Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Endnu en nybegynder - sporsystem ?

Jeg tilhører en af dem der i sin tid tilbage i 50’erne kørte på M skinner, og har stadigvæk det gamle Märklin udstyr både skinner og tog. Der er dog en verden til forskel og sikke en udvikling det har taget. Det er vildt imponerende hvilket udstyr man i dag kan få fat i. Har nu mod på at gå i gang igen og nu står valget så – 2 eller 3 skinne system. Jeg har pløjet diverse artikler og hjemmesider igennem om emnet og har ud fra det dannet mig et billede af hvilket udstyr der i dag er tilgængelig.

Udgangspunktet for mit vedkommende er, at det primært kommer til at dreje sig om digitalkørsel med danske damplokomotiver samt MY og MZ ’ere, men muligvis kan enkelte amerikanske lokomotiver også komme på tale. Med det jeg har læst mig frem til vil det således måske være mest hensigtsmæssigt at vælge 2 skinne systemet. Det tiltaler mig også umiddelbart mest idet det har det mest naturtro udseende i og med man ikke har punktkontakterne. Problemet er så når/hvis man skal ”vende” – lave sløjfer kan jeg forstå. Teorien med 2 skinnesystemet er ikke til at tage fejl af, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt på det rene med den praktiske udførelse af hvorledes man får sit anlæg gjort køreklart så det pr. automatik kan ”vende” strømmen – undgå kortslutning. Jeg har anskaffet den nye bog Modeltog, men synes ikke den konkret forklarer hvorledes det rent praktiske arbejde udføres i den henseende. Ligeledes læser man, at det er stort set problemfrit – eller om ikke andet uproblematisk, at køre med 3 skinne system – det er meget driftsikkert og langt hovedparten kører med dette 3 skinne system. Fristen er derfor stor til at droppe det skalaagtige ved 2 skinnesystemet og satse på f.eks. Märklin K skinner, som trods alt ligner en smule – bedre en C skinner, efter min mening. Der er dog en anden ret væsentlig ting som taler for 2 skinnesystem har jeg forstået. Man har meget større udvalg i danske lokomotiver/vogne når det gælder DC tog frem for AC, eller har jeg opfattet det forkert.

Da jeg således står overfor anskaffelse af en del udstyr gælder det om at vælge ”rigtigt” fra starten så jeg vil derfor gerne høre andres meninger, vurderinger samt synspunkter herom, inden mit endelige valg træffes.

Mvh og Godt Nytår til alle. Smile

Torben B. Sørensen

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Start med at læse disse tråde, så vi undgå en mega diskution igen

http://www.sporskiftet.dk/node/2191

http://www.sporskiftet.dk/node/2303

Om flere talet kører marklin kan du se i denne tråd

http://www.sporskiftet.dk/node/2306

Skal vi lade den ende her Moppe Wink Wink Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Problemet er så når/hvis man skal ”vende” – lave sløjfer kan jeg forstå. Teorien med 2 skinnesystemet er ikke til at tage fejl af, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt på det rene med den praktiske udførelse af hvorledes man får sit anlæg gjort køreklart så det pr. automatik kan ”vende” strømmen – undgå kortslutning.
Det er intet problem. Man laver 2 dobbelte sporisloationer og det stykke der så bliver strømløst (skal være længere end det længste tog) fødes gennem et vendesløjfemodul. Du behøves ikek at forstå, hvordan det virker, bare at det virker.
"TBS" skrev:
og langt hovedparten kører med dette 3 skinne system.
Det er en forkert antagelse. I føste ombæring er det 2 skinne der køres i alle andre skaler end H0 (okay der haværet kørt spor 0 med sidelæggende skinne, men det ser vi bort fra). I andre danske fora (eksempelvis dk.fritid.jernbaner.model) er 2s kinne folkene i noget mere "overtal" end her.Her på sitet er den en poll angående skinne systemer og her er der flest 2 skinne folk....http://www.sporskiftet.dk/node/2306
"TBS" skrev:
Man har meget større udvalg i danske lokomotiver/vogne når det gælder DC tog frem for AC, eller har jeg opfattet det forkert.

Det er en forkert antagelse.

Der er ganske få maskiner du ikke kan få til 3 skinne (hovedsageligt lidt mere kostbare maskiner) og et par stykker du ikke kan få til 2 skinne (Den "nye" T-maskine fra Märklin). Kigger vi så lidt ud over vores egen "andeam" og går til USA er 2 skinne system det allermest udbredte og vil man køre US materiel (ud over de få lokomotiver Märklin tilbyder), så hedder det enten 2 skinne system, eller ombygning af alle lokomotiver.

Mange danske 3 skinne folk har valgt 3 skinne for det er de "opvokset med" og dengang var det altså bare det bedste - det er der slet ingen tvivl om at det var - ihvertfald det bedste der belv udbudt herhjemme. Sådan er det bare ikke længere. Der er ingen systemer der er bedre eller ringere end andre.

2/3 skinne problematikken har været vendt her på sitet mange gange efterhånden.

Min anbefaling er at købe et Roco digitalt startsæt med et dansk lokomotiv og en digitalstyring. Så er du godt i gang. Controlleren er simpel at gå til med lokomotiver fra alle fabrikater (og kan uden "beværlig programmering" bruge ekstrafunktioner som lydeffekter osv).

Skinner til 2 leder drift fås også ca til 1/3 af prisen på 3 leder.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Hejsa...

Hvad angår sporsystem er det jo lidt hvad man selv synes er bedst. 3 skinne er uproblematisk og driftsikkert, men vendesløfjeproblematikken er ikke noget problem idag da der findes elektronik der løser dette.

Hvad angår danske modeller er det i mine øjne ligegyldigt hvilket system du vælger da 98 % af modellerne laves til begge systemer.

De amerikanske modeller er derimod i klart overtal i 2 skinne versioner.

Jeg kører selv 3 skinnedrift og det fungerer uden problemer og kan klart anbefales, hvis man kan leve med punktkontakterne. Det ødelægger ihvertfald ikke min oplevelse af modeljernbane....

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Skal vi lade den ende her Moppe

Det var for sent, jeg var i fuld gang med at skrive......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"TBS" skrev:
Ligeledes læser man, at det er stort set problemfrit – eller om ikke andet uproblematisk, at køre med 3 skinne system – det er meget driftsikkert og langt hovedparten kører med dette 3 skinne system. Fristen er derfor stor til at droppe det skalaagtige ved 2 skinnesystemet og satse på f.eks. Märklin K skinner, som trods alt ligner en smule – bedre en C skinner, efter min mening. Der er dog en anden ret væsentlig ting som taler for 2 skinnesystem har jeg forstået. Man har meget større udvalg i danske lokomotiver/vogne når det gælder DC tog frem for AC, eller har jeg opfattet det forkert.

Stod selv i samme situation som dig for 4-5 år siden. Valget faldt på K-skinner af ovennævnte årsager. Mht. udvalget af materiel så kan du stort set få alle DC-modeller til AC også. I hvert fald fra de største producenter af dansk modeltog som er Roco, Heljan og Hobbytrade. Prisen er stort set den samme når snakken går på digitale lokomotiver.

Paradoksalt nok har jeg ikke et eneste Märklinlokomotiv i samlingen.

Når det så er sagt, så er der det med K-skinnerne der er på Code 100, dvs. et kraftigt skinneprofil. Og så er der punktkontakterne. Her har jeg en klar ide om at med den rigtige skinnepatinering og ballastering når det kommer så vidt, så kan der gøres meget for at få noget godt ud af det. Bare se i de tyske tidsskrifter med K-skinneanlæg, som er lavet uhyre realistisk.

Så er der det med prisen. Her har jeg i kraft af mængden af skinner fået så meget rabat hos en forhandler (i dette tilfælde hos Kystbanen), at prisen svarede til den i Tyskland incl. forsendelse. Samtidig er der diverse modelbanemarkeder, her kan man finde nogen fine skinner til en rimelig penge.

Men sammenligner man prisen på Märklinskinner med dem til DC, så falder det ud til DC´s fordel.

Her må man gøre op med hvad det er man vil. Jeg havde selv ikke så megen tvivl i sin tid da beslutningen skulle træffes. Desværre går der ofte "religionskrig" i det som Peter siger det.

Der synes udmiddelbart at være en lille overvægt af DC-folk herinde, men AC hænger nu også godt ved Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Mange tak for særdeles hurtige svar. Jeg var ikke overrasket og kunne næsten fornemme på forhånd at ”man” efterhånden måske var træt af (igen) at skulle vende problematikken vedr. 2 og 3 skinne så det var lidt med skal / skal ikke.…….

Men jeg har fået lidt mere ny information at kunne bygge videre på i min stillingtagen og vil gerne sige tak for informationerne og udvist tålmodighed. Laughing out loud

Jeg kan dog lige indskyde at min ”forkerte” opfattelse af følgende:

Man har meget større udvalg i danske lokomotiver/vogne når det gælder DC tog frem for AC

er et direkte citat fra en dansk bog om modeljernbaner, lånt på biblioteket. Desværre har jeg ikke bogen hjemme nu og er ikke sikker på titlen, men den havde nogle år på bagen. I bogen Modeljernbane i Danmark af P E Jensen fremgår det bl.a. på side 21 at én af ulemperne ved 3 skinnesystemet er : ”Få danske modeller( lokomotiver) og på side 19: ”Fordele ved 2-skinne jævnstrøm: Stort udvalg af danske modeller”. Den bog er trods alt fra 2001…… men udviklingen går jo nok stærkt.

For min skyld må det gerne være ”over and out” her hvad angår skinneproblematik.

Rigtig Godt Nytår, Smile

Torben BS

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Hej Claus,

Ja, du kender til problematikken når man står overfor valget og du skal have tak for et fornemt svar. Jeg har faktisk også set en del af de meget fine skinnesystemer i tyske blade og det ser realistisk imponerende godt ud. Det snerper mod K skinner ! Wink

Mvh,

Torben BS

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Hej Claus, Det snerper mod K skinner ! Wink Mvh,Torben BS

Laughing out loud undskyld kunne ikke lade være Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
I bogen Modeljernbane i Danmark af P E Jensen fremgår det bl.a. på side 21 at én af ulemperne ved 3 skinnesystemet er : ”Få danske modeller( lokomotiver) og på side 19: ”Fordele ved 2-skinne jævnstrøm: Stort udvalg af danske modeller”. Den bog er trods alt fra 2001…… men udviklingen går jo nok stærkt.

Der er sket utroligt meget på de 7 år.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Ja, du kender til problematikken når man står overfor valget og du skal have tak for et fornemt svar. Jeg har faktisk også set en del af de meget fine skinnesystemer i tyske blade og det ser realistisk imponerende godt ud. Det snerper mod K skinner !

Det kanogså sagtens blive nogenlunde pænt...........

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/hadsten7.html

Men husk at med K-skinner - der har den lækre flexskinne, hvor du kan lave super linjeføringer i et flot landskab - ja så har du kun i alt 6 forskellige sporskiftere at vælge imellem. 2 (højre og venstre) der har en afgrening på 22,3 grader - de er ubrugelige, hvis du vil køre bare halvstore dampmaskiner fabrikeret af andre end Märklin selv, 2 sporskiftere med afgrening på 14,3 grader og 2 kurveskiftere, hvor den inderste kurve er R1 eller rettere en radius på 360 mm, hvilket afskærer dig fra at køre med eksempelvis Heljans fine E maskine.

Derfor ser du også på amnge 3 skinne anlæg at strækninger er lavet med K-skinner og stationer med C-skinner, for her er udvalget af sporskiftere lidt pænere med 12,1 grad i afvigende (ja, ja, 24,3 er der også....).

PIKO har med deres "billigspor" (2 leder) en simpel sporgeometri de har "stjålet" fra Märkllin, dog med 15 grader i den afvigende gren på sporskiftere, men en pænere skinne og til 1/3 af prisen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"TBS" skrev:
Hej Claus, Ja, du kender til problematikken når man står overfor valget og du skal have tak for et fornemt svar. Jeg har faktisk også set en del af de meget fine skinnesystemer i tyske blade og det ser realistisk imponerende godt ud. Det snerper mod K skinner ! Wink Mvh,Torben BS

Hej Torben

Hvis du vælger K-skinneløsningen, så bør du overveje udelukkende at bruge de slanke K-skifter og de slanke englændere (altså ikke de korte og ikke de buede sporskifter). Og så slanke kurver som muligt. Dette vil give de færreste problemer med specielt Heljans materiel. Samtidig ser det også mest realistisk ud.

Både P-, PR, E- og MO klarer skærene på det jeg har fået lagt indtil nu. Dvs. i et enkelt sporskifte hopper E-maskinens ene hjulsæt af, men det kan godt gå. En slank englænder i prøveopstilling, klarer selv E-maskinen.

Hobbytrades materiel fungerer fint, Rocos ligeså. Specielt vil jeg gerne fremhæve Rocos MY, som er en bomstærk maskine. Det kan være nyttig når der kommer noget med stigninger og rensetog ind i billedet Wink Men har nu også hørt at to Heljan MY- ere i forspand heller ikke er så tosset Wink

Nu tænker man måske at dette kræver en masse plads. Men selv i et 14 kvm rum som jeg bruger til min bane, kan det lade sig gøre med slanke K-skifter og minimum R4-kurver. Simpelthen ved at bygge i "etager".

Min nederste "etage" er til opstillingsbanegård med vendesløjfe. Og saver i øjeblikket ud til en helix (sporspiral) der skal føre op til den næste "etage", hvor en lille mellemstationen (faktisk kun med et krydsningsspor, for det var hvad der kunne blive plads til) og hovedstationen med en enkeltsporet færge med tiden kommer til at ligge.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Nu tænker man måske at dette kræver en masse plads. Men selv i et 14 kvm rum som jeg bruger til min bane, kan det lade sig gøre med slanke K-skifter og minimum R4-kurver. Simpelthen ved at bygge i "etager". Min nederste "etage" er til opstillingsbanegård med vendesløjfe. Og saver i øjeblikket ud til en helix (sporspiral) der skal føre op til den næste "etage", hvor en lille mellemstationen (faktisk kun med et krydsningsspor, for det var hvad der kunne blive plads til) og hovedstationen med en enkeltsporet færge med tiden kommer til at ligge. MvhClaus

har du ikke en sporplan der kan vise det hele Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"killerp" skrev:
har du ikke en sporplan der kan vise det hele Wink

Hej Peter

Jo det har jeg da, endda en sporplan jeg har fået tegnet af en "professionel", der kender meget til baner, fordi jeg ikke er helt så skrap til det.

Vil prøve at lægge den her i løbet af nogle dage Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Vil prøve at lægge den her i løbet af nogle dage Wink MvhClaus

Fedt og 1000 tak, for det lyder som en rigtigt spændene bane du ved at bygge

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"killerp" skrev:
Fedt og 1000 tak, for det lyder som en rigtigt spændene bane du ved at bygge

Den er jo håndtegnet af en der er meget dygtig til det (det kunne jeg aldrig gøre selv), og ikke tegnet i et computerprogram . Måske jeg skulle oprette en anden tråd om banen, for hvis det bliver lagt her, fjerner det sig nok fra trådens oprindelige emne.

Men kort fortalt så vil jeg dyrke køreplanskørsel, så derfor er hovedstationen en endestation, hvor lokomotiverne skal løbe om eller vendes på drejeskive.

Hvis man interesserer sig mere for at dyrke kørsel og vise sine tog frem på paradestrækninger, så vil det være en stor fordel at toget kan komme rundt hele tiden, så rangering undgås.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Håber alle er kommet godt ind i det nye år, og dernæst en stor tak for alle de fine svar med en masse god brugbar information som jeg tager med i overvejelserne. Laughing out loud Lige netop problematik med sporskifter må jeg indrømme var ikke noget jeg havde gjort mig de helt store overvejelser over, så det skal studeres nærmere. (slanke englændere ?– nyt for mig, men har fundet ud af hvad det står for). Shock

Fik anskaffet Märklins katalog i går, så der kan jeg klart og tydeligt se de forskellige sporskifter og kurvedata, men derfor er netop information som f.eks. det med at Heljans E maskine der er nyttig at få at vide fra ”kendere”.

De 14 kvm du har at gøre godt med Claus er dog noget med end hvad jeg umiddelbart til at begynde med vil få glæde af. Til en begyndelse har jeg forstillet mig, at mit anlæg primært skal opbygges med en form for rangerkørsel for øje. Tanken er dog en senere udvidelse så der er visse overvejelser i den forbindelse. Det bliver spændende at se din sporplan Claus og en bane i ”etager” lyder interessant og endnu en mulig løsning som jeg tager med i planlægningen.

En lille sidebemærkning. Er der nogen der har kendskab til om der skulle være en eller anden der har bygget / konstrueret sin egen drejeskive. :?:

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
En lille sidebemærkning. Er der nogen der har kendskab til om der skulle være en eller anden der har bygget / konstrueret sin egen drejeskive. :?:

Flere, men et nybegynderprojekt er det ikke.

Det kræver den del præcision.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Jeg har et ældre tegneprogram der hedder Designer 7.0 men kan desværre ikke få det til at virke på min nye PC med Vista. Oups Alle spor ( K spor ) + mål fra Märklins katalog har jeg ellers tegnet ind i Designer på min gamle bærbare ( Windows XP ). Jeg har i mellemtiden opgivet efter jeg har anskaffet mig Märklins TRIX program og har forsøgt at få noget til at ligne en sporplan. Jeg er klar over, at der skal foretages en del justeringer og bl.a. kan jeg ikke få tegnet pladen 100% korrekt med diverse skrå hjørner, men ideen er først og fremmest at få et overblik over hvad der er at gøre godt med. Man vil jo gerne have så meget med som muligt.

Sporplanen gemmer den i format .tra så jeg har omformet det til .jpg

Pladsen er trang i mit hobbyrum af hensyn til andet grej ( modelfly o.l.) men man må nøjes med det man har og udnytte pladsen bedst mulig. Kriterier til banen: godt 3 kvm - pladen skal kunne slås op på væggen - man skal kunne nå rundt om den. Opslået skal min. "spillerum" være 10 cm langs væg, af hensyn til evt. små lave bygninger. Der bliver lavet en bred liste på de 10 cm og på den hængsles pladen ( krydsfiner ). Lokomotiver – alle danske - skal primært være "mindre" dampmaskiner samt diesel og rangerlokoer af hensyn til "snævre" banekurver kan jeg forstå.

Er der for urealistisk ? Jeg tager meget gerne imod kommentarer/kritik/synspunkter/forslag.

Mvh,

Torben

sporplan

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Er netop begyndt at abonnere på bladet Banen og i Dec/Jan nummeret læser jeg følgende på side 85/86:

”K-skinnerne har et voldsomt strømtab, så jeg har loddet strømforsyningskabler til hver skinnesamling – det er nødvendigt” – det lyder umiddelbart dramatisk. Voldsomt strømtab og dernæst et omfattende loddearbejde. Det lyder ikke lovende for én som vil satse på netop K skinner. Sad

Artiklen fortsætter……

”Nu er det K-skinner, men de er heller ikke tilfredsstillende – det er faktisk umuligt at lodde på dem. Da jeg brugte gasloddekolbe, smeltede spidserne…………”

Er disse K skinner helt umulige ? Fik at vide ved et besøg i forretningen Kystbanen, at kæmpeanlægget i Hamburg anvender K skinner, så helt ringe kan de vel ikke være ?

Det vil være interessant at høre jeres erfaringer og kommentarer til dette ?

Moppe – Claus – tak for jeres råd ang. valg af sporskifter og des lige. Det vil blive fulgt i planlægningen af banen. Har anskaffet WINTRACK 9.0 UK ver. og modtager en af dagene en K skinne skabelon, så nu kan der arbejdes både digitalt og analogt. Smile

Mvh,

Torben BS

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Glemte lige at gøre opmærksom på, at min hidtidige sporplan er opgivet så nu bliver det en permanent ( ikke opklappelig ) bane, men hensyntagen til de inputs om valg af sporskifter for K skinner osv.

Mvh,

TBS

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"TBS" skrev:
Er disse K skinner helt umulige ? Fik at vide ved et besøg i forretningen Kystbanen, at kæmpeanlægget i Hamburg anvender K skinner, så helt ringe kan de vel ikke være ?

http://www.miniatur-wunderland.de/anlage/technik/modellbahn/gleissystem/

Der bruges lidt af hvert på det anlæg, og der er strømtilførsel for hver 150-200cm på hele anlægget.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Mange tak for hurtigt svar og for linket. Fornem beskrivelse af sporsystemet. Laughing out loud

En forårstur til Wunderland er under planlægning. Laughing out loud

Bedste hilsner,

Torben BS

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Laver selv fødeledninger/ekstra strømtilførsel for ca. hver anden m, tror det kommer til at holde meget godt.

Det kan godt lade sig gøre at lodde på K-skinner. Har selv med held loddet direkte på skinnelaskerne. Mht. midterlederen kan man i endesvellen lige skrabe den ren, og så er det muligt også at lodde herpå.

Endelig har Märklin jo nogen "dimser" som også kan løse problemet, men det fordyrer selvfølgelig processen. Det er katalognr. 7500 0-tilslutning (dvs. en til hver skinnestreng hvor der skal fødes) og så er det 7504 midterledertilslutning.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Flere brugbare informationer - mange tak for det. Laughing out loud

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

”Nybegynderen” er kommet et stykke videre og har efter anskaffelse af WINTRACK lavet et udkast ( et bland utallige > 20) til en påtænkt sporplan med K-skinner. Ambitionsniveauet med at få så meget som muligt med afspejles forhåbentlig og efter mange gode råd fra Claus har jeg så godt som muligt fulgt disse bl.a. med at undgå de korte og de buede sporskifter og samtidig holde mig så vidt muligt til min. R4 kurver (2241). ( underbanen med sløjfe er også med 2241) Jeg vil udelukkende køre epoke III og muligvis indsnævre det yderligere lidt senere i processen.

Jeg vedhæfter to sporplaner hvor den eneste store forskel er ”brosporet”. Her var det påtænkt, at for at få så meget med som muligt kunne der løbe et/flere små spor under broen ind til f.eks. noget garage anlæg, men vil der ikke være problem med at overholde max 4 – 5 % i stigning og derved kan der ikke føres spor under og opnå frigang for materiellet ?

Derfor er der en ver 3 med hvor jeg har sløjfet broen men i stedet har fået sneget en hel del ekstra spor ind. Denne model synes jeg selv er bedre MEN jeg har så måttet benytte et af de krumme sporskifter – desværre – for at få det til at stemme. Det er vel ikke umuligt at køre på disse ?

For en ”ekspert” vil det måske synes at være en komprimeret sporplan og med alt for mange spor. Det er dog også en foreløbig skitse. Alle spor på banegårdsområdet skal justeres for at slutte ens med stopbom, så indtil videre er det kun en skitse. Jeg modtager meget gerne kommentarer / synspunkter og forslag til ændringer og forbedringer. Det skulle gerne fremgå at ideen med det vil være at have et banegårdsområde, en drejeskive + lille remise samt et nogenlunde rangerområde. Stort anlagt landskabs osv. er ikke lige sagen for mit vedkommende. Hvordan man forbinder ind til remise har jeg ikke fundet ud af endnu så derfor er disse spor ikke ført ind korrekt.

Mvh,

Torben

sporplan 280109 ver3

sporplan 280109 ver2

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
men vil der ikke være problem med at overholde max 4 – 5 % i stigning og derved kan der ikke føres spor under og opnå frigang for materiellet ?

4-5% stigning er alt for meget.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

"moppe" skrev:
4-5% stigning er alt for meget.

Alt om bro er hermed droppet. Tak.

Mvh

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.