Visar här de Danska ånglok som jag tycker är enorma
Dessa är helt i metall samt Handgjord mässing.
Vill också visa det Svenska SJ ånglok litt F 1202
Som blev efter att ha sålt detta till Danmark ett DSB ånglok litt E 966
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Bo
Det er nogle super flotte modeller... Hvem har bygget dem ? Ved at Weinert fremstiller detaljerede byggesæt, men vist kun af Tyske maskiner.
Har du flere billeder, evt på diorama ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Modellerna är tillverkade av Märklin samt Brimalm
Den nedersa bilden är Brimalm tillverkade lok.
Jag har en del andra lok modeller dock ej ifrån Danmark.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Bo
Jeg har hørt mange forskellige meninger om Brimalms litra E. Der er nogle der siger, at den faktisk næsten ikke kan køre og enddog behøver man ikke at montere lyd i den da den larmer helt ekstremt. Hvad siger du til dette....
Jeg tæller sommetider på knapperne men tør ikke bestille men sådant et omdømme...
med venlig toghilsen :roll: :roll: :roll:
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Eftersom jag har en hel del Brimalm lok, så har jag varit ikontakt med bröderna Brimalm och haft en bra relation.
Mina krav på denna typ av modeller vill jag inte bara ha så tekniska som möjligt utan detta ska vara en njutning av att stå och beundra.
Skulle det mot förmodan vara en incendent eller fel eller urspårningar så har jag det krav att de ska hålla en sådan garanti att jag som kund ska vara nöjd.
Alltså svaret på din fråga är att jag är helt nöjd.
Nu tror jag lite om detta du säger ligger i en naturlig förklaring att många anser dessa modeller kostar en del och finner detta som orealistiskt och då uppkommer denna typ av diskussioner.
Ett annat exempel så köpte jag Fomras Dm3 vilket är en modell på 1.6kg vikt och denna går som en dröm, men kostar en del.
Modellen var vid mitt köp sänkt pris , då utgångs priset hade varit 45000SEK.
Nu finns det inte en Dummy utan tre starka motorer i denna modell.
Men vid visandet i forumet så hörde jag denna typ av diskussion som du tar upp.
Hoppas jag har svarat på din fråga.
Vänl Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Bo
Jeg forstår god din udlægning, men jeg ville godt have et svar på hvordan Brimalms modeller køre på skinnerne med last bagefter???
Er det korrekt, at maskinen larmer en del??
med venlig toghilsen
:roll: :roll: :roll:
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Hej igen.
Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.
Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.
Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%
Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.
men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.
Vänl Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig BO
Tak for dit svar... :roll: :roll: :roll:
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Skulle vilja komplettera med att förklara så inte mina svar blir att jag på något sett går in och favoriserar olika tillverkare.
Detta gör jag absolut inte , kan förvisso ha lite mer tålamod med en tillverkare som Mass. producerar såsom de stora tillverkarna.
Men till saken hör att ju mer finlir och detaljerat och likt min förebild jag kommer så blir dessa modeller mer känsliga för att radier samt stigningar samt uppbyggnad av min anläggning sätter en annan dimension av vad som krävs av mig som byggare.
Sätter väldigt stora krav på de tillverkare som säljer modeller överstigande 12000kr dessa modeller ska gå som en dröm, om jag också har uppfyllt mina åtagande i mitt anläggningsbygget.
Har haft en del anläggningar genom åren och vet vad som krävs för att uppnå det optimala så långt detta kan vara möjligt.
Att köra med denna typ av modeller samt mina hemmabyggda vagnar har jag varit fullt medveten att bygga med mycket stora radier och låga stigningar samt de slankaste växlar jag kan få tag i.
Nu blev räls materialet inte Peco som har dessa slanka växlar utan valet blev Tillig.
Men jag är mycket nöjd över detta och det totala som jag har försökt att uppnå.
Vänligen
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.
Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.
Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%
Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.
men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.
Vänl Bo
Vad underbart att kunna ha så stora radier på sin anläggning! Jag är mycket nyfiken på att få se foton på din anläggning.
Mvh
F1200
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Bo
Jeg vil også gerne se fotos af dit anlæg
Fotos tak.......
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
För att svara på de två sista inläggen, så kommer frågan 18månader senare, och då kan jag säga att det i dagsläget inte finns någon anläggning, och har inte funnits sedan 1999.
De sektioner som var gjorda vid detta tillfälle som mitt inlägg baserades på alltså 2008 är inte aktuella längre.
Förhoppning är att jag ska fortsätta mitt bygge av Malmö C och moduler kring detta.
VÅR ANLÄGGNING 1997
Denna anläggning var då imponerande stor, och endast i 3R drift, det vi ser på bild var ena flanken som var under uppbyggnad 1997.
Banan som sådan är riven och kommer aldrig att byggas upp i en sådan stor permanent anläggning i fortsättningen.
Ni får ursäkta bild kvalitén.
Denna anläggning är den största jag har varit med om i mitt MJ byggande, som var under uppbyggnad och blev aldrig i sin fulla storlek på 105kvm, anläggningen var placerad i en verkstadslokal som var ca 170kvm samt placerad i centrala Malmö.
Numera uppeldad och diverse MJ sålda.
[u]Men lite minne finns.[/u]
Jag och min svåger, Tommy heter han.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Imponerande snickeriarbeten av, som du själv uttrycker det, en imponerande anläggning, men du har möjligtvis inte någon bild på den då färdiga delen av anläggningen?
Mvh
F1200
Ps. Vem är det som är Bo på fotot?
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Vem är personen bakom alias F1200.
Foto, namn,stad,Pm om email.
Vore på sin plats.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Jag heter Olle, och är från Köping! Min E-mailadress är closeau@hotmail.com, vilken är din?
Mvh
F1200
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Du kan se email i min profil, så du kan skicka mig ett meddelande.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Som jag skrev tidigare så var anläggningen under uppbyggnad och därav att jag har bilder på ena flanken.
Spårplanen på den stora anläggningen i olika plan.
http://i43.tinypic.com/1ycyv.jpg
http://i40.tinypic.com/am7ewp.jpg
http://i44.tinypic.com/2ex387a.jpg
http://i41.tinypic.com/2jfk7yg.jpg
http://i42.tinypic.com/2nsbati.jpg
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.
Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.
Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%
Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.
men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.
Vänl Bo
Varför skriver du att du bygger en anläggning när du inte gör det? Varför skriver du att Brimalmloken trafikerar den del av din anläggning som har radier på 1400-1600mm när du inte har någon anläggning? Det känns inte seriöst att besvara andras frågor på det sätt du gör.
Mvh
F1200
Litra P
Indlæg: 1.852
I en anden tråd har Bo da vist at han er startet med Malmö C som forebillede (mock-up). Så hvornår starter man med at bygge et anlæg? Når sporplanen foreligger som en skitse (og man ved hvad man vil køre med af radier)? Når underlaget påbegyndes eller når de første spor er lagt? Rækker tre prøvekørsler med en Brimalm på gulvtæppet?
Nå, det bliver vist pindehuggeri at svare på det
.
I øvrigt tak Bo for de fine billeder, det er jo "state of the art". Men jeg er bange for, at hvis du fortsætter på det niveau og overfører det til Malmö C, så skal du påregne at blive mindst 150 år gammel før du bliver færdig med anlægget
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hold da helt op. Imponerende. Bliver meget spændende og se når du kommer længere med opførelsen af landskabet. Er det en bestemt strækning dit anlæg bygges op om ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra P
Indlæg: 1.852
Jesper, det er Bo´s [u]gamle[/u] anlæg, der vist på billederne ovenfor. Det nye han har i tankerne og en prøveopstilling af stationen kan du se her....
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=57222&highlight=#57222
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Nu förstår jag inte Alias 1200, då det ska helst bjudas hem för att inviga ett förtroende med vad jag håller på med.
Jag byggde vid tidpunkten 2008 som jag kallade för sektioner som fanns i en diskussion i bla SvMjforum.
Här har jag då vi bilder lagt ut de radier som jag hänvisar till som även blev gjorda i en del sektioner ( numera borttagna för en helt annan orsak samt platsbrist i min lägenhet.
Som Lars skriver så skulle inte mitt liv räcka till för att gå åt Malmö C så pretentiöst som jag skulle önska.
Och då syftar jag på den interiör som fanns.
I övrigt så ska det nog bli en sagolik byggnad.
Malmö C är tänkt att ligga som en spindelkropp med sina anslutande privatbanor som då kommer att bli som ett par spindelben, det rör sig om ca fyra privatbanor, som i sin tur hade andra banor som anslöt sig till dessa privatbanor.
Den linje som blir svårast är norröver.
Tanken är inte så värst mycket lanskap då det får bli moduler ( och här är det inte de standard moduler jag ska vara beroende av ) utan moduler som ska anpassas till denna anläggning.
Just nu så har jag koncentrerat mig till Malmö C och tappat lite inspiration med lödningsarbete, men detta kommer så småningom att påbörjas igen för att uppnå den mängd av rullande material som behövs.
Har förbokat ett trevligt ånglok samt ett smalspårigt som jag ska ta tag i senare i höst, förhoppningsvis.
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Jaså, är det det här som är din anläggning?
Mvh
F1200
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Du har skrivit sju inlägg sen registreingen, och samtliga är riktade till mina inlägg.
Antingen betyder detta forumet inte något för dig, eftersom intresset är mig som person.
Eller så har jag fått en person med mindervärdes komplex som inte har något vänsentligare för sig än att lägga energi riktat mot mig.
Det vore på sin plats att stiga fram ur ditt alias F1200.
Ångloket F1200 var en Svensk stolthet.
Det är då skam att en person som du och som Svensk agerar så lågt att du skitar ner en sådan littera.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
F1200
Indlæg: 20
Varför så argessiv? Är det en öm tå som trampats på? Varför inte istället svara på frågan om de spår du lagt ut är det du kallar för din anläggning!
Mvh
F1200
Litra P
Indlæg: 1.852
@ Bo, don't feed the troll
.
@ F1200, der er mange der kigger med her på sporskiftet, men hver gang disse klikker på indlæg som dine spilder du utrolig mange menneskers tid (no content). Mit råd til dig er at du skal lad være med det.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F1200
Indlæg: 20
@ Bo, don't feed the troll
.
Lars
Lars!
Istället för att kalla mig för troll så försök att granska Bos inlägg med större skärpa!
Mvh
F1200
T44-driver
Indlæg: 3
Brukar enbart läsa här men kände att jag nu var tvungen att lägga mig i och skriva något i denna tråden.
Inte illa att kräva foto, namn, stad, e-mail och att Olle ska "stiga ur sitt alias" för att du ska svara på en enkel fråga kring en bild som du själv lagt upp. Som sagt, man börjar ju undra hur gammal du är, får ju klart infantila vibbar.
@ Litra P: Varför kalla en ny besökare troll och dessutom skriva att personen spiller människors tid. Tycker du det är ett bra sätt att välkomna någon ny in på forumet (och som kanske även är ny i hobbyn, vad vet vi)? Och varför går du inte åt och kritiserar Jesper (JGJ67) som också vill se foto, precis som Olle?
Olle skriver inget otrevligt utan undrar bara enkelt om det finns bilder på den färdiga anläggningen och vem som är Bo på bilden. Sen ifrågasätter han bara hur Bo kan tipsa Thomas Thomsen om Brimalmslokens gångegenskaper när han ena dagen har en anläggning, nästa dag har han den inte för det var 18 månader sen, sen plötsligt bygger han den igen hemma i sin stora lägenhet för att samtidigt inte ha några moduler/sektioner hemma pga av platsbrist. Det visas några bilder från ett pågående bygge från 1997, dessutom samma bilder som Bo visat om och om igen på svenska forum och sen några bilder på löst utlagd räls på ett bord. Känns det seriöst?
Så lång tid som det tar att bygga en så stor anläggning som på 105 kvm så kan man ju tycka att man borde hinna ta mer än 5 bilder.
Den som i min mening är den som spiller människors tid och skriver innehållslösa inlägg är i detta fallet Bo.
Som Olle avslutar, försök att granska denna Bo's inlägg med lite mer skärpa och inte swallow the hook so easy.
Jag har bara skrivit tre inlägg på forumet nu, får jag lov att skriva i denna tråden då Bo?
MVH
Lokf. Hans Persson