Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Udvidet U-layout, hvor havnesporet driller

Hej

Jeg har siddet i de sidste par måneder og tegnet løs i wintrack. Specielt har niels's bane svendstrup H. været til meget inspiration.

Banen er bygget op som enkeltsporet ringbane, med opstillingspor og vendesløjfe skjult. mellem midtby og dalby er banen dobbelt sporet. højby til midtby er en privat bane.

Skalaen er N, med fleischmann (roco) skinner, ang. epoke er det imellem 3-5.

Jeg har et lille problem med der hvor havnesporet krydser hovedbanen, jeg så helst at sporet gik under, men der er ikke nok plads til en rampe Sad

Kom gerne med nogle gode bud, evt andre forbedringer også Laughing out loud

Version D 3d dalby

Version D 3d dalby_midtby_havn

Version D 3d havn_højby

Version D 3d oversigt

Version D

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Baungaard" skrev:
Jeg har et lille problem med der hvor havnesporet krydser hovedbanen, jeg så helst at sporet gik under, men der er ikke nok plads til en rampe

Den er nem. Du laver rebroussement på vej ned til havnen og lader den gå under i en tunnel. Dermed løser du også et par andre problemer du har, nemlig at du ikke har et udtræksspor til at rangere på, at du ikke har mulighed for at få en maskine "om bag" dine vogne når de holder på stiksporet, samt at du får krydsningen af hovedstrækningen ud af niveau.

Klaus

Dalby KDM

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"moppe" skrev:
"Baungaard" skrev:
Jeg har et lille problem med der hvor havnesporet krydser hovedbanen, jeg så helst at sporet gik under, men der er ikke nok plads til en rampe
Den er nem. Du laver rebroussement på vej ned til havnen og lader den gå under i en tunnel. Dermed løser du også et par andre problemer du har, nemlig at du ikke har et udtræksspor til at rangere på, at du ikke har mulighed for at få en maskine "om bag" dine vogne når de holder på stiksporet, samt at du får krydsningen af hovedstrækningen ud af niveau.Klaus

Det er faktisk blevet et ret fedt layout - især når man lige tager Klaus' tilføjelse med. Der er mulighed for meget "leg" og underholdning Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej klaus

Det er en rigtig god måde at løse mit problem med havnesporet. som du selv er inde på er udstrækssporet nødvendigt for at få det til at virke, og det drillede mig at havnesporet krydser, da jeg ikke vil ændre på stations og remisen placering.

Jeg skal nok ligge det revideret havnespor layout op lidt senere

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Så har jeg prøvet at få indtegnet Klaus's idé. Men jeg skal have arbejdet med de tre(fire) spor langs væggen. Jeg har svært ved at få den detalje til at se virkelig ud, måske skal jeg bare bytte om på privatbanesspor og sporet til skyggeområdet.

Skott - Ja jeg synes også selv at layoutet giver gode muligheder for masser af leg Laughing out loud

Jeg overvejer at fjerne den dobbeltsporet strækning, hvad synes i om det ?

mvh Peter

Version D1 3d havn_højby

Version D1

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg tillod mig lige at "naturliggøre" sporforløbet omkring remiseområdet.

remisemiljø

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Baungaard" skrev:
Så har jeg prøvet at få indtegnet Klaus's idé. Men jeg skal have arbejdet med de tre(fire) spor langs væggen. Jeg har svært ved at få den detalje til at se virkelig ud, måske skal jeg bare bytte om på privatbanesspor og sporet til skyggeområdet.

Det ville da være en rigtig god ide.

Samtidig kunne du også trække privatbanesporet helt frem til stationen og lade det går i "spor 1" (tættest på stationen). Dermed kan "privatbanen" køre på sine egne spor og der skal ikke blandes i driften med "statsbanen", før der skal rangeres togsæt mellem de to baner.

Det næste er at havnesporet ikek skal løbe i en tunnel, men derimod skal der være 2 broer over havnesporet, en til hver banestrækning. Ved siden af havnebanen anlægges der en vej (eller banen ligefrem er i selve vejen???) så der også kan komme gummihjulsbåren trafik frem til havnen. De to broer behøves ikke at være ens. Privatbanen kan jo godt være kommet til efter statsbanen, eller haft andre arkitekter/tekniske løsninger. Ikke mindst på grund af prisen, men også på grund af at privatbensporet kun skal kunne holde til små lette tog, hvorimod statsbansporet er byttet til selv de tungeste tog....

Det vil være mere overskueligt at se på, når du har sporene der ligger som på trappetrin bagud, frem for et enkelt spor der straks bliver væk bag en dæmning.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Så har jeg lidt tid igen.

Citat:
Jeg tillod mig lige at "naturliggøre" sporforløbet omkring remiseområdet.

Tak tybalt, det får sporforløbet til at se meget mere naturligt ud, samt praktisk. Jeg er lidt i tvivl på din skitse ved den 2 sporet remise, vil du forslå at lave omløb på de to spor?

Klaus dine input er rigtig gode, nu når privatbanen og hovedstrækningen byttes om så åbner det helt klart muligheden for at privatbanen kan komme ind til spor 1. Evt skulle der laves en lille perron ved enden af spor 1 til privatbanen

Jeg vil straks gå igang med layoutet.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Baungaard" skrev:
Så har jeg lidt tid igen.
Citat:
Jeg tillod mig lige at "naturliggøre" sporforløbet omkring remiseområdet.
Tak tybalt, det får sporforløbet til at se meget mere naturligt ud, samt praktisk. Jeg er lidt i tvivl på din skitse ved den 2 sporet remise, vil du forslå at lave omløb på de to spor?Klaus dine input er rigtig gode, nu når privatbanen og hovedstrækningen byttes om så åbner det helt klart muligheden for at privatbanen kan komme ind til spor 1. Evt skulle der laves en lille perron ved enden af spor 1 til privatbanenJeg vil straks gå igang med layoutet.mvh Peter

Hej

Ja, omløbet er lavet med vilje. Typisk vil du have et påfyldningsanlæg i tilknytning til dieseldepotet og derfor giver dette mulighed for at klargøre et lok mens et (eller to) vender tilbage til drift.

Det er naturligvis luksus og kan udelades (men nu er det jo heller ikke min pengepung der skal holde for Smile )

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Baungaard" skrev:
Klaus dine input er rigtig gode, nu når privatbanen og hovedstrækningen byttes om så åbner det helt klart muligheden for at privatbanen kan komme ind til spor 1. Evt skulle der laves en lille perron ved enden af spor 1 til privatbanen

Eller spor 1 kunne være et endespor, frem for gennemkørsel. Samtidig flytter du vedligehold af privatbanens maskinpark til Højby, hvor der så "uheldigvis" bliver nødt til at være en lilel remise og tankanlæg til skinnebussen (æv, hva' Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Så har jeg fået ændret sporforløbet fra havnesporet til rund-remisen.

Jeg har byttet rundt på privatbanen og statsbanen, som har gjort at privatbanens spor er ført op til spor 1. Jeg tænker stadig på, og jeg skal lave en lille perron ved spor 1 til privatbanen, det har jeg ikke besluttet endnu

Omløbet ved den 2 sporet remise er ikke indtegnet, måske kommer den senere

Laughing out loud

mvh Peter

Version D2 3d havn_højby

Version D2

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Baungaard" skrev:
Så har jeg fået ændret sporforløbet fra havnesporet til rund-remisen. Jeg har byttet rundt på privatbanen og statsbanen, som har gjort at privatbanens spor er ført op til spor 1. Jeg tænker stadig på, og jeg skal lave en lille perron ved spor 1 til privatbanen, det har jeg ikke besluttet endnuOmløbet ved den 2 sporet remise er ikke indtegnet, måske kommer den senere Laughing out loud mvh Peter

Det ser spændende ud - Det begynder virkelig at ligne noget Smile

Kunne man evt. kurve den dobbelsporede strækning mellem Midtby og Dalby, så det ikke virkede så "rundbaneagtigt"?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

"Skott" skrev:
Det ser spændende ud - Det begynder virkelig at ligne noget :)Kunne man evt. kurve den dobbelsporede strækning mellem Midtby og Dalby, så det ikke virkede så "rundbaneagtigt"?

Hej Skott. Jeg kunne godt prøve at lade den bue lidt ind der hvor vejen og å krydser den dobbeltsporet strækning. Jeg vil helst ikke have den for langt ind, da jeg meget gerne vil beholde dalen, men lidt burde være muligt. Jeg prøver at kigge på det i aften Laughing out loud

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jeg også kigget en del på sporplanen og har lidt input som du kunne overveje, bruge eller lade være.

Kast et blik på den lettere overtegnede sporplan:

sporplan

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

"Techek" skrev:
Jeg også kigget en del på sporplanen og har lidt input som du kunne overveje, bruge eller lade være.Kast et blik på den lettere overtegnede sporplan:

Hej Techek

1)I Dalby vil det give god mening af have et udstrækspor hvis industri sporet blev spejlvendt, således at man kan rangere mellem spor 2 og industrisporet uden at forstyrer spor 1. Jeg vil lige overvejer om jeg har et behov for denne rangering, men umiddelbart virker byen ikke så stor til at retfærdiggøre denne mulighed. Der er jo tale om 1 måske 2 godvogne der skal afkobles til tilkobles i Dalby. oprangering af godstoget bør foregå i Midtby.

2)Mulighed for skifte fra spor 2 til spor 1 er rigtig godt set Laughing out loud, så kan godstoget fra Midtby kører til Dalby i spor 2, omløbe og ranger en 1-2 vogne til industrisporet, derefter kører tilbage til Midtby. Således at den dobbeltsporet strækning bliver ensrettet.

3)Jeg kan ikke se meningen i at skifte spor midt på den dobbeltsporet stræningen mellem Midtby og Dalby

4) Højby - Jeg er ved at tegne stationen lidt om. Privatbanen for værksted i højby Laughing out loud (god idé klaus)

Skott - Jeg har givet den dobbeltsporet strækning et lille knæk, så sporet ikke kører parallellet med væggen Laughing out loud Sporplan kommer senere

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Allesammen

Her er sidste nyt, som i kan se er Dalby og højby's spor lagt lidt om

mvh Peter

Version D4

D3 dalby

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.