Findes der noget mere sikkert og pænere end de klassiske bøjlekoblinger?
Ja, det gør der, men de fleste kræver lidt selvbygning.
Den bedste der efter mit skøn findes, er den engelske Alex Jackson-kobling som bukkes af pianotråd og fastgøres et stykke inde fra vogneenden. Det kræver dog at pufferne er anbragt og udførmet sådan at de kan anvendes efter deres formål, men de behøver ikke være fjedrene.
Findes der noget mere sikkert og pænere end de klassiske bøjlekoblinger?
Masser, ynder selv at bruge Fleischmanns ProfiErik har skrevet om koblinger:http://www.my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65
"Thrane" skrev:
er lidt træt der næsten INTET skal til før der opstår afkoblinger.
Med bøjlekoblinger skal der meget store ujævnheder til før de kobler fra hinanden.
Tjek dine spor, hvis du døjer med sprængte togstammer.
Findes der noget mere sikkert og pænere end de klassiske bøjlekoblinger?
Masser, ynder selv at bruge Fleischmanns ProfiErik har skrevet om koblinger:http://www.my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65
"Thrane" skrev:
er lidt træt der næsten INTET skal til før der opstår afkoblinger.
Med bøjlekoblinger skal der meget store ujævnheder til før de kobler fra hinanden.Tjek dine spor, hvis du døjer med sprængte togstammer.Klaus
Hej Klaus,
jeg døjer netop med lidt ujævnheder.
Vil Fleischmann Profi være mere tolerante på den front?
Pointen lige nu er at hvis der er en kobling der kan holde på vognene her i mit tilfælde er det nr. ét.dels har jeg ikke så meget rullende material endnu, og så slipper jeg for at tage sporene op og lægge dem om.
Pointen er at finder du en kobling der kan holde dit nuværende materiel sammen og fortsætter med din bane som den er nu, risikrere du at få nyt materiel der heller ikke kan holde med "den bedre kobling". Så kommer du alligvel til at pille spor op, eller lægge hele tracer om!
Jeg kan ikke se noget ud af billederne ud over at det ligner at der er kraftige stigninger/fald de implicerede steder.
Pointen lige nu er at hvis der er en kobling der kan holde på vognene her i mit tilfælde er det nr. ét.dels har jeg ikke så meget rullende material endnu, og så slipper jeg for at tage sporene op og lægge dem om.
Pointen er at finder du en kobling der kan holde dit nuværende materiel sammen og fortsætter med din bane som den er nu, risikrere du at få nyt materiel der heller ikke kan holde med "den bedre kobling". Så kommer du alligvel til at pille spor op, eller lægge hele tracer om!Jeg kan ikke se noget ud af billederne ud over at det ligner at der er kraftige stigninger/fald de implicerede steder.Klaus
tak for input:
Et spørgsmål til de Profi koblinger du anvender, er de ligeså fleksible som bøjlekoblingerne i kurver, også snævre kurver?
HejFindes der noget mere sikkert og pænere end de klassiske bøjlekoblinger?er lidt træt der næsten INTET skal til før der opstår afkoblinger.
Hej Henrik
Jeg bruger Märklin's universalkobling på alle mine lokomotiver, som har NEM-skakt og KKK.
Og også de af mine Märklin-vogne, som har NEM-skakt og KKK, har denne denne fortrinlige kobling, idet de jo allerede er udstyret med dem ab fabrik.
På mine øvrige vogne, som har NEM-skakt og KKK, bruger jeg Roco's universalkobling, som jo kobler perfekt sammen med Märklin's universalkobling.
Både Märklin's og Roco's universalkobling kobler fint sammen med A-koblinger (bøjlekoblinger) på ældre materiel uden NEM-skakt og KKK - deraf navnet.
Derved kan alt mit materiel koble med hinanden - ligesom det også er tilfældet med virkelighedens materiel.
Dog bruger jeg Fleischmann Profi på Sølvpilen, for den minder da en lille smule om forbilledets Scharfenberg-kobling.
På IC/3 bruger jeg Roco's kortkobling (uden forafkobling), da der lige er plads til den i skørtet, og så kobler IC/3'erne pænt og nydeligt sammen - og kort.
Og mellem MR-togene bruger jeg Roco's kortkobling (med forafkobling) indbyrdes mellem vognene, mens de i "yderenderne" er udstyret med Märklin's universalkobling.
Så for evt. bugsering af ovennævnte motortog må jeg bruge en mellemvogn med universalkobling i den ene ende og en af de tre ovennævnte kortkoblinger i den anden ende - igen ligesom i virkeligheden.
Men som Klaus nævner: Få hellere gjort noget ved ujævnhederne på anlægget først som sidst, da de jo nok er den egentlige årsag til afkoblingerne - mere end hvilken type kobling, du bruger
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
som Klaus skriver , der er ingen vej udenom , ombyg sporet , ellers vil du komme til at ærgre dig resten af den tid du har dit anlæg , og måske miste lysten når det ikke fungerer efter hensigten ,
jeg har selv igemmen tiden måtte lavet meget om , har også 35 års erfaring og aligevel et par af mine 3Modul-er som driller , vi skal lære hele livet og en modelbane bliver aldrig færdig , der kan altid bygges nyt og laves om
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ja, det gør der, men de fleste kræver lidt selvbygning.
Den bedste der efter mit skøn findes, er den engelske Alex Jackson-kobling som bukkes af pianotråd og fastgøres et stykke inde fra vogneenden. Det kræver dog at pufferne er anbragt og udførmet sådan at de kan anvendes efter deres formål, men de behøver ikke være fjedrene.
Der er lidt omtale og tegninger for 4mm scale på http://www.mmrs.org.uk/technical/ajcoupling.htm Jeg har tegninger og mål for flere andre størrelser.
Der er også nogle andre kandidater, f. eks. en H0-udgave af GMJS-koblingen i skala 0 som mange af de hjemlige 0-klubber benytter.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Med bøjlekoblinger skal der meget store ujævnheder til før de kobler fra hinanden.
Tjek dine spor, hvis du døjer med sprængte togstammer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
jeg døjer netop med lidt ujævnheder.
Vil Fleischmann Profi være mere tolerante på den front?
- og hvad med kurver?
Erik - det ser interessant ud, kigger på det.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lidt, men ikke meget.
Et meget meget godt råd til dig: Få løst problemerne med ujævnhederne først som sidst. Ellers vil de plage dig i al anlæggets tid fremover.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Her ses de to steder hvor vognene bliver koblet af. Det svinger lidt mellem den første og den sidste.
Foto 2, skal i kigge bagerst i billedet på broen.
Pointen lige nu er at hvis der er en kobling der kan holde på vognene her i mit tilfælde er det nr. ét.
dels har jeg ikke så meget rullende material endnu, og så slipper jeg for at tage sporene op og lægge dem om.
ps beklager kvaliteten. er taget med mobilen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Pointen er at finder du en kobling der kan holde dit nuværende materiel sammen og fortsætter med din bane som den er nu, risikrere du at få nyt materiel der heller ikke kan holde med "den bedre kobling". Så kommer du alligvel til at pille spor op, eller lægge hele tracer om!
Jeg kan ikke se noget ud af billederne ud over at det ligner at der er kraftige stigninger/fald de implicerede steder.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
tak for input:
Et spørgsmål til de Profi koblinger du anvender, er de ligeså fleksible som bøjlekoblingerne i kurver, også snævre kurver?
cbt
Indlæg: 1.159
Hej Henrik
Jeg bruger Märklin's universalkobling på alle mine lokomotiver, som har NEM-skakt og KKK.
Og også de af mine Märklin-vogne, som har NEM-skakt og KKK, har denne denne fortrinlige kobling, idet de jo allerede er udstyret med dem ab fabrik.
På mine øvrige vogne, som har NEM-skakt og KKK, bruger jeg Roco's universalkobling, som jo kobler perfekt sammen med Märklin's universalkobling.
Både Märklin's og Roco's universalkobling kobler fint sammen med A-koblinger (bøjlekoblinger) på ældre materiel uden NEM-skakt og KKK - deraf navnet.
Derved kan alt mit materiel koble med hinanden - ligesom det også er tilfældet med virkelighedens materiel.
Dog bruger jeg Fleischmann Profi på Sølvpilen, for den minder da en lille smule om forbilledets Scharfenberg-kobling.
På IC/3 bruger jeg Roco's kortkobling (uden forafkobling), da der lige er plads til den i skørtet, og så kobler IC/3'erne pænt og nydeligt sammen - og kort.
Og mellem MR-togene bruger jeg Roco's kortkobling (med forafkobling) indbyrdes mellem vognene, mens de i "yderenderne" er udstyret med Märklin's universalkobling.
Så for evt. bugsering af ovennævnte motortog må jeg bruge en mellemvogn med universalkobling i den ene ende og en af de tre ovennævnte kortkoblinger i den anden ende - igen ligesom i virkeligheden.
Men som Klaus nævner: Få hellere gjort noget ved ujævnhederne på anlægget først som sidst, da de jo nok er den egentlige årsag til afkoblingerne - mere end hvilken type kobling, du bruger
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
Hej Thrane
som Klaus skriver , der er ingen vej udenom , ombyg sporet , ellers vil du komme til at ærgre dig resten af den tid du har dit anlæg , og måske miste lysten når det ikke fungerer efter hensigten ,
jeg har selv igemmen tiden måtte lavet meget om , har også 35 års erfaring og aligevel et par af mine 3Modul-er som driller , vi skal lære hele livet og en modelbane bliver aldrig færdig , der kan altid bygges nyt og laves om
god arbejdslyst
Christian
http://3modul.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2 profikoblinger danner en stiv enhed. De kan ikke give sig noget som helst - det gør koblingskulissen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Ahh selvfølgelig...det er naturligvis helt korrekt. Mig der sov.