Kære alle
Jeg er været så heldig at kunne låne en af Heljans nye containerkraner til anmeldelse på MJ-blog.
Anmeldelsen er delt op i fire dele hvor den første, der handler om det første indtryk, kan læses her:
http://www.mj-blog.dk/2007/07/container-terminal-from-heljan-part-i-firs...
Anden del bliver en sammenligning med forbilledet i København, tredje del en indføring i containersystemets historie og opbygning, mens fjerde del handler om kranens tekniske opbygning og tilslutningen til en pc.
Artiklerne bliver skrevet på engelsk, da jeg forestiller mig at der vil være en del interesserede modeljernbaneentusiaster i mange lande.
Kommentarer og rettelser er som altid velkomne, allerhelst som kommentarer til selve artiklen.
Med venlig hilsen
- Occam
Bibihest
Indlæg: 1.300
Udemærket test, glæder mig til de næste kommer.
Kranen lyder ikke helt sund Synes det er som om den kæmper for at løfte en container og mener ikke jeg har hørt det så slemt på de andre film jeg har set. Måske er det bare pga lyden, måske ikke.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Den hidsige lyd skyldes at kranens hastigheder ikke er blevet sat ned til de laveste. Hver enkelt funktion kan stilles i flere hastighedstrin, og det er helt klart de langsomme som ser bedst ud. I øvrigt kunne jeg godt bruge endnu langsommere hastighed på rotere-funktionen, da den stadig rykker ret meget på laveste hastighed. Og roterefunktionen måtte meget gerne have kunnet køre bare 20? længere til hver side, da det nogle gange er nødvendigt at dreje en container 180? for at sætte den perfekt på en vogn.
Men det er til gengæld ret tydeligt, at løfte-funktionen ikke er blevet nulstillet på kranen inden videoen blev skudt. Løfte-anordningen hænger ikke i watter og containeren sættes ned på det ene hjørne. Det skyldes at snorene ikke er spolet helt ens op.
For at nulstille kranen skal man hejse kranen HELT op og lade den fortsætte med at løfte et par sekunder. Så bliver alle snorene strammet ens op og kranen vil nu kunne sætte containere lige ned.
Og til Occam ... jeg har for ganske nyligt været ude og fotografere begge kraner på Vasbygade - og jeg var også oppe i dem - og jeg har fotograferet detaljer. Såfremt du er interesseret i billeder - så sig til. Jeg har tidligere truet med at lægge dem op her, men har haft lidt for meget om ørerne de sidste par uger.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Occam
Ikke at jeg er fortaler for Heljan produkter , men jeg ville lave en ny video, for den du har på youtube, er ikke retfærdig for terminalen...
Disse skæve løft du har med containerne, stå der om i brugsanvisningen, og dette burde du have haft nulstillet inden en video blev frigivet, især da det nu er en anmedelse...
Jeg vil også mene som Per, du bør gå ind og indstille hastighed på kranens bevægelser, da de fra Heljans side er alt for hurtige....
Men ellers glæde jeg mig til dine kommende test
PS. pas nu på du ikke bliver grbet af feberen, med at eje en (C)ontainerterminal, det bliver hurtigt dyrt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Tak for tilbuddet. Jeg tog den helt store klatretur på terminalen i søndags, så jeg har også en stor billedserie klar til næste artikel. Det er en rigtig fed bygning!
>Killerp
Det lidt skæve løft og dekoderindstillingerne har jeg tænkt mig at skrive om i den sidste artikel, hvor jeg vil forsøge at indstille alle funktionerne så perfekt som muligt og tage en oscar-vindende ny film.
Filmen i den første artikel er netop ment som "first impression", altså som de fleste ville køre med kranen i begyndelsen uden at have nærlæst manualen.
Tak for tilbagemeldingerne. Er det iøvrigt meget generende at artiklen er på engelsk?
Med venlig hilsen
- Occam
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, og dog... Men måske kunne der skrives på både dansk og engelsk :?:
Glæder mig til resten af artiklerne. Det er altid spændende at besøge mj-blog.dk
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Arne
Indlæg: 258
Efter at have kigget lidt på artiklen (nærmest billederne), faldt jeg over dette:
For mig (og vel alle andre også?) ligger det lille skinnestykke OVEN PÅ den grå bundplade på dette billede.. På de videoer jeg har set fra Peter (Killerp) - liger der K-skinner nede mellem to stykker, af "bundpladen".
Skær man i den grå bundplade, for at få plads til en K-skinne inde i mellem, eller hvordan får man f.eks. placeret sådan en K-skinne inde i mellem "to stykker" af den grå bundplade?
Skære i den? Eller kan den pilles fra nogle steder, og et stykke pilles af, eller hvordan?
Lige er spørgsmål jeg havde - da jeg går og tænker lidt på sådan en terminal også, - selvom jeg dog ikke rigtigt har noget videre, containerværk lige på nuværende tidspunkt..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Skinnen der vises på Occams billede ligger ovenpå - og det er ikke meningen.
Bundpladen består i virkeligheden af to lag: En bundplade med nogle knopper (lidt i stil med Lego). Ovenpå den sætter man asfalt- eller skinnemoduler, som man ønsker det.
Heljan leverer nogle skinnemoduler som vist nok er code 83, og kun er til to-skinnedrift. Disse skinner er lagt i asfalt, som f.eks. på en havn.
Når man har besluttet, hvor sporene skal ligge, skal man skære asfaltpladen til, så den passer udenom skinnemodulet.
Da Occam har lånt kranen til sin anmeldelse, har han nok ikke ønsket at skære i pladen, så den rigtige skinne kunne vises.
Hvis du bruger tre-skinne-drift opstår der to problemer: Skinnemodulet mangler midterleder ... og Heljan leverer ikke et skinnemodul i treleder. Men hvad der er endnu værre: Skinnerne er fastgjort i modulet med nogle tapper - og de rager så meget op, at Märklin-hjul hopper henover tapperne.
Eneste løsning for os med tre-skinnedrift er at gøre som KillerP har gjort: At skrue bundpladen fast i et underlag (f.eks. MDF-plade) - og derefter skære HELE bundpladen væk, hvor der skal lægges spor. Derefter skal man så få skinnerne lagt i den rigtige højde og lægge asfalt.
Men skal det ligne Vasbygade, skal man ikke lægge asfalt ... sporene ligger på sveller og i grus/græs.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Helt enig
mvh. Dampfmeisteren
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg må lige rette Per lidt, godt nok skar jeg hele bundpladen, på de to første stykke, dette var desværre en regnefejl i højde :oops: bruger man marklins k skinner, er det nok at fjerne dupperne, og lægge k sporet på selve bundpladen, som det fremgå af billedet.
http://www.sporskiftet.dk/forum/files/thumbs/t_container_terminal_1_323.jpg
Billedet viser også med alt tydlighed, min fejl i de to første plader, hvor jeg har måtte hæve bundnivuet igen med 2 m/m kork
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Aha ... det lyder jo herligt Peter.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeps hehe, nå man gå fra c skinnerne til k skinnerne, er der en lille højde forskel, på små 2 m/m, den udligner man så med kork under k skinnerne, som så igen, har løftet k skinnen det lille stykke, der gøre der ingen bump kommer ved terminalen 2 m/m høje grundplade, alt i alt, er den nem at gå til for os 3 skinne bruger, om vi kan undvære asfaldten i midten af skinnerne, ala vasbygade
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Jep, det er en stump flexspor fra Peco, der blot er lagt oven på bundpladen, så jeg ikke behøvede at skære i pladen.
Egentligt taget behøver man slet ikke skære i pladen. Hvis man vil kan man jo også lægge spor med ballast oven på pladen, som f.eks. C-spor, da højden jo ikke er vigtig. Det er jo praktisk hvis man bruger kranen til en midlertidig opstilling. Er det til et permanent anlæg ville jeg dog også foretrække enten at forsænke sporene i pladen, eller lægge dem i ballast som hos virkelighedens kran.
Tak for rosen iøvrigt.
Jeg regner med at næste del af artiklen er færdig indenfor få dage, afhængig af vejret.
Med venlig hilsen
- Occam
Occam
Indlæg: 583
Efter mange opfordringer kan anmeldelsen af Heljans containerkran nu også læses på dansk:
http://www.mj-blog.dk/2007/07/containerterminal-fra-heljan-i/
De engelske anmeldelser vil fremover blive samlet i en særlig sektion:
http://www.mj-blog.dk/category/english/
Strukturelt er det lidt pænere, men dog en del mere arbejde.
Med venlig hilsen
- Occam
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så fik jeg lige lidt tid til at opkaste mine billeder. I kan se de rigtige kraner her:
Første serie er fra februar 2006:
http://www.olsenmultimedia.dk/Olsen/DSB_Kombiterminal_1/DSB_Kombitermina...
og anden serie er fra juni 2007:
http://www.olsenmultimedia.dk/Olsen/DSB_Kombiterminal_2/DSB_Kombitermina...
Bemærk, at jeg er meget meget meget lidt glad for stiger, stilladser og andre høje ting ... men man skal jo gøre det man frygter.
Der var to ting jeg tænkte over efter min tur:
Det kunne være fedt, hvis Heljan kunne lave en veksellads-adaptor som virkede. Måske kunne magneten aktivere kløerne?
Gad vide hvordan kranen løfter den nye slags "gods", som opbevares på pladsen?
Håber at I kan bruge billederne, når kranen skal patineres.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Rigtigt flotte billeder Per, der er nok af arbejde, om ens containerterminal skal ligne forbilledet :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Gi' børnene en sprit tusch så kommer den hurtigt til at se sådan ud
Det er sgu synd at sådan en stor kran bare står der og falder hen
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Occam
Indlæg: 583
Fine billeder..
Anden del af anmeldelsen af Heljans containerkran kan nu læses her: (på dansk!)
http://www.mj-blog.dk/2007/07/containerterminal-fra-heljan-ii-forbilledet/
Her sammenligner jeg forbilledet med modellen.
Kommentarer og svar på mine mange undrende spørgsmål er meget velkomne, allerhelst som kommentarer til artiklen.
Med venlig hilsen
- Occam
Bibihest
Indlæg: 1.300
Rullen på 3. nederste billede er til at rulle elkablet, der levere strømmen til terminalen, op på. Det er lidt dumt at have 100m kabel liggende og flyde
Den blå løfteanordning er højst sandsynligt brugt til at løfte jernplader, paller eller noget lign.
Ellers mange fede billeder.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Occam
Fine billeder fra himmelen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Occam
Indlæg: 583
Så er tredje del af kransagaen online. Denne gang har jeg forsøgt at give en introduktion til det globale containersystem for at give lidt baggrundsviden til brug af containerkranen.
Læs mere her:
http://www.mj-blog.dk/2007/09/containerterminal-fra-heljan-iii-det-globa...
Med venlig hilsen
- Occam
Occam
Indlæg: 583
Og nu er fjerde og sidste del af artikelserien om Heljans containerkran online:
http://www.mj-blog.dk/2007/10/containerterminal-fra-heljan-iv-teknikken/
Hvis du ikke allerede har læst dem, er her link til de tre foregående artikler:
http://www.mj-blog.dk/2007/07/containerterminal-fra-heljan-i/
http://www.mj-blog.dk/2007/07/containerterminal-fra-heljan-ii-forbilledet/
http://www.mj-blog.dk/2007/09/containerterminal-fra-heljan-iii-det-globa...
Kommentarer, rettelser og tilføjelser er som altid meget velkomne
Med venlig hilsen
- Occam
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har ledt efter informationer om, hvordan det globale containersystem fungerer i detaljer.
Altså hvordan betales produktion af nye containere?
Hvem ejer containerne?
På en containerplads ses stakke af tomme containere som er klar til videre brug. Hvordan bestemmes det hvilken container, der skal bruges til næste transport?
Sammenligner jeg med pallesystemet, så er der ikke firmanavn på de enkelte paller og der er ikke orden i om pallen næste gang bruges til øl eller vaskepulver.
På containerne er der firmanavne og nogle steder er de tomme containere stakket så de står i navneorden. Men hvis jeg skal have transporteret noget fra USA til DK, hvad afgør så hvilket firmanavn, der står på containeren?
Hvor kan jeg læse mere om det?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Occam
Indlæg: 583
Det nemmeste at henvise til er artiklen på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Containerization
Derudover er der skrevet et væld af bøger om containersystemets historie og udbygning. Wikipedias artikel har en lille litteraturliste, der kan sætte dig på sporet.
Så vidt jeg ved ejes containerne som regel af transportørerne, og at det er et problem at få de tomme containere det rigtige sted hen. Importen af varer fra Asien til Europa er meget større end eksporten, så containerne hober sig op i Europa. Derfor er der flere firmaer, der tilbyder containere som boliger, kontorer, mødelokaler og andet. Desuden bliver mange containere hugget op i Europa og sejlet tilbage til Asien som råt metal og der brugt til at bygge nye containere af. Containerfabrikker i Kina er efter sigende utroligt effektive og samlebåndene kan spytte en ny container ud på minutter....
Med venlig hilsen
- Occam