Hvad er det for en indretning, der sidder på toppen af masten? Den mindes jeg ikke at have set før på DSB-signaler?
DSB's gittermast til brug for armsignaler, havde en lignende indretning i toppen, som blev benyttet til at hejse olielampe op og ned med. Efter indførslen af elektrisk belysning i armsignalerne blev anordningen ikke mere benyttet.
Togdillen i vanløse laver både Togvejssignaler og fremskudte signaler som byggesæt. Ranger signalet må kunne laves af et togvejssignal. Signalerne bliver jævnligt sat til salg på qxl, til en pris der er lidt under butiksprisen.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Dog skal du være forberedt på at ved Togdillens daglyssignaler, skal du selv lodde dem sammen og selv montere elektronikken (dvs. evt. relæ mm. kommer oveni). Men det er bestemt en overkommelig opgave (vi har en i klubben der har siddet og monteret et par signaler).
En anden mulighed var måske Togcenter Gentofte, der er ved at planlægge moderne dagslyssignaler i H0 (hvis du kører moderne DSB). Her vil al eletronikken komme med. Jeg ved ikke helt hvordan status er på dette projekt, der har ligget lidt stille.
Se evt. mere på deres hjemmeside eller prøv at kontakte dem.
Vingesignalerne der bliver henvist til, både fra Freja Modeller og fra Real Model, er helt uden elektronik, men det fremgår også. Det er desuden byggesæt, så man skal være indstillet på noget loddearbejde, men det kan der også være en spændende udfordring i
Udmiddelbart vil jeg tro der er mere loddearbejde med dem end med Togdillens signaler.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Man kan få vinger til montage på Viessmann's Bayerske signal 4505 hos Freja. Er der nogen som har billeder af slutresultatet af denne ombygning? Jeg kan forstå skal man fjerne noget af originalvingen. Har nogen erfaringer med dette?
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis du tænker på armsignaler, skal du ud i noget selvbyg eller modificering af tyske signaler.
Jeg ved freja modeltog har nogle løsdele til danske armsignaler, men jeg har ingen erfaringe med dem.
http://www.freja-modeltog.dk/losdele/#aetsninger7
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Holger D
Indlæg: 118
tænkte du på nogle som nedenstående billeder ?? De bliver produceret af http://www.real-modell.de og forhandles i DK af bla. OKT Modelimport i Middelfart : http://oktmodel.mtraweb.dk.nt1.unoeuro.com/
Holger D
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Hvad er det for en indretning, der sidder på toppen af masten? Den mindes jeg ikke at have set før på DSB-signaler?
Bjarne
HenrHans
Indlæg: 82
DSB's gittermast til brug for armsignaler, havde en lignende indretning i toppen, som blev benyttet til at hejse olielampe op og ned med. Efter indførslen af elektrisk belysning i armsignalerne blev anordningen ikke mere benyttet.
Se vedhæftede tegning af en DSB mast.
/Henrik
ervar
Indlæg: 77
Hejsa
Tak for jeres svar. jeg havde ikke lige umiddelbart vigesignaler i tankerne, men det var da en mulighed.
Jeg tænker på de små signaler som er afbilledet øverts på plakaten fra lokomotovet, sammen med vingesignalerne. http://www.skilteskoven.dk/pics/signaler_%20faste_marker.jpg
/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Hej Henrik!
Fin tegning! Hvis man kører epoke III, kan man jo så bare fjerne indretningen og sætte en hat på i stedet.
Og godt, at jeg ikke huskede forkert, olielamper er trods alt før min tid!
Bjarne
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Togdillen i vanløse laver både Togvejssignaler og fremskudte signaler som byggesæt. Ranger signalet må kunne laves af et togvejssignal. Signalerne bliver jævnligt sat til salg på qxl, til en pris der er lidt under butiksprisen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja netop, Togdillen har jævnligt daglyssignaler til salg på QXL, det plejer at være nogen af de faste auktioner
Ellers kig ind på hjemmesiden, der er de også.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
ervar
Indlæg: 77
Takker.
Jeg tager et kig hos Togdillen.
/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Dog skal du være forberedt på at ved Togdillens daglyssignaler, skal du selv lodde dem sammen og selv montere elektronikken (dvs. evt. relæ mm. kommer oveni). Men det er bestemt en overkommelig opgave (vi har en i klubben der har siddet og monteret et par signaler).
En anden mulighed var måske Togcenter Gentofte, der er ved at planlægge moderne dagslyssignaler i H0 (hvis du kører moderne DSB). Her vil al eletronikken komme med. Jeg ved ikke helt hvordan status er på dette projekt, der har ligget lidt stille.
Se evt. mere på deres hjemmeside eller prøv at kontakte dem.
Vingesignalerne der bliver henvist til, både fra Freja Modeller og fra Real Model, er helt uden elektronik, men det fremgår også. Det er desuden byggesæt, så man skal være indstillet på noget loddearbejde, men det kan der også være en spændende udfordring i
Udmiddelbart vil jeg tro der er mere loddearbejde med dem end med Togdillens signaler.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Man kan få vinger til montage på Viessmann's Bayerske signal 4505 hos Freja. Er der nogen som har billeder af slutresultatet af denne ombygning? Jeg kan forstå skal man fjerne noget af originalvingen. Har nogen erfaringer med dette?
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Her er et link til en glimrende hjemmeside der forklarer hvordan et Viessmann vingesignal laves om til en dansk type;
http://www.htmj.dk/TipsTricksIndx.htm
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.