For nogen tid siden var der nogen som mente at det var synd at ECoS og CS1 ikke har understøttelse for Loconet.
I en anden forbindelse fandt jeg ESU's officielle begrundelse herfor, her "sakset" fra CS1 Reloaded's FAQ:
Oversat i hovedtræk: Årsagen (på manglende understøttelse, min bemærk.) hertil er licensmæssige problemer. Loconet er et propietært system, som Firmaer ikke længere kan få licens til.
Ovenstående er præcis hvad jeg regnede med at læse, og læst mellem linjerne lyder det også som om, at hvis de (ESU) havde kunne få den fornødne licens ville de havde includeret support for Loconet. Og heraf kan man vel også udlede, at de ikke udelukker at hvis de senere kan få den nævnte licens, så kommer der support for Loconet, evt. via en hardware adapter.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg tror såmænd ikke det er et spørgsmål om "kan få" så meget som "vil betale". LocoNet er patenteret af Digitrax.
Der skulle ikke være noget problem rent teknisk i at kunne læse loconet protokollen, men jeg vil da gætte på at ESU vælger at understøtte deres egen EcosLink ikke mindst fordi de planlægger en række accessories som kører på denne bus.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Møtrik
Indlæg: 619
Det samme gælder vel for Expressnet?
jeg tror også at du har ret i den antagelse, de vil vel lave "deres standard" og ikke underkaste sig andre standarder.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er lidt interessant, hvordan man sælger og fortolker begrænsninger i sine systemer. I modsætning hertil, har Märklin offentliggjort den tekniske dokumentation for CAN-protokollen (CS2) i et offentligt tilgængeligt dokument på internettet:
http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/CS2_can-protokoll_1-0.pdf
Hermed gør Märklin det muligt for alle andre at lave udstyr, som kan kommunikere med CS2.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
mr-data
Indlæg: 805
frede2300: Ja det kan måske nok have ret i, men i så fald burde de (ESU) være ærlige i deres udmeldinger, og sige at de mener at deres "ECoSLink" er Loconet overlegent. Hvad sidstnævnte angår, har jeg hverken erfaring eller forstand på til at kunne sige hvilken af de to der er bedst.
pejft: ECoSLink baserer sig ligeledes på CAN-protokollen, og selvom ESU ikke har lagt dokumentation vedr. ECoSLink frem på deres hjemmeside, så tror jeg nu nok at hvis man spørger pænt kan man få det. F.eks. har de jo gladeligt udleveret oplysninger om pc-interfacet til udviklere af programmer som kan deltage i styringen af anlægget.
Hvis ikke, så skyldes det måske at man mener at kun ESU og udvalgte partnere kan lave enheder som opfyldes deres (ESU's) kvalitetskrav.
Hvilke enheder kunne I tænke jer at se til ECoSlink ?
Personligt er jeg især tændt på en håndholdt kontroller ala. deres tidligere "mobile control" (den der næsten ligner en mobiltelefon, og ikke længere produceres) eller uhl.'s "Daisy".
jeg ved godt at ESU har lanceret deres "ECoSControl Radio", og den er da ganske smart (tænker NÆSTEN mobile station i trådløs udgave, dog uden booster eller mulighed for direkte at styre anlægget), meen den virker lige stor nok til bare at styre et enkelt tog på strækningen, virker mere velegnet til at styre en mindre station hvor der skal foregå lidt rangering mm.
I øvrigt, det mest geniale jeg har set derfra (ESU) er, den såkaldte "Navigator". Denne er tydeligvis inpireret af "mobile station", rent konceptmæssigt. Her får man som køber en fin lille digital-enhed til det lille anlæg/begynderen, komplet med mulighed for programmerings-spor og mulighed for tilkøb af flere håndholdte kontrollere (her er det dog lidt ærgerligt at de er IR-baseret, og ikke radio). Men samtidig er den fremtidssikret, idet den via sit ECoSLink-stik kan blive hhv. booster for et segment (f.eks. det oprindelige når dette udvides) og "slave-"/ekstra-controller for en ECoS (forbindelsen fra controller går dog via boosteren). Brugbar til f.eks. en lille eller mellemstor station, hvor der udover gennemgående trafik også skal foregå lidt rangering til industri, værksted eller hvad man nu kan finde på-
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg må klart sige at jeg ville foretrække hvis alle enheder benyttede IP protokollen da den på mange måder er mere anvendelig end alle de andre bus standarder. (nej det var ikke svar på spørgsmålet beklager
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Er løbet ikke kørt for specielle, håndholdte controllere?
De ny central stationer som CS og ESU, der kan tilgås via lokalnet (vel over IP) giver mulighed for wireless forbindelse fra standard komponenter som Ipad (TouchCab og RocRail)
Fremover vil de fleste alligevel have et trådløst net og standard komponenter produceres i styktal hvor en fx ESU håndholdt slet ikke kan være med.
mvh niels peter
DK-2720
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg er helt klart også tilhænger af IP over Ethernet. Dels koster kabler ingen penge i forhold til CAN-kabler ... dels kan de være MEGET længere. Med WiFi-sendere kan man lave et trådløst netværk som dækker en sportshal for ganske få penge. Derfra er TouchCab eller RocRail helt klart meget lette at få op og køre. Og så kan en iPod Touch også bruges til andet end at styre tog med.
Og jeg ser meget frem til, hvad TouchCab kommer til at kunne på Apple's nye iPad ... trådløs 10" kontrolpult ... VI VIL HA' SPORTAVLER!
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
mr-data
Indlæg: 805
Hertil findes en billigere løsning end iPad: S88 og et antal moment-kontakter. Kræver godt nok lidt arbejde med ledningsføring (en plus eller fase via kontakt til S88 som så giver minus eller nul) og lidt konfiguration i digital-centralen, lettest ved ECoS hvor man ved sporskifte-objekter og sporveje kan indstille at S88-modul nr. x port x skifter sporskfitet/stiller sporvejen (og evt. kan det også indstille at når sporskiftet er stillet/sporvejen er lagt, skal signal nr. x vise "kør".
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det har jeg også leget med ... jeg har beskrevet det herinde for lang tid siden.
Det gode ved den løsning er, at det også vil påvirke sportavler i f.eks. computerprogrammer og sikkert også i TouchCab. Det virker i hvert fald med det gratis Mac-program jeg testede med: Simpel Digital Locomotive.
Det smarte ved en kombination af elektronisk sportavle på f.eks. en iPad og S88 er, at man kan have en fysisk sportavle som kan fjernstyres fra både Ecos, CS1 Reloaded og f.eks. iPad.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja det blir i sandhed spændende
Og nu vi er igang - hvorfor styrer vi så lokomotiverne med DCC og ikke bare trådløst - kan en radiomodtager ikke indbygges temmelig småt i en dekoder? Så ville vi være fri for alt det booster halløj.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Møtrik
Indlæg: 619
mine "gammeldaws sportavler" påvirker også computerprog. du skal bare købe de rige dokodere med tilbagemedling.
TouchCab
Indlæg: 139
Næh, det samme gælder netop ikke for XpressNet, som er baseret på RS485 standarden og protokollen er af Lenz erklæret "public domain", dvs. alle kan bruge den, og det er der jo også andre fabrikanter som gør.
Jeg har spurgt Digitrax om licensbetingelserne for at anvende Loconet, men jeg har ikke fået noget svar. Jeg har frygtet, at når/hvis svaret kom, vil betingelserne på god amerikansk maner være helt horrible, og ESU har muligvis konstateret det samme. De har tilsyneladende i det mindste fået et svar.
Digitrax har lagt Loconet protokollen på nettet i en light version til hobbybrug, men der mangler fundamentale dele for at man kan lave interfaces til den. Jeg har dog set enkelte adaptere rundt omkring, antagelig designet ved noget "reverse engineering", men man skal nok ikke gå i volumenproduktion med det - så får man sandsynligvis en hær af advokater på nakken.
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv
TouchCab
Indlæg: 139
Jo jo Per - jeg ved det godt
Lige nu er jeg bare i gang med noget andet - og iPad kan jo i øvrigt slet ikke fås endnu ...
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, langt fra.
Husk på at den trådeløse controller koster lige så meget som et tråløst sæt med styreaggregat og det hele (iPhone versus Roco MultiMausPro). Desuden mangler en iPhone drejeknappen til hastighed.
Zimo har lige lanceret en ny udgave f deres trådløs controller, Rocos MultiMausPro er unde ½ år gammel. Märklin vil gerne være med på den tråløse bølge osv osv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Klaus
Hvad er det der er så vigtigt ved drejeknappen?
Finger-touch på iPod eller iPhone virker upåklageligt til at skrue op og ned for hastigheden.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Betjeningskomfort.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, okey ... Hver sin smag. Jeg synes drejeknappen er forældet teknologi.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Teknologisk er den "forældet", det har du ret i. Jeg har det bare sådan at jeg ikke kigger på hvor gammel teknologien er, men hvor brugervenlig den er.
Drejeknappen kan man lave, så den har et punkt på midten, hvor den har et lille "klik", hvor stop er i midten af vandringen. Det gør at man kan betjene den uden at se på den og man kan dreje den ned til stop og lige lidt op igen, uden at se på den, men bare mærke det med fingrene. Det kan man stadigvæk ikke med en touchskærm.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hvorfor kan man ikke det?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi den ikke har mærkbar modstand.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg synes det er super med en håndholdt controller.
Om kort tid vil finde generel hardware, som trådløst kan styre diverse komponenter - du loader blot relevant softwaremodul.
Hvorfor skal jeg have een controller til TV, til DVD, til Squeezebox, mediacenter, til lydbøger, til at sms'e og tale i og snart til e-bog?
Vi ser hardware blive generel i mobil-opladere - hvorfor skal jeg have en gammel oplader til overs når een i familien skifter mobil? Heldigvis har nogen (vist kineserne?) presset på for en fælles standard her.
Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig en controller med drejeknap!
På samme måde som et 'digitalt' ur er underlødigt i forhold til et analogt i mine øje
så har en drejeknap gode kvaliteter!
mvh niels peter
DK-2720
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
frede2300, jeg har desværre overset dine kommentarer:
De fleste husstande med net i mit nabolag har et trådløst net.
(Jeg har kortet citaterne noget ned - håber det er ok)
mvh niels peter
DK-2720
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Det er nok muligt jeg er lidt gammeldags, men det med en drejeknap med "klik", tiltaler mig umådelig meget. Rent motorisk mestrer jeg ikke den følsomme finger på en touchskærm, lige så præcist og følsomt som med en drejeknap.
Længe leve drejeknappen med "klik".
Venlig hilsen
Carsten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der er himmelvid forskel på touchskærme. Den der er i Märklin CS og i Ecos 1 er ikke specielt gode. Jeg har også rodet med små 7" touchskærme, som var noget bedre.
Men den touchskærm der er i iPod Touch, iPhone og snart også i iPad er helt fantastiske.
Der findes flere applikationer, hvor man nærmest får en fornemmelse af, at have fat i tingene på skærmen. Og med multitouch og gestures, hvor man lave forskellige aktioner ved at bruge to eller tre fingre, så er der uanede muligheder.
På iPhone/iPod anvendes vibratoren i mange applikationer til at give et feedback. Det virker afsindigt godt ... en kort lille mærkbar indikation af.
I TouchCab har Jens lavet det sådan at tapper man med fingeren i højre side, så øges hastigheden med et trin og det reduceres i venstre. Det giver en sindssygt nøjagtig styring ved rangering. Men samtidigt giver det, at man kan trække fingeren over hastighedsmåleren og hastigheden øges helt analogt med bevægelsen - den samme gode fornemmelse af hastighed som en ordentlig drejekontakt har. Og i denne forbindelse har jeg kun suk til overs for Märklins drejekontakter på CS og MS. De har ingen start og stop - og man har ingen fornemmelse af, hvor man er henne i skalaen. Ydermere er de ikke specielt gode til at registrere input, så de misser faktisk ret ofte nogle trin.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu er det da vidst også netop nogle af de ringeste du kan finde......
Til gengæld holder de ikke særligt godt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model