DB foretrækker Siemens.DSB foretrækker Ansaldobreda...
DB bestilte heller ikke disse tog på samme tid som DSB, og mon ikke DB har set hvor svære Ansaldobreda har været at styre at de nok ikke har syntes det var umagen værd at satse på dem. Jeg tvivler på at DSB ville vælge/foretrække Ansaldobreda hvis de skulle ud at købe nye tog igen imorgen.
Efter min opfattelse er overskuddet hos DSB sådan lidt "båp-båp". Det hele er jo et spørgsmål om, hvor meget staten vil betale DSB for udføre transportarbejdet, og hvor meget DSB (og de andre der anvender statens jernbaneinfrastruktur) skal betale for at køre på skinerne.
Hos DB ser det noget mere sort ud med at få sorte tal på bundlinien, for her er alt - altså også infrastrukturen - stadig samlet i ét selskab.
Godt set, Flemming.Jeg vil nu så vove den påstand, at det ikke er IC4 der kører overskudet ind.
Goddag Nordbyen
Der er nu heller ikke så meget vovet i den påstand, for IC 4 har jo ikke været ret meget i drift endnu og har derfor ikke "tjent" så meget endnu. Jeg er ikke i tvivl om at når først de ulyksagelige togsæt kommer i drift for alvor, vil de blive en stor publikums succes, der var det samme "hylerier" dengang IC 3 togene blev sat i drift, nogen vil måske erindre at der var et "par" problemer med dem, i den første tid. De blev alligevel publikums yndlinge, den dag i dag er de stadig vellidte og komfortable tog at køre i.
DSB har i en årrække været drevet efter forretningsmæssige principper som et statsejet selskab, dette indebærer bl.a. at man fører regnskab efter stort set samme regler som andre firmaer. Selvføgelig betaler staten DSB for at køre tog, vi har nemlig noget der hedder transportpligt, her i landet (endnu) det betyder at eksempelvis DSB skal køre det aftalte antal tog på en given strækning, uanset om det giver underskud eller ej. Så på trods af IC 4 skandale og andre skærmydsler, er det lykkes for DSB at fremvise rengskaber, som viser et pænt overskud. Det må betyde at, indtil andet er bevist, de har brugt færre penge end de har tjent :!:
Nu ved jeg ikke rigtig hvad Svend mener med "båp - båp" men det kunne nemt opfattes som han mener det hele er lidt odiøst, jeg ved heller ikke (ret meget ) nøjagtig hvad der betales i infrastruktur afgifter, men jeg ved at det er ret dyrt.
Min private holdning er at jernbane transport er et samfundsgode og dermed en også en samfundsopgave, som ikke nødvendigvis behøver at give økonomisk overskud.
Man bør altid huske at jernbanedriften, er lige så vanskelig at styre, som kønsdriften
Jamen, jeg er rimelig enig med dig. Jeg pegede i et indlæg på, at DSB har haft en rimelig succes med at kombinere nye dobbeltdækkere med gamle ME, det er da meget godt gået. (Jeg ved godt, at der har været problemer, senest med varme i de nyeste togsæt).
Når jeg nu lod det gå ud over IC4, så det måske ikke helt fair. Jeg er god klar over, at der er væstligt forskel på at få et el-lokomotiv til at fungere og få et dieseltogsæt op på 200 km/t (eller hvad det nu er indkøbt til).
Jeg har nylig set, at IC4 er har været på besøg i Næstved, måske kommer de også til Nykøbing F. engang. Men det haster ikke, for dobbeltdækkerne er som jeg har nævnt glimrende.
Tø - Hø Så ville du ikke få noget afkast, for DB giver drønende underskud
Har du en kilde?For jf. deres årsrapport 2008 (2009 er ikke udkommet endnu), så er nøgletallene for DB Group følgende:Omsætning: 33.4 mia. euro.EBIT (resultat før renter): 2.5 mia. euro.
Goddag Jonas
Det ser ud til at jeg har været lidt for hurtig på aftrækkeren (den lå ellers lige til højrebenet) :oops: De oplysninger jeg ligger til grund for min påstand er ca. 4 år gamle, det er interne oplysninger fra min tid i Railion. Jeg beklager, men glæder mig over at DB er kommet på den grønne gren.
Hej FlemmingJamen, jeg er rimelig enig med dig. Jeg pegede i et indlæg på, at DSB har haft en rimelig succes med at kombinere nye dobbeltdækkere med gamle ME, det er da meget godt gået. (Jeg ved godt, at der har været problemer, senest med varme i de nyeste togsæt).
Goddag Nordbyen
Gamle ME ??? det er da de nyeste vi har Tjae det er ikke så meget alderen på lokomotivet, som hvor godt man vedligeholder / renoverer dem, se bare alle de rigtig gamle GM lokomotiver der er solgt fra DSB til den øvrige verden, de kører endnu og gør det godt. At de så forurener mere og bruger megen brændolie er en anden sag.
Sandelig ja, IC4 var også på gæstevisit i Nykøbing F! Selv mine døtre på 5 og 8 var lidt imponeret. Yngste bad dog om at få forevist nogle australske tog, idet hun synes de er pænere . Jeg er ret sikker på, at det bl.a. er de australske MZ hun tænkte på.
__________________
Christian Nordbyen
0 kan lide
Skrevet af Willie Garvin Torsdag d. 4/2/2010 - 12:55
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
DB foretrækker Siemens.
DSB foretrækker Ansaldobreda...
Skulle jeg vælge mellem at købe en aktie i enten DB eller DSB, så ville jeg nok vælge DB.
Christian Nordbyen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
DB bestilte heller ikke disse tog på samme tid som DSB, og mon ikke DB har set hvor svære Ansaldobreda har været at styre at de nok ikke har syntes det var umagen værd at satse på dem. Jeg tvivler på at DSB ville vælge/foretrække Ansaldobreda hvis de skulle ud at købe nye tog igen imorgen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Godaften nordbyen
Tø - Hø Så ville du ikke få noget afkast, for DB giver drønende underskud - det gør DSB ikke, det giver og har i en del år givet, overskud.
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Cowi
Indlæg: 315
Jeg må indrømme at det ikke skulle undre mig hvis DSB endte med at købe fra Ansaldobreda igen..
Synes de var alt for lang tid om at få noget som helst ud af den aftale istedet for at droppe den
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
Godt set, Flemming.
Jeg vil nu så vove den påstand, at det ikke er IC4 der kører overskudet ind.
Jeg har tit den fornøjelse, at køre i dobbeltdækkertog med ME her på Sydbanen, og det er næsten hvergang en fornøjelse. Så DSB kan bestemt godt.
Lad os håbe, at de nye Siemens lokomotiver kan være med til at få sorte tal hos DB.
Christian Nordbyen
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Efter min opfattelse er overskuddet hos DSB sådan lidt "båp-båp". Det hele er jo et spørgsmål om, hvor meget staten vil betale DSB for udføre transportarbejdet, og hvor meget DSB (og de andre der anvender statens jernbaneinfrastruktur) skal betale for at køre på skinerne.
Hos DB ser det noget mere sort ud med at få sorte tal på bundlinien, for her er alt - altså også infrastrukturen - stadig samlet i ét selskab.
Svend
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Nordbyen
Der er nu heller ikke så meget vovet i den påstand, for IC 4 har jo ikke været ret meget i drift endnu og har derfor ikke "tjent" så meget endnu. Jeg er ikke i tvivl om at når først de ulyksagelige togsæt kommer i drift for alvor, vil de blive en stor publikums succes, der var det samme "hylerier" dengang IC 3 togene blev sat i drift, nogen vil måske erindre at der var et "par" problemer med dem, i den første tid. De blev alligevel publikums yndlinge, den dag i dag er de stadig vellidte og komfortable tog at køre i.
DSB har i en årrække været drevet efter forretningsmæssige principper som et statsejet selskab, dette indebærer bl.a. at man fører regnskab efter stort set samme regler som andre firmaer. Selvføgelig betaler staten DSB for at køre tog, vi har nemlig noget der hedder transportpligt, her i landet (endnu) det betyder at eksempelvis DSB skal køre det aftalte antal tog på en given strækning, uanset om det giver underskud eller ej. Så på trods af IC 4 skandale og andre skærmydsler, er det lykkes for DSB at fremvise rengskaber, som viser et pænt overskud. Det må betyde at, indtil andet er bevist, de har brugt færre penge end de har tjent :!:
Nu ved jeg ikke rigtig hvad Svend mener med "båp - båp" men det kunne nemt opfattes som han mener det hele er lidt odiøst, jeg ved heller ikke (ret meget ) nøjagtig hvad der betales i infrastruktur afgifter, men jeg ved at det er ret dyrt.
Min private holdning er at jernbane transport er et samfundsgode og dermed en også en samfundsopgave, som ikke nødvendigvis behøver at give økonomisk overskud.
Man bør altid huske at jernbanedriften, er lige så vanskelig at styre, som kønsdriften
Venlig bane hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
Hej Flemming
Jamen, jeg er rimelig enig med dig. Jeg pegede i et indlæg på, at DSB har haft en rimelig succes med at kombinere nye dobbeltdækkere med gamle ME, det er da meget godt gået. (Jeg ved godt, at der har været problemer, senest med varme i de nyeste togsæt).
Når jeg nu lod det gå ud over IC4, så det måske ikke helt fair. Jeg er god klar over, at der er væstligt forskel på at få et el-lokomotiv til at fungere og få et dieseltogsæt op på 200 km/t (eller hvad det nu er indkøbt til).
Jeg har nylig set, at IC4 er har været på besøg i Næstved, måske kommer de også til Nykøbing F. engang. Men det haster ikke, for dobbeltdækkerne er som jeg har nævnt glimrende.
Christian Nordbyen
Kok
Pædagog
Hedehusene
Indlæg: 138
Hej Norbyen.
Prøv at gå ind på Lollandsbanen Privat ang IC4 i Nykøbing F...
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.htm
2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.
Martin Kok
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Kok
Fremragende snerydningsfilm - tak for det
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Har du en kilde?
For jf. deres årsrapport 2008 (2009 er ikke udkommet endnu), så er nøgletallene for DB Group følgende:
Omsætning: 33.4 mia. euro.
EBIT (resultat før renter): 2.5 mia. euro.
http://deutschebahn.de/site/shared/en/file__attachements/reports/annual_...
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Jonas
Det ser ud til at jeg har været lidt for hurtig på aftrækkeren (den lå ellers lige til højrebenet) :oops: De oplysninger jeg ligger til grund for min påstand er ca. 4 år gamle, det er interne oplysninger fra min tid i Railion. Jeg beklager, men glæder mig over at DB er kommet på den grønne gren.
Venlig hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Nordbyen
Gamle ME ??? det er da de nyeste vi har Tjae det er ikke så meget alderen på lokomotivet, som hvor godt man vedligeholder / renoverer dem, se bare alle de rigtig gamle GM lokomotiver der er solgt fra DSB til den øvrige verden, de kører endnu og gør det godt. At de så forurener mere og bruger megen brændolie er en anden sag.
Venlig hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
Sandelig ja, IC4 var også på gæstevisit i Nykøbing F! Selv mine døtre på 5 og 8 var lidt imponeret. Yngste bad dog om at få forevist nogle australske tog, idet hun synes de er pænere . Jeg er ret sikker på, at det bl.a. er de australske MZ hun tænkte på.
Christian Nordbyen
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Man kan åbenbart godt have en veludviklet smag, selvom man ikke har så mange år på bagen endnu.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H