Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Deutsche Bahn planlægger køb af 300 nye tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 137

PB

DB foretrækker Siemens.

DSB foretrækker Ansaldobreda...

Skulle jeg vælge mellem at købe en aktie i enten DB eller DSB, så ville jeg nok vælge DB.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Nordbyen" skrev:
DB foretrækker Siemens.DSB foretrækker Ansaldobreda...

DB bestilte heller ikke disse tog på samme tid som DSB, og mon ikke DB har set hvor svære Ansaldobreda har været at styre at de nok ikke har syntes det var umagen værd at satse på dem. Jeg tvivler på at DSB ville vælge/foretrække Ansaldobreda hvis de skulle ud at købe nye tog igen imorgen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Nordbyen" skrev:
DB foretrækker Siemens.DSB foretrækker Ansaldobreda...Skulle jeg vælge mellem at købe en aktie i enten DB eller DSB, så ville jeg nok vælge DB.

Godaften nordbyen

Tø - Hø Laughing out loud Så ville du ikke få noget afkast, for DB giver drønende underskud - det gør DSB ikke, det giver og har i en del år givet, overskud. Cool

Venlig hilsen

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg må indrømme at det ikke skulle undre mig hvis DSB endte med at købe fra Ansaldobreda igen..

Synes de var alt for lang tid om at få noget som helst ud af den aftale istedet for at droppe den

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 137

PB

Godt set, Flemming.

Jeg vil nu så vove den påstand, at det ikke er IC4 der kører overskudet ind.

Jeg har tit den fornøjelse, at køre i dobbeltdækkertog med ME her på Sydbanen, og det er næsten hvergang en fornøjelse. Så DSB kan bestemt godt.

Lad os håbe, at de nye Siemens lokomotiver kan være med til at få sorte tal hos DB.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Efter min opfattelse er overskuddet hos DSB sådan lidt "båp-båp". Det hele er jo et spørgsmål om, hvor meget staten vil betale DSB for udføre transportarbejdet, og hvor meget DSB (og de andre der anvender statens jernbaneinfrastruktur) skal betale for at køre på skinerne.

Hos DB ser det noget mere sort ud med at få sorte tal på bundlinien, for her er alt - altså også infrastrukturen - stadig samlet i ét selskab.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Nordbyen" skrev:
Godt set, Flemming.Jeg vil nu så vove den påstand, at det ikke er IC4 der kører overskudet ind.

Goddag Nordbyen

Der er nu heller ikke så meget vovet i den påstand, for IC 4 har jo ikke været ret meget i drift endnu og har derfor ikke "tjent" så meget endnu. Jeg er ikke i tvivl om at når først de ulyksagelige togsæt kommer i drift for alvor, vil de blive en stor publikums succes, der var det samme "hylerier" dengang IC 3 togene blev sat i drift, nogen vil måske erindre at der var et "par" problemer med dem, i den første tid. De blev alligevel publikums yndlinge, den dag i dag er de stadig vellidte og komfortable tog at køre i.

DSB har i en årrække været drevet efter forretningsmæssige principper som et statsejet selskab, dette indebærer bl.a. at man fører regnskab efter stort set samme regler som andre firmaer. Selvføgelig betaler staten DSB for at køre tog, vi har nemlig noget der hedder transportpligt, her i landet (endnu) det betyder at eksempelvis DSB skal køre det aftalte antal tog på en given strækning, uanset om det giver underskud eller ej. Så på trods af IC 4 skandale og andre skærmydsler, er det lykkes for DSB at fremvise rengskaber, som viser et pænt overskud. Det må betyde at, indtil andet er bevist, de har brugt færre penge end de har tjent :!:

Nu ved jeg ikke rigtig hvad Svend mener med "båp - båp" men det kunne nemt opfattes som han mener det hele er lidt odiøst, jeg ved heller ikke (ret meget Cool) nøjagtig hvad der betales i infrastruktur afgifter, men jeg ved at det er ret dyrt.

Min private holdning er at jernbane transport er et samfundsgode og dermed en også en samfundsopgave, som ikke nødvendigvis behøver at give økonomisk overskud.

Man bør altid huske at jernbanedriften, er lige så vanskelig at styre, som kønsdriften Shock Laughing out loud

Venlig bane hilsen

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 137

PB

Hej Flemming

Jamen, jeg er rimelig enig med dig. Jeg pegede i et indlæg på, at DSB har haft en rimelig succes med at kombinere nye dobbeltdækkere med gamle ME, det er da meget godt gået. (Jeg ved godt, at der har været problemer, senest med varme i de nyeste togsæt).

Når jeg nu lod det gå ud over IC4, så det måske ikke helt fair. Jeg er god klar over, at der er væstligt forskel på at få et el-lokomotiv til at fungere og få et dieseltogsæt op på 200 km/t (eller hvad det nu er indkøbt til).

Jeg har nylig set, at IC4 er har været på besøg i Næstved, måske kommer de også til Nykøbing F. engang. Men det haster ikke, for dobbeltdækkerne er som jeg har nævnt glimrende.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej Norbyen.

Prøv at gå ind på Lollandsbanen Privat ang IC4 i Nykøbing F... Wink

http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.htm

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Kok

Fremragende snerydningsfilm - tak for det Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Flemming" skrev:
Tø - Hø Laughing out loud Så ville du ikke få noget afkast, for DB giver drønende underskud

Har du en kilde?

For jf. deres årsrapport 2008 (2009 er ikke udkommet endnu), så er nøgletallene for DB Group følgende:

Omsætning: 33.4 mia. euro.

EBIT (resultat før renter): 2.5 mia. euro.

http://deutschebahn.de/site/shared/en/file__attachements/reports/annual_...

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
"Flemming" skrev:
Tø - Hø Laughing out loud Så ville du ikke få noget afkast, for DB giver drønende underskud
Har du en kilde?For jf. deres årsrapport 2008 (2009 er ikke udkommet endnu), så er nøgletallene for DB Group følgende:Omsætning: 33.4 mia. euro.EBIT (resultat før renter): 2.5 mia. euro.

Goddag Jonas

Det ser ud til at jeg har været lidt for hurtig på aftrækkeren (den lå ellers lige til højrebenet) :oops: De oplysninger jeg ligger til grund for min påstand er ca. 4 år gamle, det er interne oplysninger fra min tid i Railion. Jeg beklager, men glæder mig over at DB er kommet på den grønne gren.

Venlig hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Nordbyen" skrev:
Hej FlemmingJamen, jeg er rimelig enig med dig. Jeg pegede i et indlæg på, at DSB har haft en rimelig succes med at kombinere nye dobbeltdækkere med gamle ME, det er da meget godt gået. (Jeg ved godt, at der har været problemer, senest med varme i de nyeste togsæt).

Goddag Nordbyen

Gamle ME ??? det er da de nyeste vi har Laughing out loud Tjae det er ikke så meget alderen på lokomotivet, som hvor godt man vedligeholder / renoverer dem, se bare alle de rigtig gamle GM lokomotiver der er solgt fra DSB til den øvrige verden, de kører endnu og gør det godt. At de så forurener mere og bruger megen brændolie er en anden sag.

Venlig hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 137

PB

Sandelig ja, IC4 var også på gæstevisit i Nykøbing F! Selv mine døtre på 5 og 8 var lidt imponeret. Yngste bad dog om at få forevist nogle australske tog, idet hun synes de er pænere Tongue . Jeg er ret sikker på, at det bl.a. er de australske MZ hun tænkte på.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Man kan åbenbart godt have en veludviklet smag, selvom man ikke har så mange år på bagen endnu. Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.