Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Airbrush - begynderspørgsmål

Vi har købt en airbrush og skulle med stor forventning i gang med at øve os. Vi skulle male nogle damplokomotiver sorte, men rendte ind i nogle problemer, som jeg er temmelig sikker på er "basic" for de "grafitti-hajer", som læser med her:

1. Pludselig begyndte den at "spytte klatter" i stedet for den fine farvesky.

2. Den holdt helt op med at tage maling med fra koppen, men sendte kun luft ud.

3. Malingen i koppen begyndte at boble - dvs. luften blev sendt ned i koppen i st.f. ud gennem airbrushen.

4. Den begyndte at virke igen, da malingen i koppen blev erstattet med rent vand. Og holdt op igen, da vandet blev erstattet med maling...

Jeg går ud fra, at en airbrush virker ved at sende et lufttryk ud gennem nålen, og at samme lufttryk skaber undertryk i koppen med maling og dermed suger maling op og forstøver sammen med den luft, der sprøjtes ud.

Jeg gætter derfor på løsningen af vores problemer, men åbenbart ikke med godt resultat. Er der nogen her, der kan vejlede os ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Kresten

"Kresten" skrev:
Vi har købt en airbrush og skulle med stor forventning i gang med at øve os. Vi skulle male nogle damplokomotiver sorte, men rendte ind i nogle problemer, som jeg er temmelig sikker på er "basic" for de "grafitti-hajer", som læser med her:1. Pludselig begyndte den at "spytte klatter" i stedet for den fine farvesky.2. Den holdt helt op med at tage maling med fra koppen, men sendte kun luft ud.3. Malingen i koppen begyndte at boble - dvs. luften blev sendt ned i koppen i st.f. ud gennem airbrushen.4. Den begyndte at virke igen, da malingen i koppen blev erstattet med rent vand. Og holdt op igen, da vandet blev erstattet med maling...Jeg går ud fra, at en airbrush virker ved at sende et lufttryk ud gennem nålen, og at samme lufttryk skaber undertryk i koppen med maling og dermed suger maling op og forstøver sammen med den luft, der sprøjtes ud.Jeg gætter derfor på løsningen af vores problemer, men åbenbart ikke med godt resultat. Er der nogen her, der kan vejlede os ?

Har du fortyndet malingen?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Ja, malingen skal have samme konsistens som skummetmælk.

Var det oliebaseret eller akryl-ditto ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Nej - jeg har ikke fortyndet malingen (i første omgang - senere forsøgte jeg, men uden at få bedre resultat).

Det er acryl-baseret maling, Vallejo "Model Air". Den burde vel i princippet kunne anvendes ufortyndet (men kan selvfølgelig have stået for længe...) ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Du kan også få fortynder til acryl malling som Vallejo. Det ville jeg benytte mig af. Om ikke andet for at undgå "klumper" mallingen. Det er måske derfor har den oplevelse når du maler. Selv små klumper kan give udslag på den måde.

Vær opmærksom på at det ikke er samme type fortynder som til oliemaling!

Hvad maler du, spørger jeg nysgerrigt? Laughing out loud

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Vi skulle male nogle damplokomotiver sorte ..."

Wink

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

Hej Kresten.

Jeg har arbejdet med airbrush i ca. 20 år nu.

Bruger idag udelukkende oliebaserede farver. Har tidligere anvendt acrylfarver - også Vallejo som du - men min erfaring er at de tørrer forbavsende hurtigt i airbrushen, med deraf følgende tilstoppelse af dyse og tilføringsrør. Eller måske kan jeg bare ikke forli mig med tanken om vandbaserede farver Smile

Jeg synes også oliebaserede farver dækker bedre end acrylfarver - ikke mindst på mørke overflader.

Anyway, sådan gør jeg:

1. Blander oliefarve med fortyndingsmiddel indtil en passende konsistens opnås.

2. Er der tale om matte/halvmatte farver, har jeg god erfaring med at blande nogle dråber KLAR LAK i - det hjælper ligesom på konsistensen.

Anvend så vidt muligt original fortyndingsmiddel. Jeg har dog nogle gange prøvet at blande forskellige fabrikater med fint resultat, ligesom jeg også har anvendt terpentin og andre 3. parts opløsningsmidler med fint resultat - men det er altså på eget ansvar.

En passende konsistens? Du er nødt til at prøve dig frem nogle gange. Øvelse gør mester. For oliefarver skal konsistensen være tykkere end for acrylfarver. Måske en mellemting ml. skummetmælk og olie? Prøv dig frem.

Det er klart, at der er lugtgener ved at bruge oliefarver contra acryfarver. Men med fornuftig udluftning og afskærmning af sprøjteområdet kan det begrænses, aldrig helt undgås.

Når du renser airbrush-pistolen (og det er faktisk den vigtigste arbejdsgang ved arbejdet med airbrush):

1. Tøm koppen for evt. restindhold

2. Tør af med klud/papir, så der sidder så lidt farve som muligt tilbage i koppen

3. Fyld koppen ca. halv med opløsnings-/rensevæske

4. Aktiver kort en til to gange med fuld farvefremføring (= knappen helt tilbage) ned i en eller andet passende beholder

5. Bloker dysen med en finger/klud

6. FORISGTIGT aktiveres knappen (IKKE max. lufttryk, ca. 30-50%)

7. "Masser" knappen frem og tilbage nogle gange - derved kommer farvepigmenterne fra dyse/nål tilbage i koppen. Vær opmærksom på, at det godt kan sprøjte op fra koppen hvis der er for højt lufttryk. Husk at holde dysen tæt lukket hele tiden.

8. Tøm koppen.

9. Gentag 5-8 en eller to gange.

10. Tag evt. nål ud og tør dem af (FORSIGTIGT)

Bruger du ovenstående fremgangsmåde har du ALTID en ren airbrush klar til indsats. Det tager ca. 2 minutter, og du bruger forbavsende lidt rensevæske.

God fornøjelse med arbejdet!

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Henrik,

tak for dit svar - som vel ikke var det, jeg havde ønsket at høre, men dog frygtede:

Citat:
min erfaring er at de tørrer forbavsende hurtigt i airbrushen, med deraf følgende tilstoppelse af dyse og tilføringsrør

Jeg er også enig i, at oliebaseret maling som regel dækker bedre.

Når jeg helst ville bruge vandbaseret maling hænger det naturligvis sammen med, at man altid har både rengøringsvæske og fortynder (vand) ved hånden i rigelig mængde.

Og dit svar tyder da også på at kunne afhjælpe mine problemer:

1. Klatter: Forstår jeg ikke, men gætter på for tyk maling

2. Tager ikke maling fra koppen: For tyk maling, muligvis tilstopning af tilførselsrør af samme årsag.

3. Bobler i koppen: Tilstoppet dyse - sikkert af for tyk maling.

Mht. rengøring var jeg meget omhyggelig, så jeg tror ikke, det er der, problemet ligger.

Men nu vil jeg tage dine gode råd og erfaringer ad notam. Jeg vil forsøge lidt igen med kraftigt fortyndet vandbaseret (som jo er indkøbt). Hvis det stadig ikke virker - og ihvertfald ved nyindkøb - hedder det oliebaseret maling fremover.

Tak for dine gode og omhyggelige råd.

Til Klaus: som Techek rigtigt spottede, er det et par damplokomotiver. Dels min Märkli N-maskine, som røg på gulvet for et år siden og nu er renoveret med Freja røgskærme, nyt tag og meget, meget andet. Dels min Tikøb E-maskine, som jeg nu er så langt med, at jeg var nødt til at begynde at male nogle af komponenterne for at kunne komme videre.

Det blev så malet alligevel - med en sort mat spraymaling fra Røverkøb. Selv om den er noget sværere at kontrollere end en airbrush, blev det nu meget pænt.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Nå, nu vi er ved det: hvilken airbrush kan så anbefales? .. og hvad er forskellen på en "dyr" og en "billig"? (idet jeg antager at det som med så meget andet er sådan at pris og kvalitet følges ad)

Og: kan man benytte sin eksisterende kompressor (af typen stor og billig købt i harald nyborg) eller skal man ha en lille fiks kompressor som passer til airbrushen? (jeg formoder det her drejer sig om lufttryk og præcis justering)?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

"frede2300" skrev:
Nå, nu vi er ved det: hvilken airbrush kan så anbefales? .. og hvad er forskellen på en "dyr" og en "billig"? (idet jeg antager at det som med så meget andet er sådan at pris og kvalitet følges ad)
Jeg vil klart anbefale en såkaldt "dobbelt-action" pistol, altså en pistol hvor luftmængden reguleres ved at trykke på knappen, og mængden af maling reguleres ved at trække knappen tilbage. De er generelt dyrere end "single-action" - hvor man kun kan regulere luftmængden - men også langt bedre. Man har fuldstændig styr på luftmængde/malemængde (altså efter nogen øvelse...)Der findes mange fine mærker. Badger er et af dem. Jeg selv bruger airbrush af mærket Rich - et japansk mærke. Jeg ved ikke om man kan få det mere. Jeg har to stk, en 0,2 mm og en 0,3 mm, begge indkøbt for 15-20 år siden, og begge still going strong. Hvis man behandler dem ordentligt, har man værktøj for livet! De kostede da nogle håndører, men som du skriver: Pris og kvalitet følges også her ad. Tjek på nettet for fabrikater.
"frede2300" skrev:
Og: kan man benytte sin eksisterende kompressor (af typen stor og billig købt i harald nyborg) eller skal man ha en lille fiks kompressor som passer til airbrushen? (jeg formoder det her drejer sig om lufttryk og præcis justering)?

VIGTIGT PARAMETER: Der skal være en vandudskiller på kompressoren - ellers får du vand i malingen! Hvis der er det på den "billige fra H-N" er den vel ok. Eneste ulempe kan være støjen - især hvis dit arbejdsværelse ligger ved siden af tv-stuen Smile Tjek også om gevind passer. Når det er sagt skal siges, at jeg ingen erfaring har med de billige kompressorer i forhold til airbrusharbejde.

Jeg bruger selv en 20 år gammel italiensk fremstillet kompressor af membran-typen (modsat den "billige fra H-N" som højst sansynligt er en stempel-kompressor), dvs. yderst støjsvag (nærmest som et køleskab), med 1,5 ltr. lufttank og arbejdstryk på max. 6 bar. I praksis bruger jeg 3 bar, da det er rigeligt, og den lille tank alligevel ikke kan holde et højere tryk når man arbejder med airbrush.

Jeg tror faktisk det er en ligesom denne (bortset fra min har rødt kabinet Smile)

http://www.tegneogkontor.dk/shop/compressor-airbrusch-1043p.html

Den er jo ikke just billig! Men igen - jeg har altså haft min i 20 år nu, og den virker stadig upåklageligt.

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

Hej Kresten

Nej, desværre får man ikke altid det svar man ønsker Smile

"Kresten" skrev:
3. Bobler i koppen: Tilstoppet dyse - sikkert af for tyk maling.

Helt klart tilstoppet dyse. Samme princip bruges til at rense med, jvf. punkt 5 i mit sidste svar.

Jeg har - som nævnt - også selv brugt acryl farver af og til - også med fint resultat. Jeg brugte bl.a. Vallejo som jeg fortyndede en anelse med "autoriseret" fortynder fra samme fabrik. Når ellers emnet ikke er for mørkt i grundfarven, dækker acrylen ok. Men det kan fx. ikke buges til at patinere undervogn med...

Og så skal airbrushen altså bare rengøres LIGE MED DET SAMME efter endt malearbejde!

Mit foretukne hofmærke er idag Humbrol: Dels er den meget finpigmenteret (modsat for 10-15 år siden), dels fås den overalt, dels er udvalget i kulører stort.

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Apropos kompressor, kan de større modeller af akvarieluftpumper mon levere luft og tryk nok til airbrush-brug ?.

F.eks. denne: http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Pumper/Luftpumper/Seraluftpumpe550R

Som det ses, så er prisen jo yderst overkommelig.

Er der nogen, der har erfringer i den retning ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Jeg tror ikke en akvariepumpe leverer højt nok tryk.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"cbt" skrev:
Apropos kompressor, kan de større modeller af akvarieluftpumper mon levere luft og tryk nok til airbrush-brug ?.F.eks. denne: http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Pumper/Luftpumper/Seraluftpumpe550RSom det ses, så er prisen jo yderst overkommelig.Er der nogen, der har erfringer i den retning ?.

Hej

En akvariepumpe kan helt sikkert ikke levere tryk nok. Sådan en fætter er konstrueret til at levere en masse luft men stort set intet tryk.

Der [u]findes [/u]pumper til akvariebrug der kan levere tryk men de er udstyret med stempler (f.eks. en Reciprotor) i stedet for den viste der er en membranpumpe - og så er prisen en helt anden.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Jeg ha rogså haft problemer med vandbaseret maling, det tørrer simpelthen for hurtigt, er gået tilbage til olie stadsen, det virker fint.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Busk

Indlæg: 475

PB

Jeg handler hos airbrush city, god service og hurtig levering, og pt har de den airbrush på bud som jeg benytter og er vild tilfreds med, Infinity Two in One von Harder & Steenbeck. De har også alt i tilbehør.

http://www.airbrush-city.eu/

hilsen Torben

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Er der nogen, der har erfaring med Biltema's lille oliefri kompressor, som ifølge Biltema's hjemmeside skulle være velegnet til Airbrush-brug.

 

Billede

 

Link: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-15195/

 

Der står ikke noget om støjniveau, hvilket ellers ville kunne give et fingerpeg i retning af hvad der befinder sig indeni - dvs. om det er en larmende traditionel stempelkompressor eller en mere tyst kompressor af køleskabstypen.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Busk

Indlæg: 475

PB

Jeg syntes du skal tage med i dine overvejelser om ikke du skal købe en med vandudskiller, samt regulering af tryk.

Hilsen Torben

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"Busk" skrev:
Jeg syntes du skal tage med i dine overvejelser om ikke du skal købe en med vandudskiller, samt regulering af tryk.Hilsen Torben

Til den pris skulle der nok være råd til at købe en vandudskiller:

http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Trykluft/Tilbehor/Vandudskiller1/

...og en trykregulator med 25 mikrometer filter:

http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Trykluft/Tilbehor/Trykregulator-med-filter/

...eller en trykregulator med 5 mikrometer filter:

http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Trykluft/Tilbehor/Trykregulator-med-filter1/

Men er selve kompressoren noget larmende kineser-juks eller er den helt OK :?:

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"cbt" skrev:
Er der nogen, der har erfaring med Biltema's lille oliefri kompressor, som ifølge Biltema's hjemmeside skulle være velegnet til Airbrush-brug.

Billede

Link: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-15195/

Der står ikke noget om støjniveau, hvilket ellers ville kunne give et fingerpeg i retning af hvad der befinder sig indeni - dvs. om det er en larmende traditionel stempelkompressor eller en mere tyst kompressor af køleskabstypen.

 

Ifølge intruktionsbogen/reservedelsoversigten er der tale om en membrankompressor, hvor membranen drives af et stempel- og plejlstangssystem.

(Link: http://www.biltema.dk/Documents/manualer/15/15-195%20.pdf).

Det er derfor at den er oliefri, og opbygningen ser da nogenlunde robust ud.

Er der slet ikke nogen, der har erfaring med denne tilsyneladende prisbillige kompressor fra Biltema ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Busk

Indlæg: 475

PB

Jeg syntes du skal prøve at hører den kører. Jeg mener (men vil ikke hænges på det) at den larmer meget. Jeg har hørt en magen til den på billedet og den var ubehagelig høj i sit støjniveau. Den var nærmest "skrallende" i sin lyd. Men som sagt jeg kan ikke sige om det er samme type.

vh Torben.

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

cbt skrev:

Er der nogen, der har erfaring med Biltema's lille oliefri kompressor, som ifølge Biltema's hjemmeside skulle være velegnet til Airbrush-brug.

 

Billede

 

Link: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-15195/

 

Der står ikke noget om støjniveau, hvilket ellers ville kunne give et fingerpeg i retning af hvad der befinder sig indeni - dvs. om det er en larmende traditionel stempelkompressor eller en mere tyst kompressor af køleskabstypen.

 

Yep - sådan en har jeg, og jeg bruger den aldrig. Netop fordi det er en membran type og uden tank får du en pulserende luftstrøm - som ikke just er god til at arbejde med - medmindre det drejer sig om korte pust med airbrushen. Men den er ganske støjsvag, men i mine hænder og verden ikke velegnet til airbrush. Jeg har prøvet at lave en tank som så skulle give mere jævn luftstrøm - men det gav faktisk ikke det store. Så jeg droppede den og bruger nu min alm store kompressor, som står i mit bryggers, og så har jeg ellers en lang slange så jeg kan bruge min airbrush ved min bane (når jeg kommer dertil, altså Wink )

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

Jeg benytter faktisk også den type kompressor, og må sige, at i forhold til prisen, er den ganske fin.... Og den er faktisk beregnet til airbrush..

Det er korrekt, at den afgiver "pulserende luft", men når først den er koblet på selve airbrushen, kommer der en fin jævn luftstrøm..

Den støjer lidt, men efter min mening, ikke mere end det er til at leve med...

Hvis jeg skal komme med et godt forslag, så man kommer godt igang med airbrush, så kig på nedenstånde...:

 

http://www.jula.se/airbrushspruta-for-proffs-082004

 

http://www.jula.se/minikompressor-3-5-bar-200038

 

Køber man ovenstående + en luftslange til 50,- så er man igang for ca. 900,-.... Billigere bliver det altså ikke...

Mht. kvaliteten på selve airbrushen, så vil man blive positivt overrasket...

Jeg bruger den selv, og den er fantastisk... Har også 2 stk. Iwata der koster over 3 gange så meget, og helt ærligt... Jeg kan hverken se eller mærke forskel...

Og skulle den gå i stykker, så er det bare at købe en ny... Til 250,- kan det ikke betale sig at reparere...

Har man derimod investeret i det dyre grej, er man nød til at reparere, og i særdeleshed vente på reservedele.... Har selv prøvet det nogle gange efterhånden.

Man kan evt. se resultatet af mit arbejde med den airbrush her....:

 

http://sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/maling-og-patinering/patinering-af-materi%C3%A9let

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Den airbrush du linker til kan også købes i Biltema - for 350,-

Og du har helt ret mht kvaliteten - jeg har også to andre, dog fra Bager, dem har jeg stort set ikke brugt siden jeg fik den her - eller den før den jeg nu har, for er på min anden biltema airbrush. efter knapt 8 år - det er vel rimelig brugstid for en model til 350,- kr.

Men kompressoren synes jeg ikke om - der bruger jeg min "store" model som står i bryggerset - og så 20 m slange på (som en anden nævner i en anden tråd) så er lang slange også en måde at bekæmpe støj på Laughing out loud

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.