Nu har min IC3 stået til pynt i snart et år, og vil faktisk gerne have den ud at kører lidt, men min model, har det desværre sådan, at nå den gå rundt i en kurve, radius 4 og 5, så falder den ene trækstang fra motoren ud af sin holder (HELJAN) jeg har erfaret dette skyldtes motoren kunne rykke sig, 4 til 5 m/m frem og tilbage, dette er nu løst med lim, så motoren ligger udbehjælpelig fast, så nu kører den fint i kurver..
MEN
Nå den nu skal over et sporskift (slanktsporskift) så afspore den
selve motorvogne er så tung, at den ligesom løfter det ene sæt hjul i hver ene af motorvogne, og dette sæt hjul, har så ikke 100 % fat i skinnen, og derved få den til at afsporer..
Nogen der har løsnings forslag, ikke bare blot til dette hjul problem, men også andre forslag til forbedringer af heljan ic3
Gid heljan da snart kunne lave noget der virket, lige fra kassen af...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Cargoman
Indlæg: 498
Jeg ved ikke, om det har noget at gøre med at du har slæbesko under, men et par blyklodser i MFA/MFB delene kan måske hjælpe. De skal placeres helt op til boogierne, så der kommer noget tryk på akslerne.
Moderne tog på danske skinner
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nej slæbeskoen sider under den første boggi på første vogn, men måske blyklodser kan hjælpe, om jeg kan finde plads til dem
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er næppe et problem at finde plads til en blyklods i MF-vognene, når man ikke skal tage hensyn til undretningen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
Hej Killerp har selv haft det problem at IC3 toget afsporer i sporskifter( især tit i kusrvesporskifter)
Jeg afhjalp problemet ved at udskifte hjulene på styrevognene med hjul fra marklin, har ikke haft problemer siden.
Mvh Fendt930
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Har du et nr. på de hjul du har brugt fra Marklin :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
nej desvære jeg tog hjulene fra en tilfældig marklin godsvogn jeg havde stående, som nu kører med hjulene fra heljan, og overraskende nok kører den fint med dem
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
jeg prøvede lige for sjov at sætte de originale heljan hjul på mit IC3 tog, og tro det eller lad være den kørte perfekt.
Den hverken afsporede, slog gnister eller kortsluttede lige meget hvor mange sporskifter jeg sendte den igennem :?
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
Nu når vi snakker om Heljan´s IC3 tog. Er der så nogen der ved hvor den skal smøres, eller om den har vedligeholdelses fri lejer ?
Synes nemlig Heljans vejledning er noget mangelfuld.
Mvh Rasmus
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Da jeg havde min åbne, så jeg de havde fyldt det forfærdelig fedt i, som gøre den vedligholdelse fri....... :twisted:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Fendt930
landbrugselev
Indlæg: 69
Okay tak for det, jeg har nemlig ikk lyst til at åbne mit IC3 tog mere end højest nødvendig, da der er begyndt at blive et mellemrum mellem vognkassen og overdelen, og det ser ikke ret godt ud.
Rigtige mænd går i kloster....Asmildkloster Landbrugsskole
H0, AC, Mobile Station, Epoke III-V, Dansk
søbjerg
Indlæg: 18
Hejsa.
Jeg har for 2 uger siden anskaffet mig en IC3 model, som har været på ønskelisten længe.
Den kom hjem indpakket i flot kasse med skumindlæg, så jeg tænkte at her måtte være en maskine som kører super. Det viste sig at det er kun indpakningen der er super, måske er togsættet kun beregnet til at have liggende i kassen. Ihvert fald så afsporer toget hele tiden ved sporskiftene. øv,øv
Nå, men efter flerer forsøg, fandt jeg ud af at der skal ligges bly/vægt i styrervognene. da de er alt for lette, slæbeskoen kan får hjulene løftet ud af sporet når man kører over et sporskift.
Det hjalp lidt men toget afsporer stadig.
Så Søgte jeg efter IC3 i dette forum, fandt ud af at der er flerer der har samme problemer, som jeg
bl.a et indlæg at man skal kontrollerer hjul afstanden.
Ok. så jeg afmonteret et hjul på en marklin vogn og kunne se at hjul afstanden ikke passede. min model var afstanden ca. 0,5 mm for stor.
fandt ud af at med en tang kan presse hjulene sammmen til den rigtige sporvidde.
nu kører toget som en drøm.
Hejlen skriver i deres folder at toget er kontrolleret og gennemtæstet på deres anlæg.
Mon ikke de skal lave deres anlæg om. det må værer en rundbane uden sporskift de tæster på. jeg syndtes at det for dårligt at leverer en varer som er ubrugelig.
Nå men summen er at hvis man vil have sit togsæt på skinner og ikke i en kasse, skal man værer medbygger.
pkt. 1. vægt skal ligges i styrer vognene.
pkt. 2. hjulafstand kontrolleres/rettes
Pkt. 3. slæbeskoen limes fast. Den kan finde på at dreje i samlingen på buggien.
Pkt. 4 kontrolerer at ledninger ikke sidder i klemme ved vogn samling.
søbjerg
Maeklin CS C-skinne Windigipet ProX3 HSI 88 USB
ulrikernst
Indlæg: 247
jeg ønsker mig stadig en IC3 men med med alle de historier jeg kan se her og andre stæder så har jeg ikke så travlt det fair med mig man skal montere enkle ting på modellen men når man skal til af åbne op og ekspermitere for af få en nogenlunde ok resultat så står jeg af
håber stadig jeg kan få en ic3´er i min samling
hvis den evt ku køre lige så godt som PIKO´s desiro ville det vare dejligt
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hvad er mm-størrelsen på disse "radius 4 og 5" spor? Er det spor svarende til Märklins K-spor 2251 (618,5 mm) og 2241 (553,9 mm) eller hvad?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Kan ikke lige huske talene, men håber vedhæfte fil giver dig nogle fif
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har også netop anskaffet Heljans IC3. Desværre via QXL, så jeg havde ikke haft den i hånden før - og det er jo en noget bedrøvelig oplevelse. Min opfattelse er kedelig formstøbt plast med enorm blyklods - som jeg åbenbart ovenikøbet skal supplere i de andre vogne, hvis jeg vil have glæde af den, efter indlæggene har at dømme.
Jeg har tidligere købt et "hjul-justeringsværktøj" hos Fohrman (sådan noget aftrækker-lignende noget...). Det har jeg brugt til at justere hjul på Heljans MO og nu også på IC3.
Men kan man ikke peppe den lidt op ? Er der nogen her, der har prøvet f.eks. at gøre lidt mere ud af in- eller exteriøret (Heljan har jo mildt sagt ikke selv gjort noget) ? Den kæmpe blyklods i motorvognen levner jo ikke meget plads til noget som helst, og hvis der nu også skal blyklodser i de to andre vogne, lyder det jo godtnok lidt svært. Men er der nogen i dette forum, som har forsøgt noget- eller har nogen ideer ? Jeg er klar over, at det bliver svært at nå op på siden af Jacob "Horsecreeck"'s togmodelle B-vogne, men bare et eller andet ??? :?:
Alle forslag modtages med taknemmelighed :roll:
Kresten
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil mene du roligt kan droppe bekymringerne om indretningen, hvis du ser et IC3 i dagslys kan man sjælent se ind, medmindre der er et perrontag der skygger. Udvendigt tror jeg en gang svineri vil gøre underværker. Nu hvor du ikke er super glad for modellen, gør det mindre ondt hvis det gør helt galt med patineringen. brug et par timer på at kigge på de IC3'er og IR4'er der kommer nærmest dig, for at få lidt inspiration.
Hvad med at skære noget af vægten fra motorvognens blyklods og ligge dem i endevognene, så bliver hele toget ikke for tungt.
Tak for de pæne ord om mine vogne.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Indtil vidre har jeg kun 1 lille minus ved min Heljan IC3...
Slutlyset er mit problem, den øverste lampe bliver også oplyst af slutlyset, ellers har jeg hverken haft problemer med for lidt vægt eller hjul der skulle justeres...
Min er så en DC udgave, har hørt at problemerne vist er mest udtalt ved AC udgaven...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg synes der mangler nogle erfaringer om jævnstrømsudgaven. Den er nemlig heller ikke perfekt. Jeg har den seneste udgave fra Heljan, men selvom jeg vidste modellen oprindeligt var en legetøjsmodel blev jeg alligevel nærmest chokreret over hvor ringe den er detaljeret og litreret. Nu tilhører den ikke den epoke jeg kører mest så det er mest for at vise den frem til dem der kun kender en IC3 - så det går.
Mht. til køreegenskaberne har jeg to kommentarer. Den første er at "styrervognene" bliver højere end motorvognen i den ende hvor der sammenkobles. Det ser ud som om den ikke sidder korrekt. Har overvejet noget ekstra vægt, men der skal en hel del til holde dem nede.
Selve motorvognen ryster/vibrerer ved langsom kørsel. Det ser temmeligt voldsomt ud da det kun er den midterste vogn der vibrerer. Har en formodning om at det kan afhjælpes med tyndere smørelse - hvad siger jeres erfaringer?
P.S. Med de efterhånden mange dobbeltgængere på markedet bør der da snart være økonomi i at lave en ordentlig MR/MRD og snart også en IC3...
http://danskmodeltog.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Min IC3 (AC-model) har ligget i æske siden jeg skrev mit sidste indlæg. Blandt andet pga. skuffelsen over udseende, m.m.
Jeg tog den frem i går igen - satte den på sporet - motoren kørte fint, men ingen udveksling med hjulene. Den stod bomstille. Den røg ned i æsken igen - gad ikke en gang åbne den for at se, hvad der var galt. Det skal jeg nu nok tage mig sammen og gøre på et andet tidspunkt.
Men nogen topmodel er der bestemt ikke tale om...
Kresten
togtroels
Indlæg: 52
Jeg købte en gang en model af regionaltogs-udgaven med fire vogne til AC-drift. Også denne var kørselsmæssig en skuffelse (også prisen: 5000,-). Jeg byggede imidlertid den om med en motor, gearkasse m.hjul fra Roco. Det hjalp. Nu har min søn den.......stående i et skab......
Troels
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvem har lavet den ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
togtroels
Indlæg: 52
Kan ikke huske det, det er mange år siden. Jeg mener, det var Tog&Tekno, men er ikke sikker.
Troels
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Togdillen havde dem på deres side, så mon ikke det var dem der lavede den.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
det problem med at den afsporer i sporskiftene o.s.v, er det det samme problem ved DC ?
jeg overvejer nemlig at købe en IC3 brugt til mit 2 skinne anlæg, men ikke hvis den afsporer hele tiden.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej
Jeg syntes at mange af disse problemer ligner de samme som der er med den gamle udgave af Ms - Lyntoget fra Heljan. Mit Ic3 tog tog køre udemærket på skinnerene( C- skinne), men den larmer meget og ikke kan komme op i hastighed !! Er det motoren eller gear det er galt med ?? Er det muligt at skifte de hjul med HT ´s Me hjul til AC idet der er trækringe på,mon så at tandhjulene passer med gearet i IC3éren til AC og så passer hjulene til Me med NEM-normerene til AC !! Er der nogen der har har prøvet det ??????
Er der nogen der har prøvet at skifte motoren i IC3 med feks Faulhaber, isåfald kan det lade sig gøre ??
Det var lidt tanker ang de IC3 fra Heljan til AC !!
God Jul til jer allesammen
Kim
Torben Z.
Indlæg: 755
ER4 fra Tog & Tekno kostede omkring 3.000 kr. da den kom på markedet i 1997/98, så det kan næppe være den model du har.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Var det ikke en klub i Horsens der fremstillede og solgte nogle sæt for år tilbage. Prisen på ca. 5000,00dkk lyder mig bekendt.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Torben Z.
Indlæg: 755
Det var IC3 gruppen i Horsens.
De fremstillede nogle IC3 togsæt (og ikke ER4) i 1991/92 med 3 forskellige litreringer.
Prisen den gang var kr. 3.400 (DC) og kr. 3.800 (AC).
ER4 sættet kommer formentlig fra TOGDILLEN.
Men der kan selvfølgelig var tale om "en god pris" for et ER4 sæt fra Tog & Tekno - dette sæt blev i øvrigt leveret i en brun kartonæske med billeder på enderne og toppen og enhederne liggende 2 og 2 forbundet med et par lange ledninger til lysforbindelsen imellem de 2 enheder.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
trn85
Indlæg: 259
Både tog&tekno og togdillen har lavet ER4 togsættet, om andre har er mig uvist.
Jeg købte selv i foråret en 3 skinne udgave af ER4 togsættet på qxl fra dansk hobby til 2000 kr fra ny af. Hvis man ser bort fra at de har ombygget den ufattelig ringe angående litrering og andre detaljer og betaling, så kørte den nogenlunde. Jo vidst den var stiv i ledene og afsporede ofte.
Jeg blev kort tid efter ufattelig træt af at køre 3 skinne, så jeg begynde heldigvis at køre 2 skinne. Den blev ombygget til 2 skinne og fik separate strømoptag i styrvognene så der ikke er ledninger mellem de forskellige vogne og det gjorde at jeg nu har et togsæt der køre som en drøm og kun afspore når jeg laver rod i driften. Så både Heljans IC3 og de ER4 der findes kan komme til at køre fornuftigt, men det kræver lidt ombygning.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
sideshowjesper
Indlæg: 54
Et forsigtigt gæt, er at der bliver ytringsfrihed og demokrati i både Kina og Hviderusland, inden dit ønske kommer til at ske.... men jeg forstår dig.. Det mest irriterende er, at det er forskellige fejl fra gang til gang på identiske lokomotiver... Og når man retter den ene fejl, så. præcis som du, så opdager man en ny...
/Sideshowjesper
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Har selv haft problemer med mit Heljan IC3 togsæt, jeg har været så heldig at købe mit brugt, så alle fejl er rettet. Men aligevel har det kostet mig problemer og penge. Mine for lygte på MFA vognen gik ud efter længere kørsel (faktisk midt i en video så jeg måtte vende mit tog og optage forfra.
Og en dag fik jeg placeret mit tog foran et telt på en løs C-skinne bane, jeg er ude af rummet og hører et lille brag, nuvel min lille er gået ind i teltet og væltet toget af sporet (ikke med vilje) så skruer og en aksel er fløjet ud over hele gulvet (min egen skyl, heldigvis var kun to vogne på sporet MFB og FF og er dem der blir skadet, skaderne er på MFB kun så små at det er bogien der er falet af og slæbeskoen, aligevel kan jeg ikke få bogien på efter at skruen ikke vil ned tro at den skal skiftes, FF er hårdere ramt der er vognens ovredel så uheldig at ruderne ryger af og jeg kan ikke få dem på igen, den ene aksel er fløjet af og bogien ligeså, den lille flap der holder skruen og bogien sammen med undervognen er flækket, der var heldigvis noget lim ikke kunne klare, men vær gang jeg skru den på går den op, tror den skal skiftes, når men nu er mit tog på vej ned til min lokale togforhandler sammen med mit hobbytrade ME som brandte ned sammen med en gammel Mærklin transformator.
Ønsk det hel og lykke.
Desuden må Heljans testanlæg være uden sving, siden det hopper af hvis skinner ikke sider ordenligt (ikke en tand for meget eller for lidt) eller hvis det køre for hurtigt (ingen sag for et gammelt Mærklin lokomotiv).
Mange tog hilsner Lukas.
Mvh Lukas