Hejsa venner.
Jeg skal til Tjekkiet her snart, har set de har byggesæt til Breuer traktoren.
Jeg ved godt den kommer fra Rivarossi, men her er en billig mulighed for en stand model, måske skubbet af en vogn med motor i ligesom Tikøb Traktor 57, Olsen Banden Traktoren.
Det er et messing byggesæt til en rimelig pris, ca. 150 kr.
Se billederne, tænker nok og tage et med hjem og prøve at bygge det.
Hvis interesse så kunne jeg måske bygge flere.
Mvh. Hans.
Hansi, fra Nordsjælland.
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, særdeles meget nydeligt!
Hvordan undgår man at loddtin lægger sig i uregelmæssige klumper langs samlingerne? Jeg har to gange forsøgt mig med at lodde æts-byggesæt, og begge gange er det endt i et resultat som bedst kan udtrykkes på denne måde:
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
2 ting er vigtige: Gennemvarmning af emnet og brug af enten loddefedt eller loddevand.
Mht. til gennemvarmning er plader i ætset messing ikke noget problem da de varmer hurtigt op og fordeler varmen jævnt. Jeg har benyttet min standard 50w loddekolbe (uden termostat)
Til dette lille projekt har jeg brugt loddefedt på fgl. måde: Emnerne der skulle loddes er blevet fikseret mod hinanden hvorefter jeg har dyppet spidsen af loddekolben i loddefedtet. Jeg har derefter umiddelbart opvarmet emnet i den ene ende samtidig med at jeg tilførte loddetin. Når tinnet smeltede førte jeg i en rask, jævn bevægelse spidsen af kolben langs samlingen til den anden ende hvorunder tinnet fordelte sig jævnt i samlingen. Kunsten er ikke at bruge for meget tin.
Hvis man har fået for meget tin på (og det skete) genopvarmede jeg området og fjernede det overskydende med en tinsuger.
Dette tager ca. 20 gange så lang tid at skrive som at udføre i praksis.
Og det er ikke fordi jeg er rutineret på området; dette er første gang jeg prøver at lodde et messingkit sammen.
Iøvrigt, hvis jeg havde haft loddevand i huset så havde jeg brugt det, det er klart nemmere at anvende. Husk bare at man så starter med at påføre det på loddeemnet (inden tinnet)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Michael BJ
Indlæg: 278
Hmm, din metode lyder meget sådan som jeg rent faktisk gjorde - og dog, det er min mistanke at jeg måske ikke var i stand til at få emnerne varmet tilstrækkeligt op. Tinnet flød i hvert fald ikke særlig villigt, trods at jeg havde forsøgt at varme emnet godt og grundigt op først. Et problem er måske også at jeg ikke har nogen tinsuger.
Jeg husker ikke hvor mange watt min loddekolbe er på, og den er nu gemt meget langt væk! Måske jeg skulle finde den frem igen og prøve med nogle små emner først.
Tak for råd!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
svinehunden
Indlæg: 161
jeg spørger måske dumt, men kan man ikke lime det samman med super lim?
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, når jeg har loddet messing sammen, er de flader der skulle sammenføjes først rengjort helt, med vandslibe papir. Derefter fortinnet ved at varme op, tilføre loddevand og derefter tinnet som er med flussmiddel. Når delene er kølet helt af, er tinnet skrabet ned i plan med emnerne. Så længe messingen er "sølvfarvet" dér hvor det er fortinnet, er der stadig lodetin tilbage, og det er faktisk noget af et hestearbejde og fjerne det helt, så vær ikke nervøs for at fjerne det hele.
Fidusen er, at når emnerne sættes sammen omfagner de nærmest hinanden når det tilføres varme. Nu skal det lige siges at jeg bruger gas, fordi gassen hurtig varmer emnerne op, og kan levere en varme op til 1200 grader hvis det er nødvendig, men ikke i det her tilfælde.
Når du fortinner først, slipper du også for uønskede tinklatter !!!
Billedet viser dækplade til H2-tender i spor0 af 1mm og 0,5mm messingplade. De lodrette plader er loddet på som beskrevet.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jeg har selv overvejet gaslodning.
Hvad er en egnet gasloddekolbe og hvad skal jeg evt. se efter når jeg skal købe en?
Og hvor svært er det at styre varmen til selve loddestedet?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, Conrad i tyskland har en gasbrænder meget lig den Proxxon har, bare i andre farver, som kører på alm. ligthergas. Man skal dog passe på ikke at fylde den for hårdt op, for så er det som om gassen ikke vil ud igen, og det er sgu lidt træls når man lige er hut på at lodde.
Jeg synes ikke det er ret svært og styre varmen, loddestedet får hurtig loddetemperetur, og puster du bagefter er det hurtig kølet af igen. Ved tykke emner kan det være lidt bøvlet og få en ordentlig varme på med en elektrisk loddekolbe, men det går nemt med gas. Dog skal man samtidig være opmærksom på ikke at varme for meget, for så preller tinnet bare af. Varmer du for meget på tynde plader (under 0,5mm) kan du recikere at smelte materialet. Det ses hurtig på pladen om den er ved at smelte, for materialet begynder at få en våd-lignende overflade, og så er det ligefør...
Men som sagt, fortinner du først, behøver du bare lade varmen løbe over emnerne for at de hænger sammen. Prøv det med loddekolbe først, for at finde "tavet"
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Er der ikke en af jer der har mod på at lave en "undervisningsvideo" til os lodde-novicer? Hvad vil det sige at fortinne?
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Tak for svaret
Jeg har også fortinnet kanter og enkelte flader på traktoren før den endelige sammenlodning så teknikken er jeg fortrolig med.
Det jeg var mest usikker på var hvorvidt gaslodninger var sværere at styre end traditionelle lodninger men det lader ikke til at være tilfældet.....?
Jeg tror jeg må til at investere.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Henrik og andre
Jeg har bygget i messing, dog skibsmodeller og derfor vil jeg sige, at det er nok ikke nødvendig med gas. Den vil få det hele til at smelte. Kunsten er at lodde forskellige dele smmen - uden at alt det andet smelter og derved falder sammen. Det kan være en fordel hvis det er større ting og bruge tin med forskellig smeltepunkt om måske køling af noget at det som ikke skal smelte igen..
Jeg vil derfor varmt anbefale elektriske loddekolber..
Håber du/i blev lidt klogere og ikke mere forvirret..
Lodnig er et håndværk som skal læres.. og du bliver nok ikke verdensmester første gang..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
At "fortinne" går i sin enkelthed ud på at på/tilføre et tyndt lag tin, som fungerer som bindemiddel, ligesom lim. Tinnet indgår bare en kemisk forbindelse med messinget, sålades at molekylerne fletter sig ind i hinanden (tin og messing). Det er altså ikke tin der skal gøre det for lim, men fungere som bindemiddel. De to emner der skal sammenføjes ved lodning skal være helt rengjort, fysisk eller kemisk, så der skabes god kontakt mellem tin og messing, når der tilføres tin, for at fortinne.
Den mere tekniske side af sagen er der nok andre der er bedre til at forklare end jeg er.
Men som sagt, emnerne skal være helt rene, inden der varmes, kommes loddevand/pasta på og bagefter tin. Tinnet flyder ud og søger derhen hvor der er kod kontakt til messinget, så vil tinnet ikke flyde ud når der varmes er der ikke rent. Enten skyldes det ofte oxydering eller fedtstof. (typisk fra fingerne).
Når der et lagt et lag tin på emnet, plejer jeg at skrabe så meget tin som muligt af igen. Så længe messingen er tin-farvet, eller sølv-farvet er der tin tilbage. Når så emnerne skal sammenføjes, har jeg ganske enkelt presset dem sammen i en fast opstilling. -lad være med at forsøge og holde emner der skal loddes, i fingerne !!! Lav en fast solid opstilling af ikke-brandbart meteriale. Jeg bruger en stor marmor-plade, en molerklods og nogle stykker alu-klodser. Alu kan ikke loddes, så derfor er det godt til at lave opstillinger med.
På billedet er vist den opstilling jeg brugte til at lodde siderne på kulkassen på tenderen, ved gaslodning. Og fordi gassen hurtig varmer emnet op, kunne det loddes ad to omgange, forende først og bagende efter klemmen var fjernet, så plast-klemmen ikke blev ødelagt. Emnerne er fortinnet på forhånd som beskrevet, så der skulle bare laves en god opstilling og varmes hurtig op. Tinnet fandt selv sammen under opvarmning, men kniber det lidt kan man hjælpe det med en skive tin skåret med en skalpel. Mere skal der ikke til. Husk iøvrigt hvis det er muligt at varme mest på den største emne. Har du flere ting på et emne, så prøv at komme en tot våd vat på det sted der ikke skal varmes op. Her er det vigtigt at have en god kraftig varmekilde der hurtig kan varme op til tinnet smelter, inden vandet fordamper. Jeg bruger en engangs-sprøjte fra apoteket til at duppe vand på vatten mens der loddes.
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hurra, endelig en fredelig søndag hvor der blev tid til at pusle med modeller.
Og traktoren er færdig og præsenteres her med stolthed :oops:
Der måtte fluks findes en fornuftig anvendelse for den og hvad kunne være mere fortjent end at hente en enkelt pils og nyde resultatet
Traktoren vil nu indtage en fremtrædende plads på et stilfærdigt rangerspor.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Det resultat behøver du ikke rødme over, det er rigtig flot... Tillykke med det flotte resultat !
Og jo, det er velfortjent at skylle halsen med en kølig pils...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Imponerende flot lavet Henk. Stor ros herfra!!
Er der ting du har lavet anderledes på byggesættet?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jeg takker, er egentlig meget godt tilfreds med resultatet selv.
Mht. forskelle i forhold til vejledningen (
) så er det småting. Del 14 har jeg nævnt tidligere, jeg "glemte" den i første omgang og endte med at lave gulvet i plasticcard på et par fohøjninger. Det kan ikke ses på færdigmodellen.
Men jeg lavede en grov fejl i starten da jeg bukkede bunden "omvendt" således at de bogstaver der er i messingen kom til at vende opad. Og da man ikke kan bukke messingen modsat uden at det hele skilles ad så endte jeg med at lægge et 0.5 mm plasticcard ovenpå (ses tydeligt på foto).
Del 18 blev erstattet af plasticcard og "knoppen" på del 15 blev skåret ud af en plasticstang.
Alle smådele (undtagen 7 + 8 ) er limet med 3 sekunders Skolim fra Togdillen. Den har en god gelkonsistens der er nem at arbejde med. Og det holder.
Ellers er vejledningen fulgt.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
soelgaard
Indlæg: 28
Hvor har du litreringerne fra ?
Har du lavet dem selv, hvis ja hvordan ?
/Lars
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Litreringerne er rent og skært tyveri i egne skuffer
Jeg har for vane at gemme resterne når jeg litrerer en model, oftest med transfers fra KM-tekst. I dette tilfælde er krone og DSB fra et S-tog, 45 er klippet ud af et 4-cifret godsvognslitra og 3-tallet er overskud fra en Ardelt.
Om det er korrekt ved jeg ikke for jeg har ikke fundet nogen billeddokumentation men det er egentlig også lige meget. Litreringen er epokerigtig og en model ser "nøgen" ud uden litra.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Rigtig flot.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Michael BJ
Indlæg: 278
Det er godt nok blevet en fin lille sag - håber at jeg kan lave noget, der er bare næsten lige så flot, når jeg på et tidspunkt kommer igang selv.
Altså helt ærligt, kunne du ikke have fortjent noget bedre end en Lys Faxe efter det fine resultat?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, Tybolt, jeg skal lige høre dig, hvad har du brugt under bukning af de forskellige dele ? Der er jo nogle dele med meget små flige der helt skal se fornuftig bagefter !
Er der brugt værktøj af nogen art til bukning ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Jesper
Nu tillader jeg mig at svare på de dele jeg har lavet på min maskine.
Jeg benytter en skruestik til finmekanik til de større flader og en glat fladtang eller kraftig pincet til de mindre dele.
Jeg har snart bygget min første traktor - uha hvor er hjulskærmene svære at få loddet pænt på. Går man træt i det skal man bare bygge huset ovenpå - det går som en leg. Vent med at lodde huset fast før de andre dele er på plads.
Jeg tror til gengæld jeg har fået underdelen bygget med ydersiden indad ...
Til gengæld slipper jeg for at have modelbyggerens signatur stående. Hvordan forholder I Jer til den del?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Til traktoren har jeg kun brugt en glat fladtang, ligesom Martin skriver. På den lange led ved de større bukninger og med spidsen på de små. Det har fungeret fint bare man ikke forsøger at bukke "kontra" hvis man er kommet til at bukke for meget - så går delene løs
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Yes - kun et buk. Derfor har jeg på de flader hvor der var størst risiko for at materialet kunne slippe givet det en lille loddeklat. Better be safe than sorry ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Ok, tak skal i há drenge... Ser frem til selv at komme igang. Har dog lige et lille hængeparti der skal ud af døren først...
Fortsat god byggelyst
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
jeghar haft megen fornøjelse af dette specielle amerikanske bukkeværktøj til modelbyggeri fra Risløv Hobby:
http://shop.risloev-hobby.dk/product.asp?product=416
Man kan lave nogle flotte bukninger i disse tynde plader, som ætseark består af.
Der findes også andre udgaver.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Først og fremmest Martin - HVOR ER BILLEDERNE???????
Dernæst, jeg ville ønske jeg havde gjort det samme som dig. Så havde jeg sluppet for at lime plastcard over signaturen.
Jeg tror du har gjort det rigtige.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det eneste jeg kan se i den forbindelse er at et par af markeringerne på maskinen der forsvinder, men det kan jeg nu godt leve med.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Henk
Jeg savner lidt hjælp til bygningen af traktoren:
- Del 6 kan jeg sagtens se hvordan skal sidde, men hvordan skal del 5 sidde på del 6?
- Del 15 har du bukket rundt om et eller andet. Hvad er diameteren på den dims?
- Håndtagene på siden af maskinen ved trappen - hvad har du brugt og hvad er diameteren?
- Del 11 - den bliver svær!!!
Godt jeg har et par ekstra traktorer og havebænke at øve mig på inden jeg kaster mig over et par Keyser Models P-maskiner ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Martin
Ja naturligvis kan du få lidt hjælp.
Før du monterer del 5 og 6 skal du have færdiggjort 15 og 18 så vi tager lige dem først. Del 18 erstattede jeg med en stump plasticcard (samme dimesioner) fordi jeg ønskede at bruge en 1,2 mm plasticrod fra Evergreen som center for del 15. Det svarer så også på hvad jeg bukkede det om. Til sidst limede jeg et rør med samme indvendige diameter på toppen af rod'en og tilpassede det i højden.
Derefter monteres alle 3 dele (styret af del 15s slidse i førerhuset.
Del 6 bukkes og limes (det gjorde jeg) fast på del 5 således at den flade side ligger an mod den indvendige topflade på del 6. De 2 dele er nu samlede til 1 og vha. del 10 som styr limede jeg det samlede fast på førerhuset. Del 10 blev fjernet igen og først endeligt monteret efter del 9+13 var fastgjort.
Og det var det.....
Nåh ja, håndgrebene. Bukket af 0.4 mm tråd, iøvrigt tyvstjålet fra et Faller Car system sæt (kørebanetråd!)
Jeg synes næsten det var nemmere at samle modellen end at skrive om det men hvis du har flere spørgsmål, ellers hvis jeg fik udtrykt mig tåget (!), så skriv bare igen
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Henk
Det er da absolut til at forstå. Tak.
Jeg kan se at jeg skal ud og skaffe et par småting før jeg går voldsomt meget videre med byggeriet.
En ting jeg er usikker på er hvorfor du tager nr. 10 ud for at montere bremsestangen 9+13. Jeg ville jo gerne lukke de hjørner hvor det til sidst bliver vanskeligt at komme til. Indtil videre har jeg loddet alt på maskinen.
Slut med byggeri for i aften.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
En truende Svineinfluenza kan være godt for meget - f.eks. et par dage, hvor total fred og ro er påkrævet. Dem brugte jeg på at hygge mig med mit første messing byggesæt. Jeg nåede så langt som på billedet ses - skal lige have rettet lidt skævheder omkring hjul-inddækninger og montering af taget. Men så er den også klar til at blive sendt til maleren før montering af gelændere (har tilpasset 0,4mm tråd), styr og det afkortede messingsøm, som skal ned i det ombukkede stykke flad-messing, som jeg ikke aner, hvad er til...
Kresten
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Flot arbejde
Jeg vil tro det er til koblingen med vogne ...
Go' bedring
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
'Tak - og nu vil vi også gerne se billeder fra dit (og andres) tilsvarende...
Kresten
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det skal nok komme ...
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
soelgaard
Indlæg: 28
Det ser rigtig godt ud Kresten, tager du den med til næste møde, så vi kan beundre din fremgang ?
/Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Så kom jeg så langt...
Jeg læste et indlæg, hvor en klog mand påstod, at dårlig maling kan ødelægge et hvert godt - eller halvgodt - byggeprojekt og må erkende, at han har ret.
Jeg trænger til et malerkursus - største fejl er nok, at jeg har malet med en almindelig spraydåse. Nå, så blev man så klog... :roll:
I øvrigt kan jeg se af billederne, at jeg nok også trænger et fotokursus
Kresten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Det er da ellers blevet hæderligt, synes jeg. Jeg ved ikke, om det er lyset, der snyder, men den virker mig en anelse mørk ifht. 1:1 udgaven?
Med venlig hilsen
Skott
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak. Ja, du har nok ret - jeg købte en mørkegrøn spraymaling i den farve, som vistnok i gamle dage blev kaldt "vogngrøn". Men dels har jeg kun kunnet finde S/H-billeder af "the real thing" (f.eks. på Jernbanen.dk) dels har erfarne folk fortalt mig, at "den ægte DSB-farve" stort set aldrig fandtes. Den var tit erstattet med en meget-tæt-på eller bleget af sollys, så det har jeg besluttet mig til at leve med
Kresten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Det er jo heller intet problem. Det er fordelen ved eget materiel. Man bestemmer selv udseende m.v.
Med venlig hilsen
Skott
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg har jagtet grundmaling til min tog-bygge-projekter. Jeg regner med at skulle bruge min airbrush til dette arbejde.
Hvor får jeg fat i en egnet grundmaling til hvidmetal og messing?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Martin.
Tikøb Hobby.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Hvis du vil nøjes med spraydåse, kan du også gå i "Røverkøb" - der får du 5 dåser spraymaling - også en velegnet grunder - for 100 kr.
Kresten
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, ifølge Erik Olsen skulle Floquil være rigtig velegnet at male med når det er airbrush. Har ikke prøvet det selv, men prøv at kigge p hans side :http://modelbaneteknik.dk/model/mal/mal.htm
http://www.testors.com/category/133504/Floquil
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
Tak for linket.
Jeg var på besøg hos Tikøb her forleden dag og ud over at han er ved at lukke kunne han kun anbefale et produkt der ikke længere må sælges og som han da heller ikke havde på lager.
Mere kunne jeg desværre ikke få ud af ham.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Kresten
Interessant og prismæssigt attraktivt.
Ved du hvad det er for en maling?
Jeg har ikke lige en Røverkøb i nærheden ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Så kunne det jo være at Bjørn, Paa-Sporet har nogle gode fif. Han maler jo en del selv, og maler ret pænt.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Jesper
Tak for linket.
Jeg var rundt på siden og kunne kun finde Plastic Prep. Hvad bruger du som grunder? eller maler du direkte med den farve du skal bruge?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Klaus
Ja, det kan være jeg skal prøve det.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Tja - på min står der bare "Hobby Spray", produceret for Unique A/S - vandbaseret er den ihvertfald ikke. Men jeg har brugt den til både messing/metal og plastik med udmærket resultat.
Men den mørkegrønne, jeg skulle bruge til traktoren, havde de ikke i "Røverkøb". Så jeg måtte i Sadolin og give kr 89,- kr. for en enkelt dåse med en anden mærkat på
Kresten
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Martin
Jeg er slet ikke kommet så langt at den skal til at males. Men har en idé om at pulverblæse den på arb når den kommer så langt. Det er noget i stil med bagepulver som bruges til at give en materet overflade uden at fjerne materiale. De har vist også en lille "sandblæser". Sådan en fyr skal jeg helt sikkert have fat i, for det giver en god overflade og male på. Og så fjerner det også smuds og snavs og andet løst som tandbørsten ellers skulle fjerne... Man slipper for at "børste tænder" på modellen :roll:
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...