Hej
Så ser det ud til Märklin kan levere DSB N maskinen, den er til salg på flere hjemmesider i dk
__________________
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Har Du set hvor er det billigst for 37831 / den nye udgave med lyd, som først lige nu er færdig
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
er det forreste vindue afblændet? mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige til oplysning:
Så vidt jeg kan se på reservedelstegningen er det desværre stadigvæk den gamle konstruktion med kaffekværnsmotoren og metaltandhjul, samt knækramme.
Altså samme kosntruktion som de har kørt med i 40 år.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Min "gamle" kører nu ganske glimrende, det er helt uden tvivl et af de bedste lokomotiver jeg har, en rigtig sejtrækker, der kan yde noget ligesom virkelighedens.
Den er vel lidt uopslidelig, ligesom MY´eren, der også er en rigtig sejtrækker.
Hvis jeg skulle "redde" min Märklin N eller min Roco N, så faldt valget på Märklins, men det er jo smag og behag
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg har også både Rocos N maskine og Märklins N maskine. Märklin udgaven er helt klart min favorit af de to. Rocos er glimrende, men jeg er helt enig med Claus.
Har dog endnu ikke besluttet mig om jeg også vil have fingrene i den nye.
Så kan man kalde konstruktionen for kaffekværn, men det virker!
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Ja, Märklins N er jo en klassiker, og sikkert god for en kop friskkværnet bønne...
Personligt vil jeg dog hellere bruge mine sparepenge på S-maskinen når den en gang kommer.
Eller Rocos N!
Den ligner forbilledet, og er ovenikøbet billigere end Märklins - og skulle efter sigende køre lige så godt.
brehm
organist
Indlæg: 3
Hej!
Min Mærklin 209 N maskine kører suverænt godt. Der er ikke nogen kaffekværnlyd over den.
Peer Larsen, Hobbykælderen har forsynet den med en Lok Pilot digitaldecoder, og som altid når det kommer fra Peer er tingene 100 % i orden. Jeg har også et par gamle MY'er som har fået samme behandling. Det er også en fornøjelse at køre med dem. Min modelbane er simpel hen dejlig problemfri.
MVH Hans Brehm
brehm
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg har et par maerklin N209 og de kører stabilt og de lyder ikke som en kaffe kværn,de kører fint rundt med mine flotte og velkørende roco n-maskiner, men går der ild i huset så er det mine maerklin lokomotiver der bliver reddet mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Karlo Roed
Indlæg: 129
Den Marklin N maskine, jeg købte en gang i 60 erne var lavet ud af en BR 44.
Karlo
Roed
Litra P
Indlæg: 1.852
Det har sin rigtighed. Og hvis den er i god stand og har den originale æske er den rigtig mange penge værd.
De senere modeller fra Märklin er bygget på basis af en BR50(ÜK) og mere korrekte eller mindre ukorrekte, alt efter fra hvilken side man ser det.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hm.... brandet Märklin samt evt. samlerværdi sættes over lighed med forbilledet. Hver sin lyst.... :?
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Tjaah Rocos modeller af N-maksinen er heller ikke 100% korrekt.
Havde den været det havde jeg kunne se din pointe
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
http://www.spor23.dk/products/productinfo.aspx?productid=2936&MenuItemID=
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Indlæg: 1.852
Nej - jeg formulerede mig der med vilje meget præcist...
Og tog derfor ikke stilling
. Som du siger hver sin lyst og det har du ret i....
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Amagerkaner
Indlæg: 440
Min pointe er, at Rocos er mere rigtig (før ca. 1960) og kan modificeres med bl .a. røgskærme, "havebænke" osv. (efter ca. 1960) Og så er den billigere!
Kørselsmæssigt er den formodenttlig som Märklins, hvis ikke bedre...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kaffekværnlyden kommer af de hurtigtgående metaltandhjul.
Klaus
Der heldigvis ikke behøves til at tage stilling til, hvilen model jeg skal have. Samler på tyske modeller.
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Grunden til at jeg foretrækker Märklins N maskine, er at jeg oplever den trækker bedre en Rocos (måske det bare er min roco maskine der er lidt sløv). Desuden kan jeg godt lide at Märklins overdel er af metal.
Jo tak, jeg ved godt hvor kaffekværnlyden kan komme fra, men ikke nødvendigvis gør det. Synes ikke min Märklin maskine larmer.
Jeg behøver så heller ikke længere tage stilling til hvilken jeg skal have da jeg har dem begge:)
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har også Märklins N209 og jeg er vildt glad for den. Den kører suverænt godt ... og jeg synes også at den ser mindre plastikagtig ud end Rocos. Jeg sammenlignede dem grundigt inden jeg valgte Märklins. Korrekt eller ukorrekt ... den er fin nok til mig. Jeg har besluttet mig for at lægge en LokSound 3,5 som er kommet i overskud ned i den ... så jeg skal lige have fundet en passende højtaler. Nogle gode bud?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Jeg fandt på en hjemmeside hvor der stod med tillukket vindue.
ma DSB litr.N 205 med lyd (1 sidevindue tillukket) Førpris: DKK 2.995,00 DKK 2.550,00
Send til en ven
Varenummer: 37831
På lager
--------------------------------------------------------------------------------
5* motor
MFX
lyddecoder
Forberedt til røggenerator 7226 / seuthe nr. 10
Model med 1 tillukket sidevindue.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er et interessant tilbud Tåstrup Togkælder har
Men jeg tror nu jeg "nøjes" med den nu ældre Märklin og Roco´en. Og skal på et tidspunkt til at tænke på at sætte havebænk og røgskærme på den. Lidt irriterende, for det kunne der jo bare være fra starten. Men den kører nu også godt, og enig i et trækkraften ikke er helt den samme som Märklins. Men med de anlægsstørrelser de fleste af os har plads til, er det nu ikke noget problem.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Nord for fjorden sælges den til lige under 2500, dk
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lundgaard
Norway
Indlæg: 136
Her er en med lyd, men som tysker http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3013&osCsid=25cef0cbd34fcaeed70ce0be8578aa12
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vi har den uden lyd som en 52ük i tysk. Flot flot, siger ikke en lyd og trækker som en bryggerhest.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Med risiko for at få ørerne i maskinen...
Tråden her (som andre) minder mig bare om, når min kone synes, at B&O -lyd og billed- er en gave til menneskeheden på trods af, at både japanerne og koreanerne for længst har udkonkureret den gamle dame, med produkter af samme, hvis ikke bedre kvalitet, til en langt lavere pris.
Jeg er 3-skinne mand (til mine læber bliver blå), men jeg har da ikke rullende materiel fra firmaet i Göppingen. Selvfølgelig har jeg da ikke det, vi skriver 2010. Come on!
P.S. Vi har heller ikke B&O hjemme hos os, selvom den langhårede gerne vil :twisted:
JaS
Maskiningeniør
Indlæg: 48
Nej her må konen også "nøjes" med en Luxman L-02 og M-02. Selvom det forstærkersæt er omkring 25 år gammelt kan dat stadigvæk flytte luft når det skal være. Ville dog gerne have haft en B&O pladespiller med flydende ophæng, men dangang sagde økonomien Technics, som dog stadigvæk virker fint.
Med hensyn til N-maskinen synes jeg også at Märklins model kører fantastisk godt, dermed ikke sagt at Roco's er dårlig for det er den ingenlunde.
Jeg synes bare jeg har N maskiner nok så jeg vil også hellere vente på S maskinen, også måske købe 2.
Mvh.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Så fik jeg min dsb n 205. Den kører rigtig fint og er meget flot. Den har rigtig fin trækkraft også. Jeg kunne godt tænke mig at hører en anden n maskine med lyd da den lyder meget speciel med damp slagene men det må jeg lige søge lidt efter. Så har jeg sågt lidt på maskinen og der står at litra n 205 var godkendt til at kører i Tyskland også så den skulle have 3 lanterner på tenderen i stedet for kun 1, men det er til at leve med.
Hvad synes i andre om den hvis i har købt en???
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En fra klubben havde den med derud. Det er en virkelig flot model. Lyder virker helt ok. Og den ser også ud til at trække godt, ligesom forgængerne.
Men gemmer krudtet til S-maskinen
Der skulle bagefter i øvrigt komme en H-maskine, så godstrækkraften bliver dækket godt ind nu.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Ja den er rigtig flot og kører rigtig godt. Men er der nogen der ved hvad det er for en decoder der sidder i ???? Der er ikke så mange muligheder med lyden til hvornår den skal begynde på bremse hyl osv. Min lokprogrammer kan i kommer i kontakt med den så det er ikke noget esu/ marklin ???
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er næppe en ESU længere, uanset det, får du næppe lov til at rode særligt meget med noget som helst - sådan var det med ESU dekoderne og det har næppe ændret sig.
Varenummeet på reservedelslisten siger en M4 dekoder, hvilket indikerer ESU, men de steder jeg læser om det sige en "ikke ESU" il trods for at de bruger ESUs betegnelse.
Men din Märklin forhandler kan vel fortælle, hvilket værkstøj du skal bruge for at ændre noget. Evt bare en liste over CV værdier?
Dekoderen får meget lidt pæne ord med på vejen i stummi forums....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Kender godt problemstillingen.
Solgte netop min egen Marklin N maskine fordi den skuffede fælt da den kom på skinner (kaffekværnlyd) mens at Rocos kører som en drøm.
Omvendt har jeg altid ment at en overdel selvfølgelig skal være af metal lige som mange af Marklins er det, men deres mekanik er for nogle modeller ren Fred Flintstone - suk...
Dog har jeg også haft en Marklin BR 01 som både så godt ud, havde "ild" i fyret og som kørte som en drøm - en af de bedste maskiner jeg har ejet. Kunne starte og stoppe fuldstændig virkelighedstro grundet 9-polet motor. Blev dog solgt da jeg skiftede til DC.
Det er ikke nemt at være feinsmecker ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Egentlig sjovt du nævner kaffekværnlyden i din forhenværende N-makine. Så vidt jeg husker var det netop dig jeg købte min af. Lidt smørrelse har gjort underværker med lyden
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
det er også min erfaring med maerklins n-maskine man skal ind og have fat i ALLE tandhjul ved smøring ,det hjæjper gevaldigt mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
JD
Indlæg: 712
Se DET var dagens gode nyhed
Jeg er rigtig glad på alle N-ejeres vegne såfremt at det blot er det som skal til, fordi maskinen er som nævnt før rigtig flot.
Jeg kunne måske undre mig over at marklin ikke selv smørre tandhjulene fra fabrikken, men at det er nødvendigt selv at skulle gøre dette.
Er det normalt også på andre fabrikanter? Mine roco modeller køre da fuldstændig lydløst out of the box... :?
Jens
DC bane i dansk epoke III
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg hørte på et tidspunkt, at det skyldtes skærpede regler for forsendelse af kemikalier på tværs af Europa.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Duizz
Indlæg: 225
Det kan ikke være hele årsagen, for alle de Märklin modeller jeg selv har købt gennem tiden, har alle "snakket" lidt ved første kørsel med maskinen, lige fra den lille, lidt kluntede, udgave af en F'er, til Märklins franske udgave af N-maskinen. Stod der iøvrigt ikke også i Märklins manualer, at lokomotiverne skulle smøres FØR brug? ROCOs maskiner er jo også alle smurt ved levering, så det kan ikke kun være skærpede regler der er årsagen. Märklins maskiner har også alle skullet smøres oftere end ROCOs. Nu kører jeg ikke længere treskinne, og heller ikke Märklin, så jeg ved ikke hvordan de er idag, dog synes ROCOs maskiner at "støje" mindre når de kører på samme anlæg, måske fordi ROCOs motorer overfører trækkraften via et snekkedrev før den føres videre via konventionelle tandhjul? Det kan måske give en mere blød kraftoverførsel?
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej Klaus
Men din Märklin forhandler kan vel fortælle, hvilket værkstøj du skal bruge for at ændre noget. Evt bare en liste over CV værdier? Dekoderen får meget lidt pæne ord med på vejen i stummi forums.... Klaus
Jeg må prøve at høre der hvor jeg købte den. Det var mest fordi bremse hylen kommer først når toget kører meget langsomt så det ville jeg gerne justere lidt .
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som jeg skrev tidligere: MEtaltandhjul der drejer hurtigt rundt larmer. Søber man dem i ole larmer de mindre, men problematikken er stadigvæk der. "Moderne konstruktioner" (sådan cirka de sidste 35-40 år) med en hurtigtgående motor, snekke som nedsætter hastihgeden voldsomt og ikke mindst plastictandhjul er helt anderledes tyste, da de hurtigt roterende dele er få. MEn Roco maskiner kan såmænd også snakke godt i det. Specielt de gamle med kraftoverførsel via en fjeder knurrer en del. De nye med fast trækstang og selvsamme plasttandhjul er meget tyste. Kig evt forbi og lyt til vores 52ük, 101'ere eller 144. 280'eren er ved at være en 6-7 år gammel og er begyndt at knurre, det kan en smøring nok hjælpe lidt på.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Vi vil kigge forbi en dag Claus!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Kresten
Indlæg: 1.044
Selv om der hører dejlige barndomsminder til lyden af kaffekværn (den gang, man fik friskmalede bønner hos en kaffehandler), kan den jo godt være lidt overvældende på elektrisk legetøjstog.
Jeg kan anbefale denne metode: http://www.stayathome.ch/kugellager som også anbefales af http://www.eisenbahnclinic.com - se under Project -> Ball Bearing Installation.
I første omgang bestilte jeg motorskjold med monteret kugleleje hos Wolfgang (Eisenbahnclinic), men nu er jeg gået over til GDS (Gør Det Selv) og har fået en sending kuglelejer fra Fohrmann. Desuden har jeg købt nye tandhjul til de ældste modeller. Det har hjulpet betydeligt på lyden og hvis der samtidig udskiftes til 5-polet anker, bliver kørslen også betydeligt mere "flydende".
Og det kan selv jeg med mine 10 tommelfingre klare. Men brug for Guds skyld borestander og skarpe bor - specielt til motorblokken
Kresten
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Kresten.
Og her gik jeg og troede, det kun var Heljan, der leverede GDS? :?:
MVH
Lars
Karlo Roed
Indlæg: 129
Tja, Min gamle Hamo model N maskine, har hørt ,at der blev lavert 50 stk , Ok da det ikke var en N maskine ,Den var lavet over e Br 44, og jeg kører så modenfast som muligt var der kun 1 ting at gøre, Købe et ombygnings sæt i tyskland så nu har jeg en br 43.
Roed
Duizz
Indlæg: 225
Ikke hvis Märklins modeller også skal være modeltro, så skal der "laves lidt selv". Men hvad, det gør jo hobbyen mere spændende når man selv må få lov at tilføre lidt til modellerne.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hæ hæ good point Lars ... men forskellen er vel, at der her er tale om en nærmest antik maskine, som får en "mid-life-upgrade". Heljans skal have deres mid-life-upgrades INDEN de kommer på skinner.
Nå ... så næsten da.
Og hvis vi skeler til IC4 i 1:1, kan man vel bare sige, at Heljan er uhyre tro overfor virkeligheden, mens Märklin er stok konservative og holder sig til gamle gennemprøvede, men måske lidt forældede teknologier.
Det hele sagt med masser af humor.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Ork - jeg har såmænd også et Weinert-sæt til BR03, beregnet til ombygning og forædling af en Märklin-ditto. Har dog ikke haft mod til at kaste mig ud i det projekt endnu. Og så mangler jeg en virkelig miserabel BR03, som jeg kan molestrere og bruge som basis.
Mht. "kugleleje-ombygningen" er der jo bare en vis tilfredsstillelse ved, med små midler, at kunne få ældre grej til at fungere næsten så godt som nyt...
Kresten