Jeg har søgt lidt herinde, men har ikke kunne finde konkrete tråde der omhandler fastsættelse af skinner.
Jeg bruger Piko A HO som er uden ballast.
Er i tvivl om hvordan jeg skal sætter de fast i underlaget.
Dette underlag er: 15 mm krydsfiner, 3 mm (eller 4 mm) grønne lydisoleringsplader som skinneunderlag.
Først har jeg tænkt mig at lægge skinnerne ud hvoe de skal ligge og derefter prøvekøre sporene. Dernæst vil jeg gå langsomt frem og lime dem fast med trælim.
I øvrigt er der hul i svellerne forberedt til skinnesøm. Skal de bruges?
Er det løsning nr. 1?
Thrane
Indlæg: 995
Nogen der nyder sig ind med et bette svar:-)
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Brug skinnesømmene midlertidigt.
Når så ballasten er tør, så fjerner du bare sømmene igen.
Hvis det er på en skjult strækning bruger du ikke ballast; men en stribe alm. hvid trælim midt i sporet. Når så limen er tør : ud med sømmene.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.658
Du kan eventuelt se. flg tråde
http://www.sporskiftet.dk/node/6945
http://www.sporskiftet.dk/node/6959
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=58454&highlight=#58454
http://www.sporskiftet.dk/node/487
http://www.sporskiftet.dk/node/5380
Og mange, mange flere når du søger på ballast!
Men hvis du vil dæmpe lyden - glem skruer og stifter - og brug en lim der ikke tørrer "hårdt" op. fx. vådrumslim.
Kontaktlim, trælim og universallim er derimod uegnede.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ulrik D
Indlæg: 128
I MJK Gudenå Randers bruger vi meget små dykkere til at fæste sporet (Peco code 100) så det ligger hvor det skal.
Så drysser vi siet (og vasket hvis det er fra vesterhavet) sand i en passende kornstørrelse mellem og ved siden af svellerne, så det ligner ballast. Farven er ikke afgørende, da det efterfølgende kan males med vandfarve eller evt. airbrush.
Så sprayes forsigtigt med en meget tynd blanding af vand og opvaskemiddel for at fjerne overfladespændingen.
Endelig dryppes med pippette en blanding af hvid lim vand og en dråbe opvaskemiddel ud over sandet. Ikke for meget men nok til at sandet er mættet med limblandingen.
Når limen er hærdet, fjernes dykkerne igen, og sporet holdes på plads af sand og lim.
Det er en meget gængs fremgangsmåde.
Eneste ulempe er, at sporet ballast og underlaget nu er en massiv enhed, og defor ikke særlig støjdæmpende.....
Andre bud????
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og så vidt jeg kan se, har Thrane allerede været inde på mindst en af trådene, den gang de var aktive.
Bjarne
Thrane
Indlæg: 995
aah undskyld jeg har været væk et år...''
I øvrigt tak for dit svar. Jeg vil prøve med vådrumslim, som jeg tilfældigvis har 5 liter af.
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Kan forslå at du bruger tejnestifter til at styrer sporet med, imens vådrumslimen tørre... de er nemme at tage op igen. Og så evt. brug anti-slip-måtter som membran de tager noget af støjen... måtterne kan bla. købes i Tiger.
Link til varen på tiger.dk
Med venlig hilsen
Peter
Thrane
Indlæg: 995
Tak, men hvad gør i så når i tester sporene inden fastsættelse og ballastering?
Så kan der jo ikke sidde tegnestifter i?
jeg bruger de grønne lyddæmpningsmåtter.
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Min fremgangsmåde er følgende....
1. Først lægges sporne op løst, og rykkes rundt indtil man har den endelige sporforløb.
2. Så tager man feks. en hjemmebygget "tegnevogn" i mit tilfælde en ombygget 303mm. lang personvogn, monteret med blyanter, en på hver side. Der tegner sporkassen.
3. Så pilles alle spor væk, der bores/fræses huller til sporskiftedrev hvis disse er underliggende.
4. Limen penseles ud imellem de tegnede streger og membranen pålægges limen. Husk at membranen ikke må trykkes ned i limen, så den er gennemblødt. brug evt. tegnestifter til at holde membranen.
5. Tørretid og kaffepause.
6. Skær det overskydende membran væk. Og der lægges endnu et lag lim forsigtigt ovenpå igen, sporet lægges, og der sættes tegnestifter i til at holde sporet. Husk! at tegnestifterne på ikke trykke sporet ned i limen, da det vil mase membranen sammen.
7. Så er det tid til en pause igen, imens at det tørre.
8. Fjern tegnestifterne.
9. Bland snedkerlim, en smule vand og en dråbe sulfo, og læg det ud imellem svellerne, med en pipette.
10. Drys ballast på og lad det tørre....
Med venlig hilsen
Peter
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Det gør jeg i punkt 2. inden jeg forsætter...
Med venlig hilsen
Peter
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Skal der ikke lige byttes om 9 og 10?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej Ivan.
Det er hvis smag og behag... Jeg har altid gjort med på nævnte måde
Med venlig hilsen
Peter
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Tak for guiden.
Hvilken lim bruger du i punkt 4?
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Jeg har prøvet flere forskellige lime, men jeg tror nok at jeg vil fortrække vådrumslimen.
Med venlig hilsen
Peter
Thrane
Indlæg: 995
OK, så man kan bruge vævlim til vådrum. Lyder interessant.