Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

h-maskine

hejsa

er der nogen som ved om der findes en h-maskine i dansk udførelse, og som kan købes for penge.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"sweetie66" skrev:
hejsaer der nogen som ved om der findes en h-maskine i dansk udførelse, og som kan købes for penge.sweetie66

Tror, der var en småserie engang - Det ved Torben Ziegler i hvert fald.

Ellers er det en maskine, der vil finde god plads på mit anlæg, skulle en industrimodel se dagens lys en dag.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

hvem er torben ziegler

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"sweetie66" skrev:
hejsahvem er torben zieglersweetie66

Manden bag den dejlige side Wink

http://www.danskmodel.dk/

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, sweetie66 spør efter H-maskine

-jamen hvorfor ikke bygge den selv ? Hjulene er samme størrelse som D-maskinens, motor kan købes for en overkommelig pris, og gearing ligesådan.

Så det er egentlig ikke så farligt et projekt og gå igang med. Og mange løsdele kan også købes f.eks hos Tikøb, men sikkert også hos Trinbrættet.

Største forhindring er nok at få drejet kedlen, og andre runde emner.

Men hvis du ikke vil bygge selv, hvor er så "smertegrænsen" for pris ? Bare nysgerrig...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

problemet er nok at finde ud af hvad der skal bruges og hvad man skal bruge for at samle en h-maskine.

men hvis du har mod på at give et bud på hvad du skal have for at lave en så sig til.

og det med at dreje en kedel, kunne jeg måske få en til som jeg kender, skal bare have nogle mål at gå efter.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Larsen

Lærer og musiker

Indlæg: 151

PB

Citat:
Men hvis du ikke vil bygge selv, hvor er så "smertegrænsen" for pris ? Bare nysgerrig...

Nu bliver jeg nysgerrig.... Var det et tilbud om bygning? Shock Shock Laughing out loud

__________________

På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

nu skal jeg nok passe på med hvad jeg kaster mig ud i, men er igang med at bygge en i spor 0.

jeg skal se på om jeg kan finde ud af hvad det evt vil koste og hvor lang tid det vil tage. -sådan noget med tid til det, ved du nok... ikk...

men jeg er da ikke bange for udfordringen....

mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hej igen, jeg har kigget efter noget der kunne bruges til at bygge om til en H-maskine, men kunne ikke finde noget. jeg kiggede på de links der er i TopTop.

så skal jeg lave en H-maskine bliver det fra bunden. det er så bare heldigt at der kan købes hjul fra f.eks Romford som dog er kvadreret, så hjulene kommer til at stå 90 grader istedetfor 120 som de egentlig skulle når det er en tre-cylindret maskine.

drejebænken har jeg, og nogle materialer i messing ligger her også. men skal jeg bygge en H-maskine vil det nok tage et halvt år, da jeg også har mit arbejde og passe.

så skulle man måske gå sammen nogle stykker og strikke noget sammen i fællesskab, og købe stumper ved de forskellige forretninger. tanken var at én saver ramme ud, én drejer kedler, én laver gangtøj osv. man sider således og laver stumper til sig selv og andre, som også laver til sig og andre, og på den måde får man stumper til at bygge uden at skulle lave det hele selv. så er det heller ikke så surt at file på det ene efter det andet, og føle man aldrig kommer nogen vegne.

selvfølgelig kræver det selvjustits overfor de andre der også laver stumper, for at det hele ikke strander ved én der ikke kan blive færdig med sin del...

men jeg tror faktisk der kan bygges en del på den måde. man er vel interesseret i og få noget ud og køre.......? og der kunne jo bygges flere forskellige modeller på den måde...

er det noget nogen har mod på og gå igang med. jeg vil gerne være med i sådan et projekt, selvom jeg bygger spor 0.

mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Jesper

Fed idé. En H-maskine vil da passe perfekt ind på min bane.

Jeg kunne da godt tænke mig at være med, men jeg tror mine kompetence i den slags byggeri kan ligge på et lille sted.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Martin

Jamen lidt har osse ret. Kan du holde på en fil og file på et stykke et-eller-andet, så kan du ose bygge, for meget byggeri handler om at bruge en fil og en vinkel... Så sværrer er det såmen ikke. Tror det mange gange bare er om at komme igang, fordi man står og ser på hele det store projekt på én gang, istedet for at tage ét skridt ad gangen. Du tager jo heller ikke sytten trin op ad trappen på én gang, vel.....? Ellers har du godtnok store føder Laughing out loud

Men lad os se på sagerne og se om der er andre der vil være med.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

jeg synes ide´erne er ved at tage form. hvad med om satte sig ned og fandt ud af hvad vi selc skal bygge og evt. købe.

det kunne så være sjovt at finde et sted vi kunne samles og så samle i fællesskab.

hvor vi har vores dele med.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Jesper

"JGJ67" skrev:
Hej Martin Jamen lidt har osse ret. Kan du holde på en fil og file på et stykke et-eller-andet, så kan du ose bygge, for meget byggeri handler om at bruge en fil og en vinkel... Så sværrer er det såmen ikke. Tror det mange gange bare er om at komme igang, fordi man står og ser på hele det store projekt på én gang, istedet for at tage ét skridt ad gangen. Du tager jo heller ikke sytten trin op ad trappen på én gang, vel.....? Ellers har du godtnok store føder Laughing out loud Men lad os se på sagerne og se om der er andre der vil være med. Mvh Jesper

Tak for tilliden. Jeg mener nu heller ikke jeg har 10 tommelfingre. Godt jeg er absolut frisk.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Hmm, det lyder lidt spændende dette her. Det ville ikke være dårligt med en H-maskine på anlægget. Hvis projektet bliver til noget, vil jeg da godt være med.

Jeg har ikke det store værktøjsudvalg til rådighed, men save, file, bore og den slags kan man vel altid klare. Mine erfaringer hidtil går mest på byggesæt og ombygningssæt, men med en erfaren mand ved "roret", kan det sikkert drives en del videre vil jeg tro!

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

"JGJ67" skrev:
Men lad os se på sagerne og se om der er andre der vil være med.

Jeg vil også gerne være med - og desuden vil Sporskiftet gerne lave nogle specialsider, så vi kan dokumentere og følge projektet til inspiration for andre. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kunne også godt tænke mig at være med.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

nu synes jeg det er på tide så at ide skal blive til virkelighed.

hvem har forstand på at finde ud af hvad der skal laves.

jeg vil da godt bruge tid på hvis vi måske er to eller tre som sætter sig ned og finder ud af hvordan vi skal gribe det an.

så kom ud af busken. hvis du har erfaring og vil øse ud af den.

johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Ja det ville da unægteligt være et helt nyt og forfriskende "løft i flok" projekt. Det kan dog kun fungere ved en stærk styring og et kraftigt forpligtende engagement af deltagerne. Det er da en mulighed for et "klubprojekt" af de store - med masser af muligheder for at mislykkes.

Lad os se om der kan stables en styregruppe på benene.

Med den rette organisering kunne jeg også godt finde på at ville deltage med hvad jeg nu er bedst til.

-af en årgang der har fået opkaldt en kendt øl efter sig.....

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Jamen jo flér vi er desto sjovere bliver det osse..... Men kræver til gængæld osse strengere selvjustits og selvdiciplin, forstået på den måde, at de stumper vi sider og laver skal passe sammen med stumper andre har lavet. Så kan vi søsætte sådan et projekt og se det bare funker, så har vi osse lov og hoppe og juble som til håndbold i EM........

Det første der bør ske, mener jeg, er at finde egnede tegninger. Til disse tegninger er fotos af originalen med en målestok en uvuderlig hjælp. Nok kan man læse mangt og meget af en detalje-tegning, men hvordan det lige skal se ud rigtigt, kan et billede langt bedre vise.

Og hvis den ikke er flyttet står der en H-2'er i Roskilde, og er 1'er i Randers. Der er en lille forskel på længden på 1'eren og 2'eren, men det er fra pufferne til sidste tenderaksel/ forløber. Mange dele går igen på de to modeller, største forskel er nok tenderkasse og domer/skorsten. Og så lige pufferne...

Men altså byggetegninger og billeder til dokumentation med målestok på fotoet. Det vil jeg mene er det første der bør fremskaffes. Så kan man sætte sig ned og lægge en videre slagplan.

Og er der nogen der har ideer, til planlægning og udførsel er jeg lutter øren.

Mvh Jesper

Ps. Billedet er overdelen til tenderkassen på H-2eren under opbygning.

H tender overdel

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Tjah, jeg er vist blevet overhalet indenom med indlæg... Så er vi da så enige om det...

Jeg vil da gi det videre til andre som de mener de kan bruge til noget.

Men nu er det vist sengetid for mig. Vi snakkes ved senere.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Var det ikke meget nemmere at spørge en af producenterne? Også aht. en god og realistisk pris. Der kunne godt være en del der var interesserede i en H-maskine.

Med det der foregår inden for dansk modeltogsproduktion i øjeblikket og fremover, er det vist nu man skal have en føler ude, inden det går ned i en bølgedal igen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag Jesper og alle i andre Laughing out loud

Det her er altså for spændende, jeg vil godt deltage. Foto har jeg en del af og tegninger kan fås fra DMJK (A 102 T 001 og 002) For at få denne "Byggejunta" til fungere bør der vel laves en række møder hvor projektet kan præciseres og planlægges og opgaver uddelegeres, ideer undfanges. komponenter udvælges osv. osv. Er der ikke noget om at H maskinen har samme størrelse hjul som D maskinen :?:

Venlig hilsen Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"JGJ67" skrev:
Og hvis den ikke er flyttet står der en H-2'er i Roskilde

Det gør der, ja - og den er de faktisk i gang med at gøre køreklar. Se her: http://www.h783.dk

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Scott, det er jo nogle super billeder, det varmer mig gevaldig den er nuder renovering. Skulle måske være blevet dernede så jeg kunne have været med. kom på ramisen en overgang og var med til at renovere K-maskinen og vedligeholde R-maskinen. Men det er 20 år siden.

Så er det jo nu man skulle benytte chancen og gennm fotografere den med en målestok. Det er guld værd...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej igen, sad lige og kiggede på Weinert's side, der er et hav af løsdele, også hjul til BR 50, som har samme hjuldiameter som H og D maskinerne. De er super flotte, men det er prisen nok osse...

Jeg har et tryk af de tegninger af H-maskinens udgave fra 41', i skala 1:45 som desværre har en alvorlig fejl ! Afstanden mellem 2. og 3. kobbelhjul er for kort. I spor 0 er det 1,5 mm og spor H0 må det så være det halve. Tegningen er flot udført, viser maskinen fra alle fire sider, samt oppefra med visning af halvdelen set oppefra og den anden halvdel af undervogn. Tenderen ligesådan. Jeg vil mene at tegningen kan bruges til både 2. og 3. udgave, idet hjulstillingen er den samme og så vidt jeg kan se er resten af maskinen også det samme. På sidste udgave er så bare bygget røgplader på og damptørrer, og en anden tenderkasse samt cylinderpuffer.

Vil vi have de korrekte puffer må vi nok dreje dem selv, for jeg har ikke set dem i handel endnu. Men pumpe og beholdere og en mængde andre dele kan købes både herhjemme og i Tyskland. Køber vi stumperne sparers der tid men koster tilgengæld en del penge, og delene er sikkert rigtig flot støbt. Men laver vi dem selv koster det nok mest tid og tålmodighed, mens prisen skulle kunne holdes nede...

Så er det så lige hvad der er mest stemning for. Skal vi se stort på hjulafstanden, og bruge den somden er ? Tror ikke det har den store betydning for køreegegnskaberne og tror heller ikke på det er noget man lægger mærke til !

Skal vi bruge tid på at lave stumperne selv, eller bruge penge på at købe dem ?

Min pengepung er ikke ret stor, men jeg har en drejebænk og messingplade, så jeg har mulighed for at lave drejearbejde og save ramme ud til maskine og tender.

Kobbelstænger ved jeg ikke om kan købes i de rigtige længder, men kan de skal hullerne til hjulene i rammen saves ud sfter stængerne så maskinen kan løbe let på en glasplade. Så klemmer det nemlig ikke nogen steder !

Skal motoren side i kedlen eller tenderen ? Tenderen skal indrettes efter det hvis den skal side dér, og bagkedlen efter det hvis den skal side i kedlen. Kommer den til at side i kedlen kan man indrette førerhuset næsten rigtigt.

Der er også det med lys. Skal der være lys i lygterne ? Det kan gøres med fibertråd, men kræver omhu. Er det så lavet ordentlig så det virker ser det så osse supergodt ud i mørkekørsel. Der er noget romantisk over det lidt dovne gullige skær fra en glødepærer, selvom lyset vistnok var skarpt hvidt i de rigtige lygter. Lygterne tror jeg godt kan bygges op på en lysdiode, så lyset bliver skarpt hvidt, eller gulligt, hvis den farve fås !

Så der mange ting der skal tages stilling til inden man kan gå igang med opgaven. Vi kan se det som at beslutte hvilken trappe vi skal bruge op til slottet !

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Jesper

Det lyder for spændende til at jeg vil lade dette gå forbi min lille næse.

Jeg har ikke nogen erfaring med at bygge lokomotiver, men dette kan være inggangsdøren til det.

Jeg har også drejebænk og stor erfaring med at arbejde i messing. Jeg skære altid ud men løvsav. Det gælder både tynde og tykkere emner...

med venlig toghilsen

:roll: :roll: :roll:

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Fint med tilbagemeldinger. Det er bare svært at få noget styr på. Hvis et sådanne projekt skal lykkes, må vi ligesom få lavet en oversigt.

Hvem deltager?

Hvem koordinerer?

Hvem kan lave hvad (færdigheder og udstyr)?

Budget?

Tidsramme?

Når dette er på plads kan der så udarbejdes en arbejdsplan, detailtegninger, materialeindkøb.

Måske vil der i virkeligheden være behov for en sæskilt hjemmeside/forum til kommunikere sammen omkring arbejdet. Det må forventes at deltagerne er spredt over hele landet. Der bliver også noget med at fastlægge, hvordan den enkelte deltager er forpligtet (økonomi og indsats) i forhold til gruppen. Dette sidste er meget vigtigt for at undgå, at 3 mand sidder tilbage med 3/4 af delene til 20 H maskiner - og en regning på masser af materialer. Og ingen komplette maskiner.

Lige nu er alt rosenrødt og - og totalt uforpligtende.

med godt fyr på kedlen....

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

jeg synes hermed at arbejdsgruppen, til at starte med skal bestå af flemming og jesper og undertegnede, hvis vi nu mødes og finder ud af hvordan det skal deles op og måske en tidshorisont.

hvad siger i til det.

er der flere som har noget at bidreage med så det nu.

Sweetie66

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej igen!

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Et oplæg og en skitse til en køreplan.

Der må også skulle være en deadline for tilmelding - ellers bliver det en "never ending story" - der kunne gå Heljan i projektet. (undskyld Heljan!)

Hvor mange deltagere har vi med erfaring i damplokomotivbygning?

Jeg selv kan primært bidrage med "noget elektronik" i form af print og andet, samt noget af mekanikken - kan fræse i mindre målestok. Til nød også dreje lidt.

Ellers mener jeg at jeg er god til at finde løsninger på problemer - såvel elektrisk som mekanisk.

Jeg ser gerne , at at vi laver et rent tenderdrev, der bare skubber lokomotivet. Det løser mange mekaniske problemer. Så er det lettere at placere elektronik i lokomotivet, hvis vi løber ind i pladsproblemer i tenderen.

Det kan der selvfølgelig være delte meninger om, men det er min holdning.

Projektet må skulle tilrettelægges under forudsætning af, at det skal være et lokomotiv til digital drift med lyd og til både to og treskinnedrift.

Hvis vi kan få gang i dette projekt, vil det da vist være noget af en gang nytænkning i dansk MJ-historie forstået på den måde, at det bliver landsdækkende!

Så vidt jeg kan se er følgende med på ideen (med forbehold!):

Togthom

JGJ67

Skott

Flemming

Skovsøekspressen

Sweetie66

Horsecreek

Lars Skærlund

Michael BJ

Gert

ialt 10 personer. Der kan komme flere til.

-nu skal der bare skovles kul på fyret!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"sweetie66" skrev:
jeg synes hermed at arbejdsgruppen, til at starte med skal bestå af flemming og jesper og undertegnede, hvis vi nu mødes og finder ud af hvordan det skal deles op og måske en tidshorisont.hvad siger i til det.
Jeg synes det er helt fint hvis arbejds/styregruppen består af jer tre. så undgår vi at for mange kokke fordærver maden.
"sweetie66" skrev:
Er der flere som har noget at bidreage med så det nu.

Jeg har ikke nogen fræse eller støbe muligheder. til gengæld har jeg tålmodigheden og en rolig hånd til at file små detaljer, bukke pianotråd og male små detalejer. Skriv hvilke opgaver der er så tager jeg dem jeg kan.

Jeg har ingen idé om hvad et projek som dette kommer til at koste, men special produktioner er jo ikke billige. Ang. diverse stumper, hvis der findes nogen af de dele der skal bruges som løsdele, synes jeg ikke vi skal bruge 3 måneder på, at genopfinde den dybe tallerken, for at spare en femmer. Det er selvfølgelig en vurdering fra del til del.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

-så mangler der bare, at en af de danske producenter laver en H maskine lige som vi er godt i gang......

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Hej med Jer...

Jeg vil lige til at starte med sige at ånden og ideen i projektet er rigitig god. Men forhåbentligt uden at komme til at virke pessimistisk, må jeg desværre også indrømme at jeg tror chancen for fiasko er mange gange større end chancen for succes og kørende maskiner. Jeg ved godt der er en stor glæde ved at se noget man selv har skabt køre på ens anlæg, men når et projekt afhænger af så mange personer på frivilligt basis skal der virkelig viljestyrke til fra alle parter.

Var det derfor ikke en ide, som Skovsøekspressen også skrev tidligere, at give projektet til en opvakt dansk producent som man ved vil kunne gennemføre det ?

Jeg vil da helt sikkert gerne være med til at financiere et sådant projekt hvis f.eks HobbyTrade ville tage den op. Det ville jo være ærgeligt for alle parter hvis projektet faldt til jorden pga. enkelte personer eller en maskine som i værste fald ikke var brugbar.

Så mit bedste råd må være at samle interessen for maskinen, som helt sikkert er der, og så bede om HobbyTrade om et møde for at få aftalt økonomien.

De ville jo være en fantastsik cadot til os alle sammen og HobbyTrade, hvis vi i flok kunne løfte et sådant projekt.

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

Citat:
märklintossen SkrevJeg vil lige til at starte med sige at ånden og ideen i projektet er rigitig god. Men forhåbentligt uden at komme til at virke pessimistisk, må jeg desværre også indrømme at jeg tror chancen for fiasko er mange gange større end chancen for succes og kørende maskiner. Jeg ved godt der er en stor glæde ved at se noget man selv har skabt køre på ens anlæg, men når et projekt afhænger af så mange personer på frivilligt basis skal der virkelig viljestyrke til fra alle parter.

det er jo op til styregruppen at holde styr på hvem lave hvad, samt man finder jo hurtig ud af hvis der er nogle som ikke laver deres ting til tiden så må man enten finde nogen til at hjælpe dem eller finde andre som kan tage over.

nu regner jeg ikk med at der kun skal laves en jeg kunne da godt tænke mig flere af modellen i hver sin udgave, ´var det ikke 3 forskellige der er.

men styregruppen kunne jo tage kontakt til forskellig producenter og spørge om de har planer om at lave en h-maskine

men jeg regner da også med vi skal ud at finde lidt sponsorere i form af penge, fremstilling, maling, ja alt hvad der kan komme på tale. 12 maskiner er jo ikke så maneg igen. med mindre der er andre som gerne vil have flere end 1.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Fordi der er 10 mennesker der godt vil aftage 12 - 15 lokomotiver, så er det ikke det, der får en fabrikant til at investere nogle millioner kroner i at sætte en produktion i gang.

Det kunne måske give ham et fingerpeg om en ønsket model på markedet - men det må vi så også anse for at være det mest vilde.

Sponsorater i væsentlig omfang skal man nok også forvente at måtte kigge langt efter.

Hvis vi beslutter at gå i gang med dette projekt, så skal vi gå ud fra, at der kun er os selv til at spytte i kasssen. Derfor skal der også være et budget.

Efter min mening skal alle ,der ønsker at være med, starte med at indbetale et rimeligt (stort) beløb til at dække indkøb af materialer. Vi skal også vælge en kassemester til at styre økonomien. Pengene skal være på en bankkonto.

Der er mange faldgrupper i sådan et projekt. Mange af dem kan vi undgå ved god planlægning og lave nogle realistiske vurderinger. Det gælder i høj grad en vurdering af anvendelsen af tilgængelige halv og helfabrikata. Det gælder også tid - og om der i gruppen er tilstrækkelig viden og kunnen til at fremstille de dele, vi ikke kan købe.

Nu har vi set 2 fabrikanter gå i gang med produktion af damplokomotiver i model - med de kendte resultater og problemer. Problemer vi også vil møde på tilsvarende vis.

En køreklar maskine uden dekoder - skulle ikke undre mig - kommer til at løbe op i 1500 - 2000 kroner. Måske mere. Projektet skal man ikke forvente er for at spare penge, men for at få en H-maskine, der ikke kan erhverves på anden vis.

Det er heller ikke et projekt, hvor du skal regne med, at andre bygger maskinen for dig. Alle skal bidrage.

Hvis man ikke gør sig disse ting klart - så er projektet dømt til fiasko.

-ved at smøre maskinen op til dagens sidste runde..

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

Hejsa

jeg synes Gert at du skal være med i start gruppen.

så vi er 4. flemming, jesper, gert og johnny

og vi hurtigt muligt skal finde ud af hvor vi skal mødes og snakke de ting igennem som har været oppe at vende.

sponsorater, hmm penge er måske urealistiks, men jeg har erfaring med at mange virksomheder gerne vil stille arbejdskraft og produktion til rådighed.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' allesammen.

"Gert Frikke" skrev:
Fordi der er 10 mennesker der godt vil aftage 12 - 15 lokomotiver, så er det ikke det, der får en fabrikant til at investere nogle millioner kroner i at sætte en produktion i gang.

Absolut ikke.

Men jeg er heller ikke sikker på, at jeg er spor interesseret i at "presse" en produktion af en H-maskine igennem hos en af de store producenter - der er så rigeligt at bruge penge på i øjeblikket, at vi sagtens kan vente nogle år med en kommerciel H-maskine.

Derimod synes jeg, det kunne være sjovt at være med til at lave en maskine selv, først og fremmest for at lære noget af det. Det er ikke for at spare penge for mit vedkommende - det tror jeg alligevel ikke på, vi gør.

Personligt ligger min styrke nok i maling og patinering og den slags, men jeg plejer også at være rimeligt god til arkivarbejde, og jeg er indehaver af en Proxxon MF 70 mini-fræser, der kan klare en del småting med stor præcision. Arbejdsbænkens skala har en inddeling på 0,2 mm.

Så: Jeg vil gerne være med, ikke så meget for at få en H-maskine som for at få en masse erfaring og lære noget nyt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

jeg har forbindelse til Birn jernstøberi. de har et modelværksted, og der kunne måske være en mulighed de gerne vil være behjælplig, hvis vi skal have støbt noget.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Ja, jeg har også sådan en Proxxon fræser samt en gammel unimat SL1 drejebænk.

Så kan jeg fremstille print - det kan selvfølgelig bruges til el- relaterede ting, men kan også bruges til at lave forskellige former for mønstre i overflader. Jeg bruger f. eks print til murstensvægge, hvor fugerne er ætset ud i kobberet. Det er kun fantasien der sætter grænser. Lige nu har jeg gang i en Triangel fra KRB lavet på denne måde.

Det er OK med mig i styregruppen. Jeg har vel stukket næsen så langt frem så det virker lidt naturligt.......

-ikke helt appelsinfri lige nu....

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

jeg har nu taget iniativ til at vi fire som er nævnt til styregruppen samles og finder ud af hvordan vi kan mødes.

så vi kan få projektet i gang, og op at køre.

hvis projektet bliver en succes, kunne det jo være vi kan finde på andre projekter vi kan stå sammen om.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

så er der styr på stryregruppen. som er

jesper

Flemming

Gert

og undertegnede

vi forsøger nu at få lavet en dagsorden, og finde en lørdag hvor vi kan mødes.

håber i andre kan acceptere det der er planllagt til nu.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer

Dert er OK med mig. Det er med at finde nogle personer som har den fornødne tid til at lægge overordnet slagplan. Så bare sæt fuld damp på kedlerne... :roll: :roll: :roll:

med venlig toghilsen

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

"sweetie66" skrev:
hejsaså er der styr på stryregruppen. som er jesperFlemmingGertog undertegnedevi forsøger nu at få lavet en dagsorden, og finde en lørdag hvor vi kan mødes.håber i andre kan acceptere det der er planllagt til nu.Johnny

Hej gutter

Det er helt fint med mig. Jeg glæder mig til at være en del af projektet yder hellere end gerne mit bidrag for en H-maskine.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

jeg tænkte på om der er nogen som ved om der er lavet en Hs maskine som stod rundt på stationerne rundt omkring.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej Johnny!

Måske er jeg lidt tungnem, men mener du at litra Hs har noget med litra H at gøre - eller er det Hs ere i 1:1 rundt om på stationerne - eller er det modeller af Hs på stationerne?

Jeg har for år siden lavet den traditionelle Hs ud af en fleischmann "Sorte Anne"

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Johnny

Jeg mener helt bestemt at Tikøb har lavet den, også ud af den "sorte Anna". Mener at errindre et billede eller en artikel i et eller andet blad. Muligvis Banen. Men det er helt klart en sød lille maskine. Der var vist også en lille sy'fyner, af samme slags men den havde vist litra N ! - pudsigt at litra N skulle representere det største og det mindste... Det er vel lige før den lille kan stå i kulkassen på den store........ Laughing out loud

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Jeg synes at det er rigtigt fint, at der nu er etableret en styregruppe til projektet - det er nok nærmest en nødvendighed at gøre det på den måde, der er jo visse "logistiske" udfordinger at klare med deltagere fra det meste af landet.

Den tidligere nævnte ide med at alle indbetaler et beløb til at starte med, kan jeg også tilslutte mig. For det første giver det startkapital til de nødvendige udgifter til materialer og andet, og for det andet forpligter deltagerne sig også mere til at være med. Der må vel udpeges en økonomiansvarlig (en ærlig og ædruelig person Wink ), som vi kan betro at styre udgifter og indbetalinger.

Det bliver nok svært at fordele arbejdsopgaverne ligeligt mellem medlemmerne, for der vil jo uvægerligt være en del forskel på folks evner/muligheder, men styregruppen er forhåbentlig i stand til at denne sig et rimeligt overblik over delopgavernes omfang og hvilke håndværksmæssige krav de vil omfatte.

Et faremoment i et sådant projekt vil nok også være, at en deltager går i stå på grund af manglende evner/tid/lyst, og der derved vil komme til at mangle vitale dele til færdiggørelsen af lokomotiverne. Det vil nok være nødvendigt at der bliver holdt rimelig tæt kontakt mellem deltagerne, for at sikre udførelsen - også kvalitetsmæssigt. Måske noget med ugentlige statusrapporter fra alle deltagere og måske også noget med personlige møder med øvrige deltagere en gang imellem - i hvert fald mellem de deltagere, der bor indenfor samme geografiske område.

Det bliver spændende at se hvordan dette her kommer til at fungere Laughing out loud

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

kan godt se tikøb har en hs overdel. men er der ikke en dome for meget.

hvor kan man købe en sorte anne.

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej igen Johnny

Nej, der er ikke en dom for meget. Den lille "bolche-dåse" er til sand. Det er ligesom de G-maskiner der kørte på Frederiksværk banen, var det vistnok, der fik sanddom på, for bedre at kunne stå fast op ad bakke.

Jeg mener Flischmann har lavet en, men ellers er jeg ret sikker på Tikøb kan fortælle hvilken undervogn der passer til overdelen.

Forøvrigt en flot R-maskine, dem har jeg også altid ønsket mig nogle stykker af, når jeg engang får plads og råd til at bygge et anlæg. Og så har han lavet en Fynsk firkobler. Formidabelt......... En rigtig smuk maskine, næsten ligeså smuk som de små trekoblere fra OMB og OKMJ. Se, DET er smukke maskiner... Tænk hvad det kunne være blevet til hvis ikke Milling var taget med Titanic............

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Johnny.

"sweetie66" skrev:
hvor kan man købe en sorte anne.

I butikkerne, som del af Fleischmann startsæt - eller på eBay, hvor jeg har købt et par stykker til under 200,- kr. pr. gang. (Prøv eBay Tyskland).

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

hvilken maskine er sorte anne så

så jeg ved hvad jeg skal lede efter.

har fundet ud af den hedder fleiscmann 4000

johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jesper.

"JGJ67" skrev:
En rigtig smuk maskine, næsten ligeså smuk som de små trekoblere fra OMB og OKMJ. Se, DET er smukke maskiner...

Når vi nu er færdige med H-maskinen, skulle vi så ikke starte et projekt om OKMJ 14? Den er heldigvis ret nem at få adgang til i 1:1. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.