Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Analog sportavle

Jeg er så småt begyndt at rode med lidt med FREMO-moduler, og nogle af de moduler jeg vil bygge bliver stationer, med maks 5 perronspor (eller 3 perronspor + 2 ankomst-/afgangs-spor til godstog).

I den forbindelse vil jeg gerne lave noget elektrisk styring af sporskifter og signaler, men eftersom at man ved FREMO ikke må integrere anlægsudstyr (dvs. sporskifter, signaler mm.) med det gennemgående digitalsystem, må jeg finde på noget andet. Umiddelbart tænker jeg at det billigste vil være noget analogt, og vil høre hvordan det kan laves.

Umiddelbart tænker jeg ligesom ved DSB 1953 (eller nyere) ved f.eks. afgang fra spor 2 (strækning er med 1 spor):

1. Knap i spor 2 (på pulten) trykkes ned og holdes inde.

2. Knap på strækningspor (placeret ca. ved signal) trykkes ned.

3. Begge knapper slippes.

4. Sporvejen stilles (sporskifter lægges om nødvendigt om).

5. U-signal stilles på grøn, umiddelbart efter (f.eks. 1 - 2 sekunder senere) stilles PU-signal på kør.

6. Toget kører.

7. Når toget har passeret U-signal, stilles dette og PU-signal på stop og sporvejen ophæves.

Og tilsvarende ved afgang fra andre spor, indkørsel til et givet spor eller gennemkørsel (evt. med automatisk valg af ledigt spor).

Hvis et spor er besat skal handlingen self. annulleres.

Hvor let eller svært vil det være at lave et sådant system vha. analog elektronik? Vil det f.eks. være bedre at køre med et separat digital-system? Eller programmere en PIC-kreds og bruge et passende print hertil?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.321

PB

Hej

Umiddelbart vil jeg mene, at punkt 3 ikke er nødv. Sporvejen stilles, når begge kontakter i pkt. 1 og 2 er trykket ned.

Punkt 5 : Du bør stille U-signalet manuelt, for hvis det nu er en rangér- togvej, du har stillet, skal U-signalet jo ikke lægges om.

Men ellers er det da et rimeligt forløb, synes jeg Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

"henho" skrev:
Umiddelbart vil jeg mene, at punkt 3 ikke er nødv. Sporvejen stilles, når begge kontakter i pkt. 1 og 2 er trykket ned.
Punkt 3 var kun med for nu at vise trin for trin
"henho" skrev:
Punkt 5 : Du bør stille U-signalet manuelt, for hvis det nu er en rangér- togvej, du har stillet, skal U-signalet jo ikke lægges om.
Det kan du selvfølgelig have ret i, men jeg regner med at antallet af rangerbevægelser bliver begrænset. Evt. overvejer jeg at lave 2 knapper ved udkørslen; 1 "indenfor" U-signalet som lægger sporvej og sætter PU-signal på "forbikørsel tilladt", mens U-signal holdes på grøn. Og 1 anden knap "udenfor" U-signalet som lægger sporvej, og stiller såvel U-signal som PU-signal på grøn "kør".
"henho" skrev:
Men ellers er det da et rimeligt forløb, synes jeg Smile

Tak, forsøger at lave det virkelighedstro, og mener at det foregik/foregår sådan ude i den store verden.

Et par ekstra spørgsmål:

PU-signaler stilles normalt kun på grøn ved udkørsel fra station, mens det ved rangering stilles på "forbikørsel tilladt" dvs. 2 hvide lodret; eller er der noget jeg tager fejl af?

Ang. sporskifter: Bør man lade sporskifternes hjertestykker være polariseret ved digital-drift (tog digitale, styring af sporskifter analogt)? Og kan dette i givet fald løses ved noget relæ eller optokobler af en art?

Sidst men ikke mindst; hvordan bør jeg opbygge teknikken bag et sådant system? Relæer og gammeldags elektroniske komponent (og en fuglerede af ledninger på kryds og tværs), eller kan/bør jeg forsøge på at lave en styring vha, noget PIC-kredse med tilhørende print?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

"henho" skrev:
Umiddelbart vil jeg mene, at punkt 3 ikke er nødv. Sporvejen stilles, når begge kontakter i pkt. 1 og 2 er trykket ned.
Punkt 3 var kun med for nu at vise trin for trin
"henho" skrev:
Punkt 5 : Du bør stille U-signalet manuelt, for hvis det nu er en rangér- togvej, du har stillet, skal U-signalet jo ikke lægges om.
Det kan du selvfølgelig have ret i, men jeg regner med at antallet af rangerbevægelser bliver begrænset. Evt. overvejer jeg at lave 2 knapper ved udkørslen; 1 "indenfor" U-signalet som lægger sporvej og sætter PU-signal på "forbikørsel tilladt", mens U-signal holdes på grøn. Og 1 anden knap "udenfor" U-signalet som lægger sporvej, og stiller såvel U-signal som PU-signal på grøn "kør".
"henho" skrev:
Men ellers er det da et rimeligt forløb, synes jeg Smile

Tak, forsøger at lave det virkelighedstro, og mener at det foregik/foregår sådan ude i den store verden.

Et par ekstra spørgsmål:

PU-signaler stilles normalt kun på grøn ved udkørsel fra station, mens det ved rangering stilles på "forbikørsel tilladt" dvs. 2 hvide lodret; eller er der noget jeg tager fejl af?

Ang. sporskifter: Bør man lade sporskifternes hjertestykker være polariseret ved digital-drift (tog digitale, styring af sporskifter analogt)? Og kan dette i givet fald løses ved noget relæ eller optokobler af en art?

Sidst men ikke mindst; hvordan bør jeg opbygge teknikken bag et sådant system? Relæer og gammeldags elektroniske komponent (og en fuglerede af ledninger på kryds og tværs), eller kan/bør jeg forsøge på at lave en styring vha, noget PIC-kredse med tilhørende print?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hej!

Nu kalder du det for en "analog styring" - men består i virkeligeheden da af bare "0" og "1" funktioner, så det analoge er det så som så med.

Jeg ved godt, at du med "digital styring" mener, at det er via dit digale styresystem.

Der skulle bare drilles lidt!

Så hvis du har alle funktioner på plads, kunne det sagtens laves med en PIC processor. Den ville være fin til al lægge din sporvejslogik in i.

Dog undgår du næppe noget interface mellem processor og f. eks sporskiftedrev. Det kunne være relæer.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 577

PB  Hjemmeside

Jeg ville også helt klart vælge processor-løsningen. Min bane er faktisk styret på en lignende måde, men jeg er ikke bundet af ikke at måtte bruge en digital central, så sporskifter og signaler drives bare af almindelige dekodere. Min processor kommunikerer så med digital central og tilbagemeldingsmoduler via Loconet.

Det kunne være en mulighed for dig. Det er ikke ret udbredt, men Loconet behøver faktisk ikke nogen digital central for at virke. En PIC kunne sagtens bare sende kommandoer direkte til Loconet-sporskiftedekodere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.595

PB  Blog  Hjemmeside

Øh, ja, jeg forstår heller ikke dine bekymringer: Ja, du må ikke integrere med det gennemgående digitalsignal (det kan jeg godt forstå), men det betyder vel ikke, at du ikke må lave et lokalt digitalt system?

Hvor læser du, at du kun må lave et analogt system?

Med det digitale har du fortsat alle muligheder - og det kommer endda til at ligne virkeligheden lidt mere, da "den store stationsstyring" ikke er integreret med "den store styring af rullende materiel". Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Havde for så vidt også overvejet et lokalt digitalsystem, som så kun ville styre signaler og sporskifter. Men jeg synes bare at det virker som en dyr løsning til opgaven (man skal vel min. op i noget IB 1 eller lign.?), men hvis denne løsning vil være nemmere kunne det da godt være at jeg skulle se nærmere på den.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Efter nu at kigget lidt rundt på nettet, har jeg opdaget at jeg kan få en ganske smart løsning på ovenstående opgave.

Hos Littfinski Daten Technik (LDT) har de et smart produktet kaldet KeyCommander. Dette er kernen i et lille, selvstændigt digital-system, som er specifikt beregnet på denne type formål.

Ved hjælp af et antal s88-moduler (op til 115 stk. pr. KeyCommander) med hver 8 indgange, kan man stille sine digitale sporskifter og signaler.

Og hvis man gider lave en smule programmerings-arbejde via et medfølgende "service-modul", kan man programmere at der istedet for lægges en sporvej. Op til 8 sporveje kan programmeres, som hver kan bestå af op til 16 decodere som kan være enten sporskifte-decodere eller signal/tilbehørs-decodere.

Den største fordel ved ovenstående må siges at være prisen, fra €64,90 (485 kr.) for et samlesæt, til €92,20 (697 kr.) for et færdigsamlet modul. I forhold til en "ægte" digital-central til en pris på mellem 2.500 kr. og 4.500 kr., virker prisen ganske rimelig når man ser på funktionaliteten.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.