Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ballastering af K-skinner

Hej, har lidt overvejelser i gang vedr. ballastering af K-skinner. Der kan til formålet fås færdig ballast fra Merkur, der ser ret realistisk ud, men det fordyrer det en del.

Ballasterer man nu på traditionel vis med fx. Hobbytrades fine ballast (eller med en grusblanding), så har jeg hørt at blandingen af lim og vand der skal holde på ballasten, på længere sigt kan få underdelen af K-skinnerne til at ruste. Eller hvad?

Hvad er jeres erfaringer derude med dette, hvad har I gjort i Jeres tilfælde? Nogen gode råd og fiduser?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Det er rigtigt K skinner kan ruste, jeg har selv ødelagt alle mine k skinner på den konto, men Henrik kom med et godt råd, som jeg så efter prøvet, ikke et særligt sundt råd Cool

Men inden du tilføre k skinner blandningen af lim og vand, kan du med en forstøver lægge et lag alm. husholdnings sprit på, dette gøre vandet og limen hurtigt trækker ned i ballasten og du ikke behøver så meget vand, jeg syntes måden virker fint for mig, og har ikke haft problemer med mine k skinner siden, men det lugter og gennem træk er en fordel, ved dette arbejde Sad

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Var lige forbi Trinbrættet i Århus en tur. Fik anbefalet Heki latex katalognr. 3342. Det er en hvid flydende tyk masse, hvori der ikke er løst vand der kan løbe ned. Men om det helt forhindrer rustdannelse er jeg dog ikke klar over. Og det havde de så heller ikke udmiddelbart erfaringer med derinde. Men nogen havde brugt det med gode erfaringer på Fremo-moduler. Men det er så mig bekendt jævnstrøm.

Ideen med den løse ballast midt i sporet er god. Dog er ulempen her hvis der trænger noget af det op i et lokomotiv. Og det med at bruge sprit, var bestemt også værd at overveje.

Ja det er ikke sådanne, når Märklin vælger at lave skinnerne af stål :? Men en modelbane vil altid gå ind og blive noget med at gå på kompromis med tingene.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Har tænk lidt over om det ville være en fordel at bruge demineraliseret vand når man blander limen.

Der er meget mindre salte i det vand, så det burde vel være en lille beskyttelse mod rust?

Nogen der kan be/afkræfte?

Demineraliseret / destilleret vand:Afsaltet vand, der ved ionbytning er renset for salt og kalk.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Bibihest" skrev:
Har tænk lidt over om det ville være en fordel at bruge demineraliseret vand når man blander limen. Der er meget mindre salte i det vand, så det burde vel være en lille beskyttelse mod rust?Demineraliseret / destilleret vand:Afsaltet vand, der ved ionbytning er renset for salt og kalk.

Av ja, du siger noget der. Det er naturligvis saltet skinnerne ikke kan tåle. Man må kunne få sådanne noget vand hos Matas eller Apoteket. Der må være nogen der har nogen efaringer? :?:

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Av ja, du siger noget der. Det er naturligvis saltet skinnerne ikke kan tåle.
Nu har kemi aldrig været min stærkeste side, men det er nu ikke rigtigt, så vidt jeg ved: Det er vandet, skinnerne ikke kan tåle - nærmere betegnet ilten i vandet.Til gengæld tror jeg, det er helt rigtigt, at salte øger nedbrydningshastigheden betydeligt, så det er sikkert rigtigt nok, at det er smart at bruge deminiraliseret vand. Så kan det være, skinnerne holder i ti år i stedet for tre...
Citat:
Man må kunne få sådanne noget vand hos Matas eller Apoteket.

Ork, ja, i spandevis. Jeg bruger en dunk fra Matas, når jeg sætter overføringsmærker på modeller, men jeg har også købt et par 10 liters dunke i Metro, vist for i alt 20,- kr. (plus moms, og så var det på tilbud, men alligevel...). Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

NCB

Indlæg: 72

PB

Kunne man ikke bare fortynde limen med sprit, og så lade helt være med at bruge vand :?:

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"NCB" skrev:
Kunne man ikke bare fortynde limen med sprit, og så lade helt være med at bruge vand :?:

Problemet er, at limen indeholder vand.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

så skulle man måske lave sig en gang tapetklister med sprit i stedet for vand.

Eller finde noget andet lim der ikke indeholder vand

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Skal man være sikker på de ikke ruster, lægger man skinnerne i ackrylfugemasse (mørk farve) mens denne fugemasse er blød, trykker man sin ballast fast i massen, skinnerne ruster ikke, og skinnerne kan gnuppes rene ved en evt ombygning Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg har lavet et forsøg med med, at ligge en skinne i ufortyndet trælim i ca 6 måneder, da jeg tog skinnen af den plade den lå på var der ikke noget rust at se. Til gengæld blev skinnen skæv, af at blive taget af.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Killerp" skrev:
Skal man være sikker på de ikke ruster, lægger man skinnerne i ackrylfugemasse (mørk farve) mens denne fugemasse er blød, trykker man sin ballast fast i massen, skinnerne ruster ikke, og skinnerne kan gnuppes rene ved en evt ombygning Wink

Umiddelbart en god ide, men acrylfugemasse er noget rigtigt gratværk lige så snart man rører ved det med en "tør" finger eller lign. Og det gør det ikke nemmere at lægge ballasten oveni og trykke det fast, for det vil blive stort set umuligt at undgå at komme fugemasse på sveller, skinner og alt muligt andet når der trykkes ned i det.

Personligt har jeg lavet et Fremo-modul med et 1 m langt flex-spor i code 75 og anvendt en blanding af godt med lim, mindre vand og et par dråber opvaskemiddel til ballast. Svellerne er fastgjort til et svagt sugende underlag, med alm. snedkerlim i to tynde, udglattede streger. Og det holder godt nok indtil ballasten kommer på og holder fast på resten af sporet.

Jeg har ikke nogen betænkeligheder ved at bruge lim/vand/sæbe-blandingen i nærheden af mine fine spor - og desuden er der jo kun en vis levetid for sådan en modeljernbane. Wink

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Jeg lavede lige en lille test med et stykke k skinne.

I den ene skål er alm vand fra vandhanen, i den anden er destileret vand og det er resultatet efter ca. 2½ døgn. Det er vit ret tydeligt hvad der er hvad.

Så det burde være en fordel at lave sin limblanding med destileret vand frem for alm.

020

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Jeg lavede lige en lille test med et stykke k skinne.I den ene skål er alm vand fra vandhanen, i den anden er destileret vand og det er resultatet efter ca. 2½ døgn. Det er vit ret tydeligt hvad der er hvad.Så det burde være en fordel at lave sin limblanding med destileret vand frem for alm.

Endnu en god grund til at "bibi"holde din C- skinner, også lægge en god og flot ballast op ad dem Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Grønhøj-Sørensen

Lektor

Indlæg: 3

PB

Forsøget med de to skinner i hhv. alm. vand og demeniraliseret vand taler for sig selv. Jeg kan se at nogle køber demeniraliseret vand. Det koster ikke ret meget, men hvis man vil være fri for at tage i matas eller lignende kan I benytte vandet fra en kondenstørretumbler eller fra affugteren mange har til at stå ved deres anlæg. Det er fuldt ud lige så godt.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Grønhøj-Sørensen" skrev:
Forsøget med de to skinner i hhv. alm. vand og demeniraliseret vand taler for sig selv.

Nu kører vi med PECO skinner og ikke Märklin skinner på vores 12 år gamle anlæg. Her er midterlederen selvfølgelig ikke nederst (da den ikke er der). Til gengæld kan jeg love dig at der intet der ruster - ej heller efter 12 år.

Alle skinner er ballasteret efter "trælim, vand og en skvis sulfo" metoden:

http://home6.inet.tele.dk/moppe/skaerv.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
limen hurtigt trækker ned i ballasten og du ikke behøver så meget vand, jeg syntes måden virker fint for mig, og har ikke haft problemer med mine k skinner siden, men det lugter og gennem træk er en fordel, ved dette arbejde Sad

Her i Spanien har jeg koebt en liter husholdningsprit til rengoering. Den er parfumeret og dufter lifligt! Wink

Virker helt fint! Spritten er en FANTASTISK vaadnings-agent. Langt bedre end vand med saebe i!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er lige dukket en lille åbenbaring op mht. ballastering.

I det sidste nye nr. af Banen er der en reportage med fra Nürnbergmessen. Her var der bl.a. en artikel om et lille belgisk firma ved navn Er-Decor. Artiklen kan varmt anbefales at læse.

De har fundet på at lave et fleksibel skinneunderlag af et gummilignende materiale, dvs. man trykker sporet ned i underlaget, hvorefter der drysses ballast på, og helt uden lim, fordi det er selvklæbende. Samtidig kan man forme det efter eget ønske. Og desuden er man ude over problemet med midterlederen der kan ruste. Det kan også bruges til C-skinner (det er der et eksempel på i foto i artiklen i Banen).

Var inde og kigge på deres hjemmeside (de har også mange andre interessante ting), og adressen er http://www.euro-rail.com

Man kan downloade en prisliste og kan se at prisen for en 10 m rulle er 19 Euro (priserne må være opgivet heri). Men en meget rimelig pris er det.

Ulempen er så at man ikke kan bruge det under sporskifter pga. de bevægelige dele.

Men der må være klart flere fordele ved at bruge dette, da det er helt uden brug af lim og vand mm.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

det er nu ikke ne helt ny ide, AMI har haft "Instant Roadbed" i adskellige aar, jeg tror dog nok at det er en god ide stadig at bruge lim paa ballasten.

http://www.nscalesupply.com/ami/AMI.html

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
De har fundet på at lave et fleksibel skinneunderlag af et gummilignende materiale, dvs. man trykker sporet ned i underlaget, hvorefter der drysses ballast på, og helt uden lim, fordi det er selvklæbende. Samtidig kan man forme det efter eget ønske.
Lyder lidt som:http://www.dafa.dk/C125700400403A7A/AllByUNID/199D33FD8E583909C12570BA00402AF9?Opendocument&Lan=DK&Portal=DAFAFås i nærmeste byggemarkedVi bruger det som forhøjning der giver selve overbygningen af et spor.
"Skovsøekspressen" skrev:
Ulempen er så at man ikke kan bruge det under sporskifter pga. de bevægelige dele.

Så lægger man et stykke papir under de bevægelige dele.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Lyder lidt som:http://www.dafa.dk/C125700400403A7A/AllByUNID/199D33FD8E583909C12570BA00402AF9?Opendocument&Lan=DK&Portal=DAFAFås i nærmeste byggemarkedVi bruger det som forhøjning der giver selve overbygningen af et spor.Klaus

Tror ikke det er helt det samme. For man man forme massen til det man ønsker? Det er netop det der er fidusen med det belgiske produkt. Det er specialkonstrueret til modelbanebrug, det er det andet her ikke. Og 20 Euro kan ikke siges at være en dyr pris for 10 m.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Tror ikke det er helt det samme. For man man forme massen til det man ønsker?

Man klistrer det på undersiden af sporet former det som man har lyst til.

Sådan har vi gjort i 12 år nu........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Man klistrer det på undersiden af sporet former det som man har lyst til.Sådan har vi gjort i 12 år nu........Klaus

Ja ok, men fidusen er jo netop med det nye her at man helt undgår klister på undersiden af sporet..

Vil i hvert fald få det prøvet af på et tidspunkt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Hvilken af byggemarkedsudgaverne bruges i Hadsten?

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja ok, men fidusen er jo netop med det nye her at man helt undgår klister på undersiden af sporet..

Hvordan sidder sporet og for den sags skyld så ballasten fast ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hvilken af byggemarkedsudgaverne bruges i Hadsten?

En af dem med kun klister på den ene side.

Derefter sømmes skinnerne fast, der ballasteres og limes, så vi er sikre på at lyddæmpningen er _helt_ væk.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Ja ok, men fidusen er jo netop med det nye her at man helt undgår klister på undersiden af sporet..
Hvordan sidder sporet og for den sags skyld så ballasten fast ?Klaus

Der må jeg så blive dig svar tak skyldig, eftersom jeg ikke har det. Men det kunne da godt være man snart skulle få bestilt en rulle for at prøve det af. Men i følge Banens artikel er det så fleksibelt at sporet kan trykkes ned i det og blive liggende, ligesom ballasten skal kunne trykkes ned i og blive liggende. Og er det tilfældet, så må limproblemerne med K-skinner og ikke mindst midterlederen jo siges at være løst Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Jeg lavede lige en lille test med et stykke k skinne.I den ene skål er alm vand fra vandhanen, i den anden er destileret vand og det er resultatet efter ca. 2½ døgn. Det er vit ret tydeligt hvad der er hvad.Så det burde være en fordel at lave sin limblanding med destileret vand frem for alm.

Der jo ikke nogen der ligger deres skinner i vand i 2-3 døgn og limen tørrer op og vil derfor ikke være skabe rust.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.