Picture

CMT Togshoppen DK

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

Billeder af Märklin DSB passagervognssæt -Nyhed 2008

Så kom billederne endelig fra Märklin. Bemærk, at sættet 42814 er i rød udgave, hvilket desværre ikke helt fremgår af billedet.

mvh.

CMT Togshoppen Denmark

M42814tc

M42761tc

__________________

CMT Togshoppen Denmark

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hjesa!

Hvordan stemmer man "ingen af dem"?

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

kedde

Maskinmester

Indlæg: 163

PB

Jeg er enig med Gert.. Nu har Märklin heller ikke været kendt for at lave korrekt dansk materiel,,

__________________

To skinne digital, Epoke III 1955-69.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kedde" skrev:
Jeg er enig med Gert.. Nu har Märklin heller ikke været kendt for at lave korrekt dansk materiel,,

Nej od så længe der ikke findes andet en 2 billeder i meget små udgaver og ikke engang nogle tekniske data (længde eksempelvis) , så kan det være bedøvende lige meget.

Så CMT (er der et navn ??), det bliver svært at finde ud af hvor mange sæt i skal bestille hjem ud fra denne poll.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej med jer.

Her er et billede af siden i nyhedskataloget. Så kan I se data og større billeder. Vedhæftet er også en PDF med Märklin sommernyheder 2008 og Trix Sommernyheder 2008. Kataloget kan hentes gratis i butikkerne.

Med venlig hilsen

Søren

maerklin-neuheiten-seite-8

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"MY1201" skrev:
Hej med jer.Her er et billede af siden i nyhedskataloget. Så kan I se data og større billeder. Vedhæftet er også en PDF med Märklin sommernyheder 2008 og Trix Sommernyheder 2008. Kataloget kan hentes gratis i butikkerne.Med venlig hilsenSøren

Takker, men Märklin må da være helt galt på den med deres kommentarer mht. CA- og CAR-vognen, siden de mener, vognene så sådan ud i 1974. Der skulle nærmere stå 1954 mht. bl.a. stafferingerne.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"MY1201" skrev:
Her er et billede af siden i nyhedskataloget.

A + B vogn = 52 cm

Forbillede = 24,5m x 2 / 87 = 56 cm.

Altså er de for korte

Ca vogne 2 stk = 49,6 cm

Forbillede = 21,72m x2 / 87 = 49,9 cm - altså næsten korekt.

Men !

CA 1029's historie

Bygget 1932 Oml. 1941 fra CR 1029. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Oml. 1960/62 til CA 1246.

Det vil sige at i 1974 hed den CA 1246.....

CAR 1049 historie:

Bygget af Scandia 1932. Omb. 1953 fra CA 1019. 21 pl. Dynamoanlæg system GEZ 24 Volt fra 1956. Oml. 1961 til CAR 1289.

Altså har vognene slet ikke kørt med den litrering i 1974 som Märklin mener at de skulle - altså med mindre at de var tilhørende museumstog og ført tilbage til den udførsel de var litreret væk fra i starten af 1960'erne

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Märklins udgave af CA og CAR vognene har intet med virkeligheden at gøre.

Vognene har kun den lighed med forbilledet at de er vinrøde og boggievogne.

De har kun interesse for dem, som frådende køber alt, hvad der står DSB på.

A+B-vognen er for korte og kan langtfra leve op til Heljans rent optisk.

Men de kører vel bedre i R1-kurver end Heljans gør.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

ka-modeltog.dk

Indlæg: 147

PB

"CMT" skrev:
Så kom billederne endelig fra Märklin. Bemærk, at sættet 42814 er i rød udgave, hvilket desværre ikke helt fremgår af billedet.mvh.CMT Togshoppen Denmark

hm jeg ved ikke rigtig om det er en nyhed, jeg syntes de ligner dem jeg har købt for mange år siden, og som dengang var i begrænset antal og specielserie.

der er et par billeder her af mine vogne. http://www.ka-modeltog.dk/materiel.htm

men det kan os være det er en anden serie, der jo rigtig mange danske vogne, og jeg har ikke lige styr på dem.

mvh: Shock

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg tror der er tale om en trykfejl ... at det er 1954 der skulle stå.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Jeg tror der er tale om en trykfejl ... at det er 1954 der skulle stå.

Det gør dem ikke mere rigtige......

Prøv at se på vinduerne

http://www.jernbanen.dk/tegninger/mini/DSB_Person1941/DSB_CA.gif

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det ved jeg ... jeg har allerede CA 1031 fra Märklin. Men selvom vognene ikke er korrekte, så er de stadig meget flotte og ikke mindst særdeles velkørende.

Og jeg medgiver skam, at det er utroligt flotte vogne Heljan laver ... jeg har selv 4 brune personvogne (A og B) ... det tog desværre diverese ombygninger blot at få dem til at lade være med afspore konsekvent ... og jeg skal helst ikke løfte dem, for så falder hjulene af.

Jeg ville bestemt ønske, at der var et firma, der kunne kombinere de gode egenskaber.

Jeg VED godt, at det kan være svært at få en nøjagtig model af en lang vogn til at køre R1 ... men de af jer, der har Märklins lange Habbins DSB godsvogn har måske set hvordan de har løst problemerne. Man kan simpelthen flytte boggierne en smule ind. Så bliver vognene måske ikke helt korrekt - men den virker på R1. Og ligeså med pufferne. De er lavet, så de kan sidde i to positioner ... et let tryk og de hopper længere ind mod vognen. Nuvel ... så kører vognen med stor afstand mellem pufferne - men vognen kan begge dele.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Det ved jeg ... jeg har allerede CA 1031 fra Märklin. Men selvom vognene ikke er korrekte, så er de stadig meget flotte og ikke mindst særdeles velkørende.

Men har intet med DSB at gøre.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Det kan altså ikke redde en model at den er "velkørende".

Det er selvfølgeligt sørgeligt at meget Heljan materiel ikke kører godt på Märklin spor, fordi Heljan stædigt fastholder deres "universal"-hjul, men det gør ikke Märklins fantasimodeller mere attråværdige.

R1 er og bliver legetøj. Hvis man insisterer på at bruge R1, må man nøjes med materiel, der passer til. Sporvogne eller til nøds en privatbane Triangel. 24,5 m vogne hører ikke hjemme på R1!

At det så kunne være sjovt med en vellignende model af en CAR-vogn, er en anden snak.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Nu må I ikke være så hårde ved Märklin. Så vidt jeg kan se, har de da ramt både krone og DSB nogenlunde i farven!

Når jeg ser den slags makværk, kan jeg ikke lade være med at spekulere på, hvem der egentlig er initiativtager. Der må da være importør/forhandlere, der har givet Märklin idéen? Så det er vel også deres skyld, at der er sagesløse, der bliver lokket til at putte penge i misfostrene. Burde seriøse forhandlere egentlig ikke afholde sig fra at sælge legetøjet som modelbane, eller i det mindste gøre opmærksom på, at vognene intet har at gøre med de forbilleder, de giver sig ud for at ligne?

I vore dage med hobbytrade og Heljan + alle de seriøse småfabrikanter burde sådan noget ikke kunne ske.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Når jeg ser den slags makværk, kan jeg ikke lade være med at spekulere på, hvem der egentlig er initiativtager. Der må da være importør/forhandlere, der har givet Märklin idéen? Så det er vel også deres skyld, at der er sagesløse, der bliver lokket til at putte penge i misfostrene. Burde seriøse forhandlere egentlig ikke afholde sig fra at sælge legetøjet som modelbane, eller i det mindste gøre opmærksom på, at vognene intet har at gøre med de forbilleder, de giver sig ud for at ligne?

Godt spørgsmål.

CMT, hvad siger du/I ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Han har travlt med at bestille 21 eksemplarer af vognsættene hjem i skrivende stund.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Burde seriøse forhandlere egentlig ikke afholde sig fra at sælge legetøjet som modelbane, eller i det mindste gøre opmærksom på, at vognene intet har at gøre med de forbilleder, de giver sig ud for at ligne?

Det tror jeg da naesten at jeg kan svare paa; Forretningerne foerer det de kan saelge. Der er RIGTIG mange mennesker som koeber Maerklin. Det er ca. 50% af hele modeljernbanemarkedet.

Hvad nogen ser som "misfostre" ser andre som vellykkede modeljernbane-vogne som komplementer deres eksisterende anlaeg og system perfekt.

Jeg toer vaedde paa at disse vogne nok skal finde mange koebere i lille Danmark, og langt de fleste vil vaere meget glade for dem!

De som ved bedre, eller foeler sig bedre, har idag heldigvis gode muligheder for at finde alternative produkter som lever op til deres krav.

Saaledes kan alle blive glade! Smile

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Enig Henrik ... og jeg synes også det er rart, at mine børn kan være med uden at jeg skal bekymre mig om holdbarheden på materiellet.

Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Ja. Men hvornår har Märklin sidst belønnet deres trofaste danske fanboys med en korrekt model, der ikke er ommalet fra noget tysk?

Hvis vi ser på hvad Märklin gennem årene har produceret:

MY - Introduceret midt i 1960erne. Verdensklasse model dengang. Siden overhalet af udviklingen. For kort.

Litra N - Ommalet BR 50. Point for at huske havebænken. Store minuspoint for at beholde tysk firkantet nummerskilt på røgkammer og "nudelrolle" (fødevandsforvarmer)

Litra T - Ommalet BR 38. Ældre model med mindre gode køreegenskaber og optisk ikke helt i top.

Traktor 1 - Ommalet tysk model. Rigtig fin.

A- og B-vogne. Stædigt fastholdt som 1:100 modeller. Er det ommalede østtyske modeller?

CA- og nu også CAR. Ren fantasi.

Hvad har jeg glemt?

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Enig Henrik ... og jeg synes også det er rart, at mine børn kan være med uden at jeg skal bekymre mig om holdbarheden på materiellet.

Og med det mener du ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Men så bliver vi vel nødt til at skelne mellem modeljernbaner og legetøjstog?

For Märklins vogne er ikke modeller, da de ikke efterligner noget som helst. Men så bør fabrikanter og forhandlere bare være ærlige og ikke kalde en ommalet tysk vogn for Ca (og hva de ellers finder på), men "en personvogn i dansk farveskema". Ellers snyder man simpelthen en del kunder til at tro, at de køber danske ting, hvis de ikke kan skelne fra den ægte vare. Og det her har ikke noget med nittetælleri at gøre, men modelbaneri....

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
For Märklins vogne er ikke modeller, da de ikke efterligner noget som helst. Men så bør fabrikanter og forhandlere bare være ærlige og ikke kalde en ommalet tysk vogn for Ca (og hva de ellers finder på), men "en personvogn i dansk farveskema".

Som Roco Mz 1701 ?

http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Geschichte/Roco215DSBMz1701-1.jpg

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Men så bliver vi vel nødt til at skelne mellem modeljernbaner og legetøjstog?

Kom nu bare ned paa jorden igen... I bund og grund er al hobbylegetoej jo LEGETOEJ. Märklin har aldrig lagt skjul paa at de foerst og fremmest er legetoejsfabrikanter.

Nogle modeller er gode, andre knap saa gode. Et maerke har nogle staerke sider og svage sider, hvor et andet maerke har det omvendt.

Jo mere man kender til det de forskellige maerker og systemer des bedre valg kan man goere, og des flere faldgrupper kan man undgaa.

Med det vil jeg gerne sige at jeg synes at det er fint at blive gjort opmaerksom paa eventuelle fejl paa modellerne, men de omtalte fejl (1:100 laengde og fejllitrering) i mine oejne ikke diskvalificerer disse modeller.

M.h.t. aerlighed saa er modellerne vist og kommenteret i alle detaljer i nyhedsprospektet. De punkter der bliver kritiseret er jo netop fundet udfra denne tekst og billede, saa hvordan kan du haevde at nogle er uaerlige, blot fordi du ikke er enig?

Din fortolkning af begrebet "model" er din egen, jeg er ikke enig. Jeg kan ikke se det logisk i at soege ud i en diskussion angaeende hvem der er mest skalakorrekt. INGEN af os har plads til de rigtige radier og de rigtige perron-laengder i vores lille hjem. Men ALLE kan vi glaede os over at lege med et velfungerende modeltog, og droemme os ind i vores egen lille plastik-dekorerede verden i model. Naaja, NOGEN af os kan da... (Der skal mere til end en kort, fejllittreret, tysk-produceret legetoejstogvogn til at spolere MIN modeljernbaneverden!)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Med det vil jeg gerne sige at jeg synes at det er fint at blive gjort opmaerksom paa eventuelle fejl paa modellerne, men de omtalte fejl (1:100 laengde og fejllitrering) i mine oejne ikke diskvalificerer disse modeller.

Fejllitrering ?

Ca vognen ?

Kig godt på denne tegning: http://www.jernbanen.dk/tegninger/mini/DSB_Person1941/DSB_CA.gif og så på de billeder Märklin fremviser.

Rocos Mz1701 kunne lige så godt have været litreret 1401 og udgivet for at være 1401. Den er jo bare for kort og har forkert næse.......

Farverne er jo rigtige.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Face it.

Heljan og Hobbytrade har gjort mere for dansk modeltog siden 1996, end Märklin har gjort for selvsamme siden 1930!

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Jeg VED godt, at det kan være svært at få en nøjagtig model af en lang vogn til at køre R1 ... men de af jer, der har Märklins lange Habbins DSB godsvogn har måske set hvordan de har løst problemerne. Man kan simpelthen flytte boggierne en smule ind. Så bliver vognene måske ikke helt korrekt - men den virker på R1. Og ligeså med pufferne. De er lavet, så de kan sidde i to positioner ... et let tryk og de hopper længere ind mod vognen. Nuvel ... så kører vognen med stor afstand mellem pufferne - men vognen kan begge dele.

Visse fabrikanter vurderer modeltrohed højere end hensynet til det kundesegment, der anvender R1 til lange boggievogne.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Visse fabrikanter vurderer modeltrohed højere end hensynet til det kundesegment, der anvender R1 til lange boggievogne.

Hvorfor kan du ikke bare glaede dig over at der bliver produceret til begge segmenter af diverse fabrikanter.

Ville det ikke vaere vaerre for dig hvis der KUN fandtes Märklin? ROFL

Kan du overhovedet acceptere R1 kundesegmentets ret til at eksistere?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Dampfmeisteren" skrev:
Face it. Heljan og Hobbytrade har gjort mere for dansk modeltog siden 1996, end Märklin har gjort for selvsamme siden 1930!

Helt enig! Men modelbanehobbyen har som nævnt tidligere mange facetter, og der er jo altså en del der udelukkende interesserer sig for Märklin og deres verden.

Og så er vi igen nogen andre der tilstræber at køre så korrekt dansk som det nu er muligt i H0. Og vel at mærke på Märklinskinner. Men vi er jo nok en lidt uddøende race Wink I klubben er der kun en mere der gør det samme. Ellers er det Märklin og naturligvis DC.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det er helt fint med mig, hvis vi kunne få Märklin og Roco til at skrive, at det ikke er 100 % korrekte modeller.

Kan vi mon så få Heljan til at mærke deres produkter (specielt dem til treskinnedrift) at der er tale om semiprofessionelle halvfabrikata byggesæt?

En lækker stor labelserie, hvorpå der f.eks. kan stå:

"Bør adskilles og renses fri for fedt inden brug."

"Ønsker du at køre radius 1 er det nødvendigt at skære dele af vognen af."

"Harmonikaer virker ikke med radius 1"

"Denne model er til treskinnedrift - du skal blot selv finde egnede hjul hos vores konkurrent."

"Løft ikke vognene ... hjulene kan falde af."

Smile

Jeg indrømmer gerne, at jeg LEGER med mine tog. Ligeså gør mine små børn ... og det er jeg mest tryg ved, når det er Märklin-modellerne ... de er særdeles hårdføre.

Jeg ser meget gerne at materiellet er tro mod virkeligheden. Men jeg vil hellere have en vogn, som ikke afsporer eller et lokomotiv der kan køre fremfor en korrekt model som fungerer bedst i et diorama. Og selvom jeg absolut helst så, at mine vendesløjfer var i radius 9, så må jeg erkende at jeg ER nødt til at anvende radius 1 visse steder.

Og jeg indrømmer gerne at jeg bestemt har stået og savlet over Heljans meget meget flotte personvogne ... for helt rigtigt de ER flottere og mere korrekte ... men jeg vil gerne køre problemfrit med mit materiel ... og jeg har ærgret mig mange gange over de penge jeg smed efter mine 4 brune Heljan A og B vogne. Det har ikke givet andet end ærgelser, at forsøge at køre med dem.

Alting i vores hobby er trade offs ... vi kan ikke få det hele.

Jeg har nemlig taget det valg, at min modeljernbanehobby må indrette sig efter, de muligheder mit liv giver ... og ikke omvendt. Wink

Så lad os blot blive enige om, at vi alle prioriterer forskelligt ... og at vi har vores hobby fordi vi holder af den ... og får noget positivt ud af det. Og lad os bevare den positive ånd også i diskussionen.

Og så en kommentar til Henriks bemærkning om vores forkerte skalaforhold. Jeg har købt en målevogn (Märklins) som kan måle hastighed og længde i både virkelige enheder samt omregnet i skala 1:87. Det giver unægteligt noget af en skuffelse ... når man er stolt over 17 meters kørestræk ... og finder ud af, at i skala har man kørt under 2 kilometer. Heldigt at målevognen ikke kan omsætte radier også. Laughing out loud

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Og jeg indrømmer gerne at jeg bestemt har stået og savlet over Heljans meget meget flotte personvogne ... for helt rigtigt de ER flottere og mere korrekte ... men jeg vil gerne køre problemfrit med mit materiel ... og jeg har ærgret mig mange gange over de penge jeg smed efter mine 4 brune Heljan A og B vogne. Det har ikke givet andet end ærgelser, at forsøge at køre med dem.

M-skinner ?

Vi kører med "blandet landhandel" på K- skinner uden problemer overhovedet.

Motoriseret trækkraft er:

Heljan: My 11xx og 12xx, Mx, Mo, P og Pr - samt Ms (Det var nok undtagelsen - den glæder vi os til kommer i en rigtig udgave).

Roco: 2xMa, (3)2xN-maskine og My.

TogModelle: Mh

Hobbytrade: D-maskine

Vogne er blandet af alt muligt materiel - intet har fået skiftet hjul for at køre på K-skinner.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nope ... C og K ... og der er vist et par andre faste skribenter her, som har mødt lignende eller værre problemer. Så jeres bane må være virkeligt godt lagt og/eller være forsynet med stort held. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Nope ... C og K ... og der er vist et par andre faste skribenter her, som har mødt lignende eller værre problemer. Så jeres bane må være virkeligt godt lagt og/eller være forsynet med stort held.

Pas, skinnerne snor sig noget og der er brugt almindelige sporskifte.

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/laengde.html

Det meste er lavet med flexskinner, undtagen ved samling mellem 2 moduler, hvor der er en "kort lige" monteret og skåret over. Det tander rundt omkring, men det går nu ret fint. Intet af materiellet er modificeret for at kunne køre der, alt er standard 2-skinne udstyr.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej alle!

Nu synes jeg, diskussionen har taget en drejning væk fra i hvert fald indholdet af mit indlæg.

For naturligvis leger vi alle med tog, og alle skal da have lov til at få det ud af hobbyén, de vil, om det så er på radius det ene eller andet, med Lego-tog eller dem med hoveder på.

Mine kommentarer gik på fabrikanter som f.eks. Märklin, der uden skam i livet prøver at sælge os materiel, der intet har med virkeligheden at gøre. Så jeg er ikke efter køberen, men fabrikanten, der uden at rødme i sin brochure skriver, at det er modeller af vogne i Ca-serien med numre og epoke og det hele på trods af, at så godt som alt er forkert, bogier, kupeantal, vinduesstørrelser, staffering med søvfarvet tag, etc. etc.

Ved at udbyde sådanne ting, gør Märklin (og andre) skade på eget renomme og får os til at glæde os endnu mere over hobbytrade, Heljan og hele underskoven af småfabrikanter. Men det er måske importørerne, der får dem til det?

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa alle

Disse flotte marklin modeller som intet hold har i virkeligheden, er i bund og grund for at tjene penge, da marklin p.t. styres af penge mænd, er det ikke så utroligt der tænkes i kroner og øre, og ikke 100 % rigtigt fremstillet modeltog.

Og til den af jer der nu vil sige, marklin har altid benytte sig af ommalet tyske modeller til det danske markede, og ja det har de, og grunden til dette skal sikert findes i, at det danske markede altid har været meget lille for marklin førhen, og havde markede haft den størrelse det har nu, førhen, havde marklin sikkert fremstillet mere rigtigt DSB modeller, da der så havde været overskud i det..

Desværre må man sige, pengemændene overtog marklin på et forkert tidspunkt set i lyset for danske modeller.

Men at vi så kan glæde os over alle de danske modeller fra heljan, hobby trade osv. er jo kun meget positivt for os, at alt ikke lige kan kører på radius 1 eller slet ikke kan kører, taber hjulene nå man løfter det osv. er blot nogle af de ting vi åbenbart skal leve med Evil skal for en god ordens skyld lige sige, at alle de negative ting, har heljan som forbillede Laughing out loud

Og om disse modeller kan kører på det ene anlæg men ikke det andet, lyder ikke fornuftigt i min øre, men ikke mindre rigtigt er det, jeg solgte for et stykke tid siden [u]ALLE[/u] mine heljan lokomotiver, de endte for det meste i jydlland, og her viser det sig, de kører problemfrit :? :?

Men mon ikke dette skyldes, vi sætter forskellige krav til vores modeller og deres kørsel, jeg kan fx. ikke klare en model der hakker ryster, ikke kan kører langsomt o.ligne ( jo jeg har en Mh ) men andre sæter måske ikke disse krav, så derfor er heljan sagen, her er vi så tilbage ved marklin vogne igen, de skal nok blive solgt, for bare det de kan kører vil være nok for nogle :?

For en sidste god ordens skyld skal siges, jeg er ikke spec. ude efter heljan, ( har stadigvæk mange gode vogne endnu fra dem ) men blot at de tænker sig om, inden de sender en model på markede og disse ord kunne så også siges om marklin.

Velkommen på forsiden, eller hvad man nu sige Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Ved at udbyde sådanne ting, gør Märklin (og andre) skade på eget renomme og får os til at glæde os endnu mere over hobbytrade, Heljan og hele underskoven af småfabrikanter. Men det er måske importørerne, der får dem til det?

Märklin og andre gør kun skade på eget renomme i forhold til en flok nittetællere på et forum på nettet. (Nu skal I ikke blive sure og fornærmede, det er sagt med et smil, jeg indrømmer gerne, at jeg selv er nittetæller) Wink

Kunderne skal nok afgøre, hvorvidt det bliver en succes eller ej. Fabrikanten og importørene alene får intet ud af at bestemme, hvad der skal på hylderne, det er ene og alene købelysten hos kunderne der gør det. Hvis der er købere til produktet så bliver det produceret. Jeg er sikker på at Märklin og de andre fabrikanter, som f.eks. Roco med deres B-vogne, har vurderet at de sagtens kan sælge de produkter. Jeg ser da også bunken af Rocos B-vogne svinde stødt hos min forhandler.

Så kunden bestemmer om varen bliver et hit. Hvis kunden ikke køber varen, så kommer den ikke igen. Så simpelt er det. Der er altså ikke noget komplot fabrikanterne imellem for at få kunderne til at købe vogne der ikke er korrekte. Det er heller ikke fordi fabrikanterne ikke gider at producere vogne i korrekt skala, men det er billigere at producere noget der er tilnærmet når nu formene ligger der, og kunderne køber produktet alligevel. Det er business, og det er der intet forgjort i. Hvis kunderne helt lod være med at købe produktet og forlangte vogne i korrekt skala, så ville de da også blive produceret.

Når det så er sagt; så har producenterne en forpligtelse overfor de kunder, der allerede har købt andre produkter. F.eks. har flere her på forum erkendt at vogne i korrekt skala har problemer med små radier. Da mange sporsystemer netop har små radier, så har producenterne en forpligtelse til at sørge for, at deres produkter også kan benyttes i de radier. Her er en vogn i afkortet version nødvendig for at sikre driftsikker kørsel, nogenlunde udseende m.m. Det er også en del af den vurdering der ligger til grunde for beslutningen om at producere de vogne.

Jeg kunne også tage fejl i min vurdering af kunderne, således at det ikke kun er nittetællere, der vil have korrekte vogne. Wink Set fra den vinkel, nu hvor vi har HobbyTrade og Heljan, så kunne en sidste grund også være, at Märklin, med deres første DSB vogne i rum tid, blot sætter en føler markedet i form af et par "hurtige" modeller, for at se, om der stadig er salg i det. Så hvis det er grunden, så er her alletiders chance for at sikre, at det ikke sker igen.

Jeg synes det er heldigt at der findes vogne i korrekt skala fra HobbyTrade, Heljan, Trix m.fl. Det er de vogne jeg køber, og jeg køber intet, der ikke har eksisteret i virkeligheden eller er forkert skala, i forhold til en tolerance som jeg har sat mig. Det er heldigt; for så behøver jeg slet ikke bruge min tid på at undre mig over, hvorfor de andre producenter ikke følger den trend. Jeg nyder i stedet at jeg kan købe mine vogne, som jeg vil have dem, og jeg betaler gerne ekstra for det.

Det er kunden der bestemmer om varen bliver en succes. Producenten tager en chance; dem om det. Så vidt jeg kan se hos min forhandler så går salget strygende.

Som en sidste bemærkning: Hvornår er epoke IV blevet til epoke VI? (Se på afstemningen). Burde det ikke have været epoke III og epoke IV? Ellers er mine kundskaber i romertal vist lidt rustne.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bl" skrev:
Ved at udbyde sådanne ting, gør Märklin (og andre) skade på eget renomme og får os til at glæde os endnu mere over hobbytrade, Heljan og hele underskoven af småfabrikanter. Bjarne

Som nævnt tidligere er der en del der vælger Märklin pga. kvaliteten og driftssikkerheden. Her betyder udseendet ikke så meget, bare det ligner noget dansk uden at være helt korrekt (og det er Märklins nye vogne jo ikke). Eller tænk bare på det "hav" af Märklins 3021´ere der kører rundt på mange anlæg, som noget der ligner en dansk F-maskine. Men sådan en maskine kan faktisk holde til at ryge på gulvet, og det er en god ting hvis der er børn med i legen. Den går fx ikke med en Hobbytrade D-maskine.

Og som sagt, det kan være at denne indfaldsvinkel er med til at nogen sidenhen begynder at køre korrekt dansk, eller fx. korrekt tysk eller schweizisk i epoke 3.

Märklin må have lavet de her vogne, fordi de kan se at der er salg i dem, uanset hvor korrekte de er. Men Märklin laver altså også korrekt materiel. Men så er det en klar fordel at køre fx. tysk.

Alene C-skinnens udformning, punktkontakterne i Märklins skinner, alt MJ-materiels koblinger, de skarpe kurve og de korte stationer, gør at modelbanen hele tiden bliver noget der gør at man går altså på kompromis med virkeligheden.

Jeg gad nok se den der har et modelbaneanlæg der er 100 % tro mod virkeligheden, dvs. korrekte stationslængder, afstande og skruekoblinger på materiellet.

Det der er vigtigt, er at man stresser af og slapper af med denne her herlige hobby, mange af os har jo en hverdag der kan kan være hektisk.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Nu er det sådan, at enhver MJ'er selv definerer hvad han synes skal være hans MJ-verden. Det skal ingen andre diktere. Det er netop noget af det fasinerende ved vores hobby.

Nogen vil kun have originalt Märklin, andre så 100% dansk som muligt, nogen interesserer sig for signalsystemer og er ligeglade med landskabsopbygning, atter andre elsker køreplanskørsel, men er ligeglade med bygning af bane. Nogen ønsker bare nogle flotte tog kørende rundt.

Sådan kan man blive ved.

Det er i orden at diskutere om en vogn er korrekt eller ej, men der vil altid være kunder for hvem det er rimeligt ligegyldigt.

På den baggrund kan jeg synes, at debatten her måske er ved at "løbe lidt af sporet" med antydning af fabrikanters lidt sløsede måde at jagte profit på.

Fabrikanterne laver generelt ikke noget der ikke er salg i - selv om der har været set enkelte "flop".

Det har de simpelt hen ikke råd til i denne lidt trængte branche.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg er tilbøjelig til at give hxmiesa ret, med reference til hans 2. indlæg på side 2 i denne tråd.

Elektrisk tog blev i sin tid udviklet som legetøj, og i det store hele er det jo stadig blot legetøj, men nu mere for voksne end for børn. Her hentyder jeg til styresystemerne og de enkelte modellers sårbarhed, der ikke ligefrem er egnet for børn.

Når jeg køber en ny vogn eller et lokomotiv, så er jeg da ligeglad med om den er lidt for lang eller lidt for kort, eller farven har en lidt forkert nuance, eller en eller anden lille detalje er for meget eller mangler, eller om litreringen er for høj eller for lille.

Kan den køre, og kan den køre ordentligt, så er den helt fin til mig.

Det er som om at hver gang, der kommer en ny model på markedet, så er det som regel det negative, man først går efter. Ja, man skulle tro at der er nogen, der ligefrem sidder og leder efter fejlene, kun for at kommentere dem.

Hvis du vil have en 100 % rigtig vogn, så er der jo en løsning på problemet: Byg den selv.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"S123" skrev:
Hvis du vil have en 100 % rigtig vogn, så er der jo en løsning på problemet: Byg den selv.

Glem det. Hjulflangerne hopper af ved foerste moede med et stoevfnug! Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Det er jo en interessant diskussion denne her. Jeg ser den dukke op igen og igen i forskellige former. Vi er mange, forskellige, købere af modeltog som hver især vælger hvor vi lægger vores penge ud fra nogle individuelle kriterier. Nogle vil ha skalarigtighed, nogle vil ha noget som bare virker, nogle vil ha noget som kan lave lyd...

Til syvende og sidst er der vel kun een måde vi som forbrugere kan øve indflydelse, nemlig med dankortet.

Hvis vi ikke kan lide Märklins modeller så lad være at købe dem. Hvis vi er sure over at heljans vogne skal ha skiftet hjul - så lad være at købe dem. Det kan så godt være at vi ender med en modelbane uden rullende material... men jeg må indrømme jeg synes det er lidt klynk. Man kunne også vende den om og se på hvor priviligerede vi egentlig er her i DK. Vi har adskillige seriøse producenter af godt lokalt materiel. Det kan da godt være der er problemer med en d-maskine(?) men går man ind i f.eks. togcenter gentofte ville jeg da uden problemer kunne formøble en månedsløn eller to udelukkende på flotte, velkørende, danske modeller - og det er ikke fordi at de er særligt meget dyrere end M¨rklins.

Håber ikke jeg har fornærmet nogen for det var bestemt ikke meningen. Jeg er selv frustreret over mange ting i denne hobby (koblinger f.eks) men den slags udfordringer er jo også noget af det som er med til at gøre det sjovt.

(Og,ja, gu ser de da elendige ud de fire Märklin vogne Laughing out loud)

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Disse flotte marklin modeller som intet hold har i virkeligheden, er i bund og grund for at tjene penge, da marklin p.t. styres af penge mænd, er det ikke så utroligt der tænkes i kroner og øre, og ikke 100 % rigtigt fremstillet modeltog.

Det er der altså ikke noget nyt i. Det har absolut intet med "pengemænd" at gøre.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"moppe" skrev:
"killerp" skrev:
Disse flotte marklin modeller som intet hold har i virkeligheden, er i bund og grund for at tjene penge, da marklin p.t. styres af penge mænd, er det ikke så utroligt der tænkes i kroner og øre, og ikke 100 % rigtigt fremstillet modeltog.
Det er der altså ikke noget nyt i. Det har absolut intet med "pengemænd" at gøre.Klaus

Nej, det er faktisk almindelig praksis i erhvervslivet Smile

Og så er det jo altid godt for forbrugerne med noget konkurrence på markedet... så på den måde er køberne til alle de ukorrekte m vogne jo med til at holde prisen på vores hobby nede. Tak til alle jer Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Når man ser, hvad de gamle røde Märklin "DSB" vogne bliver solgt til, er jeg ret sikker på at disse også nok skal forsvinde som dug for solen.

Og jeg gad da godt have, at Märklin ville gøre mere ud af, at gøre de danske udgivelser mere korrekte. Men jeg min nattesøvn spoleres ikke ved tanken om, at der kører forkerte vogne rundt på min bane. Jeg kører med modeljernbane for sjov ... ikke som elitesport. Laughing out loud

Men når jeg pakker de bestilte Märklin-vogne ud, vil jeg gerne trække en ekstra gang på smilebåndet over, at jeg derved har provokeret så mange ved at købe dem. Laughing out loud

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"MY1201" skrev:
Da mange sporsystemer netop har små radier, så har producenterne en forpligtelse til at sørge for, at deres produkter også kan benyttes i de radier.

Eller påpege mindsteradius i brugervejledning - som det gøres ved lokomotiver.

Min Lima DE1024 kan, som den er udstyret nu, ikke køre i radier under 800mm.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

Og jeg gad da godt have, at Märklin ville gøre mere ud af, at gøre de danske udgivelser mere korrekte.[/quote]

Næppe

"PerOlsen" skrev:
Men jeg min nattesøvn spoleres ikke ved tanken om, at der kører forkerte vogne rundt på min bane. Jeg kører med modeljernbane for sjov ... ikke som elitesport. Laughing out loud

Så får jeg en slæbesko under en Roco MZ1701 vil den være oplagt til din bane...... eller?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Kære Klaus " Moppe "

Kan du overhovedet sige noget positivt om Marklin ?

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 1 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Eller påpege mindsteradius i brugervejledning - som det gøres ved lokomotiver.

Når en producent har udarbejdet et sporsystem, så vil det være fornuftigt at sørge for at størstedelen af modellerne kan køre på det sporsystem. Det nytter ikke noget at udvikle et sporsystem med en mindsteradius på 360 mm, hvis ingen af lokomotiverne kan køre i den radius. De fleste kunder vil ikke være i stand til at forstå, at når de har købt et skinnesystem, så kan de ikke regne med at de lokomotiver de køber fra samme producent så ikke kan køre på den mindste radius. Mange vil endda tænke at det er "for dårligt og at det er dårlig kvalitet".

Så kan det så diskuteres, hvorvidt sporsystemet overhovedet skal have en mindsteradius på 360 mm eller 480 mm, men det er igen heldigvis op til kunderne at bestemme, hvorvidt de vil køre med de små radier. Jeg er glad ved at de fleste af mine vogne og lokomotiver, trods korrekt skala, kan klare små radier, da det giver nogle gode muligheder for at lave skjulte banegårde og skarpe sving i den "usynlige" del af banen. Jeg mener fleksibiliteten bliver større, når jeg har mulighed for at lave små radier.

Dernæst kommer vi til at ikke alle kunder har 90 m^2 at bygge modeljernbane på, hvorved de små radier kommer til nytte.

Jeg kender desuden mange for hvem det ikke betyder en dyt.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Så får jeg en slæbesko under en Roco MZ1701 vil den være oplagt til din bane...... eller?

Jeg maa indroemme at jeg er traet af hvad jeg synes er en meget nedladende tone fra din side. Den er helt unoedvendig, for du har i mange tidligere indlaeg bevist at du er meget skarpsindig. Hvorfor ikke bare lade det blive ved det? En smilie ville have faaet ovenstaaende til at glide nemmere ned, men du mener det aabenbart alvorligt.

Som sagt foer er al modellering et spoergsmaal om kompromisser.

At nogle vaelger at mene at omtalte DSB-vogne ikke overskrider deres kompromis-graense, til at du haevder at saa vil et andet produkt saa heller ikke goere det, synes jeg er praepotent af dig!!!

Jeg kan ikke tro at dit ovenstaaende spoergsmaal har andet formaal end at provokere og latterliggoere andre som ikke deler din mening, endsige VOVET aabent at sige at de koeber vognene...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Ah hxmiesa ... bare rolig ... den slags bider ikke på mig. Wink

Lad os blot sige, at jeg ikke forventede at mit valg af vogne ville blive respekteret af "de kompromisløse" ... men nedladende udtalelser giver jo også et godt billede af, om man kan respektere de mennesker der fremfører dem. Laughing out loud

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Kan du overhovedet sige noget positivt om Marklin ?

Masser

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.