Davs!!
Er der nogen her der ved, hvor alvorligt Max forsynings spænding til en Intellibox skal tages.
Efter manualen foreskrives en forsyning på 16 og max 18VAC.
Mit problem er at den 18 v forsyning jeg har til rådighed leverer varen ved 20.6VAC og 150VA
Stig
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg vil tage de 16-18V Ac ret seriøst. Den spænding du opgiver fra din transformator, er den målt - og er det i givet fald med en form for belastning på?
Hvis den er opgivet til mere end 18V vil jeg ikke bruge den. det er iøvrigt også en stor transformator til en IB. Jeg vil fraråde dig at anvende transformatoren, der forsyner din IB, til at forsyne noget som helst andet samtidigt.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
Den spænding jeg oplyser er målt, som tomgangs spænding.
På stemplet værdi for trafo er 18VAC 150VA.
Stig
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Er det en transformator beregnet til andet end modeltog?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
Niks det er en stor ringkerne trafo, som vi tidligere brugte på maskiner i firmaet.
Den driver idag uden problemer min NanoX med 2,9 amp booster, men den er jeg ikke så bange for.
Hvis jeg så sætter NanoX igang med 2 Lok. og stadig måler spændingen på trafoen, ligger den stabil på 20,5 VAC.
Stig
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad er din udgangsspænding til sporet?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
Udgangs spændingen til sporet er sænket til 12,5 V Mini Club tåler ikke meget mere.
Stig
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan du nok gøre på din nuværende booster, men med en IB kan du ike regulere spændingen, så din sporspænding bliver noget højere end du bryder dig om.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
det er ingen problem, med min Roco 10764 booster sænker jeg sporspændingen med en stak dioder efter booster, det samme må man vel kunne klare med IB.
Stig.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Man kan ikke stole på målinger på trafoer, der er foretaget uden belastning. De ligger som regel højere end ved "normal" brug.
Så du bør sætte en belastning på - en pære til 16 volt ac (lys til huse f.eks. )- og så måle.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
litra S740
Taastrup
Indlæg: 48
Jeg troede ikke dette var et forsøghssenter for div spændinger
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Næe - det er et sted vi forsøger at hjælpe hinanden.
Hvad er spændingen målt med noget belastni ng på?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
Jeg har lige forsøgt med en pære 12V 21W, spænding over trafo er målt til 20,5V stabilt.
Så det er nok lige i overkanten, nå men det er jo typisk, havde det da bare været DC, så havde jeg nok skrammel på lager.
Stig
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej igen
Så vidt jeg husker gør man udtrykkeligt opmærksom på, at der ikke må komem højere spænding end 18V AC ind. Det kan meget vel skyldes, at elektrolytkondensatorerne i ensretterdelen er beregnet for max 25V - hvilket netop nås med de 18V AC som forsyningsspænding. Overstiger man spændingen, kan de eksplodere.
Jeg ville ikke anvende denne trafo til en IB.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
speed180
Indlæg: 157
Hej !!
Ja jeg må nok heller klappe hesten et par dage, til jeg finder en lidt mindre vild forsyning til IB, ingen grund til at tage nogen chance.
Jeg er da kørende som jeg var før, men så kan man jo bare ikke komme til at lege med nyt grej
Stig
Purellum
Indlæg: 507
Som regel ligger sekundærvindingen på en ringkernetrafo yderst, så det er ret enkelt
at pille plastikisoleringen af, og så vikle et par vindinger af sekundærvindingen.
Hvis du kan komme til at tælle vindingerne kan du regne dig frem til hvor mange der skal af,
ellers må du prøve dig frem indtil du opnår den spænding du ønsker.
Diodetricket kan også bruges, tilbage er blot at din trafo altid vil have en noget højere kortslutningsstrøm
end en "normal" trafo til brug på en modelbane.
Per.
speed180
Indlæg: 157
Hej!!
Jeg havde leget lidt med tanken om at "Prøve " at sænke udgangs spændingen på den noget voldsomme trafo, men jeg venter til mandag morgen og så lige ser hvad der findes på fjern lagret, jeg mener at de skulle være noget på 15 VAC, det skulle passe lidt bedre, og der er jo ingen grund til at tage chancer, jeg kører stadig.
Stig.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Hej 180miles/hour
Det virker som om du er klar over farerne ved 150VA og 20V.
Ihvertfald vil jeg huske dig på, at det ikke er for lægmand, at 'vikle af' en trafo eller sætte fingrene (og slet ikke dit udstyr) til en omviklet trafo.
Køb dig en færdig trafo med specifikationer, der matcher.
Er den 'nøgen' så byg den ind i en kasse og gerne med en (automat)sikring i udgangen.
mvh niels peter
DK-2720