Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Diverse HO spørgsmål:

Jeg har søgt lidt herinde, men har ikke kunne finde konkrete tråde der omhandler fastsættelse af skinner.

Jeg bruger Piko A HO som er uden ballast.

Er i tvivl om hvordan jeg skal sætter de fast i underlaget.

Dette underlag er: 15 mm krydsfiner, 3 mm (eller 4 mm) grønne lydisoleringsplader som skinneunderlag.

Først har jeg tænkt mig at lægge skinnerne ud hvoe de skal ligge og derefter prøvekøre sporene. Dernæst vil jeg gå langsomt frem og lime dem fast med trælim.

I øvrigt er der hul i svellerne forberedt til skinnesøm. Skal de bruges?

Er det løsning nr. 1?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Nogen der nyder sig ind med et bette svar:-)

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Brug skinnesømmene midlertidigt.

Når så ballasten er tør, så fjerner du bare sømmene igen.

Hvis det er på en skjult strækning bruger du ikke ballast; men en stribe alm. hvid trælim midt i sporet. Når så limen er tør : ud med sømmene.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.658

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Jeg har søgt lidt herinde, men har ikke kunne finde konkrete tråde der omhandler fastsættelse af skinner.Jeg bruger Piko A HO som er uden ballast.Er i tvivl om hvordan jeg skal sætter de fast i underlaget.

Du kan eventuelt se. flg tråde

http://www.sporskiftet.dk/node/6945

http://www.sporskiftet.dk/node/6959

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=58454&highlight=#58454

http://www.sporskiftet.dk/node/487

http://www.sporskiftet.dk/node/5380

Og mange, mange flere når du søger på ballast!

Men hvis du vil dæmpe lyden - glem skruer og stifter - og brug en lim der ikke tørrer "hårdt" op. fx. vådrumslim.

Kontaktlim, trælim og universallim er derimod uegnede.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 128

PB

I MJK Gudenå Randers bruger vi meget små dykkere til at fæste sporet (Peco code 100) så det ligger hvor det skal.

Så drysser vi siet (og vasket hvis det er fra vesterhavet) sand i en passende kornstørrelse mellem og ved siden af svellerne, så det ligner ballast. Farven er ikke afgørende, da det efterfølgende kan males med vandfarve eller evt. airbrush.

Så sprayes forsigtigt med en meget tynd blanding af vand og opvaskemiddel for at fjerne overfladespændingen.

Endelig dryppes med pippette en blanding af hvid lim vand og en dråbe opvaskemiddel ud over sandet. Ikke for meget men nok til at sandet er mættet med limblandingen.

Når limen er hærdet, fjernes dykkerne igen, og sporet holdes på plads af sand og lim.

Det er en meget gængs fremgangsmåde.

Eneste ulempe er, at sporet ballast og underlaget nu er en massiv enhed, og defor ikke særlig støjdæmpende.....

Andre bud????

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Thrane" skrev:
Jeg har søgt lidt herinde, men har ikke kunne finde konkrete tråde der omhandler fastsættelse af skinner.Jeg bruger Piko A HO som er uden ballast.Er i tvivl om hvordan jeg skal sætter de fast i underlaget.
Du kan eventuelt se. flg trådehttp://www.sporskiftet.dk/node/6945http://www.sporskiftet.dk/node/6959http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=58454&highlight=#58454http://www.sporskiftet.dk/node/487 http://www.sporskiftet.dk/node/5380Og mange, mange flere når du søger på ballast!Men hvis du vil dæmpe lyden - glem skruer og stifter - og brug en lim der ikke tørrer "hårdt" op. fx. vådrumslim.Kontaktlim, trælim og universallim er derimod uegnede.

Og så vidt jeg kan se, har Thrane allerede været inde på mindst en af trådene, den gang de var aktive.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Thrane" skrev:
Jeg har søgt lidt herinde, men har ikke kunne finde konkrete tråde der omhandler fastsættelse af skinner.Jeg bruger Piko A HO som er uden ballast.Er i tvivl om hvordan jeg skal sætter de fast i underlaget.
Du kan eventuelt se. flg trådehttp://www.sporskiftet.dk/node/6945http://www.sporskiftet.dk/node/6959http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=58454&highlight=#58454http://www.sporskiftet.dk/node/487 http://www.sporskiftet.dk/node/5380Og mange, mange flere når du søger på ballast!Men hvis du vil dæmpe lyden - glem skruer og stifter - og brug en lim der ikke tørrer "hårdt" op. fx. vådrumslim.Kontaktlim, trælim og universallim er derimod uegnede.

aah undskyld jeg har været væk et år...''

I øvrigt tak for dit svar. Jeg vil prøve med vådrumslim, som jeg tilfældigvis har 5 liter af.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Kan forslå at du bruger tejnestifter til at styrer sporet med, imens vådrumslimen tørre... de er nemme at tage op igen. Og så evt. brug anti-slip-måtter som membran de tager noget af støjen... måtterne kan bla. købes i Tiger. Wink

Link til varen på tiger.dk

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Triangel" skrev:
Kan forslå at du bruger tejnestifter til at styrer sporet med, imens vådrumslimen tørre... de er nemme at tage op igen. Og så evt. brug anti-slip-måtter som membran de tager noget af støjen... måtterne kan bla. købes i Tiger. WinkLink til varen på tiger.dk

Tak, men hvad gør i så når i tester sporene inden fastsættelse og ballastering?

Så kan der jo ikke sidde tegnestifter i?

jeg bruger de grønne lyddæmpningsmåtter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Min fremgangsmåde er følgende....

1. Først lægges sporne op løst, og rykkes rundt indtil man har den endelige sporforløb.

2. Så tager man feks. en hjemmebygget "tegnevogn" i mit tilfælde en ombygget 303mm. lang personvogn, monteret med blyanter, en på hver side. Der tegner sporkassen.

3. Så pilles alle spor væk, der bores/fræses huller til sporskiftedrev hvis disse er underliggende.

4. Limen penseles ud imellem de tegnede streger og membranen pålægges limen. Husk at membranen ikke må trykkes ned i limen, så den er gennemblødt. brug evt. tegnestifter til at holde membranen.

5. Tørretid og kaffepause. Wink

6. Skær det overskydende membran væk. Og der lægges endnu et lag lim forsigtigt ovenpå igen, sporet lægges, og der sættes tegnestifter i til at holde sporet. Husk! at tegnestifterne på ikke trykke sporet ned i limen, da det vil mase membranen sammen.

7. Så er det tid til en pause igen, imens at det tørre.

8. Fjern tegnestifterne.

9. Bland snedkerlim, en smule vand og en dråbe sulfo, og læg det ud imellem svellerne, med en pipette.

10. Drys ballast på og lad det tørre....

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

"Thrane" skrev:
"Triangel" skrev:
Kan forslå at du bruger tejnestifter til at styrer sporet med, imens vådrumslimen tørre... de er nemme at tage op igen. Og så evt. brug anti-slip-måtter som membran de tager noget af støjen... måtterne kan bla. købes i Tiger. WinkLink til varen på tiger.dk
Tak, men hvad gør i så når i tester sporene inden fastsættelse og ballastering?Så kan der jo ikke sidde tegnestifter i?jeg bruger de grønne lyddæmpningsmåtter.

Det gør jeg i punkt 2. inden jeg forsætter... Smile

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Triangel" skrev:
Min fremgangsmåde er følgende....1. Først lægges sporne op løst, og rykkes rundt indtil man har den endelige sporforløb.2. Så tager man feks. en hjemmebygget "tegnevogn" i mit tilfælde en ombygget 303mm. lang personvogn, monteret med blyanter, en på hver side. Der tegner sporkassen. 3. Så pilles alle spor væk, der bores/fræses huller til sporskiftedrev hvis disse er underliggende.4. Limen penseles ud imellem de tegnede streger og membranen pålægges limen. Husk at membranen ikke må trykkes ned i limen, så den er gennemblødt. brug evt. tegnestifter til at holde membranen.5. Tørretid og kaffepause. Wink 6. Skær det overskydende membran væk. Og der lægges endnu et lag lim forsigtigt ovenpå igen, sporet lægges, og der sættes tegnestifter i til at holde sporet. Husk! at tegnestifterne på ikke trykke sporet ned i limen, da det vil mase membranen sammen.7. Så er det tid til en pause igen, imens at det tørre.8. Fjern tegnestifterne.9. Bland snedkerlim, en smule vand og en dråbe sulfo, og læg det ud imellem svellerne, med en pipette.10. Drys ballast på og lad det tørre....

Skal der ikke lige byttes om 9 og 10?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej Ivan.

Det er hvis smag og behag... Jeg har altid gjort med på nævnte måde Smile

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Triangel" skrev:
Min fremgangsmåde er følgende....1. Først lægges sporne op løst, og rykkes rundt indtil man har den endelige sporforløb.2. Så tager man feks. en hjemmebygget "tegnevogn" i mit tilfælde en ombygget 303mm. lang personvogn, monteret med blyanter, en på hver side. Der tegner sporkassen. 3. Så pilles alle spor væk, der bores/fræses huller til sporskiftedrev hvis disse er underliggende.4. Limen penseles ud imellem de tegnede streger og membranen pålægges limen. Husk at membranen ikke må trykkes ned i limen, så den er gennemblødt. brug evt. tegnestifter til at holde membranen.5. Tørretid og kaffepause. Wink 6. Skær det overskydende membran væk. Og der lægges endnu et lag lim forsigtigt ovenpå igen, sporet lægges, og der sættes tegnestifter i til at holde sporet. Husk! at tegnestifterne på ikke trykke sporet ned i limen, da det vil mase membranen sammen.7. Så er det tid til en pause igen, imens at det tørre.8. Fjern tegnestifterne.9. Bland snedkerlim, en smule vand og en dråbe sulfo, og læg det ud imellem svellerne, med en pipette.10. Drys ballast på og lad det tørre....

Hej

Tak for guiden.

Hvilken lim bruger du i punkt 4?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Jeg har prøvet flere forskellige lime, men jeg tror nok at jeg vil fortrække vådrumslimen.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Triangel" skrev:
Jeg har prøvet flere forskellige lime, men jeg tror nok at jeg vil fortrække vådrumslimen.

OK, så man kan bruge vævlim til vådrum. Lyder interessant.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.