Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Bedsre skinne for pengene

Hej Derude..

jeg skal meget snart igang med min bane. Jwg har som udgangspunkt besluttet mig for Roco-line (Uden ballast)!

Man findes der bedre billiger alternativer.

Med tiden havde jeg tænkt mig at patinere dem...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hej Derude..jeg skal meget snart igang med min bane. Jwg har som udgangspunkt besluttet mig for Roco-line (Uden ballast)!Man findes der bedre billiger alternativer.Med tiden havde jeg tænkt mig at patinere dem...

Pico er billigere, men bedre ?

Peco er suveræne når det gælder driftssikkerhed og pænere, men samme prisleje.

Tillig er i en klasse for sig når det gælder udseende, de gamle er problematiske elektrisk men på helt nye skifter (forhandlerne har stadig enkelte af de gamle på lager) er det problem løst. Altså flotte, mindst lige (nye skifter) så driftsikre samme prisleje.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Pico er billigere, men bedre ?
PIKO er ikke bedre og handler man ind de rigtige steder er Tillig elite ikek meget mere kostbart.
"F.Ormstrup" skrev:
Peco er suveræne når det gælder driftssikkerhed og pænere, men samme prisleje.

Peco har ikke højere driftsikkerhed end Tillig. Og så lider de devist af at tungerne er bukket af tynd plade og ikke en fast skinnestreng.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Tillig er efter min mening i top - både udseendemæssigt, men også deres sporskifter. Tungerne er ikke delt og hængslede, men lavet af skinnestrengen og det er blot skinnestrengens fjerevne der gør, at tungen kan bevæges. Giver utrolig stabil kørsel igennem skiftet. Polariseret hjertestykke fuldender sporskifterne.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
PIKO er ikke bedre og handler man ind de rigtige steder er Tillig elite ikke meget mere kostbart.
Pico er nok som Moppe skriver på linie med Roco Line, hjertestykkerne kan dog ikke polariseres, - det har ikke den store betydning for andre end dem der kører med gamle lyddekodere.Tillig og Roco er som jeg skrev ovenfor i samme prisleje, forskellen er højest en € i Tilligs favør pr. meter.
"moppe" skrev:
Peco har ikke højere driftsikkerhed end Tillig. Og så lider de devist af at tungerne er bukket af tynd plade og ikke en fast skinnestreng.

Meget muligt, men sådan er det altså i praksis. Der er dog ingen tvivl om at Tillig er de flotteste, men også de sværeste at få til at fungere upåklageligt. Muligvis har Tillig fået løst problemerne med de nye skifter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen

Tak for svarene.

Tillig ser virkelig fine ud!

hvilken webshop fører dem herhjemme?

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Tillig er efter min mening i top - både udseendemæssigt, men også deres sporskifter. Tungerne er ikke delt og hængslede, men lavet af skinnestrengen og det er blot skinnestrengens fjerevne der gør, at tungen kan bevæges.
Enig, men der er desværre den lille hage ved Tillig at der alt for let sker kortslutninger pga. opbygningen. Problemet skulle dog være løst på de nye Tillig skifter.
"Gert Frikke" skrev:
Giver utrolig stabil kørsel igennem skiftet. Polariseret hjertestykke fuldender sporskifterne.

Det er vist en trossag. Kommer meget an på hvordan skinnen er bøjet.

Det sidste gælder både Tillig, Roco og Peco.

ps. Bruger personligt Tillig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hvilken webshop fører dem herhjemme?

Det gør Odense Modeljernbanecenter http://www.modeljernbane.dk/. Tillig Elite kan bestilles i deres webbutik, men udvalget er desværre langtfra fyldestgørende. Til gengæld plejer de at være flinke til at indføje nye varer i webbutikken, hvis man henvender sig hos dem. Hvorfor de ikke har hele sortimentet i webbutikken, skal jeg ikke kunne sige :roll:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Hej igenTak for svarene.Tillig ser virkelig fine ud! hvilken webshop fører dem herhjemme?

Du må endelig ikke købe i en webshop, så har du ikke mulighed for at se om det er den gamle type - skinne ubrudt fra hjertestykket (laver let kortslutninger. Eller den ny - Skinnen savet over, så hjertestykket fungerer som en adskilt del der let kan polariseres. I klubben er vi for tiden ved at save alle hjertestykker fri på Tillig skinnerne, det er noget nemmere at købe de ny hvor det er lavet fra fabrikken.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Du må endelig ikke købe i en webshop, så har du ikke mulighed for at se om det er den gamle type - skinne ubrudt fra hjertestykket (laver let kortslutninger. Eller den ny - Skinnen savet over, så hjertestykket fungerer som en adskilt del der let kan polariseres.

Det kan man sagtens. De nye udgaver af sporskifterne har fået nye katalognumre. Oversigt over de nye kontra gamle katalognumre, kan ses i Tilligs nyhedsbrochure på side 11.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og så er det ikke særlig vanskeligt at lave "gamle" TILLIG-sporskifters fordeling af strømmen om til "nye". Bl.a. MIBA har vist hvordan.

Og man skal som nittetæller også være opmærksom på, at PECOs sporskifter er lavet efter britisk mønster, TILLIGs efter et mere europæisk (og ikke helt dansk!). PIKOs sporskifter har hængslede tunger, mens TILLIGs mar de mere naturtro hele tunger-

Men alle systemer har deres fordele og ulemper, så det ender vel med at blive en smagsag.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
Tillig er efter min mening i top - både udseendemæssigt, men også deres sporskifter. Tungerne er ikke delt og hængslede, men lavet af skinnestrengen og det er blot skinnestrengens fjerevne der gør, at tungen kan bevæges.
Enig, men der er desværre den lille hage ved Tillig at der alt for let sker kortslutninger pga. opbygningen. Problemet skulle dog være løst på de nye Tillig skifter.
"Gert Frikke" skrev:
Giver utrolig stabil kørsel igennem skiftet. Polariseret hjertestykke fuldender sporskifterne.
Det er vist en trossag. Kommer meget an på hvordan skinnen er bøjet.Det sidste gælder både Tillig, Roco og Peco.ps. Bruger personligt Tillig.

Jeg er enig med dig Flemming, det er smag og behag,hvad man vælger! I vores klub B&G Modeljernbaneklub bruger vi Piko og det virker udemærket for os,også Digitalt, herhjemme bruger jeg ROCO 2,1 men med det bløde gummiunderlag

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Pico er billigere, men bedre ?

Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om dette nye firma Pico? Flemming, mener du PIKO eller Peco? Wink

PIKO er code 100, jeg har prøvet dem, jeg var absolut ikke tilfreds, jeg oplevede at dekoderne stod og udsendte en svag summen. Da jeg skiftede sporet ud, forsvandt alle problemer. Jeg vil aldrig anbefale det. Det kan godt være, at problemet kunne være løst ved at prøve alverdens ting og sager, men da jeg opdagede, at jeg kunne fjerne problemerne ved at erstatte sporet, så blev det sådan.

Til mine moduler har jeg tænkt mig at benytte Tillig, de er pæne og prisen er god. Jeg er specielt glad for de super realistiske sporskifter. Til prøvebanen benytter jeg Trix C-sporet, da det er superlet at have med at gøre.

Jeg har ingen erfaring med Peco.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Pico er billigere, men bedre ?
Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om dette nye firma Pico? Flemming, mener du PIKO eller Peco? ;-)PIKO er code 100, jeg har prøvet dem, jeg var absolut ikke tilfreds, jeg oplevede at dekoderne stod og udsendte en svag summen. Da jeg skiftede sporet ud, forsvandt alle problemer. Jeg vil aldrig anbefale det. Det kan godt være, at problemet kunne være løst ved at prøve alverdens ting og sager, men da jeg opdagede, at jeg kunne fjerne problemerne ved at erstatte sporet, så blev det sådan. Til mine moduler har jeg tænkt mig at benytte Tillig, de er pæne og prisen er god. Jeg er specielt glad for de super realistiske sporskifter. Til prøvebanen benytter jeg Trix C-sporet, da det er superlet at have med at gøre.Jeg har ingen erfaring med Peco.

Sorry Piko!

Alle vores skjulte strækninger er Piko - de fungere upåklageligt - men de er ikke så flotte. Jeg vil til enhver tid bruge Tillig!

Min prøvebane er lagt i Geoline - nemt og børnevenligt, men uha! for et udseende.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

At en PIKO skinne skulle kunne få dekoderne til at brumme, lyder helt forkert - så er der noget andet galt.

På mit testspor er der K-skinner, for så kan jeg teste både 2 og 3 skinne lokomotiver!

På min bane er der primært Tillig, men også noget PIKO spror.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
At en PIKO skinne skulle kunne få dekoderne til at brumme, lyder helt forkert - så er der noget andet galt.

Ikke desto mindre var det sådan det så ud. Mit gæt er, at overførslen af det digitale signal rundt i sporet ikke har været tilstrækkelig. Der var tydelig flimren i lyset på lokomotiver og dekoderne udsendte en svag brummen. Sporet var min daværende prøvebane, så med en bane på 2 x 1 meter, og den slags problemer, så synes jeg ikke jeg gad rode alt for meget med det.

Min løsning med at kyle sporet ud, virkede, så den valgte jeg.

Jeg har ikke set tendensen før, ej heller siden, men PIKO spor skal jeg ikke have mere at gøre med.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"BahnGeek" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
At en PIKO skinne skulle kunne få dekoderne til at brumme, lyder helt forkert - så er der noget andet galt.
Ikke desto mindre var det sådan det så ud. Mit gæt er, at overførslen af det digitale signal rundt i sporet ikke har været tilstrækkelig. Der var tydelig flimren i lyset på lokomotiver og dekoderne udsendte en svag brummen. Sporet var min daværende prøvebane, så med en bane på 2 x 1 meter, og den slags problemer, så synes jeg ikke jeg gad rode alt for meget med det.Min løsning med at kyle sporet ud, virkede, så den valgte jeg.Jeg har ikke set tendensen før, ej heller siden, men PIKO spor skal jeg ikke have mere at gøre med.

Hej!

Jeg tvivler ikke på, at du har oplevet det, men at give PIKO spor skylden for det, kan bestemt ikke være rigtigt. Mange kører fint på PIKO spor - og det gør jeg også selv.

Fejlen skyldes noget andet - formentlig for stor overgangsmodstand et eller andet sted i din opstilling.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Jeg tvivler ikke på, at du har oplevet det, men at give PIKO spor skylden for det, kan bestemt ikke være rigtigt.
Det er en udtalelse der står for min regning. Jeg synes det er noget billigt bras.
"Gert Frikke" skrev:
Mange kører fint på PIKO spor - og det gør jeg også selv.Fejlen skyldes noget andet - formentlig for stor overgangsmodstand et eller andet sted i din opstilling.

Jeg skrev, at det sikkert kunne løses med alverdens ting og sager, men det lå lige for at skifte sporet og så var problemet løst. Jeg gider ikke rode med en masse ting, når jeg kender en løsning der virker. Dermed har jeg altså ikke givet sporet den ultimative skyld, men sporet havde bestemt en rolle at spille, siden ingen andre spor har leveret samme problem - igen - det kan sagtens skyldes en masse andre ting, men det ændrer ikke på at en udskiftning af sporet løste det.

Opstillingen er i øvrigt så simpel som den kan være: Skinneoval og Lenz LZV100. Intet andet.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Hvis du har brugt PIKO's mærkelige lille aflange dims til at skyde ind i en slids under skinnestrengen som el-tilslutning, så har du nok skurken der. DET er et ringe system. Lasker med et par ledninger på - det er langt bedre.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hvis du har brugt PIKO's mærkelige lille aflange dims til at skyde ind i en slids under skinnestrengen som el-tilslutning, så har du nok skurken der. DET er et ringe system. Lasker med et par ledninger på - det er langt bedre.

Den brugte jeg. Jeg synes også den er skrækkelig. Efter dit forrige indlæg, kom jeg til at tænke på, at den nok var problemet. Det var som nævnt en testbane, så jeg kom aldrig fra, at bruge PIKOs tilslutning - og da jeg fik en stak C-skinner fra Trix, som virkede bedre, så gad jeg ikke rode mere med det.

Jeg er klar over, at en skinne i al sin enkelhed ikke alene kunne forårsage mit problem, men der er tusind andre ting omkring et sporsystem, som kan gøre sig gældende, som f.eks. samlingen mellem skinnerne, tilslutningsboksen osv. Jeg konkluderede at det ikke virkede for mig. Smile

Lang historie kort, jeg tror du har ret, så jeg ændrer min holdning: PIKOs tilslutning er noget billigt bras, lad være med at bruge den. Wink

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"BahnGeek" skrev:
Lang historie kort, jeg tror du har ret, så jeg ændrer min holdning: PIKOs tilslutning er noget billigt bras, lad være med at bruge den. Wink

som alt andet i denne verden, får man vel hvad man betaler for. C skinnen er dyr, men det er også kvalivare.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
Det var som nævnt en testbane, så jeg kom aldrig fra, at bruge PIKOs tilslutning - og da jeg fik en stak C-skinner fra Trix, som virkede bedre, så gad jeg ikke rode mere med det.

Skinner med ballast er også mere velegnede til testbaner & baner der ikke er permanente. Men desværre er der pt. ingen af dem der er særlig kønne. GeoLine, C - skinner og Fleischmann Profi har alle samme problem, ballasten virker unaturlig. Det er faktisk kun de gamle RocoLine skinner med ballast der nærmede sig det naturtro.

Og så er der oveni problemet med alt for skarpe kurver i skifterne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
som alt andet i denne verden, får man vel hvad man betaler for. C skinnen er dyr, men det er også kvalivare.

Ja, når man skal skille ad og samle igen hele tiden.

Når man skal bygge en større bane er den en stopklods omkring benet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

den er ingen stopklods her... snarere tværdigmod. nemmere bliver det ikke. det er ikke alle der ønsker at lege med flexspor selv på en større bane...

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
den er ingen stopklods her... snarere tværdigmod. nemmere bliver det ikke. det er ikke alle der ønsker at lege med flexspor selv på en større bane...

Mangel på netop fleksskinner alene er nok for mig, begrænset udvalg i sporskiftere gør det blot endnu værre. Der bliver aldrig noget der kommer til at ligne en sporføring ud af det.

Men igen, hver sin mening.

At C-skinnen så "koster det blege" i forhold til eksemplevis Tillig sporene gør det jo ikke bedre.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Kunne aldrig drømme om at bygge noget rigtigt med en så stram spændetrøje som C-skinnerne er.

Til midlertidige baner på gulvet og spisebordet er de OK.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

For nu at blande mig i religionskrigen så synes jeg også C-skinner er noget dyrt bras. Deres lange sporskifter er flotte, ingen tvivl om det. Og man kan godt male spor og ballast osv så det begynder at se rigtig godt ud, men så vil jeg mene det er lettere at lægge ballast. Desuden bliver de lange sporskifter næsten FOR lange og med for stor radius så de ender med at fylde for meget. Jeg havde en station på mit gamle anlæg med et hovedspor og et omløbsspor og mellem de buede skinner - det lige stykke hvor perronen var - var der ca 30 cm så vidt jeg husker, men fra indkørselsskiftet og til stopbommen i den anden ende af omløbet som også var omkring 30 cm var der over 150 cm.

Jeg synes de fylder alt for meget og længden giver også problemer hvis du har en station i en kurve, for den bliver også alt for storm, med mindre du virkelig har meget plads. Ud over det er der store mangler i form af især et krydssporskifte og så buede sporskifter i ORDENTLIGE længder.

TIllig er det eneste jeg fremover kommer til at bruge på synlige strækninger. Det er flot. Det er let at arbejde med hvis der skal skæres i sporene - igen dur marklins spor bare ikke. Der er et bredt udvalg af lige og buede sporskifter (DOG med manglende 3-vejs) og det er ikke så dyr igen. Ved Tog og Tekno i Aalborg kan jeg købe sporskifter startende ved omkring 95 .- Dette er dog fordi de skal samles selv, men den lille besværlig gør jeg gerne for at få det til halv pris. Og hvis jeg ikke husker galt så kan man få flexspor til under 50 kr/m og det er halv pris af hvad en meter marklinspor ca koster.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

HOV!

Der er nu ingen religionskrig i dette her - den samme betragtning vil jeg anlægge på C-skinnernes fættre - ROCO GEOLINE og TRIX's C-skinner - og hvem der ellers måtte lave noget tilsvarende.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"moppe" skrev:
Mangel på netop fleksskinner alene er nok for mig, begrænset udvalg i sporskiftere gør det blot endnu værre. Der bliver aldrig noget der kommer til at ligne en sporføring ud af det.Men igen, hver sin mening.At C-skinnen så "koster det blege" i forhold til eksemplevis Tillig sporene gør det jo ikke bedre.Klaus

naturligvis. jeg elsker nemheden ved geometrien, muligheden for at skjule dekodere og drev oppe i skiftesporene, driftsstabiliteten m.v. - det er vel ikke uden grund at C skinnen er blevet så populær. Men en skinne med født ballast er naturligvis svær at få til at se 100% realistisk ud - selvom de er blevet pænere end før. marklin har dog slanke sporskifter i både trix og marklin c programmet. men igen - jeg er ikke detalje flueknepper, såem... der vil sikkert være dem der mener de heller ikke er gode nok til dem osv.

dette anlæg synes jeg dog viser man kan lave noget rigtig flot med C skinner:

http://gleng.org/lions/

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"Gert Frikke" skrev:
HOV!Der er nu ingen religionskrig i dette her - den samme betragtning vil jeg anlægge på C-skinnernes fættre - ROCO GEOLINE og TRIX's C-skinner - og hvem der ellers måtte lave noget tilsvarende.Gert

hørt. man skal sammenligne æbler med æbler, og ikke pærer. ang skinner med ballast - hvis man sammenligner med roco geoline, så vil jeg nok mene at C skinnen både er bedre og pænere. geoline fik heller ikke den bedste medfart i den knap så gamle bog "modeltog" som togcenter gentofte rekvalmerer med på forsiden... en skam roco ikke kunne finde på noget bedre, når de ellers laver kvalivare.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
[geoline fik heller ikke den bedste medfart i den knap så gamle bog "modeltog" som togcenter gentofte rekvalmerer med på forsiden... en skam roco ikke kunne finde på noget bedre, når de ellers laver kvalivare.

Nu er Togcenter Gentofte Märklin-folk på godt og ondt, så det undrer ikke at Geoline ikke fik den bedste anmeldelse.

Ærgeligt at patentsagen har forhindret Rocoline i at blive videreført.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Ja anlægget fra Gleng er godt eksempel på hvad man kan få ud af C-skinnerne og de har endda en lidt buet linieføring på den forreste strækning på anlægget. Synes det er et rigtig flot og inspirerende anlæg - tænk hvis vi i Danmark havde læg-en-mønt-i-anlæg hvor togene skulle køre på samme strækning og der endda var en lille skinnebus som kørte frem og tilbage for sig selv :!: :roll:

Det er rigtigt at det er smart man kan gemme elektronikken og er også en god feature at man kan skifte sporet selv, modsat de flest to-skinne kræver at få et drev sat til ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

sporskiftedrev mm skal da bare ned under skinneunderlaget - ikke noget problem. Så kan det komme til at ligne virkeligheden rigtig fint.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
...geoline fik heller ikke den bedste medfart i den knap så gamle bog "modeltog" som togcenter gentofte rekvalmerer med på forsiden... en skam roco ikke kunne finde på noget bedre, når de ellers laver kvalivare.

Det er jeg helt enig i. Roco havde alle muligheder for at smide et superspor på markedet, men det lykkedes ikke. Tror det har noget at gøre med, at det skulle gå stærkt ifm. nedlæggelsen af det gamle Roco, og oprettelsen af det nye Roco, hvor man pludselig stod uden et spor med ballast efter Roco-Line ikke kunne overføres til det nye Roco.

Jeg har iøvrigt hørt at geoline ikke er udviklet helt af Roco, men er "adopteret" fra en anden fabrikant, men om det stemmer skal jeg lade være usagt. Nogen der ved mere/noget :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Jeg har iøvrigt hørt at geoline ikke er udviklet helt af Roco, men er "adopteret" fra en anden fabrikant, men om det stemmer skal jeg lade være usagt. Nogen der ved mere/noget :?:

Hvorfor folk altid giver Kato skylden for GeoLine skinnerne ved jeg ikke, de to har i alt fald ikke samme geometri.

GeoLine er et typisk Roco produkt, bare se hvor "skiftestangen" er placeret.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Hvorfor folk altid giver Kato skylden for GeoLine skinnerne ved jeg ikke, de to har i alt fald ikke samme geometri.GeoLine er et typisk Roco produkt, bare se hvor "skiftestangen" er placeret.

OK, tak for tilbagemeldingen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jo det ved jeg Gert, men det smarte ved C-skinnerne er at du faktisk kan trække adskillige kabler underskinnerne så der ikke skal bores alt for mange huller i underlaget, men okay er nok ikke så besværligt som jeg ellers har forestillet mig Shock

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
"Thrane" skrev:
Hvilken webshop fører dem herhjemme?
Det gør Odense Modeljernbanecenter http://www.modeljernbane.dk/. Tillig Elite kan bestilles i deres webbutik, men udvalget er desværre langtfra fyldestgørende. Til gengæld plejer de at være flinke til at indføje nye varer i webbutikken, hvis man henvender sig hos dem. Hvorfor de ikke har hele sortimentet i webbutikken, skal jeg ikke kunne sige :roll:

Det har de heldigvis rettet op på i dag: http://www.modeljernbane.dk/catalog/index.php?cPath=38_474 Der er et fint udvalg. Hvor meget der så lige er hjemme, tør jeg ikke sige, men de er flinke til hurtigt at få det hjem.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
"DennisTR" skrev:
Hvorfor de ikke har hele sortimentet i webbutikken, skal jeg ikke kunne sige :roll:
Det har de heldigvis rettet op på i dag: http://www.modeljernbane.dk/catalog/index.php?cPath=38_474 Der er et fint udvalg. Hvor meget der så lige er hjemme, tør jeg ikke sige, men de er flinke til hurtigt at få det hjem.

Super, det var dejligt, og på tide Smile De er rigtigt flinke at handle med, det har de været de gange jeg har bestilt hos dem.

Jeg har iøvrigt læst (mener det var i banen) at Finn Lekbo i sin nye forretning også fører Tillig Elite.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"DennisTR" skrev:
Tror det har noget at gøre med, at det skulle gå stærkt ifm. nedlæggelsen af det gamle Roco, og oprettelsen af det nye Roco, hvor man pludselig stod uden et spor med ballast efter Roco-Line ikke kunne overføres til det nye Roco.

ja det mener jeg også at have læst - men i sidste ende, er en dårlig/grim skinne jo med til at give et lavt salg, så der har de skudt sig selv i foden.

for en god ordens skyld skal det siges jeg også selv har haft roco geoline i hånden fra et startsæt. de røg hurtigt til salg.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
- men i sidste ende, er en dårlig/grim skinne jo med til at give et lavt salg, så der har de skudt sig selv i foden.

Nå det er måske derfor Märklin er i knibe. - Det tror jeg nu ikke på, både GeoLine og C - skinner sælger vist ganske godt i forhold til RocoLine (uden ballast). Skinnernes udseende er kun noget "nørder" går op i. Det der er vigtigst er driftssikkerhed - geometri - at der kan laves et rimeligt anlæg på en lille plade. Jeg kender flere der hellere vil køre med radius 1 & 2 for at få så meget som muligt ud af pladsen. De er også glade for ballasten (igen både GeoLine & C - skinner) fordi drev, ledninger & tilslutninger gemmes i ballasten.

At vi andre - nok mindretallet - så hellere vil have et mere naturtro spor er så en hel anden sag.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Nå det er måske derfor Märklin er i knibe. - Det tror jeg nu ikke på, både GeoLine og C - skinner sælger vist ganske godt i forhold til RocoLine (uden ballast). .

producerer marklin måske kun C skinner og roco kun geoline? i teorien kunne marklin da sagtens tabe penge på dem - det har jeg ingen viden om.

vi kan hurtige blive enige om det med geometri, nemhed osv - men hvorfra ved du om geoline sælger godt. kom med kilde angivelser og statestikker fremfor personlige teorier.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
producerer marklin måske kun C skinner og roco kun geoline? i teorien kunne marklin da sagtens tabe penge på dem - det har jeg ingen viden om.

Nu er det jo ikke Märklin skinner denne tråd handler om men jævnstrøm & Trix producerer så vidt vides kun C - skinner.

Jeg har ingen statistik, - og hvor skulle jeg kunne finde den -, men fx. Felderbanen i Kolding sælger skinneudvidelsessættene til GeoLine og C - skinner lige så hurtigt som de kommer til butikken.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Jeg har ingen statistik, - og hvor skulle jeg kunne finde den -, men fx. Felderbanen i Kolding sælger skinneudvidelsessættene til GeoLine og C - skinner lige så hurtigt som de kommer til butikken.

præcis - hvor skal man finde den - dem der har den vil næppe offentliggøre den. derfor må det være gisninger man kommer med -- det kunne dog være interessant at høre fra forhandlere hvor mange C og geoline skinner de i gennemsnit sælger.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Og den oplysning skal vi lige bruge til?

Det kan da kun være til at stille nogles nysgerrighed.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"Gert Frikke" skrev:
Det kan da kun være til at stille nogles nysgerrighed.Gert

ja - og ? Nysgerrighed er en elementær menneskelig følelse af at ville kende til noget ukendt..

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

For et par år siden kørte der en heftig diskussion på Märklin-users.net, om K-skinnen ville blive udfaset og Märklin ville satse 100% på C-skinnen. Efter sigende skulle Märklin læse med på nettet, og droppe udfasningen af K-skinnen pga. protester fra brugerne af Märklin-users.net. Om K-skinnen kontra C-skinnen giver overskud/underskud melder historien ikke noget om.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
For et par år siden kørte der en heftig diskussion på Märklin-users.net, om K-skinnen ville blive udfaset og Märklin ville satse 100% på C-skinnen. Efter sigende skulle Märklin læse med på nettet, og droppe udfasningen af K-skinnen pga. protester fra brugerne af Märklin-users.net. Om K-skinnen kontra C-skinnen giver overskud/underskud melder historien ikke noget om.

Er der forøvrigt nogen der ved hvem det er der er begyndt at producere K - skinner efter Märklins udfasning ???

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"Jonas" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
Det kan da kun være til at stille nogles nysgerrighed.Gert
ja - og ? Nysgerrighed er en elementær menneskelig følelse af at ville kende til noget ukendt..

Hej!

Der er da masser af værdifuld viden at tilegne sig - af langt større værdi for almindelige MJ'ere. Hvorfor bryde sit hovede med dét?

De eneste der har brug for den viden, er da indkøberne i de enkelte butikker. Og detved det med garanti.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Er der forøvrigt nogen der ved hvem det er der er begyndt at producere K - skinner efter Märklins udfasning ???

Den er saa vidt jeg ved netop IKKE under udfasning.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

[quote="F.Ormstrup"Er der forøvrigt nogen der ved hvem det er der er begyndt at producere K - skinner efter Märklins udfasning ???[/quote]

Hvilken udfasning?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.