Her den anden dag kom jeg tilfældigvis til at kigge på et kort over Øresundsregionen, og bemærkede at afstanden mellem Helsingør og Helsingborg er markant kortere end København - Malmø.
Derfor kom jeg til at ænke på følgende: Hvorfor f..... byggede man forbindelsen ved København, og ikke som traditionelt ved Helsingør? Sidstnævnte løsning ville være kortere over/under vandet, og dermed sandsynligvis billigere.
Med risiko for at "jogge nogen over tæerne" gætter jeg på, at det skyldes Københavnernes sædvanlige hjælpeløshed. Med hjælpeløshed mener jeg, at praktisk taget alt det dyre infrastruktur i København (motorveje, metro, s-tog osv.) som KUN eller primært kommer Københavnerne tilgode er finansieret/drevet af staten.
Og man havde jo i mange år ønsket sig en hurtig forbindelse til lufthavnen, hvilket man ville få vha. en sydlig forbindelse til Sverige.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
lokalbanen
Indlæg: 162
Svensken ville kun være med til at betale hvis det var en forbindelse til lufthavnen...
Som modvægt til broen fik nordjyderne en masse motorvej, så kan dine "hjælpeløse" københavnere side timer i kø hver dag mens man kommer hurtigt rundt i nordjylland. Dyrt for danmark som samfund, men sådan er politik - man sørger for den egen man er valgt i.
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej Bo!
Lidt gal afmarcheret med at komme hurtigt rundt i Jylland. Masser af kø ved passage af limfjordstunnellen hver morgen og aften. På samme måde ved Vejle fjord og langt op mod Aarhus. Sikkert også andre steder med problemer.
I København tror man at motrvejene i jylland er gabende tomme. Det er de bestemt ikke.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Bjarke Hvass
Indlæg: 21
Om de nævnte tal så passer eller gælder i dag ved jeg ikke.
Occam
Indlæg: 583
En forbindelse over Øresund omkring Helsingør er bestemt ikke problemfri. For det første er undergrunden midt i Sundet ganske kompliceret, da der løber en form for "sprække" et stykke ude. Det er ikke ligefrem californiske "faults" der er tale om, men alligevel nok til at besværligøre en sænketunnel. En boret tunnel skulle løbe meget dybt, da man skal langt ned inden undergrunden bliver fast nok, og det betyder at man skal begynde tunnellen langt sydpå for at få stigninger, der kan klares af store godstog.
Desuden ville det sandsynligvis have været nødvendigt at udbygge Kystbanen med flere spor, da den allerede kører tæt på sin kapacitetsgrænse. Da der er tæt bebygget omkring banen, er det absolut ikke problemløst, i forhold til at bygge spor på Amager.
Endelig er der jo en god ræson i, at forbinde regionens to største byer, København og Malmø, direkte, da det giver en lang række muligheder for økonomisk integration til fordel for hele landet. Integrationen er ved at blive meget tydelig nu, med rigtig mange svenskere, der arbejder i København til højere lønninger end de ville få Sverige, mens danskere er flyttet til Skåne til billigere boligt...ganske snedigt
Med venlig hilsen
- Occam
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, man forbandt de 2 metropoler København og Malmø. En meget stor del af trafikken gør mellem de 2 byer.
At føre det ove H-H ville være noget af en omvej.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At køre forbi Hjørring på motorvej er dejligt. Det er snart det eneste sted man kan få lov til at køre 130 km/t uden at andre "idioter" (medbillister) ligger i vejen.
At den så var overflødig er noget helt andet. En motorvej op midt gennem Vendsyssel havde været rigeligt.
Århus - Herningmotorvejen bliver ikke ordentligt trafikeret, før man bliver færdige med turen omkring Silkeborg. Vejle - Herning lider af det samme - og så skal den absolut slutte til E45 nord for Vejle og dermed ikke afhjæpe roblemerne over fjorden.
Altså ud over de 2 nordjyske der skulel ahve været 1, har jeg svært ved at finde "overflødige" motorvejsstrækninger i DK.
Klaus (50.000 km årligt rundt i landet - altså i firmabilen)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Ja enigKlaus med i, at det nordlyske motorvejs "V" burde have været et "T". Det havde været langt mere fornuftigt - og så havde man helt gratis fået motorvej mellem Frederikshavn og Hjørring. Og bygget mindre motorvej.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
mr-data
Indlæg: 805
At en stor del af trafikken går mellem de to byer er da vist noget der er sket efter at broen blev bygget.
Hidtil har næsten alle (færge)forbindelser gået mellem Helsingør og Helsingborg, eller som ved Scandlink Kbh. - Helsingborg.
En vis del af trafikken har både før og efter broen været gods og internationale tog (af forskellig art), og for disse må den nuværende forbindelse da være en omvej, set i forhold til turen over H-H og kystbanen.
Iøvrigt vil jeg da godt indrømme en ting, at hvis man havde lavet en H-H forindelse, ville der sikkert have været endnu større kapacitets-problemer gennem "røret" end der er nu, og godsringen ville sikkert også være stødt på disse problemer (mener at have læst at godstrafikken mellem Sverige og kontinentet er steget kraftigt efter broen åbnede, og at godsringen mere eller mindre var udnyttet til "bristepunktet").
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Af den simple årsag, at det ville give enhver bil mellem Malmö og København en omvej på lidt over 100 km, og det er på ingen måde videre attraktivt - hverken økonomisk, tidsmæssigt eller miljømæssigt.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Det var nu vist nok i forbindelse med Storebæltsbroen, var det ikke?
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Nu skal man passe på med citatfusk: Tallene ser naturligvis meget sigende ud, men der er eet tal, der glimrer ved sit fravær: Trafikken mellem Ringsted og Korsør er faktisk kun på 5.500 biler dagligt - eller væsentligt mindre end de "sølle" biler omkring Hjørring.
Efter nogle gange at have prøvet at køre direkte fra Hjørring til Storkøbenhavn, kan jeg bekræfte tendensen - der er flere biler på motorvejen ved Hjørring end på strækningen mellem Korsør og Ringsted.
Men det nævner Konservativ Ungdom naturligvis ikke, for det passer ikke i deres kram.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Der er ikke plads til flere tog på Kystbanen - og det vil være meget bekosteligt at udbygge den. Og så er Malmö faktisk en særdeles stor station hvad angår gods.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Det er godtnok nogle år siden, men jeg mener at kunne huske, at svenskerne var langt stærkere fortalere for KBH-Malmø idet de var bange for, at en stor del af trafikken nordfra ville gå via Helsingør og at det sydlige Sverige derved ville blive nærmest hægtet af, hvis det blev en Helsingør-Helsingborg forbindelse...
Og må jeg så ikke som inkarneret nordsjællænder - og nu kjøwenhavner - returnere argumentet om at betale selv til vore jyske landsmænd. De kommunale udligningskroner, som vi sender vestpå, har holdt skatteprocenten godt oppe herovre... - og har sikkert betalt for mangen en svømmehal med tilhørende anlæg.
Kresten
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Kresten.
Øh - den slags argumenter forstår jeg altså ikke: Jeg har selv boet i Nordsjælland i 15 år, men den slags er jo ikke nok til at blive indfødt, så jeg føler mig stadig som Århusianer i eksil.
De første 10 år boede jeg i Rungsted, der er en del af Hørsholm kommune, som også i mange år var kendt for landets laveste skatteprocent: Det forhindrede naturligvis ikke, at man brokkede sig over udligningsprocenten som du også gør.
Men hvor fair var det? Hørsholm kommune var rig, meget rig, og på papiret var det fordi, der var så mange rige indbyggere, der spyttede godt i kassen. Det var der naturligvis, for de rige borgere flokkedes om Hørsholm på grund af den lave skatteprocent.
Men som enhver, der virkeligt har set på tingene, ved, batter det i virkeligheden ikke så meget med de rige borgere: De giver lidt ekstra i skattekassen, men i virkeligheden flytter det ikke så meget.
Nej, Hørsholm kommune var rig, fordi den havde en meget speciel borger: Simon Spies. Han betalte en formue i skat hvert år, som gik direkte i kommunekassen. Og hvorfor gjorde den det? Fordi Spies havde valgt en meget eksotisk selskabsform, Spies Rejser var et personligt selskab i stedet for et A/S. Som reglerne er - og var - tilfalder det meste af den personlige skat kommunerne, mens staten tager sig af selskabsskatten for - ja, netop - selskaber.
Og næsten alle virksomheder i Danmark er selskaber, hvor skatten tilflyder staten: Spies Rejser er nok den eneste nævneværdige undtagelse i de sidste 100 år. Men hans sære måde at organisere sin virksomhed på betød, at Hørsholm kommune i årtier flød i guld og manna.
Bl.a. derfor har man opfundet udligningsordninger - Spies havde jo ikke specielt megen aktivitet i Hørsholm kommune, han havde blot valgt at bo der. Og hvorfor skulle alle indtægterne så tilfalde netop denne kommune, mens udgifterne blev spredt over de øvrige kommuner?
Som lokal borger kan jeg så konstatere, at Hørsholm nu er i dyb, økonomisk krise - man er faktisk aldrig kommet over Simon Spies' død. For da han døde, forsvandt skatteindtægterne med et, og det havde man ikke "forudset".
Så, jo, udligningsordninger er nødvendige, med mindre vi vil ændre samfundet radikalt: I så fald skulle sjællændere nok betale ekstra vejafgift, når de pludseligt besluttede sig til at ville på ferie i Skagen pr. bil, eller valgte at køre til Tyskland via Storebælt. Hvorfor skal vi sk... sjællændere slide unødigt på jydernes i forvejen unødvendige veje? Om sommeren går trafikken mod vest, mens den går hjem mod øst igen, når sommeren går på hæld. Hvorfor skal jyderne betale for sjællændernes ferietrafik?
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Nånå... det var såmænd ikke for at starte en politisk diskussion. Det var for at give igen på argumentet om, at sjællændere ikke kan betale for vores egne vejanlæg, mens de stakkels jyder åbenbart føler sig flået....
I den forbindelse var det vel passende at gøre opmærksom på, at der så sandelig ryger masser af penge vestpå fra hovedstadsområdet.
Kresten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kan jo så oplyse, at der var forskellige sejlruter mellem København og Malmø før broen; to forskellige flyvebådsforbindelser fra Havnegade og så Dragør Limhamn til biltrafik. Der var vist også en forbindelse fra Frihavnen til Göteborg?
Alt det blev overflødigt af broen.
Før broen brugte jeg flyvebådende, når jeg skulle til Malmö eller Lund, så jeg ser rigtig god fornuft i, at forbindelsen er hvor den er.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
5.500 biler mellem Ringsted og Korsør dagligt - det holder bare ikke vand. Hvor har du det tal fra?
Hvor mange biler krydser dagligt Storebæltsbroen? Det er nogen flere en 5.500 (i januar var tallet godt 26.000 og der har været stigende siden) og de skal altså have en transport et eller andet sted hen også på den sjællandske side.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Martin.
Fra en avisartikel for et par år siden - jeg undrede mig også, men journalisten havde ikke fundet nogen, der ville modsige tallene.
Men skidt med, om det måske er noget større - det afviger ihvertfald ikke dramatisk fra den såkaldte "øde" motorvej i Nordjylland, og det er jo egentligt det, der er pointen.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Ifølge Vejdirektoratets statistikker her: http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=195158
hvor man opgør noget så indviklet som "Årsdøgntrafik 2007 i 1000 køretøjer pr. døgn", holder tallene fra Hjørring så nogenlunde vand: 6-10.
Tilsvarende tal fra Korsør-Ringsted er 30-40, rundt om Kbh. er det 50-70, ved Limfjordstunnellen og ved Vejle omkring 60 og den anden misforståede nordjyske motorvej til Frederikshavn (hvor det som sjællænder er en sand oplevelse at køre
) ligger på 10-20.
Det burde vel, hvis jeg forstår tallene rigtigt, i nogen grad modsige journalistens oplysninger.
Men hvor ville det dog være fantastisk, hvis nogen "gad" investere i fornuftig togdrift her i landet. Sikke mange dejlige togture vi kunne få - slappe af i fred og ro med kaffe og avis i stedet for at side forkrampede på motorvejen og slås mod hinanden - og specielt lastbilerne, hvis antal forhåbentlig kunne kraftigt reduceres, hvis nogen også gad at bruge tog til gods...
Nå - det var vist næsten "politisk" igen... :?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det vil sige at Vejle er lige så hårdt belastet som de store 3 sporede motorveje omkring Kbh?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
ja - og limfjordtunellen.........
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, og derfor er vejdirektoratet også igang med at planlægge udvidelsen over Vejlefjordbroen og til Fredericia, så politikerne kan få nogle vejprojekter at vælge imellem om føje tid.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Kresten
Indlæg: 1.044
Nemlig - og Aalborg ligesådan. Men i 2007, hvor tallene er fra, havde vi ikke 3-sporede motorveje omkring kbh - og det får vi ikke før 2011/12, fordi vores dygtige politikere brugte meget lang tid til at diskutere linieføringen af Fr.sunds motorvejen. Og at tilslutte denne til motorringvejen tager altså 4 år her i Kongeriget, hvorfor motorringvejen er blokeret til 2 spor indtil da.
Hørte en interessant radio-udsendelse fra Kina. Der havde de bygget 25.000 km motorvej på 5 år. Lidt længere tid end det tager danske entreprenører at sammenslutte to motorveje mellem Herlev og Glostrup (sic!) :roll:
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du mener vel udføre udevidelsen over fjorden?
Der bygges pt om til 3 spor i hver retning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nope. Vejdirektoratet planlægger en udvidelse af selve broen og motorvejen. Den udvidelse de foretager i øjeblikket er en midlertidig udvidelse, som bla. fjerner nødspor på broen og indsnævrer kørebanerne, så der er plads til tre baner i hver retning, hvilket er uholdbart i længden.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
apropos byggehastighed ,tyskerne havde ved udgangen af 1943 fået omsporet 45000 km jernbanespor i rusland (fra 1524 mm til 1435 mm) dertil kommer utallige broer og drejeskiver som måtte bygges om eller repareres.kilde bahn extra nr 5 s.83 mvh lars.
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc