I denne tråd vil jeg beskrive det toganlæg, jeg vil opbygge i den nærmeste fremtid. Jeg er modtagelig overfor ris/ros. Epoken er slutningen af IV og hele V. Mit anlæg bruger for tiden Marklin Mobile Station som controller.
3-D
Wintrack
__________________
Lærer, og læser videre i systemet
jkristia
Indlæg: 145
Hvad er dit oenske med anlaegget?,
Saa vidt jeg kan se saa kan du kune koere med et tog af gangen uden noget formaal. Jeg kan ikke se at du har plads til nogen industri eller station.
Unanset om du oensker bare at have et tog koerende eller om du oensker at rangerer lidt industri, saa skal du have et vigespor / side spor/ hvor 2 tog kan passerer hinanden, eventuelt med en lille station og et pak hus, saa jeg tror du vill faa mere fornoejelse af anlaegget hvis du kan finde plads til et side sport med it gods spor (team track), 3 sporskifte, det ville stadig give dig mulighed for bare at lade et tog koere rundt og passe sig selv, og samtidig mulighed for lidt rangering naar du bliver traet af at se paa toget der bare koere rundt og rundt.
En anden ting er bredden paa dit anlaeg, 2 meter dybt er for dybt med mindre du kan komme til anlaegget fra alle 4 sider, og saa tror jeg stadig 1 meter er lige dybt nok til at du kan naa ind paa midten uden at stoede paa tog, huse esv der staar ved kanten.
Jesper
Jesper
jkristia
Indlæg: 145
hov - jeg lagde lige maerke til at du kan ikke engang have et tog koerende, hvis du foelge sporet rundt hoejre om, saa efter en omgang koere du venstre om, og efter endnu en omgang ender du blindt i et sport der kun lige har plade til at lokomotive kan omloebe - hvorefter du maa koere lokomotivet tilbage til den anden ende af togstammen, og saa kan du koere endnu halvanden omgang og du er tilbage til det blinde spor.
Er det efter hensigten ?
Jesper
Jesper
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Med de mål, du har til rådighed, ville jeg tænke i U-anlæg i stedet - evt med vendesløjfer i begge ender.
Med venlig hilsen
Skott
Palle-R
chauffør
Indlæg: 193
ja det er ikke nemt at lege på det anlæg. jeg ville nok også lave noget med en venne sløjfe og få lidt spor til opstilling.
Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad vil du med dit anlæg ?
Alle de der sving i ufattelig lille radius hænger ikke sammen med 30 cm lange personvogne og store godsvogne som hører til i epoke V.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 994
Hvor er resten af sporplanen?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Jeg er enig med jkristia, som peger på at der faktisk er meget lidt plads til togstammen, når det returnerer til "stationen". Selvom at rangering er sjovt (for nogle), bliver du næsten med garanti træt af det. Et andet problem er at det umiddelbart ser ud som om du planlægger at lave stigninger på ca. 10 cm over en strækning på ca. 80 cm, hvilket ret sikkert vil medføre at visse togstammer ikke kan køre rundt på anlægget.
Jeg indrømmer gerne at jeg synes det er en ... øhm ... dårlig sporplan. Men ikke så dårlig at det ikke kan bruges til noget. Der er en fin balance mellem for mange spor og for få og generelt hedder det vel at jo mindre plads og jo større drømme, jo flere spor kommer der på "pladen". Jeg vil foreslå at du foretager mindst een ændring, der kan give længere stigninger samt mulighed for "rundkørsel op anlægget". Se det vedhæftede billede ...
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
mrfusker
Indlæg: 113
Jeg beskrev i starten at jeg er modtagelig overfor ris og ros.
Jeg har ikke den store forstand på sporplanlægning og ikke meget mere erfaring end da jeg var mindre og kun "legede" med modeltoget. Jeg er glad for de ris, jeg har fået af jer. Det er i det mindste konstruktiv kritik, der kan bruges.
Jeg stiller nok fremover "dumme begynder spørgsmål"
Uddybninger: Valget af epoke IV+V skyldes mit materiel. Jeg har "det blå startssæt" + et elektrisk lokomotiv og en del dobbelaksede godsvogne (kul+tankvogne).
På min anlæg skal der være et industriområde med kul og gas.
Angående stigning på mit første forslag. Jeg vidste ikke helt, hvordan dette skulle gribes an, så jeg tog en af projektfiler, der er i Wintrack og tog dens stigning?
Jeg får lidt travlt i den nærmeste fremtid, men jeg kommer igen med et forbedret forslag
Lærer, og læser videre i systemet
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Nej, stigninger er heller ikke min stærke side i WinTrack endnu, men det kommer selvom det ikke altid fungerer lige logisk hver gang.
Iøvrigt er der nok flere der glæder sig til at se dit næste udkast - som måske udnytter pladsen endnu bedre og knapt så mikado-agtigt. God vind med sporplanlægningen!
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej
Det er absolut en udfordring at få lavet en spændende sporplan. Jeg ved det fra mig selv. Der var en herinde der en gang sagde til mig at jeg skulle teste min planlægning af før en given løsning kan laves og optimeres.
Jeg tror at du får lidt problemer med stigningerne i øverste venstre hjørne hvor dit spor skal arbejde sig op/ned i to plan indenfor 4-5 skinner midt i et sporskifte. Det tror jeg du får problemer med. Jeg har faktisk flere gange lavet prøveopstillinger med legoklodser som understøtning for at teste idéen af. Måske du kan bruge den idé.
Du kunne flytte de to nederste spor op over broen og lave den bro der krydser om til en tunnel eller skinner under flere broer. Herved har du reduceret den voldsomme stigning.
Hvor mange tog havde du forestillet dig skulle være i aktion samtidig?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
jkristia
Indlæg: 145
Nu er jeg selv heller ikke god til det med sporplaner, men jeg ved hvad de generalle retningslinier er herover (paa den anden side af vandet) med hensyn til layout, og det er meget muligt det er anderledes i Europa, men altsaa
#1 – normalt raekkevidde er mindren en 1 meter, normalt 60cm (2 fod), hvis anlaegget er dybere skal der enten ikke vaere noget spor der kraever vedligeholdelse eller det skal vaere mulighed for at komme up gennem et hul in anlaegget.
#2 – pga af vedlieholdelse skal sporskifte helt ikke placeres helt tilbage, men jo taettere paa kanten jo bedre da det er lettere at komme til at reperare dem uden at laene sig ind over anlaegget med risiko for at oedelaegge huse og landskab.
#3 – stigning skal holdes under 2%, 3 til 4% hvis man koere meget korte tog (hvilket denne sporplan tyder paa)
#4 – have et formaal, skal anlaegget bruges kun til parade koersel, eller vil man lave noget rangering. Normalt anbefalse det et lave i det mindste mulighed for minimalt rangering selvom man regner med at man kun vil koere parade koersel af den simple grund at man senere maaske kunne faa lyst til at lege med rangering.
# 5 – personlig bryder jeg mig ikke om for meget spor, da jeg synes landskab er vigtigere end den legendariske ’sphagetti bowl’
Men altsaa – jeg har paa nuvaerende tidspunkt ikke selv et anlaeg (bygger huse istedet for) saa jeg taler ikke fra erfaring men kun fra hvad jeg har hoert og laest paa mange andre tog grupper
Jesper
Jesper