Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

ECoS / CS1 og Loconet

For nogen tid siden var der nogen som mente at det var synd at ECoS og CS1 ikke har understøttelse for Loconet.

I en anden forbindelse fandt jeg ESU's officielle begrundelse herfor, her "sakset" fra CS1 Reloaded's FAQ:

Citat:
Leider nein. Der direkte Anschluss von Loconet®-Geräten wird auch nach dem Update nicht möglich sein. Der Grund hierfür sind lizenzrechtliche Probleme. Loconet® ist ein prorietäres System, für welches keine neuen Lizenzen an Firmen vergeben werden.

Oversat i hovedtræk: Årsagen (på manglende understøttelse, min bemærk.) hertil er licensmæssige problemer. Loconet er et propietært system, som Firmaer ikke længere kan få licens til.

Ovenstående er præcis hvad jeg regnede med at læse, og læst mellem linjerne lyder det også som om, at hvis de (ESU) havde kunne få den fornødne licens ville de havde includeret support for Loconet. Og heraf kan man vel også udlede, at de ikke udelukker at hvis de senere kan få den nævnte licens, så kommer der support for Loconet, evt. via en hardware adapter.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jeg tror såmænd ikke det er et spørgsmål om "kan få" så meget som "vil betale". LocoNet er patenteret af Digitrax.

Der skulle ikke være noget problem rent teknisk i at kunne læse loconet protokollen, men jeg vil da gætte på at ESU vælger at understøtte deres egen EcosLink ikke mindst fordi de planlægger en række accessories som kører på denne bus.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"frede2300" skrev:
Jeg tror såmænd ikke det er et spørgsmål om "kan få" så meget som "vil betale". LocoNet er patenteret af Digitrax.Der skulle ikke være noget problem rent teknisk i at kunne læse loconet protokollen, men jeg vil da gætte på at ESU vælger at understøtte deres egen EcosLink ikke mindst fordi de planlægger en række accessories som kører på denne bus.

Det samme gælder vel for Expressnet?

jeg tror også at du har ret i den antagelse, de vil vel lave "deres standard" og ikke underkaste sig andre standarder.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
For nogen tid siden var der nogen som mente at det var synd at ECoS og CS1 ikke har understøttelse for Loconet.I en anden forbindelse fandt jeg ESU's officielle begrundelse herfor, her "sakset" fra CS1 Reloaded's FAQ:
Citat:
Leider nein. Der direkte Anschluss von Loconet®-Geräten wird auch nach dem Update nicht möglich sein. Der Grund hierfür sind lizenzrechtliche Probleme. Loconet® ist ein prorietäres System, für welches keine neuen Lizenzen an Firmen vergeben werden.
Oversat i hovedtræk: Årsagen (på manglende understøttelse, min bemærk.) hertil er licensmæssige problemer. Loconet er et propietært system, som Firmaer ikke længere kan få licens til.

Det er lidt interessant, hvordan man sælger og fortolker begrænsninger i sine systemer. I modsætning hertil, har Märklin offentliggjort den tekniske dokumentation for CAN-protokollen (CS2) i et offentligt tilgængeligt dokument på internettet:

http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/CS2_can-protokoll_1-0.pdf

Hermed gør Märklin det muligt for alle andre at lave udstyr, som kan kommunikere med CS2.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

frede2300: Ja det kan måske nok have ret i, men i så fald burde de (ESU) være ærlige i deres udmeldinger, og sige at de mener at deres "ECoSLink" er Loconet overlegent. Hvad sidstnævnte angår, har jeg hverken erfaring eller forstand på til at kunne sige hvilken af de to der er bedst.

pejft: ECoSLink baserer sig ligeledes på CAN-protokollen, og selvom ESU ikke har lagt dokumentation vedr. ECoSLink frem på deres hjemmeside, så tror jeg nu nok at hvis man spørger pænt kan man få det. F.eks. har de jo gladeligt udleveret oplysninger om pc-interfacet til udviklere af programmer som kan deltage i styringen af anlægget.

Hvis ikke, så skyldes det måske at man mener at kun ESU og udvalgte partnere kan lave enheder som opfyldes deres (ESU's) kvalitetskrav.

Hvilke enheder kunne I tænke jer at se til ECoSlink ?

Personligt er jeg især tændt på en håndholdt kontroller ala. deres tidligere "mobile control" (den der næsten ligner en mobiltelefon, og ikke længere produceres) eller uhl.'s "Daisy".

jeg ved godt at ESU har lanceret deres "ECoSControl Radio", og den er da ganske smart (tænker NÆSTEN mobile station i trådløs udgave, dog uden booster eller mulighed for direkte at styre anlægget), meen den virker lige stor nok til bare at styre et enkelt tog på strækningen, virker mere velegnet til at styre en mindre station hvor der skal foregå lidt rangering mm.

I øvrigt, det mest geniale jeg har set derfra (ESU) er, den såkaldte "Navigator". Denne er tydeligvis inpireret af "mobile station", rent konceptmæssigt. Her får man som køber en fin lille digital-enhed til det lille anlæg/begynderen, komplet med mulighed for programmerings-spor og mulighed for tilkøb af flere håndholdte kontrollere (her er det dog lidt ærgerligt at de er IR-baseret, og ikke radio). Men samtidig er den fremtidssikret, idet den via sit ECoSLink-stik kan blive hhv. booster for et segment (f.eks. det oprindelige når dette udvides) og "slave-"/ekstra-controller for en ECoS (forbindelsen fra controller går dog via boosteren). Brugbar til f.eks. en lille eller mellemstor station, hvor der udover gennemgående trafik også skal foregå lidt rangering til industri, værksted eller hvad man nu kan finde på-

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"mr-data" skrev:
Hvilke enheder kunne I tænke jer at se til ECoSlink ?

Jeg må klart sige at jeg ville foretrække hvis alle enheder benyttede IP protokollen da den på mange måder er mere anvendelig end alle de andre bus standarder. (nej det var ikke svar på spørgsmålet beklager Wink

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Er løbet ikke kørt for specielle, håndholdte controllere?

De ny central stationer som CS og ESU, der kan tilgås via lokalnet (vel over IP) giver mulighed for wireless forbindelse fra standard komponenter som Ipad (TouchCab og RocRail)

Fremover vil de fleste alligevel have et trådløst net og standard komponenter produceres i styktal hvor en fx ESU håndholdt slet ikke kan være med.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg er helt klart også tilhænger af IP over Ethernet. Dels koster kabler ingen penge i forhold til CAN-kabler ... dels kan de være MEGET længere. Med WiFi-sendere kan man lave et trådløst netværk som dækker en sportshal for ganske få penge. Derfra er TouchCab eller RocRail helt klart meget lette at få op og køre. Og så kan en iPod Touch også bruges til andet end at styre tog med.

Og jeg ser meget frem til, hvad TouchCab kommer til at kunne på Apple's nye iPad ... trådløs 10" kontrolpult ... VI VIL HA' SPORTAVLER! Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"PerOlsen" skrev:
VI VIL HA' SPORTAVLER! Smile

Hertil findes en billigere løsning end iPad: S88 og et antal moment-kontakter. Kræver godt nok lidt arbejde med ledningsføring (en plus eller fase via kontakt til S88 som så giver minus eller nul) og lidt konfiguration i digital-centralen, lettest ved ECoS hvor man ved sporskifte-objekter og sporveje kan indstille at S88-modul nr. x port x skifter sporskfitet/stiller sporvejen (og evt. kan det også indstille at når sporskiftet er stillet/sporvejen er lagt, skal signal nr. x vise "kør".

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det har jeg også leget med ... jeg har beskrevet det herinde for lang tid siden.

Det gode ved den løsning er, at det også vil påvirke sportavler i f.eks. computerprogrammer og sikkert også i TouchCab. Det virker i hvert fald med det gratis Mac-program jeg testede med: Simpel Digital Locomotive.

Det smarte ved en kombination af elektronisk sportavle på f.eks. en iPad og S88 er, at man kan have en fysisk sportavle som kan fjernstyres fra både Ecos, CS1 Reloaded og f.eks. iPad.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"nipe" skrev:
Er løbet ikke kørt for specielle, håndholdte controllere?
Hvilke?
"nipe" skrev:
De ny central stationer som CS og ESU, der kan tilgås via lokalnet (vel over IP) giver mulighed for wireless forbindelse fra standard komponenter som Ipad (TouchCab og RocRail)
Jo.. de gir mulighed for at styre controlleren - men kan man give input som f.eks. sporbesættelse til controlleren via IP?
"nipe" skrev:
Fremover vil de fleste alligevel have et trådløst net og standard komponenter produceres i styktal hvor en fx ESU håndholdt slet ikke kan være med.
Hvilke er det vi snakker om som har trådløst net?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg er helt klart også tilhænger af IP over Ethernet. Dels koster kabler ingen penge i forhold til CAN-kabler ... dels kan de være MEGET længere. Med WiFi-sendere kan man lave et trådløst netværk som dækker en sportshal for ganske få penge. Derfra er TouchCab eller RocRail helt klart meget lette at få op og køre. Og så kan en iPod Touch også bruges til andet end at styre tog med.Og jeg ser meget frem til, hvad TouchCab kommer til at kunne på Apple's nye iPad ... trådløs 10" kontrolpult ... VI VIL HA' SPORTAVLER! :-)Mvh. Per

Ja det blir i sandhed spændende Smile

Og nu vi er igang - hvorfor styrer vi så lokomotiverne med DCC og ikke bare trådløst - kan en radiomodtager ikke indbygges temmelig småt i en dekoder? Så ville vi være fri for alt det booster halløj.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"PerOlsen" skrev:
Det har jeg også leget med ... jeg har beskrevet det herinde for lang tid siden.Det gode ved den løsning er, at det også vil påvirke sportavler i f.eks. computerprogrammer og sikkert også i TouchCab. Det virker i hvert fald med det gratis Mac-program jeg testede med: Simpel Digital Locomotive.Det smarte ved en kombination af elektronisk sportavle på f.eks. en iPad og S88 er, at man kan have en fysisk sportavle som kan fjernstyres fra både Ecos, CS1 Reloaded og f.eks. iPad.Mvh. Per

mine "gammeldaws sportavler" påvirker også computerprog. du skal bare købe de rige dokodere med tilbagemedling.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"Møtrik" skrev:
"frede2300" skrev:
Jeg tror såmænd ikke det er et spørgsmål om "kan få" så meget som "vil betale". LocoNet er patenteret af Digitrax.Der skulle ikke være noget problem rent teknisk i at kunne læse loconet protokollen, men jeg vil da gætte på at ESU vælger at understøtte deres egen EcosLink ikke mindst fordi de planlægger en række accessories som kører på denne bus.
Det samme gælder vel for Expressnet?jeg tror også at du har ret i den antagelse, de vil vel lave "deres standard" og ikke underkaste sig andre standarder.

Næh, det samme gælder netop ikke for XpressNet, som er baseret på RS485 standarden og protokollen er af Lenz erklæret "public domain", dvs. alle kan bruge den, og det er der jo også andre fabrikanter som gør.

Jeg har spurgt Digitrax om licensbetingelserne for at anvende Loconet, men jeg har ikke fået noget svar. Jeg har frygtet, at når/hvis svaret kom, vil betingelserne på god amerikansk maner være helt horrible, og ESU har muligvis konstateret det samme. De har tilsyneladende i det mindste fået et svar.

Digitrax har lagt Loconet protokollen på nettet i en light version til hobbybrug, men der mangler fundamentale dele for at man kan lave interfaces til den. Jeg har dog set enkelte adaptere rundt omkring, antagelig designet ved noget "reverse engineering", men man skal nok ikke gå i volumenproduktion med det - så får man sandsynligvis en hær af advokater på nakken.

Mvh

Jens

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"PerOlsen" skrev:
Og jeg ser meget frem til, hvad TouchCab kommer til at kunne på Apple's nye iPad ... trådløs 10" kontrolpult ... VI VIL HA' SPORTAVLER! :-)Mvh. Per

Jo jo Per - jeg ved det godt Laughing out loud

Lige nu er jeg bare i gang med noget andet - og iPad kan jo i øvrigt slet ikke fås endnu ...

Mvh

Jens

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Er løbet ikke kørt for specielle, håndholdte controllere?

Nej, langt fra.

Husk på at den trådeløse controller koster lige så meget som et tråløst sæt med styreaggregat og det hele (iPhone versus Roco MultiMausPro). Desuden mangler en iPhone drejeknappen til hastighed.

Zimo har lige lanceret en ny udgave f deres trådløs controller, Rocos MultiMausPro er unde ½ år gammel. Märklin vil gerne være med på den tråløse bølge osv osv.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Hej Klaus

"moppe" skrev:
Desuden mangler en iPhone drejeknappen til hastighed.

Hvad er det der er så vigtigt ved drejeknappen?

Finger-touch på iPod eller iPhone virker upåklageligt til at skrue op og ned for hastigheden.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hvad er det der er så vigtigt ved drejeknappen?

Betjeningskomfort.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"martindahl" skrev:
Hvad er det der er så vigtigt ved drejeknappen?
Betjeningskomfort.Klaus

Ja, okey ... Hver sin smag. Jeg synes drejeknappen er forældet teknologi.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Ja, okey ... Hver sin smag. Jeg synes drejeknappen er forældet teknologi.

Teknologisk er den "forældet", det har du ret i. Jeg har det bare sådan at jeg ikke kigger på hvor gammel teknologien er, men hvor brugervenlig den er.

Drejeknappen kan man lave, så den har et punkt på midten, hvor den har et lille "klik", hvor stop er i midten af vandringen. Det gør at man kan betjene den uden at se på den og man kan dreje den ned til stop og lige lidt op igen, uden at se på den, men bare mærke det med fingrene. Det kan man stadigvæk ikke med en touchskærm.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Drejeknappen kan man lave, så den har et punkt på midten, hvor den har et lille "klik", hvor stop er i midten af vandringen. Det gør at man kan betjene den uden at se på den og man kan dreje den ned til stop og lige lidt op igen, uden at se på den, men bare mærke det med fingrene. Det kan man stadigvæk ikke med en touchskærm.Klaus

Hvorfor kan man ikke det?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hvorfor kan man ikke det?

Fordi den ikke har mærkbar modstand.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

"moppe" skrev:
"nipe" skrev:
Er løbet ikke kørt for specielle, håndholdte controllere?
Nej, langt fra. ...Klaus

Jeg synes det er super med en håndholdt controller.

Om kort tid vil finde generel hardware, som trådløst kan styre diverse komponenter - du loader blot relevant softwaremodul.

Hvorfor skal jeg have een controller til TV, til DVD, til Squeezebox, mediacenter, til lydbøger, til at sms'e og tale i og snart til e-bog?

Vi ser hardware blive generel i mobil-opladere - hvorfor skal jeg have en gammel oplader til overs når een i familien skifter mobil? Heldigvis har nogen (vist kineserne?) presset på for en fælles standard her.

Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig en controller med drejeknap!

På samme måde som et 'digitalt' ur er underlødigt i forhold til et analogt i mine øje Smile så har en drejeknap gode kvaliteter!

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

frede2300, jeg har desværre overset dine kommentarer:

"frede2300" skrev:
Hvilke?
Jeg tænker på Roco Multimaus, M's ny trådløse, ESU's trådløse.
"frede2300" skrev:
... men kan man give input som f.eks. sporbesættelse til controlleren via IP?
Disse input samler vi idag op med S88 bus - til controlleren. Jeg tror ikke der er gevinst ved at lægge denne på IP i dag, men du kan sagtens llave en lille box med trådløst net, som sender S88 signaler videre.
"frede2300" skrev:
...Hvilke er det vi snakker om som har trådløst net?

De fleste husstande med net i mit nabolag har et trådløst net.

(Jeg har kortet citaterne noget ned - håber det er ok)

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"martindahl" skrev:
Ja, okey ... Hver sin smag. Jeg synes drejeknappen er forældet teknologi.
"moppe" skrev:
Teknologisk er den "forældet", det har du ret i. Jeg har det bare sådan at jeg ikke kigger på hvor gammel teknologien er, men hvor brugervenlig den er.Drejeknappen kan man lave, så den har et punkt på midten, hvor den har et lille "klik", hvor stop er i midten af vandringen. Det gør at man kan betjene den uden at se på den og man kan dreje den ned til stop og lige lidt op igen, uden at se på den, men bare mærke det med fingrene. Det kan man stadigvæk ikke med en touchskærm.Klaus

Det er nok muligt jeg er lidt gammeldags, men det med en drejeknap med "klik", tiltaler mig umådelig meget. Rent motorisk mestrer jeg ikke den følsomme finger på en touchskærm, lige så præcist og følsomt som med en drejeknap.

Længe leve drejeknappen med "klik". Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Der er himmelvid forskel på touchskærme. Den der er i Märklin CS og i Ecos 1 er ikke specielt gode. Jeg har også rodet med små 7" touchskærme, som var noget bedre.

Men den touchskærm der er i iPod Touch, iPhone og snart også i iPad er helt fantastiske.

Der findes flere applikationer, hvor man nærmest får en fornemmelse af, at have fat i tingene på skærmen. Og med multitouch og gestures, hvor man lave forskellige aktioner ved at bruge to eller tre fingre, så er der uanede muligheder.

På iPhone/iPod anvendes vibratoren i mange applikationer til at give et feedback. Det virker afsindigt godt ... en kort lille mærkbar indikation af.

I TouchCab har Jens lavet det sådan at tapper man med fingeren i højre side, så øges hastigheden med et trin og det reduceres i venstre. Det giver en sindssygt nøjagtig styring ved rangering. Men samtidigt giver det, at man kan trække fingeren over hastighedsmåleren og hastigheden øges helt analogt med bevægelsen - den samme gode fornemmelse af hastighed som en ordentlig drejekontakt har. Og i denne forbindelse har jeg kun suk til overs for Märklins drejekontakter på CS og MS. De har ingen start og stop - og man har ingen fornemmelse af, hvor man er henne i skalaen. Ydermere er de ikke specielt gode til at registrere input, så de misser faktisk ret ofte nogle trin.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Og i denne forbindelse har jeg kun suk til overs for Märklins drejekontakter på CS og MS. De har ingen start og stop - og man har ingen fornemmelse af, hvor man er henne i skalaen. Ydermere er de ikke specielt gode til at registrere input, så de misser faktisk ret ofte nogle trin.

Nu er det da vidst også netop nogle af de ringeste du kan finde......

Til gengæld holder de ikke særligt godt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.