfte bare en smule af sløret. Er det en godsvogn, personvogn eller ....??

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Men jeg syn's bare - som leverandør - så skriv dog: "Vi producerer 100 sæt"

Enig.

Det virker i store træk på det amerikasnke marked. Så godt at det med forundbestillinger også fungerer.

Prøv at se i MRH.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"UTJ" skrev:
"Svend" skrev:
Kan man sige noget grimt om Heljans valg af modeller? Efter min mening nej!
Så kan du glæde til en vogn, som blev bygget i årene 1918-1925, som den næste......

Hvad er det så mon for en vogn? Det ser ikke ud til at det er en 1. klasses personvogn.

Er det en postvogn? Jernbanen.dk er lidt uoverskuelig når man ikke ved hvad der ledes efter.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"moppe" skrev:
"Kresten" skrev:
Men jeg syn's bare - som leverandør - så skriv dog: "Vi producerer 100 sæt"
Enig.Det virker i store træk på det amerikasnke marked. Så godt at det med forundbestillinger også fungerer. Prøv at se i MRH. Klaus

Ha. Jeg tror at alle danske modeller fra danske firmaer er begrænsede oplag - tyske og østrigske firmaer ville ikke røre ved de danske produkter, hvis de vidste hvor små oplag, der er tale om. Markedet er for lille og forhandlernettet for lille til at det med offentliggørelse af oplagsstørrelser er fornuftigt - og det er ikke for at snyde forbrugerne, snarere tvært i mod. For hvis der fx er produceret for lidt af en vare og en forhandler ved bedre (læs: ved at efterspørgslen kan bære mere), så køber han det hele og dermed går forbrugerne (tordenskjolds modelbanesoldater) glip af et forhandlernet som konkurrerer på livet løs og som i de senere år har holdt detailpriserne i DK nede på et rimeligt leje som tåler sammenligning med fx Tyskland.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det ligner en rystevogn. Der blev bygget af dem også efter 1. Verdenskrig.

Desværre passer CR-vognen (tidl. FF) ikke ind. Den var ellers også ret oplagt og kan laves både med og uden endeperroner. Foruden naturligvis som litra FF, hvor de jo var med til at afløse de toetagesvogne og skovvognene på Nordsjælland.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"Svend" skrev:
"Endelig" - hvad menes?Men måske Ulrik kan løfte bare en smule af sløret. Er det en godsvogn, personvogn eller ....??

Det kunne lyde som en tagryttervogn.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bl" skrev:
"Svend" skrev:
"Endelig" - hvad menes?Men måske Ulrik kan løfte bare en smule af sløret. Er det en godsvogn, personvogn eller ....??
Det kunne lyde som en tagryttervogn.

Så kunne det fx. være en CM´er med tagrytter. De ældste kørte til omkring 1960. Og årstalsmæssigt passer den meget godt med 1918-25.

Og så passer den jo godt ind i sammenhængen med vognene af CB-klanen.

Så kan man jo begynde at forestille sig at der måske også kommer et genoptryk af P-maskinen på et tidspunkt. Den vil vognene passe særdeles fint til.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Hva' mon ikke en drømmetyder kunne få ud at alt det skriveri .......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Drømme kan man altid have. Og en del af dem er jo faktisk gået i opfyldelse når vi snakker dansk H0.

Vi skal ikke så ret mange år tilbage i tiden, før en korrekt dansk vogn på markedet nærmest var en sensation. I dag kommer der den ene model efter den anden.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sideshowjesper

Indlæg: 54

PB

"Kresten" skrev:
Citat:
Vælg du blot at anskaffe dig én eller flere hvis du har lyst og råd - det er jo heldigvis op til dig selv. Personligt ville der være mange butikker jeg ikke kom i hvis jeg kun ville handle med dem, som havde en annoncering som jeg syntes om.Jeg tror ikke at noget som helst med "begrænset" eller lignende vil influere på salget af omtalte CB-vogn. Dem som har lyst (og råd) køber den og det er sikkert godt nok. Faktisk vil jeg gå så vidt at jeg tror at et billede med teksten "nu er den her" ville være nok. For tordenskjolds modelbanesoldater kender jo til udbuddet og ved meget godt hvad de går efter.
Nånåh... det var nu ikke for at lyde mavesur. Så det gør jeg sandelig osse- eller ikke Smile Men jeg syn's bare - som leverandør - så skriv dog: "Vi producerer 100 sæt" - og så undlad den med "yderst begrænset oplag" eller "først til mølle". Og "husarerne" er jo netop ikke "Tordenskjolds modelbanesoldater"...Og ja- jeg kommer i masser af butikker, hvis markedsføring jeg sikkert er dybt uenig i - hvis jeg gad tage stilling til det Laughing out loud

yderst begrænset oplag, er vel bare den måde de bliver nødt til at markedsføre sig på, bare for at fåe nogle enkelte til at betale fuld pris, inden de så sælger resten til dumping priser 3 mdr. senere.. de ødelagde jo løft i flok for sig selv på selvsamme måde..

__________________

/Sideshowjesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

sideshowjesper

Indlæg: 54

PB

"Svend" skrev:
Kan man sige noget grimt om Heljans valg af modeller? Efter min mening nej!

Absolut ikke. Og de er tilmed altid flotte. Hvis bare ikke køreegenskaberne næsten altid var på højde med demokratiets vilkår i Kina, så var det rene supermodeller.

__________________

/Sideshowjesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"sideshowjesper" skrev:
er vel bare den måde de bliver nødt til at markedsføre sig på, bare for at fåe nogle enkelte til at betale fuld pris, inden de så sælger resten til dumping priser 3 mdr. senere.. de ødelagde jo løft i flok for sig selv på selvsamme måde..

Cc-vognene er som før nævnt aldrig blevet solgt til dumpingpriser, og jeg kan hilse og sige at brugtpriserne på sådanne er ganske godt med. Vilkårene er anderledes for trækkraftmodeller.

I øjeblikket bliver der rent faktisk dumpet D-maskiner i massevis. Det kan jeg da også føle en lidt forkert smag i munden over, nu da jeg har givet fuld pris for de to stk. jeg har. Men igen, sådan spiller de frie markedskræfter nu engang ind. Det er vilkårene.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Sommetider skal man have is i maven, til andre tider ikke. Se nu bare hvordan MT-lokomotiver i forskellig udførelse efterspørges her og der - og vi taler ikke om nedsatte priser!

Hovedreglen er, at vil man have en bestemt model (nummer, epoke ....) skal man købe den, når den kommer på markedet. Alt andet er spil og ofte taber man. Men selvfølgelig kan man supplere op med endnu en HD- eller PB vogn - eller et lokomotiv - hvis prisen sættes så langt ned, at man ikke kan sige nej.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Svend" skrev:
Sommetider skal man have is i maven, til andre tider ikke. Se nu bare hvordan MT-lokomotiver i forskellig udførelse efterspørges her og der - og vi taler ikke om nedsatte priser!Hovedreglen er, at vil man have en bestemt model (nummer, epoke ....) skal man købe den, når den kommer på markedet. Alt andet er spil og ofte taber man. Men selvfølgelig kan man supplere op med endnu en HD- eller PB vogn - eller et lokomotiv - hvis prisen sættes så langt ned, at man ikke kan sige nej.

Ja det er også lige mine ord.

Jeg synes vi skal glæde os over de flotte danske H0-modeller af snart enhver art, vi har fået og som kommer. For ikke så mange år siden var det helt utænkeligt. Og det var ensbetydende med at være selvbygger, hvis man ville køre dansk i H0.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.227

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg synes ærlig talt, at det er en syg tankegang med disse mange "begrænsede" oplag. Jeg tror også, det er stærkt medvirkende til, at branchen har de mange problemer med brandtilbud, som den nu engang har:

I en normalt fungerende branche ville man kunne få den samme model år efter år. Se f.eks. blot på Q-vogne: Hobbytrade har lavet nogle virkeligt dejlige vogne - men kan man få dem mere? Nej, nye brugere, der først starter på hobbyen nu, kan ikke få DSB Q-vogne længere, de har været udsolgt i lang tid. Personligt fik jeg en masse på tilbud, da HT fandt ud af, at de ville rydde lageret.

Men hvorfor skulle det ryddes? Nye brugere har vel også brug for Q-vogne? Hvorfor skal Q-vogne være noget, man kunne få i et kort tidsspænd for nogle år siden, og som man ellers må jagte brugt - eller måske vente fem år mere på, før de kommer igen? Hvorfor skal Heljans fine vogne udgå - jeg vil f.eks. gerne have nogle flere Cc-vogne, men de har længe været udsolgt, også fra sidste oplag.

Det betyder ikke, at jeg farer ind og køber nye Cc-vogne, når de så endeligt kommer igen - tværtimod har jeg i mellemtiden brugt mine penge på andre produkter, der ikke kommer fra Heljan.

Se på andre brancher - eller se for den sags skyld på andre grene af vores: Modelhuse udkommer f.eks. ikke det ene år for så at være uopdrivelige nogle få år senere - Heljans velkendte "1:100" serie har været på markedet siden min barndom, hvilket vil sige i 40 år. Også Auhagens og Fallers huse kan man købe år efter år, og det er godt, for så kan man planlægge sin bane: Som de fleste ved, er en modeljernbane jo ikke noget, der bliver skabt på en eftermiddag, så her skal planlægges med lange tidshorisonter.

Denne mærkelige idé med "små serier" betyder, at forhandlerne har store lagre af nogle få modeller - lille udvalg, men mange ens. Når der så kommer en ny model, skal lageret ryddes for de gamle, og så kommer de på tilbud. Det giver mening, hvis det f.eks. er popmusik, hvor sidste års hit sjældent sælger længere - men læg også mærke til, at klassisk musik sjældent er på tilbud, her holder de samme indspildninger i mange, mange år.

Jeg tror, at ideen med de små oplag er medvirkende til, at vi har fået denne syge tilbudskultur, hvor man blot behøver vente et halvt eller et helt år, så kan man få modellerne til langt lavere pris. Hvis branchens økonomi derimod var baseret på, at man havde de samme modeller på hylderne i mange år, ville der ikke være lagre, der skulle ryddes, og derfor heller ikke basis for slagtilbud i den forbindelse.

Min lokale pusher har vel sagtens 500 HT vogne på lager - men det er ikke specielt spændende at gå på opdagelse i, når man tager i betragtning, at der er 20-50 af hver slags, så udvalget er ikke ret stort - og det er stort set identisk med det udvalg, alle de andre forhandlere har. Havde der derimod været 5-10 stykker af hver, men stadigt 500, ville der være et meget bredere udvalg, og forhandleren kunne så blot bestille nye hjem fra grossistens bufferlager, når det lille styktal var solgt.

Sådan fungerer det med husene - de er sjældent på tilbud - sådan fungerer det med lim og maling og skinner og mange andre ting - og de er også sjældent på tilbud. De små serier påståes at skulle stimulere efterspørgslen og holde priserne oppe - jeg tror, det virker lige modsat.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 339

PB

Mht. Heljan husene så prøv bare at komme på Hobbymesse - der er de hver gang på tilbud hos TogDillen.

Mht. det generelle udbud, så har fx. HobbyTrade vel nok formene så de hele tiden kunne lave genoptryk, men det at få en fabrik til at lave modellen mm. koster, så der er ikke penge i at lave modellerne og have dem på lager hele tiden. Både lagerpladsen, kapitalen bundet i lageret, det lave salg hvis modellen hele tiden er tilgængelig osv. gør at det ikke er en ønskværdig situation for en (lille) dansk producent.

Jeg synes da det kunne være dejligt hvis alting altid var tilgængeligt for os købere, men jeg tror ikke at det kan forsvares af producenten - se selv en producent som Roco der gennem tiderne har fremstille en del danske vogne der kun har været produceret i en enkelt årgang eller 2, da det er hvad der kan betale sig.

Efter nogle år kan det måske betale sig at lave en genoptrykning da efterspørgslen sikkert har ophobet sig.

Det hele drejer sig om økonomi!

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg synes ærlig talt, at det er en syg tankegang med disse mange "begrænsede" oplag. Jeg tror også, det er stærkt medvirkende til, at branchen har de mange problemer med brandtilbud, som den nu engang har:I en normalt fungerende branche ville man kunne få den samme model år efter år. Se f.eks. blot på Q-vogne: Hobbytrade har lavet nogle virkeligt dejlige vogne - men kan man få dem mere? Nej, nye brugere, der først starter på hobbyen nu, kan ikke få DSB Q-vogne længere, de har været udsolgt i lang tid. Personligt fik jeg en masse på tilbud, da HT fandt ud af, at de ville rydde lageret.Men hvorfor skulle det ryddes? Nye brugere har vel også brug for Q-vogne? Hvorfor skal Q-vogne være noget, man kunne få i et kort tidsspænd for nogle år siden, og som man ellers må jagte brugt - eller måske vente fem år mere på, før de kommer igen? Hvorfor skal Heljans fine vogne udgå - jeg vil f.eks. gerne have nogle flere Cc-vogne, men de har længe været udsolgt, også fra sidste oplag.Det betyder ikke, at jeg farer ind og køber nye Cc-vogne, når de så endeligt kommer igen - tværtimod har jeg i mellemtiden brugt mine penge på andre produkter, der ikke kommer fra Heljan.Se på andre brancher - eller se for den sags skyld på andre grene af vores: Modelhuse udkommer f.eks. ikke det ene år for så at være uopdrivelige nogle få år senere - Heljans velkendte "1:100" serie har været på markedet siden min barndom, hvilket vil sige i 40 år. Også Auhagens og Fallers huse kan man købe år efter år, og det er godt, for så kan man planlægge sin bane: Som de fleste ved, er en modeljernbane jo ikke noget, der bliver skabt på en eftermiddag, så her skal planlægges med lange tidshorisonter.Denne mærkelige idé med "små serier" betyder, at forhandlerne har store lagre af nogle få modeller - lille udvalg, men mange ens. Når der så kommer en ny model, skal lageret ryddes for de gamle, og så kommer de på tilbud. Det giver mening, hvis det f.eks. er popmusik, hvor sidste års hit sjældent sælger længere - men læg også mærke til, at klassisk musik sjældent er på tilbud, her holder de samme indspildninger i mange, mange år.Jeg tror, at ideen med de små oplag er medvirkende til, at vi har fået denne syge tilbudskultur, hvor man blot behøver vente et halvt eller et helt år, så kan man få modellerne til langt lavere pris. Hvis branchens økonomi derimod var baseret på, at man havde de samme modeller på hylderne i mange år, ville der ikke være lagre, der skulle ryddes, og derfor heller ikke basis for slagtilbud i den forbindelse.Min lokale pusher har vel sagtens 500 HT vogne på lager - men det er ikke specielt spændende at gå på opdagelse i, når man tager i betragtning, at der er 20-50 af hver slags, så udvalget er ikke ret stort - og det er stort set identisk med det udvalg, alle de andre forhandlere har. Havde der derimod været 5-10 stykker af hver, men stadigt 500, ville der være et meget bredere udvalg, og forhandleren kunne så blot bestille nye hjem fra grossistens bufferlager, når det lille styktal var solgt.Sådan fungerer det med husene - de er sjældent på tilbud - sådan fungerer det med lim og maling og skinner og mange andre ting - og de er også sjældent på tilbud. De små serier påståes at skulle stimulere efterspørgslen og holde priserne oppe - jeg tror, det virker lige modsat.

Jeg vil give dig ret i at det ikke er særlig smart at produkterne kommer i klumper - men det har det en tendens til når oplagene er så små som de er.

De begrænsede oplag er kommet for at blive, uanset markedsføring eller ej. Alle oplag til det danske marked er meget begrænsede og opstartsomkostningerne er ikke helt ubetydelige, trods det, at man har en form i forvejen, som man kan producere på.

Derfor vil der også være huller i sortimentet - CC-vognene er et godt eksempel. Man kan faktisk få CC-vogne nu og Heljan har den på lager (har lige tjekket deres hjemmeside). Det er nøjagtigt som med fx Roco. Hvis du ønsker en Roco-model i fx epoke 3 er det med at slå til når den er der, for det varer længe inden de sætter den i programmet igen og meget længe hvis det skal være i en bestems epoke.

Jeg tror vi skal være happy hvis der til stadighed er et godt grundsortiment i dansk modeltog hos forhandlerne, så en einsteiger kan komme med i denne forunderlige hobby, som består af glæder, ærgelser, utålmodighed og det modsatte. Så må man acceptere at man ikke kan få alt til alle tider. Det er jo sådan at (eller sådan har det været i de sidste mange år) efterspørgslen på mange produkter pludselig rammer en mur hvor kunderne (mine tordenskjolds soldater, nok engang) har fået nok til den udbudte pris og derefter kun kommer dryssende. Det er ikke konsumvarer, men samlervarer og derfor vil nyhedens interesse få mange til at købe, men når samlingen er suppleret op med produktet fjernes interessen over i et andet stykke materiel.

Og dette har ikke noget med om det er Heljan, Hobbytrade eller nogle helt tredje. Det er de samme spilleregler. For udbyderne er det produktion, design og omkostninger som de kan styre - de ustyrlige forhandlere og kunder kan de næsten ikke gøre noget ved, andet end at prøve at ramme rigtigt med det rigtige produkt, med den rigtige kvalitet og pris (alle disse tre forhold vil kunder og udbyder aldrig komme overens om - trods megen fin snak om det......).

Så alt i alt må du og alle os andre nok lade os affinde med russiske tilstande i hobbyforretningerne, altså dengang det hed sovjet. Vi skal være glade for at der er varer og for den sags skyld også glade for at der er forretninger, for hvis vi spoler tiden tilbage til begyndelsen af 1990'erne så det nærmest ud til at det hele var ved at uddø.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

mon den udleveres med udslåede harmonikaer som løsdele? mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Nu er CB'en der. Henter mit eksemplar i morgen. Hold øje med http://sundborg.wordpress.com/ for en anmeldelse en af dagene...

M.v.h.

Sundborg

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og jeg noterer mig at jeg ikke var helt dårlig som drømmetyder mht. CM-vogn med tagrytter og P-maskine Laughing out loud Men der kom jo også et godt hint.

Men skal også have hentet min CB-vogn. Det ser godt ud. Det bliver spændende togstammer der efterhånden kan komme ud af det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 279

PB  Hjemmeside

Jeg hentede to CB´er i går (en med stafferinger og en uden) og det er den sædvanlige lækre kvalitet - skønne vogne, der gør sig godt sammen med CC, CD og AV. Så mangler vi bare CA-klanen - prototyperne der var udstillet i Valby så lovende ud!

Og tagryttervognene CM og AF, jamen så er vi bare blevet så forkælede med dansk epoke 3 materiel som man tidligere kun kunne drømme om!

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Efterhånden mangler der vel næsten kun CR/CRS og TD vognen. Mon ikke de snart kommer? Glæder mig til at se CB vognen. HAr kun set billeder.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Her er et billede af min nye vogn CB 1308. Flere følger snart på bloggen...

M.v.h.

Sundborg

CB fra siden 5

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Har lige fået min CB-vogn, det er en virkelig flot model. Den kan i øvrigt fås i 3 udgaver, nemlig som tidlig epoke 3 med stafferinger, som lidt senere epoke 3 med gråt tag og pladsnr. under vinduerne, og som senere epoke 3 med sølvfarvet tag uden pladsnr. Alle versioner leveres med indslåede harmonikaer, ret smart, for så kan man kan man blot skifte fx den ene med en udslået fra en Cc.

De er alle 8 stk. bygget i 1939 og var forløberen for de senere store leverancer af Cc-vogne fra første halvdel af 1950´erne og frem til første halvdel af 1960´erne.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Alle versioner leveres med indslåede harmonikaer, ret smart, for så kan man kan man blot skifte fx den ene med en udslået fra en Cc.

Eller man kan købe nogle. Wink Personligt har jeg givet min CC vogn en klat maling på harmonikaerne (humbrol 83). Det ser en hel del bedre ud.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Så har jeg fået beskrevet mit eksemplar af CB 1308. En smuk og velkørende vogn, der klart kan anbefales. Besøg bloggen og læs mere (klik på www-knappen herunder)

M.v.h.

Sundborg

cb-fra-siden-3

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.