Hej
Jeg har siddet i de sidste par måneder og tegnet løs i wintrack. Specielt har niels's bane svendstrup H. været til meget inspiration.
Banen er bygget op som enkeltsporet ringbane, med opstillingspor og vendesløjfe skjult. mellem midtby og dalby er banen dobbelt sporet. højby til midtby er en privat bane.
Skalaen er N, med fleischmann (roco) skinner, ang. epoke er det imellem 3-5.
Jeg har et lille problem med der hvor havnesporet krydser hovedbanen, jeg så helst at sporet gik under, men der er ikke nok plads til en rampe
Kom gerne med nogle gode bud, evt andre forbedringer også
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er nem. Du laver rebroussement på vej ned til havnen og lader den gå under i en tunnel. Dermed løser du også et par andre problemer du har, nemlig at du ikke har et udtræksspor til at rangere på, at du ikke har mulighed for at få en maskine "om bag" dine vogne når de holder på stiksporet, samt at du får krydsningen af hovedstrækningen ud af niveau.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Det er faktisk blevet et ret fedt layout - især når man lige tager Klaus' tilføjelse med. Der er mulighed for meget "leg" og underholdning
Med venlig hilsen
Skott
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej klaus
Det er en rigtig god måde at løse mit problem med havnesporet. som du selv er inde på er udstrækssporet nødvendigt for at få det til at virke, og det drillede mig at havnesporet krydser, da jeg ikke vil ændre på stations og remisen placering.
Jeg skal nok ligge det revideret havnespor layout op lidt senere
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Så har jeg prøvet at få indtegnet Klaus's idé. Men jeg skal have arbejdet med de tre(fire) spor langs væggen. Jeg har svært ved at få den detalje til at se virkelig ud, måske skal jeg bare bytte om på privatbanesspor og sporet til skyggeområdet.
Skott - Ja jeg synes også selv at layoutet giver gode muligheder for masser af leg
Jeg overvejer at fjerne den dobbeltsporet strækning, hvad synes i om det ?
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg tillod mig lige at "naturliggøre" sporforløbet omkring remiseområdet.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det ville da være en rigtig god ide.
Samtidig kunne du også trække privatbanesporet helt frem til stationen og lade det går i "spor 1" (tættest på stationen). Dermed kan "privatbanen" køre på sine egne spor og der skal ikke blandes i driften med "statsbanen", før der skal rangeres togsæt mellem de to baner.
Det næste er at havnesporet ikek skal løbe i en tunnel, men derimod skal der være 2 broer over havnesporet, en til hver banestrækning. Ved siden af havnebanen anlægges der en vej (eller banen ligefrem er i selve vejen???) så der også kan komme gummihjulsbåren trafik frem til havnen. De to broer behøves ikke at være ens. Privatbanen kan jo godt være kommet til efter statsbanen, eller haft andre arkitekter/tekniske løsninger. Ikke mindst på grund af prisen, men også på grund af at privatbensporet kun skal kunne holde til små lette tog, hvorimod statsbansporet er byttet til selv de tungeste tog....
Det vil være mere overskueligt at se på, når du har sporene der ligger som på trappetrin bagud, frem for et enkelt spor der straks bliver væk bag en dæmning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Så har jeg lidt tid igen.
Tak tybalt, det får sporforløbet til at se meget mere naturligt ud, samt praktisk. Jeg er lidt i tvivl på din skitse ved den 2 sporet remise, vil du forslå at lave omløb på de to spor?
Klaus dine input er rigtig gode, nu når privatbanen og hovedstrækningen byttes om så åbner det helt klart muligheden for at privatbanen kan komme ind til spor 1. Evt skulle der laves en lille perron ved enden af spor 1 til privatbanen
Jeg vil straks gå igang med layoutet.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Ja, omløbet er lavet med vilje. Typisk vil du have et påfyldningsanlæg i tilknytning til dieseldepotet og derfor giver dette mulighed for at klargøre et lok mens et (eller to) vender tilbage til drift.
Det er naturligvis luksus og kan udelades (men nu er det jo heller ikke min pengepung der skal holde for
)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Eller spor 1 kunne være et endespor, frem for gennemkørsel. Samtidig flytter du vedligehold af privatbanens maskinpark til Højby, hvor der så "uheldigvis" bliver nødt til at være en lilel remise og tankanlæg til skinnebussen (æv, hva'
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Så har jeg fået ændret sporforløbet fra havnesporet til rund-remisen.
Jeg har byttet rundt på privatbanen og statsbanen, som har gjort at privatbanens spor er ført op til spor 1. Jeg tænker stadig på, og jeg skal lave en lille perron ved spor 1 til privatbanen, det har jeg ikke besluttet endnu
Omløbet ved den 2 sporet remise er ikke indtegnet, måske kommer den senere
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Det ser spændende ud - Det begynder virkelig at ligne noget
Kunne man evt. kurve den dobbelsporede strækning mellem Midtby og Dalby, så det ikke virkede så "rundbaneagtigt"?
Med venlig hilsen
Skott
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Skott. Jeg kunne godt prøve at lade den bue lidt ind der hvor vejen og å krydser den dobbeltsporet strækning. Jeg vil helst ikke have den for langt ind, da jeg meget gerne vil beholde dalen, men lidt burde være muligt. Jeg prøver at kigge på det i aften
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Techek
Jelling
Indlæg: 912
Jeg også kigget en del på sporplanen og har lidt input som du kunne overveje, bruge eller lade være.
Kast et blik på den lettere overtegnede sporplan:
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Techek
1)I Dalby vil det give god mening af have et udstrækspor hvis industri sporet blev spejlvendt, således at man kan rangere mellem spor 2 og industrisporet uden at forstyrer spor 1. Jeg vil lige overvejer om jeg har et behov for denne rangering, men umiddelbart virker byen ikke så stor til at retfærdiggøre denne mulighed. Der er jo tale om 1 måske 2 godvogne der skal afkobles til tilkobles i Dalby. oprangering af godstoget bør foregå i Midtby.
2)Mulighed for skifte fra spor 2 til spor 1 er rigtig godt set
, så kan godstoget fra Midtby kører til Dalby i spor 2, omløbe og ranger en 1-2 vogne til industrisporet, derefter kører tilbage til Midtby. Således at den dobbeltsporet strækning bliver ensrettet.
3)Jeg kan ikke se meningen i at skifte spor midt på den dobbeltsporet stræningen mellem Midtby og Dalby
4) Højby - Jeg er ved at tegne stationen lidt om. Privatbanen for værksted i højby
(god idé klaus)
Skott - Jeg har givet den dobbeltsporet strækning et lille knæk, så sporet ikke kører parallellet med væggen
Sporplan kommer senere
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Allesammen
Her er sidste nyt, som i kan se er Dalby og højby's spor lagt lidt om
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/