Jeg har læst i en af min fars gamle bøger, modeljernbane som hobby, at hvis din vogn har et mærke hvor der står RIV, betyder det at det er en vogn som ikke bare kører i landet det tilhører, men at den også kan køre i andre lande (såsom Danmark)
Så her er en undskyldning for hvis du har købt en udenlandsk vogn...
Men selfølgelig er det da sjovere at vognen er fra Danmark, og nogle gange kører den vogn måske ikke i udlandet.
Hilsen Kasper
Mit navn er Kasper, og jeg er 16 år.
Jeg har DB ICE2 og DSB MY1147, og kører märklin HO. Jeg elsker også at tage togbilleder, så er der noget spændende, så skriv det
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Kasper.
Jo, men det er også rigtigt: I de virkeligt gode, gamle dage blev gods omladet ved grænsen - tolderne skulle alligevel kontrollere det, og så kunne man lige så godt flytte det fra een jernbanevogn til en anden.
Så begyndte den grænseoverskridende trafik at blive for stor, og tolderne begyndte at kontrollere læsset, mens det var i vognene: Til gengæld måtte jernbaneselskaberne finde nogle fælles normer for vogne, der kunne køre over grænserne - og de vogne, der kunne det, fik et "RIV" mærke. Mærket betyder, at vognen må køre i udlandet - men at den straks skal sendes tilbage til hjemlandet.
Derefter kom "EUROP" mærket: Det betyder, at vognen må anvendes overalt i Europa - ideen er, at Danmark sender en vogn til Tyskland, og Tyskland sender en vogn til Danmark, og så har vi byttet, og det bliver alt for dyrt at skulle sende vognene tilbage med det samme. Derfor kan man ligeså godt bruge vognen, når den nu er her alligevel.
Sidenhen blev alle vogne godkendt til udenlandsk kørsel, godstrafikken forsvandt i Danmark, og...
MVH
Lars