Hej,
jeg står overfor at skulle lave et layout, hvor der fra en enkeltsporet strækning i H0 (Tillig Elite) udgår en strækning i H0m (bjergrigt terræn). Hvilke skinner er de bedste at bruge til sidstnævnte?
De mest kendte mærker der producerer H0m er Tillig, Peco og Bemo.
Hvis man kigger efter på nettet, så har Bemo (code 70) et temmeligt dårlig ry. Dårlig strømføring/optagelse, problemer med sporskifterne etc. På den anden side finder man her det største sortiment af skinner blandt andet med 12 graders sporskifter, der ser nogenlunde ud.
Peco har et spor i Code 75, der ser lidt klodset ud i forhold til de andre, men sporskifter med 10 graders vinkel.
Det mest oplagte vil selvfølgelig være at bruge Tillig H0m, hvilket sikkert bliver nødvendigt på krydsningsstationen. Specielt fordi der i programmet er en lang række skinner hvor begge baner kan køre (3 skinner). Og dette ovenikøbet med tilhørende sporskifter og krydsspor. Problemet er bare, at Tillig ellers kun har sporskifter i H0m, der ser meget legetøjsagtige ud (18 graders) vinkel.
Så hvad er løsningen? Nogen der ved råd? Og har erfaringer med de nævnte spor.
Hos Weichen-Walter fås det hele i superudførelse, men det bliver vist meget dyrt .
http://www.weichen-walter.de/produkte/H0m-weichen/index.html
Her kan man endda få kompletløsninger til stationer på Rhätische Bahn :shock:
!
Og spor i TT målestok kan man ikke bruge, fordi svelleafstanden (og deres længde) er forkert. Så hvad vil i anbefale? Alligevel at bruge et TT-sporskifte her og der? Kombinere Bemosporskifter med spor fra Tillig?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
mr-data
Indlæg: 805
Hmm, som jeg er der tre muligheder:
1. Accepter kvalitet og udseende af hvad du kan købe, og brug evt. en blanding; naturligvis under forudsætning af at sporhøjden (code) passer.
2. Betal prisen som ham "Weichen-Walter" forlanger.
3. Byg dine egne sporskifter, har ikke selv prøvet det, men efter sigende skulle det ret nemt at lære; kan dog godt tage fejl. Ved denne løsning kan du få det præcist som du ønsker dig.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Tjek evt dette link. http://albulabahn.ch/pdf/schienen-rhb.pdf
..og resten af hjemmesiden er såmænd også ganske god.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Men derudover - hvad vil jeg anbefale? Jeg har valgt at køre med PECOs kode 75 sortiment af den simple årsag at jeg kan købe det hos min lokale pusher (Kystbanen). Derudover har jeg valgt at invitere et par af de lange kode 70 sporskifter fra Shinohara indenfor. De skulle være en anelse bedre end bemos almindelige sporskifter.
Jeg maler så skinnerne på siden med en brændt umbra direkte fra tuben, det får dem til at se lidt lettere ud. Jeg har også eksperimenteret med at spraye skinnerne sorte inden de monteres. Jeg har ikke fået bygget noget med dem endnu, så jeg skal ikke kunne sige hvordan resultatet bliver. Jeg forudser at jeg bliver nødt til at male svellerne op i en lysere farve for at få detaljerne frem.
Mit råd vil nok være køb lidt af hvert og se hvad der fungerer for dig. Et peco sporskifte koster ikke en bondegård og det er funktionelt helt iorden så du kan altid bruge det på en skjult stækning.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Litra P
Indlæg: 1.852
He-He, hvad tror du der fik mig til at skrive et indlæg om emnet her på sporskiftet
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Nu er det ikke til mig selv
, men jeg skal nok give dine tips videre - takker mange gange - der er ikke noget så godt som lidt hands-on erfaring
.
Min foreløbige konklusion er: Tillig til de lange strækninger og overgangsområdet mellem de to sporvidder ligeså, Shinohara sporskifterne lyder som et godt alternativ. Resten må så diskuteres....
Tak for svarene!
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...