Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.413

PB  Hjemmeside

ESU 2011 (og 2012) nyheder

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert" skrev:
ESU 2011 (og 2012) nyheder: http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52917_Produkt%C3%BCbersicht_2011_ESU_KG_DE_eBook.pdf

Imponerende at de sådan fuldstændigt lurpasser på dekodere efter PluX standard.

Imponerende at man bibeholder 2 funktionsundgange med "logikniveau".

De kunne lige så godt fortsætte med LP3/LS3.5!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Gert" skrev:
ESU 2011 (og 2012) nyheder: Specielle brochurer:BR 151BR215BR218VT 69 900

Lader til at alle vil ind på markedet for rullende materiel og særligt lokomotiver. Der bliver trængsel. Først Brawa, så Lenz og nu ESU. Men der er vel også mere værditilvækst på lok end blot på elektronik-dimser til at putte indeni. For eventuelle små danske, der vil ind på det tyske marked lover det ikke godt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.046

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Imponerende at de sådan fuldstændigt lurpasser på dekodere efter PluX standard.
De har vel vurderet, at man allerede fra starten har ødelagt "standard" ved at tillade Tillig ikke at følge standarden.ESU anvender til gengæld ESU/Märklin 21mtc, som er velfungerende.
Citat:
Imponerende at man bibeholder 2 funktionsundgange med "logikniveau".De kunne lige så godt fortsætte med LP3/LS3.5!

Måske behovet ikke rigtig er så stort, som nogen ønsker.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

"UTJ" skrev:
"Gert" skrev:
ESU 2011 (og 2012) nyheder: Specielle brochurer:BR 151BR215BR218VT 69 900
Lader til at alle vil ind på markedet for rullende materiel og særligt lokomotiver. Der bliver trængsel. Først Brawa, så Lenz og nu ESU. Men der er vel også mere værditilvækst på lok end blot på elektronik-dimser til at putte indeni. For eventuelle små danske, der vil ind på det tyske marked lover det ikke godt.

Det lover da netop godt. Med undtagelse af 218´eren, så er denævnte lokomotiver ikke lavet igode udgaver førhen.

151 er ganske vist lavet af Märklin. Systembetinget ubrugelig til to skinne. Fleischmann mde forældet drivteknik og Roco med forkerte dimensioner.

215 er kun lavet af Roco og den model er både forældet og ikke specielt vellykket.

VT 69 er der ingen, der har lavet før.

Brawa og Lenz har kun lavet niche prægede modeller, som ingen af de store producenter har haft mod på at lave før.

Jeg syntes det store problem snarere er at det er en eller få underleverandører, der leverer til at disse firmaer.

Men ellers er jeg enig, der er alt for lidt forkus på andet en dlokomotiver og vogne.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig et nyt spor til erstatning for Märklins K-skinne.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.413

PB  Hjemmeside

Den BR 151 har endog bremse gnister (digital funktion)! Tongue

mvh,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

For en gangs skyld inden for de sidste par år ser det ud til at de trods alt har et par ægte nyheder, i forhold til sidste år hvor kataloget var næsten identisk med det fra 2009.

Personligt synes jeg at følgende produkter virker interessant:

1. Dere L.net Adapter: Endelig en mulighed for at bruge LokoNet-enheder NÆSTEN direkte med ECoS, uden at skulle have fat i en ekstra central tilsluttet via "snifferen".

Det mest ideelle havde været at de havde indbygget en/et LocoNet-adapter/modul direkte i ECoS, men hvem ved, måske kommer det når de laver en version 3 af ECoS, nu hvor de åbenbart har valgt at åbne LIDT op for deres system.

2. LokSound V4.0: En ny version af deres lyd-dekoder, udstyret med flere af den seneste LokPilot's funktioner, bl.a. 40 kHz motorstyring, som efter sigende skulle betyde mindre justeringsarbejde hvis man anvender f.eks. en Faulhaber-motor.

At der så, som Moppe skriver, er bibeholdt 2 logik-udgange er selvfølgelig lidt skuffende, men lidt fornyelse er trods alt bedre end ingen fornyelse, eller hvad?

3. Flere dekodere med PluX-stik: Endelig kan LokSound monteres direkte i et lok udstyret med snitsted i form af PluX-stik.

4. PowerPack til LokSound og LokPilot i V4.0: Endelig slipper man for selv at skulle bikse noget sammen, hvis ikke man gider rode med polariserede sporskifter mm.

5. NEM652 adapter: Fornuftig løsning hvis man af en-eller-anden måtte ønske at bruge en gammel dekoder i et lok med PluX-stik.

6. Flere højtalere at vælge imellem.

7. Opdateret udgave af deres Profi-Prüfstand.

Til gengæld fatter jeg så ikke hvorfor f..... de kalder følgende for nyheder:

1. ECoSDetector: Denne har de sgu da haft i sortimentet de sidste par år, og jeg kan ikke se nogen nævneværdig fornyelse ved den. Og navnlig er jeg skuffet over, at de fortsat kun har RailCom på de fire ud af 16 indgange, hvorfor dog ikke på dem alle?

2.RailComPlus: Er det mig der er dårlig til tysk, eller har i andre også svært ved at se hvad det nye er ved dette system?

3. LokPilot V4.0: Denne er da ingen decideret nyhed, den kom da på markedet sidste år.

4. Deres LokPilot digitalsæt: Heller ikke nogen decideret nyhed, dísse har de også kørt med længe; omend at de har lagt deres nyeste LokPilot dekoder med i sættet, og et enkelt nyt stik, dog en skam at det er MTC og ikke PLuX.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
ESU anvender til gengæld ESU/Märklin 21mtc, som er velfungerende.
Nej, det er det faktisk ikke. Den tilnærmelsesvis standard der er for MTC, ligger hos NMRA. Den overholder ESU ikke (grundet de 2 "logikudgange"). Ved diverse Trix lokomotiver fungerer lyset ikke, når man sætter sin "21 pins standard MTC" dekoder i fra ESU i stedet for den halvringe dekoder Trix leverer
Citat:
"pejft" skrev:
Måske behovet ikke rigtig er så stort, som nogen ønsker.

Tjah, alt nykontrueret Roco materiel kommer med PluX. Alene der er der et kæmpe behov.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
2. LokSound V4.0: En ny version af deres lyd-dekoder, udstyret med flere af den seneste LokPilot's funktioner, bl.a. 40 kHz motorstyring, som efter sigende skulle betyde mindre justeringsarbejde hvis man anvender f.eks. en Faulhaber-motor.At der så, som Moppe skriver, er bibeholdt 2 logik-udgange er selvfølgelig lidt skuffende, men lidt fornyelse er trods alt bedre end ingen fornyelse, eller hvad?
4 ohms højttalere - hvad er nu det, flere andre bruger 8 ohm.....Jo, loksound 4 ender så nok også med at have kæmpe problemer med 3 polede ankre i ældre märklin lokomotiver. Så bliver ombygningen efterhånden så dyr at man lige så godt kan købe et nyt lokomotiv.Her er de gamel ver 3 meget bedre.
"mr-data" skrev:
3. Flere dekodere med PluX-stik: Endelig kan LokSound monteres direkte i et lok udstyret med snitsted i form af PluX-stik.
Ja, men de overholder ikke PluX standarden, og igen de der logikudgange.
"mr-data" skrev:
4. PowerPack til LokSound og LokPilot i V4.0: Endelig slipper man for selv at skulle bikse noget sammen, hvis ikke man gider rode med polariserede sporskifter mm.

Det er altså ikke noget problem med isolerede hjertestykker.....

Ud over meget små lokomotiver, der alligevel ikke har plads til Power Pack'en.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
2. LokSound V4.0: En ny version af deres lyd-dekoder, udstyret med flere af den seneste LokPilot's funktioner, bl.a. 40 kHz motorstyring, som efter sigende skulle betyde mindre justeringsarbejde hvis man anvender f.eks. en Faulhaber-motor.At der så, som Moppe skriver, er bibeholdt 2 logik-udgange er selvfølgelig lidt skuffende, men lidt fornyelse er trods alt bedre end ingen fornyelse, eller hvad?
4 ohms højttalere - hvad er nu det, flere andre bruger 8 ohm.....
Ahh., den med de 4 ohm havde jeg ikke set, men understøtter LokSound dekodere en 8 ohms højtaler? Og er der nogen nævneværdig forskel i lyden?
"moppe" skrev:
Jo, loksound 4 ender så nok også med at have kæmpe problemer med 3 polede ankre i ældre märklin lokomotiver. Så bliver ombygningen efterhånden så dyr at man lige så godt kan købe et nyt lokomotiv.Her er de gamel ver 3 meget bedre.
Det må man da ikke håbe. Men ret mig hvis jeg tager fejl, er LokSound ikke "bare" en LokPilot som er udvidet med lydfunktionaliteten? Og har LokPilot V4 problemer med 3 polede ankre?
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
3. Flere dekodere med PluX-stik: Endelig kan LokSound monteres direkte i et lok udstyret med snitsted i form af PluX-stik.
Ja, men de overholder ikke PluX standarden, og igen de der logikudgange.
Nå, det skulle man da ellers mene når nu de skriver at det er den standard de anvender, men det er så åbenbart kun stikket, eller ...?Ang. logik-udgangene, så er det self. lidt ærgerligt at de fortsat anvender disse, men det må man vel bare acceptere og arbejde sig uden om, eller vælge et andet fabrikat dekoder, eller ...?
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
4. PowerPack til LokSound og LokPilot i V4.0: Endelig slipper man for selv at skulle bikse noget sammen, hvis ikke man gider rode med polariserede sporskifter mm.
Det er altså ikke noget problem med isolerede hjertestykker.....Ud over meget små lokomotiver, der alligevel ikke har plads til Power Pack'en.?

Nej, det kan du måske nok have ret i, men hvis nu f.eks. man har en köf og hovedsaligt bruger 10 graders sporskifter, kan det vel blive et problem, især ved lav fart? Og hvis ellers at en sådan model har et tilstrækkeligt lavt strømforbrug til at man kan bruge en LokPilot micro, burde der vel også kunne presses en PowePack ind.

Lige andet spørgsmål, som måske er en smule off-topic: Jeg har bemærket at visse andre producenter, bl.a. Uhlenbrock, tilbyder dekodere med op til 8 funktionsudgange, i modsætning til både LokPilot og LokSound, som forsat kun har fire.

HVIS man nu af den ene-eller-anden grund absolut vil bruge ESU's dekodere, men har brug for de ekstra udgange, hvad gør man så?

Umiddelbart tænker jeg, at forudsat at der er plads i lok'et, monterer man en LokPilot Fx, giver denne samme adresse som den "normale" dekoder, programmerer så "bare" Fx'ens udgange til at reagere på f.eks. F5 - F8, eller hvad?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
ESU anvender til gengæld ESU/Märklin 21mtc, som er velfungerende.

Jeg synes ikke den virker særlig godt. Tag f.eks. min Trix BR 146.2, der virker lysfunktionerne kun, hvis dekoderen har fuld skrald på alle udgange. Det har en ESU 21-pin LokPilot f.eks. ikke, hvor andre har. Så er man tvunget til at blande sine fabrikater af dekodere, hvilket jeg synes er træls.

Hellere PluX, det holder, her er der styr på det. Hvis Tillig ikke vil følge standarden er det jo deres egen sag. ESU kommer til at overgive sig, når de fleste store spillere går over til PluX. Vent og se.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

Hvem laver de decoder med PlusX stik til ROCO ????

Når det er en decoder med PlusX hvor mange funktions udgange er der så 4?? Og kan sådan en fætter køre en sinus soft drive ???

Det nye arbejdstog den gule my 1108 fra roco kører med en uhlenbrock decoder, den køre ringe og larmer( ligeså meget som märklin´s 5 polet kaffe kværn´s motor).

Selv en ESU lokpilot OME decoder kører 10 gange bedre. Der syntes jeg ROCO er gået mange skridt den forkerte retning.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"SC" skrev:
Hvem laver de decoder med PlusX stik til ROCO ????
Zimo
"SC" skrev:
Når det er en decoder med PlusX hvor mange funktions udgange er der så 4??
Det afhænger af hvilken Plux du mener.Gå ind på Morop.org og find NEM standarden for Plux, så kan du læse lidt om det.
"SC" skrev:
Og kan sådan en fætter køre en sinus soft drive ???
Nej. SSD er grunden til logikudgangene.SSD er på vej helt ud af Märklins katalog, derfor undrer det mig utroligt meget at ESU holder fast i de skide logikudgange, når nu man kunne bruge dem til så meget andet godt.
"SC" skrev:
Det nye arbejdstog den gule my 1108 fra roco kører med en uhlenbrock decoder, den køre ringe og larmer( ligeså meget som märklin´s 5 polet kaffe kværn´s motor).Selv en ESU lokpilot OME decoder kører 10 gange bedre. Der syntes jeg ROCO er gået mange skridt den forkerte retning.

Uhlenbrock, er heldigvis en sygdom langt de felste lokomotiver kan kureres for, ved hjælp ef medicin kaldet ESU.

Læais

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
2.RailComPlus: Er det mig der er dårlig til tysk, eller har i andre også svært ved at se hvad det nye er ved dette system?

Skal vi kalde det mfx for DCC dekodere?

I tilfældet en ecos, kan lokomotivet identificere sig selv overfor styreenheden. IMHO overflødigt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ahh., den med de 4 ohm havde jeg ikke set, men understøtter LokSound dekodere en 8 ohms højtaler?
LS 4 vil kunne bruge 8 ohms højttalere
"mr-data" skrev:
Og er der nogen nævneværdig forskel i lyden?
Den vil nok kunne kome til at spille lidt højere. Lydkvaliteten er bestemt af D/A konverter, lydfil og effektforstærker og ike så meget impedansen.
"mr-data" skrev:
Det må man da ikke håbe. Men ret mig hvis jeg tager fejl, er LokSound ikke "bare" en LokPilot som er udvidet med lydfunktionaliteten?
Dybest set - ja, på samme vis som LP3/LS3.5 også var det. Der var dog en del forskelle alligvel.
"mr-data" skrev:
Og har LokPilot V4 problemer med 3 polede ankre?
Ja, desværre.
"mr-data" skrev:
Nå, det skulle man da ellers mene når nu de skriver at det er den standard de anvender, men det er så åbenbart kun stikket, eller ...?
Ja, for enden af et kabel. PluX er som MTC 21 pins et stik på et print og standarden beskriver også størrelsen på printene. Men når nu ESU har lagt print ud efter MTC stikket og ikke PluX, så er de på røven og har kun kabelmuligheden tilbage.
"mr-data" skrev:
Ang. logik-udgangene, så er det self. lidt ærgerligt at de fortsat anvender disse, men det må man vel bare acceptere og arbejde sig uden om, eller vælge et andet fabrikat dekoder, eller ...?
Det er bare så pisseærgerligt, for ESU laver supergode, utroligt holdbare og let konfigurerbare (aherm inden Version 4 kom på gaden) dekodere. LP3 er fortsat min favorit
"mr-data" skrev:
Lige andet spørgsmål, som måske er en smule off-topic: Jeg har bemærket at visse andre producenter, bl.a. Uhlenbrock, tilbyder dekodere med op til 8 funktionsudgange, i modsætning til både LokPilot og LokSound, som forsat kun har fire.
4 plus de 2 "logikudgange". Når "Uhalenbrok" tæller til 8 tæller de lyset med som de 2.
"mr-data" skrev:
HVIS man nu af den ene-eller-anden grund absolut vil bruge ESU's dekodere, men har brug for de ekstra udgange, hvad gør man så?
I første ombæring bygger man ekstra forstærker på de 2 sidste (Aux 3 og 4)
"mr-data" skrev:
Umiddelbart tænker jeg, at forudsat at der er plads i lok'et, monterer man en LokPilot Fx, giver denne samme adresse som den "normale" dekoder, programmerer så "bare" Fx'ens udgange til at reagere på f.eks. F5 - F8, eller hvad?

Det kan man gøre...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
151 er ganske vist lavet af Märklin. Systembetinget ubrugelig til to skinne.
Vel ikke som HAMO?
"Thomas Jespersen" skrev:
Fleischmann mde forældet drivteknik
Som Märklin.
"Thomas Jespersen" skrev:
og Roco med forkerte dimensioner.

Hvor slemt er det?

Det er jo ingen hemmelighed at det er den gamle Röwa form fra midt 70'erne de stadigvæk arbejder videre med.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
2.RailComPlus: Er det mig der er dårlig til tysk, eller har i andre også svært ved at se hvad det nye er ved dette system?
Skal vi kalde det mfx for DCC dekodere?I tilfældet en ecos, kan lokomotivet identificere sig selv overfor styreenheden. IMHO overflødigt.
Så meget har jeg forstået, men i forhold til den "gamle" RailCom, som LP3 understøttede, synes jeg ikke der er nogen fornyelse. Eller tager jeg, så denne kun meldte tilbage når centralen spurgte?
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Ahh., den med de 4 ohm havde jeg ikke set, men understøtter LokSound dekodere en 8 ohms højtaler?
LS 4 vil kunne bruge 8 ohms højttalere
Okay, og så er det man tænker "hvorfor f.nden leverer de så kun 4 ohms højtalere?!"
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Og er der nogen nævneværdig forskel i lyden?
Den vil nok kunne kome til at spille lidt højere. Lydkvaliteten er bestemt af D/A konverter, lydfil og effektforstærker og ike så meget impedansen.
Så var jeg ikke helt galt afmarcheret, er ganske vist ikke uddannet lydtekniker el. lign., eller for den sags skyld hi-fi-entutiast, men jeg mente heller ikke at impedansen burde have indvirkning på andet end, som du skriv, hvor højt skidtet spiller.
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Det må man da ikke håbe. Men ret mig hvis jeg tager fejl, er LokSound ikke "bare" en LokPilot som er udvidet med lydfunktionaliteten?
Dybest set - ja, på samme vis som LP3/LS3.5 også var det. Der var dog en del forskelle alligvel.
Lå nogle af disse forskelle i motorstyringen; havde man f.eks. fjernet nogle af de justerbare parametre for at skaffe plads til lyden?
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Og har LokPilot V4 problemer med 3 polede ankre?
Ja, desværre.
Hvad er disse problemer helt præcist? Skyldes den høje frekvens motorstyring i de nye dekodere arbejder med? Og kan i givet fald "bare" justere denne ned?
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Nå, det skulle man da ellers mene når nu de skriver at det er den standard de anvender, men det er så åbenbart kun stikket, eller ...?
Ja, for enden af et kabel. PluX er som MTC 21 pins et stik på et print og standarden beskriver også størrelsen på printene. Men når nu ESU har lagt print ud efter MTC stikket og ikke PluX, så er de på røven og har kun kabelmuligheden tilbage.
Ja okay. Men de kunne da også have valgt, at lave et nyt print lagt ud efter PluX, men det er jo nok ikke helt billigt. Men det kan være de "kommer til fornuft", ligesom at de nu, godt nok via en adpater, giver mulighed for at bruge ECoS i forb. med LocoNet.
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Ang. logik-udgangene, så er det self. lidt ærgerligt at de fortsat anvender disse, men det må man vel bare acceptere og arbejde sig uden om, eller vælge et andet fabrikat dekoder, eller ...?
Det er bare så pisseærgerligt, for ESU laver supergode, utroligt holdbare og let konfigurerbare (aherm inden Version 4 kom på gaden) dekodere. LP3 er fortsat min favorit
Nu er det så et stykke tid siden jeg sidst har rodet med dekoder, men er den virkelig blevet så meget værre at arbejde med? I flg. ESU skulle såvel LP4 og LS4 have beholdt alle gode og roste egenskaber, og være blevet forbedret på de øvrige områder.
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Lige andet spørgsmål, som måske er en smule off-topic: Jeg har bemærket at visse andre producenter, bl.a. Uhlenbrock, tilbyder dekodere med op til 8 funktionsudgange, i modsætning til både LokPilot og LokSound, som forsat kun har fire.
4 plus de 2 "logikudgange". Når "Uhalenbrok" tæller til 8 tæller de lyset med som de 2.
Det var dog en lusket metode at anvende, men det er der desvørre ikke nogen der siger de ikke må.
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
HVIS man nu af den ene-eller-anden grund absolut vil bruge ESU's dekodere, men har brug for de ekstra udgange, hvad gør man så?
I første ombæring bygger man ekstra forstærker på de 2 sidste (Aux 3 og 4)
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Umiddelbart tænker jeg, at forudsat at der er plads i lok'et, monterer man en LokPilot Fx, giver denne samme adresse som den "normale" dekoder, programmerer så "bare" Fx'ens udgange til at reagere på f.eks. F5 - F8, eller hvad?
Det kan man gøre...
... men det vil være en utrolig dyr og muligvis upraktisk løsning, korrekt?Ikke at jeg selv kan se hvad man skulle bruge alle de udgange (10), en sådan løsning ville give, til i et lok. Jeg mener,ved f.eks. en Mz4 eller Me har man vel brug for følgende: 1. Separat tænd/sluk af slutlys2. Færdigmeldeblink venstre side3. Færdigmeldeblink højre side4. Evt. blinklys på tag, til brug ved rangering (som man brugte Me til at køre ud til Dalum papirfabrik).[/quote]

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Lå nogle af disse forskelle i motorstyringen; havde man f.eks. fjernet nogle af de justerbare parametre for at skaffe plads til lyden?
Nej, det var 2 forskellige hardwareudviklinger. LP forstod eksempelvis Seletrix, hvorimod LS ikke gjorde.
"mr-data" skrev:
Hvad er disse problemer helt præcist? Skyldes den høje frekvens motorstyring i de nye dekodere arbejder med? Og kan i givet fald "bare" justere denne ned?
Problemerne er at lokomotiver rykker meget ved lav hastighed. Og nej, der er ikke noget at gøre, selv ESU skriver "skift til 5 polet anker"
"mr-data" skrev:
Nu er det så et stykke tid siden jeg sidst har rodet med dekoder, men er den virkelig blevet så meget værre at arbejde med? I flg. ESU skulle såvel LP4 og LS4 have beholdt alle gode og roste egenskaber, og være blevet forbedret på de øvrige områder.
Ja, men CV programmering af funktioner er blevet noget rod. Hvilken udgang man sætter med en given CV værdi, afhænger af en anden CV værdi. Det vil sige at førstnævnte CV værdi dybest set er der "flere gange" afhængigt af en anden CV.Det er her LP3 virkeligt skiller sig ud fra mængden. Det er let og overskueligt.
"mr-data" skrev:
Ikke at jeg selv kan se hvad man skulle bruge alle de udgange (10), en sådan løsning ville give, til i et lok. Jeg mener,ved f.eks. en Mz4 eller Me har man vel brug for følgende: 1. Separat tænd/sluk af slutlys2. Færdigmeldeblink venstre side3. Færdigmeldeblink højre side4. Evt. blinklys på tag, til brug ved rangering (som man brugte Me til at køre ud til Dalum papirfabrik).

Tænk et moderne ellokomotiv til nærtrafik.

2 til nærlys, 2 til fjernlys, 2 til slutlys, 2 til destinationsskilte og 2 til førestandsbelysning.

Nu har vi så slet ikke dækket "pantografblitz", eller "bremsevarmelys", ensidige lyset i førerbordet.

Eller hvad med et epoke 3 lokomotiv, der skal have lygteføring, så man kan tænde og slukke hver enkelt frontlanterne, det var 2 (3, hvis det skal kunne køre til Tyskland) skal det kunne trække et tog med tenderen forrest, skal der også være lys der, og der skal gerne være en gulorange diode til "fyret, en røggenerator og eventuel belysning af træktøjet - tæller du selv sammen?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
Nej, det var 2 forskellige hardwareudviklinger. LP forstod eksempelvis Seletrix, hvorimod LS ikke gjorde.
Javel ja, og det kunne jo godt være et problem hvis man havde en central der kun snakkede Seletrix. Men de fleste har vel efterhånden anskaffet en multiprotokol, i hvert fald når de kommer dertil at flytte startsættet fra gulvet op på en plade i mere permanent form.
"moppe" skrev:
Problemerne er at lokomotiver rykker meget ved lav hastighed. Og nej, der er ikke noget at gøre, selv ESU skriver "skift til 5 polet anker"
Okay, ja det lyder da godt nok irriterende, og en sådan udskiftning er vist ikke helt billig eller ...?
"moppe" skrev:
Ja, men CV programmering af funktioner er blevet noget rod. Hvilken udgang man sætter med en given CV værdi, afhænger af en anden CV værdi. Det vil sige at førstnævnte CV værdi dybest set er der "flere gange" afhængigt af en anden CV.Det er her LP3 virkeligt skiller sig ud fra mængden. Det er let og overskueligt.
Ja det lyder godt nok som noget værre rod, utroligt at de ikke bare har bibeholdt det gamle system. Men så man da i det mindste håbe, at næste udgave af software til LokPogrammer kan bringe noget af den tabte simplicitet tilbage.
"moppe" skrev:
Tænk et moderne ellokomotiv til nærtrafik.2 til nærlys, 2 til fjernlys, 2 til slutlys, 2 til destinationsskilte og 2 til førestandsbelysning.Nu har vi så slet ikke dækket "pantografblitz", eller "bremsevarmelys", ensidige lyset i førerbordet.Eller hvad med et epoke 3 lokomotiv, der skal have lygteføring, så man kan tænde og slukke hver enkelt frontlanterne, det var 2 (3, hvis det skal kunne køre til Tyskland) skal det kunne trække et tog med tenderen forrest, skal der også være lys der, og der skal gerne være en gulorange diode til "fyret, en røggenerator og eventuel belysning af træktøjet - tæller du selv sammen?

Ja så løber det hurtigt op. Men er der i det hele taget nogen dekodere på markedet med mere end 4 funktionsudgange, udover lyset? For nu hvor udviklingen går i retning af stadig mere realistiske modeller, og dermed flere funktioner, er det efter min mening uforståeligt at man fortsat kun har de 4 udgange; eneste årsag hertil skulle være lige være pladsen, men med moderne SMD-komponenter er det vel næppe så svært?

Kommer i øvrigt lige i tanke om, at LP, og vistnok også LS, i XL har 6 eller udgange, så måske skulle de der ønske alle disse funktioner skifte til skala 0 eller 1, omend det nok ikke er helt billigt, og også kræver en del mere plads end Ho.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ja det lyder godt nok som noget værre rod, utroligt at de ikke bare har bibeholdt det gamle system. Men så man da i det mindste håbe, at næste udgave af software til LokPogrammer kan bringe noget af den tabte simplicitet tilbage.

Lokpogrogrammer version 4 er der. Men det kræver så også lokprogrmamer hardwaren.....

Lp3's store force var at den kunne du sætte op selv med en Roco multimaus.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Ja det lyder godt nok som noget værre rod, utroligt at de ikke bare har bibeholdt det gamle system. Men så man da i det mindste håbe, at næste udgave af software til LokPogrammer kan bringe noget af den tabte simplicitet tilbage.
Lokpogrogrammer version 4 er der. Men det kræver så også lokprogrmamer hardwaren.....Lp3's store force var at den kunne du sætte op selv med en Roco multimaus.Klaus

Ja, det kan jeg godt se. Men så må man jo bare spørge sig selv: Vil jeg bruge ESU-dekodere og have mulighed for (relativt) let at programmere? Så anskaf den nødvendige hardware. Hvis man derimod kan acceptere besværet,så unlad at anskaffe den nødvendige hardware. Og sidst; find evt. et andet dekoder-fabrikat som er ligeså nemt at programmere som LP3.

Men self, det er da mildt sagt p.sseærgerligt at man miste muligheden for hurtigt og let at programmere sine loks.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Og sidst; find evt. et andet dekoder-fabrikat som er ligeså nemt at programmere som LP3.

Findes ikke......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
Findes ikke......Klaus

Tjah, så er det jo rent ud sagt et valg mellem pest og kolera; enten betale ekstra for for en Lokprogrammer (som forhåbentlig gør arbejdet nemmere) eller leve med besværet. Men på den anden side, hvis man har indtil flere loks med ESU-dekodere, eller planlægger at montere dekodere af dette mærke i et større antal loks/togsæt (5 stk og opefter), så er de ca. 1100 kr. som den koster, givet godt ud, hvis ellers den kan gøre programmeringsarbejdet lettere.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

"moppe" skrev:
151 er ganske vist lavet af Märklin. Systembetinget ubrugelig til to skinne.
Vel ikke som HAMO?To strømoptag på hver side og halvering af hæfteringe. Det ender med en maskine, der hverken kan trække eller har tilstrækkeligt strømoptag.
"Thomas Jespersen" skrev:
Fleischmann med forældet drivteknik
Som Märklin.Ligepræcis
"Thomas Jespersen" skrev:
og Roco med forkerte dimensioner.
Hvor slemt er det?Det er jo ingen hemmelighed at det er den gamle Röwa form fra midt 70'erne de stadigvæk arbejder videre med.Klaus[/quote]

Den giver et forkert helhedsindtryk når man ser på fronten.

Det er et meget udbredt ellokomotiv til godstog i Tyskland og der findes ikke en ny god model af det. Jeg tror netop ESU har ramt det helt rigtige, med en 151.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Uha deres 215 har jeg lige læst om i MIBA... Den vil jeg s**** gerne have fingrene I! Smile

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"D 804" skrev:
Uha deres 215 har jeg lige læst om i MIBA... Den vil jeg s**** gerne have fingrene I! Smile

Inden du smidesmåslanterne for den, så prøv lige at kig en tur ind forbi ESU brugerforum, hvor den model også snakkes om.

Lad mig sige det diplomatisk - ikke alle modeller er lige heldige.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Den giver et forkert helhedsindtryk når man ser på fronten.

På hvilken måde?

Klaus

151

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

Det er emst tydeligt, når man ser den fra siden. Den er simpelthen for flad oppe i toppen og buen i toppen skråner for meget indad.

Prøv at sammenligne de her:

http://www.railfaneurope.net/pix/de/electric/151/orientrot/db_151074-2_1...

Den tagrunding er altså helt forkert, når man ser dem fra siden.

Den flotteste skulle være Märklins, da Fleischmanns er delt i to på midten mellem den sorte og grønne del. Men hvis man kørre to skinne så er en HAMO maskine, da ikke meget værd. Jeg har selv en Trix 120, der skal bygges om med slæbesko og nye hjul, når jeg får plads til et anlæg. Den kører rundt i klubben for tiden, til to skinne DCC. Dens køreegenskaber på to skinne anlæg er mildest talt miserable, med et elendigt strømoptag og manglende hæfteringe. Jeg kan ikke forestille mig at deres 151 skulle være meget bedre.

Så mon ikke tiden er inde til en ny 151?

mvh

Thomas

113055

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Det er emst tydeligt, når man ser den fra siden. Den er simpelthen for flad oppe i toppen og buen i toppen skråner for meget indad.

Fronten af lokomotivet, eller siderne?

Klaus

151-2

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Den giver et forkert helhedsindtryk når man ser på fronten.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se forskellene. Når det kommer til køreegenskaber, så er Roco modellen Fleischmann udgaven overlegen. Jeg gider ikke engang overveje en HAMO, den teknologi de benyttede er vist alt for gammel til nutiden.

Jeg vil til enhver tid vælge Roco modellen over de andre, pga. køreegenskaberne, de forskelle der måtte være, kan vist være det samme. Jeg kan i hvert fald ikke se dem.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

"moppe" skrev:
"Thomas Jespersen" skrev:
Det er emst tydeligt, når man ser den fra siden. Den er simpelthen for flad oppe i toppen og buen i toppen skråner for meget indad.
Fronten af lokomotivet, eller siderne?Klaus

Du har taget billedet til venstre skråt bagfra, så derfor kan det ikke bruges som sammenligningsgrundlag. Du vil kunne se forskellen. Prøv at tage det billede, der er til venstre og ryk kameraet et par cm til højre, så kan du se forskellen.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Du har taget billedet til venstre skråt bagfra, så derfor kan det ikke bruges som sammenligningsgrundlag. Du vil kunne se forskellen. Prøv at tage det billede, der er til venstre og ryk kameraet et par cm til højre, så kan du se forskellen.

Nej, jeg har ikke taget billederne Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Du har taget billedet til venstre skråt bagfra, så derfor kan det ikke bruges som sammenligningsgrundlag. Du vil kunne se forskellen. Prøv at tage det billede, der er til venstre og ryk kameraet et par cm til højre, så kan du se forskellen.

Den forskel må være meget uvæsentlig, hvis der skal helt præcise vinkler til. Jeg vil sige den falder for 60 cm reglen. 60 cm værende den afstand, tilskueren normalt betragter tingene fra. Men du må da tage et billede og udpege problematikken. Jeg er spændt på, hvad det er der er galt.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

"bahnfan.net" skrev:
"Thomas Jespersen" skrev:
Du har taget billedet til venstre skråt bagfra, så derfor kan det ikke bruges som sammenligningsgrundlag. Du vil kunne se forskellen. Prøv at tage det billede, der er til venstre og ryk kameraet et par cm til højre, så kan du se forskellen.
Den forskel må være meget uvæsentlig, hvis der skal helt præcise vinkler til. Jeg vil sige den falder for 60 cm reglen. 60 cm værende den afstand, tilskueren normalt betragter tingene fra. Men du må da tage et billede og udpege problematikken. Jeg er spændt på, hvad det er der er galt.

Jeg mener det er meget væsentligt at såfremt man skal sammenligne noget ud fra et billede, så er edet vigtigt at billedet viser det der skal sammenlignes. Det gør det billede simpelthen ikke. Det er taget for langt bagfra/til venstre og derfor viser det ikke den forkerte runding på fronten.

Det har jeg vist på to billeder længere oppe i tråden. Jeg kan tydeligt se en forskel.

Den skulle have været mere flad. Det er min mening. Jeg gider ikke bruge mere tid på det.

Det er meget normalt at producenterne ender med noget vidt forskelligt . Se f.eks. på MY´erne. Det samme forbillede med vidt forskelligt udseende og det er vist ikke dem alle, der er lige kønne. Nogle gange er producenterne bare mere heldige end andre.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Nu kommer det indlæg muligvis lidt sent i forhold til hvornår nyhederne blev offentliggjort, men jeg har lige en kommentar:

I deres katalog nævner ESU en såkaldt "L.net-adapter" og kalder den "der Integrator", og umiddelbart får man indtrykket af at nu kan erstatte f.eks. sin IB med ECoS og fortsat anvende ALLE sine LocoNet-enheder.

Ved en nærmere gennemlæsning bliver jeg dog hurtigt skuffet, idet det KUN er tilbagemeldere, ekstra controllere (det være sig en FRED eller IB i "slave"-mode) og lignende, men IKKE nogen af de LocoNet-kompatible boostere man kan købe, som vist generelt er billigere.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.