Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Automatisk sporskifte ved vendesløjfemodul

Såfremt man måtte ønske at lave en simplel 1-sporet vendesløjfe på skyggebanegården, er det så muligt på en nem måde at få sporskiftet til at stille om idet hele toget er inde i vendesløjfen?

Ideen er at mine børn ikke skal tænke over omstilling af sporskiftet på den usynlige strækning, men derimod ved at alt hvad de sender i kælderen også lidt efter kommer op igen.

Hvilke tekniske muligheder har jeg for at løse denne opgave?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"JD" skrev:
Såfremt man måtte ønske at lave en simplel 1-sporet vendesløjfe på skyggebanegården, er det så muligt på en nem måde at få sporskiftet til at stille om idet hele toget er inde i vendesløjfen?

Ja. Den enkleste løsning er at have fast køreretning i sløjfen og benytte et fjedersporskifte.

Alternativt kan benyttes en skinnekontakt i udkørselsenden til omlægning af sporskiftet inden udkørsel fra sløjfen, og en skinnekontakt placeret hvor der er sikkerhed for at et tog har forladt sporskiftet til tilbagelægning.

Detaljerne afhænger af hvilke teknikker man i øvrigt benytter.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Jens

da du bruger Tillig spor er det nok lidt svært med et fjedrende sporskifte

har vedhæftet en fil med principet - hertil skal du nok også bruge et vendesløfemondul fra Lens eller roco til automatisk polaritetvending.

jeg har brugt + - betegnelse selvom jeg godt ved at digitalstrømmen er vekselspænding, - men det letter forståelsen for sådan en for mig, der ikke er særlig skrap inden for strøm

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Tak for info.

Jeg roder lige lidt mere med mit layout og ser hvad jeg kan få til at virke Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Jens

det var så lidt - har sendt spørgsmålet videre til en ud af mange der har mere forstand på det end mig for at få et diagram på fiduseriet - sporskiftet og polariseringen skulle jo helst virke under kørsel ??? uden stop og dernæst skal det jo så tilbagestilles når hele toget har passeret/retuneret over sporskiftet - så der skal jo bruges 2 kontaktsteder - at det så vil påvirke kontakten når det kommer igen - betyder ikke noget - den vil jo bare prøve at stille noget der er blevet gjort

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej Jeg er blevet opfordret til at kikke på denne tråd Smile

Jeg skal lige høre om hvilken type sporskiftedrev du ønsker at bruge. magnetisk eller motordrev (feks Tillig)??? ud af den tegning Henning har lavet, skal du bruge et vendesløjfe modul. Derudover skal du bruge noget til fortælle hvornår dit sporskifte skal stilles begge veje.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Triangel" skrev:
Hej Jeg er blevet opfordret til at kikke på denne tråd :)Jeg skal lige høre om hvilken type sporskiftedrev du ønsker at bruge. magnetisk eller motordrev (feks Tillig)??? ud af den tegning Henning har lavet, skal du bruge et vendesløjfe modul. Derudover skal du bruge noget til fortælle hvornår dit sporskifte skal stilles begge veje.

Jeg havde umiddelbart tænkt mig at bruge Tillig med motordrev over hele banen inkl. sporskifter i kælderen. De par kroner det bliver dyre er for mig ligegyldigt, da jeg bl.a. gerne vil kunne nøjes med ét system, samt slippe for alle de kliklyde som magnetsporskifter udsender - selv om dette er en detalje.

Min plan var lidt at monterer en form for lys-barrierer, således at når hele togsættet var kommet godt ind i vendesløjfen (og polariteten dermed automatisk er blevet vendt) så bryder toget en lysstråle (infrarød?) som giver signal til sporskiftet om at vejen er fri til at skifte stilling.

Dette kræver naturligvis at man nøjagtigt ved hvor lange tog man max. kan køre med, men det skal man alligevel vide for at kunne bruge vendesløjfen med automatisk pol omskiftning.

I mit tilfælde vil det blive noget med 14 godsvogne eller 1 MY med 3 B vogne, hvilket er fint til min bane.

Hvis man er rigtig smart placerer man denne form for lys-barrierer midt på vendesløjfen, da det dermed er fuldstændig ligegyldigt hvilken vej toget kommer ind i sløjfen - dette vil give tæt på automatisk gennemkørsel selv for små børn, hvilket ville være den ultimative løsning.

Dog kræver opstillingen enten pæn stor vendesløjfe eller kørsel med relativt korte togstammer.

Så langt min teori - om det holder i virkeligheden aner jeg ikke Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
hej Jensdet var så lidt - har sendt spørgsmålet videre til en ud af mange der har mere forstand på det end mig for at få et diagram på fiduseriet - sporskiftet og polariseringen skulle jo helst virke under kørsel ??? uden stop og dernæst skal det jo så tilbagestilles når hele toget har passeret/retuneret over sporskiftet - så der skal jo bruges 2 kontaktsteder - at det så vil påvirke kontakten når det kommer igen - betyder ikke noget - den vil jo bare prøve at stille noget der er blevet gjortmed venlig hilsenhenning / h087

Egentlig er det vel fuldstændig ligegyldigt hvilken vej toget kommer igennem vendesløjfen - bare sporskiftet står rigtigt hver gang?

Det er kun hvis vendesløjfen ikke er stor nok det har betydning.

Jeg glæder mig til at se om der kommer nogle smarte løsninger på problemet Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Toget kan af logiske grunde ikke være længere end frisporet i sløjfen. Med DCC og s88 eller reed, er det lige ud ad landevejen. kontakt lige før lok når spsk ved ind og udkørsel, sørger for at sporet altid står rigtigt uanset hvilken vej du kører ind i sløjfen

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Jens

på en måde rigtigt - men som du kan se på vedhæftede er løsning 1 ulig lettere og kræver ikke så meget.

Løsning 2 kræver lidt mere, i det kontakterne kal skiftesvis sættes ud af funktion

bruger du tillig motordrev eller bruger du et magnetdrev?

med venlig hilsen

henning / h087

auto vend

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På skitserne mangler vendesløjfemodulet, og kontakterne skal ikke polarisere noget, hjertestykkepolariseringen ordner Tillig-drevene. Og retningsbestemte kontakter kan laves ved at lade reed-kontakter ligge i højre side af sporet med magneten siddende tilsvarende i højre side af maskinerne.

Men hvorfor ikke bruge et billigere sporskifte med relæer? Piko laver nogle udmærket sporskifter, at da de i modsætning til Tillig-drev arbejder ved impuls, kan man bruge f.eks. reed-kontakter til at skifte dem. Tilligs drev kræver jo strøm i lidt længere tid, da det er et motoriseret drev. Som i øvrigt larmer væsentligt mere end Pikos relæer...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

ja Bjarne - men det var underforstået - derfor intet diagram - det har jeg slet ikke forstand på - sendte derfor dette videre.

Når jeg forudsætter at kontakten vender polariseringen og sporskiftes stilling, er det i sporet og ikke hjertestykket ( det er tillig drevets opgave ) men jeg kan ligesom forstå at vendesløjfemondulet automatisk vender polariseringe på en eller anden måde - altså vendesløjfemondulet "tænker"

jeg kommer ind med den polaritet og her kommer jeg til en anden polaritet - men det er ikke en kortslutning - jeg vender polariteten lynhurtigt. Ideen med den sideliggende reed syntes jeg ( og det er så min mening ) ikke om - det forudsætter at maskinen altid skal vende samme vej.

men ser vi på Jens forslag med en infrarød eller lignede anordning, så er det også smart - da det så er ligegyldigt hvilken vej han kører - og vendesløjfemondulet automatisk vender polariteten i sporene - så er det kun sporskiftestillingen der skal fikses

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Okay, sporskifte står mod højre, gennem sporskifte, gennem vendesløjfemodul, reed-kontakt sporskifte mod venstre, gennem sposkifte, toglængde efter sporskifte reed-kontakt sporskifte mod højre.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

tak skal du have - så forstår jeg det ( og vendesløjfemondulet tilsluttes som vist i den medfølgende vejledning ) Beklager at jeg er sådan lidt/meget tung med hensyn til strøm - Har dog hvor end utrolig det lyder tilsluttet en drejeskive ( roco ) med vendesløjfemondul ( lenz ) og det virker

men endnu en gang tak

med venlig hilsen

henning / h087

når man kan forstå det - kan man også lave det - kræver bare at nogen gange skal man starte i 1 kl igen

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Henning!

Nu tror jeg ikke, at du er mere tung i det, end så mange andre! Det kunne f.eks. også være, at jeg skulle udtrykke mig lidt mere klart! Og det, du svarer på, er ikke helt det samme, som mit første forslag!

Men lige meget, bare vi når målet!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

af en eller mærkelig grund var de to nederste linier ikke med på min skærm da jeg så dit indllæg?? og igen har du ret. Hvis det var mit eget anlæg ville jeg også bruge et sporskifte med magnetdrev - strækningen er jo skjult og man ser ikke drevet og som du skriver...impuls.

I KmK-87 som jeg er medlem af bruger vi også tillig spor og drev - men på et tidspunkt kom jeg til at spørge om hvorfor vi også brugte det på skjulte stationer - besværligt at montere og ordne hvis det gik istykker. - gammel vane - så derfor er vi gået over til at bruge roco code 83 sporskifter og magnetdrev på det skjulte.

Endvidere gør vi det at en transversal ( tillig )kobles på den måde at A drevet kobles med B drevet således at hvis A drevet ikke kører færdig - køre B drevet ikke og B drevet er det drev der leverer tilbagemeldingen - men det har vores elektriker langt mere forstand på.

Mit område er mere udformning af sporplaner - trafikide - køreplan og hvad der til hører - men for at få sine ønsker opfyldt - må man kunne forklare elfolkene om det - og så udfører de det

men rigtigt - målet blev nået - håber at Jens fik noget ud af det

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JD" skrev:
Hvilke tekniske muligheder har jeg for at løse denne opgave?

Køb et sporskifte med isoleret hjertestykke og et vendesløjfemodul.

Sporskiftet monteres uden elektrisk trækker, men stilles blot til den ene side og lader sig skære op den når man har været gennem sløjfen.

Hele sløjfen isoleres fra (dobbeltisolering) og forsynes gennem vendesløfemodulet.

"Fit and forget" løsning - der er ingen grund til at gøre det svært, når det kan gøres let.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
Hej Bjarneaf en eller mærkelig grund var de to nederste linier ikke med på min skærm da jeg så dit indllæg?? og igen har du ret. Hvis det var mit eget anlæg ville jeg også bruge et sporskifte med magnetdrev - strækningen er jo skjult og man ser ikke drevet og som du skriver...impuls.I KmK-87 som jeg er medlem af bruger vi også tillig spor og drev - men på et tidspunkt kom jeg til at spørge om hvorfor vi også brugte det på skjulte stationer - besværligt at montere og ordne hvis det gik istykker. - gammel vane - så derfor er vi gået over til at bruge roco code 83 sporskifter og magnetdrev på det skjulte.Endvidere gør vi det at en transversal ( tillig )kobles på den måde at A drevet kobles med B drevet således at hvis A drevet ikke kører færdig - køre B drevet ikke og B drevet er det drev der leverer tilbagemeldingen - men det har vores elektriker langt mere forstand på. Mit område er mere udformning af sporplaner - trafikide - køreplan og hvad der til hører - men for at få sine ønsker opfyldt - må man kunne forklare elfolkene om det - og så udfører de detmen rigtigt - målet blev nået - håber at Jens fik noget ud af detmed venlig hilsenhenning / h087

Det gjorde jeg - mange fine input Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"JD" skrev:
Hvilke tekniske muligheder har jeg for at løse denne opgave?
Køb et sporskifte med isoleret hjertestykke og et vendesløjfemodul.Sporskiftet monteres uden elektrisk trækker, men stilles blot til den ene side og lader sig skære op den når man har været gennem sløjfen.Hele sløjfen isoleres fra (dobbeltisolering) og forsynes gennem vendesløfemodulet."Fit and forget" løsning - der er ingen grund til at gøre det svært, når det kan gøres let.Klaus

Hmmm - ja, det var jo den NEMME løsning...LOL

Kan godt se hvor du vil hen, Klaus.

Jeg troede egentlig ikke at man nemt kunne skifte imellem forskellige skinnesystemer (indenfor 2-leder), men hvis jeg nemt kan finde et sådant sporskifte er det jo en nem, billig og effektiv løsning.

Eneste ulempe er så de mange klik-klik lyde når togstammen køre igennem, men det kan man vel leve med.

Tak for ideen.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Jens

jeg tror ikke at du kan finde det i code 83 som tillig er i - selv peco 83 er der en lille forskel på - men peco kan ikke lave den elegante løsning som Klaus foreslår.

men jeg gik ind og prøvede med et PIKO sporskifte og det kan lade sig gøre.

men du skal have et drev på her PIKOs eget og de har kun de eldrevne - men brug det som håndskifte - eller have muligheden for at skifte det elektrisk - der er ingen problemer med at skære det op - heller ikke hvis det er en styrevogn CLS eller CPS - hobbytrade/heljan-

du skal så lægge et spor fra PIKO i forbindelse med tillig - slibe det til så det passer mellem tillig og PIKO og lave hele vendesløjfen i PIKO - ingen ser det - da det er skjult

med venlig hilsen

henning / h087

ELEGANT og NEMT Laughing out loud Laughing out loud

sporskifte 3

sporskifte 2

sporskifte 1

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"JD" skrev:
Jeg troede egentlig ikke at man nemt kunne skifte imellem forskellige skinnesystemer (indenfor 2-leder),
Absolut intet problem.
"JD" skrev:
men hvis jeg nemt kan finde et sådant sporskifte er det jo en nem, billig og effektiv løsning.
Tjah, Roco Line passer fint sammen med.
"JD" skrev:
Eneste ulempe er så de mange klik-klik lyde når togstammen køre igennem, men det kan man vel leve med.

Dem hører du ikke alligevel.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
jeg tror ikke at du kan finde det i code 83 som tillig er i - selv peco 83 er der en lille forskel på - men peco kan ikke lave den elegante løsning som Klaus foreslår.

Jo, intet problem. Insulfrog skifte, undlade at montere den ille fjeder i midten og så ellers et stykke fjedertråd til at holde det til den ene side.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

tja - bortset fra at den lille klikfjeder er monteret

men får prøvet med et roco line skifte uden at polarisere det, og med en lille fjeder eller en hånddrev

med venlig hilsen

hening / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det skal jo lige bemærkes, at hvis man bruger et Piko sporskifte uden elektrisk drev, vil tungen lade sig skære op, og bliver derefter stående i den nye stilling. Er der monteret elektrisk drev, er tungen fjedrende og lader sig skære op for at vende tilbage til udgangsstillingen. Her skal man så bare være sikker på, at alle vogne kan overvinde fjederen og ikke afspore.

Hvis man bruger et Piko A-skifte, kan man af elektronik altså nøjes med et vendesløjfemodul. Og overgangen fra Tillig- til Piko-spor burde ikke være noget problem, der findes "forskudte" samlestykker netop til det samme.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Køb et sporskifte med isoleret hjertestykke og et vendesløjfemodul.Sporskiftet monteres uden elektrisk trækker, men stilles blot til den ene side og lader sig skære op den når man har været gennem sløjfen.Hele sløjfen isoleres fra (dobbeltisolering) og forsynes gennem vendesløfemodulet."Fit and forget" løsning - der er ingen grund til at gøre det svært, når det kan gøres let.

Denne løsning har jeg brugt på begge mine vendesløjfer, og det har fungeret fint i over et år nu. Jeg har brugt Tillig flexspor og Roco Line sporskifte med hånddrev for at holde tungen i korrekt position. Kan kun anbefale denne løsning.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

har fået afprøvet rocoen - det kan også lade sig gøre, men både for PIKO A og ROCO gælder at der skal monteres drev for som Bjarne skriver bliver tungerne fjedret tilbage . Grunden til at jeg ikke vil anvende PECOen( gælder for mig ) at jeg ikke skal "ødelægge" den - og at hvis jeg vil elektrificere sporskiftet senere er det forberedt til dette.

har prøvet at køre ind og skære op med en KLEIN E vogn og det gik godt

på mine forige fotos ser man også at jeg har monteret drev af ovenstående grund

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Med et Piko A-skifte uden drev kan man skære tungen op, som derefter bliver stående i den nye stilling. Et tog vil altså køre skiftevis højre og venstre om vendesløjfen, hvad vendesløjfemodulet tager hånd om.

Det kan knap blive billigere: Håndbetjent sporskifte og vendesløjfemodul.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Bjarne

ja det har du helt ret i .

jeg har dog ingen erfaring med at bruge PIKO og ROCO sporskifterne uden drev, idet vi på KmK anlægget ikke har nogen vendesløjfe endnu, så derfor ved jeg ikke om tungerne bliver på plads efter opskæringen, og toget vender tilbage - og Jens har jo udtrykt mulighed for skiftevis den ene vej eller den anden vej - til gengæld har vi haft afsporinger med sporskifter/drev hvis tungerne ikke er helt lagt til - vi har også både NEM og RP 25 hjul på materiellet. Forresten, - laver PIKO håndbetjente drev? - jeg kan ikke finde dem i kataloget - jeg ved at ROCO laver et

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
jeg har dog ingen erfaring med at bruge PIKO og ROCO sporskifterne uden drev

Det har jeg - 15 års erfaring.

Håndskiftedrev, hvad vil du bruge det til?

Du har brug for 10 cm fosforbroncetråd (eller lignende).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"moppe" skrev:
"h087" skrev:
jeg har dog ingen erfaring med at bruge PIKO og ROCO sporskifterne uden drev
Det har jeg - 15 års erfaring.Håndskiftedrev, hvad vil du bruge det til?Du har brug for 10 cm fosforbroncetråd (eller lignende).Klaus

Hvordan skal det så monteres?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hvordan skal det så monteres?

Ja, det kommer jo an på hvilket sporskifte man bruger. PECO sporskifte eksempelvis er det oplagt at tråden sidder på undersiden at palden og stikker op gennem et hul. Det meste af trådens længde bruges som fjeder under pladen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Klaus

syntes at du dunker lidt

ingen erfaring med PIKO og ROCO uden drev...her har jeg istedet for 30 års erfaring med PECO for at uden den lille klikfjeder blev tungerne ikke på plads. Og ca 10 års erfaring ind imellem at med SHINOHARA var det heller ikke sikkert - SHINOHARA har dog ikke klikfjeder, men derimod nogle små bronze/nysølvfjedre under tungerne som så når de lægges om skaber forbindelse med sporet og skulle fastholde dem (Endvidere forsyner tungerne så hjertestykket med den rette polarisering, - og afgreninger forsyner hinanden med strøm ) - Før den tid kørte jeg MÄRKLIN - her havde M sporskifter fjeder og kunne skæres op - og så bliver det 52 års erfaring i at man ikke skærer sporskifter op. - Det har så noget med forbiledet at gøre!!

Håndskiftedrev - ( såfremt det var stillet til mig? ) der har jeg ikke nævnt noget om at jeg ville bruge dem - retorisk et spørgsmål om PIKO da Bjarne skriver håndbetjent sporskifte og vendesløjfemondul...!!! og at jeg ved ROCO laver et ( videnkonstatering/formidling )

At jeg så monterer et magnetdrev og håndbetjener det er MIT valg og måde at gøre det på. Dernæst at vil jeg gøre dem elektrisk betjente er det kun at tilslutte ledningerne.

Den ca 10 cm bronzefjedertråd eller lignende er noget du nævner - den nævner jeg ikke noget om andet end at jeg ikke bryder om at fjerne den lille klikfjeder der ER monteret på PECO og kommenterer .....elegant løsning og senere elegant og nemt!!

Erfaring med vendesløjfer. Dem har jeg ikke brugt siden jeg kørte MÄRKLIN ( med meget stor fornøjelse og glæde ) Midt i MÄRKLINforløbet; som forbilledet - punkt til punkt. - Igen MIT valg

At vi så på Kmk anlæg skal have en vendesløjfe er en nødvendighed i det køre og trafikkoncept der er planlagt - da der ikke er plads til en synlig station der kan klare opgaven

At jeg så kvajer mig angående det elektriske..tja... der har jeg hørt at der ikke findes dumme spørgsmål ( mere manglende viden og erfaring ) men der findes ufyldstgørende uforstålige ( jeg ved - du ved ikke ) og manglende svar

Der var Bjarne et godt forbillede på hvordan det kunne gøres - han blev ved til vi fandt meningen og løsningen - og uden at dunke

så..

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og hvorfor begynde at ombygge et sporskifte til omkring kr. 150,00 med risiko for at få fejljusteret mekanismen, når man kan få et sporskifte til under 100, der til fulde opfylder kravene lige ud af æsken?

Jeg kan heller ikke indse, hvorfor man skulle bruge det mere kostbare Tillig-materiel, hvor man ikke kan se det, i stedet for en det billigere Piko-system. Tilligs sporskifter kræver en hel del justerarbejde under monteringen, hvor i mod Pikos sporskifter er lige til at lægge.

Selv bruger jeg Tillig på de synlige dele på grund af udseendet og Piko A-skinner på de skjulte områder (også til at skære op!), og den kombination er jeg ganske tilfreds med.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og hvorfor begynde at ombygge et sporskifte til omkring kr. 150,00 med risiko for at få fejljusteret mekanismen, når man kan få et sporskifte til under 100, der til fulde opfylder kravene lige ud af æsken?Jeg kan heller ikke indse, hvorfor man skulle bruge det mere kostbare Tillig-materiel, hvor man ikke kan se det, i stedet for en det billigere Piko-system. Tilligs sporskifter kræver en hel del justerarbejde under monteringen, hvor i mod Pikos sporskifter er lige til at lægge.Selv bruger jeg Tillig på de synlige dele på grund af udseendet og Piko A-skinner på de skjulte områder (også til at skære op!), og den kombination er jeg ganske tilfreds med.

10-4.

Jeg forstår hvor I vil hen og vil benytte overstående kombination.

Tak for mange interessante indlæg Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

God fornøjelse!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

Hej med jer..


Der sidder nogle kloge hoveder rundt omkring.. Prøv at se denne video og fortæl hvordan det er lavet...

http://www.youtube.com/watch?v=dhTEUEYW0Nc&feature=related

 

med venlig toghilsen


TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.