Picture

Oyster

Indlæg: 3

PB

Forslag til sporplan

Hejsa

Jeg er ved at lave min første modelbane og kunne derfor godt tænke mig nogle forslag til hvordan denne skal udføres. Jeg har lavet en sporplan der kan diskuteres.

Det røde område er en plade der kan vippes op på vægen.

Det gule område er opstillingsspor/station og er en fast moteret plade så det også fungerer som udstilling når banen ikke er ibrug.

Sporplan 1

__________________

Hilsen
Peter Østergård

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Hvis jeg ellers læser sporplanen rigtigt , kan du jo kun komme tilbage til stationen ved at bakke.

Jeg ville jo nok have lavet en skjult vendesløjfe i stedet for en rundkreds.

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

når du ville have det røde op til vækend ville du så bare skille sporne af?? de bliver da slidte af det :?

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Oyster

Jeg vil ikke være en lysseslukker, men jeg tror nu du hurtig bliver træt af at du ikke kan ret meget andet end køre frem og tilbare. Når du kun har den plads der er dér, hvad så med at lave et fabriksområde, hvor vogne rangeres ind og ud i en lind strøm. Og vælger du kun at bruge kort to-akslet materiel, både vogne og trækkraft, får du lidt mere ud af den plads der er tilrådighed.

Kan det bruges til noget ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Oyster" skrev:
Jeg er ved at lave min første modelbane og kunne derfor godt tænke mig nogle forslag til hvordan denne skal udføres. Jeg har lavet en sporplan der kan diskuteres.Det røde område er en plade der kan vippes op på vægen.Det gule område er opstillingsspor/station og er en fast moteret plade så det også fungerer som udstilling når banen ikke er ibrug.

Jeg vil godt have lov til at stille et par (måske) provokerende spørgsmål, prøv at besvar dem så godt som muligt, så kan jeg komme med et bud:

1. Hvad er meningen med banen?

Køre rundt til man bliver træt og så køre tilbage på opstillingssporet igen?

2. Hvordan vil du nå ind i hjørnet af den fast plade, hvis noget afsporer der?

Der er 1,3 meter derind hen over banen, det går dit anlæg i stykker af.

3. Hvad materiel har du at køre med ?

4. Vil du skære dit sporskifte over der hvor de 2 plader mødes?

5. Hvor stor er den røde plade?

6. Hvor stor er det rum du har til rådighed?

(her tænker jeg klart i moduler, frem for en "dum plade")

7. Hvad har du af ønsker til dit anlæg?

8. Har du mulighed for at lave tog i flere etager, eller skal det være en "dum flad plade" ?

9. Har du mulighed for at lave den sfaste station længere og evt i 2 etager ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Der synes vel aldrig at være plads nok, når anlægget skal bygges op.

Men hvis du nu vitterligt ikke har mere plads til rådighed, end angivet på din tegning, så skulle du måske overveje at lave anlægget i N fremfor Ho.

Det kan selvfølgelig være et problem hvis du, allerede nu, har købt materiel og/eller sværger til danske vogne og lokomtiver; dem er der, såvidt vides, ikke samme store udvalg i som til Ho.

Hvis ikke, så giver N fremfor Ho en del flere muligheder på den samme plads, og køreglæden er formodentlig den samme.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Oyster

Indlæg: 3

PB

Jeg vil godt have lov til at stille et par (måske) provokerende spørgsmål, prøv at besvar dem så godt som muligt, så kan jeg komme med et bud:

>1. Hvad er meningen med banen?

>Køre rundt til man bliver træt og så køre tilbage på opstillingssporet igen?

Dette spor layout er mest et første udkast, hvor jeg prøver wintrack af og for noget konstruktiv kritik fra dette forum.

>2. Hvordan vil du nå ind i hjørnet af den fast plade, hvis noget afsporer der?

>Der er 1,3 meter derind hen over banen, det går dit anlæg i stykker af.

Jeg har nogen skinner som jeg har lavet en mindre bane med og der har der ikke været nogen problemer med at nå :roll:

>3. Hvad materiel har du at køre med ?

MA lyntog og BR 89 + div vogne

>4. Vil du skære dit sporskifte over der hvor de 2 plader mødes?

Det er planen, vil dog ændre banen så det er er buet skinne der skal skæres i, den er jo billigere

>5. Hvor stor er den røde plade?

125x250 cm

>6. Hvor stor er det rum du har til rådighed?

>(her tænker jeg klart i moduler, frem for en "dum plade")

Fordelen ved denne løsning er at jeg ikke skal bruge tid på at stille noget op. Jeg vipper pladen ned og så kan jeg køre med det samme.

>7. Hvad har du af ønsker til dit anlæg?

Dette anlæg er mest til at komme igang med og når vi en dag flytter så......drømme er dejlige hehe

>8. Har du mulighed for at lave tog i flere etager, eller skal det være en "dum flad >plade" ?

Det skal desværrer være en "dum flad plade" pga rummets andre funktioner. Laughing out loud

>9. Har du mulighed for at lave den sfaste station længere og evt i 2 etager ?

Desværrer

__________________

Hilsen
Peter Østergård

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Oyster" skrev:
Det skal desværrer være en "dum flad plade" pga rummets andre funktioner.

Forstil dig at du laver 2 etager på den stor plade.

Fra den store station drejer du ind i en tunnel, og sporet kommer ud i den anden ende, for langsomt at kravle op til en station der ligger ovenpå tunellen.

En langstrakt spiral der ender ovenpå sig selv.

Jeg har forsøgt at lave en grovskitse (se vedhæftede). Du vil uanset hvad skulle komme til at ændre kørselsretning for at komme tilbage til din "store station", Her får du en banegård med omløbsspor og et lilel sidespor, hvor en godsmaskine kan hente/bringe vogne til.

Vil du lave en "frækkert" laver du et overhalningsspor inde under bjerget (kræver lidt præcisionsarbejde at standse rigtigt, men det er der råd for), så det tog der kører ind i tunellen "transformeres" til et andet når det kommer ud.

Stigningen vil ligge på omkring 3%, hvis du sørger for at øverste etage er bygget på en tynd plade. Men stigningen skal også begynde helt omme ved udkørslen fra tunellen.

Din "store station" skal du overveje at lave lidt om, så du kan lave omløb på stationen, når dit lille damplokomotiv kommer ned med vognene.

Klaus

sporplan oyster

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.