Hej herinde
jeg vil gerne udvide min bane, men der er en døråbning i vejen.
Jeg bruger c skinner, jeg tænker lidt på en løsning med at vippe en plade ned foran døråbningen med skinne tilsluttet, jeg har planer om at bruge overgangs stykke til k skinne og så bruge en k skinne somm jeg kan skære igennem, er der nogle som har prøvet det ? Eller er der en anden måde at gøre det på
mvh
Henrik
__________________
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg bygger en bro til nøjagtigt samme formål. Broen er så lavet aftagelig.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
hebolsen
Indlæg: 10
Hej Gert
tak for svar, det vil jeg prøve
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Det var så lidt. Jeg har faktisk arbejdet på min bro i dag. Den er 130 cm lang og beregnet for dobbeltspor. Jeg smed lige et par skinnelængder på efter dagene arbejde - og lidt tog. Broen er en beton buebro. Status er, at træarbejdet stort set blev afsluttet i dag. Så skal der pudses, grundes og males!
Her er et par billeder:
Håber at det kan bruges som inspiration.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Occam
Indlæg: 583
Hej Gert, det er en superflot bro. Hvordan har du lavet det buede overstykke?
I togstammen har du en bananvogn fra Fyffes, som jeg ikke har set før. Hvilket fabrikat er den?
Med venlig hilsen
- Occam
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg læste engang at man skulle gøre træet vådt, og derefter sætte træet i spæn. F.eks med murstenene i en døråbning. Jeg vil dog ikke love noget.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Buen er så stor, at den bare er limet sammen af 2 stykker 9x9 mm lister - iøvrigt den dimension resten af broen er lavet af. Det kræver dog et rimeligt opbud af skruetvinger!
Jeg vedhefter et billede af oplimningen af buen.
Den "rigtige" måde er, at ligge træet i en svedekasse - dvs en kasse du leder damp ind igennem.
Bananvognen er fra PIKO.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Wow ... det er altså flot!
Måske kan jeg komme til at stå med samme problem i min nye bolig, og så er det jo fedt, at se det kan gøres så smukt.
Jeg ville da ikke have noget imod at se nogle tegninger. Ejheller billeder af forbilledet, så jeg kan inspireres.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Dette er rigtigt, dog ikke alle træ typer er glade for dette, men som gert´s bro, vil jeg tro er lavet i fyrtræ, her kan man uden videre lægge træet i vand, og der efter spænde det op, og vupti, et styks bue er lavet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa igen!
PIKO's banavogn har nummer 54224. Jeg kan se at jeg har købt den en gang sidste år - men om den stadig kan fås er jeg ikke klar over. Den er fra NS med litra CPHW27715.
Broen har jeg kun lavet en grov skitse over inden påbegyndelsen af byggeriet. Den er ikke nogen exakt model af nogen bestemt bro, men Aggersundbroen har da været min inspirationskilde - omend det er en vejbro og smallere end min bro. Jo listerne er af fyrretræ, købt i Silvan for omkring 150,- kr. Der ud over er der brugt en strimmel 3mm krysfiner og noget PVA lim. Ingen "metaldele"
Med et spænd på 130 cm svarer min bro til en med et spænd på lige godt 100m - ikke urealistisk.
Jeg vil styre broen vha 2 stk. 40 polede subD stik - et i hver ende. Så får jeg også overført mine elektriske signaler samtidig med en meget præcis styring af broen.
Jeg har et luftfoto af Aggersundbroen. Det er vedheftet. Den har dog ikke de lodrette komponenter i gitterkonstruktionen, men det fandt jeg praktisk ved udførelsen - og slet ikke urealistisk. Billedet er taget for godt 2 uger siden fra et svævefly, men der kan findes billeder af alle danske broer på internettet.
Håber at det kan hjælpe lidt.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Et råd, som jeg fandt på denne side:
http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm
er dels at lave skrå flader, hvor broen sættes på, så den falder på plads ... og at de omkringliggende spors strømforsyning går via broen. Dermed mener jeg, at der ikke er strøm til sporene, hvis broen er taget væk. Pokkers ærgerligt, hvis man får glemt at sætte broen på ... og så blæser derudaf med en god lang togstamme.
MVH:Per
PS ... jeg går med drømme om at få en færge på mit kommende anlæg ... og der havde jeg tænkt mig noget af det samme, således at færgen styrer et dækningssporskifte.
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej igen!
Ja udmærket ide, men jeg har kun 10 cm, så der skal noget mere aktiv styring til. SubD stikket giver en god nøjagtighed i placeringen. Så skal jeg yderligere lave en form for lås/fixering. Det arbejder jeg på.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde