Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Har der sejlet 4-sporede færger på Rødby - Puttgarden

Sad netop og læste tråden omkring bygningen af MF Dronning Margrethe II i model, og kom til at tænke på:

Jeg ved at hun, altså Margrethe, har sejlet på overfarten Rødby - Puttgarden sammen med sin søster, MF Prins Henrik, og at disse var 3-sporede. Men nåede der nogensinde at komme til at sejle 4-sporede færger dernede, enten tyske eller danske?

Scandlines valgte jo, forståeligt nok, at de nye færger der blev sat i drift i '97 at disse skulle være enkelt-sporede, eftersom de eneste tog som stadig skulle overføres var en IC3'er til Hamburg.

Jeg har iøvrigt hørt, at DSB i sin tid (slutningen af 80'erne) havde planer om, at IC-færgerne fra omkring 1980, som sejlede på Store Bælt, skulle overføres til Rødby - Puttgarden og evt. Gedser - Rostock, når den faste forbindelse over Store Bælt.

Dels pga. deres lavere alder i forhold til de færger der dengang sejlede på de pågældende overfarter, dels for at skaffe ekstra kapacitet hvis tyskerne ikke ville acceptere at AL (eller næsten al) trafik skulle flyttes fra Rødby til Padborg, og godsmængden i transit-togene på det tidspunkt vistnok havde nået et punkt hvor den ekstra kapacitet ville være hårdt tiltrængt.

Lige et "bonus" spørgsmål: Blev lejerne i Rødby hhv. Puttgarden ombygget ved indsættelsen af de nye færger? Hvis ja, hvad omfattede denne ombygning så?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej. Der har ikke sejlet 4 sporede færger på overfarten. Da forholdene i land kun var til 3 sporede.

Der kom nye lejer da de "nye" færger blev indsat.

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hej igen,

ja okay, det jeg heller ikke var tilfældet, men jeg er næsten 100 % sikker på DSB efter sigende planlagde overførslen af de "nye" IC-færger fra starten af 80'erne (bl.a. Ingrid og Frederik IX, hvis jeg husker deres navne korrekt).

Som jeg vist nævnte i mit forrige indlæg, så skyldtes dette dels at IC-færgerne var væsentlig nyere (knap 10 år i forhold til Margethe II og Henrik og mere for de øvrige), samt disse større kapacitet både mht. biler og tog. Og dels at man ikke var helt sikre om tyskerne var villige til at acceptere en næsten total omlægning af al trafik fra Rødby til Padborg. Forbindelsen syd for Padborg var på det tidspunkt vistnok enkelt-sporet og havde dermed en begrænset kapacitet, hvorfor en omlægning ville kræve investering i et ekstra spor.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej igen. Jeg skal ikke kunne sige, om der har været planer om disse færger på overfarten.

Men i givet fald ville det vel kun være en forøgelse af jernbane kapaciteten? Da der vel samlet set, kunne være flere biler på Danmark, Henrik, Dronningen og Lodbrog på de to dæk, som de havde.

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.