Min centralstation driller
Det sidste er, at den ikke slår fra ved kortslutning. Jeg har fundet stedet, hvor man kan indstille hvor mange ms det skal vare, men det gnister stadig og CS1 slår ikke fra
Råd udbedes
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Har du været inde i generelle indstillinger og se, hvor stor en strømstyrke den står til?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Hej Klaus
Der står at læse 2,8 amp, så det er da vel ikke for meget
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, hvis din transformator ikke kan levere så meget. Så smider din CS alt det ud den kan få leveret.
Prøv at sæt den ned til omkring 1A
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Den kom ned på laveste 2.0 amp
Så findes der under booster configuration et sted man indstille delay på kortsluningen og det har jeg prøvet 100 ms op til max 2000 ms
Og det gnister lystigt uden at CS slår fra
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad endte det med?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Det er ikke endt endnu - jeg hænger i mudret
I weekenden var der "klog" mand på besøg, og han lærte mig at bruge en pære + en trafo, så jeg fik sikkerhed for at der ikke var forbindelse mellem de 5 boosterkredse
Jeg har også lavet en simpel opstilling med 3 skinner - en for hver kreds via 2 booster + CS1 og det fungerede
Hver gang jeg så starter CS1 uden tilslutning til den kreds, som er tiltænkt CS1, så virker registreringssporet, men når banen kommer på så rød / STOP.
Hvis jeg så trykker GO, så er al strøm væk ( både på bane og registeringsspor ), så kortslutning sker ikke mere
Jeg har også prøvet at måle modstanden over de 2 ledninger, men den kan ikke måles, så der må ingen forbindelse / kortslutning være
Har også prøvet at bruge en MS / mobilstation og så futtet toget lystig omkring
Det jeg nu mangler er at prøve CS1 på en anden kreds for at checke om det er den virker eller der stadigvæk er en kortslutning som i den første kreds.
Så hvis Du kan komme på andet der skal prøves, så gør jeg det med glæde, for dette problem er næsten ikke til at holde ud
Hvis der var et spejl, tror jeg, at jeg ligner manden fra Munch's billede - Skriget - men rødvin gør godt for det
Men dagene går med mudret ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Jeg må gå til bekendelse !!
Har nu prøvet CS1 på en anden kreds og så er der ingen kortslutning, så indtil andet er bevist er det ikke CS1
Jeg kan kun undskylde, at jeg har underholdt Jer med så "simple" en ting som en kortslutning, der pludselig er dukket op i skinner + alt det andet.
Tak til Dem der har tænkt og skrevet
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvilke boostere bruger du?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Så får jeg sikkert et nyt rap over fingerne - Uhlenbrock Power 4 - de giver 3,5, så efter de er købt, har jeg fået lidt bondeanger - er de for store - men nu hænger de der med en trafo til hver ( og er det nu nødvendig med en selvstændig trafo pr. booster )
De 4 trafo'er + Märklins er også kommet i fase !!!
I processen med CS1 problemet har hele den del være koblet fra, så det har kun været en kreds, som er den CS1 skulle forsyne.
Så nu skal jeg i gang med den kortslutning, og jeg kan stadigvæk ikke forstå at CS1 falder ud, medens MS bliver hængene.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert Frikke
Indlæg: 2.328
Hej!
Dine transformatorer bør ikke have et fælles punkt - kun boosterne. I så fald er det total ligegyldigt med hvordan faserne til transformatorerne vender. Godt at du har en transformator til Cs og en til hver booster.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg skal lige forstå det rigtigt.
En CS1 med 4 stk Power 4 hængt på?
Damn, det er et jævnt stort anlæg du har........
Er din CS opdateret, så du har det 5 polede stik på CS som på boosteren?
Der er et eller andet der siger mig at netop CS kører med balaceret output, modsat MS. Det vil sige at "stelforbidndelsen" faktisk er en aktiv elektronisk komponent og ikke bare "stel fra transformeren".
Hvis du kobler dine boostere til hver sit sporstykke og ikke lader sporstykkerne røre hinanden formoder jeg at alt er i orden?
Næste trin vil så være at koble alle sporstykkerne sammen, men med isoleret midterleder (dog ikke sporstykket med CS'en). Jeg formoder at det også virker, men at dit problem opstår når du kobler CS'ens sporstykke på (igen med isoleret midterleder) fordi den (igen ud fra hvad jeg husker) ikke har en isoleret "stel", men en "aktiv stel".
Men der er (svjv) noget med opdateringen du kan få lavet, der ændrer ved netop det store stik bagpå.
Giver det mening?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Er det Du siger, at det er godthver at hver booster har sin egen trafo ??
I følge vejledningen skulle alle 5 x udgange - dem som jeg beslutter er brune forbindes, så det er også sket / Er Du enig i det, at der ved kortslutning ikke bliver for høj spænding !!
Og det er i den forbindelse, at de er bragt i fase ( det ser meget fint ud - det jeg skriver - men baggrunden for det, det kan jeg ikke overskue )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det står der også beskrevet i Power 4 manualen du skal gøre.
Om transformatorerne ellers er i fase eller er er ret ligegyldigt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Til Moppe
Vi starter fra bunden - giver det mening - nej her hopper den af på nogle punkter
Og så tilbage fra toppen:
Der er ca. 150 lbn.m. og jeg tror i min enfoldighed at jeg kan sende 12 - 15 togstammer ud på anlægget, hvor der er selvstyrende blokkørsel mellem 4 + 1 undergroud station.
Men da alt starter & slutter i en sækstation kan det være, at alt går i stå i rangering, men pyt med det
Der er et 5 polet stik til den første booster, som er forbundet med den næste / o.s.v.
Alt det med afbalanceret stelforbindelse forstår jeg ikke meget af, så på mange områder er jeg på meget tynd is
Hver kreds er total isoleret ( midt & skinner ), og en kreds fungerede inden den kortslutning
Så skriver Du - giver det mening - hvad Du skriver / Delvis
Det er statusen, men jeg kan ikke stadigvæk ikke forstå at CS1 står af og MS1 hænger på
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvordan forbinder du fra MS1 og til boosterne?
Er din CS1 opdateret til ver 2 (altså software og hardware) så du fik et nyt kabel (og transformer) med?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Klaus / som svar på Dine spørgsmål
Pkt. 1
Ja "kæden" starter i CS1 i serie med den første booster for at ende med den sidste
Det 5 polede stik er forbundet med de rette "huller" i CS1
Pkt 3
Tog har rullet hele banen igennem, men der var ikke overalt nok power til at trække relæer o.s.v. så det var derfor jeg ville lave lidt over kill
Og hvis de mange togsstammer skulle kører overalt, så har jeg valgt 4 stk boosters
Pkt 4
Jeg koblede alt fra og satte MS ind og det fungerede i den betændte kreds
Pkt 5
Trafo'en er den fra starten - 2008 - med 60 VA
CS 1 har en gang været gået kold og var i et par måneder hos Märklin og Felderbanen sagde at den var opdateret
Nyt kabel - det kender jeg ikke til
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjek lige softwareversionen af din CS, hedder den 2 eller derover?
Kig nederst til højre på side 6, har din CS et S88 interface?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Jeg må stå frem og tilstå at der er mig der har anbefalet Steff af sørge for at alle trafoer er i fase,
dels mener jeg at det er almindelig god skik, dels kender jeg ikke de Uhlenbrock boostere
han har købt; og alt efter hvordan de er opbygget kan det altså være vigtigt.
Jeg har også sagt til ham at han kan nøjes med en trafo ( De er 70 VA ) til 2 boostere,
samtidighedsfaktor medregnet; men da han har købt dem er det jo ligegyldigt.
En ting er i hvert fald helt sikkert; både MS og CS har et output hvor begge poler er aktive.
Hr. Mikkelsen har flere gange her i forum hævdet at han har set og åbnet "en håndfuld" afbrændte MS-er,
samtidig med at han konsekvent hævder at de har stel fælles med trafoen, det hænger bare ikke sammen
Og jeg mener bestemt at Steffs CS er opdateret, ellers bør der være en modeltogsforhandler
med meget røde ører et sted. ( Hvornår har du købt den Steff? )
Jeg mener ikke at boosterne er for store, der burde ikke være nogen problemer der.
Tidligere havde Steff en kortslutning på banen som han i lang tid ikke kunne finde,
han fandt den dog selv til sidst.
( Undskyld Steff at jeg udleverer dig, hævnen er som bekendt sød
)
Det var bare ikke en "rigtig" kortslutning; men en af Märklins små trafoer, af den type
der leverer DC, som han havde glemt at han havde sat direkte til skinnerne,
for at kunne teste banen rundt om der var spænding over det hele.
Da denne type har en stor elektrolytkondensator på udgangen, har CS-en sendt strøm ind en stor lyt,
hvilket CS-en har set som en kortslutning; om den så har taget skade af det kan jeg ikke sige.
Per.
P.S: Jeg har tilfældigvis et par billeder af MS-ens print i rimelig høj opløsning:
Den ene side, halvdelen af udgangstrinnet er kredsen i nederste venstre hjørne, lige over lyt-en: http://www.majhost.com/gallery/purellum/Misc/Mobile/ms05.jpg
Den anden side, den anden halvdel af udgangen er kredsen i nederste højre hjørne: http://www.majhost.com/gallery/purellum/Misc/Mobile/ms06.jpg
Jeg har i øvrigt også kredsene liggende som reservedele
P.P.S: Jeg vil gerne høre lidt mere om udgangens fælles stel med trafo-indgangen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Per.
Du er ikke nødvendigvis fair, når du gør dig så lystig over uskyldige mennesker: I mine unge dage var det helt almindeligt, at man havde en midtervikling også på primærviklingen af en trafo - så var der tale om "professionelt" udstyr. Jeg tror, den tankegang kom fra andre lande. Men man forbandt den med "jord" på elektronikken, i den tro at alt var godt. Se f.eks. gamle numre af High Fidelity (For de yngre: Gude-magasinet for lyd-bevidste tiibage i 70erne og starten af 80erne).
Under alle omstændigheder bør "midten" forbindes til jord - rigtig jord, dvs. en ledning ned i jorden under det hus, man befinder sig i - det afhjælper SÅ mange problemer.
Problemet er at finde "midten" - dvs. jord - og den kan vi sikkert sagtens skændes om længe endnu: Det er desværre ikke nogen entydig videnskab.
MVH
Lars
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg huskede forkert, det må være i deltaerne der er fælles stel.
Desuden har man heller ikke umiddelbart adgang til "transformerens stel" nogen steder, da den sider med det lille stik i tilslutningsskinnen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Hej Lars.
Jeg beklager hvis du finder mit indlæg unfair; men netop omkring dette emne rådgiver Hr. Mikkelsen konsekvent forkert,
og jeg prøver hver gang jeg ser det at "redde" folks mobilstationer, se f.eks denne tråd fra 1. maj:
http://www.sporskiftet.dk/node/5401
Når Hr. Mikkelsen så samtidig praler af at have set og åbnet "en håndfuld" afbrændte mobilstationer
( http://www.sporskiftet.dk/node/4081 et al ) og samtidig fraråder folk at
købe dem, fordi de efter hans mening er noget billigt skrammel der brænder af for et godt ord,
så er der i mine øjne tale om direkte vildledning i stedet for rådgivning.
Netop Märklins mobilstation har jeg leget en del med, bl.a. lavet baggrundslys på skærmen, og du husker
måske min tråd fra april 2008 hvor jeg ( Lystigt
) forklarer indgående hvordan og især hvordan man
ikke tilslutter Delta-boostere til den: http://www.sporskiftet.dk/node/1243
Jeg ved at den tråd har hjulpet mange, og henviser stadig til den når der stilles spørgsmål.
Det var en af de sidste tråde jeg lavede i "artikelform" her på Sporskiftet, da jeg følte at mine tråde blev ødelagt af
for mange indlæg der ingen relevans havde; på mig virkede det som om "nogen" direkte prøvede at ødelægge dem.
( Ikke lige den, idet jeg i den netop frabad mig utiddig indblanding )
Det har du aldrig reageret på.
At jeg vælger den lystige skrivemåde er måske min svaghed, det har jeg altid gjort, og håber selv at jeg kan blive ved med.
Jeg har igennem årene fået mange positive tilkendegivelser fra dette forums medlemmer, både direkte i trådene
og som private beskeder, og disse tilkendegivelser er som oftest relateret til min skrivemåde, og ikke til at jeg
en gang i mellem driller Hr. Mikkelsen, der jo også nyder at drille mig.
At jeg bruger "Hr. Mikkelsen" i stedet for "Moppe" skyldes at den omtalte herre ikke tåler brug
af øgenavne, heller ikke selv-valgte. jænfør denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/4407
Det virker lidt underligt på mig, når han samtidig konsekvent omtaler undertegnede som "ham Mullerupfyren"
Du bedes også bemærke at jeg ikke på nogen måde angriber eller tilsviner Hr. Mikkelsen personligt, jeg
nyder blot en gang i mellem at pille den store altvidende guru ned fra hans pidestal, især når det han skriver
er så direkte forkert, og kan være så ødelæggende for folks materiel, samt i mine øjne imod bedre vidende.
Hvis der ikke må være lidt morskab her på forum bliver det i mine øjne alt for tørt, og jeg håber
så sandelig at der ikke fremover skal lægges en linie hvor det direkte forbydes.
Svar udbedes.
Med venlig hilsen
Mullerupfyren
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Medens det støver i den anden ende af dette indlæg, så skal jeg vel også kommentere Dit indlæg fra i går
Hvorfor kom det op med at bringe trafo'er i fase - det var bl. a. fordi Uhlenbrock skriver at man skal forbinde alle trafoerne med hinanden på det de kalder den brune ind/udgang og også naturligvis trafo'en til CS1.
Det blev jeg usikker overfor - havde bl. a. et par trafo'er med på arbejde for at spørges vores elektrikere og ham jeg snakke med, sagde at det var en god sikkerhed ved evt. kortslutning.
Og med det jeg ellers har skrevet i denne tråd, så var det sikkert et godt råd ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
"Tråd" er hvis nok ved at løbe af sporet, så hvis nogle, der skal slås, så gå udenfor .....
Ja, men det bruges ikke, da [u]skiftespor[/u] styres analog
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Purellum
Indlæg: 507
Rart at høre at Uhlenbrock ved hvad der er god skik
Per.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
S88 er også tilbagemelding _til_ styreboksen og ikke styring af magnetspoler.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Der er heller ingen tilbagemelding, da det er overflødig i den verden jeg har / er ved at lave.
Ellers er der en ting mere, som ikke har tænkt over
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Der er heller ingen tilbagemelding, da det er overflødig i den verden jeg har / er ved at lave.
Ellers er der en ting mere, som jeg ikke har tænkt over !!
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er blot et spørgsmål om at bestemmer sig for, hvad man har brug for. Automatisk blokstyring (nedbremsning) kan man lave enten med bremsemoduler ude ed hver enkelt signal/blok, eller lade en computer gør arbejdet.
Du har valgt det første. Dermed er der ingen grund til at lave det om.
Hvilke bremsemoduler bruger du?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Igen Uhlenbrock / 44200, da de er med indbyggede relæer, og på den måde kunne jeg lettest finde ud af at have dem i serie
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kiggede lige lidt på Power 4 og CS problematikken....
Du må absolut ikke forbinde noget som helst til transformatoren på CS 1. Slet ikke "den brune ledning".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Hr. Mikkelsen har fuldstændig ret her, hvilket er lidt paradoksalt idet
Uhlenbrock i sin brugsanvisning skriver det stik modsatte.
Brugsanvisningen er trykt i 2008, dvs. lang tid EFTER at CS-erne kom på markedet, så det er lidt grotesk.
Jeg er desværre begyndt at tvivle temmelig meget på Uhlenbrocks evner til at producere noget der virker ordentligt;
f.eks. er de 70 VA trafoer jeg har set utroligt små i fysisk størrelse i forhold til den ydeevne de er angivet til at have.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en belastningstest og se hvor stort spændingsfald der er ved 70VA,
og sammenligne det med almindelige industrielle transformeres spændingsfald ved max-belastning.
Per.
Gert Frikke
Indlæg: 2.328
Hej!
Ja denne måde bør man faktisk anvende med al strømforsyning til styrebokse og boostere.
Den fælles stel etablerer man så på stelbenet på udgangen af enheden.
Så er man kommet et godt stykke på vejen til at undgå problemer.
Det er en velkendt teknik fra forstærkerteknikken og industrien.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Fælleds stel på trafo'er
Hvorfor kan det alment anbefales / er det for ved kortslutning, at der ikke skal ske overbelastning ??
Hvor går det så ikke med en Märklin trafo og en fra Uhlenbrock. de er begge med vekselstrøm out put, men det giver kortslutning på CS1 ??
Simple forklaringer til min reklamation ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi verden ikke længere er så simpel som ved en ældre Uhlenbrock styreenhed (evt med Märklins navn på).
Vi er tilbage ved udformningen af udgangstrinnet i boosterdelen i din CS.
På de gamle enheder var "stel/brun ledning" ført igennem til udgangstrinnet som det også er det på dine boostere. På en CS opererer man slet ikke med samme "stel" funktion til udgangstrinnet, men med en digitalspænding på begge ledninger til sporet.
Det balancerede udganstrin i en CS er billigere at lave, frem for en "totem pole" som i de ældre Uhlenbrock baserede digitalstationer.
Ved den gamle version har man en stel man fører igennem og en positiv og en negativ forsyningsspænding. "Totempælen" sidder så mellem de 2 forsyninger og tænder for først kortvaringt en forbindelse til den positive forsyning, for herefter at tænde kortvarigt for forbindelsen til den negative forsyning. Spændingen tages ud på midten af totempælen og ud til sporet (sammen med den gennemgående stel)
På den måde opnår man en vekselspænding i forhold til den stel der er ført igennem helt ude fra transformatoren.
Spændingsforsyningen skal være +18 Volt, stel og -18 Volt og der skal være rimeligt med kondestorer (kapacitet) på begge forsyningsspændinger til at give fuld strøm ud af hver pol (lad os sige 2A) Det vil sige 2 kondesatorbatterier til hver 2A.
Til "den nye metode" (i parantes, for det er sådan DCC har fungeret nærmest altid), ensretter man vekselspændingen og dropper alt om en gennemgående stelforbindelse. Her opererer man med en H-bro frem for totempælen. Denne H-bro sidder på en simpel 18 volts forsyning (+18 volt og 0 volt) med et kondesatorbatteri med kapacitet til 2A.
H-broen er faktisk blot en dobbelt totempæl, hvor der sidder 4 kontakter ud til de 2 punkter ud skinnerne, der er koblet sådan at når den ene tænder for forbindelsen til + 18 volt, tænder den anden for forbindelsen til 0 volt og omvendt.
Ser du på billedet herunder er +ve de 18 volt og -ve de 0 volt og M er forbindelsen ud til dine (Märklin) spor på bagsiden af controlleren. Q1 til 4 er "kontakter" som conterolleren styrer. Q1 og Q4 er furbundet så de tænder samtidig, dermed løber strømme fra +18 volt, ud gennem M (skinerne) og tilbage til 0 volt gennem Q4. Nu skifter det så det er Q2 og Q3 der i stedet tændes for og strømmen løber så baglæns gennem M.
Nu har man samme vekselspænding som med totem pole outputtet. Man har blot spraret halvdelen af strømforsyningen væk og H-bro kredsen koster næsten intet at lave. Desuden behøves man kun at lave strømmåling i +18 volt forsyningen (for at detektere overlast) og ikke i -18 volt forsyningen også.
Damn, det blev vidst lidt krøllet alligevel.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.328
For at præcisere det lidt: når jeg skriver "udgangen af enheden" så menes der udgangen af styreboxen (CS1, IB, ECOS) eller udgangen af den anvendte booster.
Klaus har beskrevet det fint, hvad der sker inden i de forskellige boxe.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Anbefalingen var fra Uhlenbrocks bruganvisning for Power 4 / booster
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps, når man bruger en intelliboks, eller Märklins lignende udgaver.
Uhlenbrok har altid haft mildest talt elendige brugervejledninger og du finder ikke et ord om, hvordan man gør, hvis man vil bruge den sammen med eksempelvis en CS, EcoS eller Veissmann commander.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Alle historier skal have en ende - god eller dårlig
Denne endte med at Power 4 boosterne & deres trafoer er opgivet, de passede ikke med CS1'teren. Strømsystemerne passede ikke sammen.
I stedet har jeg sat CS1 ind på et sidespor og den skal nu være slave af en ny CS2 med et par passende boostere.
En mulighed for den opdaterede CS1 er, at den skulle finde et andet "hjem", men så får jeg sikkert et tilbud fra en læser / så Du er velkommen til at byde Dig ind.
Så:
Snip, snap snude så er historien udeTip, tap tønde så er en ny begyndt
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).