Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Sækbanegård layout

Nå, så er jeg kørt fast i mit stations layout med flotte slanke sporskifte igen - suk... Sad

Jeg har brug for lidt inspirationsbillder/fotos/sporplaner omkring en sækbanegård med 2 - evt 3 - perroner hvor det overordnede tema er passager trafik.

Indkørslen til endestationen bliver 350 cm lang, max. 80 cm dyb, 2-sporet hovedspor og som sagt med 2 eller 3 perroner. Desuden ønskes der en lille godsbanegård og 1 eller 2 opstillingsspor til mine sovevogne, alt imens de afventer midnat så de kan komme afsted

Laughing out loud

Jeg har også bøvl med at finde en god løsning på af få toget væk efter det er kørt ind på stationen. Jeg har tænkt mig et lille "udtræksspor" som det kan køre ud af og derefter bakke ned på et andet spor, hvorefter det kan komme om på den anden side af vognstammen.

Har lavet en 7-årig agtig tegning som måske giver mening :?:

Nogle der har lidt input eller links til tilsvarende projekter Laughing out loud

Sækbanegård

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Hej Jens

Prøv at kig her; Klik Her

Har du nogen programmer der eventuelt kan lave et Layout over Modelbane?

Anyrail som står i nedefor neden.

Per

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Har du nogen programmer der eventuelt kan lave et Layout over Modelbane?

---------

Ja, jeg har wintrack, men det tager for lang tid at sidde og fedte med det - er meget nemmere med blyant og papir (så, nu jubler Moppe...).

Jeg tog et foto af en prøveopstilling på stuegulvet i aftes som måske kan vise hvad jeg har i tankerne. Total længden er 350 cm.

Prøveopstilling

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Jeg har lidt på min hjemmeside du osse kan se nede for neden, hvis det vil give lidt hjælp.

Jeg bruger selv Anyrail Det er et super godt program, det er osse nemt at håndtere.

Men der sikkert os mange andre programmer man kan bruge.

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Indkørslen til endestationen bliver 350 cm lang, max. 80 cm dyb, 2-sporet hovedspor og som sagt med 2 eller 3 perroner. Desuden ønskes der en lille godsbanegård og 1 eller 2 opstillingsspor til mine sovevogne, alt imens de afventer midnat så de kan komme afsted
Vælg hvad du vil, en stor persontogsbanegård har ingen godstog ind - specielt ikke, når den er en sækbanegård. Sovevogne kan let være placeret ved perron (fokl skal jo kunne komme op i dem), der vil næppe være 2 spor til sovevogne der venter på folk - tænk over et trafikforløb, hvor skal alle de sovevogne hen?
"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har også bøvl med at finde en god løsning på af få toget væk efter det er kørt ind på stationen. Jeg har tænkt mig et lille "udtræksspor" som det kan køre ud af og derefter bakke ned på et andet spor, hvorefter det kan komme om på den anden side af vognstammen.
Der skal være et sporskifte og en "lige skinne" så lokomotivet lige akkurat kan være der, for at kunne lave omløb. Sækbanegåde med flere perronspor er ofte med en hal hen over og en bygning for enden, så der er ikke palds til dine lange spor. Hvorfor ikke udnytte chancen og lade maskinen skifte ud, når den kommer ind med et tog?
"Jens Didriksen" skrev:
Har lavet en 7-årig agtig tegning som måske giver mening :?:

Papir er godt.....

Lidt kommentarer:

1. Stor station persontrafikmæssigt, men hvor skal togene hen, hvad folk er det der skal med (hvorfor ikke styrevognstog, hvis der er så voldsom en trafik)?

2. Du kommer med masser af persontog til en slutstation på en 2 sporet hovedstrækning. Hvor skal vogne rengøres/klargøres inden de indsættes i drift igen?

3. Hvor er vogne opstillet ?

4. Klargøring af lokomotiver?

5. Opformning af persontog - hvor foregår det henne?

6. Godstog, hvad skal der fragtes til/fra byen?

7. Hvor parkerer man tomme godsvogne?

Jeg har nævnt bogen et par gange, gå på biblioteket og lån "Modellbahnanlagen" af Günther Fromm. Læs den 2 gange (ja, den er på tysk, men så svær er den heller ikke at "læse billeder" i), så har du en god grundforståelse for opbygningen af stationer.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

For lige at give input til nogle tanker du bør gøre dig omkring trafikken og funktionerne på din station:

Generelt ville jeg udelade omløb hvis dit station skal være en større endebanegård. I disse tilfælde kørte togene til perron og senere blev vognene frakoblet og trukket ud til klargøring af en rangermaskine.

Opstillings- og klargøringsspor ligger ikke ved siden af perronsporene men ved indkørslen til stationen hvorfra stammerne kunne skubbes til perron og afvente strækningslokomotivets ankomst. Dette gælder selvfølgelig ikke i epoke 5.

Godsbane har jeg svært ved at se du kan passe ind i konceptet. På større stationer har det altid været tilstræbt at adskille gods- og persontrafik. Som Moppe skriver så kom godstogene aldrig til perron.

For mig lyder det som om at du skulle sætte dig ned og gennemtænke driftsbehovet på din bane/station: Dit oprindelige forslag passer på en lille sidebanestation men dine bemærkninger om sovevognsløb peger i en anden retning. Hvis du kunne skrive lidt mere om det tænkte trafikbehov på anlægget kunne vi måske komme med flere ideer.

PS. Og så gem sporlægningsprogrammet langt væk til du er helt klar på dit driftskoncept og har tegnet og afprøvet det på papir før du bruger dit program til det eneste det egner sig til: At generere en indkøbsseddel til modeltogspusheren. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Nogle der har lidt input eller links til tilsvarende projekter Laughing out loud

Ja, læs mere om banegårde og sporafstande i virkeligheden:

http://runeberg.org/salmonsen/2/2/0642.html

http://www.bane.dk/db/filarkiv/5049/BN1-154-2.pdf

Og nu da vi er i gang, sådan skal tværprofiler for balasteret spor se ud Cool

http://www.bane.dk/db/filarkiv/5034/BN1-6-2.pdf

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Der er simpelthen ingen grænser for alle de nyttige links, man finder herinde!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Vælg hvad du vil, en stor persontogsbanegård har ingen godstog ind - specielt ikke, når den er en sækbanegård. Sovevogne kan let være placeret ved perron (fokl skal jo kunne komme op i dem), der vil næppe være 2 spor til sovevogne der venter på folk - tænk over et trafikforløb, hvor skal alle de sovevogne hen?

Sorry - jeg mente ikke godsvogne i traditionel forstand, men blot en bagagevogn/postvogn som rangeres hen til et godshus (eller hvad det lille hus nu hedder som der altid holder en enkelt vogn ved).

>>>>Der skal være et sporskifte og en "lige skinne" så lokomotivet lige akkurat kan være der, for at kunne lave omløb. Sækbanegåde med flere perronspor er ofte med en hal hen over og en bygning for enden, så der er ikke palds til dine lange spor. Hvorfor ikke udnytte chancen og lade maskinen skifte ud, når den kommer ind med et tog?

God ide. Jeg får noget mere arbejde hver gang (mere sjov/tankevirksomhed) og sparer tilmed nogle skiftespor. desuden bliver mine perronspor længere på samme plads Smile

>>>Lidt kommentarer:

1. Stor station persontrafikmæssigt, men hvor skal togene hen, hvad folk er det der skal med (hvorfor ikke styrevognstog, hvis der er så voldsom en trafik)?

Godt spørgsmål. Jeg har lavet min tog-webside færdig her i aften. Tjek denne side for at få mere info omkring mine ider til et tema:

http://www.bricksite.com/nord-express

2. Du kommer med masser af persontog til en slutstation på en 2 sporet hovedstrækning. Hvor skal vogne rengøres/klargøres inden de indsættes i drift igen?

Øh...?? aner det ikke. Tror ikke jeg har plads til det - øv...

3. Hvor er vogne opstillet ?

Ved perronerne...? Eller måske nogle spor ved siden af perronerne uden direkte forbindelse til en perron?

4. Klargøring af lokomotiver?

Ved siden af drejeskiven - er ikke med på mine tegninger.

5. Opformning af persontog - hvor foregår det henne?

Vel på perronen?

6. Godstog, hvad skal der fragtes til/fra byen?

Intet - passagertransport er mit tema. Beklager forviringen.

7. Hvor parkerer man tomme godsvogne?

Se ovenfor.

Jeg har nævnt bogen et par gange, gå på biblioteket og lån "Modellbahnanlagen" af Günther Fromm. Læs den 2 gange (ja, den er på tysk, men så svær er den heller ikke at "læse billeder" i), så har du en god grundforståelse for opbygningen af stationer.

Takker, Moppe. Smile

Klaus[/quote]

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
For lige at give input til nogle tanker du bør gøre dig omkring trafikken og funktionerne på din station:Generelt ville jeg udelade omløb hvis dit station skal være en større endebanegård. I disse tilfælde kørte togene til perron og senere blev vognene frakoblet og trukket ud til klargøring af en rangermaskine.Opstillings- og klargøringsspor ligger ikke ved siden af perronsporene men ved indkørslen til stationen hvorfra stammerne kunne skubbes til perron og afvente strækningslokomotivets ankomst. Dette gælder selvfølgelig ikke i epoke 5.Godsbane har jeg svært ved at se du kan passe ind i konceptet. På større stationer har det altid været tilstræbt at adskille gods- og persontrafik. Som Moppe skriver så kom godstogene aldrig til perron.For mig lyder det som om at du skulle sætte dig ned og gennemtænke driftsbehovet på din bane/station: Dit oprindelige forslag passer på en lille sidebanestation men dine bemærkninger om sovevognsløb peger i en anden retning. Hvis du kunne skrive lidt mere om det tænkte trafikbehov på anlægget kunne vi måske komme med flere ideer.PS. Og så gem sporlægningsprogrammet langt væk til du er helt klar på dit driftskoncept og har tegnet og afprøvet det på papir før du bruger dit program til det eneste det egner sig til: At generere en indkøbsseddel til modeltogspusheren. Smile

Tak for god info.

Jeg har nu færdigtænkt (så langt ihvertfald...) mit tema. Læs om det på:

http://www.bricksite.com/nord-express

mvh

Jens

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Godt spørgsmål. Jeg har lavet min tog-webside færdig her i aften. Tjek denne side for at få mere info omkring mine ider til et tema:http://www.bricksite.com/nord-express
Der dræbte du lige hele din trafik. Du har kun brug for 2 perronspor og ike andet. Der kommer kun tog 4 gange om ugen som deles op og føres til andre destinationer. Det er ikek en slutbanegård, men en simple sækbanegåd med omløb, hvor din dobbeltsporede strækning deler sig i 2 retninger (åbenbart et stykek fra stationen).Altså med mindre at du vil til at køre en masse lokaltog også.
"Jens Didriksen" skrev:
Ved perronerne...? Eller måske nogle spor ved siden af perronerne uden direkte forbindelse til en perron?
I din fine historie videreføres alle vogne. Der er altså ikke brug for at opstille nogle vogne (hvis vi taler DISS tog).
"Jens Didriksen" skrev:
Vel på perronen?

Arrrh, på sporene ved perronen foåbentligt. Men igen, da det blot er gennemgående tog, er der ikke behov for den store rangeren rundt.

Sorry jeg er sådan en "showstopper" Sad

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Arh Klaus, så slemt er det vel heller ikke?

Jeg tror godt der kan realiseres noget fornuftig trafik; jeg sover lige på det så kommer jeg med et forslag i morgen.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Der dræbte du lige hele din trafik. Du har kun brug for 2 perronspor og ike andet. Der kommer kun tog 4 gange om ugen som deles op og føres til andre destinationer. Det er ikek en slutbanegård, men en simple sækbanegåd med omløb, hvor din dobbeltsporede strækning deler sig i 2 retninger (åbenbart et stykek fra stationen). Altså med mindre at du vil til at køre en masse lokaltog også.

Rolig nu, Klaus ...Wink

Køreplanen er jo bare et EKSEMPEL på et af de mange tog som kommer til at være i trafik.

For det første er der jo ingenting til hindre for at man i min verden kan afsende et tog dagligt begge veje. Desuden er jeg selvsagt nødt til at have lokaltrafik ind på banegården for at skabe liv og "problemer" for stationsforstanderen (mig).

>>>I din fine historie videreføres alle vogne. Der er altså ikke brug for at opstille nogle vogne (hvis vi taler DISS tog).

Jow, der er så. I min vision kommer der et tog med 9 vogne ind og der kører 2 x 6 vogne videre. Der er således brug for mindst 3 ekstra vogne til at lave de 2 nye togsæt - og det er jo kun i den ene retning. Det samme gælder jo for den anden retning også. For slet ikke at tale om at der skal laves service på nogle enkelte vogne af og til når de pludselig går i stykker.

>>>Arrrh, på sporene ved perronen foåbentligt. Men igen, da det blot er gennemgående tog, er der ikke behov for den store rangeren rundt.

Vel er der så. Jeg skal jo netop bytte rundt på passagervognene så de passer med de andre vogne til samme destination. Desuden skal bagagevognen/postvognen af- og pålæsses ved godsrampen. Endelig er der behov for at hente de ekstra 3 vogne frem til perronen for at danne de 2 x 6 vogntog.

>>>Sorry jeg er sådan en "showstopper" Sad

Du er bestemt ikke en showstopper. Derimod stiller du nogle meget relevante spørgsmål som du tvinger mig til at tage stilling til inden jeg designer (og bygger...) en hel masse forkert layout. Og det var jo lige præcis dette jeg bad om, remember...? Laughing out loud

Så please fortsæt med at stille "trælse" spørgsmål... Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Jens

Lige et par opklarende spørgsmål:

Periode - hvornår tidsmæssigt forestiller du dig anlægget placeret?

Gods - er det et "must" for dig?

Plads - du har antydet ønsket om perronlængder. Men hvad er dine pladsmuligheder i stationssammenhæng totalt, dvs. med opstillingsspor, perroner, depoter mv.? (B xL)

Rangering og opformering - Det lyder som om det også er en vigtig del af dit driftskoncept, er det rigtigt?

Jeg har kigget mig lidt omkring og synes du skulle tage et kig på Kalundborgs sporplan. Den kunne ligne noget af det du efterspørger.

http://dk.trackmap.net/c

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
For det første er der jo ingenting til hindre for at man i min verden kan afsende et tog dagligt begge veje. Desuden er jeg selvsagt nødt til at have lokaltrafik ind på banegården for at skabe liv og "problemer" for stationsforstanderen (mig).
Godt, så er jeg mere rolig...
"Jens Didriksen" skrev:
Jow, der er så. I min vision kommer der et tog med 9 vogne ind og der kører 2 x 6 vogne videre.

Altså står der 3 vognfulde passagerer og venter ved perronen?

Så forstår jeg bedre at du skal have flere lokaltog ind Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Jow, der er så. I min vision kommer der et tog med 9 vogne ind og der kører 2 x 6 vogne videre.[/quote]

>>>Altså står der 3 vognfulde passagerer og venter ved perronen?

>>>Så forstår jeg bedre at du skal have flere lokaltog ind Smile

Nemlig!

Passagerer fra hele landet ankommer med regionaltog (eller hvad det nu hed dengang...) og stiger om til "de luxe" togstammen som holder og venter på "moderskibets" ankomst fra det store udland, hvorefter de kobles sammen til 2 nye togsæt. Samtidigt skal de nye passageres bagage fragtes til bagagevognen (åh, ja - her er der ingen der slæber selv!) og posten fra udlandet skal også fordeles.

Endelig kunne man forestille sig at spisevognen skulle fyldes op med alverdens lækre fornødendenheder - mums!

Hvad siger du - kunne det hænge (bare lidt) sammen...? Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>Lige et par opklarende spørgsmål:Periode - hvornår tidsmæssigt forestiller du dig anlægget placeret?

1930 - 1960. Jeg ønsker damp og mulighed for MY på samme tid, men mest damp. Altså epoke 2+3.

>>Gods - er det et "must" for dig?

Nope - spiller ingen rolle (så - nu bliver jeg spammet af alle på Sporskiftet - suk...)

>>>Plads - du har antydet ønsket om perronlængder. Men hvad er dine pladsmuligheder i stationssammenhæng totalt, dvs. med opstillingsspor, perroner, depoter mv.? (B xL)

350 cm stationslængde totalt inkl. indkørselsspor = total plads til perron = ca. 200 cm. Dette passer nogenlunde til mit dam-lok + 8-9 Orient-Express vogne. Desuden kommer der en skyggebanegård under sækbanegården med ca. 8 spor som f.eks. kunne bruges til oprangering af vogne til service eller ventende vogne som skal kobles på de vognsæt som snart ankommer. Altså en skjult oprangeringsplads, men det gør vel ikke noget...?

Breddemæssigt har jeg en maks bredde på sækbanegården (og dermed også skyggebanegården) på ca. 70 cm.

Rangering og opformering - Det lyder som om det også er en vigtig del af dit driftskoncept, er det rigtigt?

Ja, men kun m.h.t. passagervognene, fordeling af post/bagage, service, opfyldning af mad til spisevognen og skift af lokomotiver. Jeg har ikke pt. plads til rigtigt godsvogns rangering. Men jeg har dog plads til en fullsize drejeskive og en remisse med ca. 6 loks under tag og et par stykker ude i regnen...

Jeg har kigget mig lidt omkring og synes du skulle tage et kig på Kalundborgs sporplan. Den kunne ligne noget af det du efterspørger.http://dk.trackmap.net/c[/quote]

Kalundborg er RIGTIG fin og den har et flot layout med opstillingsspor og det hele. Problemet er blot at jeg ikke pt. med mit stationære anlæg på blot 380 cm i total længde har plads til den realistiske sporføring som Kalundborg kræver i 1:87.

Kalundborg er ca. 600 meter lang i virkeligheden, hvilket modsvarer ca. 7 meter i H0-sprog... Crying

MEN: jeg er jo også ved at få fyret op på mit modulanlæg og DER er der jo ingen længde begrænsning Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Kalundborg er RIGTIG fin og den har et flot layout med opstillingsspor og det hele. Problemet er blot at jeg ikke pt. med mit stationære anlæg på blot 380 cm i total længde har plads til den realistiske sporføring som Kalundborg kræver i 1:87.Kalundborg er ca. 600 meter lang i virkeligheden, hvilket modsvarer ca. 7 meter i H0-sprog... Crying MEN: jeg er jo også ved at få fyret op på mit modulanlæg og DER er der jo ingen længde begrænsning Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Har du en skitse af rummet (med mål og vinduer/døre og andere begrænsninger)? Så har vi en lidt større chance for at hjælpe dig optimalt? De nævnte 3,5 meter, det er uden kurver i begge ender af stationen ikke?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Kalundborg er RIGTIG fin og den har et flot layout med opstillingsspor og det hele. Problemet er blot at jeg ikke pt. med mit stationære anlæg på blot 380 cm i total længde har plads til den realistiske sporføring som Kalundborg kræver i 1:87.Kalundborg er ca. 600 meter lang i virkeligheden, hvilket modsvarer ca. 7 meter i H0-sprog... Crying

Jamen Kalundborg nævnte jeg også kun som et eksempel på en station der basalt udfører de funktioner som du eftrspørger, nemlig modtagelse af personførende tog, oprangeringer og overnatninger. Ingen væsentlig godstrafik (om nogen overhovedet) men med et maskindepot. På google earth kan man tillige se hvor drejeskiven og rundremisen lå i gamle dage.

Men hvis vi er enige så er udfordringen "bare" at få kortet stationen ned så den kan være hos dig!

Men jeg har tænkt ( ! ) og har kommet frem til en mulig løsning. Den har kun en ulempe i forhold til 1:1 drift og det er at den benytter kørestrækningen som udtræksspor hvilket man aldrig ville gøre i virkeligheden men sådan er det altså.

En kort beskrivelse af mine tanker:

Vi opererer med et areal på 300 x 70 cm.

Hovedsporet (dobbelt) kommer ind i bagerste venstre hjørne. Det første vi møder er et sporskifte og en englænder der leder til højre ned mod opstillingssporene der strækker sig mod det forreste højre hjørne. Der kan muligvis blive plads til 3 - 4 spor. Arealet falder ca. 5 cm. og sporene samles i en enkelt spor helt til højre så rangermaskinerne kan omløbe.

Helt til venstre, med adgang fra det nærmeste omløbsspor, ligger lokomitremisen og klargøringsområdet.

Hvis vi fortsætter lige ud ved indkørslen kører vi til perron (er) via et antal sporskifter. Området her ligger de tidligere nævnte 5 cm over opstilingsområdet så man har fri udsigt til perronområdet.

Selve stationen ligger for enden af peronerne (lige som Helsingør) og der er plads til at antyde en større by bagved den. Der er ikke omløb ved perronerne, det er ikke nødvendigt da vognene bortrangeres af tenderloks og fordi strækningslokomotiverne alligevel skal i depot og serviceres/klargøres til næste tur.

Giver dette mening?

-Eller skal jeg spidse en blyant og lave en skitse?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Litra P" skrev:
Har du en skitse af rummet (med mål og vinduer/døre og andere begrænsninger)? Så har vi en lidt større chance for at hjælpe dig optimalt? De nævnte 3,5 meter, det er uden kurver i begge ender af stationen ikke? Og hvor store er de kurver (radier)?HilsenLars

Jeg har kigget på dit spornet på din hjemmeside. Hvis du vil lave noget, der skal fungere som Københavns Hovedbanegård (efter år 1912 Laughing out loud) er det IKKE en sækbanegård du har brug for. Udover de syd-sydvest gående spor skal der være (mindst) et gennemgående spor til Helsingør.

Det gør egentlig ikke noget - tvært imod. Du kan måske bruge det trick, som jeg tidligere har bragt her under temaet "layout" (se vedlagte sporplan.

Hele stationen ser ud som om det er en gennemgangsstation, men ca. halvdelen af sporene ender blindt. Dette sparer plads. Samtidig kan man bruge de normale sporskifter i den underjordiske del af hovedbanegården og lade udkørslen til Helsingør komme ud et andet sted.

Bemærk det lille stikspor til venstre i baneterrænet (midt i). Det er lige sådan nogen, man skal bruge til sove- og spisevogne, der kun skal køre med på en del af et togs samlede strækning. Der er damp- og strømledninger ved disse spor, så de kan forvarmes uden problemer - og køkkenet fungerer også Laughing out loud.

Hvis din køreplan og dit spornet er det du vil eftergøre i model - og det går jeg ud fra - så skal du yderligere bruge plads til mindst to vendesløjfer under anlægget, vi kan kalde dem "Sydeuropa" og "Skandinavien". Så kan du køre rigtig køreplanskørsel.

Hvis vi pakker det hele lidt, kan du måske få plads til to S-togsspor bagerst. Så er der i hvertfald trafikunderlag til dine internationale eksprestog Laughing out loud. Du behøver i princippet kun ET første generations S-tog med fire vogne i penduldrift, så kan der bringes rigtig mange passagerer hen til de andre tog. Der behøver ikke være forbindelse til resten af spornettet. Endnu noget der sparer plads.

Har du noget sted på det tænkte anlæg bredde nok til at lave en cirkel (helix) med mindst R2 og R3 eller bare en 180 graders kurve med R2?

Hilsen

Lars

PS Den viste plan kan ikke lægges op på gulvtæppet, fordi jeg som sædvanlig er gået ud fra, at der skæres og saves i C-sporet for blandt andet at skabe kortere afstand mellem sporene (her typisk udeladelse af skinne nr. 24071).

Hovedbanegaard

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>-Eller skal jeg spidse en blyant og lave en skitse?[/quote]

Pyh - ja tak Shock

Jeg har selv lavet en lille tegning der viser mit layout i 2 etager: den første halvdel inkl. sækbanegården er den synlige del og den sidste halvdel med skyggebanegården og vendesløjfen (som altså går ind under banegården) er den til dels skjulte del.

Planen er at lade de to spor forsvinde ind gennem en tunnel og ind under sækbanegården hvor de kan oprangeres på skyggesporene indtil de "kommer tilbage" fra Paris eller et andet sted.

img030

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Jeg har kigget på dit spornet på din hjemmeside. Hvis du vil lave noget, der skal fungere som Københavns Hovedbanegård (efter år 1912 Laughing out loud) er det IKKE en sækbanegård du har brug for. Udover de syd-sydvest gående spor skal der være (mindst) et gennemgående spor til Helsingør.

Tror ikke jeg har plads til gennemgående spor. Desuden var hele pointen at der skulle ske nogen omrangering af lok m.v. ved en sækbanegård. Men er bestemt åben for andre ideer.

>>Hvis din køreplan og dit spornet er det du vil eftergøre i model - og det går jeg ud fra - så skal du yderligere bruge plads til mindst to vendesløjfer under anlægget, vi kan kalde dem "Sydeuropa" og "Skandinavien". Så kan du køre rigtig køreplanskørsel.

Kan jeg ikke det med en sækbanegård...??

>>Har du noget sted på det tænkte anlæg bredde nok til at lave en cirkel (helix) med mindst R2 og R3 eller bare en 180 graders kurve med R2?

No problem - har 160 cm at lave en helix i Smile

Se iøvrigt min håbløse "3D" tegning andet steds i denne tråd.

Jeg tager lige et foto at rummet og laver en mm tegning her i aften og smider det op også. Det haster lidt med at få taget en beslutning for jeg går på ferie på fredag og der VIL jeg begynde at bygge Cool

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Ja Jens, jeg tror du bliver nødt til at komme med en rumtegning med anlægsareal. Jeg troede lige at jeg havde forstået hvordan (og med hvilke pladsmæssige begrænsninger) din ønskede sækbanegård skulle placeres men nu er jeg sgu kommet i tvivl.

Selve dit kørselskoncept med dobbeltsporet hovedstrækning og vendsløjfe har jeg hele tiden forstået, gudskelov.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Ja Jens, jeg tror du bliver nødt til at komme med en rumtegning med anlægsareal. Jeg troede lige at jeg havde forstået hvordan (og med hvilke pladsmæssige begrænsninger) din ønskede sækbanegård skulle placeres men nu er jeg sgu kommet i tvivl.Selve dit kørselskoncept med dobbeltsporet hovedstrækning og vendsløjfe har jeg hele tiden forstået, gudskelov.

Sorry... Sad

Nå, men jeg har lige oploadet et foto af den stue hvor jeg har fået et hjørne så min kone slipper for at se mig gå ned i kælderen til den anden bane så snart jeg har fri Cool

Der hvor togene holder er planen at sækbanegården skal være og så skal de ellers kører over mod min pc og langs det store bord for til sidst at kører under banegården igen - men så langt er alle vist med.

Inden Moppe spørger hvordan jeg har tænkt mig at nå ind over pladen så er planen jo at jeg kan sidde inde i midten af anlæget og lege konge.

Jeg laver lige en mm tegning ASAP og smider op om lidt.

Rum

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Der er da ikke 70 cm (80?) dybt der hvor dine vogne står?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Der er da ikke 70 cm (80?) dybt der hvor dine vogne står?

Nej, der er 40 cm, men jeg er villig til (når alt "skramlet" er kommet væk) at bruge op til 70-80 i dybden til en banegård - ellers går det aldrig.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Så kommer der nogle tegninger - både med banen som jeg havde tænkt mig og uden med et "ready to build" rum. Arbejdsbordet kan ikke flyttes - det er min kones...

mm tegning med spor

mm tegning

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Jeg er iøvrigt blevet meget inspireret af forsiden af det sidste nr af MIBA, hvor man netop ser en sækbanegård og en sporføring der går under bordet og kommer op igen.

Jeg mener også der var en her på Sporskiftet som lavede noget lign. engang ??

MIBA

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Så kommer der nogle tegninger - både med banen som jeg havde tænkt mig og uden med et "ready to build" rum. Arbejdsbordet kan ikke flyttes - det er min kones...

Til gengæld får hun en fremragende udsigt til paradestrækningen.

Ak ja, nogle gør alt for tækkes hustruen Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg er iøvrigt blevet meget inspireret af forsiden af det sidste nr af MIBA, hvor man netop ser en sækbanegård og en sporføring der går under bordet og kommer op igen.Jeg mener også der var en her på Sporskiftet som lavede noget lign. engang ??

Ja, det nummer har jeg også læst, men jeg synes nu nok du strammer den lidt, jeg mener 1,90m (ikke 1,60 som nedenfor nævnt?) x 3,80m - og så hele Europa Laughing out loud

Du ville gerne have følgende:

* Passagertransport

* Danmark

* Epoke II & III

* 380 x 160 cm "0" formet anlæg med sækbanegård

* 8-sporet skyggebanegård med vendesløjfe.

* Højde over gulv: ca 150 cm

* H0 digital, Märklin 3-skinne system (C-skinner)

* Mindste radius synlige spor: R4

* Slanke sporskifter overalt - ingen undtagelser

* Fotorealisme på væggen – evt blot lyseblåt.

* Årstid: forår/sommer

* Begrænset bebyggelse. Skove og marker langs paradestrækningen er vigtigst.

* Dobbeltspor på hele den synlige banedel

* 4-5 spor på banegården

* 1 stk. 350 cm lang promenadestrækninger

* 2-3 perron’er på banegården

* Plads til post/godsvogn ved godshus

* Rund remisse til 3-6 tog

* Drejeskive til remisserne

* Vand, sand og kul påfyldning til damplokomotiver

På de givne præmisser kan opgaven efter min mening ikke løses. Jeg har prøvet at konstruere Gribskovbanen (se mit indlæg her på sporskiftet under layout) i en simpel model på nogenlunde samme areal, og selv det var svært. Her må vi lige forhandle lidt. Mit bud:

1) Årstiden er OK Laughing out loud.

2) Normale sporskifter hvor ikke synligt (meget nødvendigt ellers bliver toglængderne for korte).

3) Mindestradius synligt hovedspor R4 (undtagelesvi R3) ellers frit slag ned til R2.

3) Toglængden retter sig efter sporlængde (læs førstnævnte må til nød reduceres).

4) Skyggebanegårdene skal der være to af og de bliver ikke særlig store.

5) Til gengæld får du ikke pip af at samtlige tog skal vendes/stoppes/omrangeres efter 60 sekunders køretid.

Deadline fredag kan du glemme alt om, men jeg forsøger at give dig en skitse inden da Shock

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Så kommer der nogle tegninger - både med banen som jeg havde tænkt mig og uden med et "ready to build" rum. Arbejdsbordet kan ikke flyttes - det er min kones...
Til gengæld får hun en fremragende udsigt til paradestrækningen.Ak ja, nogle gør alt for tækkes hustruen Laughing out loud

Jeg har også en god del good will - har lige hjulpet hende med at lave dette monster af en badebro færdig:

http://www.sculpturebythesea.dk/

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"tybalt" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Så kommer der nogle tegninger - både med banen som jeg havde tænkt mig og uden med et "ready to build" rum. Arbejdsbordet kan ikke flyttes - det er min kones...
Til gengæld får hun en fremragende udsigt til paradestrækningen.Ak ja, nogle gør alt for tækkes hustruen Laughing out loud
Jeg har også en god del good will - har lige hjulpet hende med at lave dette monster af en badebro færdig:http://www.sculpturebythesea.dk/

Ha! Det er lige hvad vi skal bruge. Hvad vil fruen sige - naturligvis som en helt fair byttehandel - til et ganske usædvanligt - næsten ikke synligt - udtræksspor med en charmerende F-Maskine helt til højre på skrivebordet Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

(kun 5 centimeter i bredden, men meget afhænger af disse ca. 5 x 80 cm)

Arbejdere i alle lande: "Kamp til kanten" . Wink

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har også en god del good will - har lige hjulpet hende med at lave dette monster af en badebro færdig:http://www.sculpturebythesea.dk/

Tak skal du have. Jeg har godt set det på tv men det må være et kolossalt arbejde at opbygge i praksis.

Nå men til den alvorlige del.

Jeg har tegnet et oplæg til et layout. Det er ikke målfast men er en løs idé om hvordan man kan realisere dine ønsker til opformering af lange stammer til international trafik. Der skal ganske givet skrues en del for at få det til at hænge sammen med virkelige spor men wintrack-ejerne skal jo også have lov til at lave noget. Wink

Tegningen er nedenunder og ideerne er disse:

Banegården tænkes som et mix af Gare du Nord, KBH og Helsingør med et trafikmønster som Kalundborg.

Togene ankommer til perron ved 1. Efter afstignng af passagerer ankommer rangermaskinen fra 5 og trækker stammen til klargøringsanlægget ved 3.

Strækningsmaskinen forlader derefter perron og kører via 4 til remise, vand og kuldepotet (ikke med på tegninen).

Når det er tid rangeres den klargjorte og opformerede stamme til afgangsperron 2 og det klargjorte og vendte lokomotiv vender tilbage og tilkobles.

Rangermaskinen har evt. først hentet post/pakvogne ved 6 og kørt dem til perron.

For at få bedst muligt overblik over perronsporene afgrænses ankomstperronen af en støttemur 7, således at selve opstillingsområdet ligger lidt lavere end perronerne.

For at retfærdiggøre international trafik ligger der en station i en vinkel for enden af perronerne (ala helsinør?) og det ledige hjørne udnyttes til en massiv bykulisse for at antyde en storby. Kulissen bør fortsætte helt hen til 5 for at give den rigtige illusion.

Så, det var de tanker som dit trafikmønster afledte. Antallet af spor og længden af dem har jeg ikke tænkt nærmere over, det kan tilpasses de aktuelle pladsforhold. Trafikafviklingen har haft prioriteten her.

Hvad siger du?

endebanegaard

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Tak skal du have. Jeg har godt set det på tv men det må være et kolossalt arbejde at opbygge i praksis.

Yep - men vi fik også møj hjælp Smile

Snip...

>>>Hvad siger du?[/quote]

Jeg er imponeret! Slet ikke så tosset...

Er ikke lige helt sikker på at jeg med den begrænset længde kan få ret meget højdeforskel mellem perron og opstilling, men det skal prøves i praksis.

En anden mulig showstopper er perronnernes længde når man vinkler dem i stedet for at lade dem løbe parallelt med væggen, men også det må komme an på en prøve.

Tak så langt.

I´ll be back! Cool

Over and out.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>Ha! Det er lige hvad vi skal bruge. Hvad vil fruen sige - naturligvis som en helt fair byttehandel - til et ganske usædvanligt - næsten ikke synligt - udtræksspor med en charmerende F-Maskine helt til højre på skrivebordet Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

"Intet er umuligt for den der har troen i hjertet"

Citat: Thomas Mygin

Hvad har du planer om...? Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Hvad har du planer om...? Shock

Det ved jeg ikke helt endnu. Jeg ved kun, at jeg på et sted på et anlæg skal finde en maksimumlængde, der er bestemmende for et togs længde (1). Og det er netop perronlængden plus udtræksspor divideret med to (minus spild og sporskifter). Udtræksspor ser tåbelige ud hvis de kører hele anlægget rundt, og snupper samtidig utrolig meget bredde! Derfor er et muligt stikspor udover eller ved siden af et givet layout i enhver sammenhæng GULD værd.

Hilsen

Lars

(1) Regel gælder specielt for sækbanegårde (falske såvel ægte)

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"Intet er umuligt for den der har troen i hjertet"Citat: Thomas MyginHvad har du planer om...? Shock

Sådan noget som du kan se nedenfor om et øjeblik Cool

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

JENS!

Fy for den lede, folk som dig burde spærres ude af forum i mindst tre månder for at stille sådanne umulige opgaver. Laughing out loud

Og så lige en dårlig nyhed. Der er ikke plads til Københavns Hovedbanegård på 3,8m x 1,9m i H0!

Den gode nyhed er at jeg har fået plads til 6 spor og fornuftige toglængder samt udkørsel mod nord (Helsingør) og mod sydvest (Sjælland bl.a. mod Gedser naturligvis). Men ikke uden at gribe dybt i den store trickpose Laughing out loud

Men lad os nu tage på en lille tur på det skitserede anlæg. Det internationale eksprestog fra Paris kommer ud af tunellen til venstre på anlægget, der hvor der få meter senere er en sporfletning. Ekspressen tager det højre spor for at nå Københavns Hovedbanegård et par øjeblikke senere.

Det midterste spor er godsbaneringen, der muliggør, at der også kan køres med godstog på anlægget uden at de skal drøne igennem Kbh. Sporet kører under indfartssporene og bliver skjult i arkaden bagerst på anlægget. Oven på arkaden er der en (aftagelig) vejbane, der skaber en smule afstand til baggrunden med bygningerne som fotostat. Hvis ikke man ønsker denne mulighed, kan man slette dette spor uden videre.

Allerede i kurven ind mod stationen mærker man ulemperne ved de slanke sporskifter og Märklins forfejlede politik vedrørende udbud (læs manglende) af slanke englændere og kurvesporskifter (R4/R5). Højresporet må nemlig føres i R3. Jeg har sat nogle træer for at skjule den misère :roll:.

Banegården har seks spor, hvor spor 1 og 2 er meget lange, knap 3 meter, hvilket giver mulighed for særdeles interessante togsammenstillinger. Disse spor bliver bl.a. benyttet til de internationale tog og lyntogene til Jylland. Spor 3 og 4 bliver fortrinsvis benyttet af regionaltogene på Sjælland, spor 5 og 6 er meget korte, kan dog bruges til mindre styrevognstog. Desværre kan kun spor 1 og 2 nås fra indkørslen fra syd, der var simpelthen ikke plads til en transversal samtidig med udtrækssporene.

For enden af banegården er der placeret et spejl, så denne kommer op på noget der ligner en fornuftig længde i tilskuernes øjne Laughing out loud. Naturligvis skal banegårdshallernes tag ikke være af glas , så man kan se, at togene drejer af til venstre mod Helsingør...

Hvis der skal tilføjes eller afsættes vogne til de internationale eksprestog, bliver disse tilføjet eller taget fra ved hjælp af udtrækssporet helt til højre på anlægget. De to små stikspor - med den lille perron imellem - i højre hjørne af anlægget er beregnet til disse (sove- og spisevogne). Og her er vi ved endnu et svagt punkt. Udtrækssporet er for kort. Så vi har brug for mere ”GULD” Jens!. Du må bygge et par broer mere og argumentere for nødvendigheden af, at kunne trække et helt eksprestog ud på dette spor. Lidt over en meter mere ville være fint.

Umiddelbart under stationen er der blevet plads til tre lange opstillingsspor. Derudover er der herfra adgang til stationens remise og diverse anlæg i denne forbindelse. Drejeskiven (Märklin, Roco‘s ligner ellers mere en DSB drejeskive), har fået en remise med ni spor, anlæg til behandling af lokomotiver (sand, kul, vand). Ved brug af normale sporskifter kan der også blive plads til et egentlig lokomotivværksted med tre spor. Eller en remise til de nyindkøbte diesellokomotiver (MY).

Udkørslen fra stationen kan foretages fra alle fire spor, her kan der altså ligesom i virkeligheden køre rigtig mange kystbanetog.

Jeg forestiller mig at der laves en kæmpe helix med fire spor i anlæggets højre del (mindeste radius 60cm) og at der laves to skyggebanegårde under stationen (to gange enden på en ”dogbone”. Hvis anlægget starter i en rimelig højde (vinduet til højre?), så er der plad til at man fra ”kommandorummet” i midten kan række ret langt ind. Hvis sporskifterne snittes ind til hjertestykket kan man nok pakke en otte til ni spor på sammen på en etage.

Til sidst vil jeg lige sige, at anlægget i sin nuværende form ikke kan bygges, da der er lidt problemer med gennemfartshøjderne her og der. Men dette er så vidt jeg kan skønne kun et optimeringsproblem.

Lad os lige kigge på, hvad Jens havde som program:

• Passagertransport (JEP!)

• Danmark (JEP!)

• Epoke II & III (JEP!)

• 380 x 160 cm "0" formet anlæg med sækbanegård (JEP! Men 190 cm i bredden som skitsen fra Jens viser.

• 8-sporet skyggebanegård med vendesløjfe (JEP! Men to af dem).

• Højde over gulv: ca 150 cm (JEP – Vindue til højre? Snarere lidt lavere?)

• H0 digital, Märklin 3-skinne system (C-skinner) (JEP!)

• Mindste radius synlige spor: R4 (Nej, der er brugt lidt R3)

• Slanke sporskifter overalt - ingen undtagelser (Jo, under jorden)

• Fotorealisme på væggen – evt blot lyseblåt. (JEP!)

• Årstid: forår/sommer (JEP!)

• Begrænset bebyggelse. Skove og marker langs paradestrækningen er vigtigst. (JEP!)

• Dobbeltspor på hele den synlige banedel (JEP!)

• 4-5 spor på banegården (Seks spor!)

• 1 stk. 350 cm lang promenadestrækninger (JEP! Og mer til)

• 2-3 perron’er på banegården (JEP!)

• Plads til post/godsvogn ved godshus (Lige akkurat –suk!)

• Rund remisse til 3-6 tog (Nej – til ni lokomotiver plus værksted)

• Drejeskive til remisserne (JEP!)

• Vand, sand og kul påfyldning til damplokomotiver (JEP!)

Venligst bemærk, at jeg også har taget hensyn til Moppes kommentar

(19 jun 2009 22:14 ) Laughing out loud

Kommentarer, kritiske bemærkninger og specielt gode råd modtages med kyshånd.

Et par 3D billeder følger...

Hilsen

Lars

Jens

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Litra P" skrev:
Et par 3D billeder følger...HilsenLars

Som lovet hermed disse... Laughing out loud

Hilsen

Lars

Jens_Total

Jens_Remise

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Fy for den lede, folk som dig burde spærres ude af forum i mindst tre månder for at stille sådanne umulige opgaver. Laughing out loud

Ak, ja - mine ambitioner har altid overgået min forstand...

>>>Og så lige en dårlig nyhed. Der er ikke plads til Københavns Hovedbanegård på 3,8m x 1,9m i H0!

Nej, DET ved jeg godt. Alene Århus Hbf fylder noget med 100 meter i H0 hvis den skulle realiseres Smile

>>>Den gode nyhed er at jeg har fået plads til 6 spor og fornuftige toglængder samt udkørsel mod nord (Helsingør) og mod sydvest (Sjælland bl.a. mod Gedser naturligvis). Men ikke uden at gribe dybt i den store trickpose Laughing out loud

Ja, det skal lige jeg love for. Hold da fast for et projekt! Jeg må sige jeg er imponeret både over dit engagement i mit anlæg og i din opfindsomhed Smile

Tak for det - du skal få en gratis tur med alle mine tog næste gang du er i Horsens.

Så til det alvorlige. Du skriver at det ikke umiddelbart kan realiseres på grund af gennemkørselshøjder. Dett er selvfølgelig et konkret problem, som måske kan løses.

Et andet problem er at jeg, som det hele vender på dit layout, ikke kan komme til at åbne/rengøre mit vindue. Det var derfor jeg havde vendt min blyant tegning sådan som jeg havde. Jeg har dog blot lavet en spejlvendt kopi så det er ikke noget problem

Andre ting som kunne drille er at når jeg kommer ind med et tog på perronen kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal kunne komme til at koble vognene fra lokomotivet - hvordan får jeg noget værktøj ned til koblingerne sådan som du har tegnet det med alle de overdækkede perronner ... :?:

Men generelt er det et rigtigt spændende layout som næsten fortjener at jeg bygger det Laughing out loud

Jeg kunne dog godt tænke mig at se det fra flere vinkler. Specielt har jeg meget svært ved at se hvad der sker på de nederste etager og skyggebanegården. Kan du ikke smide Wintrackfilen op på nettet - jeg har selv Wintrack så det er ikke noget problem at roterer det 360 grader. Er det noget du har mulighed for??

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Jens Didriksen" skrev:
>>>Fy for den lede, folk som dig burde spærres ude af forum i mindst tre månder for at stille sådanne umulige opgaver. Laughing out loudAk, ja - mine ambitioner har altid overgået min forstand...
Nå ja pyt, så længe det ikker er omvendt går der ikke noget talent til spilde Laughing out loud
Citat:
>>>Og så lige en dårlig nyhed. Der er ikke plads til Københavns Hovedbanegård på 3,8m x 1,9m i H0!Nej, DET ved jeg godt. Alene Århus Hbf fylder noget med 100 meter i H0 hvis den skulle realiseres Smile
Men jeg fik da plads til seks spor og med spejlet i baggrunden, hjælper det jo lidt på længden.
Citat:
>>>Den gode nyhed er at jeg har fået plads til 6 spor og fornuftige toglængder samt udkørsel mod nord (Helsingør) og mod sydvest (Sjælland bl.a. mod Gedser naturligvis). Men ikke uden at gribe dybt i den store trickpose Laughing out loudJa, det skal lige jeg love for. Hold da fast for et projekt! Jeg må sige jeg er imponeret både over dit engagement i mit anlæg og i din opfindsomhed :-)Tak for det - du skal få en gratis tur med alle mine tog næste gang du er i Horsens.
Gerne, kører af og til igennem Jylland.
Citat:
Så til det alvorlige. Du skriver at det ikke umiddelbart kan realiseres på grund af gennemkørselshøjder. Dette er selvfølgelig et konkret problem, som måske kan løses.Et andet problem er at jeg, som det hele vender på dit layout, ikke kan komme til at åbne/rengøre mit vindue. Det var derfor jeg havde vendt min blyant tegning sådan som jeg havde. Jeg har dog blot lavet en spejlvendt kopi så det er ikke noget problem.
Jeg arbejder på problemet (se vedlagte skitse til den ene af de to skyggebanegårde). Som du kan se fylder helixen meget, når man skal have fire spor ned under anlægget. Det inderste spor befares (kun) i nedadgående retning. Dette har et fald på lige under 3%. Jeg regner med en afstand fra skinneoverkant til skinneoverkant på 8cm.Spørgsmål: Er der nogen, der kan designe risten, så sporene kommer til at ligge tættere? Jens har du en nem måde at spejlvende planer på i Wintrack?.Vinduet kan være/er et problem. Hvor højt sidder vinduet? Som du kan se skal skyggebanegården, som den er tegnet nu, have ca 130 cm fra væg. Sløjfen kan imidlertid gøres større ud imod kantenKan en løsning være at gøre anlægget så smalt så muligt (minimum 3 spor) der hvor vinduet er?Ellers tag et billede af udsigten og klæb den op på ruden, måske opdager fruen i huset det ikke Laughing out loud
Citat:
Andre ting som kunne drille er at når jeg kommer ind med et tog på perronen kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal kunne komme til at koble vognene fra lokomotivet - hvordan får jeg noget værktøj ned til koblingerne sådan som du har tegnet det med alle de overdækkede perronner ... :?: Men generelt er det et rigtigt spændende layout som næsten fortjener at jeg bygger det Laughing out loud Jeg kunne dog godt tænke mig at se det fra flere vinkler. Specielt har jeg meget svært ved at se hvad der sker på de nederste etager og skyggebanegården. Kan du ikke smide Wintrackfilen op på nettet - jeg har selv Wintrack så det er ikke noget problem at roterer det 360 grader. Er det noget du har mulighed for??

Send mig din mailadresse per besked, så har du tegningen i løbet af nul komma niks. Bruger du Wintrack version 9.0 eller skal jeg gemme den i en ældre version?

Jeg har ikke tegnet skyggebanegårdene på den tegning jeg sendte fredag, så der er ikke meget mere at kigge på. Denne var egentlig også kun tænkt som et forslag til inspiration. Når dette er sagt bliver ændringerne på øverste etage mere omfattende end jeg havde regnet med.

Taget på banegården kan naturligvis klappes op (digitalt styret med elmotor). Cool

Hilsen

Lars

Skyggebanegaard

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>Spørgsmål: Er der nogen, der kan designe risten, så sporene kommer til at ligge tættere? Jens har du en nem måde at spejlvende planer på i Wintrack?.

Nej, jeg snyder og anvender horisontal spejlning i Photoshop...

>>>Vinduet kan være/er et problem. Hvor højt sidder vinduet? Som du kan se skal skyggebanegården, som den er tegnet nu, have ca 130 cm fra væg. Sløjfen kan imidlertid gøres større ud imod kanten.

Se mm mål på den tegning som jeg oploadede forleden. Højden på vindue over gulv er 80 cm.

>>>Kan en løsning være at gøre anlægget så smalt så muligt (minimum 3 spor) der hvor vinduet er?

Ja. Igen: det er derfor jeg kun havde 2 spor i mit oprindelige layout, men tre spor kan også godt accepteres.

>>>Ellers tag et billede af udsigten og klæb den op på ruden, måske opdager fruen i huset det ikke Laughing out loud

LOL...

>>>Jeg har ikke tegnet skyggebanegårdene på den tegning jeg sendte fredag, så der er ikke meget mere at kigge på. Denne var egentlig også kun tænkt som et forslag til inspiration. Når dette er sagt bliver ændringerne på øverste etage mere omfattende end jeg havde regnet med.

OK

>>>Taget på banegården kan naturligvis klappes op (digitalt styret med elmotor).

Elementært, Dr. Watson. Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det... Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

OK!

Tak for svarene...

Gruble, gruble, tænke, tænke...

Vender tilbage når de små grå celler, har fundet ud af noget, der kan bruges Laughing out loud

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.