Picture

hhbrandt

PB

Anlæg 380 X 320 - c-spor - kommentarer modtages gerne

Jeg har gennem lang tid kendt rummets størrelse og læst mange blade med sporplaner, for at se om jeg kunne finde inspiration til den optimale plan.

Det bliver bygget med C-skinner, ingen radier under 3 og kun slanke sporskifter. Det giver udfordringer, og mindre sporplads, men tilgengæld synes jeg det ser rigtig pænt ud. Desuden så kører modellerne helt problemfrit på dette setup.

Jeg har eksperimenteret lidt med at modificere sporene, så de kunne komme til at ligge tættere i forbindelse med de slanke sporkifter. Det er lykkedes rigtig fint synes jeg, og eftersom der skal balasteres når skinnerne er lagt, så vil det ikke kunne ses.

Hvor ville jeg dog ønske at Märklin snart fik lavet nogle slanke buede sporskifter, det kunne hjælpe meget.

Temaet er epoke 3. Jeg ville meget gerne have en dobbeltsporet hovedstrækning - det ser flot ud, og en mindre side bane.

Jeg har vedhæftet mit layout, både for de synlige og skjulte spor.

Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.

Sporskiftet 1

Sporskiftet 2

Sporskiftet 3D

Like 0 kan lide

Picture

hhbrandt

PB

Sporplanen er lavet med Wintrack 8.

Den har jeg vedhæftet.

Like 0 kan lide

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

PB  Hjemmeside

"hhbrandt" skrev:
Jeg har gennem lang tid kendt rummets størrelse og læst mange blade med sporplaner, for at se om jeg kunne finde inspiration til den optimale plan.Det bliver bygget med C-skinner, ingen radier under 3 og kun slanke sporskifter. Det giver udfordringer, og mindre sporplads, men tilgengæld synes jeg det ser rigtig pænt ud. Desuden så kører modellerne helt problemfrit på dette setup.Jeg har eksperimenteret lidt med at modificere sporene, så de kunne komme til at ligge tættere i forbindelse med de slanke sporkifter. Det er lykkedes rigtig fint synes jeg, og eftersom der skal balasteres når skinnerne er lagt, så vil det ikke kunne ses.Hvor ville jeg dog ønske at Märklin snart fik lavet nogle slanke buede sporskifter, det kunne hjælpe meget.Temaet er epoke 3. Jeg ville meget gerne have en dobbeltsporet hovedstrækning - det ser flot ud, og en mindre side bane.Jeg har vedhæftet mit layout, både for de synlige og skjulte spor.Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.

Hej

2 umiddelbare kommentarer:

Jeg synes du får for lidt ud af sidebanen. Det er en meget kort kørestrækning du har tildelt den. Og medmindre du kun befarer den med skinnebusser får du problemer med omløb og rangering med godsvogne. Prøv at lave nogle papbrikker som lok og vogne og prøv så at udføre enkle operationer på din sidebanestation, så vil du se hvad jeg mener.

Det andet er at jeg ikke kan gennemskue dit sporlayout i øverste højre hjørne. Hvad er formålet f.eks. med diamanten i indkørslen? Og når vi nu snakker epoke 3 (og damp) så får du problemer med omløb på din hovedstation. For at omløbe en stamme skal din maskine helt ud i hovedsporet uden for stationsgrænsen. Det vil genere din trafikafvikling og vil aldrig kunne findes i virkeligheden. Lidt samme problematik omkring din remise - kun adgang fra et enkelt perronspor og direkte til drejeskiven. Det ville jeg lave om efter et virkeligt sporforløb og så glemme bøgerne med sporplaner lidt.

Iøvrigt et godt og åbent sporforløb der dækker anlægget uden at virke overfyldt, rart at se.

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide

Picture

nipe

Vanløse

PB

Jeg har ikke kommentarer til din sporplan, men til detaljer i layoutet:

1) Min erfaring med C-spor er, at std sporskifter i R2 er mindst lige driftssikre som slanke sporskifter. Dvs du kan overveje at anvende disse i de skjulte banegårde

2) Overvej Viessmann 4554 som sporskifte drev, de er langsomtgående og med indbygget dekoder

( 3) Du kan anvende PECO SL-80 eller SL-90 (i code 100) sammen med slanke C sporskift, som halv/hel englænder )

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.