ESU 2011 (og 2012) nyheder:
http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52917_Produkt%C3%BCb...
Specielle brochurer:
BR 151: http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52919_BR151_Flyer_%2...
BR215: http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52911_Flyer_BR215_ES...
BR218: http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52902_Flyer_BR218_20...
VT 69 900: http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2011/52902_Flyer_VT69900_...
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Imponerende at de sådan fuldstændigt lurpasser på dekodere efter PluX standard.
Imponerende at man bibeholder 2 funktionsundgange med "logikniveau".
De kunne lige så godt fortsætte med LP3/LS3.5!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
UTJ
Indlæg: 438
Lader til at alle vil ind på markedet for rullende materiel og særligt lokomotiver. Der bliver trængsel. Først Brawa, så Lenz og nu ESU. Men der er vel også mere værditilvækst på lok end blot på elektronik-dimser til at putte indeni. For eventuelle små danske, der vil ind på det tyske marked lover det ikke godt.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Måske behovet ikke rigtig er så stort, som nogen ønsker.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Det lover da netop godt. Med undtagelse af 218´eren, så er denævnte lokomotiver ikke lavet igode udgaver førhen.
151 er ganske vist lavet af Märklin. Systembetinget ubrugelig til to skinne. Fleischmann mde forældet drivteknik og Roco med forkerte dimensioner.
215 er kun lavet af Roco og den model er både forældet og ikke specielt vellykket.
VT 69 er der ingen, der har lavet før.
Brawa og Lenz har kun lavet niche prægede modeller, som ingen af de store producenter har haft mod på at lave før.
Jeg syntes det store problem snarere er at det er en eller få underleverandører, der leverer til at disse firmaer.
Men ellers er jeg enig, der er alt for lidt forkus på andet en dlokomotiver og vogne.
Jeg kunne f.eks. godt tænke mig et nyt spor til erstatning for Märklins K-skinne.
mvh
Thomas
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Den BR 151 har endog bremse gnister (digital funktion)!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
mr-data
Indlæg: 805
For en gangs skyld inden for de sidste par år ser det ud til at de trods alt har et par ægte nyheder, i forhold til sidste år hvor kataloget var næsten identisk med det fra 2009.
Personligt synes jeg at følgende produkter virker interessant:
1. Dere L.net Adapter: Endelig en mulighed for at bruge LokoNet-enheder NÆSTEN direkte med ECoS, uden at skulle have fat i en ekstra central tilsluttet via "snifferen".
Det mest ideelle havde været at de havde indbygget en/et LocoNet-adapter/modul direkte i ECoS, men hvem ved, måske kommer det når de laver en version 3 af ECoS, nu hvor de åbenbart har valgt at åbne LIDT op for deres system.
2. LokSound V4.0: En ny version af deres lyd-dekoder, udstyret med flere af den seneste LokPilot's funktioner, bl.a. 40 kHz motorstyring, som efter sigende skulle betyde mindre justeringsarbejde hvis man anvender f.eks. en Faulhaber-motor.
At der så, som Moppe skriver, er bibeholdt 2 logik-udgange er selvfølgelig lidt skuffende, men lidt fornyelse er trods alt bedre end ingen fornyelse, eller hvad?
3. Flere dekodere med PluX-stik: Endelig kan LokSound monteres direkte i et lok udstyret med snitsted i form af PluX-stik.
4. PowerPack til LokSound og LokPilot i V4.0: Endelig slipper man for selv at skulle bikse noget sammen, hvis ikke man gider rode med polariserede sporskifter mm.
5. NEM652 adapter: Fornuftig løsning hvis man af en-eller-anden måtte ønske at bruge en gammel dekoder i et lok med PluX-stik.
6. Flere højtalere at vælge imellem.
7. Opdateret udgave af deres Profi-Prüfstand.
Til gengæld fatter jeg så ikke hvorfor f..... de kalder følgende for nyheder:
1. ECoSDetector: Denne har de sgu da haft i sortimentet de sidste par år, og jeg kan ikke se nogen nævneværdig fornyelse ved den. Og navnlig er jeg skuffet over, at de fortsat kun har RailCom på de fire ud af 16 indgange, hvorfor dog ikke på dem alle?
2.RailComPlus: Er det mig der er dårlig til tysk, eller har i andre også svært ved at se hvad det nye er ved dette system?
3. LokPilot V4.0: Denne er da ingen decideret nyhed, den kom da på markedet sidste år.
4. Deres LokPilot digitalsæt: Heller ikke nogen decideret nyhed, dísse har de også kørt med længe; omend at de har lagt deres nyeste LokPilot dekoder med i sættet, og et enkelt nyt stik, dog en skam at det er MTC og ikke PLuX.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, alt nykontrueret Roco materiel kommer med PluX. Alene der er der et kæmpe behov.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er altså ikke noget problem med isolerede hjertestykker.....
Ud over meget små lokomotiver, der alligevel ikke har plads til Power Pack'en.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Nej, det kan du måske nok have ret i, men hvis nu f.eks. man har en köf og hovedsaligt bruger 10 graders sporskifter, kan det vel blive et problem, især ved lav fart? Og hvis ellers at en sådan model har et tilstrækkeligt lavt strømforbrug til at man kan bruge en LokPilot micro, burde der vel også kunne presses en PowePack ind.
Lige andet spørgsmål, som måske er en smule off-topic: Jeg har bemærket at visse andre producenter, bl.a. Uhlenbrock, tilbyder dekodere med op til 8 funktionsudgange, i modsætning til både LokPilot og LokSound, som forsat kun har fire.
HVIS man nu af den ene-eller-anden grund absolut vil bruge ESU's dekodere, men har brug for de ekstra udgange, hvad gør man så?
Umiddelbart tænker jeg, at forudsat at der er plads i lok'et, monterer man en LokPilot Fx, giver denne samme adresse som den "normale" dekoder, programmerer så "bare" Fx'ens udgange til at reagere på f.eks. F5 - F8, eller hvad?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg synes ikke den virker særlig godt. Tag f.eks. min Trix BR 146.2, der virker lysfunktionerne kun, hvis dekoderen har fuld skrald på alle udgange. Det har en ESU 21-pin LokPilot f.eks. ikke, hvor andre har. Så er man tvunget til at blande sine fabrikater af dekodere, hvilket jeg synes er træls.
Hellere PluX, det holder, her er der styr på det. Hvis Tillig ikke vil følge standarden er det jo deres egen sag. ESU kommer til at overgive sig, når de fleste store spillere går over til PluX. Vent og se.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Hvem laver de decoder med PlusX stik til ROCO ????
Når det er en decoder med PlusX hvor mange funktions udgange er der så 4?? Og kan sådan en fætter køre en sinus soft drive ???
Det nye arbejdstog den gule my 1108 fra roco kører med en uhlenbrock decoder, den køre ringe og larmer( ligeså meget som märklin´s 5 polet kaffe kværn´s motor).
Selv en ESU lokpilot OME decoder kører 10 gange bedre. Der syntes jeg ROCO er gået mange skridt den forkerte retning.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Uhlenbrock, er heldigvis en sygdom langt de felste lokomotiver kan kureres for, ved hjælp ef medicin kaldet ESU.
Læais
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skal vi kalde det mfx for DCC dekodere?
I tilfældet en ecos, kan lokomotivet identificere sig selv overfor styreenheden. IMHO overflødigt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan man gøre...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor slemt er det?
Det er jo ingen hemmelighed at det er den gamle Röwa form fra midt 70'erne de stadigvæk arbejder videre med.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tænk et moderne ellokomotiv til nærtrafik.
2 til nærlys, 2 til fjernlys, 2 til slutlys, 2 til destinationsskilte og 2 til førestandsbelysning.
Nu har vi så slet ikke dækket "pantografblitz", eller "bremsevarmelys", ensidige lyset i førerbordet.
Eller hvad med et epoke 3 lokomotiv, der skal have lygteføring, så man kan tænde og slukke hver enkelt frontlanterne, det var 2 (3, hvis det skal kunne køre til Tyskland) skal det kunne trække et tog med tenderen forrest, skal der også være lys der, og der skal gerne være en gulorange diode til "fyret, en røggenerator og eventuel belysning af træktøjet - tæller du selv sammen?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Ja så løber det hurtigt op. Men er der i det hele taget nogen dekodere på markedet med mere end 4 funktionsudgange, udover lyset? For nu hvor udviklingen går i retning af stadig mere realistiske modeller, og dermed flere funktioner, er det efter min mening uforståeligt at man fortsat kun har de 4 udgange; eneste årsag hertil skulle være lige være pladsen, men med moderne SMD-komponenter er det vel næppe så svært?
Kommer i øvrigt lige i tanke om, at LP, og vistnok også LS, i XL har 6 eller udgange, så måske skulle de der ønske alle disse funktioner skifte til skala 0 eller 1, omend det nok ikke er helt billigt, og også kræver en del mere plads end Ho.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lokpogrogrammer version 4 er der. Men det kræver så også lokprogrmamer hardwaren.....
Lp3's store force var at den kunne du sætte op selv med en Roco multimaus.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Ja, det kan jeg godt se. Men så må man jo bare spørge sig selv: Vil jeg bruge ESU-dekodere og have mulighed for (relativt) let at programmere? Så anskaf den nødvendige hardware. Hvis man derimod kan acceptere besværet,så unlad at anskaffe den nødvendige hardware. Og sidst; find evt. et andet dekoder-fabrikat som er ligeså nemt at programmere som LP3.
Men self, det er da mildt sagt p.sseærgerligt at man miste muligheden for hurtigt og let at programmere sine loks.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Findes ikke......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Tjah, så er det jo rent ud sagt et valg mellem pest og kolera; enten betale ekstra for for en Lokprogrammer (som forhåbentlig gør arbejdet nemmere) eller leve med besværet. Men på den anden side, hvis man har indtil flere loks med ESU-dekodere, eller planlægger at montere dekodere af dette mærke i et større antal loks/togsæt (5 stk og opefter), så er de ca. 1100 kr. som den koster, givet godt ud, hvis ellers den kan gøre programmeringsarbejdet lettere.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Den giver et forkert helhedsindtryk når man ser på fronten.
Det er et meget udbredt ellokomotiv til godstog i Tyskland og der findes ikke en ny god model af det. Jeg tror netop ESU har ramt det helt rigtige, med en 151.
mvh
Thomas
D 804
Indlæg: 384
Uha deres 215 har jeg lige læst om i MIBA... Den vil jeg s**** gerne have fingrene I!
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Inden du smidesmåslanterne for den, så prøv lige at kig en tur ind forbi ESU brugerforum, hvor den model også snakkes om.
Lad mig sige det diplomatisk - ikke alle modeller er lige heldige.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
På hvilken måde?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Det er emst tydeligt, når man ser den fra siden. Den er simpelthen for flad oppe i toppen og buen i toppen skråner for meget indad.
Prøv at sammenligne de her:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/electric/151/orientrot/db_151074-2_1...
Den tagrunding er altså helt forkert, når man ser dem fra siden.
Den flotteste skulle være Märklins, da Fleischmanns er delt i to på midten mellem den sorte og grønne del. Men hvis man kørre to skinne så er en HAMO maskine, da ikke meget værd. Jeg har selv en Trix 120, der skal bygges om med slæbesko og nye hjul, når jeg får plads til et anlæg. Den kører rundt i klubben for tiden, til to skinne DCC. Dens køreegenskaber på to skinne anlæg er mildest talt miserable, med et elendigt strømoptag og manglende hæfteringe. Jeg kan ikke forestille mig at deres 151 skulle være meget bedre.
Så mon ikke tiden er inde til en ny 151?
mvh
Thomas
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fronten af lokomotivet, eller siderne?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se forskellene. Når det kommer til køreegenskaber, så er Roco modellen Fleischmann udgaven overlegen. Jeg gider ikke engang overveje en HAMO, den teknologi de benyttede er vist alt for gammel til nutiden.
Jeg vil til enhver tid vælge Roco modellen over de andre, pga. køreegenskaberne, de forskelle der måtte være, kan vist være det samme. Jeg kan i hvert fald ikke se dem.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Du har taget billedet til venstre skråt bagfra, så derfor kan det ikke bruges som sammenligningsgrundlag. Du vil kunne se forskellen. Prøv at tage det billede, der er til venstre og ryk kameraet et par cm til højre, så kan du se forskellen.
mvh
Thomas
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, jeg har ikke taget billederne
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Den forskel må være meget uvæsentlig, hvis der skal helt præcise vinkler til. Jeg vil sige den falder for 60 cm reglen. 60 cm værende den afstand, tilskueren normalt betragter tingene fra. Men du må da tage et billede og udpege problematikken. Jeg er spændt på, hvad det er der er galt.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Jeg mener det er meget væsentligt at såfremt man skal sammenligne noget ud fra et billede, så er edet vigtigt at billedet viser det der skal sammenlignes. Det gør det billede simpelthen ikke. Det er taget for langt bagfra/til venstre og derfor viser det ikke den forkerte runding på fronten.
Det har jeg vist på to billeder længere oppe i tråden. Jeg kan tydeligt se en forskel.
Den skulle have været mere flad. Det er min mening. Jeg gider ikke bruge mere tid på det.
Det er meget normalt at producenterne ender med noget vidt forskelligt . Se f.eks. på MY´erne. Det samme forbillede med vidt forskelligt udseende og det er vist ikke dem alle, der er lige kønne. Nogle gange er producenterne bare mere heldige end andre.
mvh
Thomas
mr-data
Indlæg: 805
Nu kommer det indlæg muligvis lidt sent i forhold til hvornår nyhederne blev offentliggjort, men jeg har lige en kommentar:
I deres katalog nævner ESU en såkaldt "L.net-adapter" og kalder den "der Integrator", og umiddelbart får man indtrykket af at nu kan erstatte f.eks. sin IB med ECoS og fortsat anvende ALLE sine LocoNet-enheder.
Ved en nærmere gennemlæsning bliver jeg dog hurtigt skuffet, idet det KUN er tilbagemeldere, ekstra controllere (det være sig en FRED eller IB i "slave"-mode) og lignende, men IKKE nogen af de LocoNet-kompatible boostere man kan købe, som vist generelt er billigere.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.