Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

2- 3 skinne debat

Yes jeg keder mig :-)  noget som altid har har moret mig at læse, er når debaten i en tråd går over i 2 kontra 3 skinne og næste altid ender med at blive lukket !!  så hvad med en debat : uden at den bliver lukket ned ! Så man (JEG) kan få en god griner !! over hvor lang man vil gå i sin " TRO " 

og yes jeg køre 3 skinne og kan ikke se noget galt i det, det var det jeg startede med som barn. og jo hvis jeg skulle starte i dag ville jeg nok køre Rocco, men på et tids punkt ( penge nok) skal der også sporvogns drift på min bane så det bliver også 2 skinne. Hæ så jeg er til begge ! Smile

 

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

Du er en modig mand Wink

Jeg har kørt med midterleder fra 1972 til 2006, hvor det hele blev skiftet ud med to-leder.
Årsagen til skiftet har intet at gøre med driftmæssige fordele/ulemper ved det ene frem for det andet.

Men jeg har altid haft et bankende hjerte for de danske jernbaner og et ønske om at køre dansk. Men evnerne som modelbygger har aldrig helt stået mål med kravene til udseendet på modellerne, så i mange år var temaet et "freelance - scandinavia" med centraleuropæisk inspiration.

Efterhånden som der kom mere og mere reelt dansk materiel på markedet med et fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet, blev trangen til at starte forfra og bygge dansk, større og større. Beslutningen om at starte forfra blev taget i efteråret 2006.

At valget faldt på 2-skinne systemet skyldes udelukkende kosmetiske drømme.
Jeg har altid været fascineret af havnespor i asfalt eller brosten, og har aldrig fundet en tilfredsstillende løsning på at skjule midterlederen. Derfor!
Har jeg så efterfølgende fået lavet mere landskab med spor i asfalt eller brosten? NEEJ!!! Big smile

Erfaringen efter 5 år med 2 skinne siger mig så at jeg ikke oplever hverken færre eller flere problemer i forhold til tidligere, så for mig kan det ene stadig være lige så godt som det andet.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Hæ ja i lige måde da du jo svar :-) det er nu også min konklusion begge del er ok. jeg tro at mange der få tog som lille ( barn) har / får et mærkhlin tog starsæt grundet robusthed / plug play : hvor man som voksen nok skelle mere til model lighed. En ting som du nævner og jo også fremhæve er din primære grund til at du nu køre 2 skinne Havnespor: men ellers man kan jo betraget midter skinnen som den stribe af fækalier som der blev lag på skinnerne fra vognens toiletter Smile

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg startede med at kører 2-skinne (Roco), men da min søn blev stor nok til også at kører tog, skete dette samtidig med at Marklin kom med deres C-skinner. Da jeg så hvordan dette system blev kritiseret fra stort set alle producenter og tænkte, det var utroligt at de andre ikke havde fundet på dette fantastiske system. Så skiftede jeg. Dette har jeg aldrig fortrudt.

Siden hen har flere leverandører måtte bide i det sure æble og lave et tilsvarende system, da firmaerne så, at rigtig mange familier lige nøjagtig købte dette system.

Min søn kører stadig, mange af mine venner fra dengang, fik aldrig deres sønner igang, da deres sønner syntes, det var for besværligt, det der med at samle skinnerne.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Jeg er selv vokset op med en lille samling af gammelt jævnstrøms materiel som min far havde liggende, så det var naturligt at fortsætte i samme gænge. Jeg synes dog også selv at dette er klart det pæneste og naturtro, i stedet for de små prikker i midten af sporet. Nu kører jeg med Tillig Elite spor, og Märklin har altså ikke så flotte spor i deres program - desuden bygger jeg selv sporskifterne og så er skinnerne fra Tillig faktisk meget billige.

Jeg har senere fået et gammelt Märklin startsæt af en ven som mine sønner kan lege med - og dertil er Märklin super. Jeg tvivler på at et lignende sæt fra Fleischmann eller Roco ville kunne holde til de tæsk det får af sådan en to årig gut...

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Da jeg stod over for at skulle starte hobbyen op igen, fandt valget på 3-skinne, og valgte så at at tage med at man faktisk binder sig meget til det samme skinnesystem. Det har jeg heller aldrig fortrudt. Der er både fordele og ulemper ved det ene og det andet system. Og det er en smagssag hvad man mener og synes om.

Men det er et utroligt følelsesmæssigt område, noget man lægger virkelig meget i, og der det ofte går galt, er når man holder så meget på sit, at der begynder at gå personangreb i den, som vi senest har set et med den nylig lukkede tråd. Det er ikke ligefrem motiverende for hobbyen.

For mig at se er det fuldstændigt ligegyldigt hvilket system man kører. Vi snakker om skala H0, hvor der reelt efter min mening ikke er den store forskel i udseendet på det ene eller andet. Det var noget andet noget, hvis det fx. var skala 0.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe76

Indlæg: 32

PB

Hej

 

Jeg køre nu også 3-skinne og når jeg får råd/tid vil jeg havde en lille sporvogn/skinnebus og den bliver 2-skinne, så det kommer mere til at ligne den virkelige verden, men jeg startet for mange år siden da jeg var bare en lille dreng på 10-12 år og pakke det så væk men er startet op igen og der ville jeg ikke lige sælge mit gamle tog men fik sat decoder i så det kunne køre digital som jeg lige så godt kunne starte på Smile

Ja det er helt ufatteligt at man ikke bare kan respeterer hinanden og bare være glad for at man har samme hobby, for det er jo helt lige meget om man køre roco, märklin eller noget helt 3-4, det er jo det samme vi laver bygger huse og der er det lige meget om det er 2- eller 3-skinne analog eller digitalt man køre og jeg ved da at jeg selv skal havde lidt hjælp når jeg når til at få sat min ecos og computer til at arbejde sammen og der er det da lige meget hvad for et skinne system man køre for det kan klare dem begge.

 

Mvh

Hjalte

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Jeg læser også sommetider debatten for at få et godt grin, der er nogen rundt omkring der burde slippe tastaturet og bygge lidt på modelbanen istedet...

Jeg kører 3-skinne og vil egentlig gerne skifte til 2-skinne. Der laves langt flottere spor til 2-skinne end 3-skinne. Märklins K-skinne er bare alt for grov og C-skinner kan ikke flekses. Der mangler i den grad lange slanke sporskifter og en passende englænder, gerne omkring 25, 30 og 35 cm længde.

Jeg har bare så mange lokomotiver at det vil være for stor en udskrivning at skifte system og brugtpriserne er ikke store nok til jeg vil sælge mine Märklin lokomotiver.

Hvis jeg fik et tilbud om at bytte direkte over ville jeg nok gøre det.

 

Thomas

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Thomas Jespersen skrev:

Jeg læser også sommetider debatten for at få et godt grin, der er nogen rundt omkring der burde slippe tastaturet og bygge lidt på modelbanen istedet...

Jeg kører 3-skinne og vil egentlig gerne skifte til 2-skinne. Der laves langt flottere spor til 2-skinne end 3-skinne. Märklins K-skinne er bare alt for grov og C-skinner kan ikke flekses. Der mangler i den grad lange slanke sporskifter og en passende englænder, gerne omkring 25, 30 og 35 cm længde.

Jeg har bare så mange lokomotiver at det vil være for stor en udskrivning at skifte system og brugtpriserne er ikke store nok til jeg vil sælge mine Märklin lokomotiver.

Hvis jeg fik et tilbud om at bytte direkte over ville jeg nok gøre det.

 

Thomas

Hvis K-sporet får den rigtige "behandling" med patinering og den rigtige ballastering, vil jeg mene der kan komme et ganske hæderligt og absolut tåleligt resultat ud af det.

Ja, har man først en stor samling af modeltog, så er det i dag svært at få det byttet eller solgt til noget andet til hæderlige priser. For indtil nogle år siden kunne man gøre det, men i dag er der simpelthen så meget modeltog i omløb, at det er svært. Og der kommer stadigvæk mere og mere. Jeg gyser også ved tanken ved at skulle stå i situationen.... Men de fleste af hos anskaffer det jo også for at "lege" med det, ikke for at sælge eller "investere" i det. Og selve "legen" er jo den samme uanset om det er AC/DC eller skala Z eller 0.

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

kan kun give folk ret i det er latterligt med de debatter. DET ER LEGETØJ ! ...det svarer lidt til protestanter mod katolikker.

har haft begge dele. hvert system, sin styrke !

C-skinnen bliver iøvrigt også lavet til 2 leder, bare i mærket Trix. nøjagtig samme princip, men den er ikke så kendt (kom også først i 2006): http://www.trix.de/produkte/cgleis.php

at man ikke skulle kunne lave et anlæg flot med C-skinner, er noget bullsh*t... - fortæl det til gutterne bag dette demonstrationsanlæg: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=9712 - men igen, hver mand - sin smag !

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ingen tvivl om at der er personer der er af den overbevisning, at det er deres opfattelse der er den eneste ene.
jeg fik som ung et Märklin startsæt, en skinneoval i metalskinner, skinneovalen blev udbygget med sporskifter og flere skinner. Så kommer der andre interesser og toget blev pakket ned. Da jeg efter en pause på 20 år, startede op igen, var en del af skinnerne rustne, så de blev skiftet ud med K-skinner, en rensning og lidt olie og togene var i drift igen. Den digitale styring, var tiltalende, så der blev indkøbt et par Digitale startsæt, hvilket jeg ikke har fortrudt.
Jeg så gerne K-sporskifter i flere varianter, bla. gerne nogle kurvesporskifter med R4/R5, de rigtig slanke sporskifter, giver jo et problem med slæbeskoen, der vil blive så stor afstand mellem punktkontakterne, at slæbeskoen vil ramme skinnen og kortslutte, det er ikke et problem der ikke kan løses, skinnen kan nemt bruges som midterleder, enten ved hjælp af et kontaktsæt i sporskiftet eller et relæ, men det passer ikke rigtig sammen med det øvrige koncept, hvor man sætter det sammen og kører. Men der er ingen tvivl om at K-skinnesystemet trænger til en revision. Dels er det for dyrt, sammenlignet med andre skinnesystemer, dels ville et par kurvesporskifter, med større kurveradius være kærkomment, som et kryds, så der kan bygges hosenträger med de nuværende slanke sporskifter, slanke 3-vejs sporskifter, Y-sporskifter, samt en kurve mellem 2230 og 2240, jeg ved godt, at K-skinnesystemet har flexsporet, men mange er lidt nervøse for at gå i gang med flexskinnerne, jeg havde i hvert fald mine betænkeligheder, men da først jeg kom i gang, syntes jeg ikke det var så slemt, når det er sagt, burde sporskiftedrevene have en omgang, det er fint det kan placeres som man lyster, men udvidelsessættes så drevet kan placeres under pladen er for sart.
C-skinnesystemet er efter min mening for stift, der mangler nogle korte skinnestykker, slanke krydssporskifter, jeg ved godt, at måden C-skinnerne samles på begrænser hvor korte de kan være, men det kan klares med nogle mellemlængder.

Kører også lidt Miniclub, så jeg har faktisk et ben i begge lejre, men skulle jeg vælge system i dag, blev det stadig 3-skinne, begge systemer har deres stærke og svage sider.
En ting, der efter min mening mangler, enten man bruger det ene eller det andet, er et tilbagemeldingssystem med flere muligheder, S88 systemet får hurtigt ben at gå på, hvis man har en lidt større bane og ønsker detaljeret spor besatmeldinger.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg har ganske vist endnu ikke startet på et anlæg, men vil da gerne give min mening.

Jeg hælder helt klart mest til 2-skinne drift, især fordi at modellerne her ofte er billigere og at udvalget af spor-materiale er markant større. Desuden overvejer jeg at blande lidt smal-spor ind i mit normal-sporede anlæg, helt specifikt i form af roe-baner (bor på Lolland, og den ø bliver mit tema); og her har jeg kun set egnet spormateriale til 2-skinne.

Ulemperne ved 2-skinne er, efter min vurdering, relativt få: Dels kan der være problemer med at få et stabilt strøm-optag, især hvis anlægget henstår ubrugt over længere tid. I så fald må man i gang med et dertil indrettet viskelæder eller med at slibe sporet. Den anden ulempe er at hvis man ønske at lave vendesløjer, rundbaner og lign., så er der en risiko for kortslutninger fordi plus og minus bytter plads. Det kan dog forholdsvis nemt løses, da indtil flere producenter tilbyder elektronik som eliminere problemet.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

bqg skrev:

Jeg så gerne K-sporskifter i flere varianter, bla. gerne nogle kurvesporskifter med R4/R5, de rigtig slanke sporskifter, giver jo et problem med slæbeskoen, der vil blive så stor afstand mellem punktkontakterne, at slæbeskoen vil ramme skinnen og kortslutte, det er ikke et problem der ikke kan løses,

Det nuværende slanke K-skifte kan godt være lidt krævende. Her har jeg oplevet problemer med min MH og senest med min Roco ML 6. Er af den grund gået af med MH´eren, da den vil fungere bedst på C-skinner. På ML 6´eren kan slæbeskoen dog forholdvist nemt skiftes til en Märklintype, da den er skruet fast. Det er ganske vist kun et gæt, men hvis MH´eren ikke havde lidt for små hjul, så tror jeg ikke den ville have problemer i K-skifter.

Ellers har jeg ikke oplevet mere vrøvl, hverken med Hobbytrade, Heljan, Märklin eller det øvrige Roco (bruger udelukkende kun de slanke K-sporskifter og R4 som det mindste).

Et bredere udvalg af slanke K-sporskifter ville være helt fint, men ville selv ikke have plads til særligt meget så. Her har de nuværende slanke K-skifter en mere passende størrelse til de typer af anlæg, de fleste af os får/har plads til. 

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

bqg skrev:

C-skinnesystemet er efter min mening for stift, der mangler nogle korte skinnestykker, slanke krydssporskifter, jeg ved godt, at måden C-skinnerne samles på begrænser hvor korte de kan være, men det kan klares med nogle mellemlængder.

der er lige stykker på 6.4cm, 7.1cm, 7.7cm, 9.4cm... et endnu kortere, men med bue, er 24206... slankt kryds (mangler iøvrigt i trix c spor) se varenr 24740... men det kan så ikke skifte. tilgengæld er der en overgangsskinne, så det er jo meget smart til de områder man ikke gider lave ballast.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

mr-data skrev:

Ulemperne ved 2-skinne er, efter min vurdering, relativt få: Dels kan der være problemer med at få et stabilt strøm-optag, især hvis anlægget henstår ubrugt over længere tid. I så fald må man i gang med et dertil indrettet viskelæder eller med at slibe sporet. Den anden ulempe er at hvis man ønske at lave vendesløjer, rundbaner og lign., så er der en risiko for kortslutninger fordi plus og minus bytter plads. Det kan dog forholdsvis nemt løses, da indtil flere producenter tilbyder elektronik som eliminere problemet.

problemer med strømoptag, kommer også an på skinnerne: se denne KÆMPE teppichbane (i hjemmet), lavet med trix c spor -- EEN strømtilslutning og en sølle MS2 + 36va trafo. http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=72623 .... bare husk en rensevogn. den kan du heller ikke undgå på 3 leder drift, uanset hvad, selvom midterlederen bliver 'slebet ren' af slæbeskoen (som man altså godt kan høre...). hvor godt lokomotivet trækker strøm op, og hvilken dekoder man benytter, har også en del at sige.

et vendesløjfemodul kan fåes for ca. 30 euro i tyskland og gør jobbet glimrende - søg på voelkner.de, men det kræver naturligvis man lige tænker sig om og planlægger banen. noget, mange som kører på gulvet ikke gør - og heller ikke børn. og et kødben kan hurtigt blive et helvede hvis ikke man har ret meget plads og skal bikse med flere moduler.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Traxx skrev:

der er lige stykker på 6.4cm, 7.1cm, 7.7cm, 9.4cm... et endnu kortere, men med bue, er 24206... slankt kryds (mangler iøvrigt i trix c spor) se varenr 24740... men det kan så ikke skifte. tilgengæld er der en overgangsskinne, så det er jo meget smart til de områder man ikke gider lave ballast.

Du har helt ret, at der er de nævnte skinnestykker, men jeg ved af erfaring, at når man bygger flere sporskifter sammen, risikerer man hurtigt, at man skal til at skære. Det går selvfølgelig også, men det var da nemmere hvis de var i sortimentet.

Billede

Fandt et eksempel, hvor der ikke er noget standardstykke, det skal være 179,2 mm

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Specifikt: Selv med et 179,2 mm standardstykke, skal der skæres seriøst i ballasten (siger mit tegneprogram), så jeg kan ikke se, hvad det vil hjælpe dig.

Generelt: Ja, Märklin burde for længst have hanket op og udvidet K-programmet med de nævnte sporskifter; ikke godt nok! Det største problem ved at have valgt Märklin er vel netop, at man er stavnsbundet til deres skinnesystem(er). Der er reelt ikke et alternativ. Skulle jeg starte fra bunden i dag, ville dét alene gøre, at Märklin blev fravalgt.

Ang. priser på K-spor er svaret: eBay. Det kunne aldrig falde mig ind at købe fabriksnyt hos en forhandler.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

sorensen_dk skrev:

Specifikt: Selv med et 179,2 mm standardstykke, skal der skæres seriøst i ballasten (siger mit tegneprogram), så jeg kan ikke se, hvad det vil hjælpe dig.

Generelt: Ja, Märklin burde for længst have hanket op og udvidet K-programmet med de nævnte sporskifter; ikke godt nok! Det største problem ved at have valgt Märklin er vel netop, at man er stavnsbundet til deres skinnesystem(er). Der er reelt ikke et alternativ. Skulle jeg starte fra bunden i dag, ville dét alene gøre, at Märklin blev fravalgt.

Der skal skæres ja, men det er dog kun i ballasten og ikke hele skinnen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Traxx skrev:

mr-data skrev:

Ulemperne ved 2-skinne er, efter min vurdering, relativt få: Dels kan der være problemer med at få et stabilt strøm-optag, især hvis anlægget henstår ubrugt over længere tid. I så fald må man i gang med et dertil indrettet viskelæder eller med at slibe sporet. Den anden ulempe er at hvis man ønske at lave vendesløjer, rundbaner og lign., så er der en risiko for kortslutninger fordi plus og minus bytter plads. Det kan dog forholdsvis nemt løses, da indtil flere producenter tilbyder elektronik som eliminere problemet.

problemer med strømoptag, kommer også an på skinnerne: se denne KÆMPE teppichbane (i hjemmet), lavet med trix c spor -- EEN strømtilslutning og en sølle MS2 + 36va trafo. http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=72623 .... bare husk en rensevogn. den kan du heller ikke undgå på 3 leder drift, uanset hvad, selvom midterlederen bliver 'slebet ren' af slæbeskoen (som man altså godt kan høre...). hvor godt lokomotivet trækker strøm op, og hvilken dekoder man benytter, har også en del at sige.

Det var nu ikke det jeg mente med strømoptag: I den post du refererer til omtales en "ringleitung" dvs. en ringledning, som så vidt jeg har forstået følger sporet rundt og "fodrer" dette med strøm på et antal punkter. Antal og afstande er dog ikke nævnt. Alle former for metal har en elektrisk modstand (angives og måles i Ohm) som varierer en del, men generelt er sølv det allerbedst, og kobber det næstbedste.

Denne modstand medfører et spændingstab over en vis afstand, medmindre spændingen øges kraftigt (som ved forsyningsnettet fra kraftværker ud til byerne) eller at materiale-tykkelsen forøges. Netop derfor anbefaler alle producenter af digital-udstyr (fordi dekodere er meget afhængige af en stabil strømforsyning) at man lægger en ledning parallelt med sporet under trace-pladen, på mindst 0,75 mm2, men hellere 1,5 mm2, og at sporet forsynes fra dette kabel med i gennemsnit 2 meters mellemrum; nogen angiver mindre afstande, andre større.

En strømforsyning som den du nævner kan i nogen tilfælde være tilstrækkeligt, det afhænger af forskellige forhold. Disse forhold er bl.a. samtidigt antal tog på banen eller område (hvis banen er inddelt i elektriske sektioner) hvor et tog i H0 typisk bruger op til 0,5 A, og udfra dette samt strømforsyningens/boosterens yde-evne kan du så beregne om du bør inddele. Andre forhold gælder f.eks. strømforsyningen til sporskifter og signaler, hvor nogen foretrækker at strømforsyne disse separat men give dem "ordrer" gennem sporet (dette understøtter de fleste dekodere), hvor andre så istedet vælger at bruge flere sektioner og forsyne dekoderne med både strøm og ordrer via sporet.

Traxx skrev:

et vendesløjfemodul kan fåes for ca. 30 euro i tyskland og gør jobbet glimrende - søg på voelkner.de, men det kræver naturligvis man lige tænker sig om og planlægger banen. noget, mange som kører på gulvet ikke gør - og heller ikke børn. og et kødben kan hurtigt blive et helvede hvis ikke man har ret meget plads og skal bikse med flere moduler.

Er jeg udemærket godt klar, og det var også det jeg hentydede til i mit første indlæg. Der findes også andre muligheder, har man f.eks. inddelt sit anlæg i elektriske sektioner hvor sektion forsynes af en booster, kan visse boostere klare opgave vha. et tilsluttet relæ; det gælder bl.a. Uhlenbrock.

At mange ikke tænker over det på gulvet er jeg godt klar, og netop derfor er jeg ikke tilhænger af at bygge min bane på gulvet.

sorensen_dk skrev:

Det største problem ved at have valgt Märklin er vel netop, at man er stavnsbundet til deres skinnesystem(er). Der er reelt ikke et alternativ.

Alt afhængig af hvordan du definerer "stavnsbundet" og "reelt alternativ" er det en sandhed med modifikationer. Nogle producetner 2-skinne spor producerer en midter-ledere som kan monteres og "forvandle" 2-skinne til 3-skinne, i andre tilfælde har diverse tilbehørs-fabrikanter lavet noget tilsvarende. Endelig findes der den løsning som har vist i bl.a. banen, som ganske enkelt går ud at tage noget kobber-tråd og vikle rundt om svellerne på 2-skinne sporet, og voila, så kan sporet bruges i 3-skinne drift

At ovenstående så muligvis kan give visse driftsmæssige udfordringer pga. små forskelle i sporvidde og flangestørrelser, er så en anden side af sagen.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

sorensen_dk skrev:

Ang. priser på K-spor er svaret: eBay. Det kunne aldrig falde mig ind at købe fabriksnyt hos en forhandler.

Hvis sporet er helt nyt, kan det være helt fint fx at handle hos Ebay.  Men drejer det sig om brugt spor, har jeg dårlige erfaringer. Det kan give for megen bøvl og har derfor udlukkende valgt fabriksnyt.

Hvis man køber en stor nok mængde spor, så har jeg oplevet at give det samme for sporet hos min forhandler, som hvis jeg havde købt det i Tyskland. Og så vælger man da helt klart at støtte sin danske forhandler. Jeg tror mange forhandlere her er til at snakke med, og det overser man måske lidt, da fx. Ebay er meget fristende.

Udseendemæssigt har K-sporet måske nok lidt imod sig (selv om jeg som sagt mener man kan patinere sig ud af det), men driftsmæssigt fungerer det bare. Selv efter ikke at have kørt et stykke tid, har jeg ikke oplevet problemer, og det har fungeret tidl., selv med kun ét fødested på min opstilling.

Jeg kan især godt lide den måde det elektriske fungerer på ved AC (bl.a. ved vendesløjfer som jeg har en af), selv en gammel skolelærer som mig kan finde ud af det, uden at være særligt el-kyndig! Big smile

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Hej.

Var det idag jeg skulle begynde, blev det helt klar DC. Dels fordi at der er flere modeller at vælge imellem og prisen.Jeg er i samme båd som flere herinde er, der er gennem tiden indkøbt for meget til at det kan gå at sadle om. Jeg startede ud med m-skinner og skiftede så over til c-skinner, hvorfor jeg ikke bruger k-skinner? Jeg gider simpelt hen ikke det balast, der rækker min tålemodighed ikke.C-skiner kan jo også laves så det ikke ser så plastik-agtig ud.Hvis der var mere Dansk at få i TT, var det lige noget for mig,mere på samme plads og ikke for småt. det er dejligt at se at der kan debateres uden mudderkastning, som før er sket, bliv ved med det.:) Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Skovsøekspressen skrev:

Hvis sporet er helt nyt, kan det være helt fint fx at handle hos Ebay.  Men drejer det sig om brugt spor, har jeg dårlige erfaringer. Det kan give for megen bøvl og har derfor udlukkende valgt fabriksnyt.

Hvis man køber en stor nok mængde spor, så har jeg oplevet at give det samme for sporet hos min forhandler, som hvis jeg havde købt det i Tyskland. Og så vælger man da helt klart at støtte sin danske forhandler. Jeg tror mange forhandlere her er til at snakke med, og det overser man måske lidt, da fx. Ebay er meget fristende.

Udseendemæssigt har K-sporet måske nok lidt imod sig (selv om jeg som sagt mener man kan patinere sig ud af det), men driftsmæssigt fungerer det bare. Selv efter ikke at have kørt et stykke tid, har jeg ikke oplevet problemer, og det har fungeret tidl., selv med kun ét fødested på min opstilling.

Jeg kan især godt lide den måde det elektriske fungerer på ved AC (bl.a. ved vendesløjfer som jeg har en af), selv en gammel skolelærer som mig kan finde ud af det, uden at være særligt el-kyndig! Big smile

Mvh

Claus

Nu er vendesløjfer jo ikke det store problem, så længe der køres digitalt, ved analog drift, kan det godt blive lidt mere indviklet.
Hvis man har aktiv køreledning, så bliver det først rigtig "sjovt", hvilket jeg tror er en af årsagerne til, at 2-skinnefolket under forskellige undskyldninger fravælger denne driftform. Hvis man ikke tager sig i akt, kan man risikere, at der er samme polaritet i køreledningen som i skinnen, ja man kan vel roligt sige, at det sker der ikke noget ved.
Jeg mener personligt, at har man El-lokomotiver på sporet, skal der også være køreledninger, har man køreledninger skal pantografen være oppe.

Jeg brugte tidligere køreledning til belysning i vogne, så var der lys i vognene, selv om toget holdt på et strømløst afsnit. Det er ikke påkrævet ved digitaldrift, hvor toget godt kan holde stille selv om der er spænding på sporet.

Der er ingen tvivl om, at køreledninger gør det sværere at komme til, men de runder også anlægget af. De køreledninger der fås i dag, er jo langt fra de køreledninger man havde tidligere, hvor de blev bøjet i kurverne.
Der er også kommet mange flere detaljer på køreledningerne.

Nu til dags, er det mere almindeligt, at købe ind hos forskellige producenter. Det var ikke tilfældet tidligere, hvor der var en tendens til, at købe fra samme producent. 

Nu er modeljernbane jo ikke kun skinner og tog, men også landskab og huse, der er også sket en stor udvikling inden for den gren af hobbyen. Når jeg tænker på farvet savsmuld, kontra græs "sået" med Gras-masteren, hvad enten det er en ombygget fluesmækker eller en færdigkøbt, så er der stor forskel. Vandløb der fik en tur med blå farve, kontra modelvand.

Detaljer på nutidens bygninger er også forbedret, men man var jo glad for det man havde, hvis man ikke byggede selv.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

bqg skrev:
Hvis man har aktiv køreledning, så bliver det først rigtig "sjovt", hvilket jeg tror er en af årsagerne til, at 2-skinnefolket under forskellige undskyldninger fravælger denne driftform. Hvis man ikke tager sig i akt, kan man risikere, at der er samme polaritet i køreledningen som i skinnen, ja man kan vel roligt sige, at det sker der ikke noget ved.
Jeg mener personligt, at har man El-lokomotiver på sporet, skal der også være køreledninger, har man køreledninger skal pantografen være oppe.

Det giver da ikke nogen mening at have strøm i køreledningen, hvis man kører digitalt?

Man kan da bare køre med strøm fra sporet som med alt det andet rullende materiel, og så nøjes med at bruge køreledningen som pynt: Ingen problemer - og slet ingen begrænsninger i mulighederne.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lars Skjærlund skrev:

bqg skrev:
Hvis man har aktiv køreledning, så bliver det først rigtig "sjovt", hvilket jeg tror er en af årsagerne til, at 2-skinnefolket under forskellige undskyldninger fravælger denne driftform. Hvis man ikke tager sig i akt, kan man risikere, at der er samme polaritet i køreledningen som i skinnen, ja man kan vel roligt sige, at det sker der ikke noget ved.
Jeg mener personligt, at har man El-lokomotiver på sporet, skal der også være køreledninger, har man køreledninger skal pantografen være oppe.

Det giver da ikke nogen mening at have strøm i køreledningen, hvis man kører digitalt?

Man kan da bare køre med strøm fra sporet som med alt det andet rullende materiel, og så nøjes med at bruge køreledningen som pynt: Ingen problemer - og slet ingen begrænsninger i mulighederne.

Hej Lars

Nu mener jeg ikke, at jeg skrev at der skulle være strøm i køreledningerne, hvis der blev kørt digitalt, jeg skrev at jeg tidligere brugte køreledningerne til belysning. Men jeg kan da godt se en mening med strøm i køreledningerne, hvis man har en MS hvor der er begrænset antal lokomotiver, kan man have en MS til køreledningen og en til skinnen. Derved kan man køre med dobbelt så mange lokomotiver, uden hele tiden at skulle skifte.
Med powerpack mener jeg ikke der er problemer med at have strøm fra køreledningen.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

bqg skrev:

Du har helt ret, at der er de nævnte skinnestykker, men jeg ved af erfaring, at når man bygger flere sporskifter sammen, risikerer man hurtigt, at man skal til at skære. Det går selvfølgelig også, men det var da nemmere hvis de var i sortimentet.

Billede

Fandt et eksempel, hvor der ikke er noget standardstykke, det skal være 179,2 mm

nej nej du kan slet ikke lave den der ! du bruger slanke sporskifter til et alm. kryds - det går ikke.

du SKAL for det første altid bruge 24071 på slanke sporskifter. derudover skal du bruge det slanke kryds - 24740. så kan du sagtens lave det du vil på illustrationen.

du skal sætte dig bedre ind i C-spor... mulighederne/begrænsningerne - wintrack er ikke bedre end den person der bruger det... se her hvordan det gøres:

http://www.marklin-users.net/upload/Community/Layoutconst/Caplin/P104017...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Hans Kurt.

bqg skrev:
Nu mener jeg ikke, at jeg skrev at der skulle være strøm i køreledningerne, hvis der blev kørt digitalt, jeg skrev at jeg tidligere brugte køreledningerne til belysning. Men jeg kan da godt se en mening med strøm i køreledningerne, hvis man har en MS hvor der er begrænset antal lokomotiver, kan man have en MS til køreledningen og en til skinnen. Derved kan man køre med dobbelt så mange lokomotiver, uden hele tiden at skulle skifte.

Du skrev:

bqg skrev:
Hvis man har aktiv køreledning, så bliver det først rigtig "sjovt", hvilket jeg tror er en af årsagerne til, at 2-skinnefolket under forskellige undskyldninger fravælger denne driftform.

Jeg mangler stadig argumentet for, at 2-skinne kørere skulle vælge at have strøm i køreledningen? Du argumenterer med, at det vil være smart i forhold til en MS - ja, mere præcist, hvis man har to MSer - men selvom det er teknisk muligt, tror jeg godt nok ikke, der er ret mange 2-skinne folk, der ville vælge en MS at køre med? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om det. Smile

Så ser man bort fra denne Märklin specialitet, har jeg fortsat svært ved at se, hvad der skulle være fordelen ved strøm i køreledningerne for en 2-skinne kører?

Til gengæld kan jeg se mange fordele ved at lade være: Først og fremmest, at man ikke behøver bøvle med at sikre en ordentlig kontakt mellem materiel og køreledninger - det er slemt nok at skulle holde skinnerne rene, men køreledninger med strøm føjer jo et helt nyt kapitel af vedligeholdelsesbøvl til historien, og det tror jeg, de fleste ville foretrække at undgå.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Hans Kurt.

bqg skrev:
Nu mener jeg ikke, at jeg skrev at der skulle være strøm i køreledningerne, hvis der blev kørt digitalt, jeg skrev at jeg tidligere brugte køreledningerne til belysning. Men jeg kan da godt se en mening med strøm i køreledningerne, hvis man har en MS hvor der er begrænset antal lokomotiver, kan man have en MS til køreledningen og en til skinnen. Derved kan man køre med dobbelt så mange lokomotiver, uden hele tiden at skulle skifte.

Du skrev:

bqg skrev:
Hvis man har aktiv køreledning, så bliver det først rigtig "sjovt", hvilket jeg tror er en af årsagerne til, at 2-skinnefolket under forskellige undskyldninger fravælger denne driftform.

Jeg mangler stadig argumentet for, at 2-skinne kørere skulle vælge at have strøm i køreledningen? Du argumenterer med, at det vil være smart i forhold til en MS - ja, mere præcist, hvis man har to MSer - men selvom det er teknisk muligt, tror jeg godt nok ikke, der er ret mange 2-skinne folk, der ville vælge en MS at køre med? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om det. Smile

Så ser man bort fra denne Märklin specialitet, har jeg fortsat svært ved at se, hvad der skulle være fordelen ved strøm i køreledningerne for en 2-skinne kører?

Til gengæld kan jeg se mange fordele ved at lade være: Først og fremmest, at man ikke behøver bøvle med at sikre en ordentlig kontakt mellem materiel og køreledninger - det er slemt nok at skulle holde skinnerne rene, men køreledninger med strøm føjer jo et helt nyt kapitel af vedligeholdelsesbøvl til historien, og det tror jeg, de fleste ville foretrække at undgå.

Jeg prøver lige igen, det er nok muligt det kan fejlfortolkes. Køreledning ved analog to-skinne er mere omstændigt i forbindelse med polvending, hvilket kunne være en årsag til at der er mange to-skinne anlæg uden køreledning, det er et emne der jævnligt kommer op på forum i vores nabolande, ikke kun to-skinne men også 3-skinne folk stiller jævnligt spørgsmål omkring brug af køreledninger og om pantografen skal være oppe eller nede.

Med hensyn til MS skrev jeg ikke noget om 2-skinne, for hvorfor skulle de bruge en Märklin mobilstation, det var et argument for, at køre med strøm i køreledningen, selv om man kører digitalt.
Det opfatter du naturligt nok som 2-skinne, medens jeg lige så naturligt tænker 3-skinne. Det er naturligt at tænke på sit eget system, men det er måske årsagen til, at 2-skinne kontra 3-skinne ofte afsporer i en gevaldig fart.
Der er ingen tvivl om, at det kan være svært nok i forvejen at holde skinnerne rene, det være sig 2-skinne som 3-skinne. Det er et punkt, hvor jeg oplever det som et minus ved den digitale drift, men fordelene ved digitaldrift opvejer så rigeligt behovet for oftere rengøring.

Jeg kan godt se det kan være en opgave med de tynde køreledninger, at holde dem stramme nok til at pantografen kan sikre en god forbindelse. De gamle Märklin køreledninger var ikke kønne, men gav en udmærket forbindelse, jeg  kan ikke erindre det gav problemer, men de var absolut ikke kønne. Men de gav mulighed for lys i vognene ved stop for signal eller drift af et ekstra tog på samme skinneafsnit.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Billede

Hej!

Hermed et billede fra mit anlæg som det så ud i 1968. Billedet viser et Fleischmann anlæg med Maerklin overledning. Der køres analogt med spænding på overledning samt skinner fra forskellige transformere.

Kom ikke og sige at jeg har noget imod Maerklin.

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

bqg skrev:
Der er ingen tvivl om, at det kan være svært nok i forvejen at holde skinnerne rene, det være sig 2-skinne som 3-skinne. Det er et punkt, hvor jeg oplever det som et minus ved den digitale drift, men fordelene ved digitaldrift opvejer så rigeligt behovet for oftere rengøring.

Den forstår jeg ikke! efter at vi har fået højfrekvent vekselspænding (digitalspænding) i skinnerne kan Nochs små filtpuder på et par godsvogne holde vores klub anlæg rent - når anlægget vel og mærke er i drift en gang eller to om ugen. Det er da kun når det hele har stået stille i flere uger - rensevogne og viskelæder skal igang på udsatte steder.

p.s. min onkel havde et større Fleischmann anlæg tilbage i 60'erne. Han kørte selvfølgelig med fungerende overledning, så der kunne køres med flere tog uafhængigt af hinanden på hver blokstrækning.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Peter.

PTMadsen skrev:
Hermed et billede fra mit anlæg som det så ud i 1968.

Anno 1968? Imponerende! Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

F.Ormstrup skrev:
Den forstår jeg ikke!

Heller ikke jeg: Digitalsignalet er da væsentligt mindre krævende end det gamle analoge, når det handler om vedligehold af sporet?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

Traxx skrev:

bqg skrev:

Du har helt ret, at der er de nævnte skinnestykker, men jeg ved af erfaring, at når man bygger flere sporskifter sammen, risikerer man hurtigt, at man skal til at skære. Det går selvfølgelig også, men det var da nemmere hvis de var i sortimentet.

Billede

Fandt et eksempel, hvor der ikke er noget standardstykke, det skal være 179,2 mm

nej nej du kan slet ikke lave den der ! du bruger slanke sporskifter til et alm. kryds - det går ikke.

du SKAL for det første altid bruge 24071 på slanke sporskifter. derudover skal du bruge det slanke kryds - 24740. så kan du sagtens lave det du vil på illustrationen.

du skal sætte dig bedre ind i C-spor... mulighederne/begrænsningerne - wintrack er ikke bedre end den person der bruger det... se her hvordan det gøres:

http://www.marklin-users.net/upload/Community/Layoutconst/Caplin/P104017...

Jeg har nogle kommentarer til bqg's Hosenträger og i sær Traxx's nedsabling - som jeg i øvrigt finder meget groft - når nu intet af det han skriver er korrekt!!

Jeg har i samme anledning startet et emne om Märklin C-skinners fortræffeligheder - og begrænsninger: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/m%C3%A4rklin-c-skinners-fortr%C3%A6ffeligheder-og-begr%C3%A6nsninger

Men hvorfor ikke bruge slanke sporskifter sammen med et alm. kryds?

Hvorfor altid bruge slanke sporskifter sammen med 24071? Med 24071 undgår man at save i skinnerne og man opnår sporafstanden 6,4 cm - men derfor SKAL man vel ikke bruge dem!

Jeg er sikker på at bqg har sat sig grundigt ind i C-sporets muligheder/begrænsninger.

Det billede Traxx henviser til er taget fra dette indlæg:
http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&t=8260

Jeg går ikke ud fra at Traxx har læst teksten - for der står hvilket krydsspor der er brugt:
.......1x 24640 crossing 24.3 degree......

mvh.
Frank

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Traxx skrev:

Billede

nej nej du kan slet ikke lave den der ! du bruger slanke sporskifter til et alm. kryds - det går ikke.

du SKAL for det første altid bruge 24071 på slanke sporskifter. derudover skal du bruge det slanke kryds - 24740. så kan du sagtens lave det du vil på illustrationen.

du skal sætte dig bedre ind i C-spor... mulighederne/begrænsningerne - wintrack er ikke bedre end den person der bruger det... se her hvordan det gøres:

http://www.marklin-users.net/upload/Community/Layoutconst/Caplin/P104017...

Jeg ved ikke hvor god jeg er til Wintrack, men det plejer jo da, at gå sådan nogenlunde, ja det syntes jeg da selv Big smile .
Det må andre afgøre.

Billede
Se dette eksempel er det kryds, som du foreslår, det kommer man ikke ret langt med, det bliver svært at få skinnerne til at ligge oven på hinanden, for ikke at skulle til at køre på dem.
Grunden til at dette ikke går er, krydset skal krydse i den dobbelte vinkel af sporskifterne, dvs. hvis dine sporskifter er på 15 grader skal krydset være på 30 grader.
Billede
Dette eksembel med 24207 1/4 buet er bedre men! at få forbundet ligestykket eller bliver det et slangestykke er muligt, men ikke kønt.
Billede

Jeg vil dog stadig vove den påstand, at 24640 er et væsentligt bedre bud end 24740 hvilket ovenstående billeder burde hjælpe til forståelsen af, de fylder også mere. Brug af det lige skinnestykke 24071 ændrer ikke på vinklen, men øger bare afstanden mellem de to parallelle spor.
Jeg ved godt at 24640 ikke passer 100%, men 0,1 grad er intet problem.

Hvis du har en bedre sammensætning hører jeg meget gerne om det, da jeg gerne vil lære både om Wintrack og C-skinnernes muligheder.

Hvis man læser teksten til henvisningen, fremgår det netop at skinnestykker er afkortet, hvilket var min pointe, da jeg nævnte at der manglede skinnestykker i andre længder.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

PTMadsen skrev:

Hej!

Hermed et billede fra mit anlæg som det så ud i 1968. Billedet viser et Fleischmann anlæg med Maerklin overledning. Der køres analogt med spænding på overledning samt skinner fra forskellige transformere.

Kom ikke og sige at jeg har noget imod Maerklin.

Hej Peter
Det er da glædeligt, at du ikke har noget imod Märklin Wink

Valget af køreledningssystem, hænger det sammen med tilgængelighed eller er der andre grunde til valg af køreledning.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

bqg skrev:

Jeg ved ikke hvor god jeg er til Wintrack, men det plejer jo da, at gå sådan nogenlunde, ja det syntes jeg da selv Big smile .
Det må andre afgøre.

Billede
Se dette eksembel er det kryds, som du foreslår, det kommer man ikke ret langt med, det bliver svært at få skinnerne til at ligge oven på hinanden, for ikke at skulle til at køre på dem.
Grunden til at dette ikke går er, krydset skal krydse i den dobbelte vinkel af sporskifterne, dvs. hvis dine sporskifter er på 15 grader skal krydset være på 30 grader.
Billede
Dette eksembel med 24207 1/4 buet er bedre men! at få forbundet ligestykket eller bliver det et slangestykke er muligt, men ikke kønt.
Billede

Jeg vil dog stadig vove den påstand, at 24640 er et væsentligt bedre bud end 24740 hvilket ovenstående billeder burde hjælpe til forståelsen af, de fylder også mere. Brug af det lige skinnestykke 24071 ændrer ikke på vinklen, men øger bare afstanden mellem de to parallelle spor.
Jeg ved godt at 24640 ikke passer 100%, men 0,1 grad er intet problem.

Hvis du har en bedre sammensætning hører jeg meget gerne om det, da jeg gerne vil lære både om Wintrack og C-skinnernes muligheder.

Hvis man læser teksten til henvisningen, fremgår det netop at skinnestykker er afkortet, hvilket var min pointe, da jeg nævnte at der manglede skinnestykker i andre længder.

jeg opgiver Smile ej. prøve at købe slanke c-sporskifter og prøve at sætte andre skinner på. det kan du ikke. du skal bruge 24071 uanset hvad.jeg går ikke ud fra, at marklin har lavet C spor, for man skal save i det, men blot klikke det samme - for i det tilfælde, kan alt jo lade sig gøre - og så snakker vi jo æbler mod pærer... Sad - må man anbefale marklins' c-gleisplanbuch... 

wintrack fungerer dårligt på linux, så jeg kan ikke vise dig det, men blot denne illustration: http://www.lepetittrainbleu.fr/images/detailed/9/mar-24712-b.jpg - i virkeligheden burde wintrack sige du skal bruge 24071. - og hvorfor de ikke følger med til de slanke sporskifter, forstår jeg heller ikke.

nu til frank. "Men hvorfor ikke bruge slanke sporskifter sammen med et alm. kryds?" - fordi et alm. kryds er tiltænkt alm. sporskifter. når man har den luxus af et slankt kryds (findes ikke pt. i trix c serien), ser jeg ingen grund til at bruge det alm. - som jeg skrev, kan man meget med C-spor og mange kombinationer, men det ændrer ikke på, at 24071 SKAL bruges til slanke sporskifter medmindre man vil save og hakke i sine spor.

billedet var det eneste jeg lige hurtigt kunne finde af en lign. kombination - lige så meget for at illustrere, at man altså godt kan lave det med C spor uden at skulle save og hakke - jeg aner ikke hvad den spor kombination hedder i virkeligheden... længere er den ikke Smile så inden temperamentet løber af med folk, slå liiiiige koldt vand i ... sporet. Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Traxx skrev:

billedet var det eneste jeg lige hurtigt kunne finde af en lign. kombination - lige så meget for at illustrere, at man altså godt kan lave det med C spor uden at skulle save og hakke - jeg aner ikke hvad den spor kombination hedder i virkeligheden... længere er den ikke Smile

Se nu var det nok ikke det bedste eksempel du valgte, for hvis du havde undersøgt det nærmere ville du have set, at der blev hakket og savet!
http://www.marklin-users.net/upload/Community/Layoutconst/Caplin/P104017...

Men det ændrer bare ikke problemet, hvis man bruger 24071

Billede
Det eneste du opnår er, at få en større sporafstand, du skal stadig bruge et skinnestykke der ikke findes i sortimentet, 179,9 mm og det er der vist ikke lige i skinnekassen, så det er frem med saven.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

bqg skrev:

Ingen tvivl om at der er personer der er af den overbevisning, at det er deres opfattelse der er den eneste ene.
jeg fik som ung et Märklin startsæt, en skinneoval i metalskinner, skinneovalen blev udbygget med sporskifter og flere skinner. Så kommer der andre interesser og toget blev pakket ned. Da jeg efter en pause på 20 år, startede op igen, var en del af skinnerne rustne, så de blev skiftet ud med K-skinner, en rensning og lidt olie og togene var i drift igen. Den digitale styring, var tiltalende, så der blev indkøbt et par Digitale startsæt, hvilket jeg ikke har fortrudt.
Jeg så gerne K-sporskifter i flere varianter, bla. gerne nogle kurvesporskifter med R4/R5, de rigtig slanke sporskifter, giver jo et problem med slæbeskoen, der vil blive så stor afstand mellem punktkontakterne, at slæbeskoen vil ramme skinnen og kortslutte, det er ikke et problem der ikke kan løses, skinnen kan nemt bruges som midterleder, enten ved hjælp af et kontaktsæt i sporskiftet eller et relæ, men det passer ikke rigtig sammen med det øvrige koncept, hvor man sætter det sammen og kører. Men der er ingen tvivl om at K-skinnesystemet trænger til en revision. Dels er det for dyrt, sammenlignet med andre skinnesystemer, dels ville et par kurvesporskifter, med større kurveradius være kærkomment, som et kryds, så der kan bygges hosenträger med de nuværende slanke sporskifter, slanke 3-vejs sporskifter, Y-sporskifter, samt en kurve mellem 2230 og 2240, jeg ved godt, at K-skinnesystemet har flexsporet, men mange er lidt nervøse for at gå i gang med flexskinnerne, jeg havde i hvert fald mine betænkeligheder, men da først jeg kom i gang, syntes jeg ikke det var så slemt, når det er sagt, burde sporskiftedrevene have en omgang, det er fint det kan placeres som man lyster, men udvidelsessættes så drevet kan placeres under pladen er for sart.
C-skinnesystemet er efter min mening for stift, der mangler nogle korte skinnestykker, slanke krydssporskifter, jeg ved godt, at måden C-skinnerne samles på begrænser hvor korte de kan være, men det kan klares med nogle mellemlængder.

Kører også lidt Miniclub, så jeg har faktisk et ben i begge lejre, men skulle jeg vælge system i dag, blev det stadig 3-skinne, begge systemer har deres stærke og svage sider.
En ting, der efter min mening mangler, enten man bruger det ene eller det andet, er et tilbagemeldingssystem med flere muligheder, S88 systemet får hurtigt ben at gå på, hvis man har en lidt større bane og ønsker detaljeret spor besatmeldinger.

bqg skrev:

Ingen tvivl om at der er personer der er af den overbevisning, at det er deres opfattelse der er den eneste ene.
jeg fik som ung et Märklin startsæt, en skinneoval i metalskinner, skinneovalen blev udbygget med sporskifter og flere skinner. Så kommer der andre interesser og toget blev pakket ned. Da jeg efter en pause på 20 år, startede op igen, var en del af skinnerne rustne, så de blev skiftet ud med K-skinner, en rensning og lidt olie og togene var i drift igen. Den digitale styring, var tiltalende, så der blev indkøbt et par Digitale startsæt, hvilket jeg ikke har fortrudt.
Jeg så gerne K-sporskifter i flere varianter, bla. gerne nogle kurvesporskifter med R4/R5, de rigtig slanke sporskifter, giver jo et problem med slæbeskoen, der vil blive så stor afstand mellem punktkontakterne, at slæbeskoen vil ramme skinnen og kortslutte, det er ikke et problem der ikke kan løses, skinnen kan nemt bruges som midterleder, enten ved hjælp af et kontaktsæt i sporskiftet eller et relæ, men det passer ikke rigtig sammen med det øvrige koncept, hvor man sætter det sammen og kører. Men der er ingen tvivl om at K-skinnesystemet trænger til en revision. Dels er det for dyrt, sammenlignet med andre skinnesystemer, dels ville et par kurvesporskifter, med større kurveradius være kærkomment, som et kryds, så der kan bygges hosenträger med de nuværende slanke sporskifter, slanke 3-vejs sporskifter, Y-sporskifter, samt en kurve mellem 2230 og 2240, jeg ved godt, at K-skinnesystemet har flexsporet, men mange er lidt nervøse for at gå i gang med flexskinnerne, jeg havde i hvert fald mine betænkeligheder, men da først jeg kom i gang, syntes jeg ikke det var så slemt, når det er sagt, burde sporskiftedrevene have en omgang, det er fint det kan placeres som man lyster, men udvidelsessættes så drevet kan placeres under pladen er for sart.
C-skinnesystemet er efter min mening for stift, der mangler nogle korte skinnestykker, slanke krydssporskifter, jeg ved godt, at måden C-skinnerne samles på begrænser hvor korte de kan være, men det kan klares med nogle mellemlængder.

Kører også lidt Miniclub, så jeg har faktisk et ben i begge lejre, men skulle jeg vælge system i dag, blev det stadig 3-skinne, begge systemer har deres stærke og svage sider.
En ting, der efter min mening mangler, enten man bruger det ene eller det andet, er et tilbagemeldingssystem med flere muligheder, S88 systemet får hurtigt ben at gå på, hvis man har en lidt større bane og ønsker detaljeret spor besatmeldinger.

Hej

Jeg har for 40 år siden som voksen (alle strarter som børn) haft et mærklin anlæg, været med i 2 klubber hvor vi kørte på metalskinner som vi malede eller gav lidt græs efter datidens brug, da jeg vil bygge hus og have have meldte jeg mig ud pakkede mit eget 40 m2 store anlæg ned og tog det frem igen sidste år. Hold da op hvor har udviklingen ikke stået stille, men hvad med alt det jeg havde, kunne det bruges ja trækkraften kunne, vogne kunne, husene har de lidt skade, hold op hvor var det spændende at pakke ud. Men at forlade Mærklin/ 3 skinnedriften nej det ville jeg ikke det tiltrodsfor at jeg købte nye K-skinner og lange sporskifter fik lagt det på moduler, har kørt med det på et par udstillinger, har jeg ikke fortrudt et eneste sekund, men skæver da meget til 2 skinnedriften, men syntes ikke jeg vil skifte selv om muligheden var der netop nu.  Er det mon vanedyret der kommer op i en, tilgengæld har jeg 2 skinne til min sporvogn, og det er en som er bygget af modellerne fra UK modeller købt og samlet i 1974, pyha det var dengang at morfar var ung og kunne se. Men det der slog mig var at man køber og bruger S88 systemet indkøbt hos forhandlerne jeg har søgt nettet igennem og fundet en som kan levere og lave disse tilbagemeldingssystemer. Glemte lige at K-skinnerne lige er røget ud til fordel for C-skinnen og da jeg vil have tilbagemeldinger og moderne signaler på banen har jeg set begge dele på nettet se http://litra.dk

jeg elsker disse tråde hvor alt løftes

men venlig hilsen

Fjorbak

Modul 3 kører

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

hvorfor skulle jeg undersøge det nærmere? det var bare et foto -- det er jer, der gennemlæser en tråd. jeg har ikke peget på en tråd, jeg har peget på et foto. læs dog hvad jeg skriver.

hermed skal jeg gerne gøre det i wintrack, til de stædige - og ja, den går op !! Smile

VÆRSGO Big smile ... jeg er ude af denne tråd... spild af min tid! Smile

x

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Peter.

Anno 1968? Imponerende! Smile

Hej Lars!

Ja, idet banen blev nedlagt i november måned det herrens år 1968, hvor jeg derefter påmønstrede et af Hr. Møllers skibe 13121968 i Baltimore USA.

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

bqg skrev:

Hej Peter
Det er da glædeligt, at du ikke har noget imod Märklin Wink

Valget af køreledningssystem, hænger det sammen med tilgængelighed eller er der andre grunde til valg af køreledning.

Hej Hans Kurt!

Den gang i 60erne var Maerklin overledning jo nok det nemmeste at komme til, samt at arbejde med, selv om det måske ikke var så tro mod virkeligheden. Vollmer samt Sommerfeldt fremstillede også overledning på det tidspunkt. De var noget mere filigrane, men mere bøvlet at arbejde med.

Banen blev nedlagt i november måned 1968 og det meste af materiellet er siden solgt.

Der er i dag investeret i materiel fabrikeret efter nyere og bedre normer men dog ikke overledning. Skulle jeg vælge overledning i dag ville det nok blive Sommerfeldt.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

PTMadsen skrev:

bqg skrev:

Hej Peter
Det er da glædeligt, at du ikke har noget imod Märklin Wink

Valget af køreledningssystem, hænger det sammen med tilgængelighed eller er der andre grunde til valg af køreledning.

Hej Hans Kurt!

Den gang i 60erne var Maerklin overledning jo nok det nemmeste at komme til, samt at arbejde med, selv om det måske ikke var så tro mod virkeligheden. Vollmer samt Sommerfeldt fremstillede også overledning på det tidspunkt. De var noget mere filigrane, men mere bøvlet at arbejde med.

Banen blev nedlagt i november måned 1968 og det meste af materiellet er siden solgt.

Der er i dag investeret i materiel fabrikeret efter nyere og bedre normer men dog ikke overledning. Skulle jeg vælge overledning i dag ville det nok blive Sommerfeldt.

Ja det er ting i nips, jeg har delvis fortrudt, at jeg ikke valgte Sommerfeldt, men Viesmann. Det er maven op ad ryggen til Märklin, men prisen er en anden.
Jeg har set Sommerfeldt i MJKHH, det er flot, men det er et pillearbejde at få sat sammen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Og så er der alle os, der tegner sporplaner på bagsiden af et stykke kagepap eller en cornflakespakke. Utroligt vi har overlevet! Fedt segment iøvrigt, der har stået for de sidste 4-5 indlæg...

PS. Er der nogen der vil købe 3 komplette årgange af Varieté ´66, ´67 & ´68? Alle i pæn stand og uden synlige brugsmærker.

Send en PM.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Da jeg købte det blad omkring 1960, kostede det som propaganda blade - det ene hjørne var så klippet af - til 1,- kr/stk

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

bygger01 skrev:

Da jeg købte det blad omkring 1960, kostede det som propaganda blade - det ene hjørne var så klippet af - til 1,- kr/stk

Hey Jørgen

Det er vist ikke nogen guldgrube jeg har fat i her hæ hæ, og det var nu også mest ment som en joke, da jeg synes, der bliver kigget lidt rigeligt ind i nostalgiens grumsede lys i nogle af indlæggene.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

modeljernbane skrev:

Hej.

Var det idag jeg skulle begynde, blev det helt klar DC. Dels fordi at der er flere modeller at vælge imellem og prisen.Jeg er i samme båd som flere herinde er, der er gennem tiden indkøbt for meget til at det kan gå at sadle om. Jeg startede ud med m-skinner og skiftede så over til c-skinner, hvorfor jeg ikke bruger k-skinner? Jeg gider simpelt hen ikke det balast, der rækker min tålemodighed ikke.C-skiner kan jo også laves så det ikke ser så plastik-agtig ud.Hvis der var mere Dansk at få i TT, var det lige noget for mig,mere på samme plads og ikke for småt. det er dejligt at se at der kan debateres uden mudderkastning, som før er sket, bliv ved med det.:) Kurt

Flere modeller i DC?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

kildemoes skrev:

Yes jeg keder mig :-)  noget som altid har har moret mig at læse, er når debaten i en tråd går over i 2 kontra 3 skinne og næste altid ender med at blive lukket !!  så hvad med en debat : uden at den bliver lukket ned ! Så man (JEG) kan få en god griner !! over hvor lang man vil gå i sin " TRO " 

 

og yes jeg køre 3 skinne og kan ikke se noget galt i det, det var det jeg startede med som barn. og jo hvis jeg skulle starte i dag ville jeg nok køre Rocco, men på et tids punkt ( penge nok) skal der også sporvogns drift på min bane så det bliver også 2 skinne. Hæ så jeg er til begge ! Smile

Hej Kildemoes

Nu hvor debatten er ved at køle lidt af igen vil jeg  gerne vide, om du fik det ud af den som du ønskede? En kvik lytter, mener at alt bliver "løftet" og et par treskinnefolk er næsten ved at komme op at toppes.

Personligt er jeg ikke blevet meget klogere, dog har du en god pointe ved at nogle systemer er bedre egnet til fx. sporvognsdrift end andre. Og vupti, så har man 2 og 3 -skinne drift på sit anlæg!

Det kan koges ned til følgende: Jeg vil appelere til at vi  en gang for alle bare mødes i gensidig respekt og glædes over hinandens tilgang til mj-hobbyen. 2 eller 3 - skinne, HO, N og hvad det nu ellers hedder? Det andet er formålsløst!

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

ikke helt savner fanatikene så jeg kunner få en god griner Smile men jeg syntes nu der har været en gansk rimlig og seriøs debat hvor der er blevet vendt et par sten, og hvor enda en nybegynder fik et godt indput da han ville køre mærklin : .http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/starter-helt-fra-scratch

efter at have læse div. tråde købet Rocco start sæt : et jeg synet fortræflig valg ( husk jeg køre mærklin) og fik da også startede en tråd on C- skinner

konklusion af denne debat er vel end til nu : at Mærklin er rigtigt godt begynder tog til børn og er jo også i år nomineret http://www.maerklin.de/de/produkte/myworld/top_spielzeug.html

det giv jo for nogel en rimlig stor samling loko. at udskifet som voksen : hvor man som "voksen" begynder skelle mere til model lighed : og at selv eletroniken er ikke et problem i dag ! men at vi alle køre lige gode tog nogle på 2 skinner andre på 3 skinner. !

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

kildemoes skrev:

ikke helt savner fanatikene så jeg kunner få en god griner Smile men jeg syntes nu der har været en gansk rimlig og seriøs debat hvor der er blevet vendt et par sten, og hvor enda en nybegynder fik et godt indput da han ville køre mærklin : .http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/starter-helt-fra-scratch

efter at have læse div. tråde købet Rocco start sæt : et jeg synet fortræflig valg ( husk jeg køre mærklin) og fik da også startede en tråd on C- skinner

konklusion af denne debat er vel end til nu : at Mærklin er rigtigt godt begynder tog til børn og er jo også i år nomineret http://www.maerklin.de/de/produkte/myworld/top_spielzeug.html

det giv jo for nogel en rimlig stor samling loko. at udskifet som voksen : hvor man som "voksen" begynder skelle mere til model lighed : og at selv eletroniken er ikke et problem i dag ! men at vi alle køre lige gode tog nogle på 2 skinner andre på 3 skinner. !

Jeg forstår ikke helt denne søgen efter fanatikere (?). Og jeg forstår slet ikke denne skepsis omkring modellighed ved 3-skinne materiel. Heljan laver jo nok markedets flotteste og mest korrekte MY´er, som er velkørende på både 2 - 3 skinne anlæg. hobbytrade/McK laver de mest korrekte MZ´er osv. Og jeg tror heller ikke at nogen producent - over hele linien inkl. internationale - kan se sig helt fri for "mandagsmodeller". Så at kalde 3-skinne modeller for ikke-skalakorrekte i almindelighed, og Märklin for legetøj i særdeleshed, er helt forfejlet i min optik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

næ du forstå åbenbart heller ikke ironien angående fanatikere :-) !! samtidig kan jeg ikke se nogen skepsis angående  modellighed ved 3 skinne andet en midter skinnen og det er jo rigtigt nok ,og al modtog er legetøj for voksen og børn. så ????

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Nu blev der henvist til Mærklin, som jeg iøvrigt ikke har erfaring med...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

kildemoes skrev:

næ du forstå åbenbart heller ikke ironien angående fanatikere :-) !! samtidig kan jeg ikke se nogen skepsis angående  modellighed ved 3 skinne andet en midter skinnen og det er jo rigtigt nok ,og al modtog er legetøj for voksen og børn. så ????

Jeg synes du modsiger dig selv. Du finder i øvrigt ikke "fanatikere" her. En fanatiker debatterer ikke qua sin fanatisme, altså har fanatikeren ike en demokratisk tilgang, som det nok må siges, at man har her, ellers var der jo ingen debat her på forummet. En fanatiker er bedøvende ligeglad med din, min eller andres holdning, og er umulig at ændre. Hvis man opfatter mj-hobbyen og det system man nu har valgt, som selve meningen med livet, så er man nok gået forkert. Helt forkert!

Og så blev der meget højt til loftet...

I øvrigt kunne det være interessant at få uddybet hvorfor 2- skinne drift næsten pr. automatik forbindes med, at være mere dansk end 3- skinne drift. Da Long kom frem i 50´erne var det jo kompatibelt med Märklin - så vidt jeg har forstået. Men det er der aldrig nogen der nævner.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.