Hej,
Min Hobbytrade D maskine kører analogt på Märklin K-skinner (nej, nej, - nu ikke nogen kommentarer om det) og den går i stå så snart der er bare en smule møg. Det e lang tid inden de andre maskiner gør det. Den er indstillet til at køre meget langsomt og det er smukt, men mit spørgsmål er alligevel: Kan den stilles om til at køre noget friskere, som de andre maskiner?
Med venlig hilsen
PED
__________________
Dansk Epoke 3 Märklin HO
gejo
Indlæg: 684
Måske kan du beholde den "lave" fart.
Prøv at give slæbeskoen et knæk indad på midten, så vil den istedet for een punktkontakt altid røre to - du kan også skifte den ud med en Märklin slæbesko, som netop har et hak ind på midten og derfor et bedre strømoptag.
Du må også sikre dig, at strømoptaget fra hjulene på begge sider er iorden - dette er en fejlkilde, der følger med brugen af isolerede hjul. Jeg er i den forbindelse spændt på om S-maskinen i AC er med uisolerde hjul - jeg håber det.
Håber dette hjælper.
hilsen
Gert
PED
Indlæg: 150
Hej Gert,
Sent svar; - det er jo sommer.
Jeg gjorde som du sagde, det er ikke helt ok, men meget bedre. Tak!
Jeg har endvidere renset hjul med rensebenzin på vatpind og skinnerne er også blevet renset.
Min Tog&Tekno MH, som endda har fået ny slæbesko af Kim i Tikøb, fik et knæk på slæbeskoen og det hjalp igen noget.
De bliver dog ikke helt i orden. De kører altså slet ikke som P, MY 1202, Mo, MX fra Heljan, Roco's N og Märklin MY. Det er nu også gearet til større tophastighed.
Det er vel afgørende med længden af slæbeskoen og så naturligvis vægt og strømoptag fra hjul. Det må da også betyde noget med hvor langt den løber, efter man har slukket. Her er Rocos N meget fin. Hvor mange af ovennævnte der har isolerede hjul har jeg ikke studeret, men det gør de vel alle undtagen Märklin MY.
Jeg bruger meget gammel blå Märklin trafo fra 1950erne, betyder det noget? Det gnistrer meget lidt fra slæbeskoen på et par af Heljans maskiner, dog uden at det gør noget ved fremdriften.
Venligst
PED
Dansk Epoke 3 Märklin HO
gejo
Indlæg: 684
Du beskriver selv meget fint en lang række forhold, som netop har indflydelse på strømoptaget. Du må ikke forvente, at en langsom kørende model med strømoptag på et meget begrænset antal isolerde hjul vil komme til at køre, som en Märklin model med uisolerede hjul og strømoptag mellem hjul og stel gennem messing lejer.
Forskellen i kvaliteten af strømoptaget bliver yderligere synligt ved analog drift, hvor spændingen er en variabel sinusspænding, hvor digitale anlæg kører med en maximal firkantspænding, som har meget lettere ved at "slå igennem" en lidt dårlig forbindelse.
Det var netop disse forhold, der i "analog tiden" gav den store forskel på to- og treskinne drift.
Desværre har jeg ikke yderligere forslag til løsning end dem du allerede har brugt. Det skulle måske lige være også at holde hjulkontakterne rene og med det rette tryk mod hjulene.
Hilsen
Gert
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nu er der jo godt nok tale om analog drift - og jeg ved ikke om det nedenstående har betydning her. Måske ... for både D og MH har dekodere i sig ... også selvom de kører analogt.
Dette hjalp mig rigtigt meget med nogle maskiner:
http://www.sporskiftet.dk/node/568
Meld endeligt tilbage om det også hjælper i analog drift.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk