Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

Loko-depot

Hej, alle I glade medmennesker.

Jeg har fumlet lidt med tanken om at lave et depot/klargøringsområde til mine lokomotiver. Jeg har både damp og diesel-lokomotiver.

Jeg har vedhæftet en arbejdsskitse vi kan diskutere ud fra. Hvordan ser skitsen ud? Kommentarer? Forglemmelser fra min side? Ting der er uhensigtsmæssige?

Størrelsen af pladen står ikke til at ændre, ejheller formen.

depot

depot

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Depotområdet er ret stort. Der burde derfor være en drejeskive til damplokomotiverne.

Der mangler også både rense/smøregrav og vandkran til damperne.

Normalt serviceres damplokomotiver ved ankomst til depotet, hvor de køres over graven. Fyrkassen og røgkammeret renses for aske og smuld. Herefter tages der vand og kul inden maskinen stilles i hus eller på et opstillingsspor, hvis den skal bruges igen snart.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Voller" skrev:
Jeg har vedhæftet en arbejdsskitse vi kan diskutere ud fra. Hvordan ser skitsen ud? Kommentarer? Forglemmelser fra min side? Ting der er uhensigtsmæssige?Størrelsen af pladen står ikke til at ændre, ejheller formen.

Det hele ligger alt for tæt og du mangler en del ting.

Vil du lave remise til damplokomotiver, skal du have vandkran, sandinganlæg, kulgård, slakkegrav og gerne gangbro/stativ til udrensning af kedel. Hvor stor din kulgård skal være afhænger af din smag. Er det en større model er der også et spor (typisk "bag" kulgården), hvor der kan stilles vogne der kommer med kul.

Dieselremiser kræver tankanlæg, sandinsanlæg og ikke mindst selv remisen.

Jeg ville droppe opmarchsporene til vogne og udbytte pladsen til noget pænere o gmere realistisk sporføring.

Ellers skal du bare lave ene af stikspor og lave ren opbevaring.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Depotområdet er ret stort. Der burde derfor være en drejeskive til damplokomotiverne.

Jeg har faktisk en drejeskive, men jeg er lidt træt af at den fungerer ustabilt. Derfor et forsøg på at finde på noget andet med pladsen.

Tak for dine forslag.

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Vil du lave remise til damplokomotiver, skal du have vandkran, sandinganlæg, kulgård, slakkegrav og gerne gangbro/stativ til udrensning af kedel. Hvor stor din kulgård skal være afhænger af din smag. Er det en større model er der også et spor (typisk "bag" kulgården), hvor der kan stilles vogne der kommer med kul.Dieselremiser kræver tankanlæg, sandinsanlæg og ikke mindst selv remisen.
Ja, det bliver der jo nok ikke plads til, alt det...
"moppe" skrev:
Jeg ville droppe opmarchsporene til vogne og udbytte pladsen til noget pænere og mere realistisk sporføring.
Hvordan kunne sådan en mere realistisk sporføring se ud? Som det måske fremgår ved jeg ikke det helt store om lokodepoter, hvilket bl.a. er grunden til jeg spørger her.
"moppe" skrev:
Ellers skal du bare lave ene af stikspor og lave ren opbevaring.

Det er der jo ikke så meget sjov ved. Skal jeg simpelthen konstatere at pladsen er for trang til at lave noget depot?

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Voller" skrev:
Ja, det bliver der jo nok ikke plads til, alt det...
Det gør der vel....
"Voller" skrev:
Hvordan kunne sådan en mere realistisk sporføring se ud? Som det måske fremgår ved jeg ikke det helt store om lokodepoter, hvilket bl.a. er grunden til jeg spørger her.
Det mest realistiske på den plads du har er faktisk en drejeskive. De kan indeholde både damp og deilselloks i en rundremise. Hertil kommer så lidt til og frakørselsspor samt undesøgelsesgruber, slakkegrube, kulpåfyldning, vandpåfyldning, samt sandpåfyldning.
"Voller" skrev:
Det er der jo ikke så meget sjov ved. Skal jeg simpelthen konstatere at pladsen er for trang til at lave noget depot?

Nej, jeg tror faktisk at du lige kan få plads til det, hvis du bruger din drejeskive.....

Ellers må du i gang med at læse:

http://www.miba.de/spezial/spezial/69/index.htm

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Du kan måske også have glæde af Lokomotivets særskrift om Maskindepoter.

Det er forlængst udsolgt og svært at skaffe, så jeg har tilladt mig at scanne det ind.

Det ligger her:

http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lokomotivet/Maskindepoter.pdf [58 Mb]

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Det er forlængst udsolgt og svært at skaffe, så jeg har tilladt mig at scanne det ind.Det ligger her:http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lokomotivet/Maskindepoter.pdf [58 Mb]

Suuuug - tak

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Mange tak, god læsning, gode ideer og forslag.

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Det er et rigtigt godt hæfte med mange gode ideer. Især er det skægt at de har forsøgt at følge udviklingen af maskindepoterne op igennem tiden.

Dog synes jeg at et par af sporplanerne (10B og 11B er ret tænkte). Der er ikke mange ringremiser, hvor man har erstattet drejeskiven med sporskifter.

Den eneste ringremise uden drejeskive, jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Tølløse, og der har drejeskiven vist altid ligget for enden af perronen (er dog fjernet idag).

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Det er et rigtigt godt hæfte med mange gode ideer. Især er det skægt at de har forsøgt at følge udviklingen af maskindepoterne op igennem tiden.Dog synes jeg at et par af sporplanerne (10B og 11B er ret tænkte). Der er ikke mange ringremiser, hvor man har erstattet drejeskiven med sporskifter. Den eneste ringremise uden drejeskive, jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Tølløse, og der har drejeskiven vist altid ligget for enden af perronen (er dog fjernet idag).

I Horsens ligger der en stor, tidligere privatbaneremise, hvor der ligger et sporskifte, hvor drejeskiven tidligere lå. Her skal man så IND i remisen for at komme af den afvigende gren.

Bestemt en anderledes måde at benytte en rundremise på Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.