Picture

hansblik

PB

ESU 59990 Opdatering af Marklin Centralstation 60212

Hej.

Jeg har lige investeret i en ESU 59990 Opdatering til Marklin 60212 Centralstation,

men som så mange andre gange er vejledningen til installeringen selvfølgelig på Tysk, det syntes jeg er ret dårlig når man ikke kan læse Tysk.

Er der nogen som ved om der er et sted man kan downloade installeringen på Dansk,

da jeg ikke rigtig har mod på at gå igang med processen uden hjælp.

Jeg har købt den hos Perron 1/Nettog de har tilbudt at indstallere den, men da Nettog har til huse på Sjælland og jeg bor i Jylland nær Herning er det jo lidt besværligt for mig, så jeg håber der er en der kan hjælpe mig som bor lidt nærmere.

Mvh. Hans Nielsen , 6920 Videbæk.

hansblik

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

Jeg kender ikke umiddelbart til nogen steder hvor du kan hente en dansk vejledning, men prøv at kontakte Hobbytrade, de er ESU's officiellle importør, og måske kan de skaffe en dansk vejledning. Hvis ikke de kan, så vil jeg godt prøve at lave en oversættelse af de dele du skal bruge.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide

Picture

hansblik

PB

"mr-data" skrev:
Jeg kender ikke umiddelbart til nogen steder hvor du kan hente en dansk vejledning, men prøv at kontakte Hobbytrade, de er ESU's officiellle importør, og måske kan de skaffe en dansk vejledning. Hvis ikke de kan, så vil jeg godt prøve at lave en oversættelse af de dele du skal bruge.

Hej "mr-data"

Jeg kan oplyse at Hobbytrade har opsagt deres kontrakt med ESU og er ikke længere importør af deres produkter fra December 2009.

Det jeg er mest intereseret i at få oversat er selvfølgelig selve fremgangsmåden på at få den overført fra Computeren og til Centralstationen. Så kan jeg vel hen af vejen lære at bruge CS med de nye facilitetet det skulle indebære.Så hvis du vil oversætte den del for mig ville jeg være meget taknemmelig.

Mvh. Hans

hansblik

Like 0 kan lide

Picture

Newtrain

Brabrand

PB

Hej Hans

Har lige skimmet ESU manualen, det virker overkommeligt. Med fare for at jeg har overset noget i det digre værk på 44 sider, ser det ud til at du til opdateringen kun har brug for afsnit 8.6 og 26.

Side 12 afsnit 8.6.

Tilslutning af PC til Centralstation, du skulle med 59990 pakken have modtaget et 8 polet RJ45 netværkskabel (ligner et alm. RJ45 netværkskabel). Hvis du forbinder PC´en direkte med Centralstationen er det VIGTIGT at du KUN bruger det medfølgende kabel da der iflg. ESU manualen er der krydset et par af lederne i kablet.

Side 40 afsnit 26.

Inden opdateringen gennemføres skal du sikre at din Centralstation har SW version 2.0.3 eller 2.0.4, hvis ikke den er opdateret med en af disse SW versioner, skal du have gjort dette inden opdatering med ESU 3.0.0.

For at du kan bruge den automaiske opdatering skal din PC være udstyret med Windows 2000, XP eller Vista. I opdaterings pakken skulle der være en CD indeholdende SW versionen, med en "opdaterings assistent" der skulle gennemføre opdateringen automatisk.

"Assistenten" tager dig igennem maksimalt 6 trin/valg inden selve installationen, hver med en udførlig beskrivelse på din PC skærm. Dette gøres for at "assistenten" kan finde indstillingerne i Centralstationen og din PC, det er derfor ikke sikkert at du skal alle 6 trin/valg igennem.

"Assistenten" skulle selv finde din Mobilstation, det er dog muligt at du får en Windows sikkerhedsadvarsel (se billede 117 i manualen), der skal du bare vælge "nicht mehr blocken".

Selve installationen sker i to tempi, først installeres et "notfall system", dette kan tage lang tid (op til 15 min.), hvor datastrukturen bliver omkopieret og ændret, så hav tålmodighed, AFBRYD UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER PROCESSEN, OG BETJEN HELLER IKKE CENTRALSTATIONEN.

Efter installation af "notfall system", bliver den nye SW installeret.

Ovenstående kan IKKE betragtes som en vejledning, og er absolut UDEN garanti for udstyr og succesfuld opdatering. Det er blot hvad jeg fik ud af at skimme ESU vejledningen.

Venlig hilsen

Carsten

• Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

Okay, jeg var ikke umiddelbart klar over at Hobbytrade var stoppet som importør af ESU; og umiddelbart ser det udtil at de stadig har et samarbejde.

Jeg skal lige bruge lidt tid på lave oversættelsen, men den burde være klar inden ugen er omme. Iøvrigt har jeg tænkt mig at lave den som en .pdf-fil så andre også kan få glæde af den, så jeg skal bruge din mail-adresse; send mig evt. en PM.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Like 0 kan lide

Picture

Thomstein

PB

Jeg efterlyste for noget tid siden den selv samme manual her i dette forum. Den fandtes ikke.

Så jeg måtte kaste mig ud i arbejdet med den tyske manual, på trods af at jeg ikke kan to stavelser på tysk.

Jeg begyndte med kapitlet om tilslutning af Centralstationen til PC. Jeg valgte den direkte forbindelse og gik i gang med at kigge billeder.

1 - jeg startede med at ændre IP-adresserne i begge enheder, så de svarede til de adresser manualen foreslog. Det tog lidt tid, med et par mislykkde forsøg. Jeg fandt en tysk/dansk ordbog, og oversatte mig frem gennem fejlfindingen.

2 - fejlen bestod i at jeg, på grund af manglende grundkendskab til computere, tog teksten i manualen helt bogstaveligt. :oops: Man skal på et tidpunkt indtaste IP-adresse i sin webbrowser. Det skal selvfølgelig være den IP-adresse som CS1'eren er blevet tildelt. Straks jeg gjorde det kom ESU's logo'et frem på skærmen. Dermed var jeg sikker på at der var kontakt mellem de to maskiner, da jeg ikke havde sat CD'en i endnu.

3 - Herefter satte jeg CD'en i, for at hente opdateringen. Det tog et par forsøg at finde frem til en løsning. indhentningen af opdateringsfilerne gik simpelthen i stå!!! Jeg forsøgte mig med at hente filerne manuelt ved at hente "nødindstalleringen" i en af programmapperne på CD'en. DET VIRKEDE!!

4 - CS1'eren tog i mod opdateringen og har virket upåklageligt siden.

Min pointe er: At jeg var i samme situation som dig, Hans. Jeg prøvede mig frem og det lykkedes. Det var egentlig hverken svært eller farligt.

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

Jeg kan se at flere andre har beskrevet processen, og at de er næsten magen til min forståelse af den.

Anyways, så er min version af processen klar til alle som måtte ønske den. Her er alle trin i processen gennemgët trin-for-trin. Det hele er baseret på ESU's tyske manual, og indeholder ikke billeder (udelukkende fordi at de er kopi-beskyttede). Og bemærk venligst, som jeg også skriver der, at jeg FRALÆGGER mig ethvert ansvar og at brugen er på EGEN risiko.

Min version er skrevet i en .pdf-fil som kan fåes ved oplysning af en mail-adresse.

Like 0 kan lide

Picture

hansblik

PB

Hej igen.

Du har måske allerede fået min mail-adresse men jeg vil meget gerne have din version af processen skrevet i en pdf-fil.

min mail-adresse er . hansblik@mail.dk.

På forhånd tak

Hans.

hansblik

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

"hansblik" skrev:
Hej igen.Du har måske allerede fået min mail-adresse men jeg vil meget gerne have din version af processen skrevet i en pdf-fil.min mail-adresse er . hansblik@mail.dk.På forhånd tak Hans.

Jeg kan ikke huske at have fået din mail-adresse, men det kan jeg har fået forlagt den. Lige nu sidder jeg ikke ved min egen computer, så jeg sender den i løbet af i morgen.

Like 0 kan lide

Picture

Marklin4me

PB  Blog

Hej med jer,

Ekspert i tysk er jeg ikke Smile Men forstår lidt og så bruger jeg google oversæt. Selvom der kommer nogle skæve ord virker dette altså for mig - blot en ide Wink

Har lige skulle oversætte Trenn Wippe i forbindelse med slæbeskovippe

Link til Google oversæt er her : http://translate.google.dk/?hl=da&tab=wT#de|da|

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen

Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.