Picture

tog_tossen

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

Heljans 21,5 m drejeskive

Hej

Er der nogle af jer, der ejer/ har leget med Heljans nye 21,5 m drejeskive (varenr 89031) til DC? Jeg overvejer nemlig at anskaffe en sådan drejeskive, men er i tvivl om følgende ting:

- Forbillede: Har drejeskiven et dansk forbillede?

- Styring: Kan man med den medfølgende boks vælge et bestemt spor, eller bare dreje skiven i en den ønskede retning?

- Er drejeskiven forberedt til digital drift (DCC), kan den styres fra en ekstern enhed?

- Driftsikkerhed: Kan det sammenlignes med f.eks. Roco drejeskive i næsten samme størrelse?

Andre erfaringer og input omkring drejeskiven er naturligvis også meget velkomne.

Heljans hjemmeside er ikke videre meddelsom omkring features, så jeg håber sporskiftets brugere kan hjælpe mig i mit valg.

Mvh.

Tog_tossen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"tog_tossen" skrev:
Forbillede: Har drejeskiven et dansk forbillede?Er drejeskiven forberedt til digital drift (DCC), kan den styres fra en ekstern enhed?Andre erfaringer og input omkring drejeskiven er naturligvis også meget velkomne.

Så vidt jeg er orienteret er den digital og er helt korrekt (der er på Heljans hjemmeside et foto af drejeskiven i Odense, så det er nok den der er brugt som oplæg).

Har også et spørgmål. Kan denne drejeskive uden videre laves om til AC, eller er det for stor en "operation" fordi den jo er digital?

Ellers overvejer jeg Rocos drejeskive. Den er godt nok ikke digital, men laves i en AC-version og minder meget om den danske type.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Ifølge omtalen i Banen er den amerikaniseret med lygtepæle i overstørrelse, fordi det er sådan de vil have det derovre. Det forstår jeg så ikke, da mit indtryk af amerikanske anlæg, er at de flotteste af dem er meget præcise i detaljerne. Men sådan er det åbenbart besluttet i dette tilfælde, så må man jo undlade lygtepælene eller modificere dem, så de passer til dansk målestok.

Ved køb af den i England er der ligenu mange penge at spare p.gr.a. den lave kurs.

http://railsofsheffield.com/operating-21-5m-turntable-ready-for-installa... ca. 1240 kr. plus fragt

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Så vidt jeg er orienteret er den digital og er helt korrekt (der er på Heljans hjemmeside et foto af drejeskiven i Odense, så det er nok den der er brugt som oplæg).

Kan du ikke linke til det, for jeg kan ikke finde den Heljans hjemmeside?

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Jeg har netop hjembragt et eksemplar i dag - men jeg ser ingen løgtepæle eller specielt amerikansk tilbehør. Mekanikken er den samme som den store - dvs man kan programmere spor ind viklårligt. Dog skulle der nu være indbygget polaritetsomskifter ind, så der ikke er behov for vendesløjfemodul eller lign.

Jeg ser ikke meget amerikansk over den.

Har dog ikke leget med den endnu.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog_tossen

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

Tak for svarene indtil nu.

Jeg er har dog et par yderligere spørgsmål, som jeg håber I kan kaste lys over:

- Hvordan tilsluttet drejeskiven til mine andre spor (Peco code 75), med specielle tilslutningsspor (som på Heljans store drejeskive) eller hvordan?

- I hvor små enheder (antal grader) kan drejeskriven bevæge sig?

På forhånd tak

Tog_tossen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Der står at den kan rumme op til 60 positioner. Det mener jeg dog er memoryen det drejer sig om. Den bygger på at tælle skridt ud fra et nulpunkt - og husker jeg rigtigt, har den omkring 15 000 step på en omdrejning - det giver en indstillingsnøjagtighed på 0,025 grad - det burde række. Dette står der dog intet om i brugsanvisningen. Dette bygger på informationer fra en demonstration ved Heljan i Søndersø.

Styresystemet er det samme som er brugt i den store - denne her er i virkeligheden en stor N-drejeskive med en H0 overbygning på broen!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Leonard" skrev:
Kan du ikke linke til det, for jeg kan ikke finde den Heljans hjemmeside?

Nej den er ikke på hjemmesiden mere. Men tidl. kom der et prospekt ud med præsentation af Heljans kommende nyheder. Og her var der et foto af drejeskiven i Odense, i forbindelse med præsentationen af den nye danske drejeskive.

Måske der er en forhandler der har det? Kan ikke finde prospektet på nettet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej

"Leonard" skrev:
Ifølge omtalen i Banen er den amerikaniseret med lygtepæle i overstørrelse, fordi det er sådan de vil have det derovre. Det forstår jeg så ikke, da mit indtryk af amerikanske anlæg, er at de flotteste af dem er meget præcise i detaljerne. Men sådan er det åbenbart besluttet i dette tilfælde, så må man jo undlade lygtepælene eller modificere dem, så de passer til dansk målestok.

Du må have misforstået noget Leonard. Artiklen du hentyder til i Banen omhandler skydebroen og ikke drejeskiven.... Drejeskiven har ingen lygtepæle. Alt hvad du ellers skriver er korrekt, altså om skydebroen Wink

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"DennisTR" skrev:
Du må have misforstået noget Leonard. Artiklen du hentyder til i Banen omhandler skydebroen og ikke drejeskiven.... Drejeskiven har ingen lygtepæle. Alt hvad du ellers skriver er korrekt, altså om skydebroen Wink

Ja, det er sgu da rigtigt nok. Jeg har blandet skydebro og drejeskive sammen.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

jeg købte en sidste uge har fået den monteret og programmeret. den virker upåklageligt.

Jo der skal bruges vendesløjfemodul. den er lidt længere en skalamål for at kune rumme N-maskinen. fin kvalitet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"mylle" skrev:
jeg købte en sidste uge har fået den monteret og programmeret. den virker upåklageligt.Jo der skal bruges vendesløjfemodul. den er lidt længere en skalamål for at kune rumme N-maskinen. fin kvalitet.

Det kan Epokemodellers skive, der er i korrekt længde faktisk også, så det er ikke grunden til den ekstra længde.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.