De i emnet nævte vogne er fjernet fra Heljans liste med kommende produkter, angiveligt fordi der var for få forudbestillinger. (Jeg har ikke set nogen steder, at det var et krav.)
Der er ikke kommet nogen officiel forklaring, men jeg synes vi skal opfordre Heljan til at sætte dem på programmet igen, og samtidig forudbestille en eller flere vogne. Opfordringen kan f.eks. gives med mail eller til åbent hus 8. september.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
At forudbestille et heljan produkt :twisted: , jeg kunne ikke drømme om at forudbestille deres produkter, jeg vil se, føle, og ikke mindst se dem kører inden, jeg ville give heljan penge.....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Der er forskel på at forudbestille og forudbetale
, jeg tænkte kun på det første.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har lige gjort noget helt andet i stedet for. Nu laver Hobbytrade jo MT´eren som Heljan jo oprindeligt ville det.
Så har derfor lige skrevet til Hobbytrade og forslået dem at lave litra AV (i jyske oprangeringer). Ellers er den primære 1. klasses vogn til CL jo litra AL som Tikøb laver. Det var så til Kystbanen især, må det have været. Og har nu efter også at have fået et forslag i modelbanenyhedsgruppen, forslået de nittede AU og CU.
Tvivler meget stærkt på at Heljan vil gøre mere ved sagen. De har også en stor produktion til udlandet, og kan godt tillade sig at være ligeglade med det danske marked, hvis de først mener det ikke kan betale sig med litra AV og AC. Det er cool buisness og det skal det også have lov til at være, men enhver kan jo se at der er et stort hul i markedet her. En grund til at Heljan måske har trukket dem tilbage, kunne også være at mange ikke har villet forudbestille vognene pga. dårlige erfaringer med noget trækkraft.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Den tror jeg netop ikke på, da Heljan's Cc-vogne jo er udsolgt alle steder. Da der kom de billige tilbud her i foråret, gik der ikke mange sekunder, før de allersidste Cc-vogne var udsolgt. Så jeg tror Heljan har lært, at lave vogne nu. Deres nye HD-vogne er jo også utrolig flotte, så grunden må være en anden.
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er muligt at det er sådanne. Der var givet nok også blevet solgt en del AV/AC, hvis de først var kommet ud i forretningerne. Men de har baseret det på tilbagemeldingerne herfra (jvf. modelbane nyhedsgruppen), og måske har vi som MJ´ere ikke været gode nok til at gøre opmærksomme på at vi gerne ville have dem :?
I øvrigt burde HD-vognen vinde en pris. En fantastisk flot og utrolig vellignende vogn, der klart kan anbefales. Nu må vi så glæde os over de hvide vogne i IA-klanen der er på vej i stedet for. Det ser ikke ud til at de er taget af programmet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har jo haft skrevet til Heljan også vedr. AV/AC. Kim har svaret tilbage at det er mails som mine der gør at de seriøst vil overveje projektet igen, da alt CAD-arbejdet er lavet på dem.
Vil hermed opfordre nogen af Jer andre til at gøre det samme, for jo flere der gør opmærksomme på at vi meget gerne vil have de vogne, jo bedre.
Så må vi krydse fingre sålænge
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Lidt godt for os der vil have AC/AV vogne. Heljan regner med at sætte den ene variant i produktion, men lader det være op til kunderne af afgøre hvilken.
Jeg er selv lidt i tvivl, men jeg regner med at "stemme" på AC.
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=modul.asp...
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Så er det afgjort Heljan kommer med AV og AVL vogne. Det er godt nok, selv om jeg stemte på AC vognen.
Der kommer indtil videre disse tre varianter
5055 – AV 289 med stafferinger (før 1956)
5056 – AV 331 med gul stribe (fra 1956)
5057 – AVL 245 med gul stribe (fra 1956)
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.a...
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så er de kommet
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web642.asp&mode=laesnyhed&artikelid=208
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Får mine som pakke fra Kystbanen i morgen og ser meget frem til det. Heljans vogne er utrolig flotte.
Man skal nok ikke vente for længe med at skaffe AV/AVL, da de er lavet i et begrænset oplag.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ulrik D
Indlæg: 128
Glædelig jul til alle.
Er man "epokenørd"
, skal man lige være opmærksom :!:
Fra 1956 og til 1962/63 hed vogne med styreledningsdåser A-B-C kun "AV" og ikke med "L"!! :idea:
Litreringen "AVL" først kom i 1962/63.
Og AVL 245 er jf. "jernbanen.dk" først bygget i 62.
Er der nogen herinde der ved, om Heljan har monteret styreledningsdåser A+B+C?
Er de med som selvmontage eller slet ikke med??
mvh Ulrik
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
I lige måde, selv i disse for lokalområdet svære hobbyforrretningstider.....
Der er så vidt jeg kan se på AVL 245 ikke monteret styreledningsdåser A+B+C. Den er lavet over samme læst om AV-vognene.
Der medfølger de samme små "dimser" til både AVL og AV. Er ikke helt klar over hvad de er til, måske nogen der kan hjælpe? (det er ganske rigtigt styreledningsdåser)
Ellers utrolig flotte vogne som ventet. Og en stærkt savnet vogn.
Godt at Heljan tog dem ind i programmet igen (efter store opfordringer fra os forbrugere), nu kan der oprangeres meget korrekte hurtigtog og eksprestog. Og selvfølgelig div. MO-tog.
Var ikke klar over at AVL 245 blev lavet om til denne, så sent som i 1962/63. Men går op til 1964-65, så det kan lige gå.
Til sidst en meget gennemtænkt og flot lille detalje. Man må jo formodes også at have nogle CC-vogne, de har nemlig udslåede harmonikaer. Men AV-vognenes harmonikaer er ikke slået ud. Så er det jo en smal sag at bytte harmonikaerne om, da man må formodes at komme til at køre med rimelig faste vognstammer (og dermed bliver de endnu mere korrekte). Godt gået Heljan!
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej drenger! Av vognene er bestemt flotte. Det ville have været super, hvis der også var udslåede harmonikaer med. Jeg kan bekræfte, at harmonikaerne fra bl.a CC passer. Hvis man samtidig maler dem med en lærredsgrøn Humbrol 84, fx blandet med lidt 63 matt, giver det et mere realistisk indtryk. En god ide er at blande forholdsvis tyndt, da malingen kan løbe ind i rillerne. Kanterne står efterflg. med et svagt sort gennemskin, der medvirker, at rillerne fremstår tydeligt.
Styreledningsdåsernes placering? Jeg kan ikke se nogen udskæringer til dem.
Hygge. Leif - TFJS.
Leif - TFJS
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Styreledningsdåserne ligger løst i en lille pose til selvmontage. Jeg kan dog ikke umiddelbart se huller til dem på min AVL-vogn, men de kan da heldigvis laves.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er nemlig styreledningsdåser der er vedlagt i den lille pose ved både AV og AVL, har lige fået det bekræftet af Kim fra Heljan.
Mht. en placering af disse på vogngavlen, så mener jeg at kan huske at der i et af de nyere nr. af Lokomotivet, har været et foto af placeringen på en vogn.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ulrik D
Indlæg: 128
I årsskriftet for Jernbanemuseet 2000 skrev Steffen Dresler en artikkel om ledningsvogne til Mo og Mk-Fk. Heri er der en tabel hvor det fremgår hvornår hvilke vogne fik monteret hvilke styreledningsdåser.
En forenklet oversigt for AV-vogne er som følger:
241-255 A-B-C 1962/63 (vognenes byggeår) og afmonteret 197x
261-263 A-B-C 1956 og afmonteret 1976
264-272 A-B-C 1956 og afmonteret 1962
281-284 A-B (brummerledning) 1949 og afmonteret 1964/66
302 A-B-C 1963 og afmonteret 1972
I 1962/63 blev de vogne, der stadig havde monteret styreledningsdåser, omlitreret fra AV til AVL.
Vil man have en "L-vogn" fra perioden 1956-1962 må man altså - udover montering af de vedlagte dåser - igang med en omlitrering. Klaus Kongsted er i flg. KM-Text's hjemmeside leveringsdygtig med numrene:261 263 268
Mvh og glædelig jul
Ulrik
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.