Hej!
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke tanker I egentlig lagde til grund/lægger til grund, da I planlagde jeres anlæg. Altså ud over, at pladsen til rådighed var alt for lille! Jeg tænker mere på, om I havde et egentligt tema i tankerne, epokevalg, udenlandsk/DSB/privatbane, hovedstrækning/sidebane, kun kørsel eller hellere rangering etc. etc.
Mit eget anlæg befinder sig i epoke III, DSB sidebane kombineret med en privatbane men også plads til de (forhåbentlig alt for mange!) tog, man får anskaffet sig gennem tiderne og frem for alt muligheder for rangering og en rimelig realistisk afvikling af driften.
Jeg ”kun” har ca. 3x5 meter til rådighed, har jeg valgt at vægte operationerne på stationerne højere end strækningskørsel, hvorfor der er ganske kort mellem stationerne, som der til gengæld bliver fire af plus forhåbentligt et trinbræt.
Som det kan ses på situationsskitsen (bemærk, moppe: tegnet i hånden!) kommer der en privatbane, hvor der i forbindelse med hovedstationen A er en lille havn. Hertil kommer kul og fisk, der skal videre til ”resten” af verden sammen med bøndernes okse- og svinekød og andre landprodukter. Stationens drejeskive er kun lang nok til at vende privatbanens korte tendermaskiner, hvorfor en eventuel statsbanemaskine må bakke en af vejene. Ellers går turen over B (med tilslutning til statsbanen) til D, hvorfra der igen kommer landbrugsvarer og lidt træ eller lignende. I D er drejeskiven stor nok til at vende statsbanemaskiner, og der hersker en vis usikkerhed over, om strækningen fra B til D tilhører statsbanen eller privatbanen, da den er lige meget benyttet af begge parter. Så fra gennemgangsstationen E (også med maskindepot og drejeskive) er der udveksling af passagerer og gods til og fra A og D.
Jeg lægger altså mere vægt på ”spillet” med modelbanen snarere end at se togene køre derudad.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Læs:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/mibane.html
Et par kommentarer:
Hvis station B og D hører til privatbanen, vil hele spornettet A til E være privatbanens.
Alternativt vil privatbanen kun være fra A til B, hvor de så har tilslutning til statsbanestationen B.
Hvis stationen D er privatbanes vil strækningen B til D aldrig være statsbane.
Hvis stationen D og strækningen E - B - D er statsbanens vil drejeskiven i D-by være stor nok til at vende statsbanens lokomotiver.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej moppe!
Hvor langt er du kommet med projektet?
Og med hensyn til strækningsfordelingen hos mig selv: Det er kun A til B, der er tænkt som privatbanestrækning, men for kørslens skyld vil den i praksis nok befare A til D på lige fod med DSB. Man er jo heldigvis Vorherre over sit eget anlæg!
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige så langt som sidst = 5 spor løsligt placeret på toppen af kommoden og 2 skinnebusser + Köf placeret på skinnerne.
Det vil sige at alt står stille.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Søndenfjords
Indlæg: 284
Til bl:
DSB sidebane + privatbane i epoke III er lige mig, så jeg har et spørgsmål, der ikke har noget med selve layoutet at gøre:
Hvad skaffer du af materiel til privatbanen og hvordan?
Skinnebusserne findes allerede, marcipanbrød og firkantede også, det samme gælder Q-vognene, men hvad med personvognene? Låner du Cu-vogne hos DSB?
Og hvad med de privatbane-tenderlokomotiver du bygger din drejeskive til? Hvor finder du dem?
Endnu er det ikke lykkedes mig selv at finde industrimodeller, der kan bygges om, uden at man har væsentlig større evner og tålmodighed på det felt, end jeg selv har.
Jeg overvejer derfor selv at satse på gennemgående vogne og bruge f.eks. Cl-vognene, når de kommer, men det ville jo være rart at kunne sende et bette skoletog af sted. Og at kunne hænge en bedaget toakslet personvogn bag på mælketoget eller posttoget.
Søndenfjords
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Heljan sendte for nogle år siden en privatbaneudgave af deres CP-vogn på banen:
Den er da en mulighed, men ellers er der lidt langt mellem privatbanepersonvogne.
Jeg mener en forholdsvis til-at-ombygge-industrimodel, der kan bruges til eks. OHJ38 (DSB DF) dog godt kan opdrives.
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Af damplokomotiver kan man bruge en T3 fra f.eks. Trix, da tilsvarende maskiner kørte på LVJ (Nærumbanen) og Nordfynske. Nu er det jo min private privatbane, så jeg lever med, at de danske maskiner trak på sidste aksel, mens Trix-udgaven trækker på den midterste. Så fandt jeg et tilbud på et Fleischmann sæt med en prøjsisk T9, to prøjsiske personvogne og tre godsvogne. Samme type som T9 kørte på Horsens Vestbaner og en af dem kører i dag på MHVJ. De to personvogne med tagrytter kan så nogenlunde gå for privatbanevogne (fynske?), og når jeg kommer så langt, udruster jeg dem sikkert, ud over rød farve, med afrundede ender på tagrytterne. Og som du selv antyder, gennemgående DSB-vogne er jo også tilladt.
Når vi taler privatbaner, er der heldigvis en anelse friere tøjler end med statsbanerne.
Bjarne
Søndenfjords
Indlæg: 284
Tak til Skott og bl for tips.
Ifølge jernbanen.dk (imponerende værk) fik Østbanen først sine Cp'er i 1974, og så langt kan jeg nok ikke strække epoke III.
Men der er vel håb om, at HobbyTrade laver Cl-vognene i Frederiksværkbanebemaling. Det kunne ikke bare blive et flot privatbanetog, men også et helt autentisk nordbanetog, forspændt en S-maskine og med en Eco på krogen.
Både T3 og T9 vil jeg kigge på, men ellers har Mo da heldigvis kørt på flere privatbaner, både Gribskovbanen og Odsherredbanen.
Søndenfjords
Cowi
Indlæg: 315
Efter først at være betaget af hadsund station, siden hen fjerritslev er mit projekt nu fokuseret ind på Hjørring - Løkken - Aabybro banen (HLA).
Først og fremmest bor jeg i en af de byer banen betjente (pandrup) og synes derfor det kunne være sjovt at lave "min egen by". Da banen blev nedlagt som så mange andre i 60'erne er der selvskrevet epoke 3, som jeg også synes er den mest interessante, da der både er diesel og dampdrift, samt vogne i både stål og træ.
Jeg kommer til at springe nogle stationer/trinbræt over da linieføringen bliver (opstillingsbanegård), Løkken, Vrendstrup, Hjermitslev (skjult), Saltum, Pandrup, Kaas, Ryaa, Aabybro, Omverden (skjult banegård/opstilling)
Det bliver dermed en punkt til punktbane, men jeg vil indbygge en vendsløjfe.
Trækkraften kommer på lokomotivfronten især til at blive domineret af tenderlokomotiver og mener en tysk br 73 (eller var det 74 - den blev i hvert fald også benyttet i belgien og frankring) ligner meget godt. Der er tale om en 1-3-0.
Rummet er ca 3 x 4 m (med en enkel skråvæg), men de små tog på banen vil tilgengæld gøre det muligt at lave flot proportionerede stationer, om end de stadig er for korte i forhold til "virkeligheden"
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej Cowi!
Det var godt nok et ambitiøst projekt! I hvad skala?
Af egnede tendermaskiner af tysk oprindelse kan man bruge den prøjsiske T3 (BR 89.70-77), som kørte på LVJ og i det fynske og prøjsisk T9 (BR 91.3), som kørte på HV. MHVJ ejer i dag HV 3.
BR 74 (prøjsisk T12) er et persontogslokomotiv og en pendant til BR 91, men selvom den også er en 1-C-0 maskine, ser den anderledes ud og er mindre velegnet som dansk privatbanemaskine.
Bjarne
Cowi
Indlæg: 315
Jeg kan godt høre jeg allerede er ved at komme på glatis
Men mange tak for den ekstra viden. Tror dog også jeg kommer til at gå ud over virkeligheden med hensyn til materiel for andre klassiske danske jernbaner vil nok snige sig ind, da jeg godt kan lide lidt variation, samt der findes så mange flotte bemalinger at det næsten er synd ikke at have dem med.
Ja, jeg har den sygdom at jeg har det med at slå for store børd op... Jeg er også stadig igang med at udtænke en linieføring, men jeg tror det er muligt. Jeg har gennem Erik V Petersens hjemmeside samt http://www.baner-omkring-aalborg.dk fundet sporplaner for alle stationer, men er som sagt nødt til at skalere dem ned i længde, men de fleste af stationerne er ikke breddere end tre paralelle spor, så det er muligt at have to stationer "ved siden af hinanden", og med lidt niveauforskel og træer kan det skjules til en hvis grad. I hvert fald nok til at jeg kan leve med det
Desværre kommer der til at være nogle skjulte strækninger, men jeg vil dog hellere have at togene trods alt skal køre lidt, end at næste station er "lige rundt om hjørnet".
Det bliver i skala Ho, da der her er mest materiel og da jeg ikke har prøvet at ombygge eller ommale materiel endnu må det helst ikke blive for småt. Desuden har jeg fra mit gamle Märklin anlæg en del vogne, der med lidt god vilje kan genbruges.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det lyder rigtig spændende!
Trix og Fleischmann har lavet damplokomotiverne, selv måtte jeg tage til takke med et Fleischmann Prøjsensæt i originalbemaling for at få fat i en T9. De fem medfølgende vogne kan så se frem til en vis form for "fordanskning". Det synes bare hårdt, at skulle ændre Fleischmanns flotte bemalinger!
Og laver man sin egen privatbane, er alt jo stort set tilladt. Privatbanernes materiel var ofte en god gang sammensirium af mange forskellige stilarter, og da man i hvert fald i starten skelede kraftigt mod syd, er der flere acceptable ting at hente hos de store fabrikanter.
Og med hensyn til din sporplan: Pladsen og antallet af stationer taget i betragtning, har du så overvejet et anlæg i flere etager?
Bjarne
Cowi
Indlæg: 315
Ja og ville jeg godt, men to ting hindrer det.
1. økonomi. Med to etager og det gældende forbillede vil det være nødvendigt med en helix, der jo er ret dyr i spor, selv med de billigste typer. og dette kræver også meget plads hvor der ikke kan være synlig strækning.
2. Den ene væg er skråvæg og regner i forvejen med at anlægget bliver så lavt, så det er mere komfortabelt at sidde end at stå ved det (med mindre man ønsker en dårlig ryg). I den højde jeg planlægger har jeg ca. 3 m i bredden til rådighed og hvis jeg skal bare 50 cm op i højden vil det indsnævre bredden med mindst 50 cm, samt gøre underetagen meget mørk. Desuden er der et vindue som ville komme i vejen for et højere anlæg desværre. Heldigvis er intet lagt fast endnu, så kan være jeg ender med at lave det helt om eller må sløjfe nogle stationer. Er svært når man synes de alle sammen har charme.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
God fornøjelse med den videre planlægning! Gi' lyd, når du har noget konkret at vise!
Bjarne