Du kan hente brugsforvirringen på esu hjemme side. Jeg kender ikke lige den , men spænding fra skinnerne og den er sikkert også galvanisk adskildt så du kan køre de digitale signaler ind med ECOS og så spænding fra en ekstern strømforsyning.
__________________
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele. ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Din SwitchPilot Servo (og de øvrige i denne familie) kan tilsluttes på 2 forskellige måder:
1. Strøm og digitalsignal fra sporet/kablet til sporet.
2. Digitalsignal fra sporet og separat strøm til dekoderen.
Indgang for strøm og digitalsignal sidder i øverste højre hjørne (samme langside som logo, blot i den anden side). Her sidder der en terminal med 4 tilslutninger. Disse er, fra venstre mod højre:
"Trk. A"
"Trk. B"
Disse tjener til at få digitalsignalet fra sporet.
"PW.A"
"PW.B"
Disse tjener til at få strøm til dekoderen.
Ved forsyning af BÅDE strøm og digitalsignal fra sporet, kobles disse parvis (dvs. henholds vis "PW.A" og "TRK.A" kobles til samme ledning, tilsvarende for "B"-indgangene.
Ved separat forsyning, kobles ledning fra sporet til "TRK"-indgangene, og strøm fra separat strømforsyning til "PW".
Bruges der separat strøm-forsyning, må denne maksimalt levere 18 volt AC (vekselstrøm) eller 24 volt DC (jævnstrøm").
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Din SwitchPilot Servo (og de øvrige i denne familie) kan tilsluttes på 2 forskellige måder:1. Strøm og digitalsignal fra sporet/kablet til sporet. 2. Digitalsignal fra sporet og separat strøm til dekoderen.Indgang for strøm og digitalsignal sidder i øverste højre hjørne (samme langside som logo, blot i den anden side). Her sidder der en terminal med 4 tilslutninger. Disse er, fra venstre mod højre:"Trk. A" "Trk. B"Disse tjener til at få digitalsignalet fra sporet."PW.A""PW.B"Disse tjener til at få strøm til dekoderen.Ved forsyning af BÅDE strøm og digitalsignal fra sporet, kobles disse parvis (dvs. henholds vis "PW.A" og "TRK.A" kobles til samme ledning, tilsvarende for "B"-indgangene.dvs. TRKA og PWA til samme side af sporet og TRKB og PWB til modsatte side ?Ved separat forsyning, kobles ledning fra sporet til "TRK"-indgangene, og strøm fra separat strømforsyning til "PW".Bruges der separat strøm-forsyning, må denne maksimalt levere 18 volt AC (vekselstrøm) eller 24 volt DC (jævnstrøm").
På side 22, kapitel 13.1 er beskrevet hvordan du tilføjer en du "acessory".
Du skal vælge "DCC" som protokol, et navn (frit valg) og et "number". Dette "number bliver omsat til en DCC adresse, men fat mod, bare du giver dine dekodere flrskellige numre går det nok.
Derefter skal du ha sat sporskifterne op på et "turnout control panel" velsagtens en slags sporskiftetavle. Her skal du bruge det "number" du brugte før.
Når det langt om længe er sat op er du klar til at skifte spor. Nu sker det magiske: vi skal få switch pilot til at benytte den rigtigt adresse. Det gøres ved at du trykker på den lille knap på switchpilot så dioden blinker og derefter skifter du sporskiftet på ecos'en. Nu ved switchpilot hvilken dcc adresse den skal lytte på.
__________________
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
dvs. TRKA og PWA til samme side af sporet og TRKB og PWB til modsatte side ?
Ja.
ok!Ved du noget om hvordan man fanger den inde i Ecos 2'eren?har forsøgt men forgæves.
Jeps.Du har naturligvis manualen http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/00810-08526_ECoS_2_Handbuch_ESUKG_EN_User_manual_Edition_I_February_2010_eBook_01.pdfPå side 22, kapitel 13.1 er beskrevet hvordan du tilføjer en du "acessory".Du skal vælge "DCC" som protokol, et navn (frit valg) og et "number". Dette "number bliver omsat til en DCC adresse, men fat mod, bare du giver dine dekodere flrskellige numre går det nok.Derefter skal du ha sat sporskifterne op på et "turnout control panel" velsagtens en slags sporskiftetavle. Her skal du bruge det "number" du brugte før.Når det langt om længe er sat op er du klar til at skifte spor. Nu sker det magiske: vi skal få switch pilot til at benytte den rigtigt adresse. Det gøres ved at du trykker på den lille knap på switchpilot så dioden blinker og derefter skifter du sporskiftet på ecos'en. Nu ved switchpilot hvilken dcc adresse den skal lytte på.
Tak frede..
Det virker søreme.
NU slkal jeg bare have fundet ud af hvordan man monterer servoen i forbindelse med sporskiftet.
dvs. TRKA og PWA til samme side af sporet og TRKB og PWB til modsatte side ?
Ja.
ok!Ved du noget om hvordan man fanger den inde i Ecos 2'eren?har forsøgt men forgæves.
Jeps.Du har naturligvis manualen http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/00810-08526_ECoS_2_Handbuch_ESUKG_EN_User_manual_Edition_I_February_2010_eBook_01.pdfPå side 22, kapitel 13.1 er beskrevet hvordan du tilføjer en du "acessory".Du skal vælge "DCC" som protokol, et navn (frit valg) og et "number". Dette "number bliver omsat til en DCC adresse, men fat mod, bare du giver dine dekodere flrskellige numre går det nok.Derefter skal du ha sat sporskifterne op på et "turnout control panel" velsagtens en slags sporskiftetavle. Her skal du bruge det "number" du brugte før.Når det langt om længe er sat op er du klar til at skifte spor. Nu sker det magiske: vi skal få switch pilot til at benytte den rigtigt adresse. Det gøres ved at du trykker på den lille knap på switchpilot så dioden blinker og derefter skifter du sporskiftet på ecos'en. Nu ved switchpilot hvilken dcc adresse den skal lytte på.
Tak frede..Det virker søreme.NU slkal jeg bare have fundet ud af hvordan man monterer servoen i forbindelse med sporskiftet.
Hvilket volder mig problemer - med at få sat de små stålpinde fast i servoarmen på motoren...synes de er overdimensioneret de skruer der følger med.
Hvis du kigger lidt på sider for r/c fly og blier findes der et hav af små dippedutter til at sætte ting fast på servoer - det kan være nogle af disse kan hjælpe.
Ellers bør det være muligt med lim eller skruer og måske lidt lodning at få det hele til at sidde sammen. Pianotråd er vejen frem da det bevarer formen og samtidig fjedre.
__________________
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Hvilken servo er det du bruger?Hvis du kigger lidt på sider for r/c fly og blier findes der et hav af små dippedutter til at sætte ting fast på servoer - det kan være nogle af disse kan hjælpe.Ellers bør det være muligt med lim eller skruer og måske lidt lodning at få det hele til at sidde sammen. Pianotråd er vejen frem da det bevarer formen og samtidig fjedre.
Hej Frede,
alle de der fordlag siger mig ikke rigtig noget...
men jeg kan oplyse det er en ESU servomotor 51804
den knager og brumer - også når den er færdig med at dreje.
Læs afsnit 10.4 på side 22 og 23:http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/04708-07029_SwitchPilot_51800_51801_51802_ESUKG_EN_Betriebsanleitung_Auflage_III_eBook_01.pdfKlaus
men jeg kan oplyse det er en ESU servomotor 51804den knager og brumer - også når den er færdig med at dreje.
Ifølge ESU's supportforum er der en fejl i de først udkomne servoer af den nye type (51804), som gør at den ikke vil stå stille i positionerne, og de arbejder vist på højtryk at korrigere fejlen. Jeg ved ikke hvad det ender med, men følg evt. med på ESU's supportforum. Jeg er dog ikke god til tysk og har ikke fulgt servofejlen på deres forum særligt intensivt, så jeg vil ikke garantere at jeg kan have misforstået noget eller at fejlen er blevet udbedret.
HejNu har jeg gjort nøjagtig som der stod i manualen, men den står stadig og brummer. Og det er ligegyldigt om det er Position A eller B.Ret irriterende...
Har den en fast udgangsposition eller er det helt lige meget?
mærkeligt at den stor og kæmper selvom jeg hár defineret punkt A og B og indstillet hastigheden.
Har den en fast udgangsposition eller er det helt lige meget?mærkeligt at den stor og kæmper selvom jeg hár defineret punkt A og B og indstillet hastigheden.
Prøv lige at lad en ligge på bordet. Brummer den så også?
Har den en fast udgangsposition eller er det helt lige meget?mærkeligt at den stor og kæmper selvom jeg hár defineret punkt A og B og indstillet hastigheden.
Prøv lige at lad en ligge på bordet. Brummer den så også?Ja = retur til ESU.Klaus
Hej Klaus.
jeg har testet den UDEN servoarmen og hvor den ligger på bordet. På den måde fungurer den efter hensigten!
Men lige så snart jeg skruer armen på med den medfølgende "PLØK" så begynder den at brumme.
Kan heller ikke forstå hvordan den skrue skal være SÅ stor, jeg er næsten ved at dreje al kærv af når jeg skruer armen ned i motorakslen. Og der er ingen mindre skrue med der giver bedre mening.
Dette er hvad ESU selv skriver om problemerne med deres nye servoer.
Sakset fra ESU's forum, i denne tråd Jeg mener man skal være medlem af deres forum for at kunne komme derind.
Hallo Forenteilnehmer,endlich haben wir das Problem mit den Servos 51804 so weit analysiert, dass wir hier einige Antworten geben können.51804 und 51805 sind sog. "Digitalservos". Dies bedeutet, dass ein integrierter Microprozessor den Impuls auswertet und den Motor steuert. Dadurch gibt es kein "Zuckeln" beim Einschalten der Servos bzw. der Servodecoder. Zudem regelt ein derartiges Servo wesentlich besser und präziser nach und vergleicht soll- und Istzustand wesentlich öfter.Dies ist leider auch die Ursache für das Problem dass diese Servos kaum bzw. sehr oft gar nicht "zur Ruhe" kommen und beim Erreichen der Endstellung "brummen". Während beim RC-Modellbau dies kein Thema ist, ist es natürlich nicht akzeptabel auf der Modellbahnanlage.Unsere Servos 51804 und 51805 sind eigentlich vom Hersteller darauf getrimmt, dass dieses Brummen nicht auftritt. Aufgrund von Tolereranzproblemen bei der Herstellung tritt es leider dennoch gehäuft auf. Die Vorserienmuster zeigten dieses Verhalten nicht, wir wurden selbst überrascht.Die Lösung für das Problem ist, die Software der Servos erneut zu ändern und dafür zu sorgen, dass die mechanischen Toleranzen nicht ins Gewicht fallen. Diese Änderungen wurden jetzt durchgeführt und einige Beta-Tester haben die Servos zum Test erhalten. Sobald diese "Grünes Licht" geben, werden wir entsprechende Servos produzieren lassen, welche dann die Vorteile der Digitalservos (kein Zuckeln, keine Störungen bei langen Leitungslängen, geringerer Stromverbrauch, kein "Zuckeln" bei Belastung der Versorgungsspannung) auch "brummfrei" anbieten werden.Leider wird es noch mindestens 8 Wochen dauern, bis wir entsprechende Servos auf Lager haben werden.Senden Sie - sofern betroffen - die Servos 51804, 51805 direkt zu ESU ein. Wir werden diese selbstverständlich gegen korrekte Servos eintauschen, sobald am Lager verfügbar.Wir bedauern diesen Vorfall sehr und entschuldigen uns für alle Probleme. Für Rückfragen bitte direkt im Anschluss an diesen Thread posten.
Dette er hvad ESU selv skriver om problemerne med deres nye servoer.Sakset fra ESU's forum, i denne tråd Jeg mener man skal være medlem af deres forum for at kunne komme derind.Hallo Forenteilnehmer,endlich haben wir das Problem mit den Servos 51804 so weit analysiert, dass wir hier einige Antworten geben können.51804 und 51805 sind sog. "Digitalservos". Dies bedeutet, dass ein integrierter Microprozessor den Impuls auswertet und den Motor steuert. Dadurch gibt es kein "Zuckeln" beim Einschalten der Servos bzw. der Servodecoder. Zudem regelt ein derartiges Servo wesentlich besser und präziser nach und vergleicht soll- und Istzustand wesentlich öfter.Dies ist leider auch die Ursache für das Problem dass diese Servos kaum bzw. sehr oft gar nicht "zur Ruhe" kommen und beim Erreichen der Endstellung "brummen". Während beim RC-Modellbau dies kein Thema ist, ist es natürlich nicht akzeptabel auf der Modellbahnanlage.Unsere Servos 51804 und 51805 sind eigentlich vom Hersteller darauf getrimmt, dass dieses Brummen nicht auftritt. Aufgrund von Tolereranzproblemen bei der Herstellung tritt es leider dennoch gehäuft auf. Die Vorserienmuster zeigten dieses Verhalten nicht, wir wurden selbst überrascht.Die Lösung für das Problem ist, die Software der Servos erneut zu ändern und dafür zu sorgen, dass die mechanischen Toleranzen nicht ins Gewicht fallen. Diese Änderungen wurden jetzt durchgeführt und einige Beta-Tester haben die Servos zum Test erhalten. Sobald diese "Grünes Licht" geben, werden wir entsprechende Servos produzieren lassen, welche dann die Vorteile der Digitalservos (kein Zuckeln, keine Störungen bei langen Leitungslängen, geringerer Stromverbrauch, kein "Zuckeln" bei Belastung der Versorgungsspannung) auch "brummfrei" anbieten werden.Leider wird es noch mindestens 8 Wochen dauern, bis wir entsprechende Servos auf Lager haben werden.Senden Sie - sofern betroffen - die Servos 51804, 51805 direkt zu ESU ein. Wir werden diese selbstverständlich gegen korrekte Servos eintauschen, sobald am Lager verfügbar.Wir bedauern diesen Vorfall sehr und entschuldigen uns für alle Probleme. Für Rückfragen bitte direkt im Anschluss an diesen Thread posten.
Ja mig bekendt vil alle servoer vel virke? Der kan være noget med at der er forskel på rækkefølgen af benene på nogle enkelte eksotiske mærker, men generelt følger alle samme standard som futaba og JR. Hvid = signal, Rød = plus, Sort = minus.
__________________
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Ja mig bekendt vil alle servoer vel virke? Der kan være noget med at der er forskel på rækkefølgen af benene på nogle enkelte eksotiske mærker, men generelt følger alle samme standard som futaba og JR. Hvid = signal, Rød = plus, Sort = minus.
Futaba er nævnt i Esu manualen til switchpilot'en.
Men mærkeligt, de virker fint uden at skrue armen fast.
Ja mig bekendt vil alle servoer vel virke? Der kan være noget med at der er forskel på rækkefølgen af benene på nogle enkelte eksotiske mærker, men generelt følger alle samme standard som futaba og JR. Hvid = signal, Rød = plus, Sort = minus.
Futaba er nævnt i Esu manualen til switchpilot'en.Men mærkeligt, de virker fint uden at skrue armen fast.
Så knurrer de ikke? Mit gæt er at armen møder modstand inden den har nået yderstillingen og derfor står og trækker strøm. Hvor meget kraft skal der til for at holde dit sporskifte i den rette position?
__________________
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Ja mig bekendt vil alle servoer vel virke? Der kan være noget med at der er forskel på rækkefølgen af benene på nogle enkelte eksotiske mærker, men generelt følger alle samme standard som futaba og JR. Hvid = signal, Rød = plus, Sort = minus.
Futaba er nævnt i Esu manualen til switchpilot'en.Men mærkeligt, de virker fint uden at skrue armen fast.
Så knurrer de ikke? Mit gæt er at armen møder modstand inden den har nået yderstillingen og derfor står og trækker strøm. Hvor meget kraft skal der til for at holde dit sporskifte i den rette position?
nej så knurrer de ikke.
muligt at amen møder unødvendig modstand mellem A og B. det vil jeg tjekke i aften.
Hvis servoen ikke kan nå helt ud i yderstilling vil den stå og knurre.
Det du kan gøre er at justere "endepunkterne" så de passer med det udslag der skal til for at stille sporskiftet. Jeg har selv derudover en del "slør" og fjedervirkning i den måde det hele er sat sammen på (pianotråd).
__________________
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Ja ok,Hvis servoen ikke kan nå helt ud i yderstilling vil den stå og knurre.Det du kan gøre er at justere "endepunkterne" så de passer med det udslag der skal til for at stille sporskiftet. Jeg har selv derudover en del "slør" og fjedervirkning i den måde det hele er sat sammen på (pianotråd).
jamen er det ikke det man gør når man programmerer "vandringen" mellem A og B?
I denne tråd på ESU's support forum skriver ESU nu; "you could send them to your dealer or directly to ESU germany. We offer this service for all people living in the European Union.However, the new 51804 will not be available before July. Sorry about that. " Altså at man skal sende sine servoer tilbage til sin forhandler eller direkte til ESU, og at de nye udgaver af 51804 vil være tilgænglig i Juli. Hvis jeg var dig Thrane, ville jeg returnere dem og evt. vente på de nye, eller købe nogle helt andre servoer.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej.
Du kan hente brugsforvirringen på esu hjemme side. Jeg kender ikke lige den , men spænding fra skinnerne og den er sikkert også galvanisk adskildt så du kan køre de digitale signaler ind med ECOS og så spænding fra en ekstern strømforsyning.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
mr-data
Indlæg: 805
Din SwitchPilot Servo (og de øvrige i denne familie) kan tilsluttes på 2 forskellige måder:
1. Strøm og digitalsignal fra sporet/kablet til sporet.
2. Digitalsignal fra sporet og separat strøm til dekoderen.
Indgang for strøm og digitalsignal sidder i øverste højre hjørne (samme langside som logo, blot i den anden side). Her sidder der en terminal med 4 tilslutninger. Disse er, fra venstre mod højre:
"Trk. A"
"Trk. B"
Disse tjener til at få digitalsignalet fra sporet.
"PW.A"
"PW.B"
Disse tjener til at få strøm til dekoderen.
Ved forsyning af BÅDE strøm og digitalsignal fra sporet, kobles disse parvis (dvs. henholds vis "PW.A" og "TRK.A" kobles til samme ledning, tilsvarende for "B"-indgangene.
Ved separat forsyning, kobles ledning fra sporet til "TRK"-indgangene, og strøm fra separat strømforsyning til "PW".
Bruges der separat strøm-forsyning, må denne maksimalt levere 18 volt AC (vekselstrøm) eller 24 volt DC (jævnstrøm").
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Thrane
Indlæg: 995
Thrane
Indlæg: 995
dvs. TRKA og PWA til samme side af sporet og TRKB og PWB til modsatte side ?
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
ok!
Ved du noget om hvordan man fanger den inde i Ecos 2'eren?
har forsøgt men forgæves.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeps.
Du har naturligvis manualen http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/00810-08526_ECoS_2_Handbuch_ESUKG_EN_User_manual_Edition_I_February_2010_eBook_01.pdf
På side 22, kapitel 13.1 er beskrevet hvordan du tilføjer en du "acessory".
Du skal vælge "DCC" som protokol, et navn (frit valg) og et "number". Dette "number bliver omsat til en DCC adresse, men fat mod, bare du giver dine dekodere flrskellige numre går det nok.
Derefter skal du ha sat sporskifterne op på et "turnout control panel" velsagtens en slags sporskiftetavle. Her skal du bruge det "number" du brugte før.
Når det langt om længe er sat op er du klar til at skifte spor. Nu sker det magiske: vi skal få switch pilot til at benytte den rigtigt adresse. Det gøres ved at du trykker på den lille knap på switchpilot så dioden blinker og derefter skifter du sporskiftet på ecos'en. Nu ved switchpilot hvilken dcc adresse den skal lytte på.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
Tak frede..
Det virker søreme.
NU slkal jeg bare have fundet ud af hvordan man monterer servoen i forbindelse med sporskiftet.
Thrane
Indlæg: 995
Hvilket volder mig problemer - med at få sat de små stålpinde fast i servoarmen på motoren...synes de er overdimensioneret de skruer der følger med.
ps. de er blevet bukket i enden.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hvilken servo er det du bruger?
Hvis du kigger lidt på sider for r/c fly og blier findes der et hav af små dippedutter til at sætte ting fast på servoer - det kan være nogle af disse kan hjælpe.
Ellers bør det være muligt med lim eller skruer og måske lidt lodning at få det hele til at sidde sammen. Pianotråd er vejen frem da det bevarer formen og samtidig fjedre.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
Hej Frede,
alle de der fordlag siger mig ikke rigtig noget...
men jeg kan oplyse det er en ESU servomotor 51804
den knager og brumer - også når den er færdig med at dreje.
jeg kører med Rocoline http://www.roco.co.at/index.php?id=151&Anfangsposition=18&artikelnummer=...
Der er et hul i midten der hvor man kan skiftet sporet, går ud fra at det er dér pinden skal sidde.
Men hvad er så de to arme der går udover skinnen til så?
(til venstre på skinnen jeg linker til ud for hullet i midten hvor pinden umiddelbart skal sidde.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Befæstigelse af rocos eget drev?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
hej Klaus. nej det har jeg vist ikke. Hvordan går man det?
jeg mener ikke det er til Rocos egne drev. Til det er der nogle skruer langs skinnen som du kan se på billeder.
Umiddelbart kan jeg vel klippe skære dem af for syns skyld. De har vist igen betydning når man bruger midterhullet.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Har du overhovedet læst brugsanvisningen til servodekoderen?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
ja jeg synes ikke det står i
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Læs afsnit 10.4 på side 22 og 23:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/04708-07029_SwitchPilot_51800_...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
TAK!
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ifølge ESU's supportforum er der en fejl i de først udkomne servoer af den nye type (51804), som gør at den ikke vil stå stille i positionerne, og de arbejder vist på højtryk at korrigere fejlen. Jeg ved ikke hvad det ender med, men følg evt. med på ESU's supportforum. Jeg er dog ikke god til tysk og har ikke fulgt servofejlen på deres forum særligt intensivt, så jeg vil ikke garantere at jeg kan have misforstået noget eller at fejlen er blevet udbedret.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Nu har jeg gjort nøjagtig som der stod i manualen, men den står stadig og brummer. Og det er ligegyldigt om det er Position A eller B.
Ret irriterende...
Thrane
Indlæg: 995
Har den en fast udgangsposition eller er det helt lige meget?
mærkeligt at den stor og kæmper selvom jeg hár defineret punkt A og B og indstillet hastigheden.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv lige at lad en ligge på bordet. Brummer den så også?
Ja = retur til ESU.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus.
jeg har testet den UDEN servoarmen og hvor den ligger på bordet. På den måde fungurer den efter hensigten!
Men lige så snart jeg skruer armen på med den medfølgende "PLØK" så begynder den at brumme.
Kan heller ikke forstå hvordan den skrue skal være SÅ stor, jeg er næsten ved at dreje al kærv af når jeg skruer armen ned i motorakslen. Og der er ingen mindre skrue med der giver bedre mening.
hm..
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dette er hvad ESU selv skriver om problemerne med deres nye servoer.
Sakset fra ESU's forum, i denne tråd Jeg mener man skal være medlem af deres forum for at kunne komme derind.
Hallo Forenteilnehmer,endlich haben wir das Problem mit den Servos 51804 so weit analysiert, dass wir hier einige Antworten geben können.51804 und 51805 sind sog. "Digitalservos". Dies bedeutet, dass ein integrierter Microprozessor den Impuls auswertet und den Motor steuert. Dadurch gibt es kein "Zuckeln" beim Einschalten der Servos bzw. der Servodecoder. Zudem regelt ein derartiges Servo wesentlich besser und präziser nach und vergleicht soll- und Istzustand wesentlich öfter.Dies ist leider auch die Ursache für das Problem dass diese Servos kaum bzw. sehr oft gar nicht "zur Ruhe" kommen und beim Erreichen der Endstellung "brummen". Während beim RC-Modellbau dies kein Thema ist, ist es natürlich nicht akzeptabel auf der Modellbahnanlage.Unsere Servos 51804 und 51805 sind eigentlich vom Hersteller darauf getrimmt, dass dieses Brummen nicht auftritt. Aufgrund von Tolereranzproblemen bei der Herstellung tritt es leider dennoch gehäuft auf. Die Vorserienmuster zeigten dieses Verhalten nicht, wir wurden selbst überrascht.Die Lösung für das Problem ist, die Software der Servos erneut zu ändern und dafür zu sorgen, dass die mechanischen Toleranzen nicht ins Gewicht fallen. Diese Änderungen wurden jetzt durchgeführt und einige Beta-Tester haben die Servos zum Test erhalten. Sobald diese "Grünes Licht" geben, werden wir entsprechende Servos produzieren lassen, welche dann die Vorteile der Digitalservos (kein Zuckeln, keine Störungen bei langen Leitungslängen, geringerer Stromverbrauch, kein "Zuckeln" bei Belastung der Versorgungsspannung) auch "brummfrei" anbieten werden.Leider wird es noch mindestens 8 Wochen dauern, bis wir entsprechende Servos auf Lager haben werden.Senden Sie - sofern betroffen - die Servos 51804, 51805 direkt zu ESU ein. Wir werden diese selbstverständlich gegen korrekte Servos eintauschen, sobald am Lager verfügbar.Wir bedauern diesen Vorfall sehr und entschuldigen uns für alle Probleme. Für Rückfragen bitte direkt im Anschluss an diesen Thread posten.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Thrane
Indlæg: 995
tak for det.
Andre der laver servoer ser virker med Esu?
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja mig bekendt vil alle servoer vel virke? Der kan være noget med at der er forskel på rækkefølgen af benene på nogle enkelte eksotiske mærker, men generelt følger alle samme standard som futaba og JR. Hvid = signal, Rød = plus, Sort = minus.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
Futaba er nævnt i Esu manualen til switchpilot'en.
Men mærkeligt, de virker fint uden at skrue armen fast.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skruer du armen fast "på bordet" knurrer den så også?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Nej jeg skruer ikke armen fast på bordet.
Armen sidder ja bare " akslen" med en lille skrue. Men som faktisk er ret stor og begriber ikke man skal bruge så meget "vold" for at få den på.
Selve servoen sidder i en lille holder.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det Moppe mener er nok om den også knurrer, når servoen ligger løst på bordet, men med armen skruet på?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Så knurrer de ikke? Mit gæt er at armen møder modstand inden den har nået yderstillingen og derfor står og trækker strøm. Hvor meget kraft skal der til for at holde dit sporskifte i den rette position?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
nej så knurrer de ikke.
muligt at amen møder unødvendig modstand mellem A og B. det vil jeg tjekke i aften.
men har monteret efter guiden....
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja ok,
Hvis servoen ikke kan nå helt ud i yderstilling vil den stå og knurre.
Det du kan gøre er at justere "endepunkterne" så de passer med det udslag der skal til for at stille sporskiftet. Jeg har selv derudover en del "slør" og fjedervirkning i den måde det hele er sat sammen på (pianotråd).
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
jamen er det ikke det man gør når man programmerer "vandringen" mellem A og B?
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
jo lige præcis. og det har du gjort? måske skal selve det mekaniske justeres lidt så det passer bedre til udslaget på servoren
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
I denne tråd på ESU's support forum skriver ESU nu; "you could send them to your dealer or directly to ESU germany. We offer this service for all people living in the European Union.However, the new 51804 will not be available before July. Sorry about that. " Altså at man skal sende sine servoer tilbage til sin forhandler eller direkte til ESU, og at de nye udgaver af 51804 vil være tilgænglig i Juli. Hvis jeg var dig Thrane, ville jeg returnere dem og evt. vente på de nye, eller købe nogle helt andre servoer.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.