Åh nej ikke nu igen – er der nogen der sikkert tænker, og jeg er klar over det er en evigt tilbagevendende problemstilling når det gælder fastgørelse af skinner (spor), men er dog stadig ikke helt afklaret så jeg håber på forståelse. :oops: Var ellers på Hobbymesse i Valbyhallen i weekenden i håb om få snakket med en eller anden der kunne forklare lidt om processen, men det var ”tom” snak fra dem jeg fik talt med og desuden var der intet kørende HO 3- skinne anlæg. De to/tre baner der var der var skinnerne lagt direkte i hvid lim, sagde de, og det var helt uden problemer, men det var så også 2 skinner – hvis det har nogen betydning.
( Hobbymessen var generelt en skuffelse sammenlignet med sidste år, efter min mening )
Nå, men det gælder fastgørelse af K skinner og lægning af realistisk udseende ballast. Jeg har prøvet her på forum at søge på ”K skinner – hvid lim – ballast osv.” men har ikke kunnet klikke mig frem til noget brugbart. Jeg mener dog at kunne huske, at det har været omtalt, så hvis nogen kan finde frem til den / de tråde der har med dette at gøre, så løser det en hel del. I diverse udenlandske ”fora” er der mange fine billeder og tillige anvisninger men jeg har ikke kunnet finde frem til K skinner. Jeg ved der finde én bestemt tysk tråd som vist nok skulle omhandle specifikt K skinner, og som også skulle være ret god, men den er ”væk”!
Hvorfor er der så mange der fraråder, at man lægger K skinner i et tyndt lag hvid lim og ovenpå her drysser den ballast man ønsker sig? Rust? Kortslutning? Jeg har lavet nogle prøver og det er ganske nemt og hurtigt og det ser for mig acceptabel realistisk ud bagefter, så det er fristende at gøre brug af den fremgangsmåde.
Man kan købe specielle skuer til K skinner som er 10 mm lange men hvis man samtidigt skal have ca. 4 mm underlag, f.eks. 2 x 2 mm kork så begynder det at knibe (umuligt) med at få skruen til at gribe fat i underlaget. Man kan ikke ”tvinge” skruen i da K skinnen så begynder at bøje. Så kan man nøjes med kun 2 mm kork og da vil der være rigelig ”bid” for skruen. 2 mm er så til gengæld i underkanten.
Hvis man skruer dem fast så er der stadigvæk problemet med at få lagt ballast på og det skal vel alt andet lige lægges i lim mellem svellerne – og sikke et arbejde, men det er måske fremgangsmåden? Så har jeg set og hørt at man skal lave en blanding af hvid lim, vand og sulfo, men overordnet - hvad er egentlig problemet og hvor stort er det?
Håber på forståelse. :oops:
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
På mine moduler har jeg lagt K-skinnerne i ren hvid lim, når limen tørrer er det min oplevelse, at den er så lufttæt af der ikke kommer noget rust. Jeg har endnu ikke fundet en passende ballast, men den vil også blive limet med ufortyndet hvid trælim.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
I klubben havde vi K-skinner der var monteret som du beskriver, efter flere år var der ikke tegn på rust på dem der var ballesteret med "bakkesand", Heki m.m. ballast eller kork. Men midterlederen var ædt op af rust på skinner der havde Vesterhavssand (salt) som ballast.
Vil du have et godt resultat,- prøv da følgende fremgangsmåde:
1 Fæst skinnerne med hæfteklammer/søm (fjernes når limen er tør)
2 Spred ballasten ud.
3 Fugt vha. en vandforstøver med sprit/sæbevand.
4 Kom limblanding (4-5 dele vand+1 del vådrumslim+lidt opvaskemiddel) på vha. engangssprøjte/vandforstøver(lim på skinner & midterleder)/flaske med lille tud(fx. Ketchupflaske)
5 Fjern hæfteklammer/søm.
6 Støvsug - evt. helligdage kan nemt repareres.
7 Fjern lim på skinner med skinneviskelæder (Roco, Piko m.v)
8 Evt.lim på midterleder køres af med Märklin MY eller lignende maskine.
p.s. en af klubbens medlemmer har K - skinner der har været ballasteret på ovennævnte måde i over 10 år uden problemer.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Torben
Jeg startede i sin tid en tråd om emnet også og den er her;
http://www.sporskiftet.dk/node/487
Som du kan se, så kan der gås til værks på flere måder
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Mange tak for svarene.
Jeg vil følge jeres råd og går herefter i gang med hvid lim efter din anvisning Flemming. Det med hæfteklemmer var jeg aldrig kommet på.
Tak og hilsen,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Hej Claus,
Jeg havde lidt på ”fornemmeren”, at der kom en reaktion fra dig, så mange tak for linket til tråden. Nu er der rigeligt af materiale at studere, så det næste er indkøb af hvid lim.
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Torben
Destileret vand lyder også som en rigtig god ide, efter det rigtig gode forslag med tilhørende forsøg der kom frem i sin tid.
Og går snakken på brunering af skinner og sveller, så er der en fin anvisning på hvordan det kan gøres her (der skal lige gås lidt ned i teksten);
http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/anlaeg/anlaeg.htm
Løsningen må også kunne bruges til K-skinner. Og så må det kunne gøres så overbevisende, at det bliver ekstra svært at se, at der er tale om K-skinner.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Mon ikke salt kan ødelægge vores spor uanset om det er 2- eller 3-skinne? Og når vi samtidigt sætter strøm til "salt-blandingen", er der en god mulighed for at sætte gang i den elektrolytiske proces.
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Det var bl.a. Faraday jeg havde i tankerne, men antog det for at være rent teoretisk og uden praktisk betydning i vores modeltogsverden.
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
D 804
Indlæg: 384
hej torben
Jeg har for nylig også lagt ballast på mit modul, men gjorde det på en lidt enklere måde end Flemmings.
Jeg gik ud i skuret og fandt en sæk grus, hvorefter jeg hentede en fin sigte fra køkkenet. Jeg hælte så gruset ned gennem sigten, ned i en anden behlder, så alle store sten og andre ting var væk.
Derefter strøede jeg så det fine grus ud mellem skinner, og sporskifter, dog skal man ikke hælde ballast ned i tungedelen, da det godt kan give nogle kvaler med, hvor godt det skifter.
Så fortyndede jeg noget helt almindelig trælim med vand (1 del lim til 2 dele vand), tilsatte en dråbe opvaskemiddel, og sugede derefter hele blandingen op i en sprøjte, hvorefter jeg dryppede limen ud på modulet.
Desværre er det ikke min egen metode, men jeg har hugget fra MJ-blog.dk - iøvrigt en fantastisk god side
Håber du kan bruge det til noget, ellers så kom til åbent hus i Høng remise på fredag, der kan du se resultatet.
med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Kresten
Indlæg: 1.044
Hvis du "for-vander" skinne+ballast med vand i en blomstersprøjte først, fordeles lim/vand-blandingen endnu hurtigere og bedre.
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er alt for besværligt.....
http://moppe.dk/skaerv.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
..Er det så efter skinner ÈR limet fast?
D 804
Indlæg: 384
jeg skruede mine skinner fast, men umiddelbart tror jeg ikke det vil gøre den store foreskel
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Finten ved at lime er at der ligges et lag imellem pladen og skinnen til lyddæmpning. Her er det ikke godt at skrue skinnen fast.
For min del er mine skinner skruet fast til underlaget.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="Thrane"..Er det så efter skinner ÈR limet fast?[/quote]
Eller clipset. Så skal sandet nok holde det hele fast..
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
dvs du pensler så din blanding på, og limer skinner og sand på i en arbejdsgang?
og clipserne holder det nede indtil det er tørt?
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Først tak for alle kommentarer og gode råd og jeg er ikke i tvivl om at det må kunne lade sig gøre. Bl.a. ”moppes” link beviser det, så øvelse gør forhåbentlig mester ?
Nu har jeg så ”mogget” med det og det endte med noget slemt grødagtig ballast – ikke særlig kønt og slet ikke som jeg havde forestillet mig. :?
Jeg har tænkt på om man ikke kunne punktlime på svellerne ( foto ) og når det så er tørt, forsigtigt med en sprøjte/kanyle med en limblanding fylde mellemrum op mellem svellerne og langs kanterne og herefter strø med sand/ballastpulver?
Om ikke andet laver jeg en opbygning og ser hvordan resultatet bliver. Jeg synes den første metode virker bøvlet, men har i mellemtiden erfaret at den er meget brugt, så det er ikke opgivet endnu.
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2